Stroom opwekken/opslaan off-grid op budget

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supervinnie40
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 25-09 12:53
Beste Tweakers,

Ik zit met een project waar ik zelf nog geen goed antwoord op heb kunnen vinden.

Eerst even wat context:
Mijn moeder (70) heeft een stuk bos waar ze eigenaar van is. Dit is al vele jaren in de familie en zij zorgt hier nu voor. Ze is vrijwel dagelijks bezig met snoeien, planten, harken etc.etc. En daarvoor heeft ze (ivm leeftijd) regelmatig (elektrisch) gereedschap bij nodig. Uit respect voor de natuur geeft ze de voorkeur aan elektrisch gereedschap (tegenover benzine gereedschap). Maar dat heeft als nadeel dat ze redelijk wat accu's mee moet slepen. Ze heeft daar op locatie natuurlijk (nog) geen elektriciteit. Het zou behoorlijk handig zijn als ze daar toegang had tot stroom zodat ze haar accu's op kan laden en eventueel ook een keertje haar telefoon of een lampje kan laten branden. Ze kan ook een generator kopen, maar vanwege de herrie en de benzinedampen zou ze graag een "stillere" oplossing vinden.

Wat ze zoekt:
Tot nu toe hebben we zitten denken aan een paar zonnepanelen en een soort accu-systeem waarmee de stroom opgeslagen wordt. Als ze dan aan het werk is kan ze stroom gebruiken. Op de momenten dat de stroom niet gebruikt wordt laden de zonnepanelen de accu gewoon weer op.
Ze heeft niet veel vermogen nodig. In de winter zal ze wat LED lampjes ermee willen laten branden, en ze zal een handvol accu's op willen laden (6 AH Makita 18V accu's). Dit gereedschap is niet elke dag even intensief nodig.

De grote uitdaging:
Mijn moeder bulkt niet van het geld. Dus een systeem van enkele duizenden euro's kan ze niet veroorloven. Ze is zich ervan bewust dat ze voor een lager budget geen creme-de-la-creme oplossing krijgt. Maar ze is al tevreden als het uberhaupt werkt. Ze heeft geen concreet bedrag in gedachte, maar ik weet dat ze een mager inkomentje heeft. Ik zou wellicht zelf willen beginnen met het ambitieuze bedrag van 500 euro en vanuit daar kijken waar we eindigen.

Wat zijn mogelijkheden? Wat is er tegenwoordig op de markt? Wat voor combinaties bestaan, of zouden met de hand gemaakt moeten/kunnen worden? Tweedehands is geen bezwaar.

P.s. Ik kon niet echt een passend forum vinden om dit topic te plaatsen. Mocht ik de verkeerde gekozen hebben, dan mijn excuses. Als een mod kan vertellen waar ik dan moet zijn, dan wil ik het topic wel verplaatsen.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pistole
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:31

pistole

Frutter

Je hebt (mobiele) zonnepanelen die je kan aansluiten op een (mobiele) powerbank met ingebouwd invertor. Daar kan je dus normale 220-240 volt acculaders op aansluiten.

Bekende merken zijn Bluetti, Ecoflow.

Volgens Google is de goedkoopste Bluetti Power Station € 289 (268Wh) zonder paneel of een combo met paneel voor € 699 (716Wh).

Via doe het zelf kan het vast goedkoper maar dat is wellicht niet verstandig.

Ik frut, dus ik epibreer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• T-MOB
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 21:57
Gaat ze daar met de auto naar toe? Dan is een inverter op de sigarettenaansteker misschien een oplossing. Voor het opladen van wat elektrisch gereedschap lijkt me dat zat.

Edit: of gewoon deze: https://www.makita.nl/art...o-oplader-lxt-dc18se.html

[ Voor 22% gewijzigd door T-MOB op 26-09-2023 08:55 ]

Regeren is vooruitschuiven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• supervinnie40
Bedankt voor deze reacties.
Voor ik inhoudelijk reageer, eerst even een stukje elektrotechniek uit de grijze cellen proberen te stampen. Klopt het onderstaande?

Een accu van 1300W die opgeladen wordt door een zonnepaneel van 100W zou (in ideale omstandigheden) 13 uur doen over 100% lading? (1300W / 100WH = 13 uur)
In de praktijk haal je die 100W natuurlijk niet 13 uur lang, dus voeg ik 20% extra toe om het realistischer te maken. Dan kom je uit op 13 + 20% = 15,6. In de praktijk zou dit dus eerder 2 dagen zijn.

Als zo'n accu van 1300W volledig opgeladen is, en je sluit hier een oplader op aan die (bijvoorbeeld) 100W verbruikt en ook een LED lamp die 30W verbruikt, dan kom je op een totaal van 130W per uur. Dan zou de accu 10 uur lang kunnen functioneren voordat deze leeg is.
(Een Makita accu-oplader schijnt een piekbelasting te hebben van 240W overigens)
pistole schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 08:53:
Je hebt (mobiele) zonnepanelen die je kan aansluiten op een (mobiele) powerbank met ingebouwd invertor. Daar kan je dus normale 220-240 volt acculaders op aansluiten.

Bekende merken zijn Bluetti, Ecoflow.

Volgens Google is de goedkoopste Bluetti Power Station € 289 (268Wh) zonder paneel of een combo met paneel voor € 699 (716Wh).

Via doe het zelf kan het vast goedkoper maar dat is wellicht niet verstandig.
Op zich klinkt deze qua prijs wel interessant, maar ik vraag me af of het vermogen voldoende is. Als ik naar mijn simpele rekensommetje hierboven kijk, dan zou deze accu snel leeg kunnen zijn en er lang over doen om weer volledig opgeladen te worden. Desondanks past hij wel in het budget dat ik noemde.
Zelf doen schijnt overigens een stuk lastiger dan het klinkt, omdat je met diverse systemen zit die het laden moet reguleren, overlading bescherming, piekbelasting opvangen, sinus vorming etc.etc.
T-MOB schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 08:54:
Gaat ze daar met de auto naar toe? Dan is een inverter op de sigarettenaansteker misschien een oplossing. Voor het opladen van wat elektrisch gereedschap lijkt me dat zat.

