Gigabyte RTX 2070 Super fan kapot

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goodwin
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 07-09 14:16
Hallo samen,

Mijn GPU, een Gigabyte RTX 2070 Super, is sinds een paar dagen ontzettend hard aan het blazen. Bijvoorbeeld bij het gamen of bij een stresstest. De fans worden erna ook niet meer rustig - ze blijven hard blazen als het eenmaal begint. In idle mode is het prima, maar zodra het werk iets intensiever wordt lijkt het alsof ze volle toeren draaien. Ik word in ieder geval niet vrolijk van het lawaai.

Eerst dacht ik dat het met de Thermal Paste te maken had maar als ik in mijn kast kijk vanuit de zijkant LIJKT het erop dat alles nog prima in orde is. Op dat moment kwam ik er ook achter dat alleen de eerste twee fans werken en de derde niet. Ik weet niet hoe lang dit al zo is (deze PC is 4 jaar oud).

GPU temps op idle zijn tussen 39-41 graden celcius en de hot spot temp rond 51c. Bij het uitvoeren van een stresstest (FurMark) wordt de temperatuur 80c en wordt de hot spot temp 105c (!?).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 07:32

nelizmastr

Goed wies kapot

Als een van de fans het niet meer doet gaat hij in een beveiliging en gaan de andere op 100%. Idle merk je dat niet want dan draaien ze geen van drieën.

Enige oplossing is een vervangende ventilator zien te vinden of een andere koeler op de kaart schroeven.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goodwin
nelizmastr schreef op zondag 17 september 2023 @ 22:04:
Als een van de fans het niet meer doet gaat hij in een beveiliging en gaan de andere op 100%. Idle merk je dat niet want dan draaien ze geen van drieën.

Enige oplossing is een vervangende ventilator zien te vinden of een andere koeler op de kaart schroeven.
Op idle draaien de fans ook, alleen een stuk rustiger zodat dat je er bijna niks van merkt. Ik had al eerder gelezen dat de fans van een RTX 2070 Super niet draaien op idle maar dat is mijn geval niet zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
zou beginnen met je pasta vervangen en controleren of hij nog goed op de chip gedrukt is daarna.

The problem with communication is the illusion it has taken place.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Red Cell
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 10:11
Met gigabyte heb je waarschijnlijk mazzel. Ik kon destijd op m'n 970 GTX ook de fan vervangen. Gigabyte heeft zelf geen spareparts maar Google/AliExpress staat er vol mee en zit via een stekkertje verbonden meestal.
Alleen even goed checken of het model en maat overeen komt met wat je heb.

Als je Jack Zomer z'n suggestie wil uitvoeren vergeet niet dat je dan waarschijnlijk ook de thermal pads van het geheugen zal moeten vervangen.

The mystery of life isn't a problem to solve, but a reality to experience. A process that cannot be understood by stopping it. We must move with the flow of the process. We must join it. We must flow with it. - Jamis

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goodwin
jack zomer schreef op maandag 18 september 2023 @ 07:37:
zou beginnen met je pasta vervangen en controleren of hij nog goed op de chip gedrukt is daarna.
Daar dacht ik eerst ook aan, maar is het wel nodig om de pasta te vervangen als mijn temperaturen gewoon goed zijn? Ik denk dat het eerder komt door de ventilator die of kapot is of dat er ergens een draadje niet goed is aangesloten.
Red Cell schreef op maandag 18 september 2023 @ 08:18:
Met gigabyte heb je waarschijnlijk mazzel. Ik kon destijd op m'n 970 GTX ook de fan vervangen. Gigabyte heeft zelf geen spareparts maar Google/AliExpress staat er vol mee en zit via een stekkertje verbonden meestal.
Alleen even goed checken of het model en maat overeen komt met wat je heb.

Als je Jack Zomer z'n suggestie wil uitvoeren vergeet niet dat je dan waarschijnlijk ook de thermal pads van het geheugen zal moeten vervangen.
Bedankt voor de tip. Ik was al gaan zoeken voor een fan replacement maar ik kon niks vinden via de officiele kanalen.

