Tuin ontwerp en verbouwing

Pagina: 1
Acties:
  • 5.623 views

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Huisje
  • Registratie: September 2023
  • Laatst online: 01-07-2024
Hi allemaal!

Volgend jaar mogen wij verhuizen naar ons nieuwbouwhuis. Een 2-1 kapper met oprit en een achtertuin van ongeveer 9,75m breed en 14,50m diep en vol op het Zuiden.

In ons huidige huis hebben wij heel veel zelf gedaan maar deze keer laten we een hoop doen. Zo ook de tuin.

Nu is het voor het eerst dat we een (voor ons) grote zonnige tuin krijgen. Momenteel is het niet veel groter dan een postzegel.

Een tuin van dit formaat willen we optimaal gaan benutten en is ook één van de redenen dat we voor dit kavel gekozen hebben. Een tuin die we met hond en kind het hele jaar door kunnen gebruiken samen met familie en vrienden.

Aangezien dit compleet nieuw voor ons kan ik tips van anderen heel goed gebruiken. Uiteraard kan een hovenier ons hier ook bij helpen maar ervaring en inzichten van eindgebruikers is altijd het fijnste.

En wellicht kan ik juist met mijn gedachtengang mensen weer op andere ideeën brengen.

Ik ben zelf aan het stoeien geweest met een 3D ontwerp van hoe ik denk dat er optimaal gebruik kan worden gemaakt van de tuin. Zie beelden onderaan het bericht.

- Aan de achterzijde van het huis hebben we gekozen om aan beide kanten dubbele openslaande deuren te nemen om de woonkamer met tuin te verbinden (deze deuren openen naar buiten.) Het idee is om daar het terras te maken met een laag zitgedeelte.
Deze ruimte word dan ongeveer 5,7m breed bij 4,5m diep.
De plantenbakken scheiden het terras van het kunstgras. De opening heb ik gelijk gehouden met de openslaande deuren aan de rechterkant van het huis. Volgens mij krijg je dan een ruimtelijker gevoel.

- Achter de garage ruimte om de vuilnisbakken kwijt te kunnen.

- Achter het terras een stuk kunstgras met aan de rechterkant een paadje naar de hottub toe

- Onder de hottub grind zodat water daar weg zou kunnen (of hebben jullie een andere oplossing?)

- En dan achterin een overkapping met terrastegels. Qua maten moeten we even kijken maar wat ik begrepen had is dat we binnen 30m2 moeten blijven om zonder vergunning te mogen bouwen.
Dus circa 8,75m breed en 3,4m diep.

- In de overkapping willen we dan rechts achter de hottub een schuurtje in verwerken van hooguit 2x2m. Ik kan me voorstellen dat er genoeg rommel komt met een kind binnenkort. Het schuurtje valt denk ik op deze manier het minste op en staat dan niet in de weg.

- De rest van de overkapping willen we dan een tafel met stoelen om lekker te kunnen zitten/eten/naborrelen. Met daarnaast nog een buitenkeuken verwerkt in de overkapping. Dat laatste hoeft niet veel voor te stellen. Een plek voor mijn kamado en wat kasten zou al fantastisch zijn.

- En dan niet te vergeten... Verlichting, ik vind het onwijs tof om mooi uitgelichte tuinen te zien met verschillende lichtbronnen. Daar kan ik nog wel echt inspiratie voor gebruiken.

Goed, ik ben erg benieuwd wat jullie van dit idee vinden. Of jullie tips hebben en ons wellicht kunnen helpen met het maken van de juiste keuzes. Ook qua afmetingen ben ik benieuwd of we het een beetje goed hebben gegokt voor onze wensen, is 3,4 meter diep bijvoorbeeld wel voldoende onder de overkapping?

Bedankt alvast!

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

• mathelicious
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 08-07 18:32
5 meter overspannen gaat je niet lukken op deze manier, daarvoor heb je een extra pilaar nodig.
Ik vind het plan best leuk, maar er mist nog een hoop invulling m.b.v. groen. Een hovenier zal waarschijnlijk links en rechts wat groen toevoegen en ook wat meer met hoogte spelen. Tevens staan de bakken vol in het zicht, weliswaar niet vanuit huis maar wel uit de tuin, is dat geen probleem voor jullie?
Er zijn op YouTube veel informatie filmpjes te vinden over tuinontwerp, zeker een aanrader.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 23:20
En je toekomstige buren vinden het ook prima om regelmatig in de rook van een houtgestookte hot-tub te zitten?

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

• Huisje
mathelicious schreef op woensdag 20 september 2023 @ 13:34:
5 meter overspannen gaat je niet lukken op deze manier, daarvoor heb je een extra pilaar nodig.
Ik vind het plan best leuk, maar er mist nog een hoop invulling m.b.v. groen. Een hovenier zal waarschijnlijk links en rechts wat groen toevoegen en ook wat meer met hoogte spelen. Tevens staan de bakken vol in het zicht, weliswaar niet vanuit huis maar wel uit de tuin, is dat geen probleem voor jullie?
Er zijn op YouTube veel informatie filmpjes te vinden over tuinontwerp, zeker een aanrader.
Dat is jammer, dan moeten we inderdaad even puzzelen waar we de palen willen hebben.

Groen kan ik begrijpen. Links is er nog ruimte om meer groen te plaatsen maar dan alleen langs de kant. Het is ook nog even afhankelijk wat voor schutting we nemen. Ikzelf zit te denken aan dubbelstaafmat voor een groene schutting in de basis.

Daarnaast hebben we nog het idee om een sedum dak te plaatsten op de overkapping. Dit ivm met warmte en zicht vanuit huis.

De vuilnisbakken staan in een ombouw. En het is inderdaad de bedoeling deze nog af te bakenen met meer groen. Hoe we dat verder in willen vullen ben ik nog niet over uit maar het lijkt erop dat dit gewoon naast het looppad komt richting schutting. Aan de terraskant wellicht mooie houten palen met wat groene plantjes onderin.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Huisje
Yaksa schreef op woensdag 20 september 2023 @ 13:41:
En je toekomstige buren vinden het ook prima om regelmatig in de rook van een houtgestookte hot-tub te zitten?
Zolang er goed gedroogd hout word gebruikt valt dat allemaal wel mee. Dan komt er nagenoeg ook geen rook vanaf. Heb je dat wel dan is je hout niet goed gedroogd.

• GhandiHarder
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 21:19
Ik vind het er ontzettend goed uitzien! Mooi!

Als het dak ietsjes dikker mag, zou je voor die overspanning prima een stalen balk kunnen gebruiken. Er komt toch (nauwelijks) gewicht bovenop. Zoiets.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• NicoHF
  • Registratie: Mei 2022
  • Niet online
Huisje schreef op woensdag 20 september 2023 @ 13:47:
[...]

Zolang er goed gedroogd hout word gebruikt valt dat allemaal wel mee. Dan komt er nagenoeg ook geen rook vanaf. Heb je dat wel dan is je hout niet goed gedroogd.
Kan je niet beter voor elektrisch gaan dat is een stuk fijner voor de buurt

• Huisje
GhandiHarder schreef op woensdag 20 september 2023 @ 13:50:
Ik vind het er ontzettend goed uitzien! Mooi!

Als het dak ietsjes dikker mag, zou je voor die overspanning prima een stalen balk kunnen gebruiken. Er komt toch (nauwelijks) gewicht bovenop. Zoiets.
Een H-bind is inderdaad nog een idee dan!
We hebben wel het idee om nog een sedum dak te plaatsen. Dus wellicht dat dat nog een probleem kan worden...

• NicoHF
  • Niet online
Heb je een achterom zodat je met alle spullen direct naar de schuur kan lopen zonder dat je eerst door het huis moet?
Ook handig voor de brommers en fietsen of zet je dat allemaal in de garage?

Misschien nog wat leuks voor je kind in de tuin zetten, schommels, zandbak een klimrek oid.

Edit
Dakconstructie van de schuur rekening mee houden dat je die nog kan volleggen met zonnepanelen mocht je stroom te kort komen

[ Voor 18% gewijzigd door NicoHF op 20-09-2023 13:56 ]

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• Yaksa
*snip* dit is niet het topic om (weer) een houtstookdiscussie uit het vet te trekken.

[ Voor 87% gewijzigd door Señor Sjon op 20-09-2023 23:46 ]

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 06:44
Ik las van de week dat kunstgras door veel mensen als iets vreselijks wordt ervaren. het is veel onderhoud, het wordt loeiheet, daar wil geen kind of hond op spelen in de zomer.
Dus wellicht nog overwegen om dat lekker met echt gras te doen, zodat het in de zomer ook niet heet wordt in de tuin en je er lekker met je blote voeten overheen kan.
Waar bewaar je tuinstoelen, fietsen, kinderspeelgoed, grasmaaier, zandbak, etc?

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• GhandiHarder
Sedum weegt ook weer niet zóveel. Tegen de 80-100 kg per m2 lees ik. Alleen die H 160 balk mag al 4000 kg hebben en het dak rust maar aan één kant op de balk. Constructieberekening laten maken is wat te veel van het goed misschien, maar ik zou het wel aandurven. Anders een HEA 180 ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Plenkske
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 08-07 00:18
Tuin vol op het zuiden is dus de hele dag zon in de zomer.
Dubbele tuindeuren is veel glas.
Die twee gecombineerd levert veel warmte op in huis. Ik zou daar rekening mee houden in je ontwerp. Simpele en goedkope oplossing is een schaduwdoek. Zorg dat je die makkelijk kan bevestigen zodat die makkelijk is op te hangen en er weer af te halen is.

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Check überhaupt even de plaatselijke verordening en/of het bestemmingsplan of houtstook buiten mag. Bij ons bijvoorbeeld officeel niet. Dat zal me (buitenaf, boerderij) worst wezen met een tuinkacheltje, maar in een rijtje hoeft een buur maar de ambtenaar te bellen en je mag je hottub niet meer gebruiken.

Ik zou het overdekte terras (van glas) juist maken direct achter het huis. Dan kun je altijd droog buiten zitten (en er komen zonder door de regen te moeten) en je kan de zonwering inbouwen in die overkapping.

