Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
Wasmachine: Bosch WAB28160NL
Max vermogen: 2000 watt (A+++)

Droger: Beko DS7436PX0
Max vermogen: 900 watt (A+++)

In de badkamer hangt 1 stopcontact waarop zowel de droger als wasmachine zijn aangesloten met een 2-voudige stekkerdoos. Dit stopcontact heeft uiteraard een eigen groep in de meterkast.

Hoe (on)verstandig is het om beide apparaten tegelijk aan te hebben? De groep zou 3680w moeten aankunnen, al wordt kennelijk vaak 3500w als grens aangehouden. Bij elkaar opgeteld zit hun piekvermogen (waarschijnlijk bij het opwarmen?) op 2900w. En in hoeverre overleeft een 2-voudige stekkerdoos dit?

Ik heb het nog niet geprobeerd en ben een redelijke leek op dit gebied, dus hopelijk heeft iemand advies :+ Lees ook dat er speciale wasmachine + droger verdelers zijn waarop je beide kan aansluiten. Wat is wijsheid?

[ Voor 6% gewijzigd door stin00 op 19-12-2020 17:24 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Anoniem: 93986

Als dat gewoon een kwalitatief goede stekkerdoos is dan is het geen enkel probleem. Apparatuur word sowieso steeds zuiniger. Beide tegelijk aan zou geen problemen moeten opleveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vincedd
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 12:42
Vaak zijn stekkerdozen maximaal 10 ampere, dus ik zou daar even op letten. Apart groep voor beide machine is zeker aan te raden. Dit is leuk voor een maand , maar langer moet je het zeker niet zo houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blissard
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 18:09
Aparte groep lijkt me overdreven, maar een wasmachine-schakelaar is misschien wel een goede oplossing hier?
https://www.bol.com/nl/p/...0000020955030/?country=BE

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 18:07
Het vermogen is geen probleem, je kunt de machines gelijktijdig gebruiken op een 16A groep.

De stekkerdoos zou ik er liever niet tussen steken. Je moet sowieso geen stekkerdoos willen gebruiken in de badkamer.

Kun je niet gewoon een dubbele WCD plaatsen in plaats van de huidige?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/G_foN8BqQ4nsW4cf9KC9oA2LKB0=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/3y14I8cEB1TrJ1O4vdme7ns9.jpg?f=user_large

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blissard
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 18:09
Xander schreef op woensdag 30 december 2020 @ 22:02:
Het vermogen is geen probleem, je kunt de machines gelijktijdig gebruiken op een 16A groep.

De stekkerdoos zou ik er liever niet tussen steken. Je moet sowieso geen stekkerdoos willen gebruiken in de badkamer.

Kun je niet gewoon een dubbele WCD plaatsen in plaats van de huidige?

[Afbeelding]
Ik ging er vanuit dat TS zoiets al bedoelde, maar nu ik het nog eens lees, lijkt het alsof hij zoiets als hieronder heeft. Dat zou ik niet doen met deze apparaten.
Afbeeldingslocatie: https://media.s-bol.com/g5KqLYGvGy16/550x629.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robertpNL
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Ik heb een wasmachine/droger schakelaar:
deze bijvoorbeeld.

Je sluit beide machines daarop aan en wanneer de wasmachine even meer stroom nodig heeft, schakelt de stekkerdoos de droger even uit.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• stin00
  • Niet online
Ik gebruik nu zoiets

Maar ik zal even onderzoeken of ik een dubbele WCD kan monteren, lijkt me een betere permanente oplossing :) Een wasmachine/droger schakelaar lijkt me zinloos aangezien ze beide relatief zuinig zijn.

Ik zal binnenkort voor de grap eens het verbruik van beide meten als ik op 90 graden was en de droger op het zwaarste programma zet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• timberleek
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 01-07 00:26
Met moderne witgoed zijn aparte groepen niet meer nodig.

Vroeger, toen de lucht nog schoon was, gebruikte beide apparaten een hoop stroom. Ze op 1 groep zetten was dan niet aan te raden (al ging dat meestal verrassend goed). Anno nu wordt het spul steeds zuiniger en passen ze prima samen op een groep.

