Boorgaten herstellen voor nieuwe boorgaten

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronster
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 26-05 15:55
Mijn vraag:
Gisteren is na ruim 4 jaar een blinde wandplank in de keuken omlaag gekomen. Dit heeft voor veel schade gezorgd. Oa inductieplaat vernield.
Ik vermoed dat de schroeven ten opzichte van het dikke stucwerk toch niet lang genoeg waren.
Hoe kan ik de gaten het beste hergebruiken?
Ik vermoed vullen en opnieuw boren, grote pluggen en schroeven gebruiken.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb:
Google. Ik vind verschillende repair en vulmaterialen, maar niet specifiek voor opnieuw boren voor schroeven voor zware belasting.

Ter verduidelijking:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uUnm94ITPvlXbjTIiUB3d3RK5kw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yrQtx39lxavkIqyj23HcOl5j.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oYBrRYEhCnwHYBK6OVD2K6XQr_A=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QLMgxsnh90gEeAdA0ssVnEhu.jpg?f=fotoalbum_large

XBox: Ronsterrrrr || Meta Quest: Ronsterrr

Alle reacties

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• Sparhawk
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 11:21

Sparhawk

Can bind minds with his spoon

chemische ankers gebruiken? Lijken me bij uitstek geschikt voor zulk soort toepassingen (en dan wel ankeren in de muur, niet in het stucwerk)

[ Voor 24% gewijzigd door Sparhawk op 15-09-2023 10:16 ]

Wil iedereen die in telekinese gelooft mijn hand opheffen a.u.b.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 15:34
Wat zit er achter? Gips? Cellenbeton? Steen?

Opvullen en daarvoor geschikte ankers dieper inboren.

Mitsubishi Electric & Heavy Industries externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronster
Sparhawk schreef op vrijdag 15 september 2023 @ 10:15:
chemische ankers gebruiken? Lijken me bij uitstek geschikt voor zulk soort toepassingen (en dan wel ankeren in de muur, niet in het stucwerk)
Goede tip! Nog nooit van die dingen gehoord 8)7
LED-Maniak schreef op vrijdag 15 september 2023 @ 10:16:
Wat zit er achter? Gips? Cellenbeton? Steen?

Opvullen en daarvoor geschikte ankers dieper inboren.
Heel harde baksteen, maar met een flinke stuc laag.

Even snel gegoogled en vind nu inderdaad dit terug wat me wel geschikt lijkt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Sowieso plank vervangen voor lichtere versie.
Van oa Alabastine zijn er spuiten te koop met vuller (kitspuit vorm)

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• SirMemeAlot
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 07:51
Ronster schreef op vrijdag 15 september 2023 @ 10:14:
Mijn vraag:
Gisteren is na ruim 4 jaar een blinde wandplank in de keuken omlaag gekomen. Dit heeft voor veel schade gezorgd. Oa inductieplaat vernield.
Ik vermoed dat de schroeven ten opzichte van het dikke stucwerk toch niet lang genoeg waren.
Hoe kan ik de gaten het beste hergebruiken?
Ik vermoed vullen en opnieuw boren, grote pluggen en schroeven gebruiken.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb:
Google. Ik vind verschillende repair en vulmaterialen, maar niet specifiek voor opnieuw boren voor schroeven voor zware belasting.

Ter verduidelijking:
[Afbeelding]

[Afbeelding]
Waarom niet gewoon de gaten iets dieper en groter uitboren. Dan vullen met grotere pluggen en schroeven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronster
Hackus schreef op vrijdag 15 september 2023 @ 10:21:
Sowieso plank vervangen voor lichtere versie.
Van oa Alabastine zijn er spuiten te koop met vuller (kitspuit vorm)
Ik begrijp je suggestie, maar we hebben 2 dezelfde planken op dezelfde hoogte hangen, met Philips Hue erin etc. Dus niet bepaald goedkoop geweest. Dus wil hem wel heel graag weer ophangen. Dan maar met zo goed als geen belasting.
Blindewandplank voor extreme belasting.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bonzz.netninja
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 27-05 10:02

bonzz.netninja

Niente baffi

Plank hoef je niet te vervangen voor lichtere versie, maar ik denk dat je wel rekening moet houden met zwakke plekken als je dezelfde gaten gaat gebruiken. Grote diepe chemische ankers is eigenlijk de beste constructie dan maar. Mocht dat echt niet meer willen zou je een plank erachter kunnen maken en die op andere plekken extra vast zetten. En je zou nog extra wigjes eronder kunnen maken om het gewicht wat op te vangen.

Vergeet niet de gaten even goed schoon te maken en uit te zuigen.

