Rookafvoer niet vervangen bij CV vervanging

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dracula
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 11:15
In mijn huurwoning is de CV ketel vervangen en volgens het bouwbesluit zou ook de rookafvoer vervangen moeten worden:

Sinds 2017 is in de NPR 3378-45 voorgeschreven dat bij iedere vervanging van de cv-ketel het rookgaskanaal vervangen moet worden. Ook als een verwarmingstoestel voortijdig vervangen wordt, bijvoorbeeld door een defect, raden we aan om het rookgaskanaal te vervangen! Wanneer een VR verwarmingstoestel (niet condenserend) wordt vervangen door een HR verwarmingstoestel (condenserend) moet altijd het afvoersysteem worden vervangen.

Echter zit de oude buis vast geschroefd onder de dakbedekking en zegt de firma die de woningbouw ingehuurd heeft helaas pindakaas niks aan te doen en de mazzel.

Nu is zit ik met de volgende vragen:
  • Is dit een risico dat hij niet vervangen is voor de gezondheid van de bewoners (mijn gezin)?
  • Waar zou je dit kunnen aankaarten dat de woningbouw in gebreken blijft?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Risico - niet meteen, maar kan zijn dat je afvoer op termijn niet meer voldoet, daarom worden ze ook tegelijk met de ketel vervangen tegenwoordig
Aankaarten: woningbouw, die is opdrachtgever

Heb je ook foto's van het geheel?

Overigens ook lekker: er is vanalles strafbaar, maar je kunt nergens melden dat iemand zich niet aan de voorschriften houdt.
Handhaving op de werkzaamheden is een taak voor de overheid. De losse verkoop van cv-ketels is nog altijd toegestaan, maar het inbedrijfstellen van cv-ketels niet. Het is namelijk verboden om een gasverbrandingstoestel in bedrijf te stellen zonder certificering.
"De overheid" is groot... een meldpunt is niet te vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dracula
_JGC_ schreef op maandag 18 september 2023 @ 15:51:
Risico - niet meteen, maar kan zijn dat je afvoer op termijn niet meer voldoet, daarom worden ze ook tegelijk met de ketel vervangen tegenwoordig
Aankaarten: woningbouw, die is opdrachtgever

Heb je ook foto's van het geheel?

Overigens ook lekker: er is vanalles strafbaar, maar je kunt nergens melden dat iemand zich niet aan de voorschriften houdt.

[...]

Nee ik heb geen foto's ik stond er niet met mijn neus op toen ze bezig waren. De installatie firma melde dat e.e.a. nog opgelost moest worden en dat ze het rookafvoer team zouden langs sturen. Deze zijn net geweest en keken op het dak en kwamen tot de conclusie helaas pindakaas.

En ja melden bij de woningbouw.... We gaan een poging doen maar die zijn echt te hopeloos voor woorden dus ik verwacht er niks van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edsandje
  • Registratie: December 2018
  • Niet online

edsandje

Geen vragen via pm

Ja dit kan een risico zijn.
Als die rookgasafvoer lek is kunnen er rookgassen in de woning komen.
En vast geschroefd? Je mag een rookgasafvoer niet schroeven (uitzondering is concentrisch). Als het een parallel systeem is zou dit al afkeuring moeten zijn.
Maak eens foto's van de rookgasafvoer en de aansluiting op de ketel.

Leg voor de zekerheid een koolmonoxide melder op de ketel.

[ Voor 8% gewijzigd door edsandje op 19-09-2023 10:13 ]

Please state the nature of the technical emergency

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert
  • Registratie: September 2009
  • Nu online

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

_JGC_ schreef op maandag 18 september 2023 @ 15:51:
valt best mee......als die NPR in het Bouwbesluit is opgenomen dan is de Gemeente het aanspreekpunt.

Bij de meeste gemeentes is het toezicht en vergunningverlening op het gebied van bouwen en milieu ondergebracht bij Omgevingsdiensten maar de gemeente is het Bevoegd Gezag gebleven.