Zoals hierboven al genoemd zou ik wel even ene dubbel stopcontact pakken ipv een stekkerdoosje. Al zou het laatste prima moeten kunnen, als het een fatsoenlijke stekkerdoos is.

Met name de wasmachine verwarmt maar korte tijd, dat is het moment waarop hij zoveel vermogen vraagt. Tijdens wassen, pompen en centrifugeren is het verbruik significant lager.
stin00 schreef op woensdag 30 december 2020 @ 22:19:
Ik gebruik nu zoiets

Maar ik zal even onderzoeken of ik een dubbele WCD kan monteren, lijkt me een betere permanente oplossing :) Een wasmachine/droger schakelaar lijkt me zinloos aangezien ze beide relatief zuinig zijn.

Ik zal binnenkort voor de grap eens het verbruik van beide meten als ik op 90 graden was en de droger op het zwaarste programma zet.
Dat is best een fatsoenlijk ding zo te zien. Niet zo'n €1 action geval. d:)b

[ Voor 39% gewijzigd door timberleek op 30-12-2020 22:33 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
Inderdaad dubbele wcd monteren en die stekkerdoos er tussenuit. De Schuko stekkers worden niet zo blij van wat langer 16A.
timberleek schreef op woensdag 30 december 2020 @ 22:31:
Vroeger, toen de lucht nog schoon was,
Ja, toen men gewoon op gas verwarmde.

Hier jeuken mn ogen en het stinkt gigantisch... niet van het vuurwerk (wat ook wel afgestoken wordt) maar er is echt een maximalisatie van actieve houtstokers nu...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Registratie: April 2004
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

Een wasmachine/drogerschakelaar werkt bij moderne apparatuur vaak niet. Uitschakelen betekent dan dat het apparaat na weer inschakelen niet verder gaat waar hij gebleven was.

Gewoon een dubbele WCD plaatsen dus, desnoods opbouw.

Good taste is for people who can’t afford sapphires

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kabeltjekabel
FirePuma142 schreef op donderdag 31 december 2020 @ 23:40:
Een wasmachine/drogerschakelaar werkt bij moderne apparatuur vaak niet. Uitschakelen betekent dan dat het apparaat na weer inschakelen niet verder gaat waar hij gebleven was.

Gewoon een dubbele WCD plaatsen dus, desnoods opbouw.
Er bestaan gewoon standaard elementen voor dubbel RA wcd op enkele doos. Opbouw is meer gedoe en lelijker.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• angerfist-yentl
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 16:06

angerfist-yentl

vake bei te bange!

Als het niet boven de 16A komt kan je gewoon een goede stekkerdoos kopen met de goede dikte van de aders in de kabel (2,5mm) zodat hij niet te warm word bij volle belasting. meestal zijn de 1,5mm draadkernen maar 10 Ampere en de 2,5 mm draadkernen zijn 16A zolang de lengte maar niet boven de 50meter komt volgens mij.

En inderdaad er bestaan stopcontacten die je kan gebruiken als stroomverdeler.
Dan schakelt de verdeler één van de stopcontacten uit zodra er een bepaalde hoeveel stroom door de andere stopcontact gaat (dus dan kan je ze niet tegelijk gebruiken of de wasdroger/wasmachine valt uit als de andere apparaat te veel stroom vraagt, wat op zich geen probleem hoeft te zijn zolang hij zijn programma na stroomuitval weer verder uitvoert.

https://www.praxis.nl/ger...ne/droger/boiler-/5360532

Afbeeldingslocatie: https://d2fb1ew6v6wv87.cloudfront.net/products/5360532/s01/424x424/origin.png

Vake bei te bange

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• kabeltjekabel
angerfist-yentl schreef op vrijdag 1 januari 2021 @ 01:50:
Als het niet boven de 16A komt kan je gewoon een goede stekkerdoos kopen met de goede dikte van de aders in de kabel (2,5mm) zodat hij niet te warm word bij volle belasting. meestal zijn de 1,5mm draadkernen maar 10 Ampere en de 2,5 mm draadkernen zijn 16A zolang de lengte maar niet boven de 50meter komt volgens mij.

