Keuken kastdeurtje na 1,5 jaar (haar)scheurtjes en iets krom

Pagina: 1
Acties:

• Ruud1988
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 01-10 08:36
Hallo allemaal,

Nadat ik hier een vraag over mijn kapotte tv gepost had en goed ben geholpen nu weer het volgende project.

Sinds 1,5 jaar hebben wij een nieuwe keuken aangekocht bij een van de bekende "keukenboeren".
Uiteindelijk heeft het bijna 1 jaar geduurd, montage was 28 april 2022 en uiteindelijk was het laatste "opleverpunt" opgelost op 5 januari 2023. In de tussenliggende tijd zijn er allemaal zaken gebeurd zoals nalevering apparatuur, vervangen kastje etc. etc. al met al heeft het de nodige frustratie, mails, telefoontje, vrije ochtenden en middagen gekost maar zijn we blij met de uiteindelijk keuken.

Voor de zomervakantie (begin juli) constateerde ik bij een kastdeurtje haarscheurtjes. Dit heb ik gemeld en een foto bijgevoegd. Vanuit de keukenzaak is deze foto naar de leverancier gestuurd ter beoordeling. Op deze foto staat ook een kleine stootschade die in maand 1 is ontstaan welke ik met het lakstift bijgewerkt heb (grendel oven komt wanneer deze open staat precies tegen het hoekje deur aan, eigen schuld).

Echter doet men nu erg moeilijk over de schade van het deurtje door deze stootschade.
Ik krijg 3 opties:

1 We vervangen het front, in eerste instantie tegen betaling. Vanwege de conclusie op basis van de foto’s. Laten het oude front onderzoeken en blijkt het inderdaad toch een productfout worden de kosten geretourneerd. Hiervoor kunnen we een vrijblijvende offerte opstellen.

2 We halen het front eerst terug voor onderzoek. En bepalen op basis daarvan het vervolg. (Al wilde u dat niet omdat u dan zonder front zit).

3 Of we laten het deurtje zitten zoals het is. Maar dan zit er op dit frontje geen garantie meer.

In mijn ogen is het overduidelijk dat een deurtje niet zomaar krom mag komen te staan/scheuren mag vertonen en vraag ik mij af wat ze aan onderzoek gaan doen anders dan visueel constateren wat ik al eerder heb geconstateerd en middels foto's heb gecommuniceerd.
Men zegt dat ze intern het deurtje kunnen onderzoeken, zie onderstaand:

In een fabriek hebben zowel leverancier xxxx, als wijzelf een testruimte waarin we ook van alles kunnen meten, het front bloot kunnen stellen aan vocht, aan warmte en bijvoorbeeld druk. Dan kun je beter beoordelen of de kwaliteit in orde is.

Mij lijkt op een dergelijke manier een deurtje onderzoeken destructief dus vraag ik mij af of men dit wel gaat doen.
Ik heb er moeite mee dat men niet op basis van mijn foto's kan/wil oordelen dat de kwaliteit niet in orde is en ik heb de indruk dat men de garantie weigert/wil weigeren door mijn kleine stootschade. Ik heb nog één keer via de mail ter verduidelijking gevraagd of ik recht op geld terug heb wanneer geconstateerd wordt dat het deurtje daadwerkelijk niet goed is, maar vrees dat men hier vooraf al een standpunt op heeft ingenomen.

De vraag is even of mij op deze manier voldoende opties geboden zijn om mijn probleem te verhelpen. De enige andere optie is een ingebrekenstelling, beroepen op het conformiteitsbeginsel etc. alleen is dus dr vraag of men voldoende heeft gedaan om het probleem te verhelpen.

Op de foto's is te zien:
- Stootschade op hoek
- Scheur deurtje welke over de hele bovenzijde doorloopt
- Deurtje is 2-3mm krom over de lengte
- Deurtje in gesloten toestand waar te zien is dat de bovenzijde waar de scheur zich bevind niet draagt tegen het kastje zelf en dus in mijn ogen de scheur ook niet ontstaan kan zijn door dichtslaan zoals men impliceert.

Graag jullie advies.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7sDdxkU-0riGccdDoUgyjpbWdSE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/W5T2EEJLbc5iUFO3w2KAEA7Q.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iQNvFJYPxjSCBK2Cq0jfgSgis8I=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TSfuEWptwv9w30Yv7Mf9iJ7V.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CQEhBesqSgNeXqHAnKInRzlkhjM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ihkpsb4K5yBIdxA4aQFFdULs.jpg?f=fotoalbum_large

• richard_strijke
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 18:58
https://www.npostart.nl/d...ter/11-03-2020/KN_1712729

We verwachten wel iets meer dan een linkdump.

[ Voor 30% gewijzigd door Señor Sjon op 28-09-2023 13:01 ]

• TorxWorx
  • Registratie: September 2023
  • Laatst online: 20-09 12:06
De opties die zij geven zijn mijn inziens best wel waardeloos. Wat betreft deze werkwijze:
Ruud1988 schreef op donderdag 28 september 2023 @ 11:46:

De vraag is even of mij op deze manier voldoende opties geboden zijn om mijn probleem te verhelpen. De enige andere optie is een ingebrekenstelling, beroepen op het conformiteitsbeginsel etc. alleen is dus dr vraag of men voldoende heeft gedaan om het probleem te verhelpen.
Met op deze manier het probleem aanpakken zal de leverancier het argument hebben dat jij hun geen gelegenheid hebt gegeven om onderzoek te doen. Door optie 2 te opperen proberen zij zich daartegen in te dekken.

