Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ymoona
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 08-05 12:06
Ik heb 4,5 jaar geleden een wasmachine gekocht op
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen
. Deze is er vorige week mee uitgescheden. Dus de webshop gebeld, monteur ingepland voor reparatie.

Conclusie van de monteur: inverter module is defect. Reparatie kost 360 euro (inclusief 90 euro voor rij/onderzoekskosten)

Hier ben ik niet direct mee akkoord gegaan omdat dit de helft is van wat de machine gekost heeft en geen enkele intentie was om dit onder garantie verhelpen. Dus heb ik diezelfde dag een mail gestuurd (geen telefonisch contact mogelijk) dat ik het een onredelijk voorstel vind en vraag om een tegemoetkoming.

De reactie was duidelijk, buiten garantie (2 jaar) dus zelf betalen.

Dit vind ik onredelijk en heb ze daarom vanochtend nogmaals een mail gestuurd waarin ik aanspraak maak op wettelijke garantie. Vraag om herstel of vervanging binnen redelijke termijn onder garantie.

Is het redelijk om aanspraak te maken op wettelijke garantie?

https://f1nerd.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 13:53
Welke wasmachine is het?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• I_IBlackI_I
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 21:25
Nee aanspraak maken op garantie heeft geen zin. Je kan wel beargumenteren dat de wasmachine non-conform is omdat je mag verwachten dat je met een A merk wasmachine van 1000+ euro meer dan 4 jaar mag doen.
Staat in het topic gelinkt

[ Voor 29% gewijzigd door I_IBlackI_I op 19-09-2023 14:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ad de Jong
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online
Wat ik begrepen heb 2 jaar volledige garantie en na die 2 jaar aflopende garantie voor apparatuur waarvan je er vanuit moet gaan dat dit langer mee hoort te gaan dan een paar jaar.

Ik zeg maar iets, 3e jaar 50%, 4e jaar 25% of zoiets maar hier zijn een hoop topics over te vinden.
Edit: cijfers zijn zomaar genomen en wil dus niet zeggen dat ze kloppen.

Edit 2:
Stukje vanaf de site van de Consumentenbond.
Garantie buiten de garantietermijn.

"Ook na de garantieperiode van de winkel of fabrikant heb je mogelijk nog recht op gratis reparatie of vervanging. Dat is je wettelijk recht op een goed product. Je moet wel aantonen dat het product buiten je schuld kapot is gegaan."

[ Voor 61% gewijzigd door Ad de Jong op 19-09-2023 14:13 ]

Mijn profiel op Discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
De module zelf is al 240 euro, dus qua prijs zal het kloppen.

https://www.partsnl.nl/00679421-module-wasmachine

Garantie kan je ook eens proberen via Bosch zelf.

https://www.bosch-home.nl...sten%20die%20je%20betaalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dutchminator
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 16:26
Volgens het overzicht op https://www.techniekneder...r/gebruiksduurverwachting zou je, afhankelijk van de waarde, prima moeten kunnen onderbouwen dat de verwachte levensduur niet gehaald is en dat het product daarom onder de wettelijke garantie zou moeten vallen.

Gelijk krijgen is dan wel een tweede; je verkoper is daar, in tegenstelling tot hun imago van “klant is koning”, ontzettend waardeloos in.

Ben benieuwd naar hoe je proces verder verloopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thijsco19
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 20:31

thijsco19

KTM 990 SMT

Sowieso altijd communiceren met de winkel.

Buiten die 2 jaar garantie heb je nog steeds recht op een deugdelijke product gedurende de (gemiddelde?) levensduur van het product.

Dus ja dit zou kosteloos gerepareerd moeten worden.

Er zijn een heleboel topics op dit forum te vinden die exact over dit probleem gaan. Het type product is dan even niet relevant.

The only thing you need; a jar of "Elbow Grease" (TM) ! Apply it liberally and it will make any job a breeze.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ymoona
Persoonlijk ben ik van mening dat een kosteloze reparatie niet redelijk is, maar de consument volledig laten opdraaien is dat ook niet. Ik zou settelen voor 50/50.

Maar nu zo moeilijk doen, en het er op lijkt dat ze me actief aan het lijntje houden. Ga ik er wel werk van maken. Maar inderdaad, gelijk hebben is niet gelijk krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ymoona
pennywiser schreef op dinsdag 19 september 2023 @ 14:16:
De module zelf is al 240 euro, dus qua prijs zal het kloppen.

https://www.partsnl.nl/00679421-module-wasmachine

Garantie kan je ook eens proberen via Bosch zelf.

https://www.bosch-home.nl...sten%20die%20je%20betaalt.
klopt, inverter is 200+ voor rijkosten 90 en motage onderdeel 70.

De bosch begint ook over voorijkosten etc, en bosch is geen partij is deze zaak.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Beroep je op wettelijke garantie. een wasmachine die voor 1389,- op de markt is gezet mag je wel meer van verwachten dan de probleemloze gebruiksduur van nu.

Zelfs van een simpele zanussi van E500,- mag je verwachten dat ie 5j zonder mankementen je was netjes doet. De prijs geeft aan dat ie van betere kwaliteit is en meer luxe opties heeft. oa Mr Visser en Mr Groos hebben daar op TV uitspraken over gedaan.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ymoona
Ik zie dat ik per ongelijk het verkeerde artikel had gekoppeld, het gaat om een Bosch WAW32642NL i-DOS, kostte nieuw 729.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Real
  • Registratie: Februari 2022
  • Niet online
ymoona schreef op dinsdag 19 september 2023 @ 14:37:
Ik zie dat ik per ongelijk het verkeerde artikel had gekoppeld, het gaat om een Bosch WAW32642NL i-DOS, kostte nieuw 729.
Volgens mij hanteert Bosch voor allerlei witgoed en bruingoed een Serie 4, 6 en 8 kwalificatie. Waarbij Serie 8 zoals ik het begrijp de beste van de drie is.

Je moet online op zoek naar dat soort uitleg, maak er een screenshot van en sla dat op als PDF. Hetzelfde geldt voor de lijst van Techniek Nederland die al genoemd werd: die lijst is vrij conservatief, maar gaat blijkbaar ook uit van tenminste 8 jaar in jouw geval.

Zo moet je dus proberen zoveel mogelijk goede bronnen te vinden waarmee je kunt onderbouwen dat je niet hoefde te verwachten dat de wasmachine nu al kapot zou gaan. Hoe objectiever de bron, hoe beter.

Daarna schrijf je de verkoper aan en stelt dat de wasmachine binnen een redelijke termijn en zonder ernstige overlast kosteloos gerepareerd moet worden. Dus niet 50/50 waar jij aan denkt. Uiteindelijk is het aan de verkoper om ja of nee te zeggen.

Zegt de verkoper nee: dan zul je koop moeten ontbinden en de verkoper moeten dagvaarden, waarbij je de verzamelde documenten ter onderbouwing van je stelling als 'productie' toevoegt aan de dagvaarding. Een alternatief voor ontbinding is de wasmachine op eigen kosten laten herstellen en de kosten via een dagvaarding verhalen op de verkoper.

