Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Upgrade 10j oude pc

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• ch85
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 13-08-2024
Hey,
Bedoeling is om men 10j oude pc te upgraden naar iets deftig hedendaags om comfortabel mee te kunnen gamen(1080p) /dagelijks gebruik. Videos, films, muziek, surfen etc...Zodat ik weer 10j verder kan 😜😁🤣

-Heb geen vast budget maar dacht aan 500-max 1000€ ofzo..?
-Ik ga niet overclocken.
-Energiezuinig en geluidsarm is voor mij belangrijk. RGB enz hoef ik niet.
-Ik wil Baldurs's Gate 3 vlotjes kunnen draaien, en al wat daarvoor uitgebracht is liefst ook lol. Kan het wel draaien met mn huidige setup maar speelt niet lekker. Cpu krijgt het (te) moeilijk.

Allernieuwste games doen me weinig tenzij GTA 6 of STALKER 2, maar dat kan nog even duren😅
Ik kan nog wachten indien nodig voor bv Black Friday, of nieuwe aankomende verbeterde componenten of iets dergelijks..

Oud systeem:

-i5-4670k
-Pure rock 2 cooler
-z87x-d3h
-16gb ram ddr3 665mhz 9-9-9-24
-650w psu xfx
-gtx 1660 super
-windows 10 pro
-2x ssd 1tb, 2xhdd 2tb
-DELL U2312HM
-Fractal R4 case

Heb zelf al wat bij mekaar gezocht, maar ben totaal niet meer op de hoogte van wat goed is en wat bij wat past dus hoop ik hier wat informatie te krijgen.
Past dit wat bij mekaar, zijn er betere alternatieven, aanpassingen enz...Ik hoor het graag.
Als ik het goed voorheb zou dit toch min of meer een goede setup moeten zijn:

Potentieel nieuw systeem/benodigdheden:

-ryzen 5600
-asus rog gaming b550-f moederbord (met wifi,bt en spdif)
-16gb ram of 32? geen idee welke frequentie en timings?
-gx 750w seasonic zeker voldoende denk ik? (zelfs toekomstgewijs indien 1440p bv?)
-nvme ssd 1of 2tb, heatsink nodig? pci 4.0?
-extra case fans nodig?
-andere cpu cooler nodig?
-koelpasta?
-nog dingen?

Fractal r4 case, 1660 super, ssds en hdds, die mogen mee in het nieuwe systeem.
Muis+tobo+speakers+scherm heb ik ook hoeven ook niet meteen vervangen te worden.

Ik wil vooral iets waar ik weer een tijdje mee verder kan, goed op mekaar afgestemd is, en een goede prijs/kwaliteit verhouding.
Niet de bedoeling om elke 2 jaar te gaan upgraden.
Een andere gpu + scherm kan ik eventueel later wel kopen indien ik dat wil voor bv 1440p. Als de cpu enz dit toelaat natuurlijk.

Verbeteringen/aanpassingen/advies zijn uiteraard zeer gewenst.
Btw ben van België, dacht te kopen bij Megekko of Alternate. Of Azerty.

Alvast bedankt!

Alle reacties

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

De BBG van maart is nog steeds redelijk bruikbaar en vrij goedkoop. Inmiddels kun je ook naar een nieuwer en iets duurder platform (AM5 met Ryzen 7600 of socket 1700 met Core i5 13500 bijvoorbeeld), dat presteert nog iets beter maar is ook wat prijziger, zowel de CPU als het moederbord als het DDR5-RAM (al kan een core i5 13xxx ook met DDR4 overweg). Wel kun je AM5 later nog een keer upgraden met een toekomstige CPU, bij AM4 komt er niets nieuws meer en bij socket 1700 ook weinig (in oktober nog wel iets, maar ik verwacht eigenlijk praktisch 0 prestatiewinst t.o.v. wat er nu is).