En inderdaad er bestaan stopcontacten die je kan gebruiken als stroomverdeler.
Dan schakelt de verdeler één van de stopcontacten uit zodra er een bepaalde hoeveel stroom door de andere stopcontact gaat (dus dan kan je ze niet tegelijk gebruiken of de wasdroger/wasmachine valt uit als de andere apparaat te veel stroom vraagt, wat op zich geen probleem hoeft te zijn zolang hij zijn programma na stroomuitval weer verder uitvoert.

https://www.praxis.nl/ger...ne/droger/boiler-/5360532

[Afbeelding]
Die verdelers zijn hier helemaal niet van toepassing. @stin00 heeft heel duidelijk geschreven wat de aansluitwaarden van zijn apparaten zijn en dat is samen <3700W

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheVMaster
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 17:05

TheVMaster

Moderator WOS
kabeltjekabel schreef op Friday 1 January 2021 @ 02:12:
[...]

Die verdelers zijn hier helemaal niet van toepassing. @stin00 heeft heel duidelijk geschreven wat de aansluitwaarden van zijn apparaten zijn en dat is samen <3700W
En daarnaast (zoals ook al eerder aangegeven hierboven) werken dat soort schakelaars ook niet bij moderne drogers (die het programma afbreken als ze zonder stroom komen te zitten).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
En in het geval van de domme stekkerdoos; je wilt niet de belastingen stapelen op een enkele Schuko. Kijk maar eens hoe heet de stofzuigerstekker al wordt... en dat is veelal maar 10A.

Er hebben hier in het subforum al eerder foto's gestaan van weggesmolten Schuko's die met 16A belast werden (oven, boilers).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eL_Jay
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 14-02-2023
Let wel dat de meeste woningbouwcorporaties het niet toestaan een reguliere wcd in een vochtige ruimte te installeren.
(Heb zelf ook jarenlang met een verlengsnoer gewerkt)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frappuccino
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 17:49
eL_Jay schreef op vrijdag 1 januari 2021 @ 12:46:
Let wel dat de meeste woningbouwcorporaties het niet toestaan een reguliere wcd in een vochtige ruimte te installeren.
Daar zijn spelregels voor vastgelegd in de NEN1010.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
:F

Regels omtrend elektra in de badkamer zijn er voor een reden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
Daar zitten vanuit NEN1010 een hoop voorwaarden aan. Maar er zit nu al een WCD, ik neem aan dat die volgens de regels is geïnstalleerd (rekening gehouden met de zone-indeling, beveiligd door een 30mA aardlekschakelaar, opgenomen in de aanvullende lokale potentiaalvereffening). Dan moet vervangen door een dubbele ook geen probleem zijn.
Jot, kies dan maar voor de nog slechtere oplossing. :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eL_Jay
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 14-02-2023
Xander schreef op vrijdag 1 januari 2021 @ 14:22:
[...]

Daar zitten vanuit NEN1010 een hoop voorwaarden aan. Maar er zit nu al een WCD, ik neem aan dat die volgens de regels is geïnstalleerd (rekening gehouden met de zone-indeling, beveiligd door een 30mA aardlekschakelaar, opgenomen in de aanvullende lokale potentiaalvereffening). Dan moet vervangen door een dubbele ook geen probleem zijn.

[...]

Jot, kies dan maar voor de nog slechtere oplossing. :/
Helaas was de enige andere keuze om de draad van de wasmachine af te knippen en direct met kabels in de muur te verbinden (oud type badkamer wcd, zonder 'female').
Vond ik zonde van de garantie dus kon ik helaas niet anders dan de verlengsnoer pakken wanneer ik de wasmachine wilde gebruiken.
(Badkamer was enige punt waar wasmachine afvoer zat)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

stin00 schreef op zaterdag 19 december 2020 @ 17:22:
Wasmachine: Bosch WAB28160NL
Max vermogen: 2000 watt (A+++)

Droger: Beko DS7436PX0
Max vermogen: 900 watt (A+++)

In de badkamer hangt 1 stopcontact waarop zowel de droger als wasmachine zijn aangesloten met een 2-voudige stekkerdoos. Dit stopcontact heeft uiteraard een eigen groep in de meterkast.

