Ik wou mijn Mac Mini inzetten als timemachine server, maar de disk die er in zat was naar zijn grootje (Samsung 840 EVO 120GB). Dus ik heb een Lexar NS100 1TB disk gekocht en deze in de mac mini gebouwd. Bij het opstarten kreeg ik alleen een wit scherm, geen Apple logo. Dit zou aan USB kunnen liggen, dus ik heb alle USB apparaten losgekoppeld, maar dat veranderede niets aan het gedrag. Dus heb ik een hele antieke HDD gevonden die past (Een Hitachi 160GB 5400 rpm disk, volgens mij kwam die origineel uit deze mini aangezine er een Apple sticker op zit) en daarmee start de mini wel op. Dus ik heb de Lexar in een externe behuizing gestopt en daarop OSX geinstalleerd. Maar als ik nu de Lexar weer intern inbouw, dan start de mini nog steeds niet. Ik heb de PRAM al een paar keer gereset, maar dat helpt niet. Het resetten is overigens ook vreemd, de mini blijft resetten zolang ik option-command-p-r ingedrukt hou. Geen idee of dat zo hoort.
Anyways, Ik kan niet geloven dat er een limiet op de grootte van de disk in deze mini zit, en anders zou ik dat pas bij 2TB verwachten. Wellicht dat de SATA versie te nieuw is? De Lexar is een SATA-600 disk. Nou kan ik de Lexar in de externe behuizing laten en het systeem zo gebruiken, maar dat gebruikt dan 1 USB poort die ik voor andere dingen wil gebruiken. Enig idee wat ik nog meer kan proberen? Misschien de disk partitioneren zodat er een kleinere boot partitie is? Heeft het nog zin om de CD drive te vervangen door de Lexar zodat de mini kan opstarten vanaf de HDD?
Anyways, Ik kan niet geloven dat er een limiet op de grootte van de disk in deze mini zit, en anders zou ik dat pas bij 2TB verwachten. Wellicht dat de SATA versie te nieuw is? De Lexar is een SATA-600 disk. Nou kan ik de Lexar in de externe behuizing laten en het systeem zo gebruiken, maar dat gebruikt dan 1 USB poort die ik voor andere dingen wil gebruiken. Enig idee wat ik nog meer kan proberen? Misschien de disk partitioneren zodat er een kleinere boot partitie is? Heeft het nog zin om de CD drive te vervangen door de Lexar zodat de mini kan opstarten vanaf de HDD?
[ Voor 3% gewijzigd door zonoskar op 18-09-2023 22:59 ]
Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD