Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DLeijen
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 09-06 14:34
Hallo allemaal,

Al veel gezocht maar ik kom niet helemaal uit de opties die er eind 2023 bestaan voor ons. We wonen in Utrecht met een aansluiting op stadsverwarming (Eneco). Maand geleden jaarnota gehad, 16,5GJ verbruik (1/3e van wat Eneco zelf aangeeft dat gemiddeld is voor vergelijkbaar huis) en maandtarief omhoog naar net geen 200 euro per maand.

Liefst zijn we helemaal af van de stadsverwarming, maar hebben geen vloerverwarming (wandradiatoren & vrijstaande radiatoren) en alle vloeren open zien we niet als optie. Kom online wel verhalen tegen over hybride warmtepomp koppelen om niet tot nauwelijks warmte van stdasverwarming te gebruiken, maar inmiddels 4 bedrijven aangeschreven die allen aangeven niet met stadsverwarming te werken.

Wie heeft er ervaring/advies?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aardedraadje
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 06:16

Aardedraadje

Met kabelschoen

Welk type radiatoren hangen er, hoe warm is het water dat erdoorheen stroomt (dat kan ook met stadswarmte nogal variëren)?

En is het een optie eventueel radiatoren te vervangen met grotere variant of LTV convectoren?

[ Voor 28% gewijzigd door Aardedraadje op 25-09-2023 18:27 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 22:35

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Hoe is de €200/maand uitgesplitst in vaste kosten en kosten per GJ verwarming en GJ SWW?

Je kunt altijd een L/L warmtepomp gebruiken.

[ Voor 8% gewijzigd door Proton_ op 25-09-2023 18:47 ]

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

behalve gasketelinstallateurs is er niemand die zegt dat je geen warmtepomp kan nemen met alleen radiatoren.

40 graden van een warmtepomp is hetzelfde als 40 graden van een gasketel of warmtenet. het gaat om de warmte die je nodig hebt, de manier van opwekking is een ander ding en hebben in de basis niks met elkaar te maken.

met jouw verbruik heb je in theorie maar een 2,5kW warmtepomp nodig. de kleinste die je kan kopen is 5kw dus das al geen probleem.
je grootste warmteverbruik zal in warm water liggen, dat is met een warmtepompboiler zo opgelost.

met beetje grof rekenen kan je jouw hele "gasverbruik" opvangen met een slordige 1000kWh aan stroom.

[ Voor 17% gewijzigd door flippy op 25-09-2023 18:48 ]

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 05:56
Ik maak me even wel zorgen om hoe representatief het verbruik is bij het stookgedrag van @DLeijen

1/3e is een extreme afwijking van de schatting.

Mijn mening is dat je het beste elke gebruiksruimte op modern bouwbesluit temperatuur moet kunnen houden... Ook al gebruik je het huis zelf anders (kouder).

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DLeijen
Aardedraadje schreef op maandag 25 september 2023 @ 18:26:
Welk type radiatoren hangen er, hoe warm is het water dat erdoorheen stroomt (dat kan ook met stadswarmte nogal variëren)?

En is het een optie eventueel radiatoren te vervangen met grotere variant of LTV convectoren?
Hoe zou ik de temperatuur kunnen bepalen?

Ik verwacht dat het verbruik praktisch niet in de verwarming zit, die staan vrijwel permanent uit en allen voorzien van tado-knoppen voor als het wel nodig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DLeijen
Ronald schreef op maandag 25 september 2023 @ 19:24:
Ik maak me even wel zorgen om hoe representatief het verbruik is bij het stookgedrag van @DLeijen

1/3e is een extreme afwijking van de schatting.

Mijn mening is dat je het beste elke gebruiksruimte op modern bouwbesluit temperatuur moet kunnen houden... Ook al gebruik je het huis zelf anders (kouder).
Pand uit 98, 128m2, 3 verdiepingen. Van de zomer bijna niet te koelen, maar s winters bijna geen verwarming nodig. 2 personen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gastje01
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 13-06 11:09
Check wel even goed of je (contractueel) wel helemaal van de stadswarmte af kan, dat is niet bij alle leveranciers zomaar het geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DLeijen
Proton_ schreef op maandag 25 september 2023 @ 18:39:
Hoe is de €200/maand uitgesplitst in vaste kosten en kosten per GJ verwarming en GJ SWW?

Je kunt altijd een L/L warmtepomp gebruiken.
Opbouw van termijnbedrag geeft weinig inzicht, 11,75 juur afleverset en dan 186,25 "Warmte voor verwarming en warm water". Zaten tot een maand geleden op 112,5 pm, en kregen 80 euro terug. Telefonisch contact met Eneco geeft enkel een "dat nieuwe bedrag klopt, is voor de aankomende tarieven".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrNOnamE
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 12-06 08:16
Veel energiebedrijven zetten het maandbedrag bewust te hoog zodat je altijd uitkomt. Wek hier meer op met zonnepanelen als ik afneem, dit jaar maandbedrag omhoog naar 80 euro.

Is het mogelijk om een airco ( lucht / lucht warmtepomp ) op te hangen? Vermoedelijk met een 2KW unit kom je al uit ( rendement is hiervan veel hoger als een 3KW unit).

Desnoods test je dit een winter en maak je daarna de afweging om ook de SWW zelf op te warmen.

☀️ 39 Panelen |⚡SolarEdge SE12.5K | 🔆 Panasonic 7KW KIT-WC07J3E5 | ❄❄❄❄ Mitsubishi SRK 20ZSX-W

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aardedraadje
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 06:16

Aardedraadje

Met kabelschoen

DLeijen schreef op maandag 25 september 2023 @ 20:22:
[...]

Hoe zou ik de temperatuur kunnen bepalen?

Ik verwacht dat het verbruik praktisch niet in de verwarming zit, die staan vrijwel permanent uit en allen voorzien van tado-knoppen voor als het wel nodig is.
IR thermometertje zou volstaan. Punt is te achterhalen met welke watertemperaturen je radiatoren de ruimtes warm krijgen.

Als die temperatuur laag genoeg is, kun je gewoon over op all-electric. Temperatuur kan verlaagd worden door radiatoren op te hangen met een hoger afgiftevermogen.
Pagina: 1