Hoe (on)verstandig is het om beide apparaten tegelijk aan te hebben? De groep zou 3680w moeten aankunnen, al wordt kennelijk vaak 3500w als grens aangehouden. Bij elkaar opgeteld zit hun piekvermogen (waarschijnlijk bij het opwarmen?) op 2900w. En in hoeverre overleeft een 2-voudige stekkerdoos dit?

Ik heb het nog niet geprobeerd en ben een redelijke leek op dit gebied, dus hopelijk heeft iemand advies :+ Lees ook dat er speciale wasmachine + droger verdelers zijn waarop je beide kan aansluiten. Wat is wijsheid?
toon volledige bericht
Een goede wandcontactdoos in huis kan 16A aan,op 230V = 3680w.
Vaak zit er meer op de groep dan alleen één enkele wandcontactdoos. Ik zou niet beide apparaten gelijktijdig gebruiken. Eerst wassen, en dan drogen. To B Safe ;)

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xander
eL_Jay schreef op vrijdag 1 januari 2021 @ 14:37:
[...]

Helaas was de enige andere keuze om de draad van de wasmachine af te knippen en direct met kabels in de muur te verbinden (oud type badkamer wcd, zonder 'female').

[...]

Dan zat er ongetwijfeld een trekschakelaar aan de muur.

Wellicht omdat de groep van de wasmachine niet was beveiligd door een aardlekschakelaar. De vaste aansluiting via de trekschakelaar is dan de manier om te zorgen dat deze aansluiting alleen maar voor de wasmachine wordt gebruikt en niet ook voor de föhn etc.

Of de wasmachine staat te dicht op de douche of bad, de trekschakelaar is dan de manier om het geheel veilig te stellen als je gaat douchen of baden.
Vond ik zonde van de garantie dus kon ik helaas niet anders dan de verlengsnoer pakken wanneer ik de wasmachine wilde gebruiken.
Leveranciers willen je vast anders doen geloven, maar een wasmachine aansluiten volgens de geldende voorschriften is echt geen reden om geen garantie meer te hoeven verlenen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bouwfraude
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
kabeltjekabel schreef op vrijdag 1 januari 2021 @ 01:39:
[...]
Er bestaan gewoon standaard elementen voor dubbel RA wcd op enkele doos. Opbouw is meer gedoe en lelijker.
Een soort van halve opbouw dozen, niet zo vlak als een inbouw WCD maar werkt prima als vervanging.
Samen 2900 Watt lijkt me niet zo'n probleem vroeger trok een enkel apparaat al 3kW

[ Voor 11% gewijzigd door bouwfraude op 01-01-2021 14:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hardware-lover
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

Moeten beide machines werkelijk tegelijk draaien? Er is startuitstel aanwezig op beide apparaten?

Testing, one, two ...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• timberleek
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 01-07 00:26
hardware-lover schreef op vrijdag 1 januari 2021 @ 14:56:
Moeten beide machines werkelijk tegelijk draaien? Er is startuitstel aanwezig op beide apparaten?
Waarom is dit relevant?

Er is geen reden waarom beide apparaten niet gewoon gelijktijdig ingeschakeld zouden mogen zijn. ze vallen ruim binnen de normale aansluitwaarde van die groep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hardware-lover
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

[knip]weg ermee....

[ Voor 96% gewijzigd door hardware-lover op 01-01-2021 15:32 . Reden: OAIAAI ]

Testing, one, two ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
ik heb mijn wasmachine en WP droger ook gewoon op 1x 16A... wasmachine is 2000W (1850 geloof ik zelfs) en de droger 1000W (950ofzo) maar reken ik even ruim voor het gemak, gaat prima.

wel even een goede aansluting moeten maken.. want de 0,75mm² vanaf de trekschakelaar naar een 4 voudige opbouw wcd (die niet eens vast zat aan de muur maar gewoon aan de kabel bungelde) was natuurlijk wachten op ellende :o

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelte
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Hier zitten de droger en wasmachine op een dubbel opbouw stopcontact. En dat gaat al jaren prima.
Maximaal doen ze iets minder dan 3kW. Maar dat doen ze bijna niet tegelijk.

