Lengte leiding vloerverwarming bij CV, later L/W warmtepomp

Pagina: 1
Acties:

• meermarco
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 04-06 21:06
Binnenkort komen er fermacell platen 2E26. Hierin worden dan gleuven gefreesd voor de vloerverwarming.
Ik heb al aangegeven dat ik voorbereid wil zijn op een warmtepomp. Nu eerst CV nog, dan kijken naar stookpatroon, en dan over zo'n 2 jaar een warmtepomp.

Ik heb begrepen dat ik dan alvast moet gaan voor een kunstofleidingen systeem. Maar dat schijnt standaard te zijn tegenwoordig.

Daarnaast las ik op een warmtepomp forum dat ik de leidingen niet langer moet maken dan 60M. De installateur zegt dat dat echt heel kort is, en hij liever 90M gebruikt. Dat dat zelfs beter is.

We hebben verwarming op de begane grond en de verdieping (geen zolder aanwezig) en het totaal woonopp is ongeveer 130M2.

Klopt wat de installateur zegt, of kan ik beter wel kiezen voor 60M? Ik weet nog niet of ik het per kamer wil regelen met een thermostaat of gewoon ga 'knijpen' . Een van onze kinderen vind 18 graden nl al warm in zijn kamer ;-)

Kortom: tips waar ik op moet letten? Zoals diameter? Ik begreep dat de max leiding diepte 14mm is in Fermacell. Welke verdeler?

• jichem
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 08-06 21:24
Wij hebben een maximale lengte van 78 meter in onze vloer, 16mm buis met een hoh van 100mm.
Aanvoer temperatuur van 30 en krijgen ons jaren 60 woning er meer dan warm genoeg mee.
Ik denk dat de hoh en diameter van je buis belangrijker zijn, net als een 28mm aanvoerleiding (kunststof)

• meermarco
Ja helaas kunnen wij dus tot Max 14mm. Bedankt voor de informatie. Lastig dat zoveel installateurs elkaar tegenspreken.

• meermarco
En nog een tip voor de verdeler?

• DutchWing
  • Registratie: April 2019
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AAD84
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 21:51
Mijn post uit het droogbouw vloerverwarming topic.

Droogbouw vloerverwarming.

Dit heb ik allemaal gebruikt.

Ik zal mijn best doen om de vragen goed te beantwoorden.

Mijn ervaring met frezen was 0. Maar ben altijd wel een handige jongen geweest. Gewoon doen angst is de grootste vijand. De expert kunnen we altijd nog bellen. haha
De eerste meters zijn knoeien maar na een aantal minuten heb je het in de gaten, en dan stelt het niets meer voor. Mijn advies is neem een extra fermcall plaat of een afvalstuk en probeer een paar banen en bochtjes te maken.
Tevens had ik voor de eerste groep mijn legplan uitgetekend op de vloer. Dit heeft enorm geholpen. de overige groepen had ik dit niet meer nodig. En ging het vanzelf.

De frees die ik had besteld was deze: https://www.bmtechniek.nl...ees-voor-fermacellvloeren

Ik heb de 14mm variant besteld en gebruikt. De frees is nog niet bot na de 71m2. De nieten die in het fermacell zitten kunnen gewoon blijven zitten met deze frees.

Ik heb bij Boels de machines gehuurd. Een VVW frees 230v en een stofzuiger met zakken.
Voor de snelheid is een 3 fasen machine beter. Mijn beleving is dat het met een 230v machine ook prima gaat.

Link vvw frees: https://www.boels.nl/hure...loerverwarmingsfrees-230v

link stofzuiger: https://www.boels.nl/hure...uiging-met-longopac-230-v

Op een zaterdagochtend gehuurd voor het weekendtarief. Dan kan je hem de hele zondag ook nog gebruiken en dan op een maandagochtend eerste werk terugbrengen. Nog een tip: koop je eigen blad. dit is goedkoper dat het blad van Boels.

In mijn andere huis had ik ook vloerverwarming. Deze was ook in gefreesd. Mijn ervaring is hetzelfde. Ik merk er geen verschil in. Fermcall houdt de warmte ook vast na het verwarmen. Qua opwarmtijd is gelijk met de vvw waar ik eerst woonde.

Qua egalisatiemiddel heb ik gewoon het hornbach huismerk gepakt. en een grote emmer Betokontakt. Dit is goed bevallen qua verwerking en het zit nog steeds zo vast als een huis.