[ Voor 27% gewijzigd door pagani op 20-09-2023 14:08 ]

• Huisje
NicoHF schreef op woensdag 20 september 2023 @ 13:52:
[...]

Kan je niet beter voor elektrisch gaan dat is een stuk fijner voor de buurt
Elektrisch is qua aanschaf al 2x zo duur en daarnaast moet je deze ook 24/7 op temperatuur houden. 6KWh per dag door hem alleen al op temperatuur te houden.

Een houtgestookte is in 2 uur op temperatuur en als je goed hout gebruikt komt er ook geen rook vanaf. Door een goed geïsoleerde kap te gebruiken kan je de dag daarna er ook nog gebruik van maken door hooguit 2 blokjes hout er in te doen (circa half uurtje).

In het begin ga je er wellicht regelmatig in maar daarna zal je dat één keer in de paar dagen doen.
NicoHF schreef op woensdag 20 september 2023 @ 13:55:
Heb je een achterom zodat je met alle spullen direct naar de schuur kan lopen zonder dat je eerst door het huis moet?
Ook handig voor de brommers en fietsen of zet je dat allemaal in de garage?

Misschien nog wat leuks voor je kind in de tuin zetten, schommels, zandbak een klimrek oid.

Edit
Dakconstructie van de schuur rekening mee houden dat je die nog kan volleggen met zonnepanelen mocht je stroom te kort komen
Geen achterom helaas.
Door het huis hoeven we niet, we kunnen vanuit garage naar de tuin indien nodig.

De garage is 3,60 * 6,60 dus een fiets zou daar bij moeten passen. Maar dat is inderdaad nog een struggle waar we niet zo goed weten hoe we de garage gaan gebruiken.

Het kunstgras gedeelte is inderdaad bedoeld als vrij in te delen ruimte, voetballen, spelen, klimmen, klauteren etc.

Overkapping en zonnepanelen zal niet nodig zijn. We hebben een uitbouw van 2.4m en nog een garage waar een hoop panelen opkunnen.

Aangezien de overkapping ook achterin staat op het zuiden gaat dit denk ik ook hinder geven naar de achterburen ivm reflectie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

zou eerst eens beginnen met je infiltratie / leiding werk / elektra

Naast dat een water tekort best wel realistisch is (grond water om te bewateren bv), is plassen water die blijven staan ook niet tof dus het water moet wel snel genoeg weg kunnen.
ook je spa/tub/zwembad ergens kunnen leggen is ook wel nuttig

Tuinslang punten is prettig ;) zeker als je niet 20m opgerolde slang wilt hebben liggen. .

Elektra
ik heb zelf 2x 230v van meterkast naar schuur daar verder gesplitst in --> 16A / 10A (kan ik later eventueel pv ofzo plaatsen)

Tja vanalles

• Huisje
Yaksa schreef op woensdag 20 september 2023 @ 13:59:
[...]

Dat valt dus niet mee; Twee uur hout stoken (de tijd die nodig is om het bad warm te krijgen) brengt evenveel fijnstof in de lucht als een auto die van Amsterdam naar Milaan rijdt. In Nederland veroorzaken we met zijn allen meer fijnstof door het stoken van hout, dan door autorijden. Bron:
We hadden het over rook hé?

Lees anders eens volgend bericht hoe het moet:
https://finnwald.nl/2022/...een-houtgestookte-hottub/

Ik kan me voorstellen dat er mensen zijn die er zomaar alles op pleuren en het niet goed doen, daarnaast zitten er ook nog filters in om al een groot gedeelte tegen te houden qua fijnstof.
No Hands schreef op woensdag 20 september 2023 @ 14:00:
Ik las van de week dat kunstgras door veel mensen als iets vreselijks wordt ervaren. het is veel onderhoud, het wordt loeiheet, daar wil geen kind of hond op spelen in de zomer.
Dus wellicht nog overwegen om dat lekker met echt gras te doen, zodat het in de zomer ook niet heet wordt in de tuin en je er lekker met je blote voeten overheen kan.
Waar bewaar je tuinstoelen, fietsen, kinderspeelgoed, grasmaaier, zandbak, etc?
Hmm, heb ik wel aan zitten denken maar ik was juist bang geworden voor de vele horrorverhalen van gras. Warmte heb ik nog niet aan gedacht... Goede tip!
Plenkske schreef op woensdag 20 september 2023 @ 14:02:
Tuin vol op het zuiden is dus de hele dag zon in de zomer.
Dubbele tuindeuren is veel glas.
Die twee gecombineerd levert veel warmte op in huis. Ik zou daar rekening mee houden in je ontwerp. Simpele en goedkope oplossing is een schaduwdoek. Zorg dat je die makkelijk kan bevestigen zodat die makkelijk is op te hangen en er weer af te halen is.
Daar komt nog een zonwering aan de buitenkant van de gevel! :D
pagani schreef op woensdag 20 september 2023 @ 14:06:
Check überhaupt even de plaatselijke verordening en/of het bestemmingsplan of houtstook buiten mag. Bij ons bijvoorbeeld officeel niet. Dat zal me (buitenaf, boerderij) worst wezen met een tuinkacheltje, maar in een rijtje hoeft een buur maar de ambtenaar te bellen en je mag je hottub niet meer gebruiken.

Ik zou het overdekte terras (van glas) juist maken direct achter het huis. Dan kun je altijd droog buiten zitten (en er komen zonder door de regen te moeten) en je kan de zonwering inbouwen in die overkapping.
Hier mag je gewoon stoken en is er geen verbod. Dus dat scheelt.

Hebben we wel naar gekeken naar een veranda van glas. Maar vinden dit zelf minder mooi, horen toch veel verhalen dat ondanks zonwering dit echt te heet word in de zomer, zeker op het zuiden en belemmerd enigzins het open gevoel van buiten.

Ik snap hem en ik snap mensen die die keuze wel maken, maar wij hebben hier niet de voorkeur aan gegeven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pagani
  • Niet online
Huisje schreef op woensdag 20 september 2023 @ 14:09:
[...]

Elektrisch is qua aanschaf al 2x zo duur en daarnaast moet je deze ook 24/7 op temperatuur houden. 6KWh per dag door hem alleen al op temperatuur te houden.

Een houtgestookte is in 2 uur op temperatuur en als je goed hout gebruikt komt er ook geen rook vanaf. Door een goed geïsoleerde kap te gebruiken kan je de dag daarna er ook nog gebruik van maken door hooguit 2 blokjes hout er in te doen (circa half uurtje).

In het begin ga je er wellicht regelmatig in maar daarna zal je dat één keer in de paar dagen doen.
Waarom zou een elektrische permanent aan moeten staan, die kan toch ook gewoon in een paar uur voorverwarmen? Zelfs slim geschakeld in plaats van dat je twee uur van tevoren moet gaan stoken (en je dus nooit direct na je werkdag erin kan duiken)

Daarnaast is hout stoken véél duurder.

Uiteraard wel afhankelijk van hoe vaak je hem gaat gebruiken.

[ Voor 5% gewijzigd door pagani op 20-09-2023 14:29 ]

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• wm1234
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 23:32
Heb je ook een plaatje van de tuin?

Dit is voornamelijk steen, kunst en nog meer terras, persoonlijk vrij armoedig geestelijk gezien maar ik begin in de minderheid te raken. Al begrijp ik de trend wel, 0 onderhoud, vooral 'genieten'.

Ik zou vooral focus zetten op mooie beplanting, bloemen. Echt gras is toch veel mooier en minder heet in de zomer.

Een paar mooie borders zou ik ook niet zo verkeerd zijn.

Hottub staat nu onoverdekt -> privacy en het liefst overdekt zodat je er ook in de winter gebruik van maken maken.

Overkapping zou ik glas inzetten, voor warme en frissere tijden.

Electra heb je tegenwoordig ook experience centers, voorbeeld is Inlite heeft veel punten. Combinatie van grondspots, verlichting spots op planten als op hoogte, zou ik een leuke combi maken.

[ Voor 13% gewijzigd door wm1234 op 20-09-2023 14:28 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 20:51

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Huisje schreef op woensdag 20 september 2023 @ 14:24:
[...]
We hadden het over rook hé?

Er staat in de eerste zin: Bij het stoken van hout komt fijnstof vrij.

Dat er daarna wat tips komen om ervoor te zorgen dat die fijnstof zo min mogelijk blijft hangen, doet niets af aan het feit dat die fijnstof er wel degelijk is.

Ik zou er als buurman in elk geval niet blij van worden. Je zou kunnen overwegen om (als je gegevens hebt) even met de toekomstige buren te overleggen. En besef, als jij vindt dat je hout mag stoken, dan gaat een ander vinden dat hij het ook mag. Straks zit je in de stank en rook van een ander.

Zou je daarnaast je hottub niet wat meer uit het zicht willen hebben? Aan welke kant komen je buren trouwens, is dat de kant waar ook de hottub geplaatst is?

[ Voor 8% gewijzigd door Question Mark op 20-09-2023 14:39 ]

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

• Huisje
vso schreef op woensdag 20 september 2023 @ 14:17:
zou eerst eens beginnen met je infiltratie / leiding werk / elektra

Naast dat een water tekort best wel realistisch is (grond water om te bewateren bv), is plassen water die blijven staan ook niet tof dus het water moet wel snel genoeg weg kunnen.
ook je spa/tub/zwembad ergens kunnen leggen is ook wel nuttig

Tuinslang punten is prettig ;) zeker als je niet 20m opgerolde slang wilt hebben liggen. .

Elektra
ik heb zelf 2x 230v van meterkast naar schuur daar verder gesplitst in --> 16A / 10A (kan ik later eventueel pv ofzo plaatsen)
Goede tips!

Elektra plan is inderdaad belangrijk en dat word denk ik nog wel een puzzel.

Afwatering, vandaar dat onder de hottub grind ligt, van horen zeggen had ik begrepen dat dit een goede oplossing is om je water weg te laten stromen.

