Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Vraag

• gkoopman
  • Registratie: September 2023
  • Laatst online: 26-09-2023
Ik ben toe aan een nieuwe CV ketel of....warmtepomp.

Hieronder mijn situatie

HUIS
Bouwjaar huis 2007. Vrijstaand. 200m2 woonoppervlak, 2 verdiepingen.
1e CV Ketel (Intergas HR Ketel 28-24) Bouwjaar 2007.
Balansventilatie systeem Stork WHR 930/950 wtw
Voor 2021 met aanvoertemperatuur op 65graden is het gasverbruik 1250m3
Vanaf 2021 met aanvoertemperatuur op 50graden is het gasverbruik 900m3

Beneden
Benedenverdieping volledig vloerverwarming. Geen radiatoren. 70m2 over 6 groepen (max 70 meter)
Kantoor (ook beneden) vloerverwarming. 11m2 met 1 groep. (80 meter)
1 Verdeler (kunststof en passief), in totaal dus 7 groepen.
Geen zoneregeling, alles staat open. (afgeregeld met flowmeters)

Bovenverdieping
Boven wordt eigenlijk niet gestookt. In ieder vertrek radiatoren.
Boven - 2 radiatoren, 1000Watt, 1 radiator 1500 Watt.
Badkamer handdoekradiator en vloerverwarming.
Zolder wordt niet gestookt, geen radiatoren.

Zolder
Gedeeltelijk zelf (3-fase aanleggen bijvoorbeeld of voorbereidend werk) / vooral uitbesteden.

CV Ketel hangt op zolder, daar wil ik ook de eventuele warmtepomp installatie.
Beperkte hoogte ivm schuine dak. (Split unit geen probleem)

Vraag

CV vervangen kost is qua investering veruit het goedkoopste.
Lucht/Water warmtepomp is qua investering minder dan een water/water maar ook qua rendement minder goed.
Voordeel van water/water warmtepomp is ook koelen in zomer (en dat wordt steeds belangrijker)
Nu de vraag aan julie. Wat is wijsheid? ;)

Alle reacties

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Heb je zonnepanelen ?

Huidige HRE28/24 is 23kw/cw4 is dat nog voldoende ?
Intergas Xtreme 30 CW4 komt als goede ketel uit de test, met verwachte levensduur van 15j

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• overhyped
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 18:36
CV moet je niet meer willen, stop de TvT terreur, gewoon evendoorbijten en niet terug kijken.

Woon ook vrijstaand, veel vloerverwarming. Ik heb zelf voor een Lucht/water gekozen, heb de ruimte voor een buitenunit, hij staat me niet in de weg en de meerprijs voor L/W was hier zo'n 20-25k. Zowel financieel, als qua milleuwinst is die 25k beter te besteden.

Ik heb nog wel radiatoren op plekken waar ik wat stook, maar heb besloten die "case by case" te gaan zien de komende jaren. Sommige zullen geupgrade worden, op andere plekken zal mischien een IR paneel als bijverwarming komen. Nu is mijn huis ongeveer 90 jaar ouder dan 't jouwe, dus her en der zal 't hier iets anders in elkaar zitten :)

w/w doe je voor het comfort, als je perse geen buitenunit wilt, of passief wilt koelen en je hebt daar het geld voor over dan moet je het doen. Bij ons speelde dat niet.

• overhyped
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 18:36
Hackus schreef op maandag 25 september 2023 @ 11:37:
Heb je zonnepanelen ?

Intergas Xtreme 30 CW4 komt als goede ketel uit de test, met verwachte levensduur van 15j
Zonnepanelen zijn niet relevant, een warmtepomp is sowieso goedkoper in 't gebruik per graad warmte.

De aflopende, tijdelijke salderingsbonus zou ik niet mee rekenen.

• gkoopman
Hackus schreef op maandag 25 september 2023 @ 11:37:
Heb je zonnepanelen ?

Zonnepanelen (express niet genoemd, niet echt relevant)
Ja, wekken ongeveer 4500kw op per jaar (gebruik ca3500kw)

CV Ketel
Geen klachten. Intergas is zeer goed bevallen dus als het een andere CV wordt dan wordt het weer een Intergas.

[ Voor 19% gewijzigd door gkoopman op 25-09-2023 12:20 ]

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Nu online

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

@gkoopman
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic :)

L/W koelt net zo goed als W/W overigens.
Voorlopig gaat dat om tientallen kWh/jaar, niet echt de moeite van het optimaliseren waard.

Je grootste vragen zijn SWW en of je een normale offerte kunt krijgen, de benodigde spullen zijn ca 8k ex subsidie.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

• gkoopman
Proton_ schreef op maandag 25 september 2023 @ 14:15:
@gkoopman

Voorlopig gaat dat om tientallen kWh/jaar, niet echt de moeite van het optimaliseren waard.

Je grootste vragen zijn SWW en of je een normale offerte kunt krijgen, de benodigde spullen zijn ca 8k ex subsidie.
Interessant. Ik dacht dat koelen met L/W niet aan te raden is vanwege het verbruik.
Ik heb 2 offertes voor W/W warmtepompen. 33.3k (7,5kwh) en 27k (7kwh) inclusief subsidie.
Blijft lastig rekenen maar je komt op een terugverdientijd van 20 jaar of langer

Dat is bij een L/W beter, als ik het bereken. Dan kom je op ca. 15 jaar.