Ik denk dat het handig is om eerst zelf even de GPU eruit te halen en kijken of de derde fan wel goed verbonden is (geen idee hoe ik dit moet doen, maar ik zal YouTube eens raadplegen). De winkel die mijn PC destijds in elkaar heeft gezet heeft alle kabels ontzettend goed weggewerkt maar dat is natuurlijk minder fijn als je iets van onderhoud moet doen aangezien alle kabels achter het MoBo zitten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HugoBoss1985
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 09:41

HugoBoss1985

Xenotech

Je temperaturen zijn niet goed, dat geef je aan in je eerste startpost.
Koelpasta vervangen kan (mits dit geen ventilator probleem is) zeker iets positiefs opleveren voor je temperaturen.
Als je de koeler makkelijk loskrijgt en voorzichtig loshaalt dan heb je kans dat je thermal pads nog een keer te gebruiken zijn.

Koelpasta én alle thermal pads vervangen is nog best wel een klusje (wat niet voor iedereen is weggelegd).
Alle thermalpads moeten exact de juiste dikte hebben en soms is er wel sprake van 4 verschillende diktes voor vram en vrm componenten.

@nelizmastr Ik heb weer wat geleerd w.b.t. die beveiliging van zo'n kaart.

Als 2 van de 3 fans draaien is er overduidelijk iets mis.
Begin dus eens met de defecte fan vervangen voordat je de kaart (verder) uit elkaar gaat halen.

Je kan nog eens kijken wat het zijpaneel van je behuizing afhalen oplevert qua temperaturen.
En onderhoudt je de pc wel eens met perslucht en/of een compressor (met vocht en olie afscheiding)?
Stofophoping gaat op termijn ook meer herrie en hogere temperaturen veroorzaken en als je dat negeert kunnen er ook zaken defect raken.

[ Voor 50% gewijzigd door HugoBoss1985 op 18-09-2023 09:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ikt
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 28-09 21:51

ikt

Goodwin schreef op maandag 18 september 2023 @ 08:52:
[...]

Daar dacht ik eerst ook aan, maar is het wel nodig om de pasta te vervangen als mijn temperaturen gewoon goed zijn? Ik denk dat het eerder komt door de ventilator die of kapot is of dat er ergens een draadje niet goed is aangesloten.

[...]

Bedankt voor de tip. Ik was al gaan zoeken voor een fan replacement maar ik kon niks vinden via de officiele kanalen.

Ik denk dat het handig is om eerst zelf even de GPU eruit te halen en kijken of de derde fan wel goed verbonden is (geen idee hoe ik dit moet doen, maar ik zal YouTube eens raadplegen). De winkel die mijn PC destijds in elkaar heeft gezet heeft alle kabels ontzettend goed weggewerkt maar dat is natuurlijk minder fijn als je iets van onderhoud moet doen aangezien alle kabels achter het MoBo zitten.
Dit klinkt alsof je GPU (en de rest van de case) sinds 2019 geen daglicht heeft gezien :P

Ik zou je computer zeker openen en schoonmaken, die stofaanslag kan er goed voor zorgen dat dingen vastlopen of dat fans het moeilijker krijgen. En denk ook aan heatsinks die verstopt gaan zitten. Zeker als je case geen luchtfilters heeft.

GPU kun je er sowieso redelijk makkelijk uit halen om schoon te maken. Gewoon die 2x8 pin kabel eruit, bracket-schroefjes eruit, en dat clipje/dingetje bij de PCIe slot.

CPU koeler is moeilijker, maar met een busje geperst lucht (bijv. van de Action) en een (nieuw) kwastje kun je toch redelijk goed het oude stof eruit blazen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Red Cell
HugoBoss1985 schreef op maandag 18 september 2023 @ 09:07:
Kijk eerst eens naar de ventilatoren van kaart, terwijl je Furmark o.i.d. draait; even het zijpaneel van je behuizing halen.

Je temperaturen zijn niet goed, dat geef je aan in je eerste startpost.
Koelpasta vervangen kan (mits dit geen ventilator probleem is) zeker iets positiefs opleveren voor je temperaturen.
Als je de koeler makkelijk loskrijgt en voorzichtig loshaalt dan heb je kans dat je thermal pads nog een keer te gebruiken zijn.

Koelpasta en alle thermal pads vervangen is nog best wel een klusje (wat niet voor iedereen is weggelegd).