Bij optie 1: Jij krijgt een nieuw deurtje tegen betaling, zij gaan testen en kunnen dan makkelijker concluderen dat het komt door foutief gebruik. In dit geval is het lastig om aan te tonen dat hun test onjuist is en je geld terug krijgen wordt dan ook moeilijk.

Bij optie 3: Op deze manier zijn zij van al hun problemen af, ook als er in de toekomst nieuwe problemen ontstaan die niet gerelateerd zijn aan deze kwestie.

Mijn aanpak hierin zou zijn om eerst te informeren naar hun "testmethode". Het deurtje is al krom, dus ik zie niet hoe je hier nog iets aan kan vaststellen doormiddel van een druk of vochtigheidstest. Om hier iets zinnigs over te zeggen moet er een deurtje getest worden welke deze problemen niet heeft. Enkel door een vergelijking kun je concluderen dat de ontstane schade het gevolg is van foutief gebruik (en dat lijkt mij hier niet het geval).

Als zij meer duidelijkheid kunnen geven dan is optie 2 naar mijn mening de minst slechte optie. In dat geval hou je nog steeds de mogelijkheid om alsnog een nieuw deurtje tegen betaling te plaatsen maar voorkom je dat je afhankelijk wordt van de test van de leverancier.

• Ruud1988
TorxWorx schreef op donderdag 28 september 2023 @ 12:35:

Als zij meer duidelijkheid kunnen geven dan is optie 2 naar mijn mening de minst slechte optie. In dat geval hou je nog steeds de mogelijkheid om alsnog een nieuw deurtje tegen betaling te plaatsen maar voorkom je dat je afhankelijk wordt van de test van de leverancier.
Ja, optie 2 zou kunnen alleen dat wil ik niet. gezien onderstaande reactie op mijn vraag hoe lang dit zou gaan duren:
Maar reken erop dat als we vandaag een opdracht zouden maken voor een "keukenleverancier" monteur. We over 5 tot 6 weken het op zouden kunnen halen. Dan moet het terugkomen en opgestuurd worden naar de leverancier. En als wij het terug krijgen duurt het weer ongeveer 5 tot 6 weken voor er iemand deze kan terugplaatsen.

M.a.w. dan zit ik letterlijk maanden zonder deurtje, i.c.m. twee kleine kinderen is dat geen optie. 2 weken zou te overzien zijn, dit is absurd.

• TorxWorx
Helaas moet dan ook de keukenleverancier hier aan mee willen doen. Meestal zitten die niet echt te wachten op deze vorm van publiciteit ;)

• TorxWorx
Ruud1988 schreef op donderdag 28 september 2023 @ 12:42:
[...]

Ja, optie 2 zou kunnen alleen dat wil ik niet. gezien onderstaande reactie op mijn vraag hoe lang dit zou gaan duren:
Maar reken erop dat als we vandaag een opdracht zouden maken voor een "keukenleverancier" monteur. We over 5 tot 6 weken het op zouden kunnen halen. Dan moet het terugkomen en opgestuurd worden naar de leverancier. En als wij het terug krijgen duurt het weer ongeveer 5 tot 6 weken voor er iemand deze kan terugplaatsen.

M.a.w. dan zit ik letterlijk maanden zonder deurtje, i.c.m. twee kleine kinderen is dat geen optie. 2 weken zou te overzien zijn, dit is absurd.
Dat is wel heel lang. In dit geval zou ik dan niet ingaan op een specifieke optie die zij voorstellen maar in het algemeen informeren over die test. Ook al kies je er uiteindelijk niet voor om het deurtje bij hun te laten testen geeft dit jou wel meer argumenten om hun opties aan te vechten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 12:54
Waar blaast de oven zijn hitte uit? Ik vrees dat dit nooit gaat werken. Het profiel wat de volle laag krijgt is vrij dun en er is weinig vlees om de werking op te vangen.

Garantiegevallen zijn beter af in SF, tikje die kant op.

[ Voor 26% gewijzigd door Señor Sjon op 28-09-2023 13:05 ]

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

• Ruud1988
Señor Sjon schreef op donderdag 28 september 2023 @ 13:03:
Waar blaast de oven zijn hitte uit? Ik vrees dat dit nooit gaat werken. Het profiel wat de volle laag krijgt is vrij dun en er is weinig vlees om de werking op te vangen.

[mbr]Garantiegevallen zijn beter af in SF, tikje die kant op.[/]
Bovenaan recht naar voren dus niet via dat kastje.
Zou het van de hitte kunnen komen? Dan zou je toch zeggen dat er in het ontwerp iets mis gaat? En hoe zouden ze ovens dan in moeten bouwen...

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Het ziet er meer uit als een kit scheurtje eigenlijk. :)
Zijn de deurtjes gemaakt van 2 gelijmde platen met daarna afgekit/volgeverft voor een mooi hoekje oid?

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

• Ruud1988
YakuzA schreef op donderdag 28 september 2023 @ 13:35:
Het ziet er meer uit als een kit scheurtje eigenlijk. :)
Zijn de deurtjes gemaakt van 2 gelijmde platen met daarna afgekit/volgeverft voor een mooi hoekje oid?
Geen idee, maar het deurtje werkt in ieder geval op/in die hoek.
Het lijkt mij dat ze rondom deze verjonging eraan frezen.

[ Voor 7% gewijzigd door Ruud1988 op 28-09-2023 13:52 ]

• Ruud1988
Zojuist onderstaande reactie ontvangen op mijn vraag over of de garantie door de gebruiksschade volledig komt te vervallen.
Het blijft dus een beetje vaag of ik nou nog garantie heb wanneer blijkt dat het krom trekken/de scheur niet door gebruik is ontstaan.