Edit: of gewoon deze: https://www.makita.nl/art...o-oplader-lxt-dc18se.html
Ze gaat er wel met de auto heen, maar het zou bijzonder onhandig zijn als de accu van de auto leeg raakt. Ze kan zelf niet aanduwen en heeft daar dan ook geen middelen om mee te starten. Ondanks dat het een mogelijkheid blijft, zouden we graag niet aan de auto willen komen.
Qua vermogen is dit een hele mooie set. De prijs is wat minder. Ik houd hem wel in mijn achterhoofd, maar hoop stiekem op een (vergelijkbare) goedkopere optie.
Ik lees wel dat het zonnepaneel spatwaterdicht is, maar ik weet niet zeker of dit ook betekent dat het zonder problemen buiten kan blijven? Het zou ideaal zijn als het probleemloos altijd buiten zou kunnen blijven liggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Is het niet veel eenvoudiger een grotere accu te nemen die ze thuis kan opladen? Nu ga je voor een veel omslachtigere en duurdere oplossing door een zonnepaneel toe te voegen terwijl je thuis gewoon een stopcontact hebt.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

• supervinnie40
Klopt, maar voor mijn moeder is het "sjouwen" van een 20 kilo zware accu geen optie. De Xtorm die hierboven genoemd wordt is al 20 kilo en dat is eigenlijk alleen te doen als die op een plek gezet wordt en daar blijft staan.
Een bijkomend nadeel is dat de accu dus ook niet wordt opgeladen gedurende de dag dankzij de zon.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Luzeklap
  • Registratie: September 2023
  • Laatst online: 16-04-2024
Tsurany schreef op woensdag 27 september 2023 @ 10:11:
Is het niet veel eenvoudiger een grotere accu te nemen die ze thuis kan opladen? Nu ga je voor een veel omslachtigere en duurdere oplossing door een zonnepaneel toe te voegen terwijl je thuis gewoon een stopcontact hebt.
Yup, een paar extra accu’s in de auto die ze dan thuis oplaad
Maar any way waar zijn er mee bezig, de ene accu opladen met de andere…
Mijn vraag is wat moet ze zoveel doen in een groot bos, dat ze zoveel accu’s moet meeslepen????
Een bos is een bos, dat moet je met rust laten, niet aanharken en bij snoeien
En 1x jr wat bomen omzagen, dat is geen werk voor oma’s
Het gaat waarschijnlijk om een park of hele erge grote tuin?

• caspervc
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 00:00
Heb je wel eens gekeken naar een Lithium Ion accu die ze bijv ook in de waterrecreatie voor fluistermotoren gebruiken?
Ik heb hier thuis een Rebelcell outdoor accu staan. Zou je hiermee de spulletjes niet kunnen opladen?
12V / 70Ah en 8 kg. Ik kan hier 4-5 uur mee varen. Dan moet je daar toch ook een paar lampjes en accus aan kunnen hangen?

https://www.rebel-cell.co...ja9VBNx40mzsaAig1EALw_wcB

Afbeeldingslocatie: https://www.rebel-cell.com/wp-content/uploads/Outdoorbox_12.70AV_side_accessories.jpg

[ Voor 35% gewijzigd door caspervc op 27-09-2023 10:27 ]

MY24 Volvo XC40 Recharge SMER Fjord Blue

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 23:02
Kan je niet een grote accu in de auto plaatsen? (AKA elektrische / plugin auto)
Dan heb je geen kofferbak meer, maar die kan je dan thuis gewoon opladen, en op locatie weer gebruiken.

Staat er een huisje in het bos?
Valt er schaduw op dit dak?
Je zou voor tweedehands panelen kunnen gaan die je zelf installeert, dan ben je voor 1000 euro klaar.
Batterij erbij (die zijn wat duurder) en je kan gaan met de banaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pelkie
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 26-09 13:42
Bij Jackery hebben ze hier kant en klare oplossingen voor, wellicht iets om te overwegen?
https://www.jackery.com/

• jantje112
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 18:33
Ze bulkt niet van het geld, maar heeft wel een bos als hobby.. dat is op zich wel een leuke combi

Als je je tuingereedschap van Makita pakt en je neemt 6 5ah accu's mee. Dan kun je toch de hele middag wel een beetje snoeien en rondkomen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• supervinnie40
Luzeklap schreef op woensdag 27 september 2023 @ 10:22:
[...]

Yup, een paar extra accu’s in de auto die ze dan thuis oplaad
Maar any way waar zijn er mee bezig, de ene accu opladen met de andere…
Mijn vraag is wat moet ze zoveel doen in een groot bos, dat ze zoveel accu’s moet meeslepen????
Een bos is een bos, dat moet je met rust laten, niet aanharken en bij snoeien
En 1x jr wat bomen omzagen, dat is geen werk voor oma’s
Het gaat waarschijnlijk om een park of hele erge grote tuin?
Ik denk niet echt dat haar werkzaamheden op haar eigen grond hier ter discussie gesteld hoeven te worden. Er wordt regelmatig gemaaid, gesnoeid, soms wat gezaagd en daar heeft ze diverse machines bij nodig.

Vroeger had ze een generatortje op benzine en allemaal 2-taks machines. Maar dit wil ze niet meer. Teveel vervuiling, te veel herrie etc. Accu's opladen met accu's is helaas de enige optie dan, aangezien er nergens een stroomkabel in de grond ligt in dat gebied ;-).
caspervc schreef op woensdag 27 september 2023 @ 10:26:
Heb je wel eens gekeken naar een Lithium Ion accu die ze bijv ook in de waterrecreatie voor fluistermotoren gebruiken?
Ik heb hier thuis een Rebelcell outdoor accu staan. Zou je hiermee de spulletjes niet kunnen opladen?
12V / 70Ah en 8 kg. Ik kan hier 4-5 uur mee varen. Dan moet je daar toch ook een paar lampjes en accus aan kunnen hangen?

https://www.rebel-cell.co...ja9VBNx40mzsaAig1EALw_wcB

[Afbeelding]
Zouden die ook opgeladen kunnen worden met een zonnepaneel? Ze heeft namelijk al enkele opladers (voor thuis) die allemaal op 220 werken. Het zou onhandig zijn als ze die allemaal extra moet kopen zodat ze op 12V werken. Of je moet met een inverter gaan werken....?
99ruud99 schreef op woensdag 27 september 2023 @ 10:26:
Kan je niet een grote accu in de auto plaatsen? (AKA elektrische / plugin auto)
Dan heb je geen kofferbak meer, maar die kan je dan thuis gewoon opladen, en op locatie weer gebruiken.

