Onderaf isoleren houten vloer i.c.m. droogbouw LTV bovenkant

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

• JBRNDS
  • Registratie: September 2023
  • Laatst online: 11-10-2023
Dag allemaal!

Op dit moment ben ik mijn huis aan het renoveren. Op de begane grond heb ik een houten vloer met een kruipruimte.
Boven op deze vloer ga ik WARP-systems Lage Temperatuur Verwarming aanleggen. Deze vloerverwarming bestaat uit een EPS onderlaag waarin je de buizen van de verwarming legt. 

Door deze EPS is de vloer van bovenaf al geïsoleerd (RD-waarde +-1). Nou las ik dat je een vloer nooit vochtdicht mag inpakken. 

Zou het met deze constructie wel mogelijk zijn om met steenwol de vloer van de onderzijde te isoleren? Of geldt dit als het inpakken van de vloer?

Ik ben benieuwd hoe jullie hiernaar kijken. Daarnaast ben ik ook benieuwd naar de alternatieven als dit niet mogelijk is.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 23:09
Onderzijde dampopen isoleren, du smet steenwol bijvoorbeeld kan prima. Lekker folie op de bodem leggen om eventueel vocht te weren, zorgen dat er onder de steenwol nog een klein beetje ventilatie is, als er dan vocht of gas uit een lekke gasleiding in de kruipruimte komt dan kan dit evengoed nog weg.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• JBRNDS
Dankje!

Zou je in dit geval ademruimte overhouden tussen de steenwol? Of raad je aan om dit gelijk op het hout te monteren?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 23:09
direct tegen het hout, hele dikte van je balk vullen met steenwol.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• frennek
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 01-04 16:27
Hoe is de vochthuishouding van de kruipruimte? Zeker bij een houten constructie is het belangrijk om nergens condens te krijgen. Cruciaal is vaak het afdekken van de bodem met folie om de luchtvochtigheid te verlagen.

• JBRNDS
Hi Frennek,

In de zomer heb ik het huis aangekocht, op dit moment is het goed. Voor de aanschaf hoorde ik dat het bij de buren relatief vochtig is (in de winter/herfst).

Ik ga aan de slag met betere kruipruimteventilatie, al denk ik dat door het grondwaterpeil in de gemeente een vochtige kruipruimte bijna onvermijdelijk is.

Verwacht je dat er na bodemafdekking met folie veel kans is op condens? Zo ja, kan ik hier op een bepaalde manier op inspelen? Ikzelf dacht dat het doel van de ademruimte tussen de steenwol en de vloer van onderaf hiervoor nodig was.

Ben erg benieuwd hoe jij en anderen hiernaar kijken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• frennek
Door het dikke isolatiepakket wat je wilt gaan aanbrengen, zal de onderkant van de isolatie de omgevingstemperatuur van je kruipruimte aannemen. Als er dan vocht vanuit de grond aanwezig is en ook verzadigde warmere vochtige lucht van buiten aangevoerd wordt, kan het in sommige periodes tot een luchtvochtigheid van 100% komen in de kruipruimte waarbij het vocht op alles neer zal slaan, dus ook de onderzijde van je isolatie en houten balken.

Door het afsluiten van de bodem heb je een belangrijke bron van vocht weggenomen, waardoor deze situaties veel minder vaak zullen ontstaan.

Belangrijk is dus het hebben van goede ventilatiepunten aan beide kanten van het huis, liefst op de windrichting zodat er goede natuurlijke ventilatie ontstaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• frennek
Over het isoleren van de kruipruimte is al ontzettend veel geschreven in dit topic (Kruipruimte vloer (na-)isoleren). Je zult zien dat bij velen de standaard procedure is om te beginnen met het afsluiten van de bodem met bodemfolie. Deze laat je doorlopen tot tegen je fundering waar je het tegen vast zet.
Pagina: 1