Ik ben wel benieuwd hoe dit gaat met grondwater. Wellicht toch van die buizen onder de grond naar de hwa?

Aan de achtergevel hebben we een wateraansluiting gekozen.

In de garage zit nog een wateraansluiting, wellicht is het een idee om hem vanuit daar ook naar achter in de tuin te trekken?

• HPX
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 08-07 14:12

HPX

GhandiHarder schreef op woensdag 20 september 2023 @ 14:01:
Sedum weegt ook weer niet zóveel. Tegen de 80-100 kg per m2 lees ik. Alleen die H 160 balk mag al 4000 kg hebben en het dak rust maar aan één kant op de balk. Constructieberekening laten maken is wat te veel van het goed misschien, maar ik zou het wel aandurven. Anders een HEA 180 ;)
Dit zou ik niet maarzo doen.
Ik ben zelf bezig met een overkapping aan ons huis, hier heb ik een overspanning van net iets meer dan 5 meter.
Daarvoor heb ik wel een balk berekend, en ik kom op een IPE200 (HEA zou ik zelfs naar een 240 moeten gaan)

• Yaksa
Huisje schreef op woensdag 20 september 2023 @ 14:24:
[...]We hadden het over rook hé?
Ik kan me voorstellen dat er mensen zijn die er zomaar alles op pleuren en het niet goed doen, daarnaast zitten er ook nog filters in om al een groot gedeelte tegen te houden qua fijnstof.
Nou, we hadden het over houtstook versus elektrisch.
Dus over overlast veroorzaken of rekening houden met je medemens.
En dat berichtje.......; Is in hoge mate: "Wij van WC-eend".
Elke houtstook veroorzaakt verontreiniging, dat filtertje filtert niet op koolmonoxide, vluchtige organische stoffen en PAK's. Allemaal stoffen die vrijkomen bij het aansteken en uitdoven van een houtkachel.

• Huisje
pagani schreef op woensdag 20 september 2023 @ 14:25:
[...]

Waarom zou een elektrische permanent aan moeten staan, die kan toch ook gewoon in een paar uur voorverwarmen? Zelfs slim geschakeld in plaats van dat je twee uur van tevoren moet gaan stoken (en je dus nooit direct na je werkdag erin kan duiken)

Een elektrische warmt maar 1-2 graden per uur op. Vandaar.

Hout stoken is ook een stukje van de beleving natuurlijk en ik werk veel thuis, dus voor mij geen belemmering ivm aansteken.
wm1234 schreef op woensdag 20 september 2023 @ 14:27:
Heb je ook een plaatje van de tuin?

Dit is voornamelijk steen, kunst en nog meer terras, persoonlijk vrij armoedig geestelijk gezien maar ik begin in de minderheid te raken. Al begrijp ik de trend wel, 0 onderhoud, vooral 'genieten'.

Ik zou vooral focus zetten op mooie beplanting, bloemen. Echt gras is toch veel mooier en minder heet in de zomer.

Een paar mooie borders zou ik ook niet zo verkeerd zijn.

Hottub staat nu onoverdekt -> privacy en het liefst overdekt zodat je er ook in de winter gebruik van maken maken.

Overkapping zou ik glas inzetten, voor warme en frissere tijden.

Electra heb je tegenwoordig ook experience centers, voorbeeld is Inlite heeft veel punten. Combinatie van grondspots, verlichting spots op planten als op hoogte, zou ik een leuke combi maken.
Zeker ruimte voor groen!
Laat maar komen hoor :D links nog ruimte en rechts nog tussen hottub en garage.

En nog een sedum dak op de overkapping.

Hottub is inderdaad nog een idee om deze toch overdekt te maken. Gaat helaas wel weer ten koste van de schuur in dit geval (max 30m2 vergunningsvrij)

Glas kan natuurlijk altijd nog in de overkapping, ik denk dat we die keuze pas gaan maken als we er een tijdje zitten en zien hoe we er gebruik van maken. Zonde om alvast die investering te maken als je het niet nodig hebt.

Inlite heb ik idd ook een hoop over gehoord. Toch maar eens langs zo'n experience center...
Question Mark schreef op woensdag 20 september 2023 @ 14:29:
[...]

Er staat in de eerste zin: Bij het stoken van hout komt fijnstof vrij.

Dat er daarna wat tips komen om ervoor te zorgen dat die fijnstof zo min mogelijk blijft hangen, doet niets af aan het feit dat die fijnstof er wel degelijk is.

Ik zou er als buurman in elk geval niet blij van worden. Je zou kunnen overwegen om (als je gegevens hebt) even met de toekomstige buren te overleggen. En besef, als jij vindt dat je hout mag stoken, dan gaat een ander vinden dat hij het ook mag. Straks zit je in de stank en rook van een ander.

Zou je daarnaast je hottub niet wat meer uit het zicht willen hebben?
Ja klopt. In eerste instantie ging het over rookoverlast. Niet over de fijnstof. Hoe mensen daar dan weer over denken laat ik lekker in het midden. Daar zullen vast andere topics over zijn waar ze lekker kunnen discuseren over milieubewuste keuzes.

In Den Haag zijn ze ook al een paar dagen bezig.

Hottub stond naar mijn idee aardig uit het zicht. Achter ivm overkapping, zijkanten met hogere planten en aan de voorkant een boom.

• GhandiHarder
HPX schreef op woensdag 20 september 2023 @ 14:32:
[...]

Dit zou ik niet maarzo doen.
Ik ben zelf bezig met een overkapping aan ons huis, hier heb ik een overspanning van net iets meer dan 5 meter.
Daarvoor heb ik wel een balk berekend, en ik kom op een IPE200 (HEA zou ik zelfs naar een 240 moeten gaan)
Berekenen is natuurlijk altijd goed. Ik weet het, offtopic, maar hoe kun je nou een zwaardere HEA balk nodig hebben in vergelijking met IPE?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Huisje
Yaksa schreef op woensdag 20 september 2023 @ 14:34:
[...]

Nou, we hadden het over houtstook versus elektrisch.
Dus over overlast veroorzaken of rekening houden met je medemens.
En dat berichtje.......; Is in hoge mate: "Wij van WC-eend".
Elke houtstook veroorzaakt verontreiniging, dat filtertje filtert niet op koolmonoxide, vluchtige organische stoffen en PAK's. Allemaal stoffen die vrijkomen bij het aansteken en uitdoven van een houtkachel.
Lees anders nog eens je eerste bericht:
Yaksa schreef op woensdag 20 september 2023 @ 13:41:
Voorderest hou ik erover op. Hier gaan we toch niet uitkomen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 04:32
pagani schreef op woensdag 20 september 2023 @ 14:25:
[...]

Omdat je dan hem de vorige week al aan moet zetten.
Elektrisch verwarmen gaat met een 1,5 graden per dag uur.
Dat is dan 13 uur stoken.

Tenzij je een 100 ampère aansluiting hebt duurt dat te lang.
Dus je zal hem al op een behoorlijk hoge basis temperatuur moeten houden.
Waardoor je 24/7 onnodig stroom verstookt, terwijl je misschien (gemiddeld over het jaar) 1x in de 2 weken erin zit. (ik denk zelfs minder vaak)

Houtstook is ook een stukje beleving, je kan de hottub wel elektrisch verwarmen, maar dan wil je voor de gezelligheid een knapperende vuurkorf ernaast, weg winst.

Edit: alles wat cursief is

[ Voor 3% gewijzigd door FRANQ op 20-09-2023 15:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HPX
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 08-07 14:12

HPX

GhandiHarder schreef op woensdag 20 september 2023 @ 14:45:
[...]

Berekenen is natuurlijk altijd goed. Ik weet het, offtopic, maar hoe kun je nou een zwaardere HEA balk nodig hebben in vergelijking met IPE?
meer eigen gewicht wat zorgt voor doorbuiging ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yaksa
Huisje schreef op woensdag 20 september 2023 @ 14:29:
[...]Afwatering, vandaar dat onder de hottub grind ligt, van horen zeggen had ik begrepen dat dit een goede oplossing is om je water weg te laten stromen.
Ik ben wel benieuwd hoe dit gaat met grondwater. Wellicht toch van die buizen onder de grond naar de hwa?
Buizen hoeft niet, dat (met chemische stoffen verontreinigde) water kun je gewoon elke week over het kunstgras weg laten lopen, dat is immers toch al dood.

• pagani
  • Niet online
FRANQ schreef op woensdag 20 september 2023 @ 14:47:
[...]

Elektrisch verwarmen gaat met een 1,5 graden per dag.

Waardoor je 24/7 onnodig stroom verstookt, terwijl je misschien (gemiddeld over het jaar) 1x in de 2 weken erin zit. (ik denk zelfs minder vaak)

Houtstook is ook een stukje beleving, je kan de hottub wel elektrisch verwarmen, maar dan wil je voor de gezelligheid een knapperende vuurkorf ernaast, weg winst.
Grappenmaker. Anderhalve graad per uur, niet per dag, bij 6kW, als je driefasig gaat verwarmen kan dat dus nog veel sneller.

• Philtjens
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 19:53
heel mooi ontwerp.

ontwerp is ook een persoonlijk iets.
iedereen heeft meningen (positief of negatief) vooral ontwerpen naar jullie behoeften en wensen.

misschien ook iets om bij stil te staan omdat jullie veel uit handen willen geven hieraan, maak een goed begrotingsplan.
aan dit plan te zien wat zeer smaakvol is hangt ook een groot prijskaartje, en het zou jammer zijn als achteraf blijkt dat dit qua budget niet mogelijk zou zijn waardoor de tuin maar 'half afgewerkt kan worden'.

zelf hebben we dit ook min of meer meegemaakt met een ontwerp via architect maar kwam mede door een zeer moeilijke raming juist te maken in deze perdiodes met prijsstijgingen en veranderingen elke dag.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MrG
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 08-07 16:55

MrG

Wellicht heb je er heel goed over nagedacht, maar een veranda/overkapping achterin je tuin zorgt er voor dat je er minder gaat zitten. Geldt vast niet voor iedereen, maar wel bijna iedereen die ik ken.
Je ze zou de overkapping in het verlengde van je garage kunnen maken. Dan heb je de ochtend of avondzon in je overkapping en dat is vaak ook wel lekker.
Over het algemeen blijft iedereen dicht bij z'n huis zitten, hoe mooi een veranda of overkapping ook is. De logistiek om alles naar achteren te verplaatsen valt vaak tegen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qBDZWGMOn4xwXjhMS_nlYvxtPPU=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/rpxf4TuD4QpIRzFN7P35o8bZ.png?f=user_large

• Question Mark

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

[...]
Vier extra zonnepanelen neerleggen, en het electra verbruik is gecompenseerd. Kan de hottube continue verwarmd blijven.
Zonnepanelen in combinatie met een elektrische hottub.

