Installatie stopcontact garage, prijs (BE)

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• soulieke
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 24-03 23:27
Beste Tweakers

Bij de buurvrouw hebben ze glazvezel in de garage getrokken , maar er is geen stopcontact.
De zekerkast en lichtschakelaar staan er vlak naast , welke prijs is redelijk voor een elektricien een stopcontact te laten plaatsen (Zuid-Antwerpen)? Want ik heb daar geen idee van eigenlijk. De eerste elektricien zei een goedkope prijs , volgende dag belt die na overleg met zijn baas , 296 euro zonder btw als prijsschatting.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/54y1bIu8xGP9exdXeQYHIf9PNaM=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/WNgO63P0pcDZDV6dh0tVLJXD.png?f=user_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OxkR3NVROQJNd5CYOfCE72yK6cw=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/ctKYhKzrdyhfrpEwxxMt55vV.png?f=user_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2hg7DG9whMpE5ff1dOdXoOxunco=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/DUOw3Dy4ziYpJ1o08uzngF6e.png?f=user_large

Update :
Ok dus beetje meer informatie in verband met de garage

lichtschakelaar aan deur dan tegen de muur verder :de zekerkast - lichtschakelaar - proximus fiber deze laatste 3 allemaal binnen 1 meter van mekaar, maar tot mijn stomme verbazing dus geen enkel stopcontact in de hele garage.
Ze is 100 jaar , de garage staat bomvol , dus misschien moet ik nog eens zoeken.

Het mag gewoon een stopcontact zijn dat niet is ingebouwd.

Ze heeft enkel vaste telefoon , maar die moet via fiber gaan , want koper netwerk verdwijnt ergens in 2025. Dus fibermodem + eventueel bbox in garage (enkel voor telefoon), hebben stopcontact in garage nodig.

Ik weet gewoon niet goed wat ik van prijs zou moeten verwachten , elektricien was van de zelfde wijk.

En vaste telefoon is heilig !

[ Voor 50% gewijzigd door soulieke op 28-09-2023 14:28 ]

Alle reacties

• Lelletje
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 13-05 16:56
Beetje te laat, maar waarom garage?! En niet in de meterkast of in de woonkamer?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• gysman11
  • Registratie: Juli 2010
  • Niet online
Wel stroom in de garage dus? Moet een makkie zijn. Geen drie uur werk. Max half uur, maar bedrijf rekent natuurlijk ook voorrijkosten en materiaal. BEdrijf mag echter vragen wat ze willen toch? Jij bepaalt of ze het ook gaan doen.

Vervolgvraag: Hoe ga je strakjes vanaf je glasvezel je huis in? WiFi? Heb ik nooit begrepen. Glasvezel, en dan wifi.

[ Voor 42% gewijzigd door gysman11 op 28-09-2023 13:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 14-05 12:03
Tsja, wat wil je horen? Dit soort kleine opdrachtjes met voorrijkosten zijn al snel duur, zeker als er nog een offerte bij getikt moet worden.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

• Chedara
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 22:36
Een stopcontact heb je natuurlijk zo zelf bijgeplaatst. Waar zit het het dichtbijzijnde stopcontact?

• natural colour
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 13-05 20:06
Chedara schreef op donderdag 28 september 2023 @ 13:53:
Een stopcontact heb je natuurlijk zo zelf bijgeplaatst. Waar zit het het dichtbijzijnde stopcontact?
Aan de andere kant van de garage? dan is het snel 2 uren werk -als de garage niet stampvol staat- , inclusief voorijkosten, materiaal halen e.d. is een monteur een middag bezig.

[ Voor 6% gewijzigd door natural colour op 28-09-2023 14:07 ]

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

• Just_I
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 13-05 22:26

Just_I

What did you just say?

Word jet een inbouw of opbouw stopcontact? Dit scheelt een flink bak met werk.

\o\o\o\o\o\o\o\o\o\o \o\o\o\o \o\o\o\o\o\o \o\o\o\o\o\o\o \o\o\o\o\o\o \o\o\o \o\o\o\o\o\o\o \o\o\o\o\o\o\o\o\o \o\o\o\o\o\o\o

Ten Thousand fists in the air! \o

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Aardedraadje
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 20:19

Aardedraadje

Met kabelschoen

Als je bereid bent zelf eea te doen, trek je een nuldraad erbij in die wandschakelaar en plaats je een opbouw (of als het kan half-inbouw) schakelaar+WCD combi. Met een beetje mazzel zit de nuldraad er zelfs al. Totaalprijs nog geen 30 euro en misschien een uurtje werk.

Maar je moet het wel aandurven en kunnen.
€300 voor een professional vind ik geen erg slechte deal, inderdaad voorrijkosten e.d. meerekenen en de beste man wil natuurlijk ook wat verdienen.

