Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Vraag

• cubepoint
  • Registratie: September 2015
  • Nu online
Voor de warme zomers in ons appartement willen ik en mijn vriendin graag een airco nemen. Met oogpunt op verduurzaming wil ik deze ook gaan gebruiken om te verwarmen en als dit mogelijk is ons appartement volledig gasloos te krijgen. In het kort, na heel wat zoekwerk zat ik nog met de volgende vragen waar ik geen duidelijk antwoord op kon vinden:

Lager vermogen aircos zijn zuiniger. Zou ik meerdere binnenunits van een lager vermogen (vanuit 1 multisplit buitenunit) in de woonkamer kunnen plaatsen voor een beter rendement en verdeling van de warmte?

Warm water voor de badkamer wil ik waarschijnlijk gaan regelen met een doorstroomboiler op een 3 fase voorrangsschakelaar (gedeeld met de inductie in de keuken). Hier kan ik online alleen erg weinig over vinden. Werk dit of is dit een slecht idee?

En tot slot vind ik door de de wat unieke situatie het erg moeilijk inschatten welk vermogen airco nodig is en wat nou daadwerkelijk de beste oplossing is. (zie members only deel)

Members only: De lange versie
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Alle reacties

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 14:09

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Ik zie een bad in je badkamer.
Op 3x25 A is de grootste praktische doorstromer iets van 15 kW, die verbrandt met de huidige prijzen dus ongeveer vijf euro per uur en doet een eeuwigheid over een bad vullen. Vergeet niet dat een kleine CW3 gasketel al 20+ kW is.
Met een warmtepompboiler wordt het ~3x zo goedkoop en is de badkuip zo vol.

Van L/L heb ik verder geen verstand :)

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

• D-dark
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 13:19
Meerdere binnenunits kan prima.
Maar meest belangrijk is een passende airco qua vermogen.

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
En hang je niet op aan een multi split. 2 losse units is een prima en simpele oplossing.

Doorstromer niet aan beginnen. WP boiler erbij en gaan.

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 13:46
Airco als hoofdverwarming vinden veel mensen niet erg comfortabel, anderen kunnen ermee leven.
Zodra het ding ophoudt warme lucht te blazen koelt het meteen flink af. En dat gebeurt rond het vriespunt en vochtige buitenlucht een paar keer per uur voor een aantal minuten bij een defrost.
Ook zijn de warmteverschillen in huis veel groter dan bij een CV systeem dat meestal op de koudste pleken verwarmt. Ik zie niet hoe je die badkamer comfortabel gaat krijgen, maar misschien gebruik je hem alleen om te douchen en even kort je tanden te poetsen en vind je het niet erg als die een stuk kouder dan de rest is.

Ten slotte is een airco bij lage buitentemperaturen lawaaiig omdat hij dan hard moet blazen. Sommige mensen vinden dat prima omdat de tv altijd aanstaat of ze sowieso een lawaaiig huishouden hebben, anderen die in stilte een boek op de bank willen kunnen lezen vinden het helemaal niets.
Ja, verwarmen met airco als hoofdverwarming kan. Nee, met name bij lagere buitentemperaturen haalt het bij lange na niet het comfort zoals je dat van een CV gewend bent.

In plaats van een multisplit kun je ook 2 singles doen, dan is de kans dat ze tegelijkertijd een defrost doen erg klein en dat zal wat comfortverbetering geven.
Denk dat je misschien beter uit bent met een warmtepomp+boilervat bv zo'n Itho vincent, al zullen de kosten daarvan hoger zijn. Komen een hoop van dat soort oplossingen op de markt de laatste tijd, kleine warmtepompjes voor renovatie van appartementen.

En dan nog een split airco bij nemen voor het comfort in de zomer.

• R-B
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 14-11 13:45

R-B

Blokkert

Als je twee buitenunits kwijt kan, kies dan voor single split oplossingen per ruimte. Altijd zuiniger en praktischer in gebruik.

Hang je binneunit op een plek dat je nooit in normale omstandigheden in de airflow zit (dus niet vlakbij bank, eettafel etc). Hang hem zo centraal mogelijk, dan maar wat goten op plekken waar je het liever niet wilt.. goed over nadenken.

| NL | 2.2k Wp (ZW) | MHI SRC/SRK35ZS-W2 & ME MXZ-2F42+AP20+AP25 | MT E 5.12KWh V151+CT003 V114 | Home Assistant |

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Je hebt ook multisplits tegenwoordig die ook warmwater kunnen doen.

Persoonlijk ga ik mijn gas er nog niet uitgooien, ik zit ook wel te denken om airco erbij te plaatsen. Maar als het echt koud is lijkt het me niet rendabel (de buitenunit moet dan steeds ontdooien en kan geen energie uit de buitenlucht halen). Van de andere kant, in de VS doen ze het ook, in New York en hoger is het ook nog kouder dan bij ons.