Ik moet inderdaad wat Hugo zegt bevestigen. Dit is niet een klusje wat voor iedereen is weg gelegd en erg afhankelijk van model en fabrikant over hoe haalbaar het is.
Zelf knutsel ik al heel wat jaren met computers maar ook ik heb een paar keer de handdoek in de ring gegooit in een poging een videokaart te repasten. (Voordat het niet meer terug te draaien was.)

@nelizmastr Kan zijn dat dit ook videokaart afhankelijk is want mijn kaart had dit niet.
Hoewel als ik kijk naar de vervangende fan connectors lijkt dit bijna standaard PWM stekkertjes te zijn.
Goodwin schreef op maandag 18 september 2023 @ 08:52:
De winkel die mijn PC destijds in elkaar heeft gezet heeft alle kabels ontzettend goed weggewerkt maar dat is natuurlijk minder fijn als je iets van onderhoud moet doen aangezien alle kabels achter het MoBo zitten.
Deze kabels zitten binnen in de videokaart. Dus er loopt niks achter je moederbord wat dit issue betreft. Je kan dus gemakkelijk de videokaart eruit halen en van dichtbij bekijken of je losse connectors ziet (wat ik betwijfel)

The mystery of life isn't a problem to solve, but a reality to experience. A process that cannot be understood by stopping it. We must move with the flow of the process. We must join it. We must flow with it. - Jamis

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Goodwin
HugoBoss1985 schreef op maandag 18 september 2023 @ 09:07:Koelpasta én alle thermal pads vervangen is nog best wel een klusje (wat niet voor iedereen is weggelegd).
Alle thermalpads moeten exact de juiste dikte hebben en soms is er wel sprake van 4 verschillende diktes voor vram en vrm componenten.

Als 2 van de 3 fans draaien is er overduidelijk iets mis.
Begin dus eens met de defecte fan vervangen voordat je de kaart (verder) uit elkaar gaat halen.
Ik heb alle juiste maten van de Thermal Pads al gevonden via een YouTube video met exact dezelfde kaart (en merk). Zou het nodig zijn om deze te vervangen (ik ga eerst de fans proberen) dan weet ik wel al welk diktes ik nodig heb. Ze staan al in mijn bol.com winkelmandje. :)
ikt schreef op maandag 18 september 2023 @ 09:13:
[...]
Dit klinkt alsof je GPU (en de rest van de case) sinds 2019 geen daglicht heeft gezien :P

Ik zou je computer zeker openen en schoonmaken, die stofaanslag kan er goed voor zorgen dat dingen vastlopen of dat fans het moeilijker krijgen. En denk ook aan heatsinks die verstopt gaan zitten. Zeker als je case geen luchtfilters heeft.

GPU kun je er sowieso redelijk makkelijk uit halen om schoon te maken. Gewoon die 2x8 pin kabel eruit, bracket-schroefjes eruit, en dat clipje/dingetje bij de PCIe slot.

CPU koeler is moeilijker, maar met een busje geperst lucht (bijv. van de Action) en een (nieuw) kwastje kun je toch redelijk goed het oude stof eruit blazen.
Normaal gesproken open ik mijn case inderdaad veel te weinig om deze schoon te maken... :D

De laatste keer dat ik onderhoud heb gedaan was gisteren omdat ik ook dacht aan stofophoping. Met een busje perslucht heb ik alles schoon gespoten voor zover het mogelijk is. Er kwam weer flink wat stof uit (vooral uit de CPU, uit de GPU weinig) maar dit heeft het probleem helaas niet verholpen.
Red Cell schreef op maandag 18 september 2023 @ 09:16:
[...]

Ik moet inderdaad wat Hugo zegt bevestigen. Dit is niet een klusje wat voor iedereen is weg gelegd en erg afhankelijk van model en fabrikant over hoe haalbaar het is.
Zelf knutsel ik al heel wat jaren met computers maar ook ik heb een paar keer de handdoek in de ring gegooit in een poging een videokaart te repasten. (Voordat het niet meer terug te draaien was.)

@nelizmastr Kan zijn dat dit ook videokaart afhankelijk is want mijn kaart had dit niet.
Hoewel als ik kijk naar de vervangende fan connectors lijkt dit bijna standaard PWM stekkertjes te zijn.

