PFAS uit drinkwater

Pagina: 1
Acties:

• Rixos
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 13-03 08:35
Ik lees steeds meer over de gevaren van PFAS en ik wil zelf stappen gaan ondernemen om mijn blootstelling er aan te verminderen.

Ik drink veel kraanwater en als ik de website van het RIVM lees word ik daar niet veel wijzer van. Ze roepen aan de ene kant dat het prima is om kraanwater te drinken. Zij zeggen:

"De hoeveelheid PFAS die mensen binnen krijgen vanuit kraanwater is in het algemeen beperkt."

Let op de woorden 'in het algemeen', hoezo in het algemeen, wat betekent dat?

Tegelijkertijd zeggen ze het volgende:

"Het RIVM heeft berekend dat mensen in Nederland uit voedsel en drinkwater samen meer PFAS(Per- en polyfluoralkylstoffen ) binnen krijgen dan de gezondheidskundige grenswaarde, en dat er dus een risico is dat er nadelige effecten op de gezondheid kunnen optreden. Dit is onwenselijk en aanleiding om de blootstelling van mensen aan PFAS te verminderen, hoe eerder maatregelen genomen kunnen worden, hoe liever"

Ik ben dus op zoek naar manieren om mijn drinkwater beter te filteren voor de aanwezigheid van PFAS, en ik ben benieuwd of er Tweakers zijn die aanbevelingen hebben voor apparatuur wat dit goed kan, vandaar ook dit topic in huishoudelijke waren.

• Invisible_man
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 14-03 16:44
Rixos schreef op maandag 18 september 2023 @ 12:41:
Let op de woorden 'in het algemeen', hoezo in het algemeen, wat betekent dat?
Dat is algemene taal om te zeggen dat het wel goed zit, maar er altijd uitzonderingssituaties kunnen zijn :) Dat soort taal zie je wel vaker wanneer het om risico inschattingen gaat en je nooit iets voor 100% kan uitsluiten, ik heb daar op mijn werk omtrent veilig werken enzo vaak zat mee te maken wat dat betreft.

Of je het er uit kan filteren? Even zonder er verder een expert in te zijn, is PFAS een verzamelnaam voor meerdere stoffen en wat je er wel of niet uit kan filteren is dan ook afhankelijk van wat de filterdoorlaat is die je gebruikt en welke specifieke stoffen je er uit wilt halen. Alternatief is natuurlijk om flessen water te kopen specifiek voor het drinkwater.

Even snel googlen op "britta filter PFAS" geeft bijvoorbeeld al de volgende hit:
https://purewaterblog.com...-real-world-testing-data/

Edit:
Na zelf die link ook even doorgelezen te hebben :), komen er dus twee merken uit die voor thuissituaties geschikt zijn, Aquasana en Berkey. Die Aquasana systemen zie ik bij bijvoorbeeld Amazon wel staan.

[ Voor 9% gewijzigd door Invisible_man op 18-09-2023 13:07 ]

• Ikke_niet
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 21:26
De na-filter systemen zijn goed in het schoon water schoon maken en het dunner maken van je portemonnee door in te spelen op niet realistische angsten. Daar naast zijn ze een bacterie bron.
Keuringsdienst van Waarde had hier een mooie aflevering over.

Nederlands kraanwater behoord tot de beste te wereld en is zelfs beter gecontroleerd dan bronwater uit de fles

Ik zou mijn focus verleggen op andere PFAS bronnen

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22:44
Hoeveel PFAS je via kraanwater binnen krijgt, hangt vooral af van waar je woont. Met name in West-Nederland waar drinkwater wordt gemaakt van rivierwater zitten PFAS, blijkt uit metingen van het RIVM. De hoeveelheid PFAS die mensen in Nederland binnenkrijgen via alleen drinkwater ligt beneden de gezondheidskundige grenswaarde. Het RIVM vindt het daarom verantwoord om kraanwater te blijven drinken.
https://www.drinkwaterpla...-over-pfas-in-drinkwater/
Het verwijderen van PFAS uit drinkwater is moeilijk. Voor het verwijderen van PFAS heb je hele fijne membraanfiltratie nodig. Sommige bedrijven claimen dat hun waterfilters voor thuis dat kunnen, maar kunnen dat niet aantonen.