Mijn vraag:
Nog 1 vraag ter verduidelijking. Stel ik kies voor 1 van de geboden opties (nieuwe deur laten bestellen, deze betalen en de oude ter onderzoek opsturen).
Als uit "onderzoek" blijkt dat de scheur en of het kromtrekken niet door gebruik is ontstaan (kromtrekken lijkt mij sowieso niet aan gebruik te relateren), heb ik dan recht op vergoeding van de deur of is dat op voorhand al uitgesloten doordat het deurtje stootschade heeft?
Dat is hetgeen dat mij nog niet duidelijk is. M.a.w. is garantie op voorhand uitgesloten door de minimale gebruiksschade en zo ja wat is in dat geval het doel van onderzoek uitvoeren?
Ik heb het idee dat we/ik op dat vlak nog niet helemaal scherp hebben wat we van elkaar bedoelen.

Het antwoord:
Laat ik het zo omschrijven. Als het front wordt onderzocht. En er blijkt schade op te zitten door eigen gebruik. Of dit nu de punt is, de scheur, het kromtrekken. Of meerdere van deze. Dan zal het front helaas niet onder garantie vallen. Over eventuele coulance kan ik helaas vooraf geen uitspraak doen.

Wel zou dan bekeken kunnen worden in hoeverre er nog iets te herstellen is. En als we het laten onderzoeken. En het blijken toch allemaal kwaliteitsissues te zijn. (Ze vinden bijvoorbeeld een fout in de lakkwaliteit waardoor deze er sneller af kan komen, zoals op de punt). Dan valt het wel onder de garantie en kan ook de fabrikant intern checken of dit vaker voorkomt of een incident is geweest.

• alex3305
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 15:56
Ik vind de reactie van de keukenboer wel erg vaag. Zoals ik het lees komt het neer op: "Het front valt niet onder garantie want stootschade, behalve als het misschien toch bij de fabrikant ligt, want dan wellicht wel." :S. Volgens mij werkt garantie niet zo...

Twee tot drie maanden zonder frontje zitten is natuurlijk van de zotte. Kan de keukenwinkel geen medewerker, installateur of expert sturen die ter plaatsen het deurtje inspecteert? Of eventueel met het deurtje naar de winkel/werkplaats? Dat zou mij een van de makkelijkste oplossingen zijn voor beide partijen. Als die medewerker dan direct geen garantie verkoopt, weten jullie beide waar je aan toe zijn. Buiten of dat terecht of eerlijk is. Nu is het wel heel erg koffiedik kijken.

• Ruud1988
alex3305 schreef op donderdag 28 september 2023 @ 14:37:
Kan de keukenwinkel geen medewerker, installateur of expert sturen die ter plaatsen het deurtje inspecteert?
Deze vraag had ik ook gesteld en dan kom je dus uit bij die zogenaamde testen die ze uit willen voeren.

Vraag:
Ik heb er alles aan gedaan om het zo duidelijk mogelijk te maken, zoals aangegeven is opsturen en enige tijd zonder deurtje zitten voor ons lastig en is het maar de vraag wanneer deze terug komt (ik ben inmiddels bekend hoe het werkt bij xxxx en dat zaken soms erg lang kunnen duren). Of kan jij mij een maximale termijn geven die ik zonder deurtje zit en kan ik jullie daar op enige manier dan ook aan houden? Ik ben bang dat dit op zijn kortst ruim twee maanden zal zijn aangezien het bestellen van een nieuw vaatwasser front ook ruim 6 weken duurt, laat staan een deurtje opsturen, onderzoeken, al dan niet terugsturen/vervangen. Kan hiervoor niet een monteur op locatie komen om het te schouwen/beoordelen?

Antwoord:
En monteur ter plaatse kan alleen zien dat er een scheur zit. En dat er een hoekje verf af is. Dat zien we op de foto ook al. Die kan niet ter plaatse oordelen of het aan de kwaliteit ligt. In een fabriek hebben zowel leverancier xxxx, als wijzelf een testruimte waarin we ook van alles kunnen meten, het front bloot kunnen stellen aan vocht, aan warmte en bijvoorbeeld druk. Dan kun je beter beoordelen of de kwaliteit in orde is. Tevens zou als er niet meer problemen waren geweest dat verfplekje ook eenvoudig bijgewerkt kunnen worden volgens de leverancier.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• fopjurist
  • Registratie: Mei 2021
  • Niet online

fopjurist

mr.drs. fopjurist

De keuken moet conform zijn, dat wil zeggen dat de keuken alle eigenschappen moet bezitten die je ervan mag verwachten. Bij normaal gebruik hoort een keukendeur niet krom te trekken. Er hoeft niet getest te worden of het aan de kwaliteit ligt, het enige wat vastgesteld moet worden is of je het kromtrekken had mogen verwachten binnen 9 maanden na oplevering, en het antwoord daarop is heel duidelijk nee.

Een niet-conforme zaak moet binnen een redelijke termijn, zonder ernstige overlast, en zonder enige kosten worden gerepareerd of vervangen. Dat je enige tijd moet wachten op een andere keukendeur geeft volgens mij weinig overlast, maar dat je in de tussentijd geen keukendeur hebt wel omdat je kinderen hebt en de deur laag zit.

Als je zelf schade hebt toegebracht aan het deurtje dan staat dat een beroep op conformiteit niet in de weg (tenzij de schade verband houdt met de nonconformiteit maar dat is hier niet aan de orde). Het kan dus zo zijn dat de keukenboer een nieuw deurtje moet leveren en dat het deukje weg is. De keukenboer mag daarvoor geen kosten in rekening brengen. Als je een nieuw goed ontvangt ter vervanging van het niet-conforme goed, levert dat geen ongerechtvaardigde verrijking op. Jij ontvangt slechts met vertraging een goed dat in overeenstemming is met de bepalingen van de overeenkomst, een goed dat je van meet af aan had moeten ontvangen (HvJ EU Quelle, overweging 41).