Bel eens met de balie Bouwen Wonen Milieu zoals dat vaak nog heet...of gewoon het algemene nummer en je vraag voorleggen

@Dracula je moet ook niet bij de installateur zijn.......gewoon de huurbaas even voorleggen dat hij een overtreding begaat en dat dat gefikst moet worden en anders richting de gemeente, handhavingsverzoek doet wonderen.....dan gaat de woco vast wel in beweging komen.

[ Voor 18% gewijzigd door Fraggert op 19-09-2023 10:22 ]

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
@Fraggert Wat ik gisteren vooral vond is dat installateurs ongeregeldheden kunnen melden via Techniek Nederland. Zit echter wel achter een portal met installateurslogin.

Wetgever en branchevereniging zijn er dus vanuit gegaan dat certificering alles oplost en niemand nog iets doet buiten de regels om. Uiteindelijk bepaalt het geld nog steeds.

Ik heb bij een groot servicebedrijf gemerkt hoe monteurs elkaar de hand boven het hoofd houden. Iets met een pakking van een HRE 24/18 om de voorplaat van een HRE 28/24 (zakje achtergelaten na montage, ook gefactureerd als 24/18). Die pakking is een paar cm korter maar rekt wel op als je je best een beetje doet. Heb toen maar een koolmonoxidemelder naast de ketel gehangen. :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert
  • Nu online

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

_JGC_ schreef op dinsdag 19 september 2023 @ 11:02:
@Fraggert Wat ik gisteren vooral vond is dat installateurs ongeregeldheden kunnen melden via Techniek Nederland. Zit echter wel achter een portal met installateurslogin.

Wetgever en branchevereniging zijn er dus vanuit gegaan dat certificering alles oplost en niemand nog iets doet buiten de regels om. Uiteindelijk bepaalt het geld nog steeds.

Ik heb bij een groot servicebedrijf gemerkt hoe monteurs elkaar de hand boven het hoofd houden. Iets met een pakking van een HRE 24/18 om de voorplaat van een HRE 28/24 (zakje achtergelaten na montage, ook gefactureerd als 24/18). Die pakking is een paar cm korter maar rekt wel op als je je best een beetje doet. Heb toen maar een koolmonoxidemelder naast de ketel gehangen. :X
das mooi voor al die instalateurs......maar nu is het vooral ruis.

dit is een overtreding van het bouwbesluit...de gemeente is bevoegd gezag....daar heeft niemand een portal voor nodig.

niet nodeloos ingewikkeld maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ouweklimgeit
  • Registratie: Juni 2014
  • Niet online
NEN is een richtlijn, tevens is dit artikel per 01-10-2022 reeds ingetrokken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Real
  • Registratie: Februari 2022
  • Niet online
Dracula schreef op maandag 18 september 2023 @ 15:31:
zegt de firma die de woningbouw ingehuurd heeft helaas pindakaas niks aan te doen en de mazzel.
Was dat een gecertificeerd bedrijf?
Waar zou je dit kunnen aankaarten dat de woningbouw in gebreken blijft?
Als je huurovereenkomst gereguleerd is (ik begrijp uit dit topic dat het inderdaad zo is) zou je het via de huurcommissie kunnen proberen, afhankelijk van het gevaar. Zie p. 48 van het gebrekenboek:
Qc2 De installatie vertoont dermate ernstige technische gebreken dat er een gevaarlijke situatie aanwezig is.
https://www.huurcommissie...k/2023/07/01/gebrekenboek

Je moet de verhuurder in dat geval aanschrijven en duidelijk maken dat je deze situatie als een gebrek ziet, bij voorkeur door het te onderbouwen met een norm die van toepassing is. De verhuurder moet een gebrek binnen zes weken herstellen voor je naar de huurcommissie kunt stappen. Bij spoed zul je dus naar de rechter moeten via een kort geding.

