Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marty74
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 28-04 17:51
Hi Tweakers,

In 2017 Dynaudio Xeo's aangeschaft. (actieve speakers/ draadloos/ HIFi)

3 paar om precies te zijn (ong. 5000,- ) plus connect HUB (2x Xeo 2 1x Xeo 4)

Het systeem is strak in HiFi geluid (heel direct/ weinig wol) maar qua functionaliteit was het nooit een topper.

Geen CEC voor gebruik i.c.m. met de TV.
Spotify connect was er plots af in 2020 (nu weer wel erop)
Geen mogelijkheid voor een SubWoofer te koppelen zonder allemaal randapparatuur
Gebrekkige App voor geluid en kamertoewijzing

Nu blijken ze ook nog eens Discontinued.....

Wie o wie heeft er nu een goed alternatief, zonder afbreuk aan geluidskwaliteit.
En wie weet wat Dynaudio überhaupt wilt met deze actieve draadloze Hifi speakers

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7-p2jpvl0jHcFRrfIRontk9N8x0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/E05HlF3FIrDFQrSgQOuyolUW.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 9% gewijzigd door marty74 op 24-09-2023 10:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mainuz
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 29-04 20:26
Dynaudio is inderdaad gestopt met de Xeo en Focus XD, maar heeft nog weldegelijk 2 actieve luidspreker series.
Namelijk de opvolger van de Focus XD: de Focus (https://dynaudio.com/home-audio/focus); en de compacte Music, maar die is natuurlijk wel van een ander niveau.

Zelf ben ik ook al een jaar of 5 in het bezit van de Xeo 4 welke mij prima bevallen.
Daarvoor heb ik overigens ook al meerdere types niet-actieve Dynaudio luidsprekers gehad dus ik ben redelijk liefhebber van het merk.

Ik gebruik de Xeo's met een aparte voorversterker. De streaming en internet radio loopt via die voorversterker, net als een cd-speler en platenspeler én een subwoofer die ik op die manier heb aangesloten.
Bevalt mij erg goed op deze manier, maar het is natuurlijk maar net hoe je het wilt.

Je hebt de sets al sinds 2017, wat is de reden dat je nu ineens iets anders wilt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marty74
Hi Mainuz,

Daar heb ik mooi overheen gekeken... de Focus ;)
Dacht eigenlijk dat dit de niet draadloze variant was... maar zie het inderdaad.

Wat bij mij beetje speelt is dat ik speakers niet heel makkelijk in 'het geheel meekrijg'.
De Xeo 2 hangen aan muurbevestiging naast de TV
De Xe 4 staan daaronder de TV op het meubel.
De andere Xeo 2 in de keuken.

Als ik echt muziek ga luisteren zet ik zowel de 2's als de 4's aan via de Xeo Connect Hub ofwel 4 speakers in stereo.

Als ik TV kijk ( en dat doen we nogal veel) staan de Xeo 2's aan via Optical (direct Toslink van TV naar Xeo's) maar het volume ( en aan & uit) kan alleen bedienen via de box zelf of de remote van Dynaudio. (ook via mijn Logitech Harmony maar die is bijna te oud).

In de keuken gebruik ik de bluetooth connectie en dat werkt heel fijn.

Mijn 1e 'klacht' is dus vooral een luxeprobleem en gaat over een extra remote.
Mijn 2e 'klacht' gaat over het aansluiten van een (nog aan te schaffen) Subwoofer. Er zit geen uitgang hiervoor op de Connect dus jouw oplossing met een voorversterker is misschien wat.

Wat voor apparaat heb je het over en wat zijn de voordelen van zo'n apparaat,naast de woofer aansluiting?
Gebruik jij de connect hub dan eigenlijk niet?
Welke streamingdienst gebruik jij want de Spotify-connect functie was er dus zomaar twee jaar 'af' en we werden door Dynaudio geadviseerd een Chromecast aan te schaffen voor connectie.
Gek genoeg is die spotify-connect functie op enig moment weer gaan werken dus gebruik hem nu zonder chromecast.

De 3e klacht is dat de AB's van de Xeo 4 anders zijn dan van de Xeo 2's dus kan ik de hele set alleen bedienen via de App.
De 4e klacht is dat diezelfde app regelmatig uitvalt en opnieuw moet opstarten en syncen met de Hub.....