Goeie kans dat de verkoper na betekening van de dagvaarding á €130 alsnog overstag gaat, maar dat hoeft niet. Wil de verkoper niet schikken (en daarbij dus ook niet de €130 betalen) dan moet je €214 uitgeven aan griffierecht en vervolgens zal een kantonrechter oordelen over je vordering. Krijg je gelijk, dan zal de rechter waarschijnlijk de verkoper ook veroordelen in het betalen van de €130 en €214.

Je kunt zo nodig eerst proberen om de verkoper zonder dagvaarding zover te krijgen om op grond van art. 96 lid 1 Rv te procederen bij een kantonrechter. Dat is vrijwillig, dus de verkoper kan dat afwijzen. Je kunt ook een kantonrechter vragen om de verkoper op grond van art. 96 lid 2 Rv uit te nodigen, maar ook daar stopt de procedure als de verkoper die uitnodiging afslaat.

Hou er in ieder geval rekening mee dat het op een forum zoals dit niet mogelijk is om alle feiten te overzien. Mede daarom blijft elk risico dat samenhangt met handelen naar wat ik noem bij jou.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FooLsKi
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 21:07

FooLsKi

Prutz0r 4 Life

ymoona schreef op dinsdag 19 september 2023 @ 14:22:
Persoonlijk ben ik van mening dat een kosteloze reparatie niet redelijk is, maar de consument volledig laten opdraaien is dat ook niet. Ik zou settelen voor 50/50.

Maar nu zo moeilijk doen, en het er op lijkt dat ze me actief aan het lijntje houden. Ga ik er wel werk van maken. Maar inderdaad, gelijk hebben is niet gelijk krijgen.
Vaak is het wel een geval "De aanhouder wint". Nu is een grote dozenschuiver als de toko waar jij je wasmachine hebt gehaald wat anders dan de fysieke outlet-store van It's waar ik het destijds mee aan de stok had, maar ik heb toen mooi een nieuwe Indesit gekregen (met bijbetalen prijsverschil mijnerzijds) voor mijn White Knight budgetwasmachine waarbij het betonnen contragewicht binnen 3 jaar was verpulverd. Heeft me 2 weken een dagelijks bezoek aan die winkel gekost (en die eigenwijze bedrijfsleider een aantal klanten minder). Ik was niet onbeleefd, al was ik misschien iets te luid tijdens mijn geklaag over hun manier van proberen onder garantie en te verwachten levensduur van de producten die ze verkopen uit te komen.

Hoezo, ik zit je raar aan te kijken? Zo kijk ik altijd! Slijpen is niet nodig, ik prefereer de botte bijl.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• fopjurist
  • Registratie: Mei 2021
  • Niet online

fopjurist

mr.drs. fopjurist

Ad de Jong schreef op dinsdag 19 september 2023 @ 14:10:
"Ook na de garantieperiode van de winkel of fabrikant heb je mogelijk nog recht op gratis reparatie of vervanging. Dat is je wettelijk recht op een goed product. Je moet wel aantonen dat het product buiten je schuld kapot is gegaan."
Je moet bewijzen dat het product niet de eigenschappen bezit die je mocht verwachten. Het is dus belangrijk om, zoals Real zei, te zoeken naar informatie die bevestigt dat een dure wasmachine langer dan 4,5 jaar moet meegaan, of informatie dat een inverter niet zo snel defect hoort te gaan.
Naast de genoemde lijst van Uneto VNI geven afschrijvingslijsten van inboedelverzekeraars een goede indicatie van de levensduur. Hier die van ABN AMRO: 15 jaar.

Beschermheer van het consumentenrecht

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• grasmanek94
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 18:28
Tv stuk na 6 jaar, koopovereenkomst ontbonden en geld terug

Hier heb je een mooi traject van een medetweaker die zelf een dagvaarding heeft gemaakt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mr. Stom
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 15:16
In mijn recente ervaring is deze webshop de afgelopen tijd behoorlijk afgegleden qua service. Eerder werden dit soort zaken zonder problemen opgepakt, nu is in vrijwel elk dossier het antwoord direct 'neen'. Pas na wat (juridische) druk gaat men overstag, maar dan gaan er wel weer een brief of twee overheen.

Dus stel een brief op, voorbeelden te over in diverse forums hier, en houdt vol.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ymoona
Dat is precies wat ik nu gedaan heb. Voorbeeld brief van de consumentenbond gestuurd. En nu maar wachten.

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

ymoona schreef op dinsdag 19 september 2023 @ 14:37:
Dat maakt niet veel uit, zie mijn eerdere bericht

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• Blommie01
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 05-05 08:16
*knip* Offtopic. Dit helpt TS niet verder met zijn probleem.

[ Voor 99% gewijzigd door Yorinn op 24-09-2023 13:27 ]

• dicksterk
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 05-02-2024
ymoona schreef op dinsdag 19 september 2023 @ 14:07:
Ik heb 4,5 jaar geleden een wasmachine gekocht op
***members only***
. Deze is er vorige week mee uitgescheden. Dus de webshop gebeld, monteur ingepland voor reparatie.

Conclusie van de monteur: inverter module is defect. Reparatie kost 360 euro (inclusief 90 euro voor rij/onderzoekskosten)

Hier ben ik niet direct mee akkoord gegaan omdat dit de helft is van wat de machine gekost heeft en geen enkele intentie was om dit onder garantie verhelpen. Dus heb ik diezelfde dag een mail gestuurd (geen telefonisch contact mogelijk) dat ik het een onredelijk voorstel vind en vraag om een tegemoetkoming.

De reactie was duidelijk, buiten garantie (2 jaar) dus zelf betalen.

Dit vind ik onredelijk en heb ze daarom vanochtend nogmaals een mail gestuurd waarin ik aanspraak maak op wettelijke garantie. Vraag om herstel of vervanging binnen redelijke termijn onder garantie.

Is het redelijk om aanspraak te maken op wettelijke garantie?
toon volledige bericht
Het is heel spijtig voor jou, maar bevestigd wel wat ik al een tijd roep op tweakers dat bosch niet meer is wat het geweest is en eigenlijk niet meer de moeite om te kopen. de inverter module is een zeer zwak punt bij bosch/siemens.
voor de 360 euro die je noemde heb je op bol.com al een frilec wasmachine met stoomfunctie van 7kg, ook met invertermotor en 5 jaar gedeeltelijke garantie(je betaald geloof ik iets van 150 bij als er een repatatie moet worden uitgevoerd in het 35 tot 5e jaar). voor iets meer(409 euro) heb je een everglades met 5 jaar volledige garantie bij dezelfde shop, dus 5 jaar geen omkijken naar. in jouw geval was deze reparatie na 4 jaar dan dus binnen garantie geweest.
overigens google eens op bosch levensduur. dan zal je zien dat bosch op zijn eigen site aangeeft dat de te verwachten levensduur tussen de 2 en 8 jaar is, 4 ligt tussen 2 en 8 dus ik vrees dat ze darmee in hun recht staan, je had het theoretisch kunen verwachten als je het op hun site had gecheckt zullen ze zeggen.