De verhuurder zal na je melding waarschijnlijk actie ondernemen en anders kun je dus de huurcommissie inschakelen. Je mag ook zelf de situatie laten herstellen als de verhuurder geen actie onderneemt en de kosten verrekenen met de huurprijs op grond van art. 7:206 lid 3 BW, maar het risico van zelfherstel is dat de verhuurder en een rechter het achteraf niet met je eens zijn. Het resultaat is dan dat je een huurachterstand hebt en dat kan worst case leiden tot ontbinding van de huurovereenkomst en ontruiming.

Overigens moet je een gebrek sowieso tijdig melden aan de verhuurder op grond van de 'kikplicht' van een huurder (art. 7:222 BW). Doe dat bij voorkeur schriftelijk en vraag om een ontvangstbevestiging (voor zover je die niet vanzelf krijgt), zodat je kunt bewijzen dat je tijdig hebt gemeld.

Hou er wel rekening mee dat het op een forum zoals dit niet mogelijk is om alle feiten te overzien. Mede daarom blijft elk risico dat samenhangt met handelen naar wat ik noem bij jou.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert
  • Nu online

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

ouweklimgeit schreef op dinsdag 19 september 2023 @ 11:15:
NEN is een richtlijn, tevens is dit artikel per 01-10-2022 reeds ingetrokken.
Richtlijnen worden wetgeving zodra daar in een wetsartikel (of vergunningvoorschift) zoals het bouwbesluit naar verwezen wordt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dracula
edsandje schreef op dinsdag 19 september 2023 @ 10:12:
Ja dit kan een risico zijn.
Als die rookgasafvoer lek is kunnen er rookgassen in de woning komen.
En vast geschroefd? Je mag een rookgasafvoer niet schroeven (uitzondering is concentrisch). Als het een parallel systeem is zou dit al afkeuring moeten zijn.
Maak eens foto's van de rookgasafvoer en de aansluiting op de ketel.

Leg voor de zekerheid een koolmonoxide melder op de ketel.
koolmonoxide meter hangt in het halletje waar de ketel hangt al sinds jaar en dag (en ja wordt na x jaar vervangen volgens voorschriften van de melder)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6sMjWDWfzl4BJJOCjyKXklakcok=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1MKvnbCLrvs1nNKwiUhtx7Eq.jpg?f=fotoalbum_large
Real schreef op dinsdag 19 september 2023 @ 11:28:
[...]

Was dat een gecertificeerd bedrijf?

[...]

Als je huurovereenkomst gereguleerd is (ik begrijp uit dit topic dat het inderdaad zo is) zou je het via de huurcommissie kunnen proberen, afhankelijk van het gevaar. Zie p. 48 van het gebrekenboek:

[...]

https://www.huurcommissie...k/2023/07/01/gebrekenboek

Je moet de verhuurder in dat geval aanschrijven en duidelijk maken dat je deze situatie als een gebrek ziet, bij voorkeur door het te onderbouwen met een norm die van toepassing is. De verhuurder moet een gebrek binnen zes weken herstellen voor je naar de huurcommissie kunt stappen. Bij spoed zul je dus naar de rechter moeten via een kort geding.

De verhuurder zal na je melding waarschijnlijk actie ondernemen en anders kun je dus de huurcommissie inschakelen. Je mag ook zelf de situatie laten herstellen als de verhuurder geen actie onderneemt en de kosten verrekenen met de huurprijs op grond van art. 7:206 lid 3 BW, maar het risico van zelfherstel is dat de verhuurder en een rechter het achteraf niet met je eens zijn. Het resultaat is dan dat je een huurachterstand hebt en dat kan worst case leiden tot ontbinding van de huurovereenkomst en ontruiming.

Overigens moet je een gebrek sowieso tijdig melden aan de verhuurder op grond van de 'kikplicht' van een huurder (art. 7:222 BW). Doe dat bij voorkeur schriftelijk en vraag om een ontvangstbevestiging (voor zover je die niet vanzelf krijgt), zodat je kunt bewijzen dat je tijdig hebt gemeld.

Hou er wel rekening mee dat het op een forum zoals dit niet mogelijk is om alle feiten te overzien. Mede daarom blijft elk risico dat samenhangt met handelen naar wat ik noem bij jou.
e.e.a is idd gemeld bij de woningbouw via portal waarin je dit moet melden.