Ook hier weer een hoog "wc-eend" gehalte overigens...
Dit is absoluut waar, houtgestookt zou ook zeker mijn voorkeur hebben. Punt is alleen dat TS een woning gekocht heeft mét buren. Er wonen mensen rechtstreeks naast hem. Dan heb je gewoon rekening met elkaar te houden.

Het zou voor het woongenot van TS erg vervelend zijn, als er gedonder komt met de nieuwe buren om zoiets stoms als een houtgestookte hottub terwijl er goede alternatieven zijn.

Daarnaast loopt TS gewoon een risico, stel dat de omgevingsvisie aangepast wordt naar een versie die houtstook verbiedt. Zit je dan met je dure hottub. Het zou mij overigens niks verbazen als er in de visie van een nieuwe wijk al niet het een en ander over opgesteld staat.

[ Voor 4% gewijzigd door Question Mark op 20-09-2023 14:58 ]

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

• Mr. Stom
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 08-07 11:17
Je hebt je overkapping nu op de erfgrens. Heb je aan die zijde ook buren? Ik zou even een check doen in je gemeentelijke regelgeving of je (i) deze overkapping vergunningsvrij kunt neerzetten en (ii) welke voorwaarden daar verder aan zitten. Wellicht ook handig dit met je buren af te stemmen. Zonde om direct met ruzie te beginnen.

• pagani
  • Niet online
Overigens, als je hout gaat stoken, waar ga je je houtvoorraad neerleggen?

Met een 35kWh kachel die twee uur moet stoken (eerder 2.5, maar 2 rekent makkelijk) en een energiedichtheid van je hout van 5kWh/kg heb je voor twee uur stoken (70kWh) zo'n veertien kilo hout nodig (dat is een liter of 50-60).

Een redelijke voorraad voor zeg een maand lang wekelijks gebruik is dus zo'n 200-250 liter groot, formaatje koelkast.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Huisje
[...]

Het is 1,5 graden per uur. Maar voorderest heb je gelijk.

Van koud naar warm stoken is maar 2 uur en als je hem op wilt warmen kost het je maar een half uur.

Ipv 24/7 6KW
Philtjens schreef op woensdag 20 september 2023 @ 14:53:
heel mooi ontwerp.

ontwerp is ook een persoonlijk iets.
iedereen heeft meningen (positief of negatief) vooral ontwerpen naar jullie behoeften en wensen.

misschien ook iets om bij stil te staan omdat jullie veel uit handen willen geven hieraan, maak een goed begrotingsplan.
aan dit plan te zien wat zeer smaakvol is hangt ook een groot prijskaartje, en het zou jammer zijn als achteraf blijkt dat dit qua budget niet mogelijk zou zijn waardoor de tuin maar 'half afgewerkt kan worden'.

zelf hebben we dit ook min of meer meegemaakt met een ontwerp via architect maar kwam mede door een zeer moeilijke raming juist te maken in deze perdiodes met prijsstijgingen en veranderingen elke dag.
Inderdaad! Uiteindelijk doe je het voor jezelf, niet voor een ander.

We zijn inderdaad op de hoogte dat het waarschijnlijk serieus geld gaat kosten. Maar ik moet zeggen dat we dat er voor dit huis wel voor over hebben. We hebben ook een flinke klapper gemaakt met ons vorige huis waardoor we dit liever terug in de woning/tuin stoppen dan door alles op de bankrekening te houden.
MrG schreef op woensdag 20 september 2023 @ 14:55:
Wellicht heb je er heel goed over nagedacht, maar een veranda/overkapping achterin je tuin zorgt er voor dat je er minder gaat zitten. Geldt vast niet voor iedereen, maar wel bijna iedereen die ik ken.
Je ze zou de overkapping in het verlengde van je garage kunnen maken. Dan heb je de ochtend of avondzon in je overkapping en dat is vaak ook wel lekker.
Over het algemeen blijft iedereen dicht bij z'n huis zitten, hoe mooi een veranda of overkapping ook is. De logistiek om alles naar achteren te verplaatsen valt vaak tegen.
[Afbeelding]
Vind ik ook zo gek nog niet eigenlijk! Heb je alleen niet het idee dat je veel van de brede tuin gaat missen en het daardoor kleiner oogt dan dat het is?

Je gaat dan van 9,75 breed naar 5,85 breed (voor het oog)
Mr. Stom schreef op woensdag 20 september 2023 @ 14:58:
Je hebt je overkapping nu op de erfgrens. Heb je aan die zijde ook buren? Ik zou even een check doen in je gemeentelijke regelgeving of je (i) deze overkapping vergunningsvrij kunt neerzetten en (ii) welke voorwaarden daar verder aan zitten. Wellicht ook handig dit met je buren af te stemmen. Zonde om direct met ruzie te beginnen.
Nee dat kreeg ik niet meer aangepast, dat ontwerp programma is nog nieuw voor mij haha.

50cm van erfgrens. Vandaar de 8,75 overkapping ipv 9,75.

• Huisje
pagani schreef op woensdag 20 september 2023 @ 15:05:
Overigens, als je hout gaat stoken, waar ga je je houtvoorraad neerleggen?

Met een 35kWh kachel die twee uur moet stoken (eerder 2.5, maar 2 rekent makkelijk) en een energiedichtheid van je hout van 5kWh/kg heb je voor twee uur stoken (70kWh) zo'n veertien kilo hout nodig (dat is een liter of 50-60).

Een redelijke voorraad voor zeg een maand lang wekelijks gebruik is dus zo'n 200-250 liter groot, formaatje koelkast.
Hout kan tussen schuur en hottub in, daar is ruimte om een mooie kast te maken waar je het hout in legt.

Wij hebben geen rekensom gemaakt hoeveek kg hout en wat de energiedichtheid van het hout moet zijn. Het enige wat ik uit recente ervaring heb meegekregen dat ik met een aantal blokken hout (pakketje was 20*20*45 cm hem helemaal warm gestookt kreeg en de 2 dagen daarna kon opwarmen.)

Dus van koud, tot warm tot 2 dagen daarna op temperatuur brengen.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• pman63
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 23:51
*snip* dit kan ook wat constructiever.

[ Voor 83% gewijzigd door Señor Sjon op 20-09-2023 23:49 ]

• Question Mark

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Huisje schreef op woensdag 20 september 2023 @ 15:08:
[...]
Van koud naar warm stoken is maar 2 uur en als je hem op wilt warmen kost het je maar een half uur.

Ipv 24/7 6KW
Je begrijpt een verwarmingselement achter een thermostaat zit, en niet 24x7 draait? ;) Kijk even naar mijn eerdere link, daarin wordt gesproken over een verbruik van 1275 KWh op jaarbasis...

Overigens zal de 6 KW vermogen inclusief pompen en jets zijn, verwarmingselement zit rond de 3KW (dat kom ik in elk geval online tegen).

Los van de discussie over het houtstoken.. Mooi tuinontwerp! Ik zou zelf rond de hottub nog wel wat hoog riet of grassoorten planten. Scheelt misschien nog wat inkijk van de buren en je krijgt wat meer hoogte in de tuin. :)

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 04:32
pagani schreef op woensdag 20 september 2023 @ 14:51:
[...]

Grappenmaker. Anderhalve graad per uur, niet per dag, bij 6kW, als je driefasig gaat verwarmen kan dat dus nog veel sneller.
Per uur inderdaad, tijd voor koffie :P

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RonnnL
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 03-07 13:10
Voor mijn smaak is de tuin weinig groen. Ik kan niet zo goed inschatten of dat is omdat jullie dat mooi vinden, of dat het een gevolg is van een wens voor een onderhoudsvrije tuin. Als het eerste het geval is kun je de rest van deze reactie negeren ;) In mijn ervaring is veel groen én onderhoudsvriendelijkheid prima te combineren. Smaken verschillen natuurlijk maar ik ben zelf in onze tuin (ook op het zuiden, gezin met kinderen) heel blij met:
  • Natuurlijke schaduw van enkele hogere bomen. In ons geval eentje van 6 a 7 m. hoog die niet geheel verduistert en toch nog wat zon doorlaat. Kost wat, maar geeft in één keer karakter aan je tuin.
  • Echt gras. Laat je niet bangmaken door horrorverhalen. Maaien is rustgevend, en anders heb je robotmaaiers.
  • Kruidentuin om kinderen te laten spelen/prutsen met aardbei, bieslook, bes, etc. Past bij jullie prima aan de linkerkant van de tuin, als onderdeel van een bredere border.
  • Begroeide schuttingen. Klimop, wingerd, kamperfoelie, jasmijn, dat soort spul.
  • Overkap direct grenzend aan het huis, zodat je niet door de regen naar een overkapping hoeft. Vooral fijn doordeweeks voor koffie en krant in de ochtend.
  • Een kundige buurvrouw die ons heeft geholpen met keuze voor onderhoudsvrije beplanting, en slim rekening hield met de hoogte van diverse planten.
Wat ik zelf nog niet heb opgelost, en wat in je ontwerp ook meespeelt, is dat je in de winter eigenlijk niet direct op mooi groen uitkijkt, maar eerst op een terras wat je dan niet gebruikt. Misschien links van het terras een niet al te brede border? Dan lever je maar een beetje ruimte in maar kijkt wel vanuit je woonkamer op allerlei groen uit.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• NeFoRcE
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 08-07 16:35

NeFoRcE

Hallo? Bent u daar?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YCVqw4M68in63JY--sBHSWXK1Eo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/YLmvoycZHpU3FFjHXds04tdo.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iQCd4BQk3A0DmhMYtUNyep61m5o=/800x/filters:strip_exif()/f/image/44zIcfP6MHy48L84Kiz4Gj4i.png?f=fotoalbum_large

We hebben een tui van 12 diep en 8 breed. Deze foto's zijn van de achtertuin. Al het houtwerk zelf gedaan, bestraten, borders, laten doen. Er zit voor iedereen hier wat in;

zandbakje van de meiden. 2 schommels. Bankjes in de tuin. Waterornament, vernevelaar, druppelslangen, speeltegel voor de meiden (tegel waar via 5 gaten random water spuit, wat je vaak bij gemeentehuizen ziet), overkapping met heaters, het hele jaar door bloei in de tuin, haken voor de hangmat, buitenkeuken, en nog wel veel meer.