[...]

Deze kabels zitten binnen in de videokaart. Dus er loopt niks achter je moederbord wat dit issue betreft. Je kan dus gemakkelijk de videokaart eruit halen en van dichtbij bekijken of je losse connectors ziet (wat ik betwijfel)
Ik heb al wat YouTube filmpjes gevonden met exact dezelfde kaart die stapsgewijs uitleggen hoe de Thermal Pads en Paste vervangen moet worden, inclusief de diktes. Maar ik zal jullie advies opvolgen en eerst beginnen met het opmeten van de fans zodat ik deze kan bestellen via AliExpress o.i.d. Als het toch niet aan deze niet-werkende fan ligt kan ik daarna nog altijd de GPU helemaal uit elkaar halen en de pasta vervangen. Als ik de voorbeeld filmpjes zie denk ik dat het mij ook wel lukt, het vereist alleen de nodige tijd en aandacht.

Waarom zijn er eigenlijk zoveel verschillende formaten fans? Ik dacht dat de fans een standaard maat hadden maar ik zie nu meerdere formaten van dezelfde videokaart van hetzelfde merk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WiLLoW_TieN
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 10:30
Je kan ze waarschijnlijk gewoon online bestellen bij bv Ali of eBay.

Zie bv ; PLEH ; RX6600 gemold..?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HugoBoss1985

HugoBoss1985

Xenotech

Goodwin schreef op maandag 18 september 2023 @ 09:41:
[...]

Ik heb alle juiste maten van de Thermal Pads al gevonden via een YouTube video met exact dezelfde kaart (en merk). Zou het nodig zijn om deze te vervangen (ik ga eerst de fans proberen) dan weet ik wel al welk diktes ik nodig heb. Ze staan al in mijn bol.com winkelmandje. :)

[...]

Normaal gesproken open ik mijn case inderdaad veel te weinig om deze schoon te maken... :D

De laatste keer dat ik onderhoud heb gedaan was gisteren omdat ik ook dacht aan stofophoping. Met een busje perslucht heb ik alles schoon gespoten voor zover het mogelijk is. Er kwam weer flink wat stof uit (vooral uit de CPU, uit de GPU weinig) maar dit heeft het probleem helaas niet verholpen.

[...]

Ik heb al wat YouTube filmpjes gevonden met exact dezelfde kaart die stapsgewijs uitleggen hoe de Thermal Pads en Paste vervangen moet worden, inclusief de diktes. Maar ik zal jullie advies opvolgen en eerst beginnen met het opmeten van de fans zodat ik deze kan bestellen via AliExpress o.i.d. Als het toch niet aan deze niet-werkende fan ligt kan ik daarna nog altijd de GPU helemaal uit elkaar halen en de pasta vervangen. Als ik de voorbeeld filmpjes zie denk ik dat het mij ook wel lukt, het vereist alleen de nodige tijd en aandacht.

Waarom zijn er eigenlijk zoveel verschillende formaten fans? Ik dacht dat de fans een standaard maat hadden maar ik zie nu meerdere formaten van dezelfde videokaart van hetzelfde merk.
Goed bezig _/-\o_

Je kan het type fan vast ook wel vinden via google o.i.d.
Het beste is kijken naar het typenummer van de fan (staat er onderop/kun je online vinden)
Dan kan je die vast bestellen.

Dat je meerdere maten ziet is gewoon hoe het internet (foutief) werkt :P er is maar 1 maat correct voor jouw videokaart.

Ik gebruik altijd Gelid Extreme thermalpads, die zijn iets zachter dan de Ultimate variant.
Dan kom je ook wat eerder weg met een gering verschil in dikte ;)

Zelf gebruikt voor mijn 2070 non-super van Gigabyte.