Kortom met de moderne apparaten moet het kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 16:21
Wat ik me eerder afvraag is waarom je een stekkerdoos in een badkamer wilt. Dat is vragen om spetterend / condens water in je stekkerdoos...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• stin00
  • Niet online
Zo te zien begint dit topic een eigen leven te leiden, m'n vraag is al lang en breed beantwoord :+ Gaat momenteel dus prima met stekkerdoos, maar ik ga bezig met een dubbele WCD als betere langetermijnoplossing.

En ja ze staan vaak beiden tegelijk aan omdat ik meestal 2 wasjes achter elkaar draai. De eerste was gaat de droger in terwijl de tweede was net begint. Maar goed totaal niet relevant verder, ik gebruik m'n apparaten graag hoe ik dat zelf wil.

Stopcontact en stekkerdoos zijn dusdandig geplaatst dat er nooit spetterend water bij in de buurt kan komen. Maar dat kan je niet weten omdat je m'n badkamer opstelling niet kent. Komt allemaal goed.

Bedankt voor de antwoorden allen, case closed :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TNG128MB
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 22-06 14:29
Droger en wasmachine moeten elk hun eigen stopcontact hebben en eigen automaat.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Xander
TNG128MB schreef op vrijdag 1 januari 2021 @ 15:20:
Nee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
TNG128MB schreef op vrijdag 1 januari 2021 @ 15:20:
Onzin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
bouwfraude schreef op vrijdag 1 januari 2021 @ 14:56:
[...]

Een soort van halve opbouw dozen, niet zo vlak als een inbouw WCD maar werkt prima als vervanging.
Samen 2900 Watt lijkt me niet zo'n probleem vroeger trok een enkel apparaat al 3kW
Correct, half-opbouw. Efemistisch ook wel half-inbouw genoemd :+
Precies zoals @Xander al laat zien in de 5e post van dit topic.

[ Voor 8% gewijzigd door kabeltjekabel op 01-01-2021 15:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
hardware-lover schreef op vrijdag 1 januari 2021 @ 14:56:
Wat doet dat er toe?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
eL_Jay schreef op vrijdag 1 januari 2021 @ 14:37:
[...]

Wederom toepasselijke smiley; :F

Je hebt het nog steeds niet door he? Met verlengsnoer gaan kloten in een huis met trekschakelaar in de douche is onder de streep gewoon een onveilige situatie.

Die prietpraat van die stekker die geknipt moet worden mogen de verkopers die dat beweren gewoon ergens steken waar de zon niet schijnt. Denk ook aan je eigen veiligheid!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
kabeltjekabel schreef op vrijdag 1 januari 2021 @ 15:25:
[...]

Correct, half-opbouw. Efemistisch ook wel half-inbouw genoemd :+
Precies zoals @Xander al laat zien in de 5e post van dit topic.
Wel oppassen dat je niet met een dubbele inbouw bedoeld voor op een ovalen inbouwdoos de winkel uitloopt.

Aan het vooraanzicht zoals ik die heb gepost zie je het verschil niet. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Xander schreef op vrijdag 1 januari 2021 @ 15:36:
[...]

Wel oppassen dat je niet met een dubbele inbouw bedoeld voor op een ovalen inbouwdoos de winkel uitloopt.

Aan het vooraanzicht zoals ik die heb gepost zie je het verschil niet. :+
Je ziet bij die foto die jij gepost hebt aan de linkerkant dat het de halfopbouw is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Registratie: April 2004
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

Hackus schreef op vrijdag 1 januari 2021 @ 14:37:
[...]

Een goede wandcontactdoos in huis kan 16A aan,op 230V = 3680w.
Vaak zit er meer op de groep dan alleen één enkele wandcontactdoos. Ik zou niet beide apparaten gelijktijdig gebruiken. Eerst wassen, en dan drogen. To B Safe ;)
Op gelijktijdig piekvermogen heb je nog 800w over. Echt geen enkel issue om de apparatuur gelijktijdig te kunnen gebruiken.

