Kan de slimme meter (gasmeter) verlopen?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjen_Sijtsma
  • Registratie: Mei 2023
  • Laatst online: 11-06 13:57
Het is opgevallen dat wanneer alle gasapparaten in de "uit"- stand staan, de slimme meter af en toe 0,001M3 ( 1 liter) verspringt. De slimme gasmeter heeft de versie SMR 5.0.
Nu kan het zijn dat ergens een lekkage is, maar het patroon is heel verschillend. Tijdens onze vakantie was het soms dagen niets en soms elke dag 1 ltr. Dit heb ik kunnen nagaan door de meetresultaten van die periode te exporteren op kwartier basis.
Voordat ik heel moeite doe, heb ik de vraag of iemand weet of de gasmeter spontaan kan verlopen.
Maar ook heb het idee dat een liter gas per dag ook te ruiken zal zijn. Dus ik denk het in eerste instantie aan iets anders.

Arjen

Hierbij de meetresultaten tijdens onze vakantie. Het laatste digit is de 0,001 M3

2023-06-12 00:00,3868.899
2023-06-21 16:15,3868.900
2023-07-01 15:45,3868.901
2023-07-02 15:15,3868.902
2023-07-03 16:15,3868.903
2023-07-04 13:15,3868.904
2023-07-06 01:00,3868.905
2023-07-06 22:30,3868.906
2023-07-08 00:30,3868.907
2023-07-09 06:30,3868.908
2023-07-10 07:30,3868.909
2023-07-12 13:45,3868.910
2023-07-13 14:15,3868.911
2023-07-14 13:15,3868.912
2023-07-15 12:15,3868.913
2023-07-16 10:30,3868.914
2023-07-16 23:45,3868.914

Quatt WP, Honeywell T6, Nefit Topline Compact, 14 PV panelen Solar Edge

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ricko1
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 21:12
Staat de cv-ketel in de comfort stand?
Dat verbruikt een keer in de zoveel tijd gas om het water warm te houden. Dat zorgt ervoor dat je sneller warm water kan tappen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjen_Sijtsma
het klopt wat je zegt. Bij ons staat deze standaard niet in de comfort stand. Zelfs meen ik te weten dat de Nefit kachel zelfs 1x per etmaal even start. Maar de hoofdkraan van het gas bij de cv stond dicht.

Arjen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online

Onbekend

...

Elke meter (of het nu elektriciteit, water of gas is) heeft een bepaalde meetafwijking en onnauwkeurigheid. Als je op internet zoekt naar het typenummer, kan je daarin vinden wat de maximale afwijkingen zijn.
Aangezien moderne gasmeters vaak nog steeds met balgen werkt (mechanisch dus), zou ik verwachten dat de meter eerder niets registreert dan te veel.

Maar heb je toevallig te maken met het zelfde probleem als in dit topic?
0,001 m3 Gas sluipverbruik per 8 uur. Gevaarlijk of Normaal?

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjen_Sijtsma
@Onbekend, in de door jouw genoemde topic wordt verwezen naar de handleiding van de slimme meter en daarin staat dat de meter een meetondergrens heeft van 40 ltr. /uur. Dus een meting van 1 ltr/etmaal of 1 ltr/enkele dagen is best discutabel. Maar ik kan mij niet goed voorstellen hoe de balgen zodanig zouden werken dat er toch een meetresultaat ontstaat van af en toe 1 ltr verbruik.
Overigens krijg ik van die topic de indruk dat er bij TS de cv-ketel af en toe bijspringt. Vooral omdat het regelmatig gebeurt.
De verwijzing naar deze topic was best zinvol. Dank!

Arjen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remcoder
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 20-09 16:18
Een comfort stand gebruikt echt wel serieus meer dan 0,001 m3 per per dag.

Ik zou eerder denken dat je ergens een miniem lek hebt waardoor een beetje gas weglekt. Het kan verstandig zijn om een onderzoek uit te laten voeren voordat het erger wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend
  • Nu online

Onbekend

...

