Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TomBE
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 16-06 16:44
Hallo,

Ik ben op zoek naar een NAS systeem dat vooral zal worden gebruikt om, via plex, video's en foto's te stockeren en bekijken.

Nu ben ik aan het twijfelen tussen 2 systemen.
Synology ds423+
qnap ts 464 8g
https://tweakers.net/pricewatch/compare/1919088;1900324/

De ds 423+ zou ik al direct uitbreiden met 4GB ram (+-100 euro voor syno RAM ) naar 6GB
wat de prijs, ongeveer, gelijk trekt.

Om het verschil mogelijks duidelijker te krijgen, vroeg ik me af of het nuttig zou zijn om, in mijn geval, ook gebruik te maken van ssd cache?
Werkt dan alles plots sneller/vlotter?

bedankt, tom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peter-rm
  • Registratie: Juni 2015
  • Nu online
op nascompares zijn beide modellen vergeleken, met name de plex capaciteiten
https://nascompares.com/g...nas-which-should-you-buy/

ik zou zelf voor de qnap gaan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 15:25
Je zou ook naar de 462 kunnen kijken. Is gelijk aan de 464, maar dan 1x 2.5 Gbit netwerkaansluiting ipv 2x, een dual core ipv quad core.

De 462 met 2 GB Ram is € 389, de 464 met 8 GB is € 599 (Erin’s nog een 4 GB-variant, maar die is duurder dan die met 8 GB.)

Extra geheugen voor de 462 kost paar tientjes.

De 462 heeft overigens een Cinebench R23-score van 619 en 1055

De 423+ heeft een score van 444 en 1541.

De 462 is dus single core dus 30% sneller en multicore 30% trager.

Je belast de cpu niet zwaar en waarschijnlijk is de nieuwere cpu in de 462 dan de snellere (vs de 423+).
Ook de gpu in de 462 is nieuwer, al is de vraag wat daar voor verbeteringen inzitten.

Hetzelfde geldt natuurlijk voor de 464, die heeft een stuk snellere cpu dan de 423+. In single is het dezelfde score als van de 462, 30% dus, multicore is het 2227 (+45%).

• TomBE
Hallo,

Bedankt voor de reacties. Daar kan ik al iets mee. Ik heb ook ergens gehoord dat qnap < syno qua kwaliteit. Klopt dit?

• S1NN3D
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
Zoveel mensen, zoveel meningen. Kijk/lees de reviews en trek jouw conclusie, zou ik zeggen.

Zelf heb ik diverse Synology’s gehad en nu een 918+ die ik zou willen vervangen. Toch twijfel ik om er weer eentje van hen te nemen. De hardware is toch wel matig en ze neigen tegenwoordig naar verdor lock-in waarbij ze hun eigen spul voortrekken. Maar hun software zit dan weer wel het beste in elkaar.

Bij een Asustor of QNAP krijg je betere specs maar moet je aan de software kant concessies doen tov Synology.

Wat vindt je zelf belangrijk?

SSD cache doet niet super veel. Het maakt bijvoorbeeld Docker een tikkeltje responsiever.

Ga sowieso geen € 100 neerleggen voor 4GB RAM van Synology zelf. Dat kan echt voor een fractie van de prijs. Zie [Synology] Geheugen upgrade ervaringen per model.

• TomBE
Is de software van qnap zo functioneel verschillend?
Pagina: 1