Good taste is for people who can’t afford sapphires

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 39993

Wassen en drogen tegelijk op 1 (16A) groep is met moderne zuinige apparaten echt geen probleem. Maar zorg dan wel dat er verder geen noemenswaardige verbruikers aan deze groep hangen en ook geen ongebruikte stopcontacten waar iemand mogelijk even een föhn, strijkijzer of stofzuiger in zou kunnen prikken. In ons vorige huis zat bijna de hele zolder op 1 groep: wasmachine, droger, ketel, Itho eco MV box, wat verlichting..... Er zat 1 stopcontact van een andere groep wat we gebruikten voor strijken. Geen enkel probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 18:03
Als het een warmtepomp droger is kan je dat prima doen en bij overbelasting vliegt de stop wel.
Tenminste de stop hoort dan te vliegen, let wel op dat je een stekkerdoos gebruikt waarbij ook daadwerkelijk 3600watt mag, dus geen goedkoop ding met dunne kabel, goedkopere mogen maar tot 2000watt bij hogere balasting vliegen ze in de fik/te heet en klapt de zekering meestal niet.

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Anoniem: 39993 schreef op vrijdag 1 januari 2021 @ 18:19:
Wassen en drogen tegelijk op 1 (16A) groep is met moderne zuinige apparaten echt geen probleem. Maar zorg dan wel dat er verder geen noemenswaardige verbruikers aan deze groep hangen en ook geen ongebruikte stopcontacten waar iemand mogelijk even een föhn, strijkijzer of stofzuiger in zou kunnen prikken. In ons vorige huis zat bijna de hele zolder op 1 groep: wasmachine, droger, ketel, Itho eco MV box, wat verlichting..... Er zat 1 stopcontact van een andere groep wat we gebruikten voor strijken. Geen enkel probleem.
Idd, vaak zit er meer op.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
Anoniem: 39993 schreef op vrijdag 1 januari 2021 @ 18:19:
Juist en dan loop je risico op brand omdat het over aardig wat lasdoppen gaat, wasmachines en drogers worden niet voor niks meestal zonder lasdoppen direct op een stopcontact aangesloten.

Vaak gaat het wel goed maar als het fout gaat dan heb je wat uit te leggen aan de verzekering indien men het nog kan bewijzen.

Maar idd vaak zit er wel meer op, bij ons zit de wasdroger en wasmachine en nog een paar ledlampen erop, en nog zonnepanelen(wel pv verdeler erop natuurlijk).

[ Voor 6% gewijzigd door mr_evil08 op 01-01-2021 18:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TNG128MB
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 22-06 14:29
De volgende apparaten moet door aparte kringen worden gevoed: - wasmachine - droogkast - vaatwasser - oven - fornuis - centrale verwarming

Zal het wel weten ik werk zelf voor een EDTC

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xander
TNG128MB schreef op vrijdag 1 januari 2021 @ 18:42:
[...]

De volgende apparaten moet door aparte kringen worden gevoed: - wasmachine - droogkast - vaatwasser - oven - fornuis - centrale verwarming

Dat klinkt Belgisch. Dit is nog steeds een voornamelijk Nederlandse website he...

En hier hoeft het dus niet.

Er waren in het verleden harde normen voor dat apparaten >3000W (vroeger) of >2000W (iets recenter) op een aparte eindgroep moeten worden aangesloten.

De droger van TS moest dus nooit in onze geschiedenis op een aparte eindgroep. De wasmachine een tijdje wel...

Maar deze normen zijn er sinds 2016 niet meer. Nu moet je volgens de normen in overleg met de eindgebruiker, waar nodig zware apparatuur op een aparte eindgroep aansluiten. Oftewel: Bedenk het zelf maar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
TNG128MB schreef op vrijdag 1 januari 2021 @ 18:42:
[...]

Andere vertaling.
Volgens de NEN 1010 moeten alle apparaten met een vermogen van meer dan 2000 Watt op een aparte groep worden aangesloten.