[ Voor 78% gewijzigd door Marzman op 28-09-2023 11:51 ]

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 14:09

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Marzman schreef op donderdag 28 september 2023 @ 11:49:
Maar als het echt koud is lijkt het me niet rendabel (de buitenunit moet dan steeds ontdooien en kan geen energie uit de buitenlucht halen).
Met je m³ en kWh prijs is de COP te berekenen waarbij de warmtepomp niet meer rendabel is.
In een m³ zit ongeveer 9 kWh warmte dus met €1.30/m³ en €0.30/kWh moet de COP slechter zijn dan 2.1 voordat je de gasketel weer aan moet zetten. In de datasheet van je beoogde l/l warmtepomp staat bij welke omstandigheden de COP tot dat punt daalt (doorgaans rond -10 ofzo, bij ZLTV L/W rond -15).
Rond die temperaturen heb je trouwens ook weinig defrosts, want er zit dan nauwelijks vocht in de lucht.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

• cubepoint
  • Registratie: September 2015
  • Nu online
Voor het volledige beeld:
De cv ruimte bestaat uit een wirwar van radiatorbuizen en de badkamer heeft een verre van ideale indeling met een bad dat niet gebruikt wordt. De muur tussen deze twee is een gipswand.

Mijn originele gedachten was: Als we de verwarming kunnen vervangen met een airco, en we komen hier succesvol de winter mee door dan kan dat hele zooitje uit de cv ruimte getrokken worden en verbouwen we gelijktijdig beide ruimtes met een geheel nieuwe indeling.

Betreft de airco, die hopelijk dus als verwarming bruikbaar is:
De hete zomers zijn voor ons momenteel het grootste probleem. Het zal in alle gevallen dus beginnen bij de aanschaf van een airco. De buitenunit moet met toestemming van de VVE. 1 zal goed gevonden worden, 2 verwacht ik niet. Het zal dus al snel op een multisplit uitkomen.

In de zomer hoeft het bij ons binnen echt geen 19 graden te zijn. Voor alleen koelen zou er dus geen heel zwaar/deftig model hoeven te komen maar mocht er een goede kans bestaan dat het huis verwarmen met de airco gaat lukken dan investeer ik graag extra.

Betreft warmwater (en verwarming als airco dit niet kan):
We willen de badkamer en cv ruimte dus op termijn volledig op de schop nemen. Hoewel met de CV ketel (2015) niets mis is door de radiator buizen midden door de CV ruimte het geheel een drama.

Ons huidige gasverbruik sinds afgelopen mei is rond de 4 m3 per maand. met een wtw afvoer in de douche zou dit neem ik aan nog lager uitvallen. De kraan in de keuken doet er ERG lang over warm te worden, en gebruiken we hierdoor nauwelijks voor warm water.

In de keuken een kleine doorstroomboiler/kokend water kraan en in de badkamer een doorstroomboiler leek me bij ons lage verbruik mogelijk de meest zuinige oplossing. Maar uit de reacties maak ik op dat een warmtepomp boiler de betere optie is?

• R-B
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 14-11 13:45

R-B

Blokkert

cubepoint schreef op donderdag 28 september 2023 @ 14:26:
Voor het volledige beeld:
De cv ruimte bestaat uit een wirwar van radiatorbuizen en de badkamer heeft een verre van ideale indeling met een bad dat niet gebruikt wordt. De muur tussen deze twee is een gipswand.

Mijn originele gedachten was: Als we de verwarming kunnen vervangen met een airco, en we komen hier succesvol de winter mee door dan kan dat hele zooitje uit de cv ruimte getrokken worden en verbouwen we gelijktijdig beide ruimtes met een geheel nieuwe indeling.

Betreft de airco, die hopelijk dus als verwarming bruikbaar is:
De hete zomers zijn voor ons momenteel het grootste probleem. Het zal in alle gevallen dus beginnen bij de aanschaf van een airco. De buitenunit moet met toestemming van de VVE. 1 zal goed gevonden worden, 2 verwacht ik niet. Het zal dus al snel op een multisplit uitkomen.

In de zomer hoeft het bij ons binnen echt geen 19 graden te zijn. Voor alleen koelen zou er dus geen heel zwaar/deftig model hoeven te komen maar mocht er een goede kans bestaan dat het huis verwarmen met de airco gaat lukken dan investeer ik graag extra.

Betreft warmwater (en verwarming als airco dit niet kan):
We willen de badkamer en cv ruimte dus op termijn volledig op de schop nemen. Hoewel met de CV ketel (2015) niets mis is door de radiator buizen midden door de CV ruimte het geheel een drama.

Ons huidige gasverbruik sinds afgelopen mei is rond de 4 m3 per maand. met een wtw afvoer in de douche zou dit neem ik aan nog lager uitvallen. De kraan in de keuken doet er ERG lang over warm te worden, en gebruiken we hierdoor nauwelijks voor warm water.

In de keuken een kleine doorstroomboiler/kokend water kraan en in de badkamer een doorstroomboiler leek me bij ons lage verbruik mogelijk de meest zuinige oplossing. Maar uit de reacties maak ik op dat een warmtepomp boiler de betere optie is?
Wij gebruiken de aircos als heet is met een setpoint van 23 of 24 graden, dikke prima en zeker niet koud genoeg. Als het buiten 30+ is voelt het als een verademing :) Multisplit zal dan ook prima werken hoor! Zeker als je maar één buitenunit kwijt kan.

De kraan in de keuken doet er ERG lang over.. Is niet idee om gewoon simpele quooker daar toe te passen? Waarom duurt het lang? Lange leiding tot aan de keuken?

Voor de keuken zou ik zeker een quooker variant kiezen, tapwater voor douche / kraantje badkamer een warmptepomp boiler overwegen waard (moet wel lucht aanvoer/afvoer naar buiten hebben).

| NL | 2.2k Wp (ZW) | MHI SRC/SRK35ZS-W2 & ME MXZ-2F42+AP20+AP25 | MT E 5.12KWh V151+CT003 V114 | Home Assistant |

Pagina: 1