[ Voor 7% gewijzigd door bonzz.netninja op 15-09-2023 10:27 ]

vuistdiep in het post-pc tijdperk van Steve  | Joepie joepie. Dat ging echt toppie! | https://www.dedigitaletuin.nl

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Kurma
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 24-05 15:47
Waarmee was de plank bevestigd in de muur? Wat voor schroeven en pluggen? Eerst even goed uitzoeken wát precies de point of failure is geweest, lijkt me.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Laatst online: 15:34
Ronster schreef op vrijdag 15 september 2023 @ 10:20:

[...]

Heel harde baksteen, maar met een flinke stuc laag.

Even snel gegoogled en vind nu inderdaad dit terug wat me wel geschikt lijkt?
Ik was al bang dat je zou zeggen gips of cellenbeton. ;)
Maar dat is mooi! Chemisch anker er in, dat vult de gaten ook op. Wel het gat goed schoon maken en zeker een flink stuk dieper boren.

Mitsubishi Electric & Heavy Industries externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bonzz.netninja

bonzz.netninja

Niente baffi

Ronster schreef op vrijdag 15 september 2023 @ 10:24:
[...]

Ik begrijp je suggestie, maar we hebben 2 dezelfde planken op dezelfde hoogte hangen, met Philips Hue erin etc. Dus niet bepaald goedkoop geweest. Dus wil hem wel heel graag weer ophangen. Dan maar met zo goed als geen belasting.
Afbeeldingslocatie: https://blindewandplanken.nl/wp-content/uploads/sites/8/2018/05/1707-Decosier-wandplank-robuust-keuken.jpg oja best geinig idd. Zonde zo

vuistdiep in het post-pc tijdperk van Steve  | Joepie joepie. Dat ging echt toppie! | https://www.dedigitaletuin.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronster
bonzz.netninja schreef op vrijdag 15 september 2023 @ 10:26:
Plank hoef je niet te vervangen voor lichtere versie, maar ik denk dat je wel rekening moet houden met zwakke plekken als je dezelfde gaten gaat gebruiken. Grote diepe chemische ankers is eigenlijk de beste constructie dan maar. Mocht dat echt niet meer willen zou je een plank erachter kunnen maken en die op andere plekken extra vast zetten. En je zou nog extra wigjes eronder kunnen maken om het gewicht wat op te vangen.

Vergeet niet de gaten even goed schoon te maken en uit te zuigen.
Plank erachter is ook nog een goede optie inderdaad. Thanks!
Eerst idd maar eens proberen met grotere gaten en chemische ankers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrMonkE
  • Laatst online: 11-05 15:45

MrMonkE

★ EXTRA ★

Gewoon zelfde plank nemen, is meer moment dan gewicht denk ik.
En meer gaten.

★ Lijkt joop.nl wel hier ★

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• SP
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 26-05 16:06

SP

Als de plank ook tegen de linkermuur aanzit (moeilijk te zien in foto) zou ik daar ook een schroef indraaien zover mogelijk naar voren.
Voor de rest, dikkere en diepere schroeven/pluggen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Ronster schreef op vrijdag 15 september 2023 @ 10:24:
[...]

Ik zou dan hier kijken voor fatsoenlijke montage materiaal https://www.fischer.nl/nl...stiging-aan-wdvs-isolatie

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ronster
Kurma schreef op vrijdag 15 september 2023 @ 10:28:
Waarmee was de plank bevestigd in de muur? Wat voor schroeven en pluggen? Eerst even goed uitzoeken wát precies de point of failure is geweest, lijkt me.
Lang verhaal >:)
We hadden de planken opgehangen met het ophangsysteem voor zware belasting.
Toen kwamen we erachter dat er boktor in zat. Dus teruggestuurd en gevraagd of ze bij nader inzien toch het systeem voor extreme belasting konden leveren. De schroeven zijn hergebruikt door de aannemer. "Hier kun je een olifant op zetten" blijkt nu lichtelijk overdreven en de keuze voor de schroeven niet afdoende...

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Sharky
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 16:55

Sharky

Skamn Dippy!

Als je netjes volgens de voorschriften werkt zou een chemisch anker prima moeten werken, dan zit het echt heel vast.

