Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Oplossing afbouw saldering & stroom spotmarkt

Pagina: 1
Acties:

• Menn0V
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 06-08-2024
Een idee dat ik heb opgevat middels de podcast van Saifedean Ammous en Dr. Jordan Peterson “ The Immanculate Conception: Bitcoin vs Standard (fragment) zie vanaf 1:19. Kortweg is het idee om Bitcoins te minen om de op termijn negetieve gevolgen van zonnepanelen saldering op te vangen en zelfs gebruik te maken van lage (of liever negatieve) kWu prijzen (APEX spotmarkt).

Dus ik wil m’n zonne-energie converteren (stroom “affakkelen”) in warmte met als (rest) product Bitcoin. Ik denk aan een watergekoelde Bitmain machine en koeling wil ik relatief goedkoop uit kruipruimte halen door daar de koelingsunit te plaatsen.
Deze setup zou ook nog gecombineerd kunnen worden met (duurder) thuisbatterij installatie.

Even los van de idiote millieu-impact, denk ik, dat dit -vanaf een bierviltje- best een puik plan is.

Vragen aan de mede tweakers:
  • Zie ik iets over het hoofd (business case)??
  • Hoe dit goed te kunnen managen APX prijzen, zonnestroom aanbod en thuisvraag
  • Kan ik een Bitcoin machine throttle’n (Bitcoin Miner S19 XP Hyd.) met max 5+kW
  • vermogen?
  • Zijn er mede Tweakers die ook serieuze interesse hebben om mee te denken over dergelijke installatie?

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 07:39

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@Menn0V Ik denk dat je dit topic beter naar "Themaforum: De energierekening" kan laten verplaatsen.
Daar gaat het voornamelijk over de centjes.

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Stuk nuttiger om er waterstof mee synthetiseren. Dat gaat namelijk op bepaalde gebieden wel de juiste oplossing zijn.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• Kalentum
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 07:23
Zo'n Bitcoin miner kost 5k? En doet blijkbaar 3000W dus 1 uur volle bak = 3 kWh

Stel over 2 jaar ofzo hebben we 400 uur aan negatieve stroomprijs. En we doen dan even alsof het -10 cent/kWh is. Dus je slingert die miner aan als de stroom -10 cent/kWh kost.

3kWh * 400 uur * 0,1 euro = 120 euro per jaar.

Dit is allemaal heel optimitisch berekend: het aantal uren met negatieve prijs is nog lang geen 400 uur en vaak kosthet dan 0,05 euro/kWh.

Als je iets nuttigs wil doen is het vullen van een accu beter.

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Kalentum schreef op zaterdag 23 september 2023 @ 13:13:
Zo'n Bitcoin miner kost 5k? En doet blijkbaar 3000W dus 1 uur volle bak = 3 kWh

Stel over 2 jaar ofzo hebben we 400 uur aan negatieve stroomprijs. En we doen dan even alsof het -10 cent/kWh is. Dus je slingert die miner aan als de stroom -10 cent/kWh kost.

3kWh * 400 uur * 0,1 euro = 120 euro per jaar.

Dit is allemaal heel optimitisch berekend: het aantal uren met negatieve prijs is nog lang geen 400 uur en vaak kosthet dan 0,05 euro/kWh.

Als je iets nuttigs wil doen is het vullen van een accu beter.
Hoeveel bitcoin mine je die tijd?

• Kalentum
Wolly schreef op zaterdag 23 september 2023 @ 13:15:
[...]

Hoeveel bitcoin mine je die tijd?
Goeie vraag. Geen idee.

Hier is wat data. Blijkbaar is 5 USD per dag al heel wat.

https://minerstat.com/hardware/antminer-s19-xp

• Wolly
  • Niet online
Kalentum schreef op zaterdag 23 september 2023 @ 13:17:
[...]

Goeie vraag. Geen idee.

Hier is wat data. Blijkbaar is 5 USD per dag al heel wat.

https://minerstat.com/hardware/antminer-s19-xp
Hoogste op die pagina is USD 13,09.

