Goedendag,
Een jaar geleden heeft een kennis 12 zonnepanelen (405Wp) laten installeren. De omvormer is 1-fase 6000W. Deze (te) zware omvormer is gekozen i.v.m. toekomstige uitbreiding met meer panelen.
Nu lijken er wat mij betreft toch wat tekortkomingen aan deze installatie te zitten.
Zo klapt de PV-zekering/aardlek in de meterkast er soms wekelijks uit. Het gebeurt met name ‘s ochtendsvroeg of ‘s avonds. Nu heb ik in een ander topic gelezen dat dit met vocht in de optimizers/connectors van Solar Edge te maken kan hebben. Mocht iemand hier meer bruikbare info over hebben, graag!
Alsnog behoud ik wat vragen over deze installatie.
Allereerst een overzicht van de hardware:
Geplaatste producten
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/jZQHZhI1ZZnPiShsSckDWSvJ.jpg?f=user_large)
Omvormer naar PV-verdeler
:strip_exif()/f/image/Pu764404aw7HX6Z9qkZJPoEA.jpg?f=fotoalbum_large)
De kabel van omvormer naar PV-verdeler is 2,5mm
:strip_exif()/f/image/tQ0hp9dR87TmsDAKnRmeYdVY.jpg?f=fotoalbum_large)
PV-verdeler op bestaande wasmachine groep, met een wasmachine contactdoos.
:strip_exif()/f/image/qGpHBlc7tcFXx9LRwrfXOvMs.jpg?f=fotoalbum_large)
Meterkast, groep 4 is de PV-verdeler groep.
:strip_exif()/f/image/YwOkSe9CmLZEyIfWlHab2KKi.jpg?f=fotoalbum_large)
De hoofdaansluiting is 3 x 25A.
-De max. theoretische opbrengst van deze installatie is 12 x 405Wp = 4860W.
In de praktijk zal dat meer in de buurt komen van 12 x 405Wp x 0,9 = 4374W.
Deze installatie zekeren op 16A (3680W) belemmert dan toch de maximale opbrengst doordat de zekering klapt bij veel zonlicht?
Eigenlijk zou je met de capaciteit van de omvormer (6000W) naar een 25A zekering moeten gaan.
-Bovendien is de kabel tussen omvormer en PV-verdeler 2,5mm dik. Voor een 3 polige kabel (1-fase) is dat voldoende voor 16A. Maar niet voor 25A.
-ik dacht dat volgens NEN1010 een PV-verdeler een hoofdschakelaar moet hebben voor de omvormer. Die lijkt hier niet op te zitten. Klopt dit?
-aan de ontbrekende PV-sticker in de meterkast voor bijv. de brandweer of (andere) elektriciën wordt gewerkt.
Hoe zouden we dit het beste kunnen aanpakken?
Dank voor jullie hulp en tijd.
Richy
Een jaar geleden heeft een kennis 12 zonnepanelen (405Wp) laten installeren. De omvormer is 1-fase 6000W. Deze (te) zware omvormer is gekozen i.v.m. toekomstige uitbreiding met meer panelen.
Nu lijken er wat mij betreft toch wat tekortkomingen aan deze installatie te zitten.
Zo klapt de PV-zekering/aardlek in de meterkast er soms wekelijks uit. Het gebeurt met name ‘s ochtendsvroeg of ‘s avonds. Nu heb ik in een ander topic gelezen dat dit met vocht in de optimizers/connectors van Solar Edge te maken kan hebben. Mocht iemand hier meer bruikbare info over hebben, graag!
Alsnog behoud ik wat vragen over deze installatie.
Allereerst een overzicht van de hardware:
Geplaatste producten
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/jZQHZhI1ZZnPiShsSckDWSvJ.jpg?f=user_large)
Omvormer naar PV-verdeler
:strip_exif()/f/image/Pu764404aw7HX6Z9qkZJPoEA.jpg?f=fotoalbum_large)
De kabel van omvormer naar PV-verdeler is 2,5mm
:strip_exif()/f/image/tQ0hp9dR87TmsDAKnRmeYdVY.jpg?f=fotoalbum_large)
PV-verdeler op bestaande wasmachine groep, met een wasmachine contactdoos.
:strip_exif()/f/image/qGpHBlc7tcFXx9LRwrfXOvMs.jpg?f=fotoalbum_large)
Meterkast, groep 4 is de PV-verdeler groep.
:strip_exif()/f/image/YwOkSe9CmLZEyIfWlHab2KKi.jpg?f=fotoalbum_large)
De hoofdaansluiting is 3 x 25A.
-De max. theoretische opbrengst van deze installatie is 12 x 405Wp = 4860W.
In de praktijk zal dat meer in de buurt komen van 12 x 405Wp x 0,9 = 4374W.
Deze installatie zekeren op 16A (3680W) belemmert dan toch de maximale opbrengst doordat de zekering klapt bij veel zonlicht?
Eigenlijk zou je met de capaciteit van de omvormer (6000W) naar een 25A zekering moeten gaan.
-Bovendien is de kabel tussen omvormer en PV-verdeler 2,5mm dik. Voor een 3 polige kabel (1-fase) is dat voldoende voor 16A. Maar niet voor 25A.
-ik dacht dat volgens NEN1010 een PV-verdeler een hoofdschakelaar moet hebben voor de omvormer. Die lijkt hier niet op te zitten. Klopt dit?
-aan de ontbrekende PV-sticker in de meterkast voor bijv. de brandweer of (andere) elektriciën wordt gewerkt.
Hoe zouden we dit het beste kunnen aanpakken?
Dank voor jullie hulp en tijd.
Richy