This too shall pass

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Galaxis
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 18:06
Voor dit soort zaken gebruik ik altijd een chemish anker.

https://www.toolstation.n...1gMQXZEAQYAyABEgLsFfD_BwE

Die is erg goed, dat komt echt zomaar niet los.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ronster
Ja toch?
De keuken in betere tijden :DAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/h6-fVMyJA6vnSG9yEsqPqVmoYUs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/havKfMRjYCNms5Z8dOF5I18g.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MrMonkE

MrMonkE

★ EXTRA ★

Het meest belangerijke is dat er geen speling zit.

keilbouten als het beton of steen is?
Dan kun je er echt een paard aan ophijsen. (Chemische ken ik niet, kun je wellicht ook paarde mee hijsen)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronster
Mensen, goede tips hier!
Heel erg bedankt. Ik ga aan de slag met de hier aangeraden hemische ankers d:)b

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 15:46
SirMemeAlot schreef op vrijdag 15 september 2023 @ 10:24:
[...]

Waarom niet gewoon de gaten iets dieper en groter uitboren. Dan vullen met grotere pluggen en schroeven?
Zijn er uberhaupt wel fatsoenlijke pluggen gebruikt? Dus lang genoeg om een stuk in de harde muur te grijpen en van een fatsoenlijk merk (Fischer) om ook daadwerkelijk grip te hebben.

De foto is onduidelijk, maar het lijkt alsof de pluggen er compleet uit zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrMonkE

MrMonkE

★ EXTRA ★

Ziet er wel mooi uit.
Die draagsystemen vind ik altijd super lelijk. Ik heb er zelf een paar.

succes.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Gezien de plank in de hoek zit, zou ik ook haaks dus iets doen, dat hoeft niet heel stevig te zitten, zolang de plank maar wel ondersteuning vanuit die hoek ook krijgt, dan verklein je de kans ook dat het nog een keer gebeurd, lijkt me.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bonzz.netninja

bonzz.netninja

Niente baffi

CH4OS schreef op vrijdag 15 september 2023 @ 10:50:
Gezien de plank in de hoek zit, zou ik ook haaks dus iets doen, dat hoeft niet heel stevig te zitten, zolang de plank maar wel ondersteuning vanuit die hoek ook krijgt, dan verklein je de kans ook dat het nog een keer gebeurd, lijkt me.
Oja idd. Als je daar gewoon een latje nog onder zet scheelt al heel veel denk ik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronster
Rukapul schreef op vrijdag 15 september 2023 @ 10:45:
[...]

Zijn er uberhaupt wel fatsoenlijke pluggen gebruikt? Dus lang genoeg om een stuk in de harde muur te grijpen en van een fatsoenlijk merk (Fischer) om ook daadwerkelijk grip te hebben.

Ben bang van niet. De aannemer die de hele voorbereiding en afwerking heeft gedaan heeft deze opgehangen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• frennek
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 27-05 12:03
Chemisch ankers zijn bedoeld om een draadeinde in de muur te verlijmen en vervolgens de belasting (plank hier) vast te schroeven met een moer zodra de lijm is uitgehard. Kan dat in jouw situatie? Anders heb je hier weinig aan. Je kan niet chemisch anker in het gat spuiten en dan met pluggen of schroeven werken en deze later op spanning zetten of schroeven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lollercopter
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 27-05 23:04
@Ronster Meet even op hoe diep die huidige pluggen + schroeven zaten.
Je moet hoe dan ook 100% zeker weten dat nu je nieuwe bouten/ankers/schroeven wel echt in die bakstenen zitten.

Maar gezien het aantal gaten zou dit volgens mij met goede fisher pluggen + goede diameter schroeven (!) ook niet los moeten komen. Maar met chemische ankers of keilbouten komt dit nooit van je leven meer los natuurlijk. Het voordeel van chemische ankers is dat je die uitgelubberde gaten zo ook automagisch weer opvult. Volg goed de instructies bij de ankers m.b.t. boorstof dat nog aanwezig is etc.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 12:51
Nou heb ik nog nooit met chemische ankers iets gedaan, dus heb er geen verstand van, maar: zijn die dingen er in de toekomst ook weer fatsoenlijk met relatief weinig schade uit te halen?

Want stel je wil een nieuwe keuken, of gewoon enkel die plank weg... dan is het nu een kwestie van plank weghalen, eventueel pluggen uitboren, gaten vullen en verven. Kan je zo'n chemisch anker ook 'makkelijk' weer verwijderen? Zo niet, dan is dat wel iets om in overwegingen mee te nemen.

Emotioneel zal TS nu in de mode zitten van "het beste van het beste, geef mij dat kanon om op de mug te schieten" - maar misschien niet het verstandigste.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sdk1985
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 19:00
Als het baksteen is dan zou ik zelf nieuwe gaten boren een paar centimeter ernaast en dan lange DUOpower pluggen gebruiken. Bijvoorbeeld die van 6x50, mits je dan wel voor een groot deel in de baksteen zit natuurlijk. De langste van dit type is 12x70. In baksteen kan zo'n plug volgens de verpakking tientallen kg's dragen.