Wel zal een GTX1660 super de bottleneck zijn, dus zolang je die niet upgrade ga je geen verschil merken tussen AM4 en de nieuwere platformen. Al zou een GTX1660 op 1080p met iets oudere games voldoende moeten zijn, upgraden kan altijd later nog.

16GB is voor bijna alle toepassingen op zich genoeg maar geheugen kost geen drol meer, zeker als je voor DDR4 gaat is het wat mij betreft zonde om niet gewoon 32GB te doen. Bij DDR5 kun je eventueel nog iets goedkoops doen om later te upgraden, omdat dat geheugen in de toekomst nog wat beter en goedkoper zou worden, al is 32GB daar ook wel toekomstvast.

Qua voeding is seasonic niet meer wat het 10 jaar geleden was dus er zijn veel geschiktere alternatieven, in het voedingen-topic zullen er genoeg geschikte adviezen langsgekomen zijn de laatste tijd. Als je ooit een high-end videokaart wil is wat meer vermogen (600W+) wel aan te raden omdat high-end tegenwoordig erg veel kan verbruiken, maar daar betaal je ook grof voor. Als je in de toekomst bij kaarten van het kaliber GTX1660 blijft is 500W+ ook wel voldoende.

SSD: sommigen zweren bij de snelste PCIe-5.0-SSD die er is omdat dat in de toekomst snellere laadtijden zou kunnen geven als games directStorage gaan implementeren. Maar op dit moment komt de SSD naar mijn mening vaak toch nog niet zo nauw. AM4 gaat ook niet hoger dan PCIe-4.0. Heatsink is wel handig voor de snelste SSD's, voor tragere/goedkopere SSD's kan het geen kwaad maar is het minder belangrijk. Moederborden komen ook vaak met een NVME-slot waar al een heatsink op zit, dus dan is een heatsink op de SSD zelf sowieso nutteloos.

HDD's kun je voor opslag meenemen, maar SSD's zijn tegenwoordig ook best goedkoop. Dat zou ik dus alleen doen voor bulk-opslag (foto's, films) die gewoon veel ruimte kosten maar waarbij laadtijden niet belangrijk is.

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

• ch85
-Wat betreft amd vs intel heb ik geen voorkeur, simpelweg omdat ik er niet genoeg over weet. Zal wel min of meer gelijkgesteld zijn deze dagen gok ik?
Maar bij googlen kwam alvast de 5600 zeer vaak uit de bus als 'best buy'.

Am4 vs am5 was ik ook over aan het denken, maar idd weer ietsje duurder en wsl ook weer meer verbruik etc. Maar sluit ik zeker niet uit.
Ik denk wel dat een 5600 zeker ok is voor mijn gebruik? Ik las dat er ook een 5800x3d was, die mega goed zou zijn, die zou dan kunnen dienen als eventuele am4 upgrade, indien ik het ooit nodig zou hebben natuurlijk.

-De 1660 super vind ik prima voor mijn gebruik voorlopig. Upgraden kan idd altijd.

-Wat RAM betreft, hoe belangrijk is bv 3200 vs 3600? en de timings etc? Of is dit allemaal verwaarloosbaar?

-Seasonic niet goed meer? had een tier list gegoogled en de gx modellen bv zouden high-end zijn?
die 10j garantie is natuurlijk ook wel interessant.

-Ik dacht zelf aan een samsung of een crucial ssd, bv de 980 pro ofzo? al dan niet met heatsink..

-Wel nog een vraagje ivm de hdds, kunnen deze het algemene systeem vertragen, of is dit niet zo van belang?
Ik gebruik ze voornamelijk voor opslag zoals films en fotos idd. Games+software staan op mijn ssd.