Arjen_Sijtsma schreef op vrijdag 29 september 2023 @ 15:47:
Maar ik kan mij niet goed voorstellen hoe de balgen zodanig zouden werken dat er toch een meetresultaat ontstaat van af en toe 1 ltr verbruik.
Juist niet. Dat geef ik in mijn post aan. Er zou een zeer kleine hoeveelheid gas door de gasmeter heen kunnen lopen zonder dat dat wordt geregistreerd omdat het mechanisme enige wrijving heeft en stil staat.
Maar omdat deze toch nog iets registreert, gaat er daadwerkelijk gas er doorheen.

Ik vermoed toch een klein gaslek (bijvoorbeeld waar een koppeling een slechte soldering heeft), of dat de cv-ketel toch soms iets gebruikt.
Over een maand tijd lekt er 0,015 kuub gas, wat ongeveer 0,18 kuub op jaarbasis is. Het is zeker geen comfortstand van de cv-ketel want dat kost veel meer energie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Groningerkoek
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 20-09 13:50
Hoofdkraan een paar dagen dichtzetten dan weet je zeker of je installatie verbruikt/lekt of dat de meter dingen meet die er niet zijn.

Disclaimer:
(Ik doe de enigszins redelijke maar niet 100% betrouwbare aanname dat je hoofdkraan goed afsluit.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NicoHF
  • Registratie: Mei 2022
  • Niet online
Zelf heb ik ook SMR5 en er wordt 0m3 geregistreerd als er niks gebruikt wordt, dus denk inderdaad ergens een hele kleine lekkage.

Dat zou je moeten uitzoeken. Overal waar je zicht op de koppelingen heb zou je zelf kunnen gaan testen om mee te beginnen of een druktest laten uitvoeren bij de cv ketel door een monteur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjen_Sijtsma
Vandaag alle bereikbare koppelingen afgesopt. Niets kunnen constateren. Helaas zit een gedeelte in muren en op onbereikbare plaatsen. Het vreemde is dat wanneer er constante lekkage is, je ook zou verwachten dat de tijd tussen de gasmetingen reproduceerbaar is. En daar zit variatie in. Bij het begin van de vakantie duurde het 9 dagen voordat er 1 ltr geconstateerd werd. Bij de tabel geen constante intervallen in de tijd gezien. En blijf ruiken en snuffelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjen_Sijtsma
Nog eens verder onderzoek gedaan door naar info te googelen.
Zo ben ik een norm van gaslek tegengekomen:
https://www.woehler.nl/se.../lektest-op-gasleidingen/
De goedkeurnorm ligt op een lekverlies van 1 ltr/h. Bij meer lekverlies is inspectie nodig. Dus dan zit ik bij ca 1,5 ltr verlies per etmaal binnen de normen!
Omdat de tijdsintervallen van 1 ltr verlies nogal variëren, zou het kunnen dat er de omgevingstemperatuur een rol speelt? Dus bij dalende temperatuur krimpt het gas en wordt het leidingsysteem verder opgevuld? De slimme meter constateert verbruik. Ik mag wellicht aannemen dat bij stijgende temperatuur ( dus drukverhoging) de slimme meter terugstroom niet accepteert.

Arjen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 22:42

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Ik heb het ook af en toe, niet exact dagelijks. Heb ik inderdaad altijd toegeschreven aan eenwegklep + temperatuurwisseling die precies zorgt voor registratie van één meeteenheid. Ook al is dit wel net iets meer dan ik zie.

[ Voor 10% gewijzigd door Septillion op 04-10-2023 18:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend
  • Nu online

Onbekend

...

Ik ga er vanuit dat de temperatuur in huis wel een beetje constant is. Hooguit 6 graden verschil misschien tussen overdag en 's nachts?

