Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Warmtepomp op zonneboiler spiraal icm haard-CV

Pagina: 1
Acties:

• hansdegit
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 11-11 11:57
De tijd lijkt gekomen dat ik afstand wil doen van de gasaansluiting hier. Ik zal even proberen te beschrijven wat wij hebben draaien in dit huishouden:
- een buffervat van 500 liter dat in de zomer word verwarmd door 96 heatpipes
- SWW spiraal in dat vat
- een CV ketel (eigenlijk alleen voor naverwarming van het sanitair warm water).
- een Elga warmtepomp voor de vloeren (bovenverdiepingen verwarmen we niet)
- een haard die aangesloten is op het buffervat
- CV circuit gaat "door de buffer"

Huishouden van afwisselend 4 en 7 personen (samengesteld gezin). Zeker qua sanitair warm water kunnen we behoorlijke pieken aanwijzen. Huis is goed geisoleerd. 38 zonnepanelen zorgen voor ongeveer 10MWh opbrengst. Die hebben we overigens hard nodig, want we hebben behoorlijke verbruikers draaien.

In het stookseizoen weet ik de boiler redelijk op temperatuur te houden met de haard. Maar nu al "vangt" de zonneboiler bijna geen straal zon meer. Dat komt door de oriëntatie op NW....Valt niets aan te doen.

Ik ben aan het nadenken over een methode om het buffervat op temperatuur te houden/krijgen als we niet stoken of wanneer het weer zo'n rukzomer is.

Mijn idee is om het glycolcircuit onder in het buffervat te gaan verwarmen met een warmtepomp. Mijns inziens is dat circuit geknipt voor die taak, omdat het een flinke diameter heeft (1 1/4 ") en er dus een flink debiet overheen kan.

De besturing is vrij eenvoudig: we hanteren een soort basistemperatuur waaruit het CV circuit verwarmd kan worden (de Elga heeft niet het eeuwige leven) en eens per dag zorgt de WP ervoor dat we kunnen douchen. Met andere woorden: dat het boven in de buffer een graad of zestig is.

Het is overigens een liggende buffer, dus "onder" en "boven" in de buffer zijn nogal relatief.

Ik heb wat twijfels over het hydraulische circuit, qua keerkleppen. Ik wil immers niet dat de WP de collectoren gaat verwarmen in de winter. En ook niet dat de pomp van de zonneboiler de boel door de warmtepomp moet gaan persen. Met andere woorden: als de warmtepomp actief moet worden, moet die ook de "eigenaar" vh circuit worden.

Tips zijn van harte welkom. Kritiek uiteraard ook, leer ik weer van.

Gitje's Stroomfabriek: 6095 Wp Yingli Panda, 2520 Wp Suntech, Tigo Monitoring & Schaduwmanagement, Kostal Piko 10.1

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 21:24

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Als ik het goed begrijp: het vat moet jaarrond op SWW temperatuur zijn en levert nu ook CV water.

Het goede nieuws is dat je plan met een warmtepomp op de spiraal op zich zou werken, het slechte nieuws is dat je nogal wat rendement inlevert als de warmtepomp niet direct de vloer in gaat, maar als daar een warmtewisselaar en/of mengcircuit en/of buffer tussen zit.

Het is me ook nog niet helemaal duidelijk hoe je vat nu is opgebouwd. Ik denk te begrijpen dat er CV water in zit, er een spiraal met glycolwater in zit (nu in gebruik voor de heatpipes) en een spiraal voor SWW als hygiëneboiler?

Als dit klopt, dan is de meest eenvoudige oplossing om de warmtepomp, afgifte en buffer met een driewegklep met T-boring aan elkaar te knopen. De warmtepomp voedt dan óf de vloerverwarming (WAR+thermostaat), óf de buffer voor SWW. Zo maakt hij nooit warmer water dan nodig en precies hetzelfde debiet als wat door de vloer gaat, dus geen menging.

In geval van nood kan je de buffer zo ook aan de vloerverwarming koppelen. Dat zou je evt ook met een extra transportpomp + keerklep kunnen doen, dan is een gewone driewegklep met L-boring voldoende en klopt het met de meest gangbare besturingen van warmtepompen (230V signaal voor SWW, 230V signaal voor hulpverwarming). Er is daar wel een mengcircuit nodig om te zorgen dat je vloer niet heter dan 35 graden krijgt.

Misschien dat een schemaatje met spiralen en pompen erin meer duidelijkheid geeft :)

[ Voor 7% gewijzigd door Proton_ op 21-09-2023 16:15 ]

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

• hansdegit
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 11-11 11:57
Proton_ schreef op donderdag 21 september 2023 @ 16:09:
Als ik het goed begrijp: het vat moet jaarrond op SWW temperatuur zijn en levert nu ook CV water.
klopt
...
Het is me ook nog niet helemaal duidelijk hoe je vat nu is opgebouwd. Ik denk te begrijpen dat er CV water in zit, er een spiraal met glycolwater in zit (nu in gebruik voor de heatpipes) en een spiraal voor SWW als hygiëneboiler?
exact
....
Misschien dat een schemaatje met spiralen en pompen erin meer duidelijkheid geeft :)
ja, graag :)

Op zich kan ik de vloeren nog warm houden met de Elga, natuurlijk. Als ik je goed begrijp, haal je die nu uit jouw opzetje.

[ Voor 9% gewijzigd door hansdegit op 21-09-2023 16:32 ]

Gitje's Stroomfabriek: 6095 Wp Yingli Panda, 2520 Wp Suntech, Tigo Monitoring & Schaduwmanagement, Kostal Piko 10.1

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 21:24

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

@hansdegit of het nou een Elga of andere warmtepomp is maakt niet veel uit, je kunt bijvoorbeeld voor inspiratie kijken naar het schema op bladzijde 64:
https://www.vaillant.nl/i...del-sept-2023-2715771.pdf

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.