Beschermheer van het consumentenrecht

• Autonoesis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 18:20
De oven kan wel eens de boosdoener zijn. Door de hoge temperatuur van de oven kan door interne spanningen in de coating haarscheurtjes in de coating zijn ontstaan (komen vaker voor in hoeken die niet met minimaal r2 zijn afgerond)

Wanneer je oven veelvuldig gebruikt ook voor meerder uren achtereen kan door de hogere temperatuur rondom de oven in combinatie met hogere relatieve luchtvochtigheid daardoor MDF best iets opzwellen bij een gescheurde coating.

Uiteindelijk is de verkopende partij hier verantwoordelijk want zij hebben deze combinatie verkocht.

• Ruud1988
fopjurist schreef op donderdag 28 september 2023 @ 14:49:
De keuken moet conform zijn, dat wil zeggen dat de keuken alle eigenschappen moet bezitten die je ervan mag verwachten. Bij normaal gebruik hoort een keukendeur niet krom te trekken. Er hoeft niet getest te worden of het aan de kwaliteit ligt, het enige wat vastgesteld moet worden is of je het kromtrekken had mogen verwachten binnen 9 maanden na oplevering, en het antwoord daarop is heel duidelijk nee.

Een niet-conforme zaak moet binnen een redelijke termijn, zonder ernstige overlast, en zonder enige kosten worden gerepareerd of vervangen. Dat je enige tijd moet wachten op een andere keukendeur geeft volgens mij weinig overlast, maar dat je in de tussentijd geen keukendeur hebt wel omdat je kinderen hebt en de deur laag zit.

Als je zelf schade hebt toegebracht aan het deurtje dan staat dat een beroep op conformiteit niet in de weg (tenzij de schade verband houdt met de nonconformiteit maar dat is hier niet aan de orde). Het kan dus zo zijn dat de keukenboer een nieuw deurtje moet leveren en dat het deukje weg is. De keukenboer mag daarvoor geen kosten in rekening brengen. Als je een nieuw goed ontvangt ter vervanging van het niet-conforme goed, levert dat geen ongerechtvaardigde verrijking op. Jij ontvangt slechts met vertraging een goed dat in overeenstemming is met de bepalingen van de overeenkomst, een goed dat je van meet af aan had moeten ontvangen (HvJ EU Quelle, overweging 41).
Ok helder verhaal, het lijkt mij ook een klinkklare zaak alleen heb ik het idee dat de klantbegeleider er nu een principekwestie van aan het maken is. Inmiddels hebben we al zoveel gemaild dat de tijd die er bij de leverancier in is gaan zitten waarschijnlijk hoger is dan het simpel bestellen en toesturen van een nieuw frontje.
Zou ik deze reactie als antwoord "na inwinnen juridisch advies" mogen gebruiken richting de leverancier?

• Ruud1988
Autonoesis schreef op donderdag 28 september 2023 @ 14:54:
De oven kan wel eens de boosdoener zijn. Door de hoge temperatuur van de oven kan door interne spanningen in de coating haarscheurtjes in de coating zijn ontstaan (komen vaker voor in hoeken die niet met minimaal r2 zijn afgerond)

Wanneer je oven veelvuldig gebruikt ook voor meerder uren achtereen kan door de hogere temperatuur rondom de oven in combinatie met hogere relatieve luchtvochtigheid daardoor MDF best iets opzwellen bij een gescheurde coating.

Uiteindelijk is de verkopende partij hier verantwoordelijk want zij hebben deze combinatie verkocht.
Tsja als dat zo zou zijn dan zou er bij een nieuw front hetzelfde probleem ontstaan, maar goed dat zien we dan wel weer... Maar zoals ik aangaf blaast de oven aan de bovenzijde uit, het frontje boven de oven heeft volgens mij nergens last van (zal het vanavond even checken) en die wordt door de opstijgende warme lucht mijns inziens veel meer belast dan het frontje onder de oven die scheurtjes vertoond.

• Autonoesis
  • Laatst online: 18:20
Ruud1988 schreef op donderdag 28 september 2023 @ 15:43:
[...]

Tsja als dat zo zou zijn dan zou er bij een nieuw front hetzelfde probleem ontstaan, maar goed dat zien we dan wel weer... Maar zoals ik aangaf blaast de oven aan de bovenzijde uit, het frontje boven de oven heeft volgens mij nergens last van (zal het vanavond even checken) en die wordt door de opstijgende warme lucht mijns inziens veel meer belast dan het frontje onder de oven die scheurtjes vertoond.
Het kan ook door een iets anders zijn veroorzaakt. Maar de redenen dat er een scheurtje juist daar in de hoek zit, is omdat bij het pijltje het materiaal niet is afgerond of minimaal is afgerond en door interne spanning de coating is gaan scheuren. Dat kan veroorzaakt zijn door temperatuurverschillen maar kan ook bij normaal gebruik zijn ontstaan doordat je er bijv. met een kopje tegenaan bent gestoten. Dus het is gewoon een productiefout van de fabrikant.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CTaMJfrDV7eJa70Qb5mupjJNLa8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LwSzIXTDNIVewQpIMI75Uzss.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fopjurist
  • Registratie: Mei 2021
  • Niet online

fopjurist

mr.drs. fopjurist

Ruud1988 schreef op donderdag 28 september 2023 @ 15:41:
[...]

