Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Bevestiging buizen/ pijpen van de cv ketel (in en uit)

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• knorde
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 16-11 18:29
Mijn vraag:
Wij hebben al sinds 2008 een cv ketel in ons huurhuis.
Om de zoveel tijd komt er iemand langs voor onderhoud voor de cv ketel, zo ook vandaag.
Deze monteur zei dat het opviel dat er geen beugels aan de aanvoer en afvoerbuis zaten.
Vooral de afvoer (koolmonoxide) vond hij zo erg gevaarlijk.

Hij heeft er beugels om gedaan en aan de zijkant vastgezet.
Hierbij een foto:
Afbeeldingslocatie: https://kene.nl/cv.jpg

Relevante software en hardware die ik gebruik:
Nefit cv ketel.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb:
Ik heb op google gezocht naar plaatjes van hoe andere mensen dit hebben maar ik kan werkelijk geen enkele foto vinden die ook maar lijkt op onze situatie.

Verdere info:
Ik moet zeggen dat het een hele aardige man was, hij echt de tijd nam voor alles en ook nog het e.e.a. heeft uitgelegd over koolmonoxide. Onze dochter gaat binnenkort naar zolder (dat wordt haar nieuwe slaapkamer) en het klonk alsof hij echt wist waar hij over praatte.

Wij hebben ook 2 nieuwe koolmonoxidemelders gekocht (niet bij hem) waarmee ik ook wil aangeven dat wij veiligheid heel belangrijk vinden.

Wat is nu mijn vraag:
Ik heb niet naar de montage gekeken toen hij er nog was, deze zag ik later pas toen hij al weg was.
Is zo'n constructie zoals op de foto normaal (wij vinden het persoonlijk niet mooi en zonde van de houten balk).

Veiligheid gaat voor alles, nu al helemaal nu onze dochter op dezelfde zolder gaat slapen maar was dit echt nodig zo en kon dit niet anders? Daarnaast vraag ik mij af waarom er nooit eerder in al die jaren een monteur dit opviel.

Even gezellig kletsen? Check Alltalk.nl

Alle reacties

• Drardollan
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 07:37
Hier net een nieuwe ketel en ook ongeveer zo’n constructie. Schuin dak maakt het lastig. Blijkbaar is het verplicht tegenwoordig om deze pijpen vast te zetten. Mooi is het niet, maar wel functioneel.

Automatisch crypto handelen via een NL platform? Check BitBotsi !

• Murkmans
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 22:16
Wat @Drardollan hierboven al zegt, bij schuine daken is het wat moeilijker om een goede houvast te vinden. Misschien niet de meest nette oplossing, maar ik denk binnen de mogelijkheden van de monteur goed opgelost. Idealiter had je misschien een dikke dwarsbalk geplaatst over je gordingen, zodat het er haaks op gemonteerd had kunnen worden. Of een speciale rail waar deze op bevestigd kunnen worden.
Hier meer info over beugelen https://www.rogafa.nl/roo...teem/het-nieuwe-beugelen/

Wat je misschien even moet navragen/kijken. Het lijkt er op dat er verschillende materialen worden gemixt, van zwart kunstof PP naar grijs PVC? Ik kan het niet zo goed zien. Dat is wel een aandachtspunt. Zelfde als parkers in de rookgasafvoer, dat wordt vaak ook afgeraden omdat die risico op lekkage kunnen geven door bijv corrosie.

Staat onder andere hier: https://www.installatieto...rdt-vanaf-2023-verplicht/

[ Voor 16% gewijzigd door Murkmans op 20-09-2023 21:16 . Reden: Info over parkers toegevoegd ]

• knorde
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 16-11 18:29
Drardollan schreef op woensdag 20 september 2023 @ 20:45:
Hier net een nieuwe ketel en ook ongeveer zo’n constructie. Schuin dak maakt het lastig. Blijkbaar is het verplicht tegenwoordig om deze pijpen vast te zetten. Mooi is het niet, maar wel functioneel.
Ah ok duidelijk, dan weet ik dat het dus niet een vreemde manier is :)
Murkmans schreef op woensdag 20 september 2023 @ 21:13:
Wat @Drardollan hierboven al zegt, bij schuine daken is het wat moeilijker om een goede houvast te vinden. Misschien niet de meest nette oplossing, maar ik denk binnen de mogelijkheden van de monteur goed opgelost. Idealiter had je misschien een dikke dwarsbalk geplaatst over je gordingen, zodat het er haaks op gemonteerd had kunnen worden.
Hier meer info over beugelen https://www.rogafa.nl/roo...teem/het-nieuwe-beugelen/

Wat je misschien even moet navragen/kijken. Het lijkt er op dat er verschillende materialen worden gemixt, van zwart kunstof PP naar grijs PVC? Ik kan het niet zo goed zien. Dat is wel een aandachtspunt.

Staat onder andere hier: https://www.installatieto...rdt-vanaf-2023-verplicht/
Je mag ook materialen en fabrikanten niet mengen, behalve daar waar de fabrikant van het systeem dit toelaat.
Ik ben blij met al deze info (en leesvoer).
Dat van zwart naar grijs is de aanzuiging, ik begreep dat deze minder belangrijk is omdat dit puur schone lucht aanzuigt en verder niks.

Maar ik zal morgen eens kijken of dit beide een ander materiaal is.

Even gezellig kletsen? Check Alltalk.nl

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 07:47
Tja het is een CV monteur en geen timmerman.

Persoonlijk had ik een balkje tussen de gordingen geplaatst zodat de beugels loodrecht naar beneden geplaatst hadden kunnen worden.

• david19861
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 02-08-2024
moet tegenwoordig ind bevestigd worden

• Puch-Maxi
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 21:50
Het toepassen van parker-schroeven in de rookgas-afvoer, dat is ook een no-no.

My favorite programming language is solder.

• miciel
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 01:34
afkeur waarom parkers in de rookgas afvoer. afkeur waarom pvc in de lucht toevoer. hwa en parkers.
de toevoer is niet lucht dicht. da,s ook verplicht mocht de ketel inwendig lekken bijvoorbeeldt.
de volgende moneur gaat gegarandeerd er wat van zeggen. (dus ik doe het maar dan heb je dat gehad)
laat hem maar terug komen met een nieuwe rookgasafvoer en een balkje voor tussen je gordingen.
beugels loodrecht is geen verplichting maar dit afleveren is ook weer het andere uiterste. ja het is goedgekeurdt maar daarmee is ook alles wel gezegdt. het is zeg maar hakken over de sloot verhaal.

waarom hier vroeger niet naar gekeken werdt en nu wel ? vroeger was dit prima. ook Parkers waren prima.
nu parkers is afkeur we weten dat deze wegrotten door het zure condens water /iedere monteur heeft een certificaat etc. ieder bedrijf staat in het register en ga maar door..het is allemaal wat serieuzer geworden.
reden: er waren de afgelopen jaren teveel problemen met rookgassen/ongevallen met dodelijke afloop en daarom is de gasketelwet per 1 apil dit jaar in werking gegaan. er is dus iets meer regelgeving gekomen.
(niet alle ongevallen hierop sloegen maar de regering moest iets verzinnen om nl grotendeels mee te dekken. . en dit is zeker gelukt maar helemaal waterdicht is deze wet dus niet blijkbaar gaat er wat mis)
https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2207900 2 x binnen 1 week een overtreding.
Pagina: 1