Gemiddeld zit er in een woning zo'n 100m aan gasbuis en standaard 22mm doorsnede. Volume is dan 0,022 * PI * 100m = 7 (0,022/2)² * PI * 100m = 0,038m³ = 38 liter gas zit er standaard in de buizen.
Nu kon ik de uitzettingscoëfficiënt van aardgas niet vinden, maar 1 liter per 38 liter = 0,025 -> 2,5% uitzetting.

Nu de berekening goed is, lijkt deze uitzetten met 6 graden temperatuurverschil niet heel erg groot.

Edit: Berekening was verkeerd.

[ Voor 21% gewijzigd door Onbekend op 04-10-2023 20:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wheez50
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 20:20
Arjen_Sijtsma schreef op vrijdag 29 september 2023 @ 11:40:
het klopt wat je zegt. Bij ons staat deze standaard niet in de comfort stand. Zelfs meen ik te weten dat de Nefit kachel zelfs 1x per etmaal even start. Maar de hoofdkraan van het gas bij de cv stond dicht.

Arjen
De kachel zelf start niet. De pomp voor je verwarmingssysteem draait even om te zorgen dat de pomp niet vastloopt. Is bij mij 23,5 uur ^^'

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 14:52
Een gasmeter is een balgenmeter.
De meter bevat twee balgen, die beurtelings gevuld en geleegd worden middels een klep.
Er is altijd een balg met de inlaat en een balg met de uitlaat verbonden; het gas kan niet van de ene naar de andere balg stromen. Het membraan tussen beide balgen beweegt ten gevolge van het drukverschil tussen de balgen, en bedient de klep die die inlaat en uitlaat omschakelt zodra een van beide balgen nagenoeg leeg is, waardoor het proces zich kan herhalen.
Tegelijkertijd wordt een telwerk bediend. In principe wordt de meterstand telkens verhoogd met de inhoud van de kleinste van beide balgen.

Als er geen verbruik is kan door temperatuur verschillen het gas in de balg uitzetten of krimpen waardoor er net een "tikje" op het telwerk komt.
Dat zou anders meegenomen worden als er ergens gasvraag is.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 22:11
Onbekend schreef op woensdag 4 oktober 2023 @ 19:11:

Gemiddeld zit er in een woning zo'n 100m aan gasbuis en standaard 22mm doorsnede. Volume is dan 0,022 * PI * 100m = 7 liter gas zit er standaard in de buizen.
Je moet de straal in het kwadraat maal PI doen, de uitkomst is dan 38 liter
Bij een straal van 0,011 meter kom je dan op 38 liter gas.
(al is 22 mm de buitendiameter van de buis dus dat wordt eerder 20mm, en lijkt 10 ipv 100 meter me een stuk waarschijnlijker)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:34
Ricko1 schreef op vrijdag 29 september 2023 @ 11:37:
Staat de cv-ketel in de comfort stand?
Dat verbruikt een keer in de zoveel tijd gas om het water warm te houden. Dat zorgt ervoor dat je sneller warm water kan tappen.
Dat verbruikt veel meer gas en is zeker niet wat hier aan de hand is.

Een extreem klein lek is het meest waarschijnlijk.

Zoals iemand al opmerkte, zet de volgende vakantie de hoofdkraan een weekje dicht en je weet meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Groningerkoek
Onbekend schreef op woensdag 4 oktober 2023 @ 19:11:

Gemiddeld zit er in een woning zo'n 100m aan gasbuis.
Ik weet niet waar die 100meter vandaan komt, maar ik vindt dat wel heel erg veel en volgens mij is het veel minder. Bijna niemand heeft meer dan fornuis + ketel aan verbruikers in huis waar laat je die 100 meter dan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Onbekend
  • Nu online

Onbekend

...

Groningerkoek schreef op woensdag 4 oktober 2023 @ 23:44:
[...]

