Deugt deze Pv-omvormer/meterkast installatie?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richy93
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 04-05 13:52
Goedendag,

Een jaar geleden heeft een kennis 12 zonnepanelen (405Wp) laten installeren. De omvormer is 1-fase 6000W. Deze (te) zware omvormer is gekozen i.v.m. toekomstige uitbreiding met meer panelen.
Nu lijken er wat mij betreft toch wat tekortkomingen aan deze installatie te zitten.
Zo klapt de PV-zekering/aardlek in de meterkast er soms wekelijks uit. Het gebeurt met name ‘s ochtendsvroeg of ‘s avonds. Nu heb ik in een ander topic gelezen dat dit met vocht in de optimizers/connectors van Solar Edge te maken kan hebben. Mocht iemand hier meer bruikbare info over hebben, graag!

Alsnog behoud ik wat vragen over deze installatie.
Allereerst een overzicht van de hardware:

Geplaatste producten
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rfz9pwqC72z4Xk7sTkeh8pxG98M=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/jZQHZhI1ZZnPiShsSckDWSvJ.jpg?f=user_large

Omvormer naar PV-verdeler
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aPbS6rlRAt_zgAqNPeQT7_2aOjE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Pu764404aw7HX6Z9qkZJPoEA.jpg?f=fotoalbum_large

De kabel van omvormer naar PV-verdeler is 2,5mm
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MLPb2AnNtp_T-iZM-EIzUGe-j0U=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tQ0hp9dR87TmsDAKnRmeYdVY.jpg?f=fotoalbum_large

PV-verdeler op bestaande wasmachine groep, met een wasmachine contactdoos.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NfAFf5jKMcffH-3oboTGQ3U_1Rg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qGpHBlc7tcFXx9LRwrfXOvMs.jpg?f=fotoalbum_large

Meterkast, groep 4 is de PV-verdeler groep.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/l20jJw-p7VSL4SAY7hTU8skFv0s=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YwOkSe9CmLZEyIfWlHab2KKi.jpg?f=fotoalbum_large

De hoofdaansluiting is 3 x 25A.

-De max. theoretische opbrengst van deze installatie is 12 x 405Wp = 4860W.
In de praktijk zal dat meer in de buurt komen van 12 x 405Wp x 0,9 = 4374W.
Deze installatie zekeren op 16A (3680W) belemmert dan toch de maximale opbrengst doordat de zekering klapt bij veel zonlicht?
Eigenlijk zou je met de capaciteit van de omvormer (6000W) naar een 25A zekering moeten gaan.

-Bovendien is de kabel tussen omvormer en PV-verdeler 2,5mm dik. Voor een 3 polige kabel (1-fase) is dat voldoende voor 16A. Maar niet voor 25A.

-ik dacht dat volgens NEN1010 een PV-verdeler een hoofdschakelaar moet hebben voor de omvormer. Die lijkt hier niet op te zitten. Klopt dit?

-aan de ontbrekende PV-sticker in de meterkast voor bijv. de brandweer of (andere) elektriciën wordt gewerkt.

Hoe zouden we dit het beste kunnen aanpakken?

Dank voor jullie hulp en tijd.

Richy

Alle reacties

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 01:11
Dit deugt van geen kant.

Dit is een 27A omvormer. Dat zou een 32A zekering vragen. Al zal een 25A het in de praktijk redden.

Hiervoor is minimaal 4mm2 bedrading vereist.

6kW scheef belasting voldoet niet aan netcode

Bij lichte bewolking zijn pieken van ver boven de 5kW te verwachten. Door reflectie in wolken, directe zon en lage paneel temperatuur kun je rustig boven de Wp waarde gaan.

Ik zie geen 3 fase hoofdschakelaar in de hoofd groepenkast

Dit had nooit zo aangelegd mogen worden.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 00:51

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Ja... nee dus.

Se6000h mag je niet gebruiken in Nederland; maximaal 5000W per fase terugleveren.

Hier een wasmachine groep voor gebruiken is echt een ranzige oplossing: de bestaande bedrading is hier te dun (en gaat zorgen voor afschakelende omvormer vanwege te hoog voltage). Verder kloppen de zekeringen niet.

Gewoon nee.

Waarom geen drie fasen omvormer als er een drie fasen aansluiting aanwezig is?
Goed, je hebt initieel meer panelen nodig, maar je voorkomt er een hoop gedoe mee.

Wise enough to play the fool

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ricko1
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 18:31
Die pijl op de groepenkast foto is waar op aangesloten is? Waar is die aardlekautomaat voor die ernaast zit?