Link egalisatie: https://www.hornbach.nl/s...5-kg/7399354/artikel.html

link betokontakt: https://www.hornbach.nl/s...0-kg/3854050/artikel.html

Link fermacellplaat: https://www.debouwmarktsh...26-vloerplaat?search=2e26
Ik had hem toen goedkoper. Misschien nog eens rondsnuffelen op internet.

Link fermacell voegengips: https://www.hornbach.nl/s...-5-kg/200442/artikel.html
Heb ik gebruikt voor het dichtzetten van de gefreesde banen.

Link vvw verdeler: https://www.warmteservice...08?origin=Variant%20popup

Link vvw slang: https://www.warmteservice...22130?origin=-tl001-5-46-

Link koppelingen 14mm: https://www.warmteservice...5?origin=Search%20Results

Ik heb het even snel getikt, maar ik hoop dat je er wat aan heb.

• ConQuestador
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 08-06 20:10
Ik had diezelfde discussie. Uiteindelijk komen ze het infrezen op 60m groepslengtes, maar ze vonden het eigenlijk maar onzin en vonden zelf 80~100 goed genoeg voor WP.

Ik heb voet bij stuk gehouden en 16x2, hoh 100, 60m groepslengte geeist. En uiteindelijk zijn ze akkoord gegaan.

Het hele idee van die hele korte groepen is gewoon nog nieuw, en niet nodig als je de WP gewoon wat hoger zet. Maar als je zo zuinig mogelijk wilt verwarmen is korter gewoon beter. Dan doen ze maar wat meer moeite :P

Panasonic 12J T-CAP | Atlantic Explorer 270L | 4 x MHI SRK24ZS-WF + SRF35ZS-W | 12.000 Wp Enphase | Home Assistant, Heishamon, Mhi-ctrl | Alfa Romeo Giulia Veloce

• jichem
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 08-06 21:24
ConQuestador schreef op donderdag 21 september 2023 @ 09:15:
Ik had diezelfde discussie. Uiteindelijk komen ze het infrezen op 60m groepslengtes, maar ze vonden het eigenlijk maar onzin en vonden zelf 80~100 goed genoeg voor WP.

Ik heb voet bij stuk gehouden en 16x2, hoh 100, 60m groepslengte geeist. En uiteindelijk zijn ze akkoord gegaan.

Het hele idee van die hele korte groepen is gewoon nog nieuw, en niet nodig als je de WP gewoon wat hoger zet. Maar als je zo zuinig mogelijk wilt verwarmen is korter gewoon beter. Dan doen ze maar wat meer moeite :P
Hoe laag ga je je aanvoer zetten dan? Wij zitten op 29 graden momenteel en heb nog niet veel lagere temperaturen gehoord tot nu toe (wij hebben ruimte op 21 graden in de winter)

• ConQuestador
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 08-06 20:10
jichem schreef op donderdag 21 september 2023 @ 09:40:
[...]

Hoe laag ga je je aanvoer zetten dan? Wij zitten op 29 graden momenteel en heb nog niet veel lagere temperaturen gehoord tot nu toe (wij hebben ruimte op 21 graden in de winter)
Dat moet ik nog gaan uitzoeken, doel is iig wel onder de 30 aanvoer.
Mijn punt is vooral dat als je de kans hebt, je er alles aan moet doen om alles zo optimaal mogelijk te plaatsen. Alles wat niet optimaal is zal je later moeten compenseren met een hoger verbruik.

Panasonic 12J T-CAP | Atlantic Explorer 270L | 4 x MHI SRK24ZS-WF + SRF35ZS-W | 12.000 Wp Enphase | Home Assistant, Heishamon, Mhi-ctrl | Alfa Romeo Giulia Veloce

• meermarco
Hier staat dus dat 80M max eigenlijk goed is. Komt al in de buurt van de 90M van de installateur.
Maar verder lees ik hie rook reacties. 60M is gewoon beter als je lagere temp wil...Nou ga weer in conclaaf. Bedankt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meermarco
Pff, de installateur zegt dat 90M echt wel goed is met 10cm hoh, en als ik minder lang ik eem meerprijs krijg die niet mis is. Ga toch maar vragen hoeveel meer denk ik.

HEt komt wel in Estrich, dus de ruimtes verwarmen wel sneller dan wanneer je eerst 5cm dekvloer moet meeverwarmen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Insert12
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 09:21
Waarom zou je?