Gecertificeerd bedrijf ga ik wel van uit als ik de website bekijk van het bedrijf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dracula
Fraggert schreef op dinsdag 19 september 2023 @ 10:20:
[...]

valt best mee......als die NPR in het Bouwbesluit is opgenomen dan is de Gemeente het aanspreekpunt.

Bij de meeste gemeentes is het toezicht en vergunningverlening op het gebied van bouwen en milieu ondergebracht bij Omgevingsdiensten maar de gemeente is het Bevoegd Gezag gebleven.

Bel eens met de balie Bouwen Wonen Milieu zoals dat vaak nog heet...of gewoon het algemene nummer en je vraag voorleggen

@Dracula je moet ook niet bij de installateur zijn.......gewoon de huurbaas even voorleggen dat hij een overtreding begaat en dat dat gefikst moet worden en anders richting de gemeente, handhavingsverzoek doet wonderen.....dan gaat de woco vast wel in beweging komen.
Is ook niet gemeld bij installateur maar woningbouw die de installateur weer stuurde en die kwam tot de conclusie kan niet is lastig helaas pindakaas.

Eerst riepen ze zit geschroefd en toen zit onder de dakbedekking en isolatielaag ergens vast en toen nee kan niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Groningerkoek
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 00:32
Sinds 2017 is in de NPR 3378-45 voorgeschreven dat bij iedere vervanging van de cv-ketel het rookgaskanaal vervangen moet worden.
Dat klopt niet. Daarnaast boeit het niet wat er in de 2017 versie stond, maar wat er in de 2022 versie staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dracula
Groningerkoek schreef op dinsdag 19 september 2023 @ 14:29:
[...]

Dat klopt niet. Daarnaast boeit het niet wat er in de 2017 versie stond, maar wat er in de 2022 versie staat.
Dan moet ik die gaan zoeken want kan niet echt een 2022 versie vinden zonder er voor te betalen, dit is wat ik zo snel tegen kwam toen ze zeiden dat die vervangen moest worden bij nieuwe CV ketel.

Dus als iemand mij kan vertellen of deze regel ook in de 2022 versie staat of dat ik nu de woningbouw vraag naar dingen die kennelijk toch niet noodzakelijk zijn....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Figo112
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 24-04 20:33
@Dracula hebben ze alleen dat laatste deel niet vervangen of helemaal niet?

En watvoor ketel hebben ze opgehangen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dracula
@Figo112 Voor zover ik weet is alles wat je van metaal ziet niet vervangen, dan wel het metalen deel boven het bovenste witte koppelstuk.

De ketel is een intergas HRE 24/18 volgens mij. Ben niet thuis dus kan exacte type niet nakijken momenteel maar denk het bijna zeker te weten :P

[ Voor 22% gewijzigd door Dracula op 19-09-2023 15:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edsandje
  • Niet online

edsandje

Geen vragen via pm

Wat zit er boven? Plat dak?
Kan je een foto maken van de uitmonding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dracula
edsandje schreef op dinsdag 19 september 2023 @ 17:05:
Wat zit er boven? Plat dak?
Kan je een foto maken van de uitmonding?
Ja platdak en daar kan ik niet simpel opkomen, heb geen ladder die zo hoog komt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TorxWorx
  • Registratie: September 2023
  • Laatst online: 15-04 14:06
Dracula schreef op dinsdag 19 september 2023 @ 14:45:
[...]

Dan moet ik die gaan zoeken want kan niet echt een 2022 versie vinden zonder er voor te betalen, dit is wat ik zo snel tegen kwam toen ze zeiden dat die vervangen moest worden bij nieuwe CV ketel.

