Advies zonnepanelen verbouwing met oost/west/zuid orientatie

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tdw0
  • Registratie: September 2023
  • Laatst online: 10-10-2023
Hallo,

Ik start met een grondige renovatie met nieuwe aanbouw en wil momenteel een installateur voor zonnepanelen vastleggen. Omdat ik hier zelf weinig van ken, hoor ik graag jullie advies over hoe de installatie en offertes te evalueren. Ik heb al 2 offertes die dezelfde panelen maar ander type omvormer aanbieden. Alvast heel erg bedankt voor jullie feedback!

Foto's
Het betreft een nieuwe aanbouw met plat dak en bestaand schuin dak. Het schuin dak is zuidgericht, de zone op de afbeelding is de enige zone waar een even aantal zonnepanelen (6) mag geplaatst worden (bouwvoorschrift erfgoed). Op het platte dak zouden we met een oost en west orientatie werken. Hier kunnen waarschijnlijk een 15 a 18 panelen gelegd worden, er moet rond het dakraam ook nog plaats voorzien worden voor een buitenunit van een warmtepomp.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3yhJiAnhpeFAgkVZ9k3ibmqYSfg=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/Nsgynov8am0HjFgtk0227WO4.png?f=user_large

Beschikbare (dak)ruimte
- Schuin dak: 6 panelen, zuidgericht
- Plat dak: 15 a 18 panelen: oost en west gericht

Schaduw
Er zal een buitenunit van een warmtepomp geplaatst worden op het plat dak in de buurt van het dakraam. Deze positie ligt nog niet vast maar zal waarschijnlijk schaduw veroorzaken.

Jaarverbruik
Het geschatte verbruik voor ons gezin met warmtepomp en elektrische wagen is waarschijnlijk tussen de 7000 kWh en 10000 kWh.

Huidige elektriciteitsaansluiting
Distributienetspanning 3 x 400V + N, driefasig, 40 A, 27.7 kVA

Budget en doel
Het doel is om de productie en zelfconsumptie van zonne energie te maximaliseren tegen een redelijke kost. Hiervoor heb ik een budget van €10 000 a €13 000

Wie gaat het project uitvoeren
Hiervoor zal ik met een installateur werken.

Bijhouden van data
Data via de standaard portal of app van een fabrikant is prima. Ik zou wel graag een oplossing willen om zelfconsumptie te verhogen door bijvoorbeeld warmtepompboiler te laten opwarmen wanneer er genoeg productie is. Ik vermoed dat dit echter ingesteld wordt bij de warmtepomp of via een energiemanagementsysteem.

Reeds verkregen offertes
- Offerte 1:
23 panelen JINKO Tiger NEO Full Black 430WP N-Type waarvan 6 zuid, 8 oost en 9 west
23 Enphase IQ7+ Micro omvormer, Enphase Q-Relay, Enphase Envoy S communication gateway
Prijs €12 343 excl BTW

-Offerte 2:
23 panelen JINKO Tiger Neo JKM430N-54HL4-R-B, waarvan 6 zuid, 8 oost en 9 west (ik had gevraagd om een gelijkaardig offerte als de eerste om makkelijker te kunnen vergelijken)
Omvormer Huawei SUN2000-8KTL-M1 (8.8 kW)
10 optimizers SUN2000-450W-P (ik denk dat dit fout is en 8 of 9 moet zijn)
Prijs €11 588

Regio
Leuven, België

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 22:43

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Als je optimizers wegens andere oriëntatie gebruikt moeten ze op alle panelen in de string.
Ze kunnen alleen spanning ruilen voor meer stroom, niet andersom, en de zuid- en oostpanelen hebben allebei een ander moment waarop ze de hoogste stroom kunnen leveren en de rest van de panelen dus baat hebben bij een optimizer. Je zult er dus minimaal 14 willen hebben.

Ik denk dat twee stringomvormers (om 3 mppt's te krijgen) goedkoper zullen zijn.

[ Voor 4% gewijzigd door Proton_ op 26-09-2023 08:09 ]

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tdw0
Bedankt voor de feedback! Dus beter de optimizers in offerte 2 weglaten en met 2 Huawei SUN2000 omvormers werken? Ik veronderstel dat deze dan best een lager vermogen dan 8.8 kW hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 03:54
Als je een gelijk aantal panelen oost en west gericht op je platte dak weet te krijgen kun je dat polystring aansluiten op een omvormer met zeer riante ingangstroom. Veel SMA 3fase omvormers kunnen veel aan.

Probleem is de 6... dat is weer heel erg weinig voor een 3 fase systeem... Marginaal starten op veel 3-fase omvormers.

Heb je accu wensen in de toekomst?