[ Voor 5% gewijzigd door HugoBoss1985 op 18-09-2023 09:48 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Red Cell
Goodwin schreef op maandag 18 september 2023 @ 09:41:
  • Want dan kunnen we je €50,- extra rekenen voor het premium model met betere koeling.
  • Deze week was de ene fan wat goedkoper bij onze leverancier.
  • Kaart is werd gemaakt in fabriek A, de andere kaart in fabriek B.
  • Bedenk zelf iets ;)
Kies er 1 zou ik zeggen. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Goodwin
Thanks voor de tips allemaal. :)

Zal de fan vanavond nakijken en bestellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HugoBoss1985

HugoBoss1985

Xenotech

Goodwin schreef op maandag 18 september 2023 @ 10:11:
Thanks voor de tips allemaal. :)

Zal de fan vanavond nakijken en bestellen.
Als je toch aan de gang gaat met je thermalpads...
Plaats er dan ook wat op de achterkant van de kaart voor de vram modules en vrm componenten.
Bij mijn 2070 zaten er enkel een paar (niet eens overal :S) achterop de vram modules en geen voor de vrm componenten.
Na de ingreep werd mijn backplate een stuk warmer dus (meer) thermalpads achterop zet de backplate nu tenminste ook beter aan het werk ;)

Een andere optie m.b.t. de fans is een pwm adapter kabeltje kopen van standaard 4 pin naar de aansluiting op het pcb van je videokaart.
Dan kun je er elke willekeurige casefan op monteren na een deshroud en blijft de videokaart zelf die fans aansturen.

[ Voor 17% gewijzigd door HugoBoss1985 op 18-09-2023 10:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Goodwin
HugoBoss1985 schreef op maandag 18 september 2023 @ 10:14:
[...]

Als je toch aan de gang gaat met je thermalpads...
Plaats er dan ook wat op de achterkant van de kaart voor de vram modules en vrm componenten.
Bij mijn 2070 zaten er enkel een paar (niet eens overal :S) achterop de vram modules en geen voor de vrm componenten.
Na de ingreep werd mijn backplate een stuk warmer dus (meer) thermalpads achterop zet de backplate nu tenminste ook beter aan het werk ;)

Een andere optie m.b.t. de fans is een pwm adapter kabeltje kopen van standaard 4 pin naar de aansluiting op het pcb van je videokaart.
Dan kun je er elke willekeurige casefan op monteren na een deshroud en blijft de videokaart zelf die fans aansturen.
Als ik toch besluit om de pasta te vervangen volg ik de instructies in de bijgevoegde afbeelding. Is dit ook wat jij bedoeld?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8ftvoR49LBl5EGjIixrkAG7M7hQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/4eJZV18bOau6SrK5DHVTP5ls.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HugoBoss1985

HugoBoss1985

Xenotech

Goodwin schreef op maandag 18 september 2023 @ 10:29:
[...]

Als ik toch besluit om de pasta te vervangen volg ik de instructies in de bijgevoegde afbeelding. Is dit ook wat jij bedoeld?

[Afbeelding]
Ja.
En daar zie je dus al dat niet alle vram en vrm componenten op de achterkant een pad hebben.
Dat kan je dus beter doen dan origineel.
Die paarse voor de vrm mag ook langer zijn.

Let trouwens op die gele maat van de afbeelding... ik had daar 2 verschillende diktes en dus niet alle 1,0mm!
Vraag me niet naar de exacte maten want dat weet ik niet meer :P
Je kan voorzichtig de originele pads nameten met een schuifmaat.

Ik weet wél vrijwel zeker dat ik dikker dan 2,5mm gebruikt heb voor de paarse maat tussen het pcb en de backplate.

Nog een tipje: ik vind zelf wat dikkere koelpasta het beste voor gpu's.
Ik gebruik daarvoor altijd Arctic Ceramique.
Ik kon ook merkbaar/aantoonbaar betere temperaturen produceren tussen Arctic Ceramique en Noctua (toevallig ook afgebeeld) koelpasta (die is veel dunner).
De spread methode is in dit geval het beste omdat het een direct contact koeling is d.m.v. heatpipes.
Omdat er wat geringe ruimte tussen de heatpipes zit is een korrel methode van aanbrengen niet aan te raden omdat de koelpasta dan niet goed verspreid.
Met de spread methode heb je overal koelpasta zoals het hoort, luchtbellen ertussen (wat normaal gesproken een nadeel is van de spread methode) hoef jij je geen zorgen over te maken omdat de lucht weg kan door de ruimte tussen de heatpipes.

Het repasten scheelde mij aanzienlijk in de gpu - hotspot delta.

[ Voor 51% gewijzigd door HugoBoss1985 op 18-09-2023 11:02 ]

Pagina: 1