Ok helder verhaal, het lijkt mij ook een klinkklare zaak alleen heb ik het idee dat de klantbegeleider er nu een principekwestie van aan het maken is. Inmiddels hebben we al zoveel gemaild dat de tijd die er bij de leverancier in is gaan zitten waarschijnlijk hoger is dan het simpel bestellen en toesturen van een nieuw frontje.
Zou ik deze reactie als antwoord "na inwinnen juridisch advies" mogen gebruiken richting de leverancier?
Ja dat mag. Je kunt de correspondentie ook hier vooraf delen zodat we erop kunnen schieten.

Beschermheer van het consumentenrecht

• Rostvertol-Mil
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online
Inhoudelijk heb ik weinig toe te voegen; behalve de observatie dat er absurde opties voorgeschoteld worden met de hoop dat je geen zin hebt in gezeur en voor optie 3 kiest. Als klap op de vuurpijl heb je dan opeens helemaal geen garantie meer op dit deurtje.

Blij dat fopjurist is aangeschoven! Ben erg benieuwd wat hier uit komt.

dot.blaat

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@Ruud1988 Deurtje dient zsm kosteloos te worden vervangen. Dit geheel is niet wat je mag verwachten van een keuken in zo'ń korte gebruiksperiode. Dit moet je ook eisen per ingebrekestelling.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruud1988
Dat scheurtje zit over de gehele breedte van het deurtje. Is wat lastig op een foto vast te leggen. 100% zeker niet van stoten gekomen.
Autonoesis schreef op donderdag 28 september 2023 @ 16:15:
[...]

Het kan ook door een iets anders zijn veroorzaakt. Maar de redenen dat er een scheurtje juist daar in de hoek zit, is omdat bij het pijltje het materiaal niet is afgerond of minimaal is afgerond en door interne spanning de coating is gaan scheuren. Dat kan veroorzaakt zijn door temperatuurverschillen maar kan ook bij normaal gebruik zijn ontstaan doordat je er bijv. met een kopje tegenaan bent gestoten. Dus het is gewoon een productiefout van de fabrikant.

[Afbeelding]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruud1988
fopjurist schreef op donderdag 28 september 2023 @ 16:20:
[...]

Ja dat mag. Je kunt de correspondentie ook hier vooraf delen zodat we erop kunnen schieten.
Zal ik doen,

Ik ga nu eerst het eerder gegeven advies bij de verkoper neerleggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MaD_co
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 08:55
De oorzaak is indaad waarschijnlijk de warme lucht die onder uit je oven blaast.
Bij ons is hiervoor een extra schild geplaatst tussen de onderkant van de oven en het kastdeurtje eronder zoals op de foto te zien.

Ik zou er dan ook op aandringen dat ze naast het vervangen van het deurtje ook zo een schild zullen monteren om te zorgen dat dit bij het nieuwe deurtje weer zal gebeuren

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/U8drcoQKbYQi9qkEqgyFhVMOvjk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ByYWCY6lCPcX9fizj3aXqPvE.jpg?f=fotoalbum_large

ATI X300 std @ 324/195 stable @ 432/283 @ 13202 3dmarks http://service.futuremark.com/compare?2k1=8575346

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruud1988
Mijn oven blaast zoals aangegeven niet uit aan de onderzijde, maar net boven de deur recht naar voren. Het voelt ook niet warm bij het deurtje wanneer de oven aan staat dus ik denk niet dat dat de reden is.

N.a.v. het doorsturen van het juridisch advies kreeg ik onderstaande reactie:
Hartelijk dank voor uw bericht.

We hebben uw dossier intern besproken.

Wij hebben de foto’s beoordeeld en gaan er vanuit dat de schade niet is ontstaan door het kromtrekken van de fronten.

Wij willen dit uiteraard voor u beoordelen echter kunnen wij deze service niet kosteloos voor u oppakken.

Zonder het beoordelen van de fronten kan vooraf ook niet worden beoordeeld of de fronten conform zijn of dat er een andere oorzaak is.

Hebben ze dan echt een plaat voor hun kop..?
Ik heb het idee dat wanneer de kleine stootschade op het hoekje van het deurtje niet op de foto had gestaan ik vrijwel direct een nieuw deurtje had gekregen, maar nu hebben zij het over de schade (het hoekje en misschien de scheurende deur) als gevolg van kromtrekken.. je wordt er moedeloos van.

Een volgende stap zou dus zijn het maken van een ingebrekestelling, maar ik denk dat ik daarop eenzelfde reactie zal krijgen of zijn ze daar gevoeliger voor omdat het juridisch wat meer gewicht heeft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TorxWorx
Als door wat stootschade een deurtje kromtrekt kan dat alleen onder twee voorwaarden:
1: Je moet zowat met een flinke hammer op de rand van het deurtje meppen.
2. Het scharnier moet zo enorm stevig zijn dat het bij zo'n flinke klap nog steeds heel blijft.

Je zou kunnen vragen hoe zij dit dan kunnen verklaren. Ik zou het echt enorm knap vinden als ze dit kunnen onderbouwen 8)7

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ruud1988
Net even een rondje keuken gelopen en de andere lades en kastjes ook minutieus bekeken en wat blijkt, ze scheurtjes zijn ook daar te zien bij minstens de helft van de frontjes voor wat ik zo snel kon zien.

Paar foto’s gemaakt wederom gemaild, ben benieuwd wat morgen de reactie is maar dit lijkt mij toch een productiefout

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Ruud1988
Update,
Volgende week komt er iemand van de leverancier kijken naar de scheurvorming/schades.
Ik ga ervan uit dat men dan ziet dat dit niet zou moeten mogen gebeuren en dit het uiteindelijk een garantie zal worden.
Keep u posted.