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

ch85 schreef op zaterdag 16 september 2023 @ 11:02:
-Wat betreft amd vs intel heb ik geen voorkeur, simpelweg omdat ik er niet genoeg over weet. Zal wel min of meer gelijkgesteld zijn deze dagen gok ik?
Ja. Hier en daar zijn er wat kleine verschillen maar beiden prima om te kopen.
Maar bij googlen kwam alvast de 5600 zeer vaak uit de bus als 'best buy'.
...
Ik denk wel dat een 5600 zeker ok is voor mijn gebruik? Ik las dat er ook een 5800x3d was, die mega goed zou zijn, die zou dan kunnen dienen als eventuele am4 upgrade, indien ik het ooit nodig zou hebben natuurlijk.
Klopt, niet meer de allernieuwste maar de prijs-kwaliteit-verhouding is nog steeds gewoon heel goed.

De 5800X3D kan zich in games nog meten met de laatste generaties, al is de 7800X3D inmiddels natuurlijk weer nóg wat sneller.
-Wat RAM betreft, hoe belangrijk is bv 3200 vs 3600? en de timings etc? Of is dit allemaal verwaarloosbaar?
3200MHz is de maximale ondersteunde snelheid op AM4, 3600MHz valt dus officiëel onder overklokken. Zal meestal wel werken zonder veel risico, maar het kan in theorie dus zijn dat de CPU/het moederbord dat niet aan kan. Meer dan 3200MHz voegt ook niet heel veel toe. Qua timings, lager is natuurlijk beter en bij AM4 is goed geheugen goed betaalbaar, ~10ns latency is bijvoorbeeld prima. Modules van Corsair zijn af te raden bij AM4 omdat niet alle geheugenchips even lekker werken op dat platform en corsair gebruikt wisselende chips. G.Skill en kingston doen het wat dat betreft beter.

De QVL-lijst zou geheugenmodules moeten beschrijven die getest zijn en dus sowieso moeten werken, maar die is helaas vaak incompleet of gedateerd.
-Seasonic niet goed meer? had een tier list gegoogled en de gx modellen bv zouden high-end zijn?
die 10j garantie is natuurlijk ook wel interessant.
Focus GX is inderdaad op zich niet slecht, die kan op zich prima (sommige andere seasonic-series hebben problemen met de spanningspieken van recente videokaarten). In het gelinkte voedingen-topic is men nog steeds niet enthousiast, dus daar zou je nog beter advies kunnen vragen - ik gok dat dat komt door de kwaliteit van de fan/fancontroller, de voeding op zich zou wel prima moeten zijn.
-Ik dacht zelf aan een samsung of een crucial ssd, bv de 980 pro ofzo? al dan niet met heatsink..
Dat zijn inderdaad de populairdere merken en die voldoen allemaal prima. Voor veel zaken ga je geen grote verschillen merken tussen alle varianten, hooguit dat heel grote/zware games net wat sneller laden op een betere SSD (voor zover dat niet gewoon bottleneckt op bijvoorbeeld de CPU).
-Wel nog een vraagje ivm de hdds, kunnen deze het algemene systeem vertragen, of is dit niet zo van belang?
Nee, vertragen zal nooit gebeuren, de traagheid is echt alleen te merken als je dingen opstart/opent die op die HDD staan. Hooguit dat ze wat meer stroom verbruiken en wat meer lawaai kunnen maken dan een SSD (maar zelfs dan: je OS doorgaans slim genoeg om dan gewoon de HDD compleet uit te zetten als je de bestanden daarop niet gebruikt).

[ Voor 3% gewijzigd door bwerg op 17-09-2023 13:54 ]

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

• Apart
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 22:08
Gezien je maximale budget 1000€, heb je wel speling.