De aardlekbeveiliging klopt ook niet. Een PV-verdeler moet op een aardlekautomaat, niet met andere groepen op een aardlekschakelaar. Daarnaast moeten er aardlekautomaten in de PV-verdeler. Waar is die derde automaat voor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21:42
teacher schreef op vrijdag 22 september 2023 @ 07:17:
Ja... nee dus.

Se6000h mag je niet gebruiken in Nederland; maximaal 5000W per fase terugleveren.

Hier een wasmachine groep voor gebruiken is echt een ranzige oplossing: de bestaande bedrading is hier te dun (en gaat zorgen voor afschakelende omvormer vanwege te hoog voltage). Verder kloppen de zekeringen niet.

Gewoon nee.

Waarom geen drie fasen omvormer als er een drie fasen aansluiting aanwezig is?
Goed, je hebt initieel meer panelen nodig, maar je voorkomt er een hoop gedoe mee.
Als je er 4000Wp panelen aan hangt of het apparaat begrensd mag dat natuurlijk wel. Dus wat mij betreft klopt je stelling niet helemaal. Maar die wasmachinegroep kan in deze situatie natuurlijk nooit nee.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MSXBas
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 06-10 12:36
misschien is het eruit klappen van de zekering op te lossen door de omvormer softwarematig te begrenzen op 3900W? waarschijnlijk kost dat maar 0.2% opbrengst in het jaar (want rond de 80% van de totale wattpiek), maar zou net moeten kunnen op de 16A automaat en scheelt een boel frustratie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aardedraadje
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 06-10 14:40

Aardedraadje

Met kabelschoen

Niet per se fout, maar ik zie twee DC-kabels bij elkaar in één buis. Netter was misschien geweest deze te scheiden. Eén kabel per buis, langs elkaar.

[ Voor 15% gewijzigd door Aardedraadje op 22-09-2023 13:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DjVe
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 20:35

DjVe

Hatsaflats!

Bijzondere installatie zo:

-geen potentiaalvereffening vanaf het dak naar PV verdeler
-DC niet gescheiden naar binnen geleid (ook lekker met flex tegen de muur gekwakt)
- MC4 connectoren lijken niet voldoende aangedraaid
- PV verdeler niet voorzien van hoofdschakelaar
- Geen aardlekbeveiliging in PV verdeler (wel gewenst)
- Onjuiste omvormer en kabel dikte gekozen (je zou hem nog wel softwarematig kunnen begrenzen)
- PV groep in MK niet voorzien van eigen aardlek (in feite zitten er nu 5 groepen op 1 aardlekschakelaar)
- Geen stickers
- Zal intern in de meterkast en in verdeler ook wel een bende van jewelste zijn.

Laat dit inspecteren en rapportage voor opmaken en stel de installateur in gebreke.

Ik zou zelf het volgende doen om het weer veilig draaiende te krijgen:

-Omvomer softwarematig begrenzen op 3680W (16A)
- Nieuwe PV verdeler met 2xWCD en 1xB16A 30mA voor beide witgoedaansluitingen en een B20 30mA voor PV. Hoofdschakelaar plaatsen.
- Meterkast een B20 100mA plaatsen en achter andere aardlek weg halen.

Dan is het in ieder geval veilig en wordt niets te zwaar belast/is de boel beveiligd. Maar ook dat voldoet niet helemaal aan de norm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 21:25

DukeBox

loves wheat smoothies

Waar maak je dat uit op? Gezien de meterkast lijkt het het geen 3 fasen te zijn. Zijn er ook 3 (actieve) hoofdzekeringen?

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richy93
Alvast allemaal bedankt voor de tips en jullie kijk hierop.
Hierbij de foto van de hoofdaansluiting, die was ik vergeten. 3 x 25A.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pDfk9twf3Agx9dLD1nsimSv0uxY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/o5FHaNLO9sOh68JoYMrS7lf7.jpg?f=fotoalbum_large

Op de andere reacties reageer ik later. Even druk nog vandaag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JBtL
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 01:18
Het is een 1 fase kast (ik zie een 2-polige hoofdschakelaar zitten), dus maar 1 van de 3 fasen lijkt aangesloten. Dat de installatie 's ochtends uitval lijkt er op te wijzen dat het om de aardlekbeveiliging gaat - lekstroom ivm vochtige omstandigheden op het dak. Die wasmachine groep zat natuurlijk achter 1 van de 30mA aardlekschakelaars - en dat werkt dus niet lekker, probleem komt vaker voor.