Ik weet niet waar die 100meter vandaan komt, maar ik vindt dat wel heel erg veel en volgens mij is het veel minder. Bijna niemand heeft meer dan fornuis + ketel aan verbruikers in huis waar laat je die 100 meter dan?
Gewoon de eerste hit op Google:
Gemiddeld geldt dat er voor een gasleiding in een gemiddelde woning een lengte nodig is van zo’n 100 meter. Het is eventueel ook mogelijk dat deze lengte groter of minder groot uitvalt dan u in eerste instantie had verwacht.
Een huis uit deze eeuw zal wel zo'n 50 tot 70 meter hebben liggen. (Meterkast voor in het huis, de keuken achterin het huis en de cv-ketel boven op zolder.)
Heb je een ouder huis met een (oud) gaskachel(aansluiting), dan zit je wel snel op 100 meter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

@Onbekend Meestal zijn het inderdaad gewoon de uitzetingscoëfficiënten van de pijp/buis materialen én het (vloeibare) gas welke intern bij de afnemer (en dus ná de meter) in gebruik zijn. Wil je al die interne spullen uitsluiten dan zet je de hoofdkraan dicht én laat je het interne leidingwerk afpersen..... Kosten van zo'n actie wegen zelden tot nooit op tegen de kosten van een 'paar kuub gas op jaarbasis' maar...... Het staat eenieder vrij om het te (laten) doen.

Essent / Enexis laat hierom sinds deze maand overigens ook de decimalen áchter de 'comma' zien qua persoonlijk gasverbruik op de website......

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Groningerkoek
Onbekend schreef op woensdag 4 oktober 2023 @ 23:51:
[...]

Gewoon de eerste hit op Google:

[...]

Een huis uit deze eeuw zal wel zo'n 50 tot 70 meter hebben liggen. (Meterkast voor in het huis, de keuken achterin het huis en de cv-ketel boven op zolder.)
Heb je een ouder huis met een (oud) gaskachel(aansluiting), dan zit je wel snel op 100 meter.
Ik stel voor dat we die site absoluut niet als betrouwbare bron hanteren.

Ik had de meter voorin het huis, de keuken achterin het huis en de ketel op de 3e bouwlaag, was met 25 meter klaar. Maak voor de grap eens een tekening van een huis en teken een installatie in, 100m gasbuis is echt enorm veel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Groningerkoek schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 00:11:
[...]

Ik stel voor dat we die site absoluut niet als betrouwbare bron hanteren.

Ik had de meter voorin het huis, de keuken achterin het huis en de ketel op de 3e bouwlaag, was met 25 meter klaar. Maak voor de grap eens een tekening van een huis en teken een installatie in, 100m gasbuis is echt enorm veel.
Wat wil je gaan bereiken? Als je een verschil van (amper) één kubieke meter gas (=1000 Liter) á ± €1,30 pér maand aan extra verbruik vanwege uitzetting aan wilt gaan tonen dan denk ik dat je je tijd beter aan andere zaken kunt gaan besteden.

Ik laat me verrassen door je antwoord :9

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arjen_Sijtsma
Het is onduidelijk of deze opmerking van @Will_M betrekking heeft op de post van @Groningerkoek maar ik heb deze kwestie aangeslingerd uit het oogpunt van veiligheid. Mijn vrees is dat de lekkage eventueel zich ergens verzameld met ongewenste gevolgen. Dus geen kwestie of daar geld mee gemoeid is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunedanh
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 13:39
FWIW, onze gasmeter heeft het jaar dat ik op verwijdering heb moeten wachten ook af en toe (1x in de 2 maanden?) een liter "verbruik" geregistreerd, met de hoofdkraan potdicht, de leidingen in huis afgedopt, en (uiteraard) geen verbruikers aangesloten. Bij jou gebeurt het een stuk regelmatiger, maar misschien toch een gevalletje meetfout? Een keer een dag de hoofdkraan goed dicht is dan misschien niet zo'n gek idee om dat uit te sluiten...
Pagina: 1