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

Ik denk dat wij als Nederlanders ons écht niet druk kunnen maken over het drinkwater. Hier in Limburg is een (half) jaar geleden een hele tijd het drinkwater overgeschakeld naar een andere bron omdat de ene bron nét niet door de kwaliteitstests kwam, met na enkele maanden ook nog netjes een update dat het wat langer ging duren dan verwacht. Als je dan opzoekt wat de eisen van drinkwater zijn dan is dat niet de Amerikaanse 'zoveel kakkerlakken per 100 gram', maar gaat het echt om dingen die heel ver onder wat schadelijk zou kunnen zijn bij 10 liter drinken per dag zitten.

Dus dat dit nu geroepen wordt is alleen maar een teken dat er op tijd aan gewerkt wordt, als je net over de grens een liter water drinkt krijg je meer binnen.

• Sando
  • Registratie: Januari 2007
  • Niet online

Sando

Sandoichi

Ik vind dit ook wel interessant (op een verontrustende manier). Sinds wij een kleine thuis hebben kopen we veel SPA blauw (in glazen flessen anders heb je weer microplastics). PFAS, microplastics, Bisfenol-A, en Bisfenolvervangers hebben een hormoonverstorende werking. Dus het lijkt me vooral belangrijk om dit te weren bij zwangere vrouwen en kinderen.

Vroeger (vóór 1945) hadden we schoon staal. Toen werden er honderden kernproeven gedaan en nu is de lucht op aarde vervuild met (een heel klein beetje) fallout (cobalt, cesium, strontium, etc). Dus als we nu schoon staal nodig hebben voor gevoelige (medische of wetenschappelijke) toepassingen, dan gaan we oud (< 1945) staal van de bodem van de oceaan opvissen. Dat is opeens zo zeldzaam dat complete scheepswrakken stiekem illegaal worden geborgen.

Vroeger (voor 1970) hadden we schoon water. Nu zit het niet te verwijderen TFA (een ultrakorte PFAS genaamd trifluorazijnzuur, een afbraakproduct van landbouwgif en airconditioners) overal ter wereld in het regenwater en zal het aandeel in het drinkwater alleen nog maar toenemen. In Nederland is het gemiddeld 700-1200 ng/L. Als we schoon water willen hebben, dan moeten we oud water uit de bodem halen.

Bronwater wordt door zakkend regenwater langzaam ook vervuild, maar hoe langer het duurt voordat het regenwater in de aquifer komt, hoe langzamer het aandeel TFA stijgt.

SPA heeft relatief jong water, dus het begint al vervuilt te raken, maar met 20-50 ng/L is het nog altijd 20-30 keer minder dan gemiddeld in het drinkwater zit. Chaudfontaine (BE) en Bar-Le-Duc (NL) zijn relatief oud water, dus dat is nog schoon. Wel duur.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2NpOTP-mb4aX7_VO07a1tmCei44=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/ea0XZfjqFPQWdBzeMlDs29U3.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/r4Dqn9dwFqtiiOSgtSBuUgXcbHk=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/sPVWu7cylITM0Ka0N6zD3CPV.png?f=user_large

🇪🇺 Buy from EU (GoT)

• Sando
  • Niet online

Sando

Sandoichi

Ik wist dat het topic "meer dan 2 weken oud" was, maar ik zie nu eigenlijk pas dat het zelfs meer dan 2 jaar oud is. }:O

🇪🇺 Buy from EU (GoT)

• Nopheros
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 15:38
Beetje laat dat je daar nu pas naar kijkt omdat je een kind hebt? Ik zou me hier zelf niet heel druk om maken maar als je dat wel doet had je dat al moeten doen toen je vrouw zwanger was natuurlijk.