[ Voor 41% gewijzigd door JBtL op 22-09-2023 14:12 ]

Remeha Elga Ace 4kW - MHI SRK ZS-W 4kW - 5355 Wp ZO - 1000 Wp vlak - 4200 Wp NW - 7x Jaga Strada + zelfbouw DBE - 3xVictron Multiplus II 48V 5000 + 62kWh LFP accu - DoucheWTW + 1.5kW 200l Smart Boiler

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 02-10 08:45
DjVe schreef op vrijdag 22 september 2023 @ 13:25:
Bijzondere installatie zo:

-geen potentiaalvereffening vanaf het dak naar PV verdeler
-DC niet gescheiden naar binnen geleid (ook lekker met flex tegen de muur gekwakt)
- MC4 connectoren lijken niet voldoende aangedraaid
- PV verdeler niet voorzien van hoofdschakelaar
- Geen aardlekbeveiliging in PV verdeler (wel gewenst)
- Onjuiste omvormer en kabel dikte gekozen (je zou hem nog wel softwarematig kunnen begrenzen)
- PV groep in MK niet voorzien van eigen aardlek (in feite zitten er nu 5 groepen op 1 aardlekschakelaar)
- Geen stickers
- Zal intern in de meterkast en in verdeler ook wel een bende van jewelste zijn.

Laat dit inspecteren en rapportage voor opmaken en stel de installateur in gebreke.

Ik zou zelf het volgende doen om het weer veilig draaiende te krijgen:

-Omvomer softwarematig begrenzen op 3680W (16A)
- Nieuwe PV verdeler met 2xWCD en 1xB16A 30mA voor beide witgoedaansluitingen en een B20 30mA voor PV. Hoofdschakelaar plaatsen.
- Meterkast een B20 100mA plaatsen en achter andere aardlek weg halen.

Dan is het in ieder geval veilig en wordt niets te zwaar belast/is de boel beveiligd. Maar ook dat voldoet niet helemaal aan de norm.
SE adviseert een aardlekschakelaar van minimaal 100mA. Dus die B20 in de PV-verdeler zou ik als enkel een automaat uitvoeren. Of het omdraaien en de alamat in de PV-verdeler, en in de meterkast enkel een automaat (zou mijn voorkeur niet hebben maar mag wel).

Verder weinig aan toe te voegen. Heel sec zou je eigenlijk een kabelberekening moeten doen om te kijken of je op 20A kunt afzekeren maar tenzij de wasmachine héél ver van de meterkast staat is dat waarschijnlijk geen probleem. Alleen de spanningsval zal wat bedroevend zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

Wees aan de andere kant blij dat de aardfout ( :? ) zo vroeg gedetecteerd wordt. Wel zou ik het op een aardlekautomaat 30 mA gezet hebben om PV te scheiden van andere verbruikers.

SolarEdge pas je meestal alleen toe bij verschillende oriëntaties c.q. grote verschillen in verlichtingssterkte. Kom je dan überhaupt wel boven de 3,5 kW? (stel: 6×405 op west en 6×405 op oost). Heb je een grafiek van het vermogen op zonnige koude dag?

Overigens mag de kabel tussen je omvormer en PV-verdeler wel 33 Ampère hebben als ik de NEN1010 mag geloven (installatiemethode C, XLPE en 2,5mm2). Met PVC 27 Ampère. Die 16A beveiliging voldoet dan om de kabel te beveiligen. De keuze voor 16A is natuurlijk te klein gekozen als men ooit 6 kW zou gaan terugleveren.

[ Voor 6% gewijzigd door Dre op 22-09-2023 19:23 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Ricko1
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 18:31
Dre schreef op vrijdag 22 september 2023 @ 19:20:
Overigens mag de kabel tussen je omvormer en PV-verdeler wel 33 Ampère hebben als ik de NEN1010 mag geloven (installatiemethode C, XLPE en 2,5mm2). Met PVC 27 Ampère. Die 16A beveiliging voldoet dan om de kabel te beveiligen. De keuze voor 16A is natuurlijk te klein gekozen als men ooit 6 kW zou gaan terugleveren.
Hier heb ik zo'n hekel aan. Ja, 2,5mm2 kabel kan meer hebben dan 16A. Dan moet je echter ook de omstandigheden meerekenen en het feit dat daar later (in een woning) nooit over nagedacht wordt. Lengte wordt dan ook zeer beperkt.

