Waterkoeler werkt, maar met 0 RPM zichtbaar

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Vicje
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 14-09 20:07
Hallo allemaal,

Onlangs heb ik een nieuwe build in elkaar gezet. Hierin maak ik gebruik van de Arctic Freezer II 280 waterkoeler. Deze koeler heeft de fans op het blok in daisy chain gekoppeld met elkaar, waardoor er maar 1 stekkertje, die van de pomp, aangesloten hoeft te worden.

Op zich lijkt het allemaal prima te werken, maar ik krijg alleen inzicht in de temperatuur. Niet in het aantal RPM. Die blijft trouw op 0 staan. Kan dit komen omdat de fans in daisy chain zitten? Ik heb ook dit artikel doorgespit, maar ik vind eigenlijk geen antwoord op deze vraag. Kan iemand helpen of heeft iemand advies?

Bedankt!

Beste antwoord (via Vicje op 21-09-2023 16:16)

• Dieks77
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 23-09 15:26
Als je cooler maar 1 stekker voor alles heeft moet ie op de CPU_FAN.
Pump is voor een externe koeling pomp
cpu_opt is een extra cooler fan header, maar zonder de cpufan detectie, en handig geplaats naast de cpu_fan voor eventuele cooler fans die tóch een eigen kabeltje hebben.

Alle reacties

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
hoe heb je het op het moederbord aangesloten?

naar mijn beste weten moet de pomp op cpu. en daar dat bijna altijd een pwm is geeft hij toeren door.
misschien de fans eens op de 2de cpu stekker zetten, en de pomp op cpu

The problem with communication is the illusion it has taken place.

• Vicje
Ahhh, wellicht heb je daar een punt. Ik heb de stekker van de pomp (cpu) aangesloten op de sys_fan3_pump aansluiting op het moederbord. Daar staat bij dat ie voor de pomp van de waterkoeler is. Maar daar zitten ze dan dus alle drie op, ook de 2 fans van het koelblok. Ik vind het een beetje verwarrend, want ik heb dus:

cpu_fan/sys_fan1
sys_fan2
sys_fan3_pump (water cooling pump header) (huidige aansluiting)
cpu_opt (water cooling CPU fan header)

Helaas red ik het niet om de fans van het koelblok los aan te sluiten, maar ik ga straks eens experimenteren met de andere aansluiting.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Dieks77
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 23-09 15:26
Als je cooler maar 1 stekker voor alles heeft moet ie op de CPU_FAN.
Pump is voor een externe koeling pomp
cpu_opt is een extra cooler fan header, maar zonder de cpufan detectie, en handig geplaats naast de cpu_fan voor eventuele cooler fans die tóch een eigen kabeltje hebben.

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
trek gewoon de fans even los en kijk of je toeren gaat zien wanneer je op cpu fan aangesloten bent.
die 2 min kan wel zonder fans draaien.

als je dan wel fan rpm ziet, opnieuw opstarten en de fans terug steken.
zie je wederom rpm, probleem opgelost.
zie je wederom geen rpm probleem niet opgelost.

mogelijk oplossing fans op sysfan2

ui mijn verleden met cosair, pomp op pomp. rpm op cpu. en de rest zoekt maar een stekker...

nu 2 pomptjes op cpu headers. en 6 fans op sys2 in mijn geval

The problem with communication is the illusion it has taken place.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vicje
Bedankt @Dieks77 Opgelost.
Pagina: 1