Modem voeden met internet afkomstig van telefoon

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pimdekogel
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 08-09 13:04
Beste lezer,

Is het mogelijk om internet via een android telefoon - tethering - door te geven middels USB aan modem Zyxel T-56 (van t-mobile) of KPN experience box 12? Zo ja, op welke manier?

Zowel direct van telefoon naar modem, als van telefoon naar pc en van pc middels ethernet kabel in de WAN poort van het modem geprobeerd, maar tot nu toe zonder resultaat. Heb een network bridge gecreerd tussen het uitgaande en inkomende netwerk, mocht ook niet baten.

Ervaringen dat dit kan werken of kan ik beter een Asus router halen die deze setup sowieso aankan?

Ik wil dit gebruiken als backup voor m'n home system aangezien zowel KPN als T-mobile regelmatig (korte) storingen hebben)

Dank alvast voor het meedenken!

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ChaserBoZ_
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 06-09 18:10
Ik weet niet of dat zo direct werkt. Wat wél kan is een travelrouter aansluiten, welke als uplink de wifi van je telefoon gebruikt en die bekabeld uitkoppelt naar de WAN poort van je (ethernet)router.

'Maar het heeft altijd zo gewerkt . . . . . . '

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23:03
In sommige android versies kun je tethering via lan doen. Dus usb c nAar ethernet in je tel en dan inet delen

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Dit gaat niet werken met een apparaat van de provider. Je zal iets neer moeten zetten wat USB tethering snapt of wifi als WAN kan gebuiken en dan de telefoon een wifi hotspot op laten zetten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hcQd
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 01:21
Fritzbox ondersteunt dit met de standaard firmware, en ik dacht Asus. Tevens via OpenWRT als dit beschikbaar is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
De USB poort van de ExperiaBox is enkel bedoeld voor USB opslag of een printer, geen verdere communicatie met internet of netwerken.

[ Voor 6% gewijzigd door sypie op 26-09-2023 23:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pimdekogel
laurens0619 schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 20:51:
In sommige android versies kun je tethering via lan doen. Dus usb c nAar ethernet in je tel en dan inet delen
Dank voor de reactie. Ben ik mij bewust van, mijn phone heeft die functie niet en om daar een nieuwe phone voor te kopen.. desalniettemin goed dat je het benoemt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pimdekogel
sypie schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 23:32:
De USB poort van de ExperiaBox is enkel bedoeld voor USB opslag of een printer, geen verdere communicatie met internet of netwerken.
Oke check! Ik had het vermoeden dat deze ook 'internet kan ontvangen' omdat je een dongel kan aansluiten, maar blijkbaar is dat een andere box van KPN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pimdekogel
hcQd schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 23:26:
Fritzbox ondersteunt dit met de standaard firmware, en ik dacht Asus. Tevens via OpenWRT als dit beschikbaar is.
Klasse, Fritzbox kan ik lenen en ga ik uittesten. Dank

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

Fritzbox inderdaad, en anders zijn er ook specifieke oplossingen voor instabiel internet die 4G als back-up kunnen gebruiken. Je kunt ook bijv. Speedify gebruiken, dat is helaas icm een VPN-dienst maar heeft wel die optie binnen software en werkt naadloos.

Let er wel even op dat de meeste providers dit expliciet verbieden; je mag een mobiel abonnement niet voor een heel netwerk gebruiken. Een keertje je SIMkaart in een travel router stoppen op vakantie zullen ze niet snel moeilijk over doen, maar dit misschien wel.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• alex3305
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 21:07
T-Mobile Odido en Ziggo ondersteunen dit in hun zakelijke pakketten officieel:Bij Ziggo moet je daarvoor wel zelf de apparatuur aanschaffen. Bijvoorbeeld met een Fritzbox of ASUS Router zoals gesuggereerd door @hcQd. Met een ASUS router moet je dan (uiteraard) een 4G/5G dongle in de USB poort hangen. Bij Odido zou het volgens mij automatisch moeten zijn en in het modem zelf zitten. Maar dat heb ik eerlijk gezegd nooit verder uitgezocht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jurroen
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 23-09 07:30

jurroen

Security en privacy geek

Uhhh - ik vind het heel slim dat je een backup uplink aan het inregelen bent. Maar als zowel KPN als T-Mobile regelmatig storingen op jouw locatie hebben, zou ik dat misschien ook eens uitzoeken.

Nu is regelmatig natuurlijk enorm subjectief. Is dat meerdere keren per dag, week, maand of jaar? Gaat het om xDSL of fiber? Heb je van zowel KPN als Odido een vaste lijn of is een van de twee vast en de andere mobiel?

Ongevraagde verzoeken per DM beantwoord ik niet, sorry

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pimdekogel
alex3305 schreef op vrijdag 6 oktober 2023 @ 10:45:
T-Mobile Odido en Ziggo ondersteunen dit in hun zakelijke pakketten officieel:Bij Ziggo moet je daarvoor wel zelf de apparatuur aanschaffen. Bijvoorbeeld met een Fritzbox of ASUS Router zoals gesuggereerd door @hcQd. Met een ASUS router moet je dan (uiteraard) een 4G/5G dongle in de USB poort hangen. Bij Odido zou het volgens mij automatisch moeten zijn en in het modem zelf zitten. Maar dat heb ik eerlijk gezegd nooit verder uitgezocht.
Check, dank voor je reactie. Dit was precies de reden waarom ik een poging wilde wagen met de bestaande routers. Echter ben ik een particulier, en deze optie bieden ze niet aan (al heeft KPN eerder eens aangegeven dat het wel mogelijk moet zijn met de experience box, maar waarschijnlijk zat er iemand te dromen op de klantenservice.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pimdekogel
jurroen schreef op vrijdag 6 oktober 2023 @ 21:29:
Uhhh - ik vind het heel slim dat je een backup uplink aan het inregelen bent. Maar als zowel KPN als T-Mobile regelmatig storingen op jouw locatie hebben, zou ik dat misschien ook eens uitzoeken.

Nu is regelmatig natuurlijk enorm subjectief. Is dat meerdere keren per dag, week, maand of jaar? Gaat het om xDSL of fiber? Heb je van zowel KPN als Odido een vaste lijn of is een van de twee vast en de andere mobiel?
Eerst op fiber via KPN, vervolgens op zelfde lijn via Odido, echter meerdere keren per maand - kortstondig - storing, kabel is reeds nagekeken.

Heb een GL iNet 3000 te leen gekregen, welke nu mijn back-up is. Onderwijl ga ik verder met het onderzoek naar de storingen. Dank allen voor het meedenken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jurroen
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 23-09 07:30

jurroen

Security en privacy geek

Pimdekogel schreef op zaterdag 7 oktober 2023 @ 16:37:
[...]

Eerst op fiber via KPN, vervolgens op zelfde lijn via Odido, echter meerdere keren per maand - kortstondig - storing, kabel is reeds nagekeken.
Had je die issues ook toen je de lijn direct bij KPN afnam? Of ziijn die pas gaan spelen toen het is omgezet naar Odido? Ik vermoed het eerste omdat je aangeeft dat "de kabel" al was nagekeken.

Omdat het dezelfde lijn is, levert Odido bij jou via KPN WBA. Je zou dan ook eens kunnen kijken in dit topic: [KPN Netwerk - Glasvezelnetwerk] Aanleg en onderhoud - daar zitten ook wat Tweakers die bij KPN Netwerk werkzaam zijn.

Succes met het uitzoeken!

Ongevraagde verzoeken per DM beantwoord ik niet, sorry

Pagina: 1