• SCIxX
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 13:30
grasmanek94 schreef op woensdag 20 september 2023 @ 11:21:
Tv stuk na 6 jaar, koopovereenkomst ontbonden en geld terug

Hier heb je een mooi traject van een medetweaker die zelf een dagvaarding heeft gemaakt.
Wel aan aanzienlijk verschil in prijs. Is een reparatie na bijna 5 jaar voor een middensegment wasmachine echt zo gek?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dicksterk
SCIxX schreef op zaterdag 23 september 2023 @ 17:34:
[...]

Wel aan aanzienlijk verschil in prijs. Is een reparatie na bijna 5 jaar voor een middensegment wasmachine echt zo gek?
In feite wel, want prijstechnisch valt bosch onder de a-merken. als je 5 jaar volledige garantie krijgt op een everglades wasmachine van 409 euro, zou je van een bosch die rond de 700 kost toch wel mogen verwachten dat die 10 jaar zonder gedoe meegaat. aangezien ze dat dus niet doen adviseer ik ze nooit, want je betaalt veel maar krijgt dus dit wat 2 mensen hier noemen, gedoe binnen 5 jaar.
de invertermotor werd ontwikkeld om slijtage te verminderen en stiller en zuiniger te zijn. de koolborstelmotor had als nadeel dat de koolborstels sleten, dat heb je bij een inverter-motor dus niet. allen zijn er helaas inverter-motoren met kwaaltjes, zoals die van bosch. de inverter-module van bosch begeeft het meestal na overbelasting. de machine is of te volgeladen, of er zaten spullen in die erg zwaaar werden van het opgenomen water daar kunnen de modules van bosch/siemens erg slecht tegen. lg heeft dat ook wel een beetje maar minder dan bosch/siemens. de meeste andere invertermotoren van andere merken hebben veel minder last van overbelading, in feite is juist het voordeel dat je dat ongestrafd zou moeten kunnen doen omdat er geen extra wrijving op de koolborstels ontstaat. maar bij bosch/siemens is deze module helaas erg zwak.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
@dicksterk De motoren zelf zijn goed. De print die de motor aanstuurt fikt alleen door bij overbelading. Motor trekt dan teveel stroom, onderdeeltje op die print fikt door, gaat in kortsluiting en dan fikken de zekeringen op de print eruit. Nieuwe module kost een flinke duit, maar er zijn mensen die ze repareren voor een paar euro's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SCIxX
Dit bedoel ik, de reactie van @dicksterk en @_JGC_ duiden op gebruiksfouten, en na 5 jaar is de kans op gebruiksfouten aanzienlijk hoog bij een wasmachine. Garantie claimen lijkt me danastih.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puch-Maxi
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 08-05 19:45
SCIxX schreef op zondag 24 september 2023 @ 02:50:
Dit bedoel ik, de reactie van @dicksterk en @_JGC_ duiden op gebruiksfouten, en na 5 jaar is de kans op gebruiksfouten aanzienlijk hoog bij een wasmachine. Garantie claimen lijkt me danastih.
@SCIxX Waarom dan? Na 4 of 5 jaar gebruik weet je wel hoe de machine werkt en hoeveel je kunt laden. Immers zou de wasmachine van @ymoona bij verkeerd gebruik dan al in het eerste of tweede jaar stuk zou zijn gegaan. Dus ik snap niet zo goed waarom de kans op een gebruiksfout na 4 of 5 jaar zou toenemen :).

My favorite programming language is solder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SCIxX
Puch-Maxi schreef op zondag 24 september 2023 @ 04:09:
[...]

@SCIxX Waarom dan? Na 4 of 5 jaar gebruik weet je wel hoe de machine werkt en hoeveel je kunt laden. Immers zou de wasmachine van @ymoona bij verkeerd gebruik dan al in het eerste of tweede jaar stuk zou zijn gegaan. Dus ik snap niet zo goed waarom de kans op een gebruiksfout na 4 of 5 jaar zou toenemen :).
Het gaat niet om een enkele gebruiksfout, maar gebruiksfouten over tijd. Overladen zul je niet altijd doen en de machine gaat er ook niet direct stuk van. Des te meer wassen, des te groter de kans op slijtage, helemaal als er hier en daar verkeerd gebruik van wordt gemaakt wat de levensduur van bepaalde onderdelen verkort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
In hoeverre is het een gebruikersfout? Overladen gebeurt. In het ergste geval wordt je was niet schoon.
En dan nog, ik heb een 9kg machine met een enorme trommel. Als ik daar 9kg vochtige handdoeken in stamp, dan kan de deur niet meer dicht. Al zou je de was wegen past het niet in de trommel. De machine zelf voegt gewicht toe (water), maar hoeveel dat is weet je als gebruiker niet. De machine die ik heb heeft in de handleiding alleen staan dat de was vrij van de deur moet liggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Theta-1
  • Laatst online: 05-05 09:02
*knip* Offtopic. Dit is niet de plek om eigen shopervaringen te delen.

[ Voor 99% gewijzigd door Yorinn op 24-09-2023 13:23 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MrTinux
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 20:24

MrTinux

Terug van nooit weggeweest.

Wij hebben een vergelijkbaar model wasmachine (WAYH2842NL) van vergelijkbare leeftijd (~4,5 jaar) en wij hebben een aantal maanden terug hetzelfde probleem gehad. We hebben zelf rechtstreeks contact opgenomen met Bosch/Siemens, deze monteur gaf aan dat de inverter in principe langdurig hoort mee te gaan (geen slijtage-onderdeel). Het onderdeel is daarom tegen bulkprijs (ca 190 euro incl BTW) vervangen, waarbij voorrij- en arbeidskosten zijn weggestreept (dus totale factuur 190 euro).

Dan kan je bediscussiëren of het geheel kosteloos zou moeten gebeuren, maar wij vonden 190 euro redelijk.

Uiteraard geen garantie voor succes bij jou, maar wellicht een poging waard.