Als het nóg dikker is heb je ook nog TOX Universele kozijnplug Constructor die zijn er ook in 10 en 13.5cm.

Maar hoe dik is die laag?

[ Voor 30% gewijzigd door sdk1985 op 15-09-2023 11:22 ]

Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 12:09

M2M

medicijnman

Een chemisch anker zorgt er enkel voor dat het metalen draadeind vast komt te zitten in de muur. Als het dan aan de buitenkant afbreekt of buigt, zal het anker niets doen natuurlijk. Voldoende boutjes dus. Die chemische ankers zijn vrij simpel in gebruik. Glazen capsule erin stoppen en schroef er in jagen. Glazen buisje gaat kapot, polymerisatie reactie start en een tijdje later heb je een schroefje dat er met geen mogelijkheid meer uit te krijgen is.

ow ja, niet herstellen, ernaast boren. 50mm is prima. Een gat vullen en opnieuw boren blijft een zwakke plek. Zeker als de plank al gevallen is en het gat ook niet meer... recht is.

[ Voor 16% gewijzigd door M2M op 15-09-2023 11:19 ]

-_-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronster
frennek schreef op vrijdag 15 september 2023 @ 11:09:
Chemisch ankers zijn bedoeld om een draadeinde in de muur te verlijmen en vervolgens de belasting (plank hier) vast te schroeven met een moer zodra de lijm is uitgehard. Kan dat in jouw situatie? Anders heb je hier weinig aan. Je kan niet chemisch anker in het gat spuiten en dan met pluggen of schroeven werken en deze later op spanning zetten of schroeven.
Daar zeg je wat. Dit is inderdaad lastig. De schroeven gaan door de gaten van het ophangmechanisme. Toch nog maar eens goed bekijken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bonzz.netninja

bonzz.netninja

Niente baffi

sdk1985 schreef op vrijdag 15 september 2023 @ 11:17:
Als het baksteen is dan zou ik zelf nieuwe gaten boren een paar centimeter ernaast en dan lange DUOpower pluggen gebruiken. Bijvoorbeeld die van 10x50, mits je dan wel voor een groot deel in de baksteen zit natuurlijk. De langste van dit type is 12x70.
Dat gaat niet als ik de site van de planken goed bekijk. Dat is een vast geraamte en ik neem aan dat TS de plank wel op de dezelfde plek wilt hebben

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sdk1985
bonzz.netninja schreef op vrijdag 15 september 2023 @ 11:18:
[...]

Dat gaat niet als ik de site van de planken goed bekijk. Dat is een vast geraamte en ik neem aan dat TS de plank wel op de dezelfde plek wilt hebben
In dat geval moet je dan verplicht de dikkere pluggen pakken Bijvoorbeeld die van 12x60. Alsnog de vraag hoe diep de baksteen laag begint.

Ik heb overigens zelf wel een keer een plint gehad die los kwam en waarbij het een zanderige boel was. Daar heb ik 'constructie' cement in gegooid voor ik opnieuw ging boren op dezelfde plek. Anders zat de plug te los in de voorkant van het gat wat ondertussen een cirkel van 3 centimeter was in de stuclaag. Maar voor zo'n plank is dat natuurlijk echt alleen een optie als het grootste deel van de plug wel in de baksteen zit! Anders super gevaarlijk. Je kan zo'n plank ook op je krijgen.

[ Voor 36% gewijzigd door sdk1985 op 15-09-2023 11:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Nu online
Ronster schreef op vrijdag 15 september 2023 @ 11:18:
De schroeven gaan door de gaten van het ophangmechanisme.
Heb je daar een foto van? Als het lijkt op het systeem dat IKEA gebruikt (metalen raamwerk dat je tegen de muur schroeft, plank er overheen, dan "set screws" om de plank aan het raamwerk vast te zetten) dan kun je daar prima draadeind mee in de muur lijmen en later de moer erop draaien (en eventuele overlengte afzagen / slijpen / dremelen).

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lollercopter
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 27-05 23:04
Ronster schreef op vrijdag 15 september 2023 @ 11:18:
[...]

Daar zeg je wat. Dit is inderdaad lastig. De schroeven gaan door de gaten van het ophangmechanisme. Toch nog maar eens goed bekijken.
Moet je even kijken, je moet de uitstulping van dat draadeind kwijt + de moer. En let ook op dat je die moer een beetje fatsoenlijk moet kunnen aandraaien met een sleutel of iets dergelijks :+
Het is zeker zo'n metalen beugel met van die uitstekende buizen die in je plank vallen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sOid
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Ik heb goede ervaringen met Supersterk Vuller van Alabastine (https://www.alabastine.nl...ersterk-vuller/#downloads). Een jaar of 10 terug bij m'n ouders de trapleuningen (in beton) vastgezet met dat spul. Werkt prima.