Acties:
  • +17 Henk 'm!

• Ruud1988
Laatste nieuws, de projectleider van de keukenleverancier is geweest en constateerde wat ik ook al had gemeld. Zijn advies; alle fronten vervangen! Als t goed is krijg ik straks een melding wanneer ze het willen komen doen. Hopelijk komt er verder niets tussen. T lijkt erop dat het dan eindelijk geregeld gaat worden!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ruud1988
Net bericht gekregen dat ze het eerst bij de fabrikant neer gaan leggen 😓 dus ze proberen er initieel zelf kosteloos vanaf te komen lijkt mij. Ik hoop dat het bewijs nu wel onomstotelijk genoeg is dat ze dit snel oppakken, maar er bekruipt mij alweer een naar gevoel helaas...

De enige juiste optie lijkt mij dat ze nu overgaan tot bestellen en plaatsen van alle fronten en dat ze onderling met de fabrikant uitvechten wie de kosten gaat dragen, maar dat lijkt nu over mijn rug te gaan.
Omdat het voor mijn gevoel een delicate zaak is wacht ik even het antwoord af voordat ik weer mails ga sturen waarin ik e.e.a. ga eisen, ik ben bang dat dat mijn positie in eerste instantie niet ten goede komt.

[ Voor 43% gewijzigd door Ruud1988 op 18-10-2023 11:51 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ruud1988
Weer een update,

Keukenwinkel heeft alles bij de fabrikant op zijn bordje geschoven, die willen graag langs komen om het te bekijken en op te lossen.
Waardeloze service vanuit de winkel zelf, maar wel fijn om nu een directe lijn te hebben met de fabrikant en nu maar hopen dat zij het probleem ook erkennen en op gaan lossen.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Deruxian
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online

Deruxian

p4 2.8 1024mb, 6800 gt

De koop ontbinden en vragen of ze hun rotzooi komen ophalen is ook een optie? Heb je werk van uiteraard maar je zou het bijna uit principe doen…
Wel erg voor je dit hoor

Mag de naam van de winkel tussen tags gedeeld worden ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loki504
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 02-10 19:10
Deruxian schreef op woensdag 8 november 2023 @ 19:08:
De koop ontbinden en vragen of ze hun rotzooi komen ophalen is ook een optie? Heb je werk van uiteraard maar je zou het bijna uit principe doen…
Wel erg voor je dit hoor

Mag de naam van de winkel tussen tags gedeeld worden ?
Ja want de winkel gaat ineens wel duizenden euro terug geven en die keuken er uit halen zonder mokken?

En wat als ze ineens snel zijn? Hoe ga je dat doen met een nieuwe keuken? Die kunnen ook niet ineens de volgende dag een keuken kunnen leveren en monteren.

En ja het is jammer dat de keukenboer niet zelf keuzes maakt want ongeacht wat de fabrikant beslist de winkel waarnemer heeft al gezegd dat het niet goed is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coyote1980
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 19:28
loki504 schreef op donderdag 9 november 2023 @ 07:31:
[...]

Ja want de winkel gaat ineens wel duizenden euro terug geven en die keuken er uit halen zonder mokken?
Als de geleverde keuken niet conform verwachtingen is én de winkel het probleem niet oplost lijkt ontbinden (keuken en aankoopbedrag terug) mij een realistische oplossing.
En wat als ze ineens snel zijn? Hoe ga je dat doen met een nieuwe keuken? Die kunnen ook niet ineens de volgende dag een keuken kunnen leveren en monteren.
Is gedoe inderdaad, haal een oude keuken van MP en zet die tijdelijk in je huis terwijl je elders een nieuwe keuken uitzoekt. Is altijd wel een mouw aan te passen.
En ja het is jammer dat de keukenboer niet zelf keuzes maakt want ongeacht wat de fabrikant beslist de winkel waarnemer heeft al gezegd dat het niet goed is.
Oftewel de winkel lost het probleem niet op een redelijke manier op?

Alcohol and Calculus don't mix. Never drink and derive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loki504
coyote1980 schreef op vrijdag 10 november 2023 @ 09:52:

Als de geleverde keuken niet conform verwachtingen is én de winkel het probleem niet oplost lijkt ontbinden (keuken en aankoopbedrag terug) mij een realistische oplossing.
je kan ook wel ontbinden ik zeg alleen dat het voor nog meer vrijving gaat zorgen en als ze al moeite doen om een paar frontje gaan ze echt niet de ontbinden goedkeuren en zal je ze alsnog moeten dagvaarden dus lost het voor nu niets op en levert alleen maar meer gedoe op voor TS
Is gedoe inderdaad, haal een oude keuken van MP en zet die tijdelijk in je huis terwijl je elders een nieuwe keuken uitzoekt. Is altijd wel een mouw aan te passen.
ja je kan even een keuken van MP trekken maar wie gaat het fatsoenlijk instaleren? ik denk TS niet.
Oftewel de winkel lost het probleem niet op een redelijke manier op?
klop want ongeacht de uitkomst zal de winkel iets moeten doen zeker nu ze zelf al gezegd hebben het is niet goed. daarom is het ook jammer dat ze fabrikant er bij halen. gelukkig gaat het om frontjes en is de keuken nog bruikbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruud1988
Inmiddels heb ik contact met de fabrikant en wacht ik op een afspraak met hen. Ik heb de indruk dat de fabrikant zelf niet een heel groot bedrijf is en de kwestie wel op wil lossen maar toch met eigen ogen de klacht op locatie aan wil zien.