Een van die omstandigheden is dat de kabel 70 of 90 graden heet wordt. Leg er een kabel tegenaan of afdekken met brandbaar materiaal en je hebt een vurig probleem. Die berekening is ook gemaakt op een omgevingstemperatuur van 30 graden. Je maximale stroom kun je dan niet door die kabel laten lopen op een hete zomerse dag.

Voor PV is dat sowieso onhandig vanwege het spanninsverlies.

[ Voor 8% gewijzigd door Ricko1 op 22-09-2023 21:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twixx
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Maak eens een foto van je meterkast zonder de kap? Het kan zijn dat de PV/wasmachine groep wel een aparte aardlekbeveiliging heeft.

9x Canadian Solar + Enphase IQ7+ 3,4 kWp ZZW 20º
4x Yingli + Enphase IQ7 1 kWp ZZW 25º
4x Yingli + Enphase IQ7 1 kWp ZZW 90º

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Richy93
Update:
Inmiddels is zowel de installateur als een (door hem ingehuurde) elektriciën langs geweest. Er is erkend dat deze aansluiting niet deugt en het opgelost moet worden. De dakinstallatie gaat worden geaard; de PV-verdeler gaat weg en er komt een nieuwe kabel vanuit meterkast naar zolder, zodat PV-installatie zijn eigen groep, hoofdschakelaar en aardlekschakelaar krijgt.
De huidige kast heeft een 3 fase aansluiting, maar er is maar 1 fase in gebruik/aangesloten, zie foto.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/H-g5gdyNhzweErNu68qa14h5tw0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LwyqUsYrXxOVHJnpyQrU72B3.jpg?f=fotoalbum_large
De huidige 2-polige hoofdschakelaar in deze kast moet vervangen worden door een 3 fase hoofdschakelaar. Dank voor de tip. Dit betekent dat er beneden in de meterkast een groepenkast naast komt, aangezien er na het verwisselen van de huidige hoofdschakelaar geen ruimte meer is voor een hele aparte PV-groep.

Het verdere plan van aanpak zal ik met de installateur nog gaan voorleggen. De beste oplossing is de 1 fase omvormer vervangen voor een 3 fase omvormer, vervolgens 5x 2,5mm2 kabel van meterkast naar de nieuwe omvormer trekken. Een 5x 2,5mm2 kabel trekken gaat heel lastig worden, aangezien het geen rechttoe rechtaan koof is en er momenteel flex16mm in ligt…
De andere oplossing is een kabel via buiten. Dus door de kruipruimte naar buiten, buiten langs een regenpijp een koof naar boven, bij de pv-panelen weer naar binnen. Het wordt een kwestie van proberen of het gewoon via binnen kan…

Welke kosten zou ik eventueel, realistisch gezien, voor eigen rekening moeten nemen? De installateur kan er bijv. niks aan doen dat er vanuit de bouw maar 1 fase is aangesloten, om maar wat te noemen. Wat lijkt jullie qua kostenverdeling een reëele oplossing?

Een 3x 4mm2 kabel gebruiken met de huidige 1-fase omvormer is ook geen optie, aangezien er dan een 25A zekering in moet, wat weer een 3x 40A hoofdaansluiting tot gevolg heeft (40A : 1,6 = 25A). Dit verhoogt de jaarlijkse vastrecht kosten met meer dan €1000,-.
SolarEdge pas je meestal alleen toe bij verschillende oriëntaties c.q. grote verschillen in verlichtingssterkte. Kom je dan überhaupt wel boven de 3,5 kW? (stel: 6×405 op west en 6×405 op oost). Heb je een grafiek van het vermogen op zonnige koude dag?
Het piekvermogen op een zeer goede dag ligt rond de 4500W. Veelal op of rond de 4000W.

[ Voor 5% gewijzigd door Richy93 op 23-09-2023 13:54 . Reden: Vraag over kostenverdeling toegevoegd ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
De zwaarste 3 fase SolarEdge die met 12 panelen kan werken is de se5k-rwb voor korte strings.

De 6kW heeft er 16 nodig met de optimizers die waarschijnlijk gebruikt zijn, in beste geval 14.

Er zal dus een keuze gemaakt moeten worden ;)

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ronald
Richy93 schreef op zaterdag 23 september 2023 @ 13:48:

Welke kosten zou ik eventueel, realistisch gezien, voor eigen rekening moeten nemen? De installateur kan er bijv. niks aan doen dat er vanuit de bouw maar 1 fase is aangesloten, om maar wat te noemen. Wat lijkt jullie qua kostenverdeling een reëele oplossing?