Overigens heb ik een tijdje geleden een thread gemaakt over het ophangen van (in mijn geval) stalen wandplanken. Met hulp van wat tweakers de draagkracht berekend en het benodigde materiaal aangeschaft. Wellicht heb je hier wat aan Stalen wandplanken ophangen, voldoende draagkracht?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• frennek
vanaalten schreef op vrijdag 15 september 2023 @ 11:16:
Nou heb ik nog nooit met chemische ankers iets gedaan, dus heb er geen verstand van, maar: zijn die dingen er in de toekomst ook weer fatsoenlijk met relatief weinig schade uit te halen?

Want stel je wil een nieuwe keuken, of gewoon enkel die plank weg... dan is het nu een kwestie van plank weghalen, eventueel pluggen uitboren, gaten vullen en verven. Kan je zo'n chemisch anker ook 'makkelijk' weer verwijderen? Zo niet, dan is dat wel iets om in overwegingen mee te nemen.

Emotioneel zal TS nu in de mode zitten van "het beste van het beste, geef mij dat kanon om op de mug te schieten" - maar misschien niet het verstandigste.
De lijm van chemisch ankers is harder dan de steen zelf. Dus die krijg je er alleen uit door heel veel gaten rondom te boren en ze eruit te breken met veel schade aan je muur. Andere optie is ze gewoon afslijpen, het ijzer even roestwerend afwerken en eroverheen stucen. Zie je niets meer van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frennek
Ik zie trouwens op je foto wat pluggen die nog in de muur zitten en pluggen die er volledig uit getrokken zijn. Wat is de functie van die andere pluggen?

Even wat vragen:

- Wat is de dikte van je stuclaag ongeveer?
- Hoe lang zijn de pluggen die zijn gebruikt om de plank te dragen?
- Hoe dik zijn de pluggen die zijn gebruikt?
- Hoe lang en hoe dik zijn de schroeven die zijn gebruikt voor de montage?
- Wat is de diameter van het gat? Gaan de pluggen die zijn gebruikt makkelijk naar binnen (zonder schroef) of stroef?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronster
frennek schreef op vrijdag 15 september 2023 @ 11:43:
[...]

De lijm van chemisch ankers is harder dan de steen zelf. Dus die krijg je er alleen uit door heel veel gaten rondom te boren en ze eruit te breken met veel schade aan je muur. Andere optie is ze gewoon afslijpen, het ijzer even roestwerend afwerken en eroverheen stucen. Zie je niets meer van.
Ik heb het draagmechanisme er net tijdens lunchpauze even uit gehaald:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_VEoOFGyJGfE2kiV3u41vDOomCI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/d2cuByAqGl86dbs8IZjNgUKf.jpg?f=fotoalbum_large

Er zitten dus 2 van deze metalen balkjes achter in de planken:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yrHbjLF5QS2171Su70DFmsZB2WU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/y2wBn5W2au9llcEWFBKDufU3.jpg?f=fotoalbum_large

Deze zaten in de muur met 4 schroeven van 6cm lang. 1 van de schroeven is duidelijk verbogen, dus dat is het zwakke punt.
Stuclaag is zo’n 1.5 cm.

De bouten in de balkjes kunnen worden verschoven. Had niet in de gaten dat dat kon! Dus met wat passen en meten denk ik dat ik nieuwe gaten kan boren. Dat lijkt me dus veruit het beste idee |:(
Edit: denkfout.
De gaten blijven op dezelfde plek.
Ik kan denk ik wel de balkjes omdraaien. Hopelijk komen de gaten dan op een gunstige plek. Even passen en meten.

De andere gaten zijn van het vorige ophangsysteem.

[ Voor 4% gewijzigd door Ronster op 15-09-2023 12:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puch-Maxi
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 27-05 00:11
@Ronster Zaten die schroeven & pluggen geleverd bij het ophangsysteem?

My favorite programming language is solder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronster
Puch-Maxi schreef op vrijdag 15 september 2023 @ 12:10:
Volgens mij niet, maar dat weet ik niet meer zeker. Denk dat de aannemer deze heeft gekozen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sdk1985
Ronster schreef op vrijdag 15 september 2023 @ 12:05:
[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Deze zaten in de muur met 4 schroeven van 6cm lang. 1 van de schroeven is duidelijk verbogen, dus dat is het zwakke punt.
Stuclaag is zo’n 1.5 cm.

