AH zelfscan / wifi, veilig?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bertman1980
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 27-08 17:01
Hoi,

Je kunt bij de AH een zelfscangun pakken, maar je kunt het ook met je mobiel doen vanuit de AH app. Je moet dan wel verbonden zijn met het AH wifi netwerk. Ik vroeg mij af is er al eens gekeken of dit veilig is?
En zullen dit veel mensen doen?

Bert

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeMolT.
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 23-09 08:30
Veilig op welke manier?
Ik zou misschien niet via dat netwerk gaan werken, maar dat geldt voor elk publiek netwerk.
Ik gok dat het voor de app verder prima is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Ik verplaats je vraag even van Algemene zaken naar de beveiliging-buren.

Zolang je op dat netwerk zit, alleen de AH app gebruiken en niets anders. Al het achtergrondspul gebeurt als het goed is versleuteld.

Als je al te rare dingen doet, niet doen. Maar voor huis- tuin- en keukengebruik zie ik er geen risico in. Of anders, waarom niet, waar twijfel je aan? Of in ieder geval, waarom niet meer of minder dan je 4G/5G ISP? Het is dezelfde KPN die het regelt. Als je KPN gebruikt, weet ik niet :P

Wel opletten dat je op het echte AH netwerk zit en niet een ander netwerk, maar dat geldt voor alle wifi. (En alle andere netwerken)

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• R20141016
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 23-09 08:17
Elke WiFi is onveilig waarop iedereen maar kan aanloggen, je weet namelijk niet of er ook mensen inloggen met kwade bedoelingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snow_King
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 08:03

Snow_King

Konijn is stoer!

Waarom zou het onveilig zijn?

Apps zoals Telegram, WhatsApp, Gmail, etc verbinden allemaal met de servers via TLS/SSL en ookals is het een publieke WiFi, niemand kan die data lezen.

Want na de WiFi volgt er een kabeltje, daar kan ook iemand meeluisteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pistole
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23-09 12:33

pistole

Frutter

Bij twijfel, gebruik VPN. Maar het zou kunnen dat de AH app het dan weer niet meer doet...

Ik frut, dus ik epibreer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bertman1980
VPN, dan werkt de app idd niet. Ik hou er niet zo van om te verbinden met een openbaar netwerk, maar wou het app toch ff testen (en het werk allemaal wel leuk/handig). Ze zullen vast wat tracking doen, maar daar zullen ze de app waarschijnlijk voor gebruiken. Ik heb verder geen reden om aan te nemen dat het niet veilig is, maar ik dacht even de mening van anderen horen.
Ik heb niet opgelet of ik andere cliënts kon zien of dat ze dat hebben uitgezet. In theorie kan iemand die boven de supermarkt woont het netwerk sniffen en/of na bootsen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cheesy
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Als je dit niets vindt; je kan ook je bonuskaart met een handscanner scannen en je in app gemaakte boodschappenlijstje staat op de handscanner.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WEBGAMING
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 21:25
Netwerk nabootsen zou kunnen. Maar het "kassa" netwerk nabootsen lijkt me wel een behoorlijke uitdaging. Want dat moet natuurlijk ook werken, anders vallen ze meteen door de mand.

Maar als je je er zo veel zorgen om maakt, gewoon niet gebruiken inderdaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bertman1980
Cheesy schreef op vrijdag 15 september 2023 @ 16:37:
Als je dit niets vindt; je kan ook je bonuskaart met een handscanner scannen en je in app gemaakte boodschappenlijstje staat op de handscanner.
Ow dat wist ik niet, dat is ook een optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bertman1980
WEBGAMING schreef op vrijdag 15 september 2023 @ 16:39:
Maar als je je er zo veel zorgen om maakt, gewoon niet gebruiken inderdaad.
Maak mij niet zo veel zorgen, maar het is wel goed om er over na te denken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HKLM_
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 23:00
@bertman1980 Je bent niet de eerste op tweakers die zich dit afvraagt

Albert Heijn zelfscan WiFi en VPN

KPN lijkt hun secure networking voor AH te hebben uitgerold.

https://www.kpn.com/zakel...k-voor-albert-heijn-1.htm

[ Voor 41% gewijzigd door HKLM_ op 15-09-2023 16:58 ]

Cloud ☁️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 23-09 20:29
Volgens mij is het gebruik van de AH app het meest 'onveilige' onderdeel in dit verhaal, als je kijkt naar wat ze allemaal over je verzamelen.
Want hoe moet ik "browsegeschiedenis" en "zoekgeschiedenis" interpreteren? Is dat alles wat je doet op je telefoon in de browser, ook als het niets van doen heeft met AH?

