Buitengebied: Starlink, 5G

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gh0st
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 16-09 18:27
Ik heb een woning gekocht in het buitengebied.

Hier lig een koperverbinding van KPN van 60 Mbit/s. TV kijken we via internet of streamen Netflix. Ik werk veel thuis en game ook regelmatig maar ik ben bang dat de 60Mbit/s niet genoeg voor ons gaat zijn....

Glasvezel aangevraagd via haalbaarheidsonderzoek van KPN maar dit is helaas niet mogelijk.

Aanvraag bij Ziggo loopt nog maar, de verwachting is dat dit minimaal 6 duizend euro gaat kosten.

ik heb gekeken bij Evenwifi maar daar is een FUP van 25GB per dag, daar ga ik denk ik regelmatig overheen.
(1x een game downloaden via Steam en je zit al aan de 60GB)

Als laatste optie Starlink, heeft iemand dit op dit forum en wat zijn jou ervaringen? ook met gamen?

Wat zou jullie advies / oplossing zijn?

Alvast dank voor iedereen die mee denkt.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Brentjuh2000
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 09:12
60 Mbit is nog aardig vlot.

ik heb maanden lang op een 20Mbit lijntje moeten tuffen en dat ging eigenlijk best goed. 1 TV + remote werken ging uitstekend met zelfs nog 5 Mbps over

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Nu online

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Al wat ouder, maar ik denk nog steeds aardig relevant leesvoer: review: Aan de slag met Starlink - Hoe goed werkt Elon Musks satellietinternet?

Latency is wat hoger, maar niet zo onwerkbaar hoog (voor gamen althans) als 'traditioneel' satelliet-internet.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gh0st
Orion84 schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 11:13:
Al wat ouder, maar ik denk nog steeds aardig relevant leesvoer: review: Aan de slag met Starlink - Hoe goed werkt Elon Musks satellietinternet?

Latency is wat hoger, maar niet zo onwerkbaar hoog (voor gamen althans) als 'traditioneel' satelliet-internet.
Heb die inderdaad gezien, echter is die review redelijk oud en waar meer opzoek naar recentere ervaringen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Nu online

D4NG3R

kiwi

:)

Gh0st schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 11:09:
maar ik ben bang dat de 60Mbit/s niet genoeg voor ons gaat zijn....
Even voor de duidelijkheid, is ons jij en je partner/huisgenoot of een heel gezin inclusief kinderen welke online (flink) actief zijn?

Ik zou het persoonlijk even aan blijven zien en kijken of je daadwerkelijk veel/vaak belemmerd wordt door die 60Mbit of niet. Voor 2 volwassenen zou ik in ieder geval verwachten dat het weinig problemen oplevert.

Hooguit dat er af en toe een tactisch moment moet worden gepakt voor het downloaden van een dikke game.

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ralpje
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 00:01

ralpje

Deugpopje

Met 60Mbps kom je een heel eind hoor.
Hier ligt een 'dikkere' ziggo-lijn, maar met twee kids (15 en 19, waarvan die van 19 vrij fanatiek gamet en streamt op Twitch) kom ik daar eigenlijk nooit aan. We kijken wel nog 'lineaire' TV, maar ook veel streaming. Vaak dan ook op meer dan één endpoint tegelijk.

Statistieken van de afgelopen week:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6JIP7CsU2PWo3lYbhXQZi83HPVo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/rNgb0GQD51M0mMPh7L0rBbpn.png?f=fotoalbum_large

Freelance (Microsoft) Cloud Consultant & Microsoft Certified Trainer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Nu online

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

ralpje schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 11:25:
Hier ligt een 'dikkere' ziggo-lijn, maar met twee kids (15 en 19, waarvan die van 19 vrij fanatiek gamet en streamt op Twitch) kom ik daar eigenlijk nooit aan. We kijken wel nog 'lineaire' TV, maar ook veel streaming. Vaak dan ook op meer dan één endpoint tegelijk.