90 meter is echt prima. Met vloerverwarming werk je met lage watertemperaturen én verwarm je 24/7. Het wordt netjes egaal warm met hele lage temperaturen. Kortere groepen dan 90 meter voegen weinig toe en volgens het overzicht is 90m ook prima met 16x2 buis. Kleiner dan dat moet je ook niet gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meermarco
Okee bedankt. Omdat ik in een artikel had gelezen dat bij LTV en warmtepomp je beter voor 60M moet kiezen.
Het is een vuistregel in de installatietechniek. Een vloerverwarmingsgroep
bij een HR-ketel mag maximaal 120 meter lang zijn. Pas als een groep de 120
meter aan vloerverwarmingsleiding overschrijdt, komt er een tweede groep
in beeld. Sommige leveranciers houden 100 meter als maximale lengte voor
een vloerverwarmingslus aan. Hoe dan ook, een forse leidingleiding vinden
leveranciers geen probleem, ook niet in combinatie met een warmtepomp.
Dat blijkt ook als we het legplan van een recent opgeleverd willekeurig
woningproject erbij pakken. In de werktekeningen staan per woning keurig
de leidinglengtes vermeld. Soms blijven de lussen in een huis onder de 100
meter, maar in de meeste situaties zijn er wel één of meerdere lussen die een
lengte tot 110 meter hebben. Als warmtebron fungeert een lucht/waterwarmtepomp.
Leestip: Hybride met combi van vloerverwarming en ander afgiftesysteem
Lagere temperatuur, hogere COP
Adviseur Cor van Vliet van CV2 Advies- en ontwerpbureau vindt zulke lange
lussen een gruwel. Hij pleit voor kortere lussen, tot maximaal 60 meter. De
reden? Vloerverwarmingsgroepen zijn bij een traditionele
verwarmingsinstallatie uitgelegd op een temperatuurverschil (de
zogenaamde delta-T) van 10 °C tussen aanvoer en retour. Dat is een
gangbare delta-T bij vloerverwarming in combinatie met een HR-ketel.
“Het retourwater komt met een voldoende lage temperatuur (onder 55 °C)
terug om de rookgassen te kunnen condenseren, dus ‘HR’.” Voor de
warmtepomp gelden andere spelregels. Van Vliet: “Als je een warmtepomp
heb, moet je proberen een delta-T van 5 °C aan te houden. Daar is de
warmtepomp op ontworpen. Voor een warmtepomp is een
aanvoertemperatuur van 45 °C best haalbaar, maar voor een hogere COP is
een lagere temperatuur gewenst.”
Oplopende weerstand
Een delta-T van 5 in plaats van 10 °C levert – om dezelfde energie te
transporteren – een vier keer zo grote flow door de vloer op. “Dan krijg je
watersnelheden die bij 120 meter leidinglengte veel te hoog worden. Je moet
er dan een perspomp achter zetten om het water erdoorheen te krijgen.” De
toerentalgeregelde circulatiepomp in moderne warmtepompen probeert
toch die delta-T van 10 °C te handhaven, waardoor hij op hoog vermogen
gaat draaien. “Bij lange lussen heb je meer druk nodig en meer liters die
erdoor gaan. De weerstand loopt kwadratisch op”.
Detail uit
bouwtekening met vloerverwarmingsgroepen.
Onvoldoende pompcapaciteit
Bij leidingen met veel weerstand gebeurt dat door de pomp zo hard mogelijk
te laten draaien. Dat kost niet alleen veel energie; op een gegeven ogenblik
draait de pomp al op maximale capaciteit en wordt het temperatuurverschil
groter. Vooral in grotere woningen met lange leidingafstanden en veel
vloerverwarmingsgroepen is de pompcapaciteit al snel onvoldoende. Het
euvel wordt opgelost door de leidinglengte per groep te begrenzen op 60, of
nog beter, 50 meter. “Dan heb ik nog maar een kwart van het elektrisch
vermogen nodig. Dat wordt ook meegeteld in de COP en de
elektriciteitsrekening.”
Pomploze verdelers
Van Vliet vindt ook dat de vloerverwarmingsverdeler in combinatie met een
warmtepomp altijd pomploos moet zijn. “Ik wil niks mengen, maar de
temperatuur die de warmtepomp levert direct in de vloer stoppen.” De
werkwijze van Van Vliet met kortere leidinglengtes en dus meer groepen is
licht kostprijsverhogend. Dat zit niet in de kosten van de leidingen – de
totale lengte blijft immers hetzelfde – maar in de hogere prijs van de
verdeler. Installateurs die nog met verdelers met een ingebouwde
circulatiepomp werken, zijn zelfs goedkoper uit. “Je hebt niet de dure
verdeler met pomp nodig.”
Leestip: Valkuilen bij aanleg vloerverwarming
Kunststof verdelers
Wie nog met stalen verdelers werkt, kan ook besparen door voor goedkopere
kunststof verdelers te kiezen. Die zijn sowieso noodzakelijk bij vloerkoeling,
vanwege mogelijke condensvorming. Bij een stalen verdeler zorgt condens
voor roest. Qua leidingdiameters adviseert Van Vliet aan de royale kant te
gaan zitten. Gangbaar bij warmtepompen zijn transportleidingen van 28
mm, waar cv-ketels met 22 mm worden aangesloten. “Een leidingdiameter
voor een doorsnee woonhuis is dan al gauw DN 32. Door dit betere ontwerp
kan de COP wel een volle punt beter worden.”
Weinig kennisdeling
Het stoort hem dat warmtepompfabrikanten nauwelijks kennis delen over
het afgiftesysteem. “Warmtepompfabrikanten zeggen dat hun warmtepomp
ook 45 graden kan leveren. Ze kunnen soms wel 70 graden leveren, maar bij
elke verhoging daalt de COP.” Volgens Van Vliet is bij menig installateur de
kennis ontoereikend. Die bestelt een setje vloerverwarming, maar weet niet
op welke delta-T het draait. “Niemand heeft het erover, en ook met klassiek
aangelegde vloerverwarming wordt het met een warmtepomp wel warm.”
De installateur wil het gemakkelijk en snel aansluiten, maar dat heeft
uiteindelijk invloed op wat de klant moet betalen aan zijn energiebedrijf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Insert12
Mja, mooi verhaal. Met vloerverwarming kom je sowieso nooit op 45 graden, 35 is de max. Bovendien heeft ie het over een delta T van 10 voor een warmtepomp terwijl ze met een kleinere delta T regelen van 5. Dat levert een dubbel zo groot debiet op, niet het viervoudige.