"Hij doet 't niet" = onvolledige informatie

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Compuchip87
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 21:23
MrTinux schreef op zondag 24 september 2023 @ 10:04:
offtopic:
pun intended?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dicksterk
_JGC_ schreef op zaterdag 23 september 2023 @ 23:18:
@dicksterk De motoren zelf zijn goed. De print die de motor aanstuurt fikt alleen door bij overbelading. Motor trekt dan teveel stroom, onderdeeltje op die print fikt door, gaat in kortsluiting en dan fikken de zekeringen op de print eruit. Nieuwe module kost een flinke duit, maar er zijn mensen die ze repareren voor een paar euro's.
daar heb je gelijk in, dat zij ik in feite ook maar misschien niet duidelk. wat ik bedoelde was dat het voordeel van een borstelloze motor wegvalt als de module(print) wel stuk gaat. in dat geval is koolborstels vervangen een stuk goedkoper. maar idd, het is de printplaat/module die stukgaat, de aansturen van de invertermotor niet de motor zelf.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dicksterk
Het punt is dat dit probleem al heeel lang speelt bij bosch/siemens. eigenlijk al zolagn als ze hun invertermotoren gebruiken. Als je het heel kritisch neemt zou je kunnen zeggen dat het gebruikersfoutne zijn. overbelasting kan idd komen door overbelading, of doro een verstopte pomp waardoor de machine met teveel water probeert te centrifugeren. meestal remt hij dan uiteindelijk wel af maar dat eerste stukje kost dan erg veel trekkracht. Het pu nt is alelen dat veel andere merken dit prolbeme niet hebben. zelfs goedkope modellen van sharp(gemaatk bij vestel in turkije), frilec(gemaakt bij midea), en everglades(gemakt bij hisense) de laatste 2 uit china, hebben dit soort problmen niet. Het zou toch een beetje bedroevend zijn dat een turkse en 2 cvhinese fabrikanten betere moduels maken dan een gerenomeerd duits merk. en zeker omdat dit probleme 10 jaar geleden ook al geregeld opdook hadden ze het ontwepr van die module kunnen aanpassen zodat hij bij een hogere vermogensvraag niet zou doorbranden.
dat is dus precies aarom ik merken als aeg, en osch/siemens nooit adivseer, ze kosten veel maar ze beroemen zich teveel op hun merknaam, ze doen niet echt hun best meer om machines te bouwen die heel alng meegaan. bosch heeft zlefs bij levensduur op hun site staan dat je 2-8 jaar mag verwachcten, 8 jar dan dus voor de duurste logischerwijs.
Mijn zus heeft al 7 jaar een beko met invertermotor(niet dat de nieuweere lijn bekos'zo goed zijn dus zie dit niet als advies om een beko te kopen). mijn zus vind dat je de deur van een wasmachine moet aanstampen om hem dicht te krijgen want anders blijf je wassen. die machine draait dus zeker 2 keer per week, mogelijk meer, behoorlijk overladen wassen en die machine doet het nog prima. het kan dus best, ook bij slordig gebruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RambOo
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Hier ook ervaring met dezelfde winkel met een Siemens vaatwasser van 2,5 jaar oud. Monteur werkte met een staffel hoe jonger het apparaat is meer korting op de reparatie. Omslagpunt lag als ik het me goed kan herinneren op >= 7 jaar…

Overigens stond in dit geval het internet vol met posts waarbij het betreffende onderdeel er na 2-3 jaar mee stopt, precies na de wettelijke garantie dus. Deze bevindigen met ze gedeeld en aangeven dat ik niet goed begrijp waarom deze kosten dan alsnog voor mijn rekening komen in plaats van dat winkel en leverancier dit samen uit gaan vechten. Uiteindelijk zijn ze over de brug gekomen en heb hier toen wel mijn zorgen over geuit. Dat is nu zo’n 5 jaar geleden en jouw ervaring stokt met wat ik ook zie namelijk dat deze winkel alleen maar verder is afgegleden. Daarnaast komt er hier geen Siemens/Bosch meer in huis.

[ Voor 4% gewijzigd door RambOo op 24-09-2023 12:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NicoHF
  • Registratie: Mei 2022
  • Niet online
*knip* Offtopic.

[ Voor 91% gewijzigd door Yorinn op 24-09-2023 13:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
dicksterk schreef op zondag 24 september 2023 @ 11:45:
[...]
bosch heeft zlefs bij levensduur op hun site staan dat je 2-8 jaar mag verwachcten, 8 jar dan dus voor de duurste logischerwijs.
Wijs dit eens aan dan waar dit staat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Het gaat er hier om dat TS een wasmachine koopt die voor 950,- op de markt is gezet. daar zit een levensduurverwachting aan die hoger is dan een goed met dezelfde eigenschappen van E549,-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
Hackus schreef op zondag 24 september 2023 @ 12:28:
Het gaat er hier om dat TS een wasmachine koopt die voor 950,- op de markt is gezet. daar zit een levensduurverwachting aan die hoger is dan een goed met dezelfde eigenschappen van E549,-
Is dat zo, of zit de prijs hoofdzakelijk in features en gebruiksgemak? Ik ben het niet direct met je eens.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

pennywiser schreef op zondag 24 september 2023 @ 12:30:
[...]

Is dat zo, of zit de prijs hoofdzakelijk in features en gebruiksgemak? Ik ben het niet direct met je eens.
Dat mag, maar het is wel zo. Lees nog eens terug wat ik zei

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NicoHF
  • Niet online
Zie net dat Bosch zelf 10 jaar garantie geeft op de motor maar dat je je wel moest registeren:
https://www.bosch-home.nl/service/garantie

Beetje naar beneden scrollen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
[...]

Vraag het aan een willekeurig elektronicabedrijf en ze komen met die lijst van Techniek Nederland aanzetten. Dat is wat de branche zelf zegt en dat is genoeg onderbouwing voor het recht op een werkende machine voor X jaar.
Enige verschil is dat de branche die lijst gebruikt om de afschrijving te berekenen, terwijl dat helemaal niet volgens de wet is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
NicoHF schreef op zondag 24 september 2023 @ 12:41:
Zie net dat Bosch zelf 10 jaar garantie geeft op de motor maar dat je je wel moest registeren:

Voor wasmachines verkocht na 1 mei 2023.
Verder staat alleen de motor genoemd, maar dekt dat ook de aansturing van de motor, of alleen de motor zelf?
Niet van toepassing op demo of showroom modellen, alleen "nieuw". Of jouw model nieuw uit doos wat 4 maanden in het magazijn van de lokale EP of Expert heeft gestaan wordt gezien als "nieuw" is nog maar afwachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NicoHF
  • Niet online
_JGC_ schreef op zondag 24 september 2023 @ 12:59:
[...]

Voor wasmachines verkocht na 1 mei 2023.
Verder staat alleen de motor genoemd, maar dekt dat ook de aansturing van de motor, of alleen de motor zelf?
Niet van toepassing op demo of showroom modellen, alleen "nieuw". Of jouw model nieuw uit doos wat 4 maanden in het magazijn van de lokale EP of Expert heeft gestaan wordt gezien als "nieuw" is nog maar afwachten.
Geen idee.
Maar geeft wel een indicatie van wat Bosch zelf als acceptabele gebruikersduur vindt.
Misschien dat hier nog wat mee gedaan kan worden als bewijsvoering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser

Op de motor, dat hebben ze al best lang ook Siemens, maar de motor zelf gaat dus ook nauwelijks nog stuk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pennywiser
_JGC_ schreef op zondag 24 september 2023 @ 12:50:
[...]

Vraag het aan een willekeurig elektronicabedrijf en ze komen met die lijst van Techniek Nederland aanzetten. Dat is wat de branche zelf zegt en dat is genoeg onderbouwing voor het recht op een werkende machine voor X jaar.
Enige verschil is dat de branche die lijst gebruikt om de afschrijving te berekenen, terwijl dat helemaal niet volgens de wet is.
Precies. De EU kan zich ipv USB-C stekkertjes beter bezig houden met minimale duurzaamheids- en belastingseisen aan componenten als elco's en diodes, en daarmee de duurzaamheid vergroten van heel wat wit- en bruingoed. Of verplichten dat deze bereikbaar zijn en snel door de gebruiker vervangen kunnen worden dmv socket oid, verzin iets gebruiksvriendelijks en duurzaams.

Een blik eens op de electro afval container op de gemeentewerf bevestigt dit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
NicoHF schreef op zondag 24 september 2023 @ 13:03:
[...]