Staat er een huisje in het bos?
Valt er schaduw op dit dak?
Je zou voor tweedehands panelen kunnen gaan die je zelf installeert, dan ben je voor 1000 euro klaar.
Batterij erbij (die zijn wat duurder) en je kan gaan met de banaan.
Als dit kostentechnisch een optie zou zijn, dan misschien wel. Ze heeft geen elektrische auto en heeft ook ruimte nodig in haar kofferbak voor haar tuingereedschap. Maar een accu zou misschien nog wel kunnen? (geen idee hoe groot dit dan zou zijn). Deze wordt alleen niet opgeladen gedurende dag vermoed ik, want daarvoor heb je dan weer een zonnepaneel nodig.

Verder: Er staat een hutje met een tafel en wat klein/goedkoop gereedschap. Genoeg plek om die accu veilig neer te kunnen zetten. Er valt geen schaduw op het dak en er zit een golfplaat bij die transparant is.
Pelkie schreef op woensdag 27 september 2023 @ 10:32:
Bij Jackery hebben ze hier kant en klare oplossingen voor, wellicht iets om te overwegen?
https://www.jackery.com/
Thanks, daar ga ik ook eens naar kijken!
jantje112 schreef op woensdag 27 september 2023 @ 10:33:
Ze bulkt niet van het geld, maar heeft wel een bos als hobby.. dat is op zich wel een leuke combi

Als je je tuingereedschap van Makita pakt en je neemt 6 5ah accu's mee. Dan kun je toch de hele middag wel een beetje snoeien en rondkomen?
Haar grond is een erfenis. Haar opa heeft dat ooit gekocht en is van haar opa naar haar vader gegaan en uiteindelijk naar haar gegaan. Wie de volgende wordt is nog niet zeker.
Meeste gereedschap is van Makita (en Stihl) en ze heeft dus een handvol accu's, maar die zijn rond de lunch allemaal leeg. Een grasmaaier, bladblazer en kettingzaag gaan hard door hun vermogen heen. (niet elke dag natuurlijk).
Daarnaast kan ze geen overige apparatuur hiermee voorzien van stroom en geen lampjes laten branden. Een accu met 220 output kan dit wel.

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 25-09 07:22

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

Is zo’n soort oplossing niet iets wat zou kunnen helpen?
Zijn er in verschillende maten en capaciteit.
https://www.anker.com/pro...ended&discount=WS24FPDT1Y

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 23:02
Sorry je begreep me fout - ik bedoelde dat je die accu gewoon in de auto laat staan - nu kan ze nog wel tillen, straks niet meer. Dus gewoon op plek van reservewiel oid (onder bijrijdestoel is ook zo'n mooie plek :P), en dan met kabel + stekker om op te laden / stroom te leveren.

Thuis 's avonds opladen van de accu inde auto, en overdag gebruiken op locatie.

Ik kan je fotootje sturen hoe wij eht deden, maar dat was met allerlei meetapparatuur :) (en heel de auto ervoor omgebouwd).

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Ik zou eerder voor zo'n accu gaan en dan zonder zonnepaneel.
https://www.xtorm.nl/coll...xtreme-power-black-orange
Heb je er niet genoeg aan koop je er een tweede bij. Thuis opladen en meenemen, veel handiger dan met een veel te klein paneel onder slechte omstandigheden proberen wat zonne energie te vangen.

[ Voor 14% gewijzigd door Tsurany op 27-09-2023 10:51 ]

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

• supervinnie40
Hann1BaL schreef op woensdag 27 september 2023 @ 10:43:
Is zo’n soort oplossing niet iets wat zou kunnen helpen?
Zijn er in verschillende maten en capaciteit.
https://www.anker.com/pro...ended&discount=WS24FPDT1Y
Interessant en zitten mooie setjes bij. Helaas gaat de prijs al snel richting de 2400 dollar. Dat is helaas iets te hoog. De 500W set is 499 dollar, maar daarvan weet ik niet zeker of het vermogen voldoende is.
99ruud99 schreef op woensdag 27 september 2023 @ 10:46:
Sorry je begreep me fout - ik bedoelde dat je die accu gewoon in de auto laat staan - nu kan ze nog wel tillen, straks niet meer. Dus gewoon op plek van reservewiel oid (onder bijrijdestoel is ook zo'n mooie plek :P), en dan met kabel + stekker om op te laden / stroom te leveren.

Thuis 's avonds opladen van de accu inde auto, en overdag gebruiken op locatie.

Ik kan je fotootje sturen hoe wij eht deden, maar dat was met allerlei meetapparatuur :) (en heel de auto ervoor omgebouwd).
Aaah, op die fiets. Het enige minpuntje is dat ze in een flatje woont. Haar auto staat in de parkeergarage onder de flat waar geen stroom is (of niet toegestaan). Als ze iets via het stopcontact zou willen opladen (thuis), dan zou ze het dus mee naar boven moeten nemen.
Maar naast dat zou het prima zijn om het gewoon in de auto te laten zitten (verborgen). Dan heeft ze het altijd bij zich.
Tsurany schreef op woensdag 27 september 2023 @ 10:51:
Ik zou eerder voor zo'n accu gaan en dan zonder zonnepaneel.
Heb je er niet genoeg aan koop je er een tweede bij. Thuis opladen en meenemen, veel handiger dan met een veel te klein paneel onder slechte omstandigheden proberen wat zonne energie te vangen.
Jij bedoelt om de powerpack thuis op te laden en dan mee te nemen? Zonder paneel?
Ik heb hier niet bijzonder veel ervaring mee, dus ik weet eigenlijk niet goed hoe die panelen presteren in de praktijk. Zou dit echt zo "omslachtig" zijn?

[ Voor 18% gewijzigd door supervinnie40 op 27-09-2023 10:53 ]

• bgrr
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
Is er iets van een schuur waar een paar 12v accu droog kunnen staan en waar een of twee zonnepanelen op kunnen ?