Koop ontbinden etc. is geen optie, dat levert veel te veel gedoe wat ik er echt niet bij kan hebben. We zijn met de keuken zelf echt tevreden, alleen hebben we nu pech met die fronten.

Ik wil de naam van de verkoper best delen maar weet niet precies hoe t werkt zodat enkel leden dit kunnen zien? Ik denk dat mensen wel t recht hebben om te weten wie de bewuste verkoper is en hoe zij met klanten omgaan.
Tevens heb ik in ieder geval melding gedaan bij de ACM over mijn kwestie en kunnen ze uiteindelijk ook nog een mooie review verwachten, in mijn omgeving heb ik in ieder geval iedereen kunnen behoeden voor deze verkoper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Niet online
Ruud1988 schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 22:20:
Ik wil de naam van de verkoper best delen maar weet niet precies hoe t werkt zodat enkel leden dit kunnen zien?
Zo: Overzicht van UBB-codes #tag_membersonly

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• loki504
Het toevoegen van de verkoper voegt eigenlijk niets toe en zal dan ook niet worden goed gekeurd door de mods. En review staat je altijd vrij op te plaatsen op verschillende sites.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Ruud1988 schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 11:35:
Net bericht gekregen dat ze het eerst bij de fabrikant neer gaan leggen 😓 dus ze proberen er initieel zelf kosteloos vanaf te komen lijkt mij. Ik hoop dat het bewijs nu wel onomstotelijk genoeg is dat ze dit snel oppakken, maar er bekruipt mij alweer een naar gevoel helaas...

De enige juiste optie lijkt mij dat ze nu overgaan tot bestellen en plaatsen van alle fronten en dat ze onderling met de fabrikant uitvechten wie de kosten gaat dragen, maar dat lijkt nu over mijn rug te gaan.
Omdat het voor mijn gevoel een delicate zaak is wacht ik even het antwoord af voordat ik weer mails ga sturen waarin ik e.e.a. ga eisen, ik ben bang dat dat mijn positie in eerste instantie niet ten goede komt.
[/quote]

Waardeloze service vanuit de winkel zelf, maar wel fijn om nu een directe lijn te hebben met de fabrikant en nu maar hopen dat zij het probleem ook erkennen en op gaan lossen.
[/quote]
Ruud1988 schreef op woensdag 8 november 2023 @ 16:03:
Weer een update,

Keukenwinkel heeft alles bij de fabrikant op zijn bordje geschoven, die willen graag langs komen om het te bekijken en op te lossen.
Inmiddels heb ik contact met de fabrikant en wacht ik op een afspraak met hen. Ik heb de indruk dat de fabrikant zelf niet een heel groot bedrijf is en de kwestie wel op wil lossen maar toch met eigen ogen de klacht op locatie aan wil zien.

Koop ontbinden etc. is geen optie, dat levert veel te veel gedoe wat ik er echt niet bij kan hebben. We zijn met de keuken zelf echt tevreden, alleen hebben we nu pech met die fronten.

Ik wil de naam van de verkoper best delen maar weet niet precies hoe t werkt zodat enkel leden dit kunnen zien? Ik denk dat mensen wel t recht hebben om te weten wie de bewuste verkoper is en hoe zij met klanten omgaan.
Tevens heb ik in ieder geval melding gedaan bij de ACM over mijn kwestie en kunnen ze uiteindelijk ook nog een mooie review verwachten, in mijn omgeving heb ik in ieder geval iedereen kunnen behoeden voor deze verkoper.
Ze houden je aan het lijntje, dit duurt veel te lang

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Yorinn
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

Yorinn

Moderator General Chat

XOPIUM

[...]

De naam van de verkoper voegt niets toe aan de discussie. Deze hoeft dan ook niet vermeld te worden.

After Hours | Dawn FM | Hurry Up Tomorrow
Tweakers Discord || Mijn V&A ads

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Registratie: April 2004
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

Hackus schreef op woensdag 22 november 2023 @ 11:10:

Ze houden je aan het lijntje, dit duurt veel te lang
Welk alternatief scenario stel je voor?

Ik denk goed om dit door de TS als delicaat betitelde proces netjes op zijn beloop te laten, en met wat zachte dwang tot een goed einde te brengen. De zaak op de spits drijven zal denk ik geen soelaas bieden, zeker omdat het te verduren ongemak minimaal is.

Good taste is for people who can’t afford sapphires

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruud1988
FirePuma142 schreef op woensdag 22 november 2023 @ 12:41:
[...]

Ik denk goed om dit door de TS als delicaat betitelde proces netjes op zijn beloop te laten, en met wat zachte dwang tot een goed einde te brengen. De zaak op de spits drijven zal denk ik geen soelaas bieden, zeker omdat het te verduren ongemak minimaal is.
Dat is wat ik van plan ben, de fabrikant zelf lijkt t wel op te willen lossen anders hadden ze wel afwijzender gereageerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waterbeesje
  • Laatst online: 09:27

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

Niet direct opbouwend voor deze casus, maar wel ter vergelijking. Mijn vorige keuken (=vorig huis) kwam bij een semi-lokale keukenboer (wel met confectieproduct) en ik had ook last van 3 kromtrekkende deurtjes. De grotere koelkast-deur, vriezerdeur en een bovenkastje.