Geen idee.
Maar geeft wel een indicatie van wat Bosch zelf als acceptabele gebruikersduur vindt.
Misschien dat hier nog wat mee gedaan kan worden als bewijsvoering.
Nee, dit is echt marketing waar jij nu ook intrapt helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yorinn
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

Yorinn

Moderator General Chat

XOPIUM

Modbreak:Dit topic is niet bedoeld om eigen ervaringen te delen of om te melden dat er een monteur langskomt (voor een ongerelateerd probleem).
Dit soort reacties mogen dan ook verder achterwege blijven, gezien die TS niet verder helpen.

After Hours | Dawn FM | Hurry Up Tomorrow
Tweakers Discord || Mijn V&A ads

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theta-1
  • Laatst online: 05-05 09:02
Theta-1 schreef op zondag 24 september 2023 @ 09:24:
[Mbr] *knip* Offtopic. Dit is niet de plek om eigen shopervaringen te delen. [/]
Laat ik dan direct antwoord gegen op de vraag of het zinvol is om aanspraak te maken op wettelijke garantie (wat in zekere zin toch een vraag is naar ervaring met deze winkel)

Ja, zinvol zeker gezien je van een A-merkt wasmachine mag verwachten dat de invertor niet binnen deze periode stuk gaat.

Dan de nuancering voor als je met deze winkel te maken hebt: kansloos want ze lachen je vierkant uit. Dus probeer via de BSH zelf iets te regelen of schakel je rechtsbijstand in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jrz
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 19:17

Jrz

––––––––––––

MrTinux schreef op zondag 24 september 2023 @ 10:04:
Wij hebben een vergelijkbaar model wasmachine (WAYH2842NL) van vergelijkbare leeftijd (~4,5 jaar) en wij hebben een aantal maanden terug hetzelfde probleem gehad. We hebben zelf rechtstreeks contact opgenomen met Bosch/Siemens, deze monteur gaf aan dat de inverter in principe langdurig hoort mee te gaan (geen slijtage-onderdeel). Het onderdeel is daarom tegen bulkprijs (ca 190 euro incl BTW) vervangen, waarbij voorrij- en arbeidskosten zijn weggestreept (dus totale factuur 190 euro).

Dan kan je bediscussiëren of het geheel kosteloos zou moeten gebeuren, maar wij vonden 190 euro redelijk.

Bij Samsung/LG staat er vaak een 10 jaar garantie sticker op. Met daaronder dat het over de invertor gaat.. dat is volgens mij dan ook het enige betrouwbare onderdeel🙂

Ennnnnnnnnn laat losssssssss.... https://github.com/jrz/container-shell (instant container met chroot op current directory)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mark-k
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 20:53

mark-k

AKA markkNL

*knip* Webwinkel verwees mij voor mijn GPU naar de tabel die je op deze pagina kan downloaden ( https://www.techniekneder...r/gebruiksduurverwachting ) om mij te vertellen dat mijn kaart niet meer zou voldoen aan de levensduur (kaart was 2.5x zo duur als de hoogste categorie van die tabel, dus ik ben momenteel met mijn rechtsbijstand bezig), en daarin staat een langere levensduur dan 4 jaar voor een wasmachine van jouw aanschafprijs, dus hou ze maar fijn aan hun eigen naaitabelletje (naaitabel omdat het opgesteld is door een ondernemersorganisatie die per definitie hun eigen belangen zal proberen voorop te stellen ipv die van de consument).

Verder heb je dankzij het Quelle arrest gewoon recht op volledig kosteloze reparatie indien mogelijk.
https://eur-lex.europa.eu...rue&uri=CELEX:62006CJ0404

[ Voor 1% gewijzigd door Yorinn op 24-09-2023 18:54 . Reden: Naam winkel weggehaald conform beleid ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mark-k
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 20:53

mark-k

AKA markkNL

Excuus voor het benoemen van de naam, even voor context dan dat de 'webwinkel' in mijn vorige post dezelfde is als die van TS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bastian433
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 10:28
Ik heb bij mijn miele vaatwasser alleen de voorrijkosten betaald na 3 jaar of zoiets. Na de 2e keer warmtewisselaar lek.Ik zou het bij 4 jaar acceptabel vinden om zoiets als de helft/60% te betalen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dicksterk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dicksterk
Hackus schreef op zondag 24 september 2023 @ 12:28:
zie mijn bericht hierboven. 2 jaar voor de goedkopere dus en 8 voor de duurste, of alles tussen dat tijdvak in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dicksterk
[...]

welke features en gebruiksgemak heeft een dure bosch dan die je bij een goedkopere machine mist?
in feite is het wel zo dat bepaalde snufejs, zoals verbinden emt de smartphone of automatisch doseren heel erg prijsgevoelig zijn. maar bijvoorbeeld een stoomfunctie is nu ook in budgetmodellen al vak aanwezig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
dicksterk schreef op zondag 24 september 2023 @ 21:16:
[...]

zie mijn bericht hierboven. 2 jaar voor de goedkopere dus en 8 voor de duurste, of alles tussen dat tijdvak in.
Ik kan niet uit je bericht opmaken of je dit normaal vindt of niet. Ik niet in elk geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dicksterk

dat is lettelrjk wat het zegt, garantie op de motor. bij de topicstarter is de motor nog heel maar de aansturingsmodule is kapot, dat is een los onderdeel waardoor de motor niet vervangen hoeft te worden er is dus ook geen sprake van garnatie op deze module. verder is dit ook echt lleen garantie op die motor zlef. je betaald het onderdeel niet, maar wel de voorrijkosten, onderzoeksloon en de montage van de motor.
de schreef dat dit toch iets moet zeggen over de levensduur die bosch verwacht. Dat is exact de rede waarom fabrikanten deze 10 jaar motorgarantie hebben bedacht. want bijna iedereen verward het met: 10 jaar garantie. of met: je krijgt 10 jaar garantie op de motor dan gelooft de fabrikant dus dat de machine zo lang zal meegaan. maar dat is dus niet zo. je krijgt 10 jaar garantie op de motor, mar als de printplaat, de lagers, de schokbrekers of wat ook het begeeft mag je daarvoor betalen. veel van dit soort machines halen de 10 jaar niet waardoor de motorgarantie ene wassen neus is.

[ Voor 29% gewijzigd door dicksterk op 24-09-2023 21:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
dicksterk schreef op zondag 24 september 2023 @ 21:19:
[...]

welke features en gebruiksgemak heeft een dure bosch dan die je bij een goedkopere machine mist?
in feite is het wel zo dat bepaalde snufejs, zoals verbinden emt de smartphone of automatisch doseren heel erg prijsgevoelig zijn. maar bijvoorbeeld een stoomfunctie is nu ook in budgetmodellen al vak aanwezig.
Genoeg, vuil-sensoren, trommels met mooie gaatjespatronen, kijk maar naar Siemens Extraklasse. Maar los van features, hoort een goedkope wasmachine net zo lang mee te gaan als een dure en dus niet 2 jaar en ook geen 4 of 5 jaar.

De bewering van 2 jaar die Bosch doet is bijna een marketing blunder te noemen.