[Afbeelding]
Dat grafiekje is op basis van gemiddelde netwerkbelasting per uur of zo? Dat verbergt piekbelasting die op een 60mbit lijn beduidend langer de volle capaciteit zou benutten.

Hoe dan ook kom je met 60mbit (en een beetje geduld bij grote downloads) een heel eind inderdaad :)

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gh0st
ralpje schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 11:25:

[Afbeelding]
Die grafiek ziet er gaaf uit! hoe kom je daar aan? dan kan ik de komende weken thuis even testen hoeveel wij verbruiken.

Bedankt voor je adviezen, ik zal ze zeker in me overweging mee nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gh0st
D4NG3R schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 11:20:
[...]

Even voor de duidelijkheid, is ons jij en je partner/huisgenoot of een heel gezin inclusief kinderen welke online (flink) actief zijn?

Ik zou het persoonlijk even aan blijven zien en kijken of je daadwerkelijk veel/vaak belemmerd wordt door die 60Mbit of niet. Voor 2 volwassenen zou ik in ieder geval verwachten dat het weinig problemen oplevert.

Hooguit dat er af en toe een tactisch moment moet worden gepakt voor het downloaden van een dikke game.
Mijn partner en ik, maar heb nog data slurpende dingen draaien (proxmox, HASSIO, 8x Google Home, Synology NAS, Linux server, Hikvision 4k camera (5 stuks).

Tevens doe ik ook aan Iracing en dat met Starlink lijkt me gewoonweg niet ideaal.... ik ga is kijken hoe ik me data verbruik nu kan bijhouden zodat ik daar me keuze beter op kan maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Nu online

D4NG3R

kiwi

:)

Gh0st schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 13:07:
Mijn partner en ik, maar heb nog data slurpende dingen draaien (proxmox, HASSIO, 8x Google Home, Synology NAS, Linux server, Hikvision 4k camera (5 stuks).
Dat lijken mij dataverbruikers welke voor het grootste gedeelte binnen je LAN blijven, en bij communicatie naar buiten toe alsnog geen grootverbruikers zijn, laat staan constant. Camera's daarbuiten gelaten als die dingen met de 'cloud' communiceren.

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ralpje
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 00:01

ralpje

Deugpopje

Gh0st schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 12:56:
[...]

Die grafiek ziet er gaaf uit! hoe kom je daar aan? dan kan ik de komende weken thuis even testen hoeveel wij verbruiken.

Deze komt rechtstreeks uit m'n Unify Dream Machine, afhankelijk van je router / modem moet daar waarschijnlijk in de webinterface wel iets te vinden zijn.

Freelance (Microsoft) Cloud Consultant & Microsoft Certified Trainer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jubeth
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 10-09 13:11

jubeth

%^)

Gh0st schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 12:56:
[...]
Besef dat dit al een tijdje terug is, maar aangezien ook wij hier in buitengebeid vertoeven, en met eenzelfde probleem zaten (bang voor de TB per maand FUP van evenwifi) wil ik even met de lezers delen dat wij inmiddels (nu 5G ook echt 5G is) blij zijn geen starlink te hebben gekozen. Dit is wat wij nu ongeveer halen, gemiddeld:
Afbeeldingslocatie: https://www.speedtest.net/result/16713182764.png
via de evenwifi uplink op 5G. Via antennekaart en de specs uit de huawei modem uit weten te vinden welke fysieke mast dit geeft. Daar lees je nu dat de mast zijn internet krijgt via "Transmissie: Microwave (Krijgt glas)", wat de 'lagere' uploadsnelheid verklaart. Als we switchen naar een mast die verderop ligt, die glas heeft, dan is de uploadsnelheid exact even snel als de downloadsnelheid, en komen we op 200-300 Mbit/s up en down, maar hogere latency (ping ~24 ms), omdat de afstand beduidend groter is, en de mast ws ook drukker belast is.