Ons drinkwater wordt goed in de gaten gehouden. Daarnaast kun je wel flesjes water kopen in de supermarkt maar heb je deze zelf getest dan? Ik zou graag de resultaten wel eens willen zien dat het zoveel schoner of beter is. Daarnaast gebruiken veel producenten van drink water letterlijk leidingwater om de flesjes te vullen, staat er dan ook gewoon op.

[ Voor 57% gewijzigd door Nopheros op 12-03-2026 12:50 ]

• Sando
  • Niet online

Sando

Sandoichi

Nopheros schreef op donderdag 12 maart 2026 @ 12:48:
Ik zou me hier zelf niet heel druk om maken maar als je dat wel doet had je dat al moeten doen toen je vrouw zwanger was natuurlijk.
Bedankt voor je advies. Ja sinds mijn vrouw zwanger is kopen we SPA blauw inderdaad. Wat ik eigenlijk bedoel is dat het nu mijn aandacht heeft, nu de kleine meer gaat drinken dan alleen melk en water. Zodoende ben ik via de search op dit topic gekomen.

Bijvoorbeeld wijn is sinds 2010 opvallend verontreinigd. Maar over andere dranken als sinaasappelsap - zelf geperst bijvoorbeeld - kan ik weinig vinden.

🇪🇺 Buy from EU (GoT)

• Sando
  • Niet online

Sando

Sandoichi

Nopheros schreef op donderdag 12 maart 2026 @ 12:48:
Daarnaast kun je wel flesjes water kopen in de supermarkt maar heb je deze zelf getest dan?
Nee. Ben je zo sceptisch? PAN-Europe (bron hierboven) zijn de leading independent experts on pesticides in Europe.

🇪🇺 Buy from EU (GoT)

• Nopheros
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 15:38
Sando schreef op donderdag 12 maart 2026 @ 12:54:
[...]

Nee. Ben je zo sceptisch? PAN-Europe (bron hierboven) zijn de leading independent experts on pesticides in Europe.
Nevermind, niet goed gelezen. Zo sceptisch ben ik dan inderdaad ook weer niet.

Uiteindelijk zou je dus, als de resultaten nog relevant zijn, want we zijn +/- 2 jaar verder, inderdaad minder binnenkrijgen maar in zowel kraanwater als mineraal water zit dus verontreiniging. De vraag is dan eigenlijk wat het kantelpunt is en daar zit kraanwater (aanname) toch ook wel onder lijkt me.

Er zijn tegenwoordig zoveel zaken waar je rekening mee zou kunnen (moeten) houden. We zitten hier te kijken naar nieuwe gordijnen, meeste is tegenwoordig Polyester, maar ja dat is eigenlijk niet gezond want microplastics in de lucht. Jij en je kind ademen dus microplastics in wat niet goed is voor de ontwikkeling van de longen. Je kleding is trouwens ook al grotendeels plastic, je bank waarschijnlijk ook en als je een vloerkleed hebt....

Buiten lopen en ademen is ook al niet goed, want fijnstof en anders is er wel een buurman die de houtkachel aan heeft staan.

Zwemmen in open water.. tja alle afvalstoffen die daar tegenwoordig inzitten.

De gemiddelde consument heeft iets van 12 pesticiden in zijn/haar lichaam, lekker die groente.

Denk dat het goed is al we zelf, voor zover mogelijk, in de gaten proberen te houden waar het misschien wel eens mis kan gaan maar als de mensen met kennis van het onderwerp aangeven dat het binnen de (voor nu bekende) veilige limiet ligt dan accepteer ik het maar.

[ Voor 3% gewijzigd door Nopheros op 12-03-2026 13:12 ]

• sdk1985
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 12:53
Via plastic flessen krijg je juist toch weer veel microplastics binnen? Draaidoppen schijnen niet te helpen.
De overheid bepaalt de kwaliteitseisen waaraan het drinkwater moet voldoen. De wettelijke kwaliteitseisen(externe link) voor drinkwater staan in het Drinkwaterbesluit. Voor 20 verschillende PFAS is de wettelijk toegestane hoeveelheid in drinkwater 100 nanogram per liter (ng/L).