De offertes vind ik niet heel spectaculair scherp...

[ Voor 7% gewijzigd door Ronald op 26-09-2023 20:44 ]

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tdw0
Bedankt voor de reactie!

Een even aantal panelen op het platte dak moet wel lukken, afhankelijk van de positie van de buitenunit van de warmtepomp. Wat zijn dan betere opties voor de 6 zuidgerichte panelen?

Ik denk niet dat ik een accu zal plaatsen in de toekomst, dat "voordeel" van de Huawei omvormer hoeft dus niet in rekening genomen te worden.

Gebaseerd op jullie feedback lijkt het beter om nog enkele andere offertes gerichter op te vragen (2 omvormers of polystring met SMA 3 fasen omvormer en oplossing voor zuidrichte panelen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
Met 430Wp panelen:
8x oost/10 graden
8x west/10 graden
6x zuid/35 graden maakt op de piek 8,5kW

Volgens SolarEdge designer, zonder enige schaduw
Daarvoor wil je een 6-7-8kW omvormer.

De Jinko 430 hebben een gruwelijk hoge Isc en Impp... Daar heeft zelfs de Tripower 8.0 moeite mee. Maar de Tripower's willen 175V start spanning zien. Dat is lastig voor 6 van die Jinko's die pas in heel veel licht iets over de 30V gaan.

Dus ik zie even geen oplossing met 1 string omvormer.

Vanwege de beperkte opbrengstspreiding op het platte dak ga je dan vlot naar 3 (!!!) enkelfase string omvormers.

En dan moeten we SolarEdge gaan onderzoeken.

En SolarEdge is met deze paneelaantallen per richting tricky... Dus moet er een accurate tekening van je woning gemaakt worden in Designer.

[ Voor 10% gewijzigd door Ronald op 26-09-2023 22:11 ]

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• tdw0
Opnieuw bedankt voor je advies Ronald!

Zijn micro omvormers dan geen praktische technische oplossing in dit geval?

Ik veronderstel dat ik nog steeds probeer zoveel mogelijk panelen op het dak te leggen en dus vast zit aan de orientatie en het aantal panelen. Ik zie dan 3 oplossingen:
1) Verschillende (3?) string omvormers
2) String omvormer (bijvoorbeeld Huawei zoals offerte 2) met 14 optimizers
3) Micro omvormers

Ik ben zelf geen voorstander van optie 1 omwille van de praktische uitdaging om 2 of 3 omvormers binnen kwijt te kunnen en neig dus zelf eerder naar optie 2 of 3.

Als we even niet naar de kosten kijken (want ik moet sowieso nog scherpere offertes bekomen), welke oplossing lijkt technische de voorkeur te verkiezen? En zal er een groot verschil zijn (spreken we bijvoorbeeld over 2% of 10% verschil in jaarlijkse kWh productie) tussen de opties?

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 01:44
Passen er geen 7, 8 of zelfs 9 panelen op zuid? Dat maakt namelijk dat je de opstart spanning wel zou halen...

Wat zijn de afmetingen van dat dak?
Is rechts een buurman of rechte muur naar beneden?

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 22:43

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

@Ronald waarom 3x 1fase (en niet 2x 1fase)?
3fase zou denk ik wel kunnen met zuid+oost in 1 string met 14 optimizers. De 9 west gaan wel goed op een 3fase MPPT.

@tdw0 Eventueel kun je omvormers ook op het grinddak aan de gevel hangen, zeker als hij daar beschut hangt.
Een groot verschil in opbrengst verwacht ik niet.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 18-06 17:09
@tdw0
je hebt een paar problemen.
ik zal even proberen te helpen.

hier veel Nederlanders, en die denken naar Nederlandse regels.
helaas België is toch anders, wat allemaal geen idee, maar kleine dingen kunnen grote gevolgen hebben.

nederland:
wij kunnen op fase 1 gewoon 1 uur lang 1000W leveren(=1kWh).
en dan op fase 2 gewoon 1 uur lang 1000W gebruiken(=1kWh).
en de meter (slim of niet) zal dan 1000W-1000W = 0kWh berekenen.
dus technisch gezien is dit geen eigen gebruik maar financieel gezien is dit het wel.
dus voor ons maakt het geen bal uit of we 1 of 3 fase omvormer gebruiken.
(België? tja ik zie daar vaak wel grofweg de zelfde apparatuur, dus ik verwacht ook de zelfde resultaten, maar zeker weten doe ik het niet.)