Waar ik iig maar mee wil zeggen:

Voordat je starlink doet, overweeg en onderzoek even welke masten er draaien bij je in de buurt, want op dit moment zijn we zéér tevreden met de snelheden en ping-pong via 5G. Blijft wel jammer dat odido (dus evenwifi) nog steeds geen IPv6 doet, maar daar is mee te leven..

De traffic limiet, die rond de Terabyte op maandbasis ligt, zijn we al vrij lang niet meer tegenaan gelopen, gewoon door slim monitoren. odido schijnt dat te resetten bij de start van de maand, dus wat we nu gewoon doen is sparen en dan de laatste dagen vd maand de TB opmaken. Heb ook het idee dat ze er wat minder strict op zijn gaan letten, want eerlijk is eerlijk, hoe je met dergelijke snelheden nog een FUP van 1TB/mnd kunt volhouden is mij een raadsel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChaserBoZ_
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 06-09 18:10
60 Mbit is niet persé een showstopper; met QoS kun je veel mogelijk maken.

Ik had hier tot 2 jaar terug 100 Mbit kabel, met QoS daarop waren zowel (de devices van) mijn kinderen als mijn tv (Netflix) beperkt zodat vrouwlief & ik gewoon konden werken.

Niemand aan het werk? Volle bandbreedte voor de kids.

'Maar het heeft altijd zo gewerkt . . . . . . '

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jubeth

jubeth

%^)

ChaserBoZ_ schreef op maandag 9 september 2024 @ 11:08:
60 Mbit is niet persé een showstopper; met QoS kun je veel mogelijk maken.
Absoluut, wij hadden hier heel lang, toen we hier net kwamen wonen, maar 20 Mbps down en 8 Mbps up, voordat we de 4G/5G modem kochten. Daar was prima mee te leven, in 2020, zeker omdat er geen traffic-limiet op zat ;-)
En op locaties van de UvA/HvA waar ik voor werk veel kom, is het standaard 100/100 Mbps, wat uitstekend voldoet voor wat je hartje maar kan bekoren. Latency op surfnet is wel altijd ~2ms, dus daar kun je niet tegenop met je huis uplink, maar idd, 60Mbps is goed te doen..

[ Voor 4% gewijzigd door jubeth op 09-09-2024 11:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ucsdcom
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 29-09 16:48
Misschien lees ik er overheen, maar is KPN voor buitengebied nog een optie?

https://www.kpn.com/service/ugs/4g-modem-buitengebied

Je gebruikt hierbij een koperverbinding samen met 4g/5g.

De vereisten van vandaag ken ik niet. Alleen de snelheid die je nu via koper haalt kan te hoog zijn om dit te mogen aansluiten.

[ Voor 41% gewijzigd door ucsdcom op 10-09-2024 13:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flaskk
  • Registratie: April 2008
  • Nu online
Is het echt 60 Mbit/s of is het theoretische snelheid?

T-mobile kwam ook binnenkort met Klik&Klaar internet dat ongeveer evenveel moet kosten als normale aansluiting.

https://community.odido.n...r-thuis-klik-klaar-368211

starlink verbruikt trouwens ook wat meer energie.

[ Voor 9% gewijzigd door flaskk op 10-09-2024 14:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jubeth

jubeth

%^)

ucsdcom schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 13:43:
Misschien lees ik er overheen, maar is KPN voor buitengebied nog een optie?
https://www.kpn.com/service/ugs/4g-modem-buitengebied
Hebben we geprobeerd hier, maar de dichtstbijzijnde KPN mast is te ver weg, en te traag.
"Onbeperkt internetten, Netflixen en muziek luisteren, want je hebt geen datalimiet"
geloof ik helemaal niets van. Hun masten zijn zwaar overprovisioned, dus ja, dan haal je sowieso die datalimiet niet.
Pagina: 1