De bouten in de balkjes kunnen worden verschoven. Had niet in de gaten dat dat kon! Dus met wat passen en meten denk ik dat ik nieuwe gaten kan boren. Dat lijkt me dus veruit het beste idee |:(

toon volledige bericht
Nou duidelijk waar dat is misgegaan. Die pluggen zijn onderhand net zo dik in de stuclaag. Die duo power plug lijkt open te zijn gesprongen in de stuclaag (want die is zacht). Dus er is een zware plank gemonteerd in een stuclaag...

Bij schroeven ook even naar de dikte kijken. Je hebt bijvoorbeeld 45x50 schroeven. Die zijn dan 4.5mm dik en 50 (= 5 cm) lang.

Op de foto lijkt de stuclaag overigens eerder 3 centimeter dan 1.5 centimeter. An sich genoeg aanknopingspunten om dit op te lossen.

-Langere pluggen op dezelfde plek, al dan niet cement vooraf
-stuk stuc afsteken met een beitel en dan eerst een houten balk op de muur monteren met gaten op een andere plek. Vervolgens boor je op de oude plek door het hout heen tot diep in de baksteen om dan alsnog lange plug te gebruiken
-Nieuwe gaten in de bevestiging te boren (met een metaalboor) en dan gaten met langere pluggen in de muur op een nieuwe plek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdk1985
Puch-Maxi schreef op vrijdag 15 september 2023 @ 12:10:
Het zijn 2 duo power pluggen en 2 simpele pluggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• frennek
Dat zijn pluggen van niets, veel te kort. De schroef steekt ook heel ver door de plug heen. dus dat deel van de schroef draagt ook al niets meer.

Ik zou voor een maatje dikkere plug en schroef gaan en minimaal zo'n 6 cm lengte in de baksteen hebben (dus 8 cm lengte pluggen). Zorg ook dat de plug diep genoeg in de muur komt zodat de muur volledig vlak is en de plug niet nog een beetje uitsteekt, dan kan je het profiel muurvast tegen de muur trekken zodat er geen speling meer in zit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• frennek
Wat @sdk1985 is ook een goede. Je kan op andere plekken in het profiel nieuwe gaatjes boren zodat je op andere plekken nieuwe gaten kan boren in de muur. Gaten in baksteen opboren gaat namelijk ook niet zo lekker, liever boor je nieuwe met een mooie scherpe boor. Ik zie alleen zijn punt van het gebruik van een houten balkje niet. Je kan gewoon nieuwe gaten in het profiel boren en deze overnemen op de muur.

De oude gaten kan je mooi dichtsmeren met een spackmes en gips (Rifino Top van gyproc werkt heel mooi als laatste laag om het echt mooi strak te krijgen).

[ Voor 14% gewijzigd door frennek op 15-09-2023 12:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hansie_k
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 10:31
Wel bijzonder dat er, zo op het oog, verschillende pluggen zijn gebruikt.
De grijs/rode duo van Fischer, en witte nylon pluggen...?

Duopower plug pakken van 6 dik, langste lengte is volgen mij 60 ook
[edit] gat is te ruim nu natuurlijk, plug 8 met een schroef dikte 6 pakken.
Let er op dat je een schroef gebruikt die langer is dan de plug, inclusief je beugel (dus bijvoorbeeld plug lengte 60, dan een schroef van minimaal 70)
Anders werkt de plug niet.
Die moet door de schroef aangetrokken worden, en zo oprullen en klem komen te zitten in het gat.
Let ook op de dikte van schroef/plug combo, staat op de verpakking.

Succes!

[ Voor 6% gewijzigd door hansie_k op 15-09-2023 12:21 ]

8*400 ZO + 7*400 NW = 6kWp | 40° | Flevoland

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• teemoow
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 27-05 21:40
Als je de muur nog glad wilt kunnen maken (dus geen chemisch anker+draadeind uit de muur) kun je ook binnendraadankers gebruiken i.p.v. draadeind.

https://www.hornbach.nl/p...t-m8x80-10-stuks/8229701/

Ik heb ze zelf destijds via Amazon besteld omdat ze niet heel gangbaar zijn/waren. vooraf even controleren of de draad goed gangbaar is, want je krijgt ze er na montage alleen met steen en al uit...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sharky

Sharky

Skamn Dippy!

[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Stuclaag is zo’n 1.5 cm.