[ Voor 13% gewijzigd door pennywiser op 24-09-2023 21:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fopjurist
  • Niet online

fopjurist

mr.drs. fopjurist

Volgens mij staat dat er nog niet zo lang. Conformiteit gaat over de verwachtingen ten tijde van de koop. De verkoper zal dus moeten aantonen dat de informatie er toen al stond, en dat TS op die informatie is gewezen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dicksterk
pennywiser schreef op zondag 24 september 2023 @ 21:20:
[...]

Ik kan niet uit je bericht opmaken of je dit normaal vindt of niet. Ik niet in elk geval.
Ik vind dat absoluut niet normaal. daarom ben ik ook la jaren hier aan het roeepn als mensen een nieuwe wasmachine willen kopen dat bepaalde merken die heel goed aangeschreven staan de moeite niet meer waard zijn. de problemen van ts zijn er al jaren met bosch/siemens, en dar zijn die machines gewoon te duur voor, zelfs goedkope machines zouden langer dan 4 jaar mee moeten gaan. daarom ben ik dit jar ook erg gecharmeerd van wat everglades doet. die brengen machines die gemaakt zijn door hisense(eigenaar van gorenje en daarmee ook asko) o de markt voor een vriendelijek prijs, zeker op bol.com, maar wel met 5 jaar volledige garantie zonder registratie of voorwaarden. die machiens komen dus bij kleine maar ook bij grote gezinnen terehct met 7-10 wassen per week en toch durven ze 5 jaar volledige garantie te bieden, dan sta je dus voor je merk. frilec biedt ook 5 jaar garnatie maar iets magerder, maar nogaltijd veel beter dan siemens/bosch dat doet de laatste 3 jaar betaal je een vast bedrag van iets van 150 euro geloof ik per reparatie of vervaning van een machine. mar dan nog ws ts veel goedkoper uitgewest dan nu.
Het leuke van de huidge markt is dat de wat onbekendere nieuwkomers zoals midea(waar frilec wordt gemaakt hisense(waar everglades wordt gemaakt en vestel(waar sharp wordt gemaakt) en ook chiq trouwens, nog wat te bewijzen hebben. hun merknamen zijn nog niet erg bekend. sharp is heel slim in het gat gesprongen wat beko achterliet. beko verhoogde de prijzen en verlaagde tegelijk de kwaliteit. als andere turkse fabrikant is vestel daarin gedoken door machines tegen de oude lage beko-prijzen en de oude hoge kwaliteit van beko. het leuke is dus dat de nieuwkomers nog uit zijn op marktaandeel. dus laten ze nog geen steken vallen want mond op modn reclame en reviews zijn belangrike punten bij de aankoop van een wasmachine.
bosch heeft zijn naam mee, wat wij hier op tweakers ook zeggen het zal misschien 5 klanne doen afhaken, daar merken ze niets van. dus kkunnen ze gewoon doorgaan met matige printplaten maken want mensen blijen toch wel kopen, want het is zo'n bekend merk en duurkoop=goedkoop dus slapen ze ook rusitger als ze 800 uitgeven dan wanener ze voor 350-410 een wasmachine kopen. ookal gaat die goedkope waarschijnlijk in de praktijk 2 keer zo lang mee als die bosch.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dicksterk
fopjurist schreef op zondag 24 september 2023 @ 21:28:
[...]

Volgens mij staat dat er nog niet zo lang. Conformiteit gaat over de verwachtingen ten tijde van de koop. De verkoper zal dus moeten aantonen dat de informatie er toen al stond, en dat TS op die informatie is gewezen.
ik heb eigenlijk geen idee hoe lang het er staat, ik weet in elk geval d at het er al stond in augustus 2022 want tone kwam ik erachter.
Ik weet inderdaad niet of bosch hiermee wegkomt. maar ze maken eht wel ingeikkelder. ze kunnen anmelijk aanvoeren dat zij heel transparant zijn, ze zeggen gewoon op hun eigen site wat je kan verwachten. dat een verkoper dat niet aan een klant communiceert die ernaar vraagt kunnen ze dan op het bordje van de verkopende partij neerleggen. en wanneer die tekst is geupload zal vast te bewijzen zijn aan de hadn van een systeemlog van updates van de website. Persoonlijk vind ik dit wel een probleem, bosch zegt heir zelf dat 2 jaar een mogeljike levensduur is van hun wasmachines. alle etijd die hij het volhudt tussen 2-8 jaar is geluk, en alles na 8 jaar dubbel geluk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
dicksterk schreef op zondag 24 september 2023 @ 21:50:
[...]

ik heb eigenlijk geen idee hoe lang het er staat, ik weet in elk geval d at het er al stond in augustus 2022 want tone kwam ik erachter.
Ik weet inderdaad niet of bosch hiermee wegkomt. maar ze maken eht wel ingeikkelder. ze kunnen anmelijk aanvoeren dat zij heel transparant zijn, ze zeggen gewoon op hun eigen site wat je kan verwachten. dat een verkoper dat niet aan een klant communiceert die ernaar vraagt kunnen ze dan op het bordje van de verkopende partij neerleggen. en wanneer die tekst is geupload zal vast te bewijzen zijn aan de hadn van een systeemlog van updates van de website. Persoonlijk vind ik dit wel een probleem, bosch zegt heir zelf dat 2 jaar een mogeljike levensduur is van hun wasmachines. alle etijd die hij het volhudt tussen 2-8 jaar is geluk, en alles na 8 jaar dubbel geluk.
Hoe kun je zorgen dat de EU dit soort praktijken gaat verbieden over de hele linie. Daar moet nodig werk gemaakt van worden. Kun je overal je best mee doen en duurzaam willen zijn, maar ondertussen vindt dit soort "planned obsoletion" plaats.

[ Voor 5% gewijzigd door pennywiser op 24-09-2023 21:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dicksterk
pennywiser schreef op zondag 24 september 2023 @ 21:54:
[...]

Hoe kun je zorgen dat de EU dit soort praktijken gaat verbieden over de hele linie. Daar moet nodig werk gemaakt van worden. Kun je overal je best mee doen en duurzaam willen zijn, maar ondertussen vindt dit soort "planned obsoletion" plaats.
het lijkt er juist op dat het tegenovergestelde gebeurd in Nederland. op bol.com zie je steds meer dat producten nog maar een jaar garnatie heben, terwil 2 jaar altidj verplicht was. Nederland wordt steeds makkelijker met deze wetgeving ten gunste van bedrijven.
en bedrijven zelf worden steeds minder geneigd lange garantie te geven. miele bijvoorbeeld bood ieerst tegen behoorlijk forse betaling 10 jaar volledige garnaite, nu baetaal je nogaltijd iets van 150 euro voor 5 jaar garantie bij miele. de tijd dat 'gerenomeerde' merken achter hun product stonden is een beetje voorbij lijkt het.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
dicksterk schreef op maandag 25 september 2023 @ 10:20:
[...]

het lijkt er juist op dat het tegenovergestelde gebeurd in Nederland. op bol.com zie je steds meer dat producten nog maar een jaar garnatie heben, terwil 2 jaar altidj verplicht was. Nederland wordt steeds makkelijker met deze wetgeving ten gunste van bedrijven.
en bedrijven zelf worden steeds minder geneigd lange garantie te geven. miele bijvoorbeeld bood ieerst tegen behoorlijk forse betaling 10 jaar volledige garnaite, nu baetaal je nogaltijd iets van 150 euro voor 5 jaar garantie bij miele. de tijd dat 'gerenomeerde' merken achter hun product stonden is een beetje voorbij lijkt het.
Nee, de wetgeving is aan de kant van de consument. Je moet alleen dagvaarden om je gelijk te halen. Dat klinkt heel eng voor de gemiddelde consument en daarnaast moet je daar eerst kosten voor maken. Wil je die kosten niet maken, lachen de bedrijven je idd gewoon uit en komen ze ermee weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

dicksterk schreef op zondag 24 september 2023 @ 21:16:
[...]