Praktijk is wel anders natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
mr_evil08 schreef op vrijdag 1 januari 2021 @ 18:48:
[...]

Andere vertaling.
Volgens de NEN 1010 moeten alle apparaten met een vermogen van meer dan 2000 Watt op een aparte groep worden aangesloten.
Nee. Alleen als je een oude uitgave hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prutzertje
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 09-07-2023
mr_evil08 schreef op vrijdag 1 januari 2021 @ 18:27:
Als het een warmtepomp droger is kan je dat prima doen en bij overbelasting vliegt de stop wel.
Tenminste de stop hoort dan te vliegen, let wel op dat je een stekkerdoos gebruikt waarbij ook daadwerkelijk 3600watt mag, dus geen goedkoop ding met dunne kabel, goedkopere mogen maar tot 2000watt bij hogere balasting vliegen ze in de fik/te heet en klapt de zekering meestal niet.
Wij hebben hier thuis een wasmachine en warmtepomp droger op een dubbele WCD op een aparte groep. Allebei de machines laten draaien en alles bekeken (kabels, meterkast ,installatie automaat etc..) met een IR camera en alles bleef netjes op koele temperatuur. Enige wat warm werd, was de fabrieks kabel zelf van de wasmachine. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rayx
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 28-03 17:55

rayx

HUH?

Beide machines kunnen prima op 1 WCD. 2900W ligt ver genoeg beneden de max 3600W die een 16A groep aan kan.
"vroeger" toen de machines veel meer stroom vroegen had je een wisselschakelaar: of/of.
Een dubbele WCD is wel verstandig. Vooral wegens vocht, condensvocht kan sluiting veroorzaken.
Dat is ook de belangrijkste reden voor een wasmaschineschakelaar.
Je hebt dan niet direct contact met de stroomkabel, maar via een touwtje.
Zit het aansluitpunt hoog op de muur, dan is de kans groter.
Vooral bij lang en warm douchen vormt zich veel damp. Warme damp stijgt meer dan koude.
In een kleine ruimte is dit meer van toepassing.
Lekker lang en warm douchen met de wasmaschine en de droger tegelijk aan is niet heel gebruikelijk.
En ja aardlekschakelaars kunnen ook kapot.

“Two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the universe.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
Prutzertje schreef op vrijdag 1 januari 2021 @ 19:01:
[...]

Wij hebben hier thuis een wasmachine en warmtepomp droger op een dubbele WCD op een aparte groep. Allebei de machines laten draaien en alles bekeken (kabels, meterkast ,installatie automaat etc..) met een IR camera en alles bleef netjes op koele temperatuur. Enige wat warm werd, was de fabrieks kabel zelf van de wasmachine. :)
Ik bedoel dan ook die (te) goedkope stekkerdozen, ik heb wel eens een kabel zien opkrullen in praktijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prutzertje
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 09-07-2023
mr_evil08 schreef op vrijdag 1 januari 2021 @ 19:08:
[...]

Ik bedoel dan ook die (te) goedkope stekkerdozen, ik heb wel eens een kabel zien opkrullen in praktijk.
Oh mijn post was geen opmerking, enkel alleen een aanvulling :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Van der Berg
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 15:21
Ik gebruik al jaren een stekkerdoos voor mijn wasdroger in-1 en vaatwasser. Ik gebruik een goede stekkerdoos met beveiliging erop en nog nooit eerder problemen mee gehad en makkelijk via een knopje zet je hem aan of uit

[ Voor 5% gewijzigd door Van der Berg op 01-01-2021 20:55 ]

X570 Aorus Pro - Ryzen 7 5800X- Noctua NH-U14S - FSP Hydro Ti PRO 1000W - 32GB DDR4 3600MHz C16 - GeForce RTX 4090 - 990 Pro 4TB - MSI MAG 321UP QD-OLED 4K/165Hz - 65" OLED LG B4 - Watch Ultra LTE - S24 Ultra 1TB - Tab S10+ 512/12GB - Buds 3 Pro - 22TB

Pagina: 1