Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

[PV] Prutsinstallatie Enphase laten herstellen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• peat-reputed
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 06-11 13:29
Beste tweakers,

Het bedrijf dat mijn Enphase PV-installatie heeft gedaan, heeft er een zootje van gemaakt. Volgende week komen ze langs om mogelijke oplossingen te bespreken. Maar omdat ik geen elektricien ben (anders was de installatie ook niet zo opgeleverd :X) wil ik graag advies inwinnen bij jullie.

Het voornaamste probleem is dat ze een PV-verdeler hebben geïnstalleerd in combinatie met CT-ringen. Hierdoor hebben de CT-ringen geen nut: mijn installatie is niet "accu-klaar" en in de Enlighten app zie ik niets over opwek danwel afname. Ik begreep dat, om het te laten werken, de kabels direct van de IQ-relay naar de meterkast zouden moeten lopen.

Voor de volledigheid, de boel is op de volgende manier geïnstalleerd:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3r79z9b7mvDvgbcB5EiVqx8TziI=/x800/filters:strip_exif()/f/image/x3USeVVCw3cqu66w7CSIsz4o.png?f=fotoalbum_large

Ik heb geen loze leidingen naar zolder, en ik heb liever ook geen kabel buiten mijn woning langs. Wat ik het liefst zou willen is daarom de huidige groep 6 op zolder splitsen, zodat daar de wasmachine en droger samen op kunnen. Groep 3 (nu de wasmachine en Enphase) zou dan dedicated gebruikt kunnen worden door de zonnepanelen.

Zou dit haalbaar zijn, rekening houdend met regelgeving/veiligheid?

Beste antwoord (via peat-reputed op 05-10-2023 11:01)

• martijn v o
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 22:10

martijn v o

Certified by Enphase.

Ja dat kan inderdaad. Dan pc verdeler er tussen uit en dan zit het weer goed.

Zit je envoy ook achter een aparte schakelaar? Zijn de ct's goed geplaatst en juist aangesloten? Zit de pv op een aparte aardlek? Hebben ze een pc sticker geplakt? Is de bekabeling juist vaste zonder huls soepel met huls, zitten er twee kabels in een huls en zo ja is dat juist gedaan?

PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4

Alle reacties

• Accretion
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 21:04

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Ja, je hebt "wasmachine / droger schakelaars", je kunt dan wel maar een van de twee tegelijkertijd gebruiken.
Veelal met een trekkoordje, maar geloof dat er ook 'automatische' zijn.

En dan heb je dus de andere groep vrij voor je zonnepanelen.

Verder zou je de installatie voorschriften van Enphase door kunnen lezen, als ze het dan op die manier installeren, zou het goed moeten zijn :)

[ Voor 10% gewijzigd door Accretion op 28-09-2023 15:37 ]

• tweakG5
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 16-11 17:05
Als je een warmtepomp droger hebt kan je vrij gemakkelijk beide op 1 groep aansluiten. Dan is het verbruik dermate laag dat dit geen problemen oplevert.

Als het nog een oude condensdroger is zou je zoals @Accretion zegt een was/droog schakalaar plaatsen. Nadeel is dat je dan niet beide machines tegelijk kan gebruiken.

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 00:48

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Als je een warmtepompdroger hebt kan die zo bij een wasmachine op. Heb je nog een oude dan wordt het wel een ander verhaal (maar zou ik ook aan vervangen denken).

• peat-reputed
Ik wil natuurlijk het liefst allebei tegelijk gebruiken.

De droger (inderdaad een warmtepompdroger) heeft een vermogen van 1000W, de wasmachine 1900 - 2300W. Ik kwam met een beetje zoekwerk dit topic tegen, waarin mensen het zonder problemen op één groep hebben. Daarbij opgeteld dat ik de vuistregel tegenkwam dat één groep maximaal 3500W aankan, moet dat dus kunnen.

Acties:
  • Beste antwoord

• martijn v o
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 22:10

martijn v o

Certified by Enphase.

Zit je envoy ook achter een aparte schakelaar? Zijn de ct's goed geplaatst en juist aangesloten? Zit de pv op een aparte aardlek? Hebben ze een pc sticker geplakt? Is de bekabeling juist vaste zonder huls soepel met huls, zitten er twee kabels in een huls en zo ja is dat juist gedaan?

PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4

• peat-reputed
martijn v o schreef op donderdag 28 september 2023 @ 16:20:

Dat stelt me wel gerust. Dus: PV-box eruit, (en als bonus/goedmaker) een dubbele wandcontactdoos op de andere groep (6).

Voor wat betreft die aansluiting van Envoy en CT’s, daar overvraag je me behoorlijk. Zelfs als ik de kap eraf schroef zou ik geen antwoord op je vragen kunnen geven - hooguit een foto maken. Wat ik wel zie is dat ze geen sticker geplakt hebben, en dat de kabels er op een manier ingepropt zitten die ik niet zou willen zien in een patchkast ;)
Pagina: 1