Het is qua connectiviteit geen Sonos laat maar zeggen ;)

Verder vind ik het jammer dat er zo weinig nieuwe updates zijn voor deze set ( en nu dus discontinued).

Zou de Focus lijn een hele stap vooruit zijn? Qua prijs is dat wel duidelijk maar krijg je dan een bult warmer geluid ervoor terug?
Ben benieuwd of jij daar ervaring mee hebt want dan zou ik de 4's bijvoorbeeld kunnen inruilen tegen een Focus...

[ Voor 8% gewijzigd door marty74 op 24-09-2023 17:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23:50

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Je hebt twee actieve speakers met ingebouwde streaming functies, en je verwacht eigenlijk de functionaliteit van een home cinema receiver. Waar gaat het dan mis denk je zelf? ;)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mainuz
marty74 schreef op zondag 24 september 2023 @ 17:10:
Hi Mainuz,

Daar heb ik mooi overheen gekeken... de Focus ;)
Dacht eigenlijk dat dit de niet draadloze variant was... maar zie het inderdaad.

Wat bij mij beetje speelt is dat ik speakers niet heel makkelijk in 'het geheel meekrijg'.
De Xeo 2 hangen aan muurbevestiging naast de TV
De Xe 4 staan daaronder de TV op het meubel.
De andere Xeo 2 in de keuken.

Als ik echt muziek ga luisteren zet ik zowel de 2's als de 4's aan via de Xeo Connect Hub ofwel 4 speakers in stereo.

Als ik TV kijk ( en dat doen we nogal veel) staan de Xeo 2's aan via Optical (direct Toslink van TV naar Xeo's) maar het volume ( en aan & uit) kan alleen bedienen via de box zelf of de remote van Dynaudio. (ook via mijn Logitech Harmony maar die is bijna te oud).

In de keuken gebruik ik de bluetooth connectie en dat werkt heel fijn.

Mijn 1e 'klacht' is dus vooral een luxeprobleem en gaat over een extra remote.
Mijn 2e 'klacht' gaat over het aansluiten van een (nog aan te schaffen) Subwoofer. Er zit geen uitgang hiervoor op de Connect dus jouw oplossing met een voorversterker is misschien wat.

Wat voor apparaat heb je het over en wat zijn de voordelen van zo'n apparaat,naast de woofer aansluiting?
Gebruik jij de connect hub dan eigenlijk niet?
Welke streamingdienst gebruik jij want de Spotify-connect functie was er dus zomaar twee jaar 'af' en we werden door Dynaudio geadviseerd een Chromecast aan te schaffen voor connectie.
Gek genoeg is die spotify-connect functie op enig moment weer gaan werken dus gebruik hem nu zonder chromecast.

De 3e klacht is dat de AB's van de Xeo 4 anders zijn dan van de Xeo 2's dus kan ik de hele set alleen bedienen via de App.
De 4e klacht is dat diezelfde app regelmatig uitvalt en opnieuw moet opstarten en syncen met de Hub.....

Het is qua connectiviteit geen Sonos laat maar zeggen ;)

Verder vind ik het jammer dat er zo weinig nieuwe updates zijn voor deze set ( en nu dus discontinued).

Zou de Focus lijn een hele stap vooruit zijn? Qua prijs is dat wel duidelijk maar krijg je dan een bult warmer geluid ervoor terug?
Ben benieuwd of jij daar ervaring mee hebt want dan zou ik de 4's bijvoorbeeld kunnen inruilen tegen een Focus...
De app van Dynaudio heb ik nooit gezien of gebruikt dus daar kan ik je niet mee helpen.
Ik gebruik momenteel een Marantz NR1510 als voorversterker.
Dit is eigenlijk een homecinema receiver, waar je dus een 5.1 speakerset op aan kunt sluiten, maar dat doe ik dus niet. Ik gebruik de Marantz enkel als voorversterker / aansluit- en schakel apparaat zeg maar.
Ik doe ik de streaming ook via de Marantz, deze heeft namelijk Heos (= een Sonos tegenhanger) ingebouwd en ook nog Spotify Connect. Elders in huis heb andere Heos speakers dus dat is mijn multi-room systeem.

