PFAS uit drinkwater

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rixos
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 03-03 22:16
Ik lees steeds meer over de gevaren van PFAS en ik wil zelf stappen gaan ondernemen om mijn blootstelling er aan te verminderen.

Ik drink veel kraanwater en als ik de website van het RIVM lees word ik daar niet veel wijzer van. Ze roepen aan de ene kant dat het prima is om kraanwater te drinken. Zij zeggen:

"De hoeveelheid PFAS die mensen binnen krijgen vanuit kraanwater is in het algemeen beperkt."

Let op de woorden 'in het algemeen', hoezo in het algemeen, wat betekent dat?

Tegelijkertijd zeggen ze het volgende:

"Het RIVM heeft berekend dat mensen in Nederland uit voedsel en drinkwater samen meer PFAS(Per- en polyfluoralkylstoffen ) binnen krijgen dan de gezondheidskundige grenswaarde, en dat er dus een risico is dat er nadelige effecten op de gezondheid kunnen optreden. Dit is onwenselijk en aanleiding om de blootstelling van mensen aan PFAS te verminderen, hoe eerder maatregelen genomen kunnen worden, hoe liever"

Ik ben dus op zoek naar manieren om mijn drinkwater beter te filteren voor de aanwezigheid van PFAS, en ik ben benieuwd of er Tweakers zijn die aanbevelingen hebben voor apparatuur wat dit goed kan, vandaar ook dit topic in huishoudelijke waren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Invisible_man
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 16-06 13:07
Rixos schreef op maandag 18 september 2023 @ 12:41:
Let op de woorden 'in het algemeen', hoezo in het algemeen, wat betekent dat?
Dat is algemene taal om te zeggen dat het wel goed zit, maar er altijd uitzonderingssituaties kunnen zijn :) Dat soort taal zie je wel vaker wanneer het om risico inschattingen gaat en je nooit iets voor 100% kan uitsluiten, ik heb daar op mijn werk omtrent veilig werken enzo vaak zat mee te maken wat dat betreft.

Of je het er uit kan filteren? Even zonder er verder een expert in te zijn, is PFAS een verzamelnaam voor meerdere stoffen en wat je er wel of niet uit kan filteren is dan ook afhankelijk van wat de filterdoorlaat is die je gebruikt en welke specifieke stoffen je er uit wilt halen. Alternatief is natuurlijk om flessen water te kopen specifiek voor het drinkwater.

Even snel googlen op "britta filter PFAS" geeft bijvoorbeeld al de volgende hit:
https://purewaterblog.com...-real-world-testing-data/

Edit:
Na zelf die link ook even doorgelezen te hebben :), komen er dus twee merken uit die voor thuissituaties geschikt zijn, Aquasana en Berkey. Die Aquasana systemen zie ik bij bijvoorbeeld Amazon wel staan.

[ Voor 9% gewijzigd door Invisible_man op 18-09-2023 13:07 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Ikke_niet
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 23:34
De na-filter systemen zijn goed in het schoon water schoon maken en het dunner maken van je portemonnee door in te spelen op niet realistische angsten. Daar naast zijn ze een bacterie bron.
Keuringsdienst van Waarde had hier een mooie aflevering over.

Nederlands kraanwater behoord tot de beste te wereld en is zelfs beter gecontroleerd dan bronwater uit de fles

Ik zou mijn focus verleggen op andere PFAS bronnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23:52
Hoeveel PFAS je via kraanwater binnen krijgt, hangt vooral af van waar je woont. Met name in West-Nederland waar drinkwater wordt gemaakt van rivierwater zitten PFAS, blijkt uit metingen van het RIVM. De hoeveelheid PFAS die mensen in Nederland binnenkrijgen via alleen drinkwater ligt beneden de gezondheidskundige grenswaarde. Het RIVM vindt het daarom verantwoord om kraanwater te blijven drinken.
https://www.drinkwaterpla...-over-pfas-in-drinkwater/
Het verwijderen van PFAS uit drinkwater is moeilijk. Voor het verwijderen van PFAS heb je hele fijne membraanfiltratie nodig. Sommige bedrijven claimen dat hun waterfilters voor thuis dat kunnen, maar kunnen dat niet aantonen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

Ik denk dat wij als Nederlanders ons écht niet druk kunnen maken over het drinkwater. Hier in Limburg is een (half) jaar geleden een hele tijd het drinkwater overgeschakeld naar een andere bron omdat de ene bron nét niet door de kwaliteitstests kwam, met na enkele maanden ook nog netjes een update dat het wat langer ging duren dan verwacht. Als je dan opzoekt wat de eisen van drinkwater zijn dan is dat niet de Amerikaanse 'zoveel kakkerlakken per 100 gram', maar gaat het echt om dingen die heel ver onder wat schadelijk zou kunnen zijn bij 10 liter drinken per dag zitten.

Dus dat dit nu geroepen wordt is alleen maar een teken dat er op tijd aan gewerkt wordt, als je net over de grens een liter water drinkt krijg je meer binnen.