Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Uponor smatrix controllers willen niet met elkaar verbinden

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• xoror
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
Ik heb het volgende probleem:
Sinds het zware onweer van afgelopen zondag/maandag zag ik dat 2 controllers geen verbinding meer hadden met de master.

Ik heb 4 controllers: 1 [master, garage] --- 2 [slave, trappekast] --- 3 [slave, verdieping] -- 4 [slave, zolder]

Op elke controller zitten meerdere vloerverwarmingsgroepen en thermostaten.
De controllers zijn bedraad met elkaar verbonden (daisy chain in serie, A, B en - aangesloten)

Van de week zag ik dat controller 2 en controller 3 geen verbinding meer had met de master. Controller 4 werkt wel naar behoren (wat kabel breuk uitsluit, omdat controller 4 aan het einde van de kabel serie zit.)

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
- Controller 1 en controller 2 direct met een andere kabel aangesloten en proberen te linken, dit had geen effect
- Controller 1 factory gereset, controller 2 factory gereset en proberen te linken, maar dat lukt ook niet
- Controller 1 en 4 kan ik gewoon eenvoudig linken, dus communicatie aan begin van de serie met het einde werkt gewoon goed.

Controller 3 gedraagt zich hetzelfde als controller 2. Het aparte is dat de controller 2 en 3 gewoon op zichzelf werken. Ik kan thermostaten registreren, groepen openzetten etc. Het linken met de master wil op geen enkele manier.

Het lijkt me vreemd dat opeens 2 controllers tegelijk stuk gaan, en dan alleen ook het link deel. In Home assistant zag ik dat de controllers rond 03:45 wegviel. Maar het onweer was volgens buienradar pas later. Nu was er wel een enorme knal dichtbij waar ik wakker van werd, maar kan me niet meer herinneren hoe laat dat was.

Heeft iemand nog een idee waar het aan zou kunnen liggen ? Voor nu is mijn conclusie dat controller 2 en 3 stuk zijn, in ieder geval het deel wat de communicatie verzorgt.

Eenvoudig + Goedkoop Mitsubishi Warmtepomp uitlezen/besturen met een ESP32