Dus als iemand mij kan vertellen of deze regel ook in de 2022 versie staat of dat ik nu de woningbouw vraag naar dingen die kennelijk toch niet noodzakelijk zijn....
Ik heb de norm even voor je bekeken, deze stelt onder de kop 8.7 op pagina 18 dat het gehele rookgasafvoersysteem vervangen dient te worden. De enige uitzondering hierop (dit is een wijziging tov. de 2017 variant) is het doorgebruik van concentrische CLV-systemen en uitpandige collectieve systemen. Hierbij mag de huidige afvoer tijdelijk (maximaal een jaar) nog gebruikt worden. Als dit het geval is dient de beheerder CO-melders te plaatsen, een vervangingsplan op te stellen en nog een hele reeks aan maatregelen te treffen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edsandje
  • Niet online

edsandje

Geen vragen via pm

Dracula schreef op dinsdag 19 september 2023 @ 17:11:
[...]

Ja platdak en daar kan ik niet simpel opkomen, heb geen ladder die zo hoog komt.
Als het ''gewoon'' een dakdoorvoer is voor een plat dak moet die gewoon vervangen kunnen worden.
Ik zou dat zeker aankaarten bij de verhuurder.
Bij vervanging ketel moet ook de rookgasafvoer vervangen worden, die moet ook weer een ketel leven mee kunnen. (is ongeveer 65465565x gezegd bij de cursus gasketelwet brl 6000-25)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Murkmans
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 20:45
Dracula schreef op maandag 18 september 2023 @ 15:31:
In mijn huurwoning is de CV ketel vervangen en volgens het bouwbesluit zou ook de rookafvoer vervangen moeten worden:

Sinds 2017 is in de NPR 3378-45 voorgeschreven dat bij iedere vervanging van de cv-ketel het rookgaskanaal vervangen moet worden. Ook als een verwarmingstoestel voortijdig vervangen wordt, bijvoorbeeld door een defect, raden we aan om het rookgaskanaal te vervangen! Wanneer een VR verwarmingstoestel (niet condenserend) wordt vervangen door een HR verwarmingstoestel (condenserend) moet altijd het afvoersysteem worden vervangen.

Echter zit de oude buis vast geschroefd onder de dakbedekking en zegt de firma die de woningbouw ingehuurd heeft helaas pindakaas niks aan te doen en de mazzel.

Nu is zit ik met de volgende vragen:
  • Is dit een risico dat hij niet vervangen is voor de gezondheid van de bewoners (mijn gezin)?
  • Waar zou je dit kunnen aankaarten dat de woningbouw in gebreken blijft?
Bij appartementen zijn de regels vaak wat afwijkender, zo mag je zelfs nog vr-ketels installeren.

Welk deel kunnen ze niet vervangen, de gehele buisinstallatie niet? Waar ze op doelen is dat alleen de afvoer vervangen dient te worden in de NPR, de toevoer is iets anders. Wat ze vaak doen is de toevoer laten zitten in een appartement en dan concentrisch de afvoerbuis vervangen (dus door de bestaande toevoerbuis trekken). Dit doen ze met een flexibele rvs rookgasafvoer.
https://burgerhout.com/nl/nl/categorie/flexibele-afvoeren/

Wellicht is dit ook in jouw geval gebeurd.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dracula
Murkmans schreef op vrijdag 22 september 2023 @ 18:53:
[...]

Bij appartementen zijn de regels vaak wat afwijkender, zo mag je zelfs nog vr-ketels installeren.

Welk deel kunnen ze niet vervangen, de gehele buisinstallatie niet? Waar ze op doelen is dat alleen de afvoer vervangen dient te worden in de NPR, de toevoer is iets anders. Wat ze vaak doen is de toevoer laten zitten in een appartement en dan concentrisch de afvoerbuis vervangen (dus door de bestaande toevoerbuis trekken). Dit doen ze met een flexibele rvs rookgasafvoer.
https://burgerhout.com/nl/nl/categorie/flexibele-afvoeren/

Wellicht is dit ook in jouw geval gebeurd.
Het is geen appartement en het gaat om het hele rookafvoer kanaal.

Ze hadden een nieuwe bij zich maar konden hem dus niet plaatsen.

Inmiddels vandaag te horen gekregen van de woningbouw dat de installateur weer terug komt samen met de dakdekker om het op te lossen als het goed is.
Pagina: 1