Dit mag de fabrikant vinden, maar dan moet de verkopende partij een consument er duidelijk op wijzen. Het is algemeen gebruikelijk aangenomen dat een wasmachine met basiseigenschappen van ~500,- 60mnd zonder problemen mee moet gaan. Meer toeren, meer kg en andere luxe opties kunnen een machine duurder maken.

Basic= was er in, temp instellen, kraan open etc en wassen. standje bonte was, witte was en wol is ook de basis. kreukvrij waspr, extra zuinig,Digitaal te besturen etc etc verhoogde de prijs.

Ik ken zelf niemand die naar de witgoedwinkel gaat en denkt, ik koop nu een nieuwe wasmachine voor 3j en dan kan ie naar de milieustraat.

Daarom is er ook Wettelijke garantie en niet alleen fabrieksgarantie

[ Voor 3% gewijzigd door Hackus op 25-09-2023 10:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dicksterk
Hackus schreef op maandag 25 september 2023 @ 10:52:
[...]

Dit mag de fabrikant vinden, maar dan moet de verkopende partij een consument er duidelijk op wijzen. Het is algemeen gebruikelijk aangenomen dat een wasmachine met basiseigenschappen van ~500,- 60mnd zonder problemen mee moet gaan. Meer toeren, meer kg en andere luxe opties kunnen een machine duurder maken.

Basic= was er in, temp instellen, kraan open etc en wassen. standje bonte was, witte was en wol is ook de basis. kreukvrij waspr, extra zuinig,Digitaal te besturen etc etc verhoogde de prijs.

Ik ken zelf niemand die naar de witgoedwinkel gaat en denkt, ik koop nu een nieuwe wasmachine voor 3j en dan kan ie naar de milieustraat.

Daarom is er ook Wettelijke garantie en niet alleen fabrieksgarantie
maar aan die wettelike garnaite heb je weinig. ten eerste moet je er rijk voor zijn, want als je de zaak verliest kost het je geld, ten tweede moet je de was de eerste tijd anar de wasserette brengen want zo'n zaak loopt wel even. de wet klinkt heel erg aardig voor de consument, maar het is wel bewust zo ingewikkeld gemaakt dat men ook wel weet dat de meeste consumenten er het geld, de enerige en de tijd niet in gaan steken. om die wettelijke garanite echt als dwangmiddel in te zetten zou het zo moeten worden geregeld dat een bedrijf automatisch gebonden is aan die wettelike garantie. dat webshops e.d. automatisch een teller in hun shysteem hebben die aangeeft: bij een bedrag van x geldt y jaar garantie of bij productgroep x gledt y wettelijke garnaite. de fabrieksgarnaite kan dan gewoon worden afgeschaft omdat de fabikant verplicht is gedurede de wettelijke garanite gratis te repareren. Nu lijkt het alelen amar alsof de consument wordt beschermd, dit wordt echter wel gedaan op een maneir die voor de bedrijven veel gunsitger is, want elek consument die niets doet is voor hen mooi meegenomen. als je erover doordenkt zou het invoeren van de wettelijke garatie als enige vorm van garnaite veel voordeln hebben. in dit geval Bosch, weet dan dat volgens de wettelijek garnaite hun machien eht 10 jaar moet volhouden. als 50% van hun inverter modules voor die tijd sneuvelen wordt het een dure geschiedenis voor ze wnat de wet zegt gratis vervangen bij iedereene zonder uitzondering(geen dagvaarding meer nodig). dus gaan ze noodgedwongen producten amken die erg weinig kapot gaan want het wordt gewoon te duur om ze te repareren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dicksterk
_JGC_ schreef op maandag 25 september 2023 @ 10:29:
[...]

Nee, de wetgeving is aan de kant van de consument. Je moet alleen dagvaarden om je gelijk te halen. Dat klinkt heel eng voor de gemiddelde consument en daarnaast moet je daar eerst kosten voor maken. Wil je die kosten niet maken, lachen de bedrijven je idd gewoon uit en komen ze ermee weg.
zie mij bericht hierboven

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
In de praktijk koop je een nieuwe machine of betaal je de reparatie aan de fabrikant. Vervolgstap is winkel in gebreke stellen en daarna dagvaarden. Draait uiteindelijk uit op factuur van fabrikant vergoeden of de koop van de oude machine ontbinden, vermeerderd met juridische kosten.

En dan is het toch jammer dat die matige rechtsbijstand toko's zeggen "u heeft gelijk meneer, maar het kost ons teveel moeite, hier heeft u 250 euro en daarmee sluiten we het dossier".

En idd, dit is alleen voor de rijken, want je moet serieus geld voorschieten en tijd investeren in een zaak. Rechtspraak is ook niet gratis, daar heeft de politiek 13 jaar geleden al wat aan gesleuteld om het zo te krijgen als het nu is (bedankt VVD).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Beste @dicksterk vaak voldoet een ingebrekestelling sturen al, en hoef je niet altijd te procederen. Maak je niet zo druk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loki504
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 18:39
dicksterk schreef op maandag 25 september 2023 @ 10:20:
[...]

Dat noemen dus verkopers garantie. Dat is een extra garantie die je vanuit de verkoper krijgt. 9/10 keer staat non conformiteit alsnog gewoon ook in de AV. Zie het als een klein extra's en de wet geving is nog steeds het zelfde en heb ook nog geen rechtzaken gezien die dat anders beweren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dutchminator
@ymoona Heb je hier al een antwoord op gekregen? Ik zit in een vergelijkbare situatie met een kapotte oven van 2 jaar + 1 maand. Ik leer graag van wat voor jou wel of niet werkt.

[ Voor 16% gewijzigd door dutchminator op 03-10-2023 11:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ymoona
Ja, tijd voor een update.