• Kalentum
Wolly schreef op zaterdag 23 september 2023 @ 13:30:
[...]

Hoogste op die pagina is USD 13,09.
En wat is dan je conclusie?

• Wolly
  • Niet online
Dat je met een miner van 819 euro en een opbrengst van rond de USD 5,62 + EUR 2,40 = 7,67 per uur verdient.

Met iets meer dan 100 uur ben je dan uit de kosten.

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 21:24

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

@Wolly ik zit niet echt in dat wereldje, maar als volgens minerstat 140 TH/s $13/dag oplevert dan gaat die miner van 819 euro en 40 TH/s hooguit €4/dag, 16 cent per uur opleveren. Met een negatieve prijs van 5 cent (incl taxes) en 3 kW wordt dat 31 cent per uur. Niet zinvol dus.
Koeling uit de kruipruimte gaat 'm ook niet worden.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

• Kalentum
Wolly schreef op zaterdag 23 september 2023 @ 14:05:
[...]

Dat je met een miner van 819 euro en een opbrengst van rond de USD 5,62 + EUR 2,40 = 7,67 per uur verdient.

Met iets meer dan 100 uur ben je dan uit de kosten.
https://minerstat.com/hardware/ipollo-b1l

Volgens die stats website heeft dat ding zelfs een negatief rendement.

Ik denk dat bitcoin minen in Nederland een tamelijk kansloos gebeuren is

• Wolly
  • Niet online
Kalentum schreef op zaterdag 23 september 2023 @ 14:19:
[...]

https://minerstat.com/hardware/ipollo-b1l

Volgens die stats website heeft dat ding zelfs een negatief rendement.

Ik denk dat bitcoin minen in Nederland een tamelijk kansloos gebeuren is
USD 12,35 profit als je -0.1usd/kWh invult.

Ik zie trouwens dat ik uur schreef in mijn vorige post maar dat klopt niet.

[ Voor 13% gewijzigd door Wolly op 23-09-2023 14:25 ]

• Kalentum
Wolly schreef op zaterdag 23 september 2023 @ 14:22:
[...]

USD 12,35 profit als je -0.1usd/kWh invult.

Ik zie trouwens dat ik uur schreef in mijn vorige post maar dat klopt niet.
Per dag. nou nou nou. Hoeveel uren hadden we -10 ct/kWh dit jaar?

Zou jij dit doen?

• Menn0V
Dank jullie wel voor jullie reacties. Het lijkt er inderdaad op dat minen niet rendabel -meer- is.

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 21:41
@Menn0V
Ik zou eerder kijken of je overtollige energie niet beter ergens anders in kan stoppen. Bijv. een boiler om warm water mee te verwarmen, danwel een airco. In de zomer direct omzetten in koude lucht, in de winter in warmte. Of een elektrische of plug-in hybride auto, maar dan moet je die wel op eigen terrein kunnen opladen.

[ Voor 14% gewijzigd door chrisborst op 23-09-2023 14:59 ]

• Menn0V
chrisborst schreef op zaterdag 23 september 2023 @ 14:58:
@Menn0V
Ik zou eerder kijken of je overtollige energie niet beter ergens anders in kan stoppen. Bijv. een boiler om warm water mee te verwarmen, danwel een airco. In de zomer direct omzetten in koude lucht, in de winter in warmte. Of een elektrische of plug-in hybride auto, maar dan moet je die wel op eigen terrein kunnen opladen.
Dank! Dat idee heb ik ook al toegepast. Heb sinds een paar maanden een warmtepomp-boiler draaien die vanaf 10u draait als die 5 graden lager is dan zijn doeltemperatuur. Bijvangst is dat je de koele lucht zomers kunt gebruiken om het huis te koelen. Moet hiervoor nog wel een netjes manuele kleppensysteem bouwen. Huis deed ik al verwarmen/koelen met lucht/water warmtepomp, maar bovenverdieping heeft nu ook volledig lucht/lucht (a.k.a airco). Draai nu in principe gasloos, maar dan moet het niet te koud worden...
Pagina: 1