Een slimme vos is nooit te oud om een nieuwe streek te leren

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Herman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 07:48

Herman

FP ProMod
JukeboxBill schreef op vrijdag 15 september 2023 @ 17:01:
Volgens mij is het gebruik van de AH app het meest 'onveilige' onderdeel in dit verhaal, als je kijkt naar wat ze allemaal over je verzamelen.
Want hoe moet ik "browsegeschiedenis" en "zoekgeschiedenis" interpreteren? Is dat alles wat je doet op je telefoon in de browser, ook als het niets van doen heeft met AH?
Ik vermoed dat TS het over veiligheid t.o.v. criminelen / hackers heeft en niet zozeer 'privacy-veiligheid'.

Wanneer je privacy je lief is, dan laat je namelijk sowieso de AH met de 'verplichte' bonuskaart links liggen IMO

Tweakers.net Moddereter Forum | Vragen over moderatie op de FrontPage? Het kleine-mismoderatietopic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dido
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 23-09 19:37

Dido

heforshe

Herman schreef op vrijdag 15 september 2023 @ 17:04:
Wanneer je privacy je lief is, dan laat je namelijk sowieso de AH met de 'verplichte' bonuskaart links liggen IMO
offtopic:
Ja, dan moet je in vermomming naar de grutter, om daar centjes uit je loonzakje cash aan de kassamadewerker te overhandigen in ruil voor je boodschapjes. Vergeet je pruik en zonnerbril niet 8)

Wat betekent mijn avatar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WEBGAMING
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 21:25
JukeboxBill schreef op vrijdag 15 september 2023 @ 17:01:
Jazeker.

Natuurlijk heeft dat allemaal met de AH te maken, dan kunnen ze beter gericht adverteren. En misschien ook nog de gegevens verkopen.

@Dido Of bitcoin natuurlijk. :+

[ Voor 5% gewijzigd door WEBGAMING op 15-09-2023 17:15 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BytePhantomX
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 23-09 16:43
R20141016 schreef op vrijdag 15 september 2023 @ 15:34:
Elke WiFi is onveilig waarop iedereen maar kan aanloggen, je weet namelijk niet of er ook mensen inloggen met kwade bedoelingen.
Hier ben ik het echt niet mee eens. De meeste open wifi netwerken hebben host isolatie, waardoor je naar niets anders kan verbinden op het netwerk en alleen het internet op kan. Als er een hacker op hetzelfde netwerk zit, kan hij niet eens jouw device zien, laat staan er wat mee doen of het verkeer onderscheppen. Daarnaast verwacht ik dat AH dit soort netwerken laat pentesten. Daarmee is het m.i. zelfs veiliger dan een gemiddeld thuis netwerk waar host isolatie niet is ingesteld en allerhande IoT devices vaak van dezelfde wifi gebruik maken als jij zelf.

De meeste apps gebruikten tls en daarmee is het verkeer niet af te luisteren of te veranderen.

In een heel extreem geval zou er iemand met een WiFi pineapple bij de AH kunnen zitten die een man in the middle doet. Dan heb je wat meer mogelijkheden. Maar dat is leuk voor het theoretische, maar in de praktijk zal niemand dat doen, aangezien je waarschijnlijk een strafbaar feit begaat op een plek waar je op camera staat. Maar dat is meer in het algemeen voor het verbinden met openbare netwerken.

Het enige dat rest is privacy. De eigenaar van het netwerk kan zien met welke hosts jouw telefoon verbinding maakt. Maar goed, dat kan je ISP of je VPN provider ook. Het is maar wie je wel of niet vertrouwd en wat voor privacy policy ze hebben. Daarnaast zal AH ook wel wat tracking doen in de winkel aan de hand van je WiFi verbinding, bijvoorbeeld om looproutes te analyseren.

Tenzij je privacy issues belangrijk vind, zou ik me geen zorgen maken. En als je privacy belangrijk vind, zou ik geen gebruik maken van een bonus kaart (die volgens mij verplicht is bij gebruik van de app).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• anboni
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 07:46
Persoonlijk zou ik me meer zorgen maken over de fysieke veiligheid van m'n telefoon :+ je loopt toch de hele tijd met dat ding in je handen door een drukke winkel dus redelijke kans dat je 'm een keer uit je klauwen laat vallen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• arbraxas
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 20-09 18:20
Contant.

Ben je van al je zorgen mbt tot cybersecurity af.

Before we work on artificial intelligence, let`s do something about natural stupidity

Pagina: 1