Zat aan de volgende opstelling te denken ( bootjes achtergrond :-) )

2x 105 Ah semi tractie accu 12v ( per stuk 120,- eu)
1x victron mppt solar charger ( 85,- eu)
1x victron phoenix 12>230v converter 500w (200,-)
2x -solar-panel-100w-12v-mono ( per stuk +/- 90,- eu)

Dan nog wat 35mm2 kabel om de accu's parallel aan elkaar te hangen en nog wat 4mm2 draad voor solar charger en 220 omvormer

Hou bij "ouderwetse" loodzuur accu's rekening mee dat deze max 50% ontladen mogen worden.

LiFePO4 mag dieper ontladen worden maar prijs technisch niet interessant en komen hele andere zaken als BMS en dergelijke bij kijken.

[ Voor 9% gewijzigd door bgrr op 27-09-2023 10:57 ]

• Kanoet
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 00:02
Waarom geen rits reserve accu's voor haar gereedschap? Dan hoef je ook niet te wachten totdat het is opgeladen. Dan moet je het natuurlijk wel bij één of twee merken houden.
Sowieso zal je bij zulk intensief gebruik eens de accu's moeten vervangen.

• supervinnie40
bgrr schreef op woensdag 27 september 2023 @ 10:54:
Is er iets van een schuur waar een paar 12v accu droog kunnen staan en waar een of twee zonnepanelen op kunnen ?

Dan nog wat 35mm2 kabel om de accu's parallel aan elkaar te hangen en nog wat 4mm2 draad voor solar charger en 220 omvormer

Hou bij "ouderwetse" loodzuur accu's rekening mee dat deze max 50% ontladen mogen worden.

LiFePO4 mag dieper ontladen worden maar prijs technisch niet interessant en komen hele andere zaken als BMS en dergelijke bij kijken.
Die schuur is er wel. Het dak is stevig genoeg om op te lopen dus een paar zonnepanelen zal geen probleem zijn. Het is zelfbouw van mijn opa's hand, welke niet zuinig was met de dikke balken.
Prijstechnisch kom ik op 700 euro, wat niet verkeerd is. Maar ik weet niet of die max 50% ontlading handig is. Ik zie dat nog wel fout gaan in de toekomst.
Kanoet schreef op woensdag 27 september 2023 @ 10:57:
Waarom geen rits reserve accu's voor haar gereedschap? Dan hoef je ook niet te wachten totdat het is opgeladen. Dan moet je het natuurlijk wel bij één of twee merken houden.
Sowieso zal je bij zulk intensief gebruik eens de accu's moeten vervangen.
Die heeft ze ook. Maar het opladen is niet de enige reden voor de wens voor stroom. Ook het branden van een lampje of het kunnen gebruiken van een ander elektrisch apparaat.
Accu-gereedschap is zeer handig spul, maar een stroombron is toch net wat veelzijdiger.

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

supervinnie40 schreef op woensdag 27 september 2023 @ 10:51:

Jij bedoelt om de powerpack thuis op te laden en dan mee te nemen? Zonder paneel?
Ik heb hier niet bijzonder veel ervaring mee, dus ik weet eigenlijk niet goed hoe die panelen presteren in de praktijk. Zou dit echt zo "omslachtig" zijn?
Ja zonder paneel. Met zo'n paneel moet je namelijk direct in de zon staan en geen bewolking hebben om de genoemde opbrengst te halen, wil je daar op vertrouwen op zo'n locatie? Ik zou eerder zorgen dat je thuis lekker kan opladen zodat je een gegarandeerde hoeveelheid stroom mee hebt waarmee je precies weet wat je wel en niet kan doen.

• bgrr
  • Niet online
supervinnie40 schreef op woensdag 27 september 2023 @ 10:59:
[...]

Die schuur is er wel. Het dak is stevig genoeg om op te lopen dus een paar zonnepanelen zal geen probleem zijn. Het is zelfbouw van mijn opa's hand, welke niet zuinig was met de dikke balken.
Prijstechnisch kom ik op 700 euro, wat niet verkeerd is. Maar ik weet niet of die max 50% ontlading handig is. Ik zie dat nog wel fout gaan in de toekomst.

[...]

Die heeft ze ook. Maar het opladen is niet de enige reden voor de wens voor stroom. Ook het branden van een lampje of het kunnen gebruiken van een ander elektrisch apparaat.
Accu-gereedschap is zeer handig spul, maar een stroombron is toch net wat veelzijdiger.
Hang je er nog een victron bmv accu monitor aan en kan ze precies zien hoe vol de accu's zijn.
Deze kosten +/- 170. Echter voor euro 60 is weet ik nog een accu monitor uit china met 500Ah shunt en uitgebreider display welke makkelijk af te lezen is.

Accu monitor zou ik er zowieso eentje tussen zetten want dan weet je altijd hoe vol de accu's zijn. Wat er momenteel gebruikt en/of geladen wordt.

Victron spul niet bij de watersport juwelier kopen maar bij obelink.nl. Dit scheelt aanzienlijk qua prijs

• Cheezus
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21:15

Cheezus

Luiaard

bgrr schreef op woensdag 27 september 2023 @ 10:54:

Lijkt me de meeste budget vriendelijke setup, mijn aanvulling:
Gebruik AGM accu's, deze kunnen beter tegen diep ontladen, 80% is geen probleem. Ze zijn wel duurder dan gewone lood-accu's maar nog lang niet het niveau van lithium accu's.
De regelaar schakelt automatisch de accu's uit als deze onder een bepaald niveau komen: misschien vervelend als je dan geen stroom meer hebt maar de accu's gaan tenminste niet stuk.

Omvormen naar 230AC om vervolgens weer een voeding voor 12 / 5V DC te gebruiken is weggooien van schaarse energie. Mijn voorstel is om de omvormer achterwege te laten en de eerder gelinkte auto-lader en andere 12/5v lampjes/spullen te gebruiken.

• bgrr
  • Niet online
Cheezus schreef op woensdag 27 september 2023 @ 11:11:
[...]