Kortom, klein maar fijn, maar elke cm2 is goed benut!

Professioneel Heftruck Syndroom

• Yaksa
Nog even over de afvoer van het water van je milieuonvriendelijke hottub; je nam in overweging om dat eventueel via de HWA te doen. Dan zou ik even checken of die nieuwe wijk niet een gescheiden waterafvoersysteem heeft, een voor hemelwater en een voor afvalwater. Als het een gescheiden systeem betreft dan ben je verplicht om die tub op het afvalwater aan te sluiten en niet op de HWA.
En plant geen wilde wingerd (is tot ongewenste invasieve plant verklaard: bron:) of hedera (ook wel klimop genoemd, gaat enorm woekeren zodra het echt is aangeslagen).

• Frankflash007
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 30-09-2024
Gaaf plan! Zou persoonlijk nog wel wat meer groen toevoegen aan de tuin door bijvoorbeeld een border links/rechts in de tuin.
Overspanning is inderdaad wat groot om in 1 balk uit te voeren. Normaliter kun je rekenen met 300 cm geeft een houten balkdikte van 15 cm. 400 cm overspanning 20 cm etc.
Sedumdak is leuk, maar voor de warmte hoef je het niet per se te doen. Het dak wordt wel warm in de zomer, maar hier zul je weinig van merken omdat de overkapping vrij hoog is en het kan doorwaaien.

En een goed stroomschema en hwa-plan maken helpt ook. Zorg voor voldoende afwatering. Als je de hottub wil vullen en ook wil koken achterin je tuin, zou ik daar vlakbij een wateraansluiting maken.

• RonnnL
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 03-07 13:10
Yaksa schreef op woensdag 20 september 2023 @ 15:56:
En plant geen wilde wingerd (is tot ongewenste invasieve plant verklaard: bron:) of hedera (ook wel klimop genoemd, gaat enorm woekeren zodra het echt is aangeslagen).
Weer wat geleerd, wist niet dat de wingerd een invasief type is. Had 'm op het lijstje staan om nog een keer in onze huidige tuin te plaatsen maar zie daar dan toch maar vanaf. Klimop is m.i. goed onder controle te houden, zeker als het alleen bij een schutting wordt toegepast. Wel af en toe wat snoeien natuurlijk.

• Yaksa
RonnnL schreef op woensdag 20 september 2023 @ 16:23:Klimop is m.i. goed onder controle te houden, zeker als het alleen bij een schutting wordt toegepast. Wel af en toe wat snoeien natuurlijk.
Maar dan alleen op een schutting die niet op de erfgrens met de directe buren staat. Er worden hier al genoeg topics geopend met als titel: "Ik heb een probleem met het groen van mijn buren wat door/over de schutting komt".

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Laurensius88
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 08-07 14:54
Hier mijn 2 cents ;)

Allereerst zou ik voor echt gras gaan en daar een robotmaaier opzetten. Dit zijn tegenwoordig de kosten niet meer, zeker als je het gras zaait en geen graszoden doet.
Echt gras voelt zoveel fijner om te lopen en geeft je ook een koel gevoel in de zomer. Met een robotmaaier heb je geen omkijken naar het grasmaaien en heb je ook geen dotten gras liggen.

Zelf ben ik de trotse eigenaar van een houtgestookte hottub en ik moet zeggen dat je wel echt rekening moet houden met de buren. Wij wonen in een buiten gebied, maar ik let wel op of ik hem aan kan steken met de wind ivm de buren.
We stoken enkel droog hout, maar ook dan heb je rook en zeker stank vorming. Wij gaan er gemiddeld 2-3x per week in en als we 2 dagen achter elkaar er in gaan, zijn "2 blokjes" wel erg optimistisch. Bovendien heb je vaak bij 2 blokjes meer rook overlast dan wanneer je hem goed heet stookt met een gevulde kachel.

Wat betreft de ondergrond van de hottub hebben wij voor flagstones gekozen. Dit hebben we gedaan zodat de hottub stevig staat en je geen last hebt van vieze voeten bij het instappen. Ik zou dit serieus overwegen tov grind.

Wat betreft de overige punten sluit ik mij aan bij @RonnnL, maar dat is puur smaak ;)

• vso
  • Niet online

vso

tja...

[...]

Goede tips!

Elektra plan is inderdaad belangrijk en dat word denk ik nog wel een puzzel.

Afwatering, vandaar dat onder de hottub grind ligt, van horen zeggen had ik begrepen dat dit een goede oplossing is om je water weg te laten stromen.

Aan de achtergevel hebben we een wateraansluiting gekozen.

In de garage zit nog een wateraansluiting, wellicht is het een idee om hem vanuit daar ook naar achter in de tuin te trekken?
Als je grind in geodoek wikkeld dan is dat een effectieve methode, je grind zomaar in de grond mikken dan kan de ruimte ertussen alsnog opvullen, je kan wel grind met geodoek zand eroverheen (drainageput) en dan een drainage slang (ook in geodoek gewikkeld) tegen elkaar aan leggen .. water vind door de slang -->doek --> zand --> doek --> grind wel zijn weg naar de lager gelegen regionen . je hebt ze ook in kratvorm

Beetje te ver maar met kratten en vijverfolie leggen ze ondergrondse "vijvers" aan op deze wijze voor extreem droge tijden .. (recirculatie van water) maar om daarvoor je tuin om te spitten is too much.

elektra/water / netwerk aanleggen naar de schuur voordat je de boel omspit is nice to have .. de kabels/leidingwerk is paar euro ..

Tja vanalles

• Yaksa
vso schreef op woensdag 20 september 2023 @ 17:23:
[...]Als je grind in geodoek wikkeld dan is dat een effectieve methode, je grind zomaar in de grond mikken dan kan de ruimte ertussen alsnog opvullen, je kan wel grind met geodoek zand eroverheen (drainageput) en dan een drainage slang (ook in geodoek gewikkeld) tegen elkaar aan leggen .. water vind door de slang -->doek --> zand --> doek --> grind wel zijn weg naar de lager gelegen regionen . je hebt ze ook in kratvorm
En in zo'n drainageput zoals jij voorstelt kun je ook om de paar dagen zo'n anderhalve kuub (1500 liter) water kwijt?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Anoniem: 1814876

.

[ Voor 98% gewijzigd door Anoniem: 1814876 op 28-09-2023 11:48 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Huisje
RonnnL schreef op woensdag 20 september 2023 @ 15:40:
Voor mijn smaak is de tuin weinig groen. Ik kan niet zo goed inschatten of dat is omdat jullie dat mooi vinden, of dat het een gevolg is van een wens voor een onderhoudsvrije tuin. Als het eerste het geval is kun je de rest van deze reactie negeren ;) In mijn ervaring is veel groen én onderhoudsvriendelijkheid prima te combineren. Smaken verschillen natuurlijk maar ik ben zelf in onze tuin (ook op het zuiden, gezin met kinderen) heel blij met:
  • Natuurlijke schaduw van enkele hogere bomen. In ons geval eentje van 6 a 7 m. hoog die niet geheel verduistert en toch nog wat zon doorlaat. Kost wat, maar geeft in één keer karakter aan je tuin.
  • Echt gras. Laat je niet bangmaken door horrorverhalen. Maaien is rustgevend, en anders heb je robotmaaiers.
  • Kruidentuin om kinderen te laten spelen/prutsen met aardbei, bieslook, bes, etc. Past bij jullie prima aan de linkerkant van de tuin, als onderdeel van een bredere border.
  • Begroeide schuttingen. Klimop, wingerd, kamperfoelie, jasmijn, dat soort spul.
  • Overkap direct grenzend aan het huis, zodat je niet door de regen naar een overkapping hoeft. Vooral fijn doordeweeks voor koffie en krant in de ochtend.
  • Een kundige buurvrouw die ons heeft geholpen met keuze voor onderhoudsvrije beplanting, en slim rekening hield met de hoogte van diverse planten.
Wat ik zelf nog niet heb opgelost, en wat in je ontwerp ook meespeelt, is dat je in de winter eigenlijk niet direct op mooi groen uitkijkt, maar eerst op een terras wat je dan niet gebruikt. Misschien links van het terras een niet al te brede border? Dan lever je maar een beetje ruimte in maar kijkt wel vanuit je woonkamer op allerlei groen uit.
Bedankt voor je punten!

Voldoende ruimte voor groen zowel links als rechts wat ik in eerdere berichten al had aangegeven. Ook mbt natuurlijke schuttingen etc. Het liefst hebben we dubbelstaafmat zodat we een mooie natuurlijke schutting kunnen creëren met de buren, maar dit is even afhankelijk van de buren.

De boom voor natuurlijke schaduw staat inderdaad in het ontwerp, zelf had ik tussen de 4-5 meter in gedachten.

Maaien ben ik met je eens, ik wil het ook heel graag alleen was ik door de horrorverhalen er vanaf gestapt. Dus dat is nog het overwegen waard.

