Vraag
Alle reacties
Hoe zit de groep in de meterkast? Is het een gekoppelde dubbel automaat of meer een krachtstroom groep? en hoe vertakt het vanaf je aansluiting?
Deze AEG kookplaat is geen 2L2N+PE kookplaat, en kan eigenlijk niet op dit stopcontact worden aangesloten zonder te gaan hobby-boppen.
Volgens het stopcontact is het schema nu:
Linksonder (Grijs) = L1
Liniksboven (Blauw) = N1
Rechtsonder (Zwart) = L2
Rechtsboven (Bruin) = N2
En dan nu het hobby-boppen:
Sluit de kleuren als volgt aan in de kookplaat
Grijs op L1
Zwart op L2
Blauw & Bruin op de NUL
Dan vloeit er 32a terug via de 2 NULDRADEN, en aangezien electra altijd de weg van de minste weerstand volgt zal (theroretisch gezien) over biede NULDRADEN elk 16a gaan.
Zoals op het plaatje als aansluitschema 400v ~2N (Linksonder)
Disclaimer: Ik ben niet verantwoordelijk als dit hobby-boppen fout gaat
Beter koop je een andere kookplaat, geen AEG, en kijk naar een 2L2N+PE kookplaat
Ey!! Macarena \o/
edit: vermits groepenkast 3 fase heeft...

[ Voor 12% gewijzigd door natural colour op 24-09-2023 12:59 ]
20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/
PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4
Preciesmartijn v o schreef op zondag 24 september 2023 @ 12:45:
Moet je wel drie fasen hebben.
@Whigga25 mag de meterkast ook wel op de foto zetten waar die dubbele groep zou moeten zitten, en dan ook nog een foto posten van de meter (want daar staat sowieso op of het een enkelfase of 3 fase is)
Ey!! Macarena \o/
[ Voor 45% gewijzigd door devriesjande op 24-09-2023 14:00 ]
20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/
Dit is hoe het destijds is aangelegd door de electricien als voorbereiding en aansluiting voor de kookplaat. Dat zou allemaal in orde moeten zijn, zou ik denken.
Ik ben dan ook vooral benieuwd naar het aansluitschema op de kookplaat zelf. Niet zozeer naar een verandering/oplossing in de meterkast.
Wat is de juiste manier om de bekabeling aan te sluiten op de kookplaat?
Voor de huidige 1-fase kookgroep biedt de plaat geen geschikt aansluitschema. Als je de plaat wilt behouden zul je de perilex aansluiting moeten laten aanpassen naar 3-fase, dan kun je het schema linksboven gebruiken.Whigga25 schreef op zondag 24 september 2023 @ 14:57:
Ik ben dan ook vooral benieuwd naar het aansluitschema op de kookplaat zelf. Niet zozeer naar een verandering/oplossing in de meterkast. Wat is de juiste manier om de bekabeling aan te sluiten op de kookplaat?
Deze kookplaat is alleen op 3 fasen te gebruiken.
Het is al benoemd maar dat is er niet. Dan noemen mensen hoe dit op te lossen maar je geeft aan dat niet op die manier te willen. Wat wil je precies dan, dan er een Tweaker met een toverstaf komt en de plaat wel geschikt maakt voor een aansluiting die praktisch alleen in NL voorkomt?Whigga25 schreef op zondag 24 september 2023 @ 14:57:
Bedankt voor de reacties.
Dit is hoe het destijds is aangelegd door de electricien als voorbereiding en aansluiting voor de kookplaat. Dat zou allemaal in orde moeten zijn, zou ik denken.
Ik ben dan ook vooral benieuwd naar het aansluitschema op de kookplaat zelf. Niet zozeer naar een verandering/oplossing in de meterkast.
Wat is de juiste manier om de bekabeling aan te sluiten op de kookplaat?
11*310 WP (3410) op ZO (~140°) @ ~41° hoek , Growatt 3000 MTL-S
Ik denk dat de TS blij mag zijn dat de bekabeling kan blijven zitten. Automaatje wisselen en misschien een beetje plek maken in de meterkast is een stuk minder gedoe dan ook nog de kabel vervangen.
[ Voor 36% gewijzigd door M2M op 24-09-2023 16:16 ]
Tja heeft de elektricien het kunnen weten dat de nu aangeschafte kookplaat niet op 2 x 230 volt kan werken? (zoals het nu lijkt).devriesjande schreef op zondag 24 september 2023 @ 15:24:
Je mag die electricien zijn werk over laten doen. Een kookgroep in een driefase installatie is not done. Deze plaat heeft een totaal vermogen van 6800 Watt. Dat is zo'n 29 Ampère. Er zitten ook nog andere groepen op deze fase die stroom gebruiken. De hoofdzekering is 25 Ampère. Dat zal niet direct fout gaan maar het is niet volgens de regels.
Deze kookplaat is alleen op 3 fasen te gebruiken.
Daarom hebben wij (installatiebedrijf) de vaste regel dat het keukenbedrijf aangeeft wat er voor de kookplaat of oven benodigd is: 3 x 400 volt of 2 x 230 volt, en dát wordt in de groepenkast gemonteerd.
Eitje bakken op de wandM2M schreef op zondag 24 september 2023 @ 16:14:
Of gewoon zo aansluiten, 1 N gebruiken, twee L gebruiken en kijken hoe lekker warm de aders in de wand worden als je er twee keer zoveel stroom doorheen duwt als de bedoeling is.
Daar gaat het dus al fout. Niet zelf nadenken en doen wat de niet deskundige keukenboer aangeeft.natural colour schreef op zondag 24 september 2023 @ 16:29:
[...]