Ik kan denk ik wel de balkjes omdraaien. Hopelijk komen de gaten dan op een gunstige plek. Even passen en meten.

toon volledige bericht
Ik ben niet heel verbaasd dat dit naar beneden gelazerd is. Wat de rest al zegt; te korte schroef en niet passende pluggen. Met een groter formaat gat, plug en een schroef (of houtdraadbout?) krijg je dit wel weer voor elkaar. Chemisch anker voor de gemoedsrust zou je ook nog kunnen toepassen.

This too shall pass

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RedPas
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 24-05 14:10
Ik zou draadeind van M8 of M10 in de muur plakken met chemische verankering, je muur terug wat afwerken.
Dagje laten drogen en terug hangen.
Is naar mijn idee het beste wat je kan doen, muur mooi afstoffen, gaten stofvrij maken met stofzuiger.

Gebruik goede materialen en je bent gered

Hikvision HCSA, Paxton, Siemens, Raspberry Pi

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Groningerkoek
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 27-05 19:42
Dit soort constructies zijn gewoon heel ongelukkig met de verdeling van krachten en met gewone schroeven kun je er echt maar een paar kilo opzetten (en dat moet je dan ook nog voorzichtig neerzetten)

- Of extra ondersteuning maken. (Mijn voorkeur)
- Of zorgen dat je op voldoende punten diep en stevig genoeg in de muur verankerd. Ik heb dit soort planken ook wel eens opgehangen door er gaten dwars doorheen te boren (eerste stukje 25mm de rest 10mm) en dan met chemische ankers M10 draadeinden in de muur en 25 cm uitsteken zodat de krachten veel beter worden opgevangen plank over de draadeinden heemschuiven en met moeren en sluitingen verankeren. Zaagsel van boren bewaard, mengen met wat transparante lijm en de gaten dichtsmeren, komt nooit meer los en je ziet het amper.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• thunder7
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 11:58

thunder7

houten vaas/schaal nodig?

Heb je al eens 2 dunne staaldraadjes naar het plafond overwogen? Het hoeft niet dik, maar het scheelt wel veel voor de constructie.

Bonsai-klimop potje er bij op de plank en niemand die het ziet :-)

hout-nerd - www.hetmooistehout.nl of www.houtenschalen.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• frennek
Als je inderdaad echt peace-of-mind wilt hebben dat het nooit meer naar beneden komt dan zijn chemische ankers toch wel de beste oplossing. Een goed geplaatst chemisch anker komt nooit meer los.

Zorg wel voor een lijmmal of iets anders om de draadeinde uit te lijnen tijdens het lijmen. Doordat je de gaten voor een chemisch anker al snel 2mm groter moet boren dan de diameter van het draadeinde, heb je wel iets nodig om ze uit te lijnen zodat ze niet alle kanten uitsteken en niet meer door de gaten van je profiel passen.

Je moet ook alle ankers in 1x lijmen, want de lijm in de mengtuit hard namelijk net zo snel en hard uit.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Nu online
[Afbeelding]

[..]
Oh, dat is een supersimpel systeem, daar kun je alle kanten mee uit. Afhankelijk van hoeveel ruimte er in de plank is kun je daar inderdaad prima draadeind mee in de muur (chemisch) ankeren, de gaatjes in het T-slot-profiel wat uitboren en het draadeind met een ring en moer vastzetten. Je kunt ook extra gaatjes boren als je geen vertrouwen heb in het opvullen van de huidige gaten, al denk ik dat dat prima gaat zolang je maar diep genoeg boort en een fatsoenlijke plug gebruikt die groot en lang genoeg is.

Je kunt eventueel zelfs lange draadeind in de muur ankeren op de plek waar nu de bouten in de balken zitten zodat die rechtstreeks van de plank naar de muur gaan (tegen torderen van het t-slot-profiel) en het T-slot-profiel nog een paar keer met langere bouten en schroeven vastzetten. Dan heb je in de plank geen extra ruimte nodig (want er zit nu ook al een ring+moer op die plek) en het zit muurvast.

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Accretion
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 18:09

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Wellicht helpt deze video:
YouTube: How Can Floating Shelves Hold A Person?

Praktisch gezien zou je bijna iets willen hebben dat door de muur heen loopt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sharky

Sharky

Skamn Dippy!

En klopt het dat het vastzat met een kale schroef zonder ring? Want dat is ook niet echt een best practice op z'n zachtst gezegd.