Overkapping aan huis heb ik bij een ander al antwoord op gegeven. Zijn wij niet kapot van maar ik snap wel waarom anderen dit nemen.

Mbt terras in winter. Links wil ik niet ivm dat je loungeset dan weer een stuk naar binnen moet, word een ongemakkelijke plek voor mijn gevoel. Maar ik kan daar nog wel eens over nadenken.

De border achter het loungeset bied wel mogelijkheden om 2 boompjes te plaatsen.
NeFoRcE schreef op woensdag 20 september 2023 @ 15:44:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

We hebben een tui van 12 diep en 8 breed. Deze foto's zijn van de achtertuin. Al het houtwerk zelf gedaan, bestraten, borders, laten doen. Er zit voor iedereen hier wat in;

zandbakje van de meiden. 2 schommels. Bankjes in de tuin. Waterornament, vernevelaar, druppelslangen, speeltegel voor de meiden (tegel waar via 5 gaten random water spuit, wat je vaak bij gemeentehuizen ziet), overkapping met heaters, het hele jaar door bloei in de tuin, haken voor de hangmat, buitenkeuken, en nog wel veel meer.

Kortom, klein maar fijn, maar elke cm2 is goed benut!
Ik kan niet anders zeggen dat jullie dit mooi hebben gedaan! Kan ik zeker inspiratie van opdoen! Wellicht dat het voor ons iets te krap/druk is, wij houden wel van strak zegmaar.
Frankflash007 schreef op woensdag 20 september 2023 @ 16:17:
Gaaf plan! Zou persoonlijk nog wel wat meer groen toevoegen aan de tuin door bijvoorbeeld een border links/rechts in de tuin.
Overspanning is inderdaad wat groot om in 1 balk uit te voeren. Normaliter kun je rekenen met 300 cm geeft een houten balkdikte van 15 cm. 400 cm overspanning 20 cm etc.
Sedumdak is leuk, maar voor de warmte hoef je het niet per se te doen. Het dak wordt wel warm in de zomer, maar hier zul je weinig van merken omdat de overkapping vrij hoog is en het kan doorwaaien.

En een goed stroomschema en hwa-plan maken helpt ook. Zorg voor voldoende afwatering. Als je de hottub wil vullen en ook wil koken achterin je tuin, zou ik daar vlakbij een wateraansluiting maken.
Dankje! Check, is inderdaad al flink aan bod gekomen, er is gelukkig genoeg ruimte zowel links als rechts voor meer groen.. Ook groene schuttingen etc.

Word inderdaad toch een andere manier van de palen plaatsen voor overkapping helaas, dankjewel.

Ah kijk, ik dacht inderdaad dat het ook hielp voor de warmte met een overkapping.

Waterkraantje zal inderdaad ook richting de overkapping gaan. Zeker met de buitenkeuken is dat handig inderdaad.
Laurensius88 schreef op woensdag 20 september 2023 @ 16:40:
Hier mijn 2 cents ;)

Allereerst zou ik voor echt gras gaan en daar een robotmaaier opzetten. Dit zijn tegenwoordig de kosten niet meer, zeker als je het gras zaait en geen graszoden doet.
Echt gras voelt zoveel fijner om te lopen en geeft je ook een koel gevoel in de zomer. Met een robotmaaier heb je geen omkijken naar het grasmaaien en heb je ook geen dotten gras liggen.

Zelf ben ik de trotse eigenaar van een houtgestookte hottub en ik moet zeggen dat je wel echt rekening moet houden met de buren. Wij wonen in een buiten gebied, maar ik let wel op of ik hem aan kan steken met de wind ivm de buren.
We stoken enkel droog hout, maar ook dan heb je rook en zeker stank vorming. Wij gaan er gemiddeld 2-3x per week in en als we 2 dagen achter elkaar er in gaan, zijn "2 blokjes" wel erg optimistisch. Bovendien heb je vaak bij 2 blokjes meer rook overlast dan wanneer je hem goed heet stookt met een gevulde kachel.

Wat betreft de ondergrond van de hottub hebben wij voor flagstones gekozen. Dit hebben we gedaan zodat de hottub stevig staat en je geen last hebt van vieze voeten bij het instappen. Ik zou dit serieus overwegen tov grind.

Wat betreft de overige punten sluit ik mij aan bij @RonnnL, maar dat is puur smaak ;)
Dankjewel voor je uitgebreide uitleg! Gras is inderdaad iets wat ik graag wil maar door horrorverhalen eigenlijk niet meer durf. Maar door de vele reacties dat het allemaal wel mee valt en er juist voordelen aan zijn ga ik me er toch wat meer in verdiepen! Dankjewel!

Helemaal begrijpelijk dat je rekening moet houden met de buren mbt stoken. Is ook niet meer dan logisch voor een goede verhouding met je buren. Maar als je een heel verhaal typt en het enige wat er uit komt is: Wat vinden de buren wel niet van de rook?
Ja jongens, zijn we nou echt allemaal sneeuwvlokjes geworden of hoe zit dat? Het is niet dat ik de nieuwe paus ga kiezen dagen achter elkaar en de hele straat blauw straat van de rook.
En daarna pas een discussie over hoeveel fijnstof er wel niet vanaf komt... Tja... Daar zijn wellicht andere topics beter voor.

En bedankt voor de tip mbt ondergrond, daar ga ik even naar kijken!
vso schreef op woensdag 20 september 2023 @ 17:23:
[...]

Als je grind in geodoek wikkeld dan is dat een effectieve methode, je grind zomaar in de grond mikken dan kan de ruimte ertussen alsnog opvullen, je kan wel grind met geodoek zand eroverheen (drainageput) en dan een drainage slang (ook in geodoek gewikkeld) tegen elkaar aan leggen .. water vind door de slang -->doek --> zand --> doek --> grind wel zijn weg naar de lager gelegen regionen . je hebt ze ook in kratvorm

Beetje te ver maar met kratten en vijverfolie leggen ze ondergrondse "vijvers" aan op deze wijze voor extreem droge tijden .. (recirculatie van water) maar om daarvoor je tuin om te spitten is too much.

elektra/water / netwerk aanleggen naar de schuur voordat je de boel omspit is nice to have .. de kabels/leidingwerk is paar euro ..
Bedankt! Ga ik eens even onderzoek naar doen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Yaksa
Huisje schreef op woensdag 20 september 2023 @ 17:55:
[...]Helemaal begrijpelijk dat je rekening moet houden met de buren mbt stoken. Is ook niet meer dan logisch voor een goede verhouding met je buren. Maar als je een heel verhaal typt en het enige wat er uit komt is: Wat vinden de buren wel niet van de rook?
Ja jongens, zijn we nou echt allemaal sneeuwvlokjes geworden of hoe zit dat? Het is niet dat ik de nieuwe paus ga kiezen dagen achter elkaar en de hele straat blauw straat van de rook.
En daarna pas een discussie over hoeveel fijnstof er wel niet vanaf komt... Tja... Daar zijn wellicht andere topics beter voor.
Ik denk dat een aantal posters jou willen behoeden voor topics die volgend jaar geopend zouden kunnen worden met als mogelijke titel: "Mijn ((over/achter) buurman heeft een houtgestookte hottub en daar kan mijn astmatische dochter niet tegen. Kan ik hiervoor de rechtsbijstand inschakelen?"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JaMaaT
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 20:03
MrG schreef op woensdag 20 september 2023 @ 14:55:
[Afbeelding]
Hij heeft de tuin vol op het zuiden toch? Dan heb je de zon er overdag vol in staan.

Wij hebben 'm achterin de tuin. Laten we eerlijk zijn. Als je in een overkapping gaat zitten al een logistieke onderneming vind zou ik de tuin asfalteren ;)

Weet niet wat je altijd mee naar achteren zou moeten nemen. Maar een dienblad met koffie naar de achterkant van de tuin transporteren net zoveel werk wanneer je de overkapping aan de achterkant zet.

Ik vind het juist mooi om van het huis af te zitten. Je zit dan meer "in de tuin". Nu is onze tuin 11x11 dus wel iets minder lang. Vind persoonlijk dat we een mooie overkapping hebben. Dus is ook geen straf om van binnenuit tegenaan te kijken.

Weet niet hoe de schuur is? Is het idee om dan in het verlengde tegen de overkapping aan te kijken. Of door te trekken naar de achtergevel van de woning. Dan moet je weer oppassen dat je schaduw in de woning gaat creeeren. En onze buurman heeft de overkapping net zo hoog gemaakt als z'n platte dak. Dan krijg je wel een hele hoge overkapping. Doet niet direct gezellig aan. Maak je 'm lager krijg je wellicht een rare aansluiting op je schuur.

Even posen: JaMaaT in "Het grote tuinen, balkons en plantentopic"

• Toke_gt
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 22:42
Huisje schreef op woensdag 20 september 2023 @ 15:08:
[...]

We zijn inderdaad op de hoogte dat het waarschijnlijk serieus geld gaat kosten. Maar ik moet zeggen dat we dat er voor dit huis wel voor over hebben. We hebben ook een flinke klapper gemaakt met ons vorige huis waardoor we dit liever terug in de woning/tuin stoppen dan door alles op de bankrekening te houden.
Ik vind je ontwerp mooi en strak en het voldoet aan de eisen die je jezelf hebt gesteld. En hulde voor je skills voor de renders, Maar toch zou ik je, met het oog op wat je hierboven schrijft, willen adviseren jezelf een ontwerp door een tuinarchitect cadeau te doen. Die hoort je ideeën aan en geeft je vervolgens een heel andere kijk op dezelfde tuin, met andere materialen, verdeling schaduw/zon, speelruimte, combinatie van planten etc. Een goed ontwerp laat je tuin echt mooi tot zijn recht komen, terwijl je hier eigenlijk vanuit huis over je kunstgras je tuinkamer inkijkt. Is prima natuurlijk, maar bij een wens voor een strakke tuin zijn er nog zoveel andere mooie toepassingen die je door de seizoenen heen van je tuin laten genieten. Dat mis ik nu een beetje, vandaar de tip.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Yaksa schreef op woensdag 20 september 2023 @ 17:39:
[...]