Ja, er gaat water op een hogere snelheid door de leidingen maar dat is geen enkel probleem. Voor een cv ketel zie je vaak dat ze ingesteld staan op anderhalve liter per minuut ofzo, dat zal bij een wp het dubbele zijn en levert nul problemen op. Het is de taak van leveranciers van vloerverwarmingssystemen om hier betere voorlichting in te geven, niet de wp fabrikanten. Die maken geen vloerverwarmingssystemen.

Die weerstand is het probleem niet trouwens, de cv pompen in de warmtepompen kunnen dat makkelijk aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meermarco
Okee, nou dat zou mooi zijn, dat scheelt weer geld ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 22:02
Hier vloerverwarming en ook 60m per groep, geen spijt van, korte lussen is geen probleem, als de flow te hoog is kan je dat knijpen.

Op 14mm buis zonder pomp(LT) is de max 80 meter, met vloerverwarmingspomp(LTV of HT) 90 meter.

@Insert12 Een warmtepomp vereist een minimale flow en dat wordt knap lastig met erg grote lussen, in praktijk gaat het wel werken, zaken als de pomp moet dan wel onnodig hard werken en je hebt kans op leidingslijtage doordat de flow/druk te hoog wordt vanwege te weinig lussen.

@meermarco Neem gelijk een LT verdeler als je verder geen radiatoren in huis gebruikt, anders let erop dat de verdeler makkelijk omgebouwd kan worden naar LT, warmtepomp met LTV of HT verdeler kan wel maar is niet idiaal.

[ Voor 69% gewijzigd door mr_evil08 op 01-11-2023 22:46 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Insert12
mr_evil08 schreef op woensdag 1 november 2023 @ 22:38:
Hier vloerverwarming en ook 60m per groep, geen spijt van, korte lussen is geen probleem, als de flow te hoog is kan je dat knijpen.

Op 14mm buis zonder pomp(LT) is de max 80 meter, met vloerverwarmingspomp(LTV of HT) 90 meter.