Een 3x 4mm2 kabel gebruiken met de huidige 1-fase omvormer is ook geen optie, aangezien er dan een 25A zekering in moet, wat weer een 3x 40A hoofdaansluiting tot gevolg heeft (40A : 1,6 = 25A). Dit verhoogt de jaarlijkse vastrecht kosten met meer dan €1000,-.
Een 3f+n hoofdschakelaar kost 3 tientjes
3f+n Alamat inruilen tegen PV verdeler
Kabel kost iets can 5 per meter.

Het leggen van de kabel is het enige werk wat wellicht reëel is om bij te dragen.

• Richy93
Ronald schreef op zaterdag 23 september 2023 @ 13:54:
De zwaarste 3 fase SolarEdge die met 12 panelen kan werken is de se5k-rwb voor korte strings.

De 6kW heeft er 16 nodig met de optimizers die waarschijnlijk gebruikt zijn, in beste geval 14.

Er zal dus een keuze gemaakt moeten worden ;)
Scherp. Misschien een stomme vraag, maar waar kan ik vinden wat het minimum benodigd aantal panelen is voor een bepaalde omvormer?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
Solaredge topic heeft samenvatting :-)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 02-10 08:45
Om heel eerlijk te zijn zou ik kiezen tussen twee opties:

1) Een 5-aderige kabel naar boven laten leggen zodat je in de toekomst gemakkelijk kunt wisselen naar een 3-fasen omvormer als die uitbreiding er komt, maar tot die tijd de huidige installatie op een 4kW éénfase omvormer hangen.

2) Gezien je een zonnepaneel tegenwoordig zowat gratis bij een pakje boter krijgt, waarom niet gewoon gelijk die extra panelen erbij en een 3-fasen omvormer ophangen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
mcDavid schreef op zaterdag 23 september 2023 @ 15:07:

2) Gezien je een zonnepaneel tegenwoordig zowat gratis bij een pakje boter krijgt, waarom niet gewoon gelijk die extra panelen erbij en een 3-fasen omvormer ophangen?
Dit, maar dat was ik in de week aan het leggen :-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

mcDavid schreef op zaterdag 23 september 2023 @ 15:07:

Dit :) Zeker met SolarEdge moet je veel panelen in het licht hebben liggen bij een 3F omvormer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Richy93
Update:

De huidige 1-fase omvormer gaat worden vervangen door een SE5K-rwb omvormer.
Deze 5K omvormer is iets te groot voor de hoeveelheid Wp (10% onderdimensionering), maar biedt nog wel uitbreidingsruimte op termijn.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uI43ChrIGPEQfyd5z0A5cvtrD7Y=/800x/filters:strip_exif()/f/image/WAwF9GuJzugdHEaADQMvW1MY.png?f=fotoalbum_large

Stel dat ik uitbreid naar 15 (allemaal dezelfde ligging) of zelfs 19 panelen (waarvan 4 op Westelijke ligging).

15 panelen
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/c6-kImOaamHr5VEvdXG1vlrgmgE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Mh9r6XDj5ZpRn6maDmE8cXKY.png?f=fotoalbum_large

19 panelen
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/csXHs3dEvchU5HLyAWeOK8jwyOQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/nmtL139jXbGiw02dbFiMxtf6.png?f=fotoalbum_large
Het verlies diagram in Designer valt me niet tegen, zeker niet aangezien er eigenlijk te weinig panelen zouden liggen op de West kant met 'maar' 60V optimizers.

Door dit laatste rapport begin ik aan mijn eigen beredenering te twijfelen.

Stel dat tijdens de namiddag/begin avond de 4 Westelijk gelegen panelen maximaal produceren. Die 4 optimizers gaan dan 4 x 60 V = 240 V van de benodigde 375 V leveren. Dan dienen de Oostelijke optimizers gezamenlijk nog 135 V te produceren. 135 V / 15 optimizers = 9 V per Oostelijke optimizer.
Stel dat de Oostelijke panelen nog 30 W per stuk produceren, dan is de string stroom 30 W / 9 V = 3,33 A
De Westelijke kant wordt dan ook gelimiteerd tot 3,33 A x 60 V = 200 W per paneel.
Als mijn denkwijze correct is, hoe kan het opbrengst factor verlies dan nog zo laag zijn bij deze opstelling?
Of denk ik helemaal verkeerd?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 00:51

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Wij (lees @Ronald en ik) hebben het vermoeden dat designer dit verlies onderschat.

Wise enough to play the fool

Pagina: 1