Lijkt me de meeste budget vriendelijke setup, mijn aanvulling:
Gebruik AGM accu's, deze kunnen beter tegen diep ontladen, 80% is geen probleem. Ze zijn wel duurder dan gewone lood-accu's maar nog lang niet het niveau van lithium accu's.
De regelaar schakelt automatisch de accu's uit als deze onder een bepaald niveau komen: misschien vervelend als je dan geen stroom meer hebt maar de accu's gaan tenminste niet stuk.

Omvormen naar 230AC om vervolgens weer een voeding voor 12 / 5V DC te gebruiken is weggooien van schaarse energie. Mijn voorstel is om de omvormer achterwege te laten en de eerder gelinkte auto-lader en andere 12/5v lampjes/spullen te gebruiken.
Als ik AGM (80%) vs loodzuur (50%) ontladen omreken naar prijs per bruikbare Ah dan is loodzuur goedkoper. Laaste keer dat ik het naar gekeken heb voor de boot was loodzuur in the end goedkoper ondanks aanschaf van 1 extra accu tov agm. Echter ligt helemaal aan de aanschaf prijs van beide soorten accu's

Random snel voorbeeldje
2x 105 lood accu = 210 ah @50% is 105 ah bruikbaar ( prijs 2x €93.35 = 186,70 eu)
1x 105 Ah agm = 105 @ 80% is 84Ah bruikbaar ( prijs 1x 239,- eu)

https://www.accudeal.nl/p...05ah-deep-cycle-accu-12v/
https://www.accudeal.nl/p...-cycle-agm-accu-dc104-12/

Disclaimer : random gekozen accu's op basis van laagste/beste prijs

Qua cycles heb je zeker een punt :)
Lastig kiezen haha. Nu breng je me weer aan de twijfel als ik ooit weer eens de boot accu's ga vervangen.

Echter dat is andere insteek dan use case in dit topic.

[ Voor 20% gewijzigd door bgrr op 27-09-2023 11:26 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cheezus
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21:15

Cheezus

Luiaard

Dat klopt, maar een AGM accu heeft meer voordelen voor off-grid gebruik:
- langere levensduur (bij 50% ontlading al het dubbele cycles, met meer ontlading wordt het verschil nog groter)
- lagere zelfontlading
- beter bestand tegen hoge/lage temperaturen
- lager gewicht/formaat per bruikbare Ah, voor een statische opstelling waarschijnlijk niet echt boeiend :)

Het grote nadeel is dat ze minder stroom kunnen leveren (10-tallen A in plaats van 100-en A) maar dat is vooral voor gebruik in voertuigen van belang (hoge stromen van de startmotor).

[ Voor 10% gewijzigd door Cheezus op 27-09-2023 11:24 ]

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 21:41

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

6 Ah x18V accu's = 0,1 kWh per gereedschapsaccu.
Volgens mij kan op de victron mppt lader ook een gangbaar 450Wp paneel, die is net zo duur als een 12V camperpaneeltje en levert 4x zoveel op, gunstig op slechte dagen. Een 12V ecosysteem kan prima, maar 230 is wel universeler en zal onder de streep niet heel veel duurder zijn. Qua vermogen is 500W plenty tenzij je wil gaan verwarmen (koffie etc).

Accu's wil je wel vorstvrij houden, dat kan nog een dingetje zijn.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kiddyl
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Is het niet veel makkelijker door dan gewoon 6 extra Makita accu's er bij te nemen? Als je 12 accu's hebt opgemaakt ben je voor de rest van de dag ook wel te moe om echt nog door te gaan. Zeker gezien de leeftijd. Met een beetje zoeken is het 300 ~400 euro voor 5Ah accu's

PV: 27kWp | WP: Adlar Aurora II 6kw

• Highland
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 21:48
Ik heb niet direct een oplossing, maar ik heb dan ook nog niet een scherp beeld van het probleem.
Suggestie: pas de Trias Energetica-benadering toe:

1- Verlaag de energiebehoefte. Hoe kan het werk anders worden georganiseerd, zodat minder elektra nodig is? Wat kan natuurlijk worden opgelost, welke werkzaamheden moeten op dezelfde dag?
2 - Verlaag het energieverbruik. Gebruik apparaten met lager stroomverbruik.
3- Wek het resterende deel op met hernieuwbare energie. Laadt de accu met pv op.

Met deze benadering is het wellicht wel voldoende om lokaal een accu op te laden. Wanneer je op elk moment van elke dag in het jaar koffie in het bos wil kunnen zetten moet je gewoon een stroomaansluiting aanleggen.

• supervinnie40
Tsurany schreef op woensdag 27 september 2023 @ 11:06:
[...]

Ja zonder paneel. Met zo'n paneel moet je namelijk direct in de zon staan en geen bewolking hebben om de genoemde opbrengst te halen, wil je daar op vertrouwen op zo'n locatie? Ik zou eerder zorgen dat je thuis lekker kan opladen zodat je een gegarandeerde hoeveelheid stroom mee hebt waarmee je precies weet wat je wel en niet kan doen.
Ik denk dat dit wel een logische eerste stap zou zijn, als we deze route zouden afgaan. Dat zonnepaneel kun je altijd nog achteraf erbij kopen. Ik zou persoonlijk verwachten dat zo'n paneel ook bij bewolking nog wel redelijk goed presteert, maar dat is pure speculatie. Ik heb nog nooit zo'n ding gebruikt.

Wat betreft het gesprek over AGM en loodzuur accu's.
Ik begrijp het punt, maar als ik snel hoofdreken zit ik dan al snel aan de 1000 euro. Daarvoor heb ik een 500W systeem (als ik het goed begrijp). Voor ongeveer dezelfde prijs heb ik een 1300W Xtorm systeem dat door een specialist is ontworpen.
Niet dat ik jullie setup bekritiseer, maar vanuit mijn opzicht lijkt die Xtorm set dan meer voordeel voor dezelfde prijs. Of zie ik nu iets over het hoofd?
@cheerzus, ik snap je punt betreffende de omvormer. Maar het wordt ook een beetje omslachtig om alles dat ze al heeft (voor 220) extra aan te schaffen met de 12V variant. Ik vraag me af of dit het geheel niet ook een stuk duurder maakt.
Proton_ schreef op woensdag 27 september 2023 @ 11:26:
6 Ah x18V accu's = 0,1 kWh per gereedschapsaccu.
Volgens mij kan op de victron mppt lader ook een gangbaar 450Wp paneel, die is net zo duur als een 12V camperpaneeltje en levert 4x zoveel op, gunstig op slechte dagen. Een 12V ecosysteem kan prima, maar 230 is wel universeler en zal onder de streep niet heel veel duurder zijn. Qua vermogen is 500W plenty tenzij je wil gaan verwarmen (koffie etc).