PFAS zijn schadelijker voor de gezondheid dan eerder werd gedacht. Dat blijkt uit nieuwe wetenschappelijke inzichten. Daarom heeft de Nederlandse overheid in 2022 een drinkwaterrichtwaarde voor PFAS vastgesteld van 4,4 ng/L, uitgedrukt als PFOA-equivalenten. Deze richtwaarde zal in de toekomst als wettelijke kwaliteitseis in het Drinkwaterbesluit worden opgenomen.
Dus het wordt strenger.

Verder hangt het er vooral af van waar je woont. Ik zie bijvoorbeeld dat de laatste metingen bij Brabantwater een 0 geven voor PFAS-20 aan terwijl er in de Maas wel van alles te vinden is. Daar haalt EDR20 zelfs 21.3 gemiddeld (niet 1 op 1 vergelijkbaar met de PFAS-20 lijst).

Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Voor de mensen die onder Brabant-water vallen, hier:
https://www.brabantwater....en-hardheid/waterhardheid
(typ je plaatsnaam in) kun je zien hoeveel PFAS en TFA er in je water ztten

Een wappie is iemand die gevallen is voor de (jarenlange) Russische desinformatiecampagnes.
Wantrouwen en confirmation bias doen de rest.

• __R__
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 21:30
Juup schreef op donderdag 12 maart 2026 @ 13:28:
Voor de mensen die onder Brabant-water vallen, hier:
https://www.brabantwater....en-hardheid/waterhardheid
(typ je plaatsnaam in) kun je zien hoeveel PFAS en TFA er in je water ztten
Daar kan je de pH en de waterhardheid zien. Over PFAS zegt men het volgende:
Op enkele plaatsen zien we - met extreem nauwkeurige meetapparatuur - hele kleine sporen van PFAS. Deze sporen zijn echter zo laag dat ze beneden de wettelijke norm blijven én ook binnen de strenge gezondheidsnorm van het RIVM voor drinkwater vallen. Dit betekent dat kraanwater - gemaakt uit grondwater zoals in Brabant - voldoet aan de gezondheidsnorm die het RIVM stelt.

• sdk1985
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 12:53
__R__ schreef op donderdag 12 maart 2026 @ 13:48:
[...]

Daar kan je de pH en de waterhardheid zien. Over PFAS zegt men het volgende:

[...]
Je kan doorklikken naar de lokale bron en dan krijg je o.a. PFAS-20 te zien.

Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Sando schreef op donderdag 12 maart 2026 @ 12:40:
Ik vind dit ook wel interessant (op een verontrustende manier). Sinds wij een kleine thuis hebben kopen we veel SPA blauw (in glazen flessen anders heb je weer microplastics). PFAS, microplastics, Bisfenol-A, en Bisfenolvervangers hebben een hormoonverstorende werking. Dus het lijkt me vooral belangrijk om dit te weren bij zwangere vrouwen en kinderen.

Vroeger (vóór 1945) hadden we schoon staal. Toen werden er honderden kernproeven gedaan en nu is de lucht op aarde vervuild met (een heel klein beetje) fallout (cobalt, cesium, strontium, etc). Dus als we nu schoon staal nodig hebben voor gevoelige (medische of wetenschappelijke) toepassingen, dan gaan we oud (< 1945) staal van de bodem van de oceaan opvissen. Dat is opeens zo zeldzaam dat complete scheepswrakken stiekem illegaal worden geborgen.

Vroeger (voor 1970) hadden we schoon water. Nu zit het niet te verwijderen TFA (een ultrakorte PFAS genaamd trifluorazijnzuur, een afbraakproduct van landbouwgif en airconditioners) overal ter wereld in het regenwater en zal het aandeel in het drinkwater alleen nog maar toenemen. In Nederland is het gemiddeld 700-1200 ng/L. Als we schoon water willen hebben, dan moeten we oud water uit de bodem halen.