Na belletje 1 stond er binnen 3 dagen een monteur op de stoep (2 had gekund, maar toen was ik niet thuis).
Koelkast en vriezer waren direct 'niet goed' en er zou een stalen spanner worden bevestigd. Deurtje 3 viel 'op het randje' van de toegestane afwijking. Deze lieten ze nu hangen, maar ik moest het wel in de gaten houden. Mede omdat een spanner hierop niet fraai zou staan aan de binnenzijde en een nieuw deurtje kleurafwijking zou kunnen geven. Die hangt er nu nog zonder vervangen te zijn, is niet verder gekromd. De twee spanners hebben het probleem volledig verholpen en waren binnen wéér een week aangebracht.

Zo snel kan het gaan met 'reparaties'.

Een ander front bestellen (of geheel andere set fronten) kan inderdaad wat langer duren ivm productielijnen, maar in de tussentijd kunnen de oude wel blijven hangen imo.

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

• Ruud1988
Waterbeesje schreef op woensdag 22 november 2023 @ 15:59:
Niet direct opbouwend voor deze casus, maar wel ter vergelijking. Mijn vorige keuken (=vorig huis) kwam bij een semi-lokale keukenboer (wel met confectieproduct) en ik had ook last van 3 kromtrekkende deurtjes. De grotere koelkast-deur, vriezerdeur en een bovenkastje.

Na belletje 1 stond er binnen 3 dagen een monteur op de stoep (2 had gekund, maar toen was ik niet thuis).
Koelkast en vriezer waren direct 'niet goed' en er zou een stalen spanner worden bevestigd. Deurtje 3 viel 'op het randje' van de toegestane afwijking. Deze lieten ze nu hangen, maar ik moest het wel in de gaten houden. Mede omdat een spanner hierop niet fraai zou staan aan de binnenzijde en een nieuw deurtje kleurafwijking zou kunnen geven. Die hangt er nu nog zonder vervangen te zijn, is niet verder gekromd. De twee spanners hebben het probleem volledig verholpen en waren binnen wéér een week aangebracht.

Zo snel kan het gaan met 'reparaties'.

Een ander front bestellen (of geheel andere set fronten) kan inderdaad wat langer duren ivm productielijnen, maar in de tussentijd kunnen de oude wel blijven hangen imo.
En zo zou het moeten gaan, maar daar denken sommige bedrijven helaas anders over. Maar wellicht als de fabrikant het probleem zelf ziet dat zij i.t.t. de verkoper wel snel tot actie overgaan i.p.v. rekken, de boot afhouden en er alles aan doen om maar niet in de buidel te hoeven tasten.

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

FirePuma142 schreef op woensdag 22 november 2023 @ 12:41:
[...]

Je hoeft het niet hard op de spits te drijven, maar zoals ik 28 sept al schreef had TS een ingebrekestelling moeten sturen. met daarin de termijn om het binnen 14 dagen naar wens te verhelpen ! Zo niet volgt ontbinding. nu is het bijna 28 november en is TS nog niks verder. alles lekker op zijn beloop laten werkt niet ! Door het zo te spelen als ik omschrijf ben je harder, en is er vaak veel meer en snel iets mogelijk. verkoper wil natuurlijk ten alle tijde 'geld terug voorkomen.

* Dus duidelijk laten weten dat je weet wat je rechten zijn, en niet aan het lijntje gehouden wilt worden.

[ Voor 14% gewijzigd door Hackus op 23-11-2023 15:59 ]

• FirePuma142
  • Registratie: April 2004
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

Hackus schreef op donderdag 23 november 2023 @ 15:56:
[...]

Je hoeft het niet hard op de spits te drijven, maar zoals ik 28 sept al schreef had TS een ingebrekestelling moeten sturen. met daarin de termijn om het binnen 14 dagen naar wens te verhelpen ! Zo niet volgt ontbinding. nu is het bijna 28 november en is TS nog niks verder. alles lekker op zijn beloop laten werkt niet ! Door het zo te spelen als ik omschrijf ben je harder, en is er vaak veel meer en snel iets mogelijk. verkoper wil natuurlijk ten alle tijde 'geld terug voorkomen.

* Dus duidelijk laten weten dat je weet wat je rechten zijn, en niet aan het lijntje gehouden wilt worden.
Ik vind wat je omschrijft het wel op de spits drijven eerlijk gezegd, formele ingebrekestellingen sturen met korte fatale termijnen. Dat kan altijd nog, eerst een beetje stroop smeren kan geen kwaad.

Good taste is for people who can’t afford sapphires

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Ruud1988
Op de valreep voor het eind van t jaar is de eigenaar van het bedrijf dat de keukens maakt zelf langs geweest, heel fijn contact en ook een klein familiebedrijf die in tegenstelling tot de dozen schuivende keukenboer de klant wel hoog heeft zitten.
De scheurtjes zitten in de bovenste laklaag, onderliggende coatings zijn intact. De frontjes die de ergste scheuren vertonen worden vervangen (kwaliteit is niet in gedrang) de overige zijn dusdanig minimaal dat dit niet nodig is. Het was mij met name te doen om de kwaliteit in de toekomst.
Ik krijg een schrijven waarin men verklaard dat de scheuren niet groter zullen worden dan haarscheurtjes en gebeurd dit wel/worden ze op sommige plekken nog erger dan wordt dit ook na de garantieperiode hersteld.
Ik heb vanaf nu een directe lijn met de eigenaar van het bedrijf dat de keukens maakt en niet meer met de verkopende partij en meteen een offerte op laten stellen voor gelijke kastjes in de berging (rechtstreeks bij de fabriek).

Voor mijn gevoel kan ik dit hoofdstuk afsluiten, heeft lang geduurd, dit had natuurlijk 1 week na mijn eerste mail moeten gebeuren maar goed het is nou eenmaal zo gelopen.

Bedankt allemaal voor het meedenken.
Pagina: 1