Accu's wil je wel vorstvrij houden, dat kan nog een dingetje zijn.
Begrijp ik goed dat je bedoelt dat een "regulier" zonnepaneel ook aangesloten kan worden op zo'n powerpack? Of was dit meer gericht op de setup met loodzuur/AGM accu's?
Vorstvrij is inderdaad wel ding, maar misschien dat een geisoleerde bekasting kan helpen? Maar dat zou wel eerst goed bekeken moeten worden. Er is namelijk geen verwarming en in de winter is het binnen de schuur net zo koud als erbuiten.
kiddyl schreef op woensdag 27 september 2023 @ 11:39:
Is het niet veel makkelijker door dan gewoon 6 extra Makita accu's er bij te nemen? Als je 12 accu's hebt opgemaakt ben je voor de rest van de dag ook wel te moe om echt nog door te gaan. Zeker gezien de leeftijd. Met een beetje zoeken is het 300 ~400 euro voor 5Ah accu's
Dat klopt. Maar het wordt een beetje minder praktisch als je ook wat lampjes wil laten branden en misschien een keer iets geheel anders wilt gebruiken. Veel consumenten elektronica wordt vooral gemaakt voor 220V.
Highland schreef op woensdag 27 september 2023 @ 11:40:
Ik heb niet direct een oplossing, maar ik heb dan ook nog niet een scherp beeld van het probleem.
Suggestie: pas de Trias Energetica-benadering toe:

1- Verlaag de energiebehoefte. Hoe kan het werk anders worden georganiseerd, zodat minder elektra nodig is? Wat kan natuurlijk worden opgelost, welke werkzaamheden moeten op dezelfde dag?
2 - Verlaag het energieverbruik. Gebruik apparaten met lager stroomverbruik.
3- Wek het resterende deel op met hernieuwbare energie. Laadt de accu met pv op.

Met deze benadering is het wellicht wel voldoende om lokaal een accu op te laden. Wanneer je op elk moment van elke dag in het jaar koffie in het bos wil kunnen zetten moet je gewoon een stroomaansluiting aanleggen.
Ik begrijp je punt. Maar het is niet altijd praktisch om zo voorspellend te denken in dit soort projecten. Je kunt niet vooraf incalculeren hoe snel gras groeit of hoe vaak iets gesnoeid moet worden. Ook projecten die nog op de lijst staan zijn soms afhankelijk van het weer, waardoor je "onverwachts" meer energie nodig hebt. Verder wordt er wel nagedacht over de werkzaamheden. Op dit moment is mijn moeder vrij beperkt qua accu's, dus moet ze toch al goed plannen. Ik vermoed dat ze dat wel zal blijven doen. (aard van het beestje)
Het gebruik van een zonnepaneel is zeker wel iets dat op de agenda staat. Het is een duurzame, stille en handige manier om een stroombron weer op te laden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
Ik weet niet hoever ze moet rijden van en naar dat bos, maar als je een extra huishoud accu in de auto zet (zoals in een camper of boot) dan wordt die geladen tijdens het rijden.
Met een diode kan worden voorkomen dat je aan de inhoud van de startaccu van de auto komt als je de huishoudaccu op locatie gebruikt.

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 21:41

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

@supervinnie40 Voor toepassing van een regulier paneel moet je goed kijken naar de input specs. De xtorm mag op de PV input max 26 volt hebben, een 400 Wp paneel gaat richting de 35 volt dus dat is teveel.
De victron mppt 75/10 mag 75 volt hebben en kan dat dus wel.
Een Ecoflow River 2 Pro zou het zo te zien ook kunnen met een max van 50V (en heeft zelfs een verloopje naar MC4 beschikbaar).

De accu kan waarschijnlijk niet met 400 watt geladen worden, maar dat geeft niet; op slechte dagen is een kwart van 400 watt meer dan een kwart van 100 watt en daar gaat het om. De omvormer gaat er niet stuk van.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

• kiddyl
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
supervinnie40 schreef op woensdag 27 september 2023 @ 11:54:
[...]

Dat klopt. Maar het wordt een beetje minder praktisch als je ook wat lampjes wil laten branden en misschien een keer iets geheel anders wilt gebruiken. Veel consumenten elektronica wordt vooral gemaakt voor 220V.
Met een verloopstuk heb je 5V USB tot je bschikking voor het laden van je telefoon. Lampen heeft Makita ook in verschillende uitvoeringen. Een koffiezetapparaat en koelbox zijn er ook op 18V. Op 40V systeem ook nog zelfs een magnetron.

Anders kom je snel uit eerder genoemde opties. ipv de dure uitvouwbare zonnepalen kun je ook standaard panelen gebruiken met een veel hoger vermogen om de batterij te laden. Als je dat daar kwijt kunt heb je iets minder om bij je te hebben.

PV: 27kWp | WP: Adlar Aurora II 6kw

• Highland
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 21:48
supervinnie40 schreef op woensdag 27 september 2023 @ 11:54:
[...]
Ik begrijp je punt. Maar het is niet altijd praktisch om zo voorspellend te denken in dit soort projecten. Je kunt niet vooraf incalculeren hoe snel gras groeit of hoe vaak iets gesnoeid moet worden. Ook projecten die nog op de lijst staan zijn soms afhankelijk van het weer, waardoor je "onverwachts" meer energie nodig hebt. Verder wordt er wel nagedacht over de werkzaamheden. Op dit moment is mijn moeder vrij beperkt qua accu's, dus moet ze toch al goed plannen. Ik vermoed dat ze dat wel zal blijven doen. (aard van het beestje)
Het gebruik van een zonnepaneel is zeker wel iets dat op de agenda staat. Het is een duurzame, stille en handige manier om een stroombron weer op te laden.
Maar bij ontwerpen geldt: waar ontwerp je voor? Voor elke omstandigheid? Of voor 80% van de dagen? 90%? En over welke hoeveelheden kWh praten we dan? Wanneer je de eisen (functionaliteit en €) niet definieert, is het lastig om lijn te krijgen in de oplossingen. Het is in het begin soms wat zoeken wat eisen en wensen zijn, maar het helpt wel bij het ontwerpen.