AM4, 5600:
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 5 5600 Tray€ 124,55€ 124,55
1MoederbordenGigabyte B550 Gaming X V2€ 99,-€ 99,-
1ProcessorkoelingDeepCool AG400€ 25,95€ 25,95
1Geheugen internG.Skill Aegis F4-3200C16D-32GIS€ 56,89€ 56,89
1Voedingenbe quiet! Pure Power 12 M 550W€ 86,99€ 86,99
Totaal€ 393,38

AM5, 7600:
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 5 7600 Boxed€ 238,68€ 238,68
1MoederbordenMSI B650 Gaming Plus WiFi€ 179,-€ 179,-
1ProcessorkoelingDeepCool AG400€ 25,95€ 25,95
1Geheugen internG.Skill Flare X5 F5-6000J3636F16GX2-FX5€ 93,90€ 93,90
1Voedingenbe quiet! Pure Power 12 M 550W€ 86,99€ 86,99
Totaal€ 624,52

Persoonlijk, denk ik dat de AM5 met de 7600 het langer zal rekken dan de 5600. AM4 is eigenlijk al dood verklaart op de 5800X3D na, en AM5 zal de komende jaren nog wel upgrades krijgen op gebied van CPUs. Je zult ook minder snel tegen een CPU bottleneck aanlopen mocht je de 1660 wel gaan updaten naar een RTX 4070 of 7800 XT bijvoorbeeld.

• ch85
Die lijstjes zijn idd wat ik zowat in gedachten had. 7600 lijkt de betere keuze, al denk ik wel dat de 5600 zeker voldoende zal zijn voor wat ik wil gaan spelen (metro exodus, baldurs gate 3, hitman, doom eternal enz...)

Mag ik vragen waarom je voor die Deepcool koeler + be quiet voeding kiest? Specifieke reden?
Ik wou eigenlijk 650 of zelfs 750 nemen. (in geval ik dan later die gpu etc zou upgraden)

Ik heb nu een Pure rock 2 cpu koeler, weet niet of die overdraagbaar/voldoende is?

Btw, ik zag dat er ook soms upgrade kits(cpu+mobo+ram) verkocht worden, of is het slimmer de componenten los te kopen? (garantiegewijs)

[ Voor 12% gewijzigd door ch85 op 18-09-2023 10:22 ]

• Bouwer21000
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 11-11 11:18

Bouwer21000

Bigger number better

ch85 schreef op maandag 18 september 2023 @ 10:21:
Die lijstjes zijn idd wat ik zowat in gedachten had. 7600 lijkt de betere keuze, al denk ik wel dat de 5600 zeker voldoende zal zijn voor wat ik wil gaan spelen (metro exodus, baldurs gate 3, hitman, doom eternal enz...)

Mag ik vragen waarom je voor die Deepcool koeler + be quiet voeding kiest? Specifieke reden?
Ik wou eigenlijk 650 of zelfs 750 nemen. (in geval ik dan later die gpu etc zou upgraden)

Ik heb nu een Pure rock 2 cpu koeler, weet niet of die overdraagbaar/voldoende is?

Btw, ik zag dat er ook soms upgrade kits(cpu+mobo+ram) verkocht worden, of is het slimmer de componenten los te kopen? (garantiegewijs)
De Pure Rock 2 kan de 7600 denk ik nog best aan, zolang je nog koelpasta ervoor hebt(of koopt) zou je die gewoon over kunnen zetten. Ik zou idd voor AM5 gaan, anders moet je over een paar jaar weer je moederbord en ram upgraden.
Een 750W PSU voor toekomstige upgrades zou idd geen kwaad kunnen, de uitvoering: MSI MAG A850GL PCIE5 850 watt is momenteel bijzonder betaalbaar hoewel deze pas door een enkele website gereviewd is en coil while kan hebben (hoewel dat tegenwoordig normaal lijkt te zijn :( ).

https://www.youtube.com/watch?v=WRI94x5MEMM

• ch85
Ik realiseer me net dat ik de accessoires van de Pure Rock niet meer terugvind, dus zal zwz een nieuwe nodig hebben. (wel liefst een zo stil mogelijke)

Tenzij de montage universeel is voor amd/intel maar ik gok van niet?

[ Voor 11% gewijzigd door ch85 op 18-09-2023 12:05 ]

Pagina: 1