Tja heeft de elektricien het kunnen weten dat de nu aangeschafte kookplaat niet op 2 x 230 volt kan werken? (zoals het nu lijkt).
Daarom hebben wij (installatiebedrijf) de vaste regel dat het keukenbedrijf aangeeft wat er voor de kookplaat of oven benodigd is: 3 x 400 volt of 2 x 230 volt, en dát wordt in de groepenkast gemonteerd.
In een driefase installatie plaats je geen kookgroep.
Denk je dat die keukenleverancier aan de klant vraagt of zijn groepenkast 1 of 3 fasen heeft?
De gemiddelde klant heeft geen flauw benul.
Er zit blijkbaar nu een 2 fase aansluting, en er hangt een 2 fase AEG kookplaat aan. Opzich is dat niet zo erg, want die AEG kookplaat kan prima op een 32a 230v aangesloten worden, zoals men dat in Belgie doet. Dat zie je staan op het aansluitschema rechtsboven 230v ~natural colour schreef op zondag 24 september 2023 @ 16:29:
[...]
Tja heeft de elektricien het kunnen weten dat de nu aangeschafte kookplaat niet op 2 x 230 volt kan werken? (zoals het nu lijkt).
Maar dat gebruiken wij in Nederland niet. Die splitsen wij op naar 2x230v en de 2 nullen kan je dan samenvoegen zoals ik dat als hobby-boppen noem
Ik vind het raar dat als je een 3 fase meterkast heb de electricien niet een 3 fase perilex aansluit zodat je 11,1kW hebt. Waarom dat uberhaupt gedaan wordt is mij echt een raadsel. Zeker als je ook nog eens op het stopcontact de een 2L2N schema er op zet. Als dat schema klopt, dan klopt mijn vorige bericht nog steeds
Maar nu er iets meer bekent is, en er een 3 fase meter in de meterkast zit, klopt er nu niet veel meer van, en zou alles gewoon even goed nagemeten moeten worden. Ik zie wel grijs als nul aangesloten zitten in de dubbele groep (rechts).
Dan zou grijs en blauw de 2 nullen zijn die op schroef 4 moeten worden gezet, en bruin op schroef 1, bruggen naar schroef 2, en dan zwart op schroef 3.
Maar zoals die perilex stopcontact nu zit is niet volgens de 3 fase norm, en ook niet volgens de 2x230v norm (zoals het opgeschreven staat op het stopcontact). Dit is een typisch gevalletje a la:
Kookgroep nieuwbouwwoning niet volgens norm
Ey!! Macarena \o/
Nee. Er zit een 1 fase aansluiting. Twee maal dezelfde fase.
Wij installatiebedrijf, weten niet wat er aan apparatuur door het keukenbedrijf aan de hun klant verkocht is, daarbij sluit het keukenbedrijf altijd de apparatuur aan, is dus niet de verantwoordelijkheid van het installatie bedrijf.devriesjande schreef op zondag 24 september 2023 @ 16:34:
[...]
Daar gaat het dus al fout. Niet zelf nadenken en doen wat de niet deskundige keukenboer aangeeft.
In een driefase installatie plaats je geen kookgroep.
Denk je dat die keukenleverancier aan de klant vraagt of zijn groepenkast 1 of 3 fasen heeft?
De gemiddelde klant heeft geen flauw benul.
Dat er in de groepenkast de verdeling over de fasen daardoor scheef kan worden compenseren wij wel weer met de goede verdeling van andere 1 fase grootverbruikers zoals combi oven-magnetron, gril, Quooker, e/boiler, douchekachel, warmtepomp...
En dat noemen keukenboeren dus een 2 fase stopcontact (Max 7,4kW)devriesjande schreef op zondag 24 september 2023 @ 16:44:
[...]
Nee. Er zit een 1 fase aansluiting. Twee maal dezelfde fase.
Maargoed, de electricien vond het blijkbaar niet nodig om er een 3 fase perilex van 11,1kW van te maken, want eigenlijk best dom is, omdat de huisinstallatie 3 fase is. Want op de meter staat ook letterlijk dat het een 3x230v/400v is (en dus 3 fase krachtstroom)
Ey!! Macarena \o/
99,99% Van de kookplaten is geschikt voor 3 fase 400 Volt. Een kookgroep plaatsen in een driefase installatie en dan de verantwoordelijkheid afschuiven op de keukenleverancier is voor mij vreemd. Maar zo gaat het klaarblijkelijk in de woningbouw. Ik heb in de industrie gewerkt. Daar denken de installateurs mee met de opdrachtgevernatural colour schreef op zondag 24 september 2023 @ 16:49:
[...]
Wij installatiebedrijf, weten niet wat er aan apparatuur door het keukenbedrijf aan de hun klant verkocht is, daarbij sluit het keukenbedrijf altijd de apparatuur aan, is dus niet de verantwoordelijkheid van het installatie bedrijf.
Dat er in de groepenkast de verdeling over de fasen daardoor scheef kan worden compenseren wij wel weer met de goede verdeling van andere 1 fase grootverbruikers zoals combi oven-magnetron, gril, Quooker, e/boiler, douchekachel, warmtepomp...
Als terugkoppeling, op basis van jullie adviezen electricien laten komen en die heeft inderdaad een nieuwe 3 fase aardlekgroep aangelegd en de wanddoos aangepast. De perilex kabel was goed aangesloten (schouderklopje aan mezelf)
Nu doet de kookplaat het top.
Nu alleen nog nieuwe pannen kopen...
De laatste keer waren we met 1169 man, lukt dat morgen 18.30 uur? :-)
PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4