Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Vraag

• Ryp
  • Registratie: September 2023
  • Laatst online: 19-01-2024
Graag advies,

Ik heb zojuist een elga ace 6kw (2023) gekocht en deze moet samenwerken met een nefit trendline hrc II 30 kw uit 2020. Bij de Elga heb ik een etwist die via r bus wordt aangesloten. Nu is mijn vraag hoe de elga met de nefit te verbinden . Via aan/ uit kan natuurlijk altijd . Heeft iemand ervaring met deze combinatie? Heeft het zin een nefit OT converter te bestellen zodat de elga via OT de nefit kan aansturen of geeft dat storingen? Ik hoor graag of iemand dit goed werkend heeft draaien? Alvast bedankt .

Beste antwoord (via Ryp op 26-09-2023 00:47)

• JBtL
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 01:24
Belangrijke vraag hier is wat het huidige gasverbruik is - als de warmtepomp toch 95% van de warmtevraag doet (en dat doet ie al snel), dan heeft het niet veel zin om je druk te maken over de aansturing van de ketel en is aan/uit prima. Zeker omdat je de ketel dan op minimaal vermogen kan zetten en de 'winst' die je maakt door het via OT te doen erg beperkt/niet bestaand is.

Remeha Elga Ace 4kW - MHI SRK ZS-W 4kW - 5355 Wp ZO - 1000 Wp vlak - 4200 Wp NW - 7x Jaga Strada + zelfbouw DBE - 3xVictron Multiplus II 48V 5000 + 62kWh LFP accu - DoucheWTW + 1.5kW 200l Smart Boiler

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord

• JBtL
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 01:24
Belangrijke vraag hier is wat het huidige gasverbruik is - als de warmtepomp toch 95% van de warmtevraag doet (en dat doet ie al snel), dan heeft het niet veel zin om je druk te maken over de aansturing van de ketel en is aan/uit prima. Zeker omdat je de ketel dan op minimaal vermogen kan zetten en de 'winst' die je maakt door het via OT te doen erg beperkt/niet bestaand is.

Remeha Elga Ace 4kW - MHI SRK ZS-W 4kW - 5355 Wp ZO - 1000 Wp vlak - 4200 Wp NW - 7x Jaga Strada + zelfbouw DBE - 3xVictron Multiplus II 48V 5000 + 62kWh LFP accu - DoucheWTW + 1.5kW 200l Smart Boiler

• Ryp
JBtL, dankjewel voor je reactie 🙏. Dan laat ik voorlopig de aansturing via aan /uit lopen. Ik ben benieuwd hoe alles draait als het kouder is. Als er misschien lezers zijn die dit anders hebben aangesloten hoor ik het graag.

• bastiaant
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 29-10-2024
Bij mij is vorige week een Elga Ace geinstalleerd, ook naast een Nefit Trendline. De monteur legde uit dat zij sinds enige tijd ketels altijd met aan/uit aansluiten op de Elga om te zorgen dat als de ketel moet bijspringen dit ook vlot gaat. Via Opentherm en modulatie ging dat geleidelijker, wat je in deze situatie (volgens de monteur) niet wilt.

NB: de ketel staat inderdaad wel op het allerlaagste vermogen ingesteld.

[ Voor 9% gewijzigd door bastiaant op 27-09-2023 15:45 ]

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 09-11 22:53
Ryp schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 00:52:
JBtL, dankjewel voor je reactie 🙏. Dan laat ik voorlopig de aansturing via aan /uit lopen. Ik ben benieuwd hoe alles draait als het kouder is. Als er misschien lezers zijn die dit anders hebben aangesloten hoor ik het graag.
mijn oplossing: geef de gasketel 1 thermostaat en de warmtepomp ook een eigen thermostaat.
de gasketel zijn termostaat staat 90% van het jaar uit, alleen als het echt koud word dan gaat hij 1 graad lager als de warmtepomp.

waar ik eerst 70% met de warmtepomp deed, doe ik met deze opstelling 90% met de warmtepomp.
(hybride is eigenlijk niet tof, gewoon naast elkaar draaien is een stuk toffer.)

het is maar een idee, maar bij mij werkt het perfect.

(warmtepomp draait bij mij 24x7 in de winter.
nacht verlaging is zonde, rustig door verwarmen is zuiniger met mijn huis.)

[ Voor 7% gewijzigd door migjes op 27-09-2023 15:52 ]

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

• Ryp
Bedankt voor jullie reacties en tips, ik ga ermee aan de slag. 👍

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 22:08
Niet om dit topic te kapen, maar om te voorkomen dat mensen steeds kleine topics over de Elga Ace openen (die dan door de eigenaren van zo'n Elga vaak niet gevonden worden) heb ik een algemeen Elga Ace topic aangemaakt, die je mooi kunt bookmarken, waarin alle vragen en ervaringen op één plaats te vinden zijn en waar we hopelijk samen een succesvol topic van kunnen maken:

Remeha Elga Ace Hybride Warmtepompen

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Pagina: 1