• supervinnie40
Ronald.42 schreef op woensdag 27 september 2023 @ 12:01:
Ik weet niet hoever ze moet rijden van en naar dat bos, maar als je een extra huishoud accu in de auto zet (zoals in een camper of boot) dan wordt die geladen tijdens het rijden.
Met een diode kan worden voorkomen dat je aan de inhoud van de startaccu van de auto komt als je de huishoudaccu op locatie gebruikt.
Daar hebben we ook nog aan gedacht, maar deze oplossing zou niet het vermogen en de veelzijdigheid geven waar we wel naar op zoek zijn. We zouden daar een telefoon mee op kunnen laden en een lampje kunnen laten branden. Maar zou het ook nog genoeg vermogen geven in een ietwat onverwachte situatie? En hoeveel accu's zou je dan in de auto moeten plaatsen om voldoende vermogen te geven? Hoe lang moet je rijden om die "lege" accu's weer op te laden? etc.
Uiteraard is het een optie, maar wel eentje waar diverse kanttekeningen bij zitten. Voor een vrouw van 70 met weinig technische kennis is dat misschien niet zo praktisch.
Proton_ schreef op woensdag 27 september 2023 @ 12:09:
@supervinnie40 Voor toepassing van een regulier paneel moet je goed kijken naar de input specs. De xtorm mag op de PV input max 26 volt hebben, een 400 Wp paneel gaat richting de 35 volt dus dat is teveel.
De victron mppt 75/10 mag 75 volt hebben en kan dat dus wel.
Een Ecoflow River 2 Pro zou het zo te zien ook kunnen met een max van 50V (en heeft zelfs een verloopje naar MC4 beschikbaar).

De accu kan waarschijnlijk niet met 400 watt geladen worden, maar dat geeft niet; op slechte dagen is een kwart van 400 watt meer dan een kwart van 100 watt en daar gaat het om. De omvormer gaat er niet stuk van.
Bedankt voor die uitleg, dat zijn 2 alinea's van details waar ik me niet bewust van was. Zoals ik het lees zou het dus nog een optie zijn om voor 2de hands zonnepanelen te gaan, die we dan gebruiken om zo'n powerpack op te laden. Deze kan dan weer gebruikt worden om lokaal stroom te leveren. Wellicht gaat het opladen ook weer wat sneller met een paar van zulke panelen (??).
kiddyl schreef op woensdag 27 september 2023 @ 12:27:
[...]

Met een verloopstuk heb je 5V USB tot je bschikking voor het laden van je telefoon. Lampen heeft Makita ook in verschillende uitvoeringen. Een koffiezetapparaat en koelbox zijn er ook op 18V. Op 40V systeem ook nog zelfs een magnetron.

Anders kom je snel uit eerder genoemde opties. ipv de dure uitvouwbare zonnepalen kun je ook standaard panelen gebruiken met een veel hoger vermogen om de batterij te laden. Als je dat daar kwijt kunt heb je iets minder om bij je te hebben.
Ik begrijp de motivatie voor zo'n oplossing, maar ik denk dat hierbij veelzijdigheid in het geding komt. Het is misschien wel een goedkopere optie, maar minder handig als je een keer iets wil gebruiken dat wat meer vermogen nodig heeft.
Highland schreef op woensdag 27 september 2023 @ 13:22:
[...]

Maar bij ontwerpen geldt: waar ontwerp je voor? Voor elke omstandigheid? Of voor 80% van de dagen? 90%? En over welke hoeveelheden kWh praten we dan? Wanneer je de eisen (functionaliteit en €) niet definieert, is het lastig om lijn te krijgen in de oplossingen. Het is in het begin soms wat zoeken wat eisen en wensen zijn, maar het helpt wel bij het ontwerpen.
Ik snap je punt. Maar niet elke situatie is zo duidelijk uit te leggen. Aan de ene kant kun je een lijst maken die geldt voor 50% van de gevallen, maar dan weet je niet wat er mogelijk zou zijn als je het budget ietsje verhoogd. Ga je dan een lijst maken voor 80%? Met het risico dat je alleen te dure opties krijgt?
Desondanks dacht ik eigenlijk dat het lijstje wensen redelijk duidelijk was? Namelijk:
- Een stroombron waar geen motortje voor nodig is (zoals een generator)
- Voldoende vermogen om een paar keer een handvol Makita accu's op te laden (laten we zeggen: 2x 5 6Ah accu's)
- Voldoende vermogen om ook nog een paar extra apparaten te kunnen gebruiken, zoals een decoupeerzaag, telefoon opladen, radiootje aanzetten
- Mogelijkheid om te gebruiken om de aanwezig lampen te kunnen laten branden (hooguit enkele uren (winter) met een totaal van 150 watt)
- De mogelijkheid dat het zich oplaadt op een duurzame manier (zoals zonnepanelen)
- Onderhoudsvriendelijk en simpel. Een vrouw van 70 moet ermee kunnen werken zonder veel uitleg.
- Een budget is nog niet in steen gegrift, maar laten we even zeggen: 500 tot 1000, maar liever zo dicht mogelijk bij 500 euro ;-)

Als ik het nog iets concreter zou moeten maken, dan zou ik gokken dat het vermogen zo rond de 1000 watt zou mogen liggen, zo lang het zich ook maar kan opladen overdag.

Heb ik het zo wat concreter voor je kunnen maken. (met als kanttekening dat ik sommige dingen een beetje heb moeten gokken).

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
Tja die huishoudaccu in een auto is in no time weer vol de autodynamo kan snel laden.
Maar daar heb je in een tuinhuisje niet veel aan.
Je zou hem dan kunnen gebruiken om de accu's van het tuin gereedschap op te laden en zo de eventuele opstelling in het huisje wat te ontzien.

Maar vanwaar 150 watt verlichting? Met led lampen kun je wel met minder vermogen toe lijkt me?