1 fase of 3 fase.
er is geen echte grens waarom je de 1 of de andere kiest, het is een langzame overgang met over lap.
3 fase wil graag 600-720Vmpp krijgen op de mpp's.
dit komt neer op een +/-paneel 16-20 per mpp. (2 mpp's voor deze omvormers is normaal dus een paneel of 32-40 is optimaal voor 3 fase)
1 fase wil graag 350Vmpp krijgen op de mpp.
dit komt neer op een paneel of 12 per mpp. (soms 1 mpp soms 2.)
gelukkig is hier wel wat marge in.
met wat veiligheid marge kun je stellen: 1fase goed voor 6 panelen, 3 fase goed voor 2x12 panelen minimaal.

micro omvormers, leuk spul.
maar toch net niet de mooiste spullen.
werkt wel, maar heeft allemaal ruwe randjes.

ik heb nu 20 uur lang (lol gisteren aan de muur gehangen, dus nog erg weinig ervaring) een fronius hangen.
https://www.fronius.com/n...nius-primo-gen24-3-0-plus
die heb je 1 en 3 fase.
maar ga zeker de handleiding lezen, dit sluit erg tof aan op je eisen. ;)

(is die omvormer duur, denk het wel ik heb de rekening nog niet binnen.
maar ik merk nu al dit is tof spul, geen amateur logging, maar gewoon iets dat werkt en dat stabiel gewoon doet. ik heb ook enphase loggin en growatt logging, maar dat is voor amateurs, wat een bagger is dat.)

lees eerst de handleiding van fronius, dan praten we wat makkelijker verder. ;)
(ik denk dat je alles binnen budget op een fronius symo + ohmpilot kunt hangen.
dan is er nog een beetje geld over, maar als je wat extra bij legt dan kun je er zelfs een aardige accu bij hangen en nog veel verder gaan als je denkt.
maar lees eerst je zelf in, bespaart mij heel veel uitleggen.)

even los van alles:
ik heb ook oost-west
zie een voorbeeld dag:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pmAntRVrEp7p_jSmhWtMQh6LOBA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zEIjX9TSS3qKr0nySCXoVUOa.jpg?f=fotoalbum_large
oost en west halen op andere momenten hun top.
hier door kan ik zonder problemen 6430Wp op een 4000W omvormer hangen.

ook ik heb 2x een mpp, zoals je hier boven ziet.
maar mijn oost string heeft 2x7x240Wp, dus 7 panelen serieel en 2 stringen paralel (polystring).
en ja dan kun je ook verschillende richtingen hebben, in mijn geval 15 gaden en 45 graden, maar oost west kan ook zo gedaan worden.

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

• Ronald
@tdw0 micro’s werken altijd, maar zeer kostbaar en geen efficiënte DC/DC koppeling met accu mogelijk… ook later niet als de omstandigheden veranderen dat je het wel nuttig gaat vinden.

@Proton_ ik ben ook voor België geen fan van de 5kW omvormer die dat voor nodig is.

Tussenvorm is de O/W op een 5-6kW 3 fase te doen. Dan kunnen de 6 op een enkelfase van 2-2,5 kW

Een systeem volledig voorzien van optimizers is ook met huawei duur, zo mogelijk duurder dan solaredge.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tdw0
99ruud99 schreef op woensdag 27 september 2023 @ 08:59:
Passen er geen 7, 8 of zelfs 9 panelen op zuid? Dat maakt namelijk dat je de opstart spanning wel zou halen...

Wat zijn de afmetingen van dat dak?
Is rechts een buurman of rechte muur naar beneden?
Het is een halfopen woning dus het hellend zuidgericht dak loopt over bij de buren. Wij hebben de beperking in onze omgevingsvergunning dat we hier enkel een even aantal panelen mogen plaatsen. De breedte van de zone voor panelen is ongeveer 460cm (van de westelijke hoek van de nok van het dak tot de buur). Ik denk niet dat we daar 4 panelen breed (dus 8 in totaal) kunnen leggen.

Bedankt voor alle alle reacties! Zoals ik al aangaf is mijn technische kennis beperkt maar ik kom tot de volgende conclusies:
  1. Deze opstelling is erg moeilijk voor een string omvormer, vooral omwille van de opstartspanning van de slechts 6 zuidgerichte panelen. Ik zal wel Fronius nog eens onderzoeken, het lijkt mij dat de Fronius Symo omvormers een lage ingangsspanning aankunnen.
  2. Een oplossing met 2 omvormers (of eventueels zelfs 3) lijkt aangeraden. Dit zal waarschijnlijk ook voordeliger zijn dan met micro omvormers of veel optimizers te werken zoals in mijn huidige offertes.
  3. De offertes die ik al had waren niet erg prijscompetitief. Ik zal op basis van de feedback hier nieuwe installateurs zoeken die technisch ook dezelfde richting uitgaan en die competitiever zijn (prijs eerder richting €1,1 per Wp denk ik)
Pagina: 1