En in zo'n drainageput zoals jij voorstelt kun je ook om de paar dagen zo'n anderhalve kuub (1500 liter) water kwijt?
tijd voor wat nuttige info voor jou

Een gemiddeld bad/spa dingus zit hooguit aan 1/3de van dat exclusief "mensenvulling" die ook wat water verplaatsen .. een doorsnee bad vul je ook niet 300L moment dat je er in plonst is 50% makkelijk weg door het overloopputje

Je kan natuurlijk elke keer water lozen van de tub maar je kan ook filteren dat kan via planten en andere zaken of gewoon via een zwembad/spa filter systeem.

Die drainage / grindputten & infiltratiekratten zijn bedoelt om "lucht" in de grond te introduceren omdat water niet zo goed door aarde/klei gaat maar wel door zand & lucht zal het sneller wegzakken .. en in het oppervlakte/grond water terrecht komen..

je kan natuurlijk wat ik vind een lelijke regen-water-ton in het hek of bij je HWA pijp zetten .. of gewoon een ondergrondse oplossing die het grijswater filtert en dat je kan recirculeren . voordeel van ondergronds is dat het redelijk gefiltert is door de zandlagen die het door moet worstelen .. versus de regenton die toch slib als bezinking overhoud..

Vroeger toen de vissen over straat liepen intresseerde men zich niet zo voor zuinigheid.. anno nu kan je met een kaars een heel eind komen om water te verwarmen.. + geduld natuurlijk :+ dus zo'n ophef maken over iemand die 10x per jaar gemiddeld zijn water gaat verwarmen snap ik ook totaal niet .. vergelijk het met BBQ dat kan soms heftig zijn maar dat doe je niet dagelijks .. dat kan je niet vergelijken met je huis verwarmen in de winter.. zinloze discussie uberhaupt dus ..

Je wilt ook een erg efficiente verbranding hebben waar max warmte overdracht naar het water is. want slechte verbranding is als resultaat dat je de verwarmingsbuizen isoleert via het roet en goeie trek betekend ook dat je buren weinig last zullen ervaren.

Daarnaast kan je ook "pre-verwarmen" met solar oid .. of elektrisch als je PV overschot hebt ..

ter indicatie
Als je 1,5m3 water of 4,5 m3 zwembad wilt verwarmen van 20 graden naar 30 graden zijn ze met een WP of solar 10 uur bezig met een graad per uur .. dat kost aardig wat KW energie .. daar moet je een aardige installatie tegenover zitten wil je dat met "hout" vuur doen .en zoiets aan de gang houden is niet te doen.

ps @Huisje vergeet niet als je gaat stoken je houtopslag ergens uit de wind /droog op te kunnen slaan 1 a 2m3 aan hout is aardig wat aan volume en word vaak "nat" aangevoerd .. dus het zal nog in de tuin moeten drogen .. en een hout splitter om het handzaam te maken zodat het in je brander kan .tenzij je pellets neemt die moeten weer in een vochtvrije opslag.

[ Voor 23% gewijzigd door vso op 20-09-2023 19:43 ]

Tja vanalles

• Nicap
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 08-07 14:59

Nicap

Tsssk....

Je kunt eventueel ok nog met epdm matten de hottub verwarmen. Heb het hier ook op de overkapping liggen.
Onze hottub van 1700 liter kun je daar aardig warm mee krijgen als je een paar goede zonnige dagen hebt. Buiten de zomer en wat minder zonnige dagen stoken we wel hout. Maar dan is de kans dat de buren buiten zitten een stuk kleiner.
Heb nu 4m2 aan matten, maar ga denk ik uitbreiden, want het werkt best goed. Denk minimaal 8, maar wellicht ook naar 12.

Heb je al een hottub? Mocht je deze nog aan willen schaffen, kijk dan eens op www.koriks.ee
Dat is een fabrikant in Estland, maar verkoopt ook aan NL. Verschil met de prijzen in NL is aanzienlijk.
Ik vermoed dat het binnenwerk van de ducktub van welvaere ook bij deze leverancier vandaan komt.
Hij is in elk geval identiek. Paar huizen verder heeft iemand die van welvaere, maar die was een paar duizend meer kwijt,

PVoutput 3.4 kWp Solar Frontier SF-170 + Omnik 4.0 TLII

• Yaksa
vso schreef op woensdag 20 september 2023 @ 19:24:
[...]idus zo'n ophef maken over iemand die 10x per jaar gemiddeld zijn water gaat verwarmen snap ik ook totaal niet .. vergelijk het met BBQ dat kan soms heftig zijn maar dat doe je niet dagelijks
TS heeft aangegeven om de paar dagen van z'n hottub gebruik te willen maken.
Dat is toch wel wat vaker dan 10 x per jaar.
Overigens heb je dan wel een aardige houtopslag nodig......
En een filtersysteem wat, afhankelijk van hoe je wilt filteren, ook aardig wat ruimte in beslag kan nemen.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

Anoniem: 1814876

.

[ Voor 104% gewijzigd door Anoniem: 1814876 op 28-09-2023 11:48 ]

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Yaksa schreef op woensdag 20 september 2023 @ 20:13:
[...]
TS heeft aangegeven om de paar dagen van z'n hottub gebruik te willen maken.
Dat is toch wel wat vaker dan 10 x per jaar.
Wens zegt niks over werkelijkheid,

Ik vind het knap als je uberhaupt elke week /dag/maand van het ding gebruik maakt al zou het 100% gratis zijn.. kortom #MugOlifant
Overigens heb je dan wel een aardige houtopslag nodig......
meh dat is niet alles, kijk in het openhaard topic .. der komt een hoop bij kijken om het handbaar te maken.
En een filtersysteem wat, afhankelijk van hoe je wilt filteren, ook aardig wat ruimte in beslag kan nemen.
nah .. de waterpomp voor pc/cv als indicatie .. met wat filters .. niet veel groter dan een stofzuiger

[ Voor 3% gewijzigd door vso op 20-09-2023 20:42 ]

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Huisje
@JaMaaT

Ziet er mooi uit ook je overkapping!
Leuk om je ervaring zo te horen.

@Toke_gt

Ik snap je helemaal. Sowieso willen we binnenkort het een en ander met de hovenier overleggen en mogelijk dat hij nog ideeën heeft en of een tuinarchitect. Maar het idee was in eerste instantie om wat ideeën op te doen hier en wat ervaringen.

@vso
Thanks!
Ja qua opslag staat het droog onder de overkapping tussen schuur en hottub in (1,5m diep). Dat lijkt me voldoende denk ik?

@Nicap
Super bedankt voor de tips en de leverancier. Goed om te weten. Daar ga ik zeker even naar kijken. Elke euro besparing is er eentje natuurlijk.

@Yaksa
Uiteraard is kan ik niet van te voren zeggen hoe vaak ik er in ga. Dat blijft gokken. Ook als is het maar één keer per maand. Ook prima toch.

De ruimte lijkt me voorderest geen issue in de nieuwe tuin.

@Anoniem: 1814876
Gelukkig is niet iedereen hetzelfde, anders word het ook zo saai. Ik ken niemand met "zo'n ding" dus ik zie en hoor ook geen gebruikerservaringen in mijn omgeving. Daarnaast gaat het niemand toch wat aan als ik hem maar 3x per jaar ga gebruiken? Als ik dat het waard vind is het ook prima toch.

Daarnaast heb ik geen standaard 9-5 baan, waar ik na mijn werk nog even de hottub op moet stoken. Als je inderdaad 5 a 6 dagen in de week werkt buiten huis... Tja dan kan ik me voorstellen dat het allemaal wat minder makkelijk is.

Ook heb ik het idee dat je een verkeerd idee hebt van hoe zo'n hottub werkt. Kilo's hout zeulen... Stel je voor dat je 8 blokjes hout 2 meter moet verplaatsen 🤣

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Huisje schreef op woensdag 20 september 2023 @ 20:42:
@vso
Thanks!
Ja qua opslag staat het droog onder de overkapping tussen schuur en hottub in (1,5m diep). Dat lijkt me voldoende denk ik?
dunno zie Ervaringen openhaardhout - Deel 2 kunnen ze meer vertellen over de opslag /verwerking ..

als bbq ook een hobby is .. zou ik een houtsoort nemen waarbij voedsel ook lekker smaakt.

Tja vanalles

• Huisje
vso schreef op woensdag 20 september 2023 @ 20:45:
[...]

dunno zie Ervaringen openhaardhout - Deel 2 kunnen ze meer vertellen over de opslag /verwerking ..

als bbq ook een hobby is .. zou ik een houtsoort nemen waarbij voedsel ook lekker smaakt.
Thanks.

Ja dat is het haha. Maar daar gebruiken we kolen!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Separator
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 08-07 08:51
Huisje schreef op woensdag 20 september 2023 @ 20:46:
[...]
Maar daar gebruiken we kolen!
Ik denk dat hij het over het rookhout heeft ;)

Wat betreft de hottub is de beslissing al genomen volgens mij. Maar toch ook vanuit mijn kant de ervaring dat je echt wel rook gaat produceren. Afhankelijk van hoe de luchtstromen door de tuinen en langs de gevels zijn, kan je hier terecht gedoe over krijgen met buren.

Verder goed om na te denken over het schoonhouden van dat water. Toen ik met vrienden zo'n ding had tijdens een weekje weg, hebben wij iedere dag het volledige water ververst. We zaten er dan ook wel met zes man een paar uur in bier te drinken, maar dat zag er 's morgens zo smerig uit. Die zat aangesloten op een rivier met pomp dus zat ook zo weer vol.

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Nicap schreef op woensdag 20 september 2023 @ 19:57:
Je kunt eventueel ok nog met epdm matten de hottub verwarmen. Heb het hier ook op de overkapping liggen.
Onze hottub van 1700 liter kun je daar aardig warm mee krijgen als je een paar goede zonnige dagen hebt. Buiten de zomer en wat minder zonnige dagen stoken we wel hout. Maar dan is de kans dat de buren buiten zitten een stuk kleiner.
Heb nu 4m2 aan matten, maar ga denk ik uitbreiden, want het werkt best goed. Denk minimaal 8, maar wellicht ook naar 12.