Bronwater wordt door zakkend regenwater langzaam ook vervuild, maar hoe langer het duurt voordat het regenwater in de aquifer komt, hoe langzamer het aandeel TFA stijgt.

SPA heeft relatief jong water, dus het begint al vervuilt te raken, maar met 20-50 ng/L is het nog altijd 20-30 keer minder dan gemiddeld in het drinkwater zit. Chaudfontaine (BE) en Bar-Le-Duc (NL) zijn relatief oud water, dus dat is nog schoon. Wel duur.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Heb je door dat het water wat in je SPA flesje zit niet het water is wat daar uit de bron komt? Dat water wordt namelijk eerst gedemineraliseerd en daarna weer (met een specifiek recept) gemineraliseerd.

In Nederland flessenwater (ook in glas) kopen is dermate vervuilend dat ik me meer zorgen zou maken om de uitstoot om het uit de bron in jouw mond te krijgen voor je kind dan het water wat lokaal uit de kraan komt en praktisch onmeetbare sporen van een stof bevat. Dan moet je je kind ook niet buiten laten spelen of meer dan een dag per jaar in de randstad of in de buurt van een boerderij laten rondlopen.

[ Voor 6% gewijzigd door pagani op 12-03-2026 14:21 ]

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

pagani schreef op donderdag 12 maart 2026 @ 14:17:
[...]

Heb je door dat het water wat in je SPA flesje zit niet het water is wat daar uit de bron komt? Dat water wordt namelijk eerst gedemineraliseerd en daarna weer (met een specifiek recept) gemineraliseerd.
Vandaar dat het zo goor is :') Water zou geen smaak moeten hebben maar spa heeft dat zeer zeker wel :F

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

• pagani
  • Niet online
Glashelder schreef op donderdag 12 maart 2026 @ 14:29:
[...]

Vandaar dat het zo goor is :') Water zou geen smaak moeten hebben maar spa heeft dat zeer zeker wel :F
Alleen demiwater heeft geen smaak, maar dat zou ik ontraden te drinken ;)

• Sando
  • Niet online

Sando

Sandoichi

Nopheros schreef op donderdag 12 maart 2026 @ 13:05:
als de resultaten nog relevant zijn, want we zijn +/- 2 jaar verder
Publicatie December 2024, de resultaten zijn dus recenter dan dit topic.
maar in zowel kraanwater als mineraal water zit dus verontreiniging.
Nee, in de helft van de mineraalwaters zit dus geen verontreiniging, en de andere helft overwegend een factor 10+ minder.
Er zijn tegenwoordig zoveel zaken waar je rekening mee zou kunnen (moeten) houden. We zitten hier te kijken naar nieuwe gordijnen, meeste is tegenwoordig Polyester, maar ja dat is eigenlijk niet gezond want microplastics in de lucht. Jij en je kind ademen dus microplastics in wat niet goed is voor de ontwikkeling van de longen. Je kleding is trouwens ook al grotendeels plastic, je bank waarschijnlijk ook en als je een vloerkleed hebt....
Dat heb je goed gezegd. Je kan privacy-bewust leven, je kan zo veel of zo weinig rekening houden met digitale veiligheid, en je kan inderdaad ook gezondheidsbewust leven. Maar dit topic gaat over PFAS, en ik snap niet helemaal welk punt je wilt maken?