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:11

franssie

Save the albatross

@soulieke Heb je ook een foto met wat meer overzicht van de garage? Is die kast de meterkast waar de hoofdschakelaar zit of iets anders?
Lijkt me raar dat er geen enkel stopcontact in de garage is. Zeker als dat een opbouw stopcontact is dan is doorlussen vrij eenvoudig, lastigste is het vastzetten van het kabelwerk (Buitenkabel gebruiken en die geleiden met PVC buizen is in NL vrij gebruikelijk).
Als je de situatie duidelijker hebt, kan je eventueel ook eens op zo'n klusspot site een advertentie zetten, als iemand werk in de buurt heeft of vlakbij woont moet het wel goedkoper te doen zijn.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BjornHero
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 21:59
Aardedraadje schreef op donderdag 28 september 2023 @ 14:06:
Als je bereid bent zelf eea te doen, trek je een nuldraad erbij in die wandschakelaar en plaats je een opbouw (of als het kan half-inbouw) schakelaar+WCD combi. Met een beetje mazzel zit de nuldraad er zelfs al. Totaalprijs nog geen 30 euro en misschien een uurtje werk.

Maar je moet het wel aandurven en kunnen.
€300 voor een professional vind ik geen erg slechte deal, inderdaad voorrijkosten e.d. meerekenen en de beste man wil natuurlijk ook wat verdienen.
Vind het ook niet gek...
30-40€ materiaal
Uurtje materiaal bij elkaar verzorgen (buisjes, draad, schakelaartje, factuurtje tikken, afspraak maken)
Half uurtje heen rijden
Uurtje werken
Half uurtje terug rijden

Owja, en die dag nog maximaal 1 (of2) soortgelijke klussen.

Wil je nog een paar stopcontacten in de buurt zal de rekening maar een paar tientjes (5-8) meer zijn is mijn verwachting.

Maar, bijna niemand heeft zin in dit soort dingen...

De overhead is meer werk dan de klus zelf en echt blij wordt de monteur er ook niet van..

Wellicht even rondvragen, velen kunnen en doen zoiets zelf...

2050vandaag, waarom wachten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• soulieke
Wat informatie toegevoegd , en persoonlijk snap ik wel dat het snel tot 150-200 euro kan komen , maar zoal ik zei, ik heb geen flauw benul , in mijn hoofd ging het ,30-50 materiaal , niet een uur werk maar toch minsten een werkuur aanrekenen + verplaatsingkosten.

@franssie

• soulieke
Lelletje schreef op donderdag 28 september 2023 @ 13:37:
Beetje te laat, maar waarom garage?! En niet in de meterkast of in de woonkamer?
Wel de meterkast staat er dus vlak naast , sorry, misschien niet duidelijk aangegeven door mij.

• Chedara
Bedankt voor de tekening. Waar zit het lichtpunt en schakelen beide schakelaar hetzelfde lichtpunt?

• soulieke
Chedara schreef op donderdag 28 september 2023 @ 14:52:
Bedankt voor de tekening. Waar zit het lichtpunt en schakelen beide schakelaar hetzelfde lichtpunt?
uit mijn hoofd , midden van de garage plafond en beide schakelaars schakelen zelfde lichtpunt aan/uit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

@soulieke Hier lopen de regels in NL en BE dacht ik wat uit elkaar. In NL kan je een stopcontact op de DIN rail van de meterkast stoppen, die is hier vaak gecombineerd met de hoofdzekering. In BE werkt dat dacht ik anders.
Wellicht kan je je topic ook hier even melden, daar zit veel kennis Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 2

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• natural colour
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 13-05 20:06
Is het niet mogelijk om op één van groepen van de 'zekerkast' een lasdoos te plaatsen waar van uit het stopcontact spanning krijgt?... Ik ken de Belgische groepenkast niet, in Nederland is dit eenvoudig te realiseren.

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chedara
Eens met wat Aardedraadje schrijft. De vraag is alleen waar en of er uberhaupt een centraaldoos is.
Geen idee wat de regels in Belgie zijn en hoe oud het huis is. Mijn vriendin had bijvoorbeeld een appartement uit 1930 en daar was alles als spagetti zonder centraaldoos aan elkaar geknoopt .

Ik zou beginnen bij het lichtpunt. lamp verwijderen en kijken wat de situatie is.Is daar een nuldraad aanwezig, dan nuldraad doortrekken naar de schakelaar en daar een opbouw schakelaar+WCD combi plaatsen. Ben je voor minder dan 30 euro klaar.

Is er geen nuldraad aanwezig, dan voor de 296 euro voor een installateur gaan.

• Accretion
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 19:46

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

gysman11 schreef op donderdag 28 september 2023 @ 13:41:
Hoe ga je strakjes vanaf je glasvezel je huis in?
Ja, als je toch een elektricien laat komen, kan die meteen een netwerkkabel leggen naar het huis en aan beide kanten netjes afmonteren :)

• franssie

franssie

Save the albatross

Accretion schreef op donderdag 28 september 2023 @ 15:27:
[...]

Ja, als je toch een elektricien laat komen, kan die meteen een netwerkkabel leggen naar het huis en aan beide kanten netjes afmonteren :)
Aangezien de stroomkabel en de gasleiding daar binnenkomen, zou het mij niets verbazen als de telefoniekabel daar ook ergens binnenkomt. Dat is dan klap 1.
Ethernetkabel is nuttig, maar wellicht niet voor een 100 jarige bewoner.

Pagina: 1