• Proton_
  • Nu online

Proton_

Team Welles

Tvt is altijd lastig om vooraf te schatten.
Bijvoorbeeld: hoe extrapoleer je dit (bron)?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yCXm9Fm7qtPcqujERUHcIQrRKCA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ImNFsZMUncdyZuGok9SgfJw9.png?f=fotoalbum_large (2024 ligt niet vast maar de trend is er).
Neem je lagere onderhoudskosten mee, krijg je rentekorting op de hypotheek, kan je dan gasloos dus spaar je vastrecht uit etc.

Technisch is een warmtepomp een no-regret maatregel.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

• Tito129
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20:19
Proton_ schreef op maandag 25 september 2023 @ 14:15:
@gkoopman

ik vind 8k niet veel, maar daar heb je tegenwoordig toch pas net een 7kw warmtepomp voor?

• Proton_
  • Nu online

Proton_

Team Welles

@Tito129 TS heeft aan 5 kW genoeg.
Voorbeeldje ex btw, arbeid, subsidie en staffelkorting:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/x4Sdl79qZJF6bAGXHInbtLde7_M=/800x/filters:strip_exif()/f/image/xlNdPaV6cEbEhBGWrBfMqGLu.png?f=fotoalbum_large
(Vaillant installatiebundel).
Buffer kan eraf (-€415), meerprijs voor 6 kW is €190.
Mocht je voor de stillere Arotherm Plus gaan wordt het wat duurder, andere merken houd ik niet in de gaten maar zal vergelijkbaar zijn :)

Vandaar dat ik zei dat de prijs op de offerte vooral afhangt van de zelfbeheersing van de installateur.

• gkoopman
Proton_ schreef op maandag 25 september 2023 @ 15:34:
Tvt is altijd lastig om vooraf te schatten.
Bijvoorbeeld: hoe extrapoleer je dit (bron)?
[Afbeelding] (2024 ligt niet vast maar de trend is er).
Neem je lagere onderhoudskosten mee, krijg je rentekorting op de hypotheek, kan je dan gasloos dus spaar je vastrecht uit etc.

Technisch is een warmtepomp een no-regret maatregel.
Eens! Dat kunnen we niet voorspellen dus daar zit een grote onzekere factor. Voor zowel gas als elektriciteit. Daarom heb ik de prijsstijging niet meegerkend in mijn berekening.

• gkoopman
Proton_ schreef op maandag 25 september 2023 @ 16:11:
@Tito129 TS heeft aan 5 kW genoeg.
Voorbeeldje ex btw, arbeid, subsidie en staffelkorting:
[Afbeelding]
(Vaillant installatiebundel).
Buffer kan eraf (-€415), meerprijs voor 6 kW is €190.
Mocht je voor de stillere Arotherm Plus gaan wordt het wat duurder, andere merken houd ik niet in de gaten maar zal vergelijkbaar zijn :)

Vandaar dat ik zei dat de prijs op de offerte vooral afhangt van de zelfbeheersing van de installateur.
Itho grondgebonden warmtepomp zonder buffervat en installatie is € 8.950,- ex BTW

• Proton_
  • Nu online

Proton_

Team Welles

@gkoopman daar komt dan nog een grondbron bij?

• gkoopman
Proton_ schreef op maandag 25 september 2023 @ 17:30:
@gkoopman daar komt dan nog een grondbron bij?
Klopt inderdaad, reken daar nog maar tussen de 11-13k voor.

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

gkoopman schreef op maandag 25 september 2023 @ 15:14:
[...]

Interessant. Ik dacht dat koelen met L/W niet aan te raden is vanwege het verbruik.
Ik heb 2 offertes voor W/W warmtepompen. 33.3k (7,5kwh) en 27k (7kwh) inclusief subsidie.
Blijft lastig rekenen maar je komt op een terugverdientijd van 20 jaar of langer

Dat is bij een L/W beter, als ik het bereken. Dan kom je op ca. 15 jaar.
Wat is de verwachte levensduur ervan ?
Weet zo niet wat je allemaal nodig hebt, maar voor E1000,- heb je al een nieuwe HRE 28/24 A
met wat aansluitspul zal er E100,- bij komen

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• gkoopman
Hackus schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 11:32:
[...]

Weet zo niet wat je allemaal nodig hebt, maar voor E1000,- heb je al een nieuwe HRE 28/24 A
Ja, mijn idee. Levensduur van een grondboring zou ca. 50 jaar zijn maar de apparatuur natuurlijk niet. Jaarlijksonderhoud is 200-250 euro, ook veel hoger dan een CV ketel.

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

Hackus schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 11:32:
[...]

Zo'n gasketel kan natuurlijk niet koelen en heeft daarbij nog heel dure brandstof nodig. Ik zou dus iets verder kijken dan alleen de kosten van aanschaf.
Pagina: 1