Vanuit de Marantz front pre-out ga ik vervolgens naar de hub van Xeo 4. Bij de Xeo 4 moet de hub of connect box namelijk altijd aangesloten zijn, omdat je anders deze speakers niet kunt gebruiken, beide speakers hebben immers zelf geen fysieke aansluiting.
Dit is anders dan bij de Xeo 2, want daar kan je wel iets direct op de speakers aansluiten/inpluggen zoals je nu ook hebt gedaan.
De Xeo 4 heb ik op een vaste geluidssterkte ingesteld, zodat deze altijd "vrij hard" staan. Maar ik gebruik natuurlijk de volumeregeling van de Marantz om het af te stemmen. Dus de Dynaudio afstandsbediening gebruik ik enkel om de speakers aan- en uit te zetten, want dit werkt helaas vaak niet goed automatisch (zou eigenlijk wel moeten).

Ik heb even opgezocht en dit fixed volume kun je ook doen met de Xeo 2! :)
Zet dan wel eerst het volume van je tv heel zacht om te testen!
Als het werkt dan bedien je dus het volume van de Xeo 2 altijd met de tv afstandsbediening.
Fixing the volume: You can set the speaker to a higher volume using the function to fix the volume. This setting also remains in effect in standby mode. If a signal source is connected to the Xeo 2 with its own volumecontrol, you have the option to change the output volume across a broad range with the signal source.To fix the volume: Point the remote control at a speaker and press "mute" for at least 2 seconds. To undo fixing, press one of the two volume buttons.
Andere optie zou zijn om beide Xeo sets bij je tv in te wisselen voor 1 goede set (bv de Focus maar kan ook iets anders worden natuurlijk) die je kunt gebruiken voor tv én muziek.
Of bv een soundbar voor tv gebruik en de Xeo 4 houden voor muziek luisteren, deze dan evt voorzien van receiver voor sub en streaming.

Veel mogelijkheden dus. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marty74
Goede tip van de volume fixing!
Heb ik in het begin eens iets van gelezen maar was mij toen niet duidelijk wat de bedoeling was :)

Mooi om te zien dat de voorversterker voor jou dus eigenlijk zorgt voor connectiviteit met ander Heos boxen/ Sub Woofer en spotify connect etc. Dat zou misschien ook nog kunnen.

NB: Heb je de Sub ook van Dynaudio? In principe zou het in jouw opstelling elk merk kunnen volstaan... !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mainuz
Nee, het compacte subje is van BK. Die heb ik vorig jaar in de UK besteld rechtstreeks bij de fabrikant. Speelt heel mooi onopvallend mee met de muziek.
Voor tv en home cinema heb ik namelijk een andere 5.1 set.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart_Denon
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 07:04
Hoi hier ook een nog zeer tevreden Dynaudio klant. Heb een Xeo 20 set in t zwart. Was ook wel verbaasd dat die hele lijn eruit is gegaan.
Ik ben nog steeds super content met de set! Heb ze in een 5.0 opstelling voor o.a. films, tv en ook in stereo voor muziek.
Verbaasd me nog steeds hoe goed het draadloze systeem werkt, echt feilloos.
Heb de connect er tussen die op de pre-outs zitten van mn Marantz NR1508 (wordt vervangen voor een Cinema 70s).
Vindt het een groot pluspunt dat er geen app nodig is om iets af te stellen (althans niet bij de Xeo20) geen gedoe en kan niet crashen of verlopen of stuk gaan. Is bij KEF volgens mij nog weleens een issue die app voor tuning van de speakers.

En vergeet overigens de LYD5 niet die zit nog wel in het assortiment volgens mij (onder de pro divisie van de DA).

PV; 4.050kW op Z-W, 1.215kW Z-O, douchen met Auer Edel Eau 200L , verwarming met Vaillant VWL 55/6

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• christiaans
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 20-04 22:55
Een goed (in veel opzichten beter, denk ik) alternatief is de Equi-lijn van DALI. Er zijn verschillende mogelijkheden, zowel stereo als surround. Er zijn twee 'zenders' beschikbaar, namelijk de Soundhub en de Soundhub Compact. De eerste is met twee modules uit te breiden voor multiroom streaming (op basis van Bluesound) en surround vanaf je tv middels eARC.
De speakers worden draadloos aangestuurd vanuit de Soundhub en dat kan tot 7.1 (Soundhub Compact 2.1).
Er zijn twee speakerseries, namelijk Oberon C en Rubicon C. Een subwoofer sluit je bedraad aan op de Soundhub of draadloos met een ontvanger.
Pagina: 1