@Insert12 Een warmtepomp vereist een minimale flow en dat wordt knap lastig met erg grote lussen, in praktijk gaat het wel werken, zaken als de pomp moet dan wel onnodig hard werken en je hebt kans op leidingslijtage doordat de flow/druk te hoog wordt vanwege te weinig lussen.
Ik heb nog nooit een woning met vloerverwarming gezien die niet aan het minimale debiet kwam. Als het minimale debiet 10 liter per minuut is dan heb je aan 5 groepen al voldoende. 90 meter lussen zijn ook al relatief kort ten opzichte van wat gangbaar is, vaak wordt er 100 meter gebruikt. 14x2 buis moet je achterwege laten vanwege de kleine binnendiameter, beter 16x2 of richting 20x2. Die grotere diameters doen een hoop meer voor de watertemperatuur dan de lengte van de geopend.

Met woningen waar 2 of 3 radiatoren open staan kan ik het me voorstellen dat er flowproblemen optreden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mr_evil08
Insert12 schreef op woensdag 1 november 2023 @ 22:56:
[...]

Ik heb nog nooit een woning met vloerverwarming gezien die niet aan het minimale debiet kwam. Als het minimale debiet 10 liter per minuut is dan heb je aan 5 groepen al voldoende. 90 meter lussen zijn ook al relatief kort ten opzichte van wat gangbaar is, vaak wordt er 100 meter gebruikt. 14x2 buis moet je achterwege laten vanwege de kleine binnendiameter, beter 16x2 of richting 20x2. Die grotere diameters doen een hoop meer voor de watertemperatuur dan de lengte van de geopend.

Met woningen waar 2 of 3 radiatoren open staan kan ik het me voorstellen dat er flowproblemen optreden.
TS heeft het over droogbouw dan is 14mm zowat het max dan zijn 90 meter lussen teveel, je wil de zaak niet op max hebben draaien.
offtopic:
(Zou je mogelijk verbazen, genoeg mensen stoken alleen beneden en de rest staat dicht).

[ Voor 8% gewijzigd door mr_evil08 op 01-11-2023 23:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Insert12
mr_evil08 schreef op woensdag 1 november 2023 @ 22:58:
[...]

TS heeft het over droogbouw dan is 14mm zowat het max dan zijn 90 meter lussen teveel, je wil de zaak niet op max hebben draaien.
offtopic:
(Zou je mogelijk verbazen, genoeg mensen stoken alleen beneden en de rest staat dicht).
Ah dat had ik gemist. Met 90 meter leidinglengte zal de aanvoertemperatuur alsnog niet hoog uitkomen, er is voldoende afgifte mogelijk met hoh10 en 20 graden ruimtetemperatuur. Bij 30 graden aanvoertemperatuur alsnog 61 watt per m2: https://www.albrand.nl/up...Warmteafgifte_14x2_LR.pdf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meermarco
Klopt droogbouw. En denk idd aan LT kunststof verdeler. Sowieso mag bij pvc de temperatuur maar heel laag zijn.

Ik heb straks overal vloerverwarming en enkel in een een badkamer nog een radiator. Is dat heel lastig? Zou die evt kunnen verwijderen en een electrische radiator nemen.

[ Voor 43% gewijzigd door meermarco op 01-11-2023 23:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
meermarco schreef op woensdag 1 november 2023 @ 23:17:
Klopt droogbouw. En denk idd aan LT kunststof verdeler. Sowieso mag bij pvc de temperatuur maar heel laag zijn.

Ik heb straks overal vloerverwarming en enkel in een een badkamer nog een radiator. Is dat heel lastig? Zou die evt kunnen verwijderen en een electrische radiator nemen.
Gewoon eerst proberen, een radiator doet op 30c nog wel iets.
Ik heb zelf een badkamer handdoekradiator hangen op CV en daar zit ook een staaf in voor electrisch verwarmen.

Gezien hier de badkamer zeer weinig en kort wordt gebruikt zet ik dat systeem alleen aan bij vorst, rest van het jaar doe ik dat met een 3KW blower, badkamer in 10 minuten warm, doordat deze dagelijks zeer kort aan staat valt het verbruik reuze mee(In verleden ook IR panelen gehad maar dat beviel niet, ook was het niet zuiniger omdat de badkamer al een kleine ruimte betreft).

De vloerverwarming wordt hier ook met LT verdeler verwarmd met een gasketel, dat gaat ook wel goed, de handdoekradiator doet niet zoveel meer met CV water.