Als je ons wilt waarschuwen, dat hoeft niet hoor:
  • Wij hebben expliciet en bewust geen polyester kleding. Wij lopen niet in vuilniszakken van fast fashion rond, maar in kleding van wol, katoen, of viscose.
  • Wij hebben expliciet en bewust een vloerkleed van viscose gekocht, geen polyester. Liever wol maar dat zijn vaak dure kleden.
  • Wij gaan niet wandelen tijdens de spits en ik kijk vaak op de luchkwaliteitsmeter van het longfonds voor ik een buitenactiviteit onderneem.
  • Wij hebben VINDSTYRKA pm2.5 fijnstoffilters van Ikea in elke kamer. Het is een populair product dat vaak is uitverkocht, dus wij zijn niet de enige.
  • Wij kopen bijna geen vloeistof-achtige voedingsproducten verpakt in plastic of in blik met Bisfenol, wij kopen glazen potjes.
Je bent je dus wel bewust van veel van deze problemen, maar als ik het goed begrijp houd je er geen rekening mee. Dat is een keuze die je kunt maken inderdaad. Wij proberen gezondheidsbewust te leven en weloverwogen keuzes te maken. Dus als de overheid zegt: "Covid komt niet naar Nederland, en als het wel komt dan zijn we goed voorbereid", maar wij vinden dat die informatie niet realistisch is, dan gaan wij vast een voorraadje voedsel en mondkapjes aanleggen, voor de zekerheid. In tegenstelling tot wat je misschien denkt geeft het ons rust om niet op het randje van het onbekende te leven.
als de mensen met kennis van het onderwerp aangeven dat het binnen de (voor nu bekende) veilige limiet ligt dan accepteer ik het maar.
Je noemt de uitspraken van waterbedrijven, maar dat zijn niet per definitie mensen met kennis van het onderwerp PFAS. Waterbedrijven volgen de huidige gezondheidsnormen. En die worden vaak achteraf verlaagd. Denk aan asbest, bouwtechnisch goedgekeurd volgens geldende normen terwijl al decennia gezondheidsrisico's bekend waren. Of lood in benzine, jarenlang waren er vermoedens van neurologische schade bij kinderen, en toch werd het door de overheid lang als veilig verklaard.

Het is een bekende valkuil. Er is zelfs een Europees rapport geschreven over dit probleem: Late lessons from early warnings: science, precaution, innovation (2013)

🇪🇺 Buy from EU (GoT)

• Sando
  • Niet online

Sando

Sandoichi

pagani schreef op donderdag 12 maart 2026 @ 14:17:
Heb je een bron hiervoor? Want dat geloof ik niet. "Natuurlijk mineraalwater" is voor zover ik weet een juridisch beschermde categorie in de EU: Het moet aan de bron gebotteld worden, en de samenstelling moet natuurlijk en stabiel zijn.

Spa heeft ook allemaal andere troep zoals lafjes gezoete meuk enzo, maar Spa blauw reine op glazen fles is dat duidelijk niet.

🇪🇺 Buy from EU (GoT)

• jmb66
  • Registratie: Maart 2025
  • Laatst online: 14-03 13:52
Mijn vriendin heeft een rvs soort pan, die water filtert, kun je slootwater drinkbaar mee maken, geen idee wat de naam is.
Ik lust dat water niet, ook geen water uit flessen, smaakt naar iets, en echt water smaakt naar niets.
Zelf drink ik water uit dezelfde bron als Sourcy en Bar Le Duc, maar dan extra gefilterd door de waterzuivering.

• Reinier
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22:52

Reinier

\o/

Sando schreef op donderdag 12 maart 2026 @ 16:30:
[...]

Wij lopen niet in vuilniszakken van fast fashion rond, maar in kleding van wol, katoen, of viscose.
De katoenindustrie is niet bijzonder schoon. Vooral vervuilend voor het grondwater. En zo is de cirkel weer rond.

• pagani
  • Niet online
Reinier schreef op donderdag 12 maart 2026 @ 17:10:
[...]

De katoenindustrie is niet bijzonder schoon. Vooral vervuilend voor het grondwater. En zo is de cirkel weer rond.
Net als mineraalwater, zo'n 30 tot 1.300 maal slechter voor het milieu dan kraanwater.

• jan390
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 20:03
[...]

• Wij hebben expliciet en bewust geen polyester kleding. Wij lopen niet in vuilniszakken van fast fashion rond, maar in kleding van wol, katoen, of viscose.
• Wij hebben expliciet en bewust een vloerkleed van viscose gekocht, geen polyester. Liever wol maar dat zijn vaak dure kleden.
Het drinkwater waar ik woon, bevat geen PFAS. Kraanwater (qua Productie) is sowieso vele malen schoner dan water uit een fles.
Hoe ben je trouwens tot de conclusie gekomen dat VIscose goed zou zijn om te dragen? Ook daar is het productieproces namelijk niet een van de schoonste.

