Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moddemeijer
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 27-10 01:00
Begin dit jaar is de oude ATAG Enigma ketel na 20 jaar vervangen door de ATAG i28EC Zone ketel.

De verwarming werkt op lage temperatuur (nu 55 graden) en op alle radiatoren zitten geregelde radiatorkranen (Homematic IP) en als er in huis voldoende warmtevraag is schakelt een relais de verwarming in (gewoon als een aan/uit thermostaat/relais).

Ik kan de ATAG i28EC Zone ketel niet zo dresseren dat hij met de aan/uit schakeling samenwerkt. De ketel wil de leidingtemperatuur constant op 55 C houden terwijl er geen warmtevraag is en de thermostaat/relais uit staat.

We ervaren dit als uitermate hinderlijk omdat 's nachts de verwarming geluid maakt (tikken en ruisen)

De tapwatervoorziening staat op ECO, d.w.z. geen voorverwarming van de ketel.

Wie weet hoe je de ATAG i28EC Zone ketel in de aan/uit mode kan krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 18:43

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Wat zegt de installatiehandleiding er over (heb je een link)? Op welke contacten zit het ketelrelais van de zoneregeling nu?

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moddemeijer
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 27-10 01:00
@Proton_ Bedankt voor de reactie. Ik heb de ketel open gemaakt en de bedrading gecontrolleerd. Daar heb ik een kortsluiting gevonden (themostaat permanent aan). Dit verklaart het gedrag van de ketel.

Het is altijd lastig om te bepalen of het probleem aan de hardware of de software ligt. Verder is een probleem dat de handleiding van ATAG zo duidelijk is als koffiedik m.b.t. de in te stellen parameters.

Nu schakelt de ketel precies zo als bedoeld.

[ Voor 14% gewijzigd door Moddemeijer op 25-09-2023 20:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bouben
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 30-04-2024
Vraagje: zou je willen aangeven waar die kortsluiting precies zat?
En verder: welke thermostaat gebruik je?
Verder: blijft de Eco stand in die stand? Bij mij gaat de Ecostand na verloop van tijd uit, dus weer in de Comfortstand. Dit laatste probleem ervaren meer Atag ketel gebruikers. Schijn niet oplosbaar te zijn. Wel vind ik ergens dat de Eco stand alleen goed werkt in combinatie met een Atag One thermostaat.
Mvg Jan