(Bij PVC mag je ook maximaal 40c water door de vloer sturen, warmer wil je ook niet overgens gezien je dan enorme zweetvoeten krijgt, 40c water staat ongeveer gelijk aan 28c oppervlakte temperatuur en bij 35c is dat rond 24-25c oppervlaktetemp).

[ Voor 15% gewijzigd door mr_evil08 op 02-11-2023 09:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meermarco
mr_evil08 schreef op woensdag 1 november 2023 @ 22:38:

@meermarco Neem gelijk een LT verdeler als je verder geen radiatoren in huis gebruikt, anders let erop dat de verdeler makkelijk omgebouwd kan worden naar LT, warmtepomp met LTV of HT verdeler kan wel maar is niet idiaal.
Dankjewel. De installateur dacht aan een RVS verdeler. Ik dacht dat ik kunststof moest hebben. Maar RVS lijkt ook te kunnen koelen. Nog een tip RVS of kunststof?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meermarco
mr_evil08 schreef op donderdag 2 november 2023 @ 09:20:
[...]

(Bij PVC mag je ook maximaal 40c water door de vloer sturen, warmer wil je ook niet overgens gezien je dan enorme zweetvoeten krijgt, 40c water staat ongeveer gelijk aan 28c oppervlakte temperatuur en bij 35c is dat rond 24-25c oppervlaktetemp).
Oh goed punt. Ik dacht dat de watertemperatuur dan wel extreem laag moest zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meermarco
Insert12 schreef op woensdag 1 november 2023 @ 23:16:
[...]

Ah dat had ik gemist. Met 90 meter leidinglengte zal de aanvoertemperatuur alsnog niet hoog uitkomen, er is voldoende afgifte mogelijk met hoh10 en 20 graden ruimtetemperatuur. Bij 30 graden aanvoertemperatuur alsnog 61 watt per m2: https://www.albrand.nl/up...Warmteafgifte_14x2_LR.pdf
Is 90M nu te lang voor droogbouw of niet? Vind het echt lastig als NIET kenner.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frennek
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 27-05 12:03
Bij 14mm buis zou ik zeker niet voor te lange groeplengtes gaan, want deze hebben meer stroomweerstand t.o.v. de standaard 16mm buis. Ook fijn om alle groepen ongeveer even lang te houden, maar geen noodzaak als je flowmeters neemt op je verdeler.

Ik zou inderdaad max 60 a 70 meter aanhouden voor de groepen.

Gaat overal vloerverwarming in (woonkamer, slaapkamer, etc?). Voor slaapkamers is het iets minder spannend, deze zet je vaak toch lager dan de woonkamer. Iets langere groeplengtes in deze verblijven is dus niet zo spannend, maar voor je woonkamer zou ik het iets korter houden.

Nogmaals terugkomend op de flowmeters op je vloerverwarming verdeler: Ik vind het heel fijn als extra uitleesmogelijkheid hoeveel water er nu daadwerkelijk door een groep stroomt met de mogelijkheid om dit ook bij te kunnen regelen. Zeker als er iets qua variatie in de groeplengtes zit (stroomweerstand dus), is het eigenlijk een must om het mooi in te kunnen regelen. Zeker in combinatie met een circulatiepomp die op constante druk werkt is het echt een fluitje van een cent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meermarco
Nou, bedankt. BEst 'lastig' dus. Jammer dat veel installateurs ook niet perse de experts zijn op dit gebied.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mr_evil08
De reden dat je installateur dit aanraad zodat de offerte niet te duur wordt en jij gaat twijvelen om toch voor een ander te gaan.

Het zal installateurs een rotzorg zijn, ze pakken het maximale wat in theorie kan en jij zit later met de gebakken peren, iets bijstellen is dan niet meer mogelijk als je toch nog iets hoger debiet wil of dat de installatie stiller moet zijn.

(voor slaapkamers etc kun je wel iets langere lussen nemen gezien daar minder verwarmd wordt, voor beneden is het onacceptabel).

Wat @frennek ook zegt doe wel met flowmeters, zelf heb ik het ook en daardoor kon ik achteraf nog makkelijk bijregelen van ik wil dat de lus bij de ramen iets meer flow heeft(warmer wordt) dan de rest bijvoorbeeld ivm koudeval bij de ramen.

[ Voor 19% gewijzigd door mr_evil08 op 02-11-2023 12:04 ]

Pagina: 1