• Stukfruit
  • Registratie: Oktober 2007
  • Niet online
Wij hebben VINDSTYRKA pm2.5 fijnstoffilters van Ikea in elke kamer. Het is een populair product dat vaak is uitverkocht, dus wij zijn niet de enige.
Alleen niet altijd werkend bij gassen en fijnstof, voor zover ik weet.
En dat het uitverkocht is lijkt me geen wetenschappelijk onderbouwd bewijs van de werking ;)

Tevens niet erg nuttig als je te kleine filters hebt voor een te grote ruimte.

De VINDSTYRKA is trouwens niet het filter of de luchtreiniger zelf?

Dat zit wel Schnorr.

• Sando
  • Niet online

Sando

Sandoichi

Reinier schreef op donderdag 12 maart 2026 @ 17:10:
De katoenindustrie is niet bijzonder schoon.
We krijgen er in ieder geval via de wasmachine geen microplastics van in al onze kleren, beddengoed, handdoeken, lucht en longen (waar Nopheros voor waarschuwde). Het is biologisch afbreekbaar, in tegenstelling tot die polyesterkleding, wat een bron van nanoplastics is, welke in dieren in verband worden gebracht met een toename van agressie en defensief gedrag.
pagani schreef op donderdag 12 maart 2026 @ 18:00:
mineraalwater, zo'n 30 tot 1.300 maal slechter voor het milieu dan kraanwater.
Krijgt ons kind in ieder geval geen hormoonverstorende EDCs/PFAS binnen. Wat is je punt? Ik stem er niet steeds voor om al die rommel maar toe te staan, dus ik voel me niet schuldig voor het zoeken naar een uitweg.
jan390 schreef op donderdag 12 maart 2026 @ 18:12:
Hoe ben je trouwens tot de conclusie gekomen dat VIscose goed zou zijn om te dragen?
Ik weet niet of iemand tot die conclusie is gekomen. Ik heb alleen enkele producten van viscose als polyestervervanger omdat er geen plastic in zit.
Stukfruit schreef op donderdag 12 maart 2026 @ 18:23:
De VINDSTYRKA is trouwens niet het filter of de luchtreiniger zelf?
Ik heb het even opgezocht en ik bedoel de STARKVIND. Er gaat een PM2.5-filter en een gasfilter in. Die laatste gebruik ik eigenlijk alleen in de keuken.
Tevens niet erg nuttig als je te kleine filters hebt voor een te grote ruimte.
Ja op deze manier kunnen we nog wel even doorgaan.

Ik dacht even: Interessant, een topic over PFAS in water. Misschien draag ik wat bij. Misschien leer ik wat. Maar het is 50% moraliseren/veroordelen en 50% whataboutery hier. Weinig on-topic bijdragen of argumenten.

Iedereen maakt zijn afweging. Ik heb de afgelopen 7 jaar niet gevlogen, rijdt elektrisch, laadt zover mogelijk op met mijn eigen gratis zonnestroom, en bestel niet zo achterlijk veel pakketjes als de overbuurman. Maar ik laat met liefde een dieselbus vol bronwater deze kant op rijden als mijn zwangere vrouw of (inmiddels) onze kleine daarmee minder EDCs binnenkrijgt. Sue me. Ik ga snel ergens anders heen voor dit onderwerp. :')
offtopic:
Overigens, het zou niet moeten uitmaken, maar ik drink zelf gewoon overwegend kraanwater. Ik ben al zo oud, ik krijg niet eens meer jodiumtabletten van de rijksoverheid als er een kerncentrale ontploft. EDCs zijn vooral gevaarlijk tijdens de embryonale ontwikkeling t/m de pubertijd. Vanaf een bepaalde leeftijd maakt het allemaal niet meer zo veel uit.

🇪🇺 Buy from EU (GoT)

Pagina: 1