Nadat ik de voorbeeldbrief heb verstuurd na 2 verschillende email adressen (witgoedreparatie & klantenservice) heb ik het voorstel gekregen om de machines tegen gereduceerd tarief te laten repareren.
De levensduur van 8 jaar is genomen als maatstaf, daar heb ik 4,5 jaar van gebruik gemaakt dus ik betaal iets meer als de helft voor de reparatie. Hier ben ik mee akkoord gegaan en de machine is gerepareerd en doet het weer zoals het hoort.
Klinkt als vlot geregeld, toch? Niets is minder waar. *knip* winkel heeft het tot het een ware kunst verheven om de witgoedreparatie dienst exclusief via de e-mail bereikbaar te maken. E-mails worden altijd pas na enkele dagen beantwoord en er zit geen systeem in. Dus iedere email die je stuurt moet je het volledige verhaal aankaarten en alle bewijsvoering mee sturen. En dat iedere mail weer. De klantenservice die je wel kan bellen heeft vervolgens geen manier om mij te verbinden met reparatie dienst. Dus eenvoudig een afspraak inplannen zit er niet in.
De machine is nu wel gerepareerd, maar ik was even niet thuis, dus mijn vrouw heeft de rekening voldaan via de monteur. Dit was het volledige bedrag, hiervoor was ik gewaarschuwd en ik krijg dan via een andere weg geld terug. Hiervoor heb ik weer een e-mail gestuurd, maar je raadt het al, geen antwoord. Daarnaast bestookt *knip* winkel mij nu ook met een betaalverzoek, om de voorrijkosten te betalen. Deze zijn al betaald in de totaal prijs van de reparatie. Wederom contact opgenomen met de klanten service, maar die kunnen natuurlijk niets doen (behalve nog een herinnering sturen).

Al met al een hoop werk aan, ik snap dat de gemiddelde consument hier helemaal geen tijd en zin in heeft en gewoon een nieuwe koopt.

[ Voor 1% gewijzigd door Yorinn op 03-10-2023 15:15 . Reden: Naam winkel weggehaald conform beleid ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
@ymoona Je had recht op volledige vergoeding, niet de helft. Je bent nu akkoord gegaan met minder dan je recht op hebt.
Mochten ze dit nog langer rekken, zou ik de zaak opspelen en het hele bedrag terug eisen, desnoods via een juridische procedure.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ymoona
@_JGC_ Dat snap ik, maar dat kunnen ze (nog) veel langer rekken. Na drie weken zonder wasmachine te zitten was ik daar ook wel klaar mee. Dus nu eieren voor mijn geld gekozen. Juridische procedure klinkt leuk, maar als eenvoudige consument is dat een hoop werk, duurt lang en kost (initieel) weer geld. En winkel weet dat je die kant niet snel zal kiezen. winkel graaft zichzelf in en speelt verstoppertje een tactiek die werkt.

Zou een rechtsbijstand verzekering hier hulp hebben geboden?

[ Voor 11% gewijzigd door Yorinn op 03-10-2023 15:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loki504
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 18:39
ymoona schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 11:53:
@_JGC_ Dat snap ik, maar dat kunnen ze (nog) veel langer rekken. Na drie weken zonder wasmachine te zitten was ik daar ook wel klaar mee. Dus nu eieren voor mijn geld gekozen. Juridische procedure klinkt leuk, maar als eenvoudige consument is dat een hoop werk, duurt lang en kost (initieel) weer geld. En winkel weet dat je die kant niet snel zal kiezen. winkel graaft zichzelf in en speelt verstoppertje een tactiek die werkt.

Hangt er vanaf welke je hebt. Die ik ooit had(was das geloof ik) die zouden in dit geval waarschijnlijk niets hebben gedaan. Maar misschien doen andere er wel wat mee of hadden je het verschil uitbetaald.

[ Voor 2% gewijzigd door Yorinn op 03-10-2023 15:16 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• NicoHF
  • Niet online

Die winkel laten we voortaan dan ook maar weer links liggen.
Je betaald meer voor meer 'service', die je niet krijgt.

Jammer dat je akkoord was gegaan met ze, maar snap je punt wel.
Maar toch voelt weer aan alsof dat bedrijf de consument weer een oor uitdraait en zich niet aan de wetgeving houdt.

Misschien kan je nog een klacht indienen als je wilt over de gehele gang van zaken bij de geschillencommissies, zij zijn via thuiswinkel aangesloten.
Je hebt er 12 maanden de tijd voor om de klacht in te dienen
https://www.degeschillenc...s/commissies/thuiswinkel/

[ Voor 1% gewijzigd door Yorinn op 03-10-2023 15:17 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• fopjurist
  • Niet online

fopjurist

mr.drs. fopjurist

@_JGC_ Dat snap ik, maar dat kunnen ze (nog) veel langer rekken. Na drie weken zonder wasmachine te zitten was ik daar ook wel klaar mee. Dus nu eieren voor mijn geld gekozen. Juridische procedure klinkt leuk, maar als eenvoudige consument is dat een hoop werk, duurt lang en kost (initieel) weer geld.
'Duurt lang' valt juist wel mee. Winkels vinden het niet leuk om tijd te steken in een procedure waarvan de uitkomst al vaststaat, zeker niet als daar een vonnis uitrolt waar andere consumenten zich mee kunnen wapenen. 9 van de 10 winkels bindt direct in als er een dagvaarding wordt betekend. En je ziet waar je nu staat: je moet enorm veel moeite doen om een deel van je geld terug te krijgen, misschien moet je zelfs alsnog procederen.

Als je de communicatie tot nu toe deelt, kunnen we oordelen of de schikking nog van tafel kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dutchminator
@ymoona Je noemt dat je meerdere emailadressen hebt moeten aanschrijven. Welke emailadressen heb je moeten gebruiken? Speelde "prijsopgave@[verkoper].nl" nog een rol in de discussie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ymoona
Nee, deze kende ik nog niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dicksterk
*knip* Offtopic. Feedback op moderaties hoort hier niet thuis.

[ Voor 96% gewijzigd door Yorinn op 04-10-2023 15:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1986520

*knip* Reageren doen we op de discussie, niet op de man.

[ Voor 80% gewijzigd door Yorinn op 04-10-2023 15:30 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ymoona
Ik heb inmiddels mijn geld terug. Dus ik heb nu betaald wat er afgesproken was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Ad de Jong schreef op dinsdag 19 september 2023 @ 14:10:
Wat ik begrepen heb 2 jaar volledige garantie en na die 2 jaar aflopende garantie voor apparatuur waarvan je er vanuit moet gaan dat dit langer mee hoort te gaan dan een paar jaar.

Ik zeg maar iets, 3e jaar 50%, 4e jaar 25% of zoiets maar hier zijn een hoop topics over te vinden.
Edit: cijfers zijn zomaar genomen en wil dus niet zeggen dat ze kloppen.

Edit 2:
Stukje vanaf de site van de Consumentenbond.
Garantie buiten de garantietermijn.

Ik ben benieuwd hoe je 50% garantie voor je ziet, of 25%... De winkel heeft gewoon de plicht om een deugdelijk product te leveren, zolang de economische levensduur van het product niet verstreken is. Afhankelijk van de aanschafprijs van de wasmachine mag je er wel van uit gaan dat een dergelijk apparaat het langer uithoudt dan 4 of 5 jaar. Dus de kans is vrij groot dat de winkel gewoon de overeenkomst dient te respecteren en dus garantie moet leveren.

EDIT:
Mijn excuses, ik zie nu pas dat het een oud bericht is. Negeer mij svp.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ymoona
Deze discussie al gevoerd in dit topic. Ja, ik had recht op gratis reparatie. Nee, de webwinkel ging me die niet geven als ik daar vriendelijk om vroeg. Toen ik meer dwingend vroeg kreeg ik een korting die ik redelijk vond. Die heb ik geaccepteerd.

Als ik de juridische weg had bewandeld en meer geduld had gehad, had ik gratis reparatie gekregen.

Pagina: 1