Heb je al een hottub? Mocht je deze nog aan willen schaffen, kijk dan eens op www.koriks.ee
Dat is een fabrikant in Estland, maar verkoopt ook aan NL. Verschil met de prijzen in NL is aanzienlijk.
Ik vermoed dat het binnenwerk van de ducktub van welvaere ook bij deze leverancier vandaan komt.
Hij is in elk geval identiek. Paar huizen verder heeft iemand die van welvaere, maar die was een paar duizend meer kwijt,
denk aan op een zeer hete dag op het strand lopen, je hoeft alleen de bovenste laag weg te halen om "koeler" zand te vinden ..

hierom zou ik je eerder een zandbatterij setup adviseren .. met 2de hands PV panelen stop je de opwek (hitte) in zand en via een rvs buis haal je de hitte er weer uit thermostaat kraan ertussen oid .. en er zijn meer dagen dat de zon 'genoeg" opwerkt .. en wat je overdag opwekt kan je savonds of de dag erna wel aftappen..als de isolatie goed genoeg is (zand/aarde droog houden is het enige vereiste)

EPDM is alleen op de dag zelf te gebruiken en water verliest helaas snel zijn temperatuur .. zelfs als je het achter glas plaatst is die setup minder rendabel .. 20 dagen mooi weer

FYI ik heb 6m2 EPDM voor 4,5m3 zwembad (zie zwembad topic)

Tja vanalles

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Separator schreef op woensdag 20 september 2023 @ 20:52:

Verder goed om na te denken over het schoonhouden van dat water. Toen ik met vrienden zo'n ding had tijdens een weekje weg, hebben wij iedere dag het volledige water ververst. We zaten er dan ook wel met zes man een paar uur in bier te drinken, maar dat zag er 's morgens zo smerig uit. Die zat aangesloten op een rivier met pomp dus zat ook zo weer vol.
oke ff "offtopic"

als je een zwembad filter neemt (Het grote zwembad topic - Deel 2) zandfilter (ZFP) of cartridge (CRP) die filteren 20-5 micron .

voor relatief koud water 24-30 graden is dat goed genoeg, zeker als je het water 1 a 2x volledig rondpompt de cartridges zijn helaas veelvuldig vervangen ..

Bij een 30-40 graden (spa) gaat je lichaam meer afscheiden + relatief minder water
- omdat er weinig water in zit is het lastiger met chemicalien in balans te houden

je zou kunnen denken aan pre (haren filter) --> normale filter --> fijne filter maar meeste doen het gewoon denk ik met standaard zwembad filter pompen..

maar goed meer daar in dat topic :) zitten ook veel spa/jacuzzi bezitters

Tja vanalles

• Huisje
Oké, laatste keer. Dan hou ik erover op.

Normaal hout. Ja dat kan geuren en roken. Maar ik heb zelf echt hele goede ervaringen met Pini-Kay briketten. Dat rookt zo goed als niet en je ruikt het ook bijna niet, in ieder geval nooit als een penetrante en vervelende rooklucht ervaren.

Mocht je nou eens een vuurtje willen stoken, probeer het eens.

https://www.baltawood.com/houtbriketten/pini-kay/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 08-07 10:28
Modbreak:Mensen, de houtstook yay/nay discussie hoeft niet elk topic erbij gesleept te worden. Daar gaan we toch niet uitkomen.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 06:44
RonnnL schreef op woensdag 20 september 2023 @ 16:23:
[...]

Weer wat geleerd, wist niet dat de wingerd een invasief type is. Had 'm op het lijstje staan om nog een keer in onze huidige tuin te plaatsen maar zie daar dan toch maar vanaf. Klimop is m.i. goed onder controle te houden, zeker als het alleen bij een schutting wordt toegepast. Wel af en toe wat snoeien natuurlijk.
Ik heb een wilde wingerd op twee buitengevels van mijn woning en dat gaat prima. Stukken beter dan hedera. Wingerd hou ik makkelijk in toom, groeit niet overal tussen en achter. Verliest in de winter zijn blad en dan snoei je zo de takken weg waarvan ze te ver/ hoog/ snel groeien.
Ik had ook geen idee dat die als ongewenst en invasief werd beschouwd. Hebben ze hedera al op die lijst gezet?

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• badboyqxy
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 27-06 17:05
@Huisje

Ik reageer even alleen even op je basis idee en lees even niet de overige discussies over balk diktes etc.

Als je een tuin wil ontwerpen, wil je het algemeen rekening houden met paar dingen.

1. lijnen spel, je wil eigelijk meerdere punten pakken en vandaaruit wil je een tuin ervaring creeren. In het eerste opzet doe je dit slechts met 2 lijnen, namelijk voor en achter, dit is een beetje zonde gezien het formaat van je tuin.

Je zou bijv. ook de buitenkeuken aal de linker zijkant kunnen maken om maar bijv. iets te noemen.

2. Door lagen in je tuin te verwerken achter elkaar ontstaan het gevoel van diepte, dit zelfde werkt overigens ook voor de breedte (alleen dan vanuit een andere lijn)

Het naar voren halen van de hottube en dit bij te combineren met de boom op je tekening is hiervoor een goed voorbeeld.

Denk echter ook bij om een border
Maar ook je tuin afscheiden van andere delen van je tuin, geeft een groter en ruimer effect en meer privacy.

Door bijv. wat afscheiding te zetten bij de hottube, zou je hier een buiten douche kunnen maken, nog een klein terras

en maak het terras bij je huis niet te groot, dit hoeft echt niet 5m diep en breedte van je tuin te zijn.
Voor alleen een zitje is 3m algemene voldoende, wil je meer kun je mogelijk 4m aanhouden.

3. maak voor je begint een electriciteits(stroom/licht/krachtgroep?), bewateringsplan en bepaal waar waterleidingen dienen te komen.
Mocht je de mogelijkheid hebben. leg altijd mantelbuizen onder je terras, zodat je later altijd nog dingen bij kan trekken.
Gras is zo opnieuw gelegd, terras niet.

4. Kosten
voor kosten indicatie, reken even 270 per m2 voor overkapping (als je zelf gaat doen scheelt dit heel, heel veel)
voor terras reken 50m2
voor gras 3m2

Zorg wel dat eerst je tuin omgespit is, kost gemiddeld 4m2 hou wel rekening mee dat je ca. 10% extra grond erdoor krijgt, dat of ik bakken moet of afgevoerd dient te wordne.

• Gadgeteer
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 08-07 10:57
[...]

Goede tips!

Zo de grond in? Lijkt me geen goed idee.

• MrG
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 08-07 16:55

MrG

[Vind ik ook zo gek nog niet eigenlijk! Heb je alleen niet het idee dat je veel van de brede tuin gaat missen en het daardoor kleiner oogt dan dat het is?

Je gaat dan van 9,75 breed naar 5,85 breed (voor het oog)

Dat valt meestal wel mee, het grappige is dat mensen veelal borders gaan plaatsen aan de zijkant. Dat heb je nu dus niet nodig want je benut elke vierkante meter. Gevoelsmatig hou je feitelijk meer tuin over.
Je kunt een stukje uit de erfgrens blijven in verband met je buren, wij kwamen hier met de buren prima uit.
Dan nog een kleine tip mocht je dit doen; Wij hadden de achterwand lager dan de voorzijde van veranda, het dak liep dus schuin af richting de buren Op die manier leek het bij de buren geen enorm bouwwerk want zij zagen alleen die lage kant. Waren ze superblij mee, want het "ingebouwde" gevoel was helemaal weg.

En zoals iemand schreef je hebt de zon er vol in, dat is dus niet zo. Alleen in de ochtend als ik het plaatje zo zie en dan zit je in de avond in de schaduw. Zet je hottub linksachter en dan bubbel je lekker in het avondzonnetje :-)
Succes!

• Onderling1987
  • Laatst online: 08-07 09:49
Ik zou persoonlijk deze tekening bespreken met de hovenier, een goede hovenier zal ook weten hoe je de afwatering kan worden aangelegd. Hiervoor is ook afhankelijk wat de ondergrond is. Ook goede ondersteuning voor de hottub weten ze waarschijnlijk wel raad mee.

Ik lees in je startpost dat je kiest voor kunstgras en jullie een hond hebben. Heb je er bij deze keuze rekening mee gehouden dat kunstgras in de zomer heet wordt en de tere hondenvoetjes dat niet heel fijn vinden. Bij onze tuin hebben wij daarom toch gekozen voor echt gras.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Huisje
@badboyqxy

Heel erg bedankt voor het meedenken en je uitgebreide tips. Dit geeft stof tot nadenken!

@Gadgeteer

Zou helemaal fantastisch zijn als je dan laat weten wat wel een goed idee is :P Dan leren we er nog van.

@MrG

Dank voor je tips. Ik zeg je wel eerlijk dat ik hem achterin denk ik wel mooier vind staan. Maar dat is persoonlijk natuurlijk!

Schuine dak is iets om over na te denken.

@Onderling1987
Duidelijk! Kunstgras is inderdaad al flink aan bod gekomen de afgelopen paar reacties. Ik ga nu toch weer naar normaal gras kijken, werd eerst bang gemaakt door horrorverhalen over echt gras namelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gadgeteer
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 08-07 10:57
Huisje schreef op vrijdag 22 september 2023 @ 11:03:
@badboyqxy

...

@Gadgeteer

Zou helemaal fantastisch zijn als je dan laat weten wat wel een goed idee is :P Dan leren we er nog van.

@MrG

...

@Onderling1987
...
Vroeg gewoon of je het chloorwater de grond in wilt laten lopen of niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Odysseus87
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 29-06 20:21
wat voor programma gebruikte je voor het ontwerp (3D?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakduke
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 00:35

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
De ts is al een hele tijd niet online geweest en bovendien halen we topic hiervoor niet omhoog. Ik doe deze op slot.

Tweakers Discord

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.