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

• thys
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 23-09 16:04
supervinnie40 schreef op donderdag 28 september 2023 @ 19:35:
- Een stroombron waar geen motortje voor nodig is (zoals een generator)
- Voldoende vermogen om een paar keer een handvol Makita accu's op te laden (laten we zeggen: 2x 5 6Ah accu's)
- Voldoende vermogen om ook nog een paar extra apparaten te kunnen gebruiken, zoals een decoupeerzaag, telefoon opladen, radiootje aanzetten
- Mogelijkheid om te gebruiken om de aanwezig lampen te kunnen laten branden (hooguit enkele uren (winter) met een totaal van 150 watt)
- De mogelijkheid dat het zich oplaadt op een duurzame manier (zoals zonnepanelen)
- Onderhoudsvriendelijk en simpel. Een vrouw van 70 moet ermee kunnen werken zonder veel uitleg.
- Een budget is nog niet in steen gegrift, maar laten we even zeggen: 500 tot 1000, maar liever zo dicht mogelijk bij 500 euro ;-)

Als ik het nog iets concreter zou moeten maken, dan zou ik gokken dat het vermogen zo rond de 1000 watt zou mogen liggen, zo lang het zich ook maar kan opladen overdag.
Ik denk dat het wel verstandig is om nog even een reality check te doen op de hier genoemde vermogens icm het gestelde budget. Over het algemeen bepaalt het beschikbaar AC vermogen voor een groot deel ook de prijs van je opstelling. Voor 500 euro iets neerzetten dat een paar makita accu’s op kan laden lijkt mij haalbaar met een beperkt power station en zonnepaneel. Ga je echter hoog vermogen apparaten direct willen voeden (decoupeerzaag…) dan kom je in een hele andere categorie met dito prijskaartje. Welke richting wint er dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3DDude
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 23:11

3DDude

I void warranty's

Ik vraag me vooral af, hoe deed opa dit dan ? Of dr vader.

Of deden hun het gewoon met een benzine maaiertje.. ?

Be nice, You Assholes :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supervinnie40
Allereerst een excuus voor de trage reactie. Naast de vele uren die ik maak op het werk ben ik afgelopen weekend 2 volle dagen met mijn moeder meegeweest om daar het zware werk te doen dat ze zelf niet (meer) kan.

Ik heb wel mijn bevindingen tot dusver gedeeld met haar (of eigenlijk: jullie bevindingen ;-) ). En daar kwamen wel enkele punten uit naar voren.

- Extra accu's in de auto vind ze niet fijn. Er is al eerder ingebroken in haar auto en bovendien is ze aan het sparen voor een ander autootje. Ze is ook bang dat ze misschien niet goed oplet en de accu's niet opgeladen worden voor het volgende gebruik.
- Zonnepanelen ziet zij als een mooie oplossing. Maken geen geluid, geven "groene" energie en kunnen ook opladen terwijl er niemand aanwezig is. Dat tweedehands zonnepanelen met een powerpack zouden kunnen is een grote plus in haar ogen.
- Ze is zelf van mening dat het zijn doel voorbij schiet als je niet voorbereid bent voor het merendeel van de zeldzame situaties. Dus een decoupeerzaag met een stekker, of een acculader voor de auto moet ook mogelijk zijn. (haar keus, ik speel het door ;-) )
Ronald.42 schreef op donderdag 28 september 2023 @ 20:28:
Tja die huishoudaccu in een auto is in no time weer vol de autodynamo kan snel laden.
Maar daar heb je in een tuinhuisje niet veel aan.
Je zou hem dan kunnen gebruiken om de accu's van het tuin gereedschap op te laden en zo de eventuele opstelling in het huisje wat te ontzien.

Maar vanwaar 150 watt verlichting? Met led lampen kun je wel met minder vermogen toe lijkt me?
150 watt is het totaal. Ze heeft in haar hok 2 led tl-lampen, 1 kleine lampje (voor als er niet veel licht nodig is) en buiten 2 led verstralers. Die laatste 2 zijn vooral erg prettig als ze in de winter nog aan het opruimen is voor ze naar huis gaat.
thys schreef op donderdag 28 september 2023 @ 22:27:
[...]

Ik denk dat het wel verstandig is om nog even een reality check te doen op de hier genoemde vermogens icm het gestelde budget. Over het algemeen bepaalt het beschikbaar AC vermogen voor een groot deel ook de prijs van je opstelling. Voor 500 euro iets neerzetten dat een paar makita accu’s op kan laden lijkt mij haalbaar met een beperkt power station en zonnepaneel. Ga je echter hoog vermogen apparaten direct willen voeden (decoupeerzaag…) dan kom je in een hele andere categorie met dito prijskaartje. Welke richting wint er dan?
Vandaar ook een "los budget". Het is lastig (voor de leek) om te begrijpen welk budget realistisch is bij welke opstelling. Dus de insteek was om het gewoon in de groep te gooien en te zien wat de opties zijn. Inmiddels is wel duidelijk dat de wens van zo'n 1000 watt powerpack (incl zonnepanelen) eerder bij de 1000 euro komt, dan de 500.
Als dit wat meer zwart-wit in een tabelletje gezet kan worden, dan kunnen we afwegen wat de voor-/nadelen zijn van elke optie en welke er dan wint. Gezien bovenstaand (begin van dit bericht) denk ik dat er eerst nog even gespaard zal gaan worden. ;-)
3DDude schreef op vrijdag 29 september 2023 @ 02:26:
Ik vraag me vooral af, hoe deed opa dit dan ? Of dr vader.

Of deden hun het gewoon met een benzine maaiertje.. ?
Haar opa deed alles met de hand. Dat was zo rond 1895 en het beste dat men toen had was een paard of ezel. Haar vader heeft tot 1980 zo'n beetje alles ook met de hand gedaan, iets waar hij bovendien trots op was. Wel heeft hij een paar keer een loonwerker laten komen voor groot werk. Pas toen hij rond de 60 was (1980) kocht hij benzine gereedschap. Sinds 2010 doet mijn moeder haar best om zo min mogelijk benzine gereedschap te gebruiken.

[ Voor 9% gewijzigd door supervinnie40 op 05-10-2023 11:33 . Reden: Had de reactie van 3DDude niet gezien ]

Pagina: 1