This too shall pass

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• natural colour
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 18:18
Toevallig ben ik ook bezig met het plaatsen van 280cm lang plank boven het aanrecht... met chemische ankers.
Normaal moet ik de (6) pen-ankers in de muur draaien en vervolgens de plank met de gaten erin geboord over de 12cm lange pennen heen schuiven.
Het is heel lastig om de 6 gaten in de muur precies in-lijn te krijgen met de 6 gaten in de plank, daarom heb ik zes gaten in de plank geboord en vervolgens met een busje in het gat op de muur afgedrukt om dan te boren met 12mm.
Helaas zijn er 2 tegels beschadigd die ik moet vervangen.
Maar volgende week kan ik de plank met de 6 pennen in de chemisch anker smurrie drukken waarbij de plank op precies de juiste hoek tijdelijk wordt ondersteund: iets achterover zodat <iets rond> niet op aanrecht valt maar naar de muur rolt.

Een Bora plaat stuk?

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sdk1985
Sharky schreef op vrijdag 15 september 2023 @ 13:43:
En klopt het dat het vastzat met een kale schroef zonder ring? Want dat is ook niet echt een best practice op z'n zachtst gezegd.
Samenvatting
-de duo power plug is in het zachte materiaal zichzelf korter gaan maken en zat dus uberhaupt niet in de baksteen
-de schroeven zijn veel te dun (hoe dun @Ronster ?)
-de simpele nylon pluggen zaten maar voor maximaal 60% in de baksteen
-geen ringen gebruikt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronster
natural colour schreef op vrijdag 15 september 2023 @ 14:05:
Toevallig ben ik ook bezig met het plaatsen van 280cm lang plank boven het aanrecht... met chemische ankers.
Normaal moet ik de (6) pen-ankers in de muur draaien en vervolgens de plank met de gaten erin geboord over de 12cm lange pennen heen schuiven.
Het is heel lastig om de 6 gaten in de muur precies in-lijn te krijgen met de 6 gaten in de plank, daarom heb ik zes gaten in de plank geboord en vervolgens met een busje in het gat op de muur afgedrukt om dan te boren met 12mm.
Helaas zijn er 2 tegels beschadigd die ik moet vervangen.
Maar volgende week kan ik de plank met de 6 pennen in de chemisch anker smurrie drukken waarbij de plank op precies de juiste hoek tijdelijk wordt ondersteund: iets achterover zodat <iets rond> niet op aanrecht valt maar naar de muur rolt.

Een Bora plaat stuk?
Inderdaad niet bepaald makkelijk...
Ben er nu zelfs aan het denken om toch een bedrijf in te schakelen om beide planken fatoenlijk op te hangen aangezien ik niet een heel ervaren klusser ben... maar eerst zelf nog eens goed kijken.

In dit geval was het een Siemens plaat. Nogal aan gort helaas.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SirMemeAlot
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 07:51
Rukapul schreef op vrijdag 15 september 2023 @ 10:45:
[...]

Goede pluggen en schroeven zijn wel essentieel inderdaad - gebruik zelf vaak de Fischer Duopower en die zitten als een huis.

Heb zelf een zware hanglamp waar een platteau bij zit waar ik spullen op zet en deze hangt al 4 jaar rock solid met standaard schroeven en duopluggen van Fischer. Chemisch anker kan natuurlijk ook, maar die krijg je er niet meer uit zonder de muur behoorlijk te beschadigen, dus als je er ooit wat anders op wilt hangen hou dan rekening mee met extra stucwerk, want deze kan je eruit slaan met beitel en een hamer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Napsju
  • Laatst online: 18:12
Aan de foto's in de OP te zien is alleen de achterwand gebruikt. Waarom bevestig je de plank niet ook aan de zijwand? Evt met een steuntje er onder.

Lekker!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RedPas
Ronster schreef op vrijdag 15 september 2023 @ 14:10:
[...]

Inderdaad niet bepaald makkelijk...
Ben er nu zelfs aan het denken om toch een bedrijf in te schakelen om beide planken fatoenlijk op te hangen aangezien ik niet een heel ervaren klusser ben... maar eerst zelf nog eens goed kijken.

In dit geval was het een Siemens plaat. Nogal aan gort helaas.
Heb je boormachine? Kan je een spijker in de muur kloppen? zonder zere vingers :p

Uw lijstje:

Draadeind van M8 of M10
Gepaste moeren
Chemische verankering mét de kousjes!
SteenBoor van 10of 12
Metaalboor om je gaten vd bevestiging te vergroten
Halve kilo geduld
En tonnen hulp van ons!

Morgenavond kan je dan weer vol bewondering kijken naar uw plankje én uw werk ;)

Stofzuiger

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronster
sdk1985 schreef op vrijdag 15 september 2023 @ 14:08:
[...]

Samenvatting
-de duo power plug is in het zachte materiaal zichzelf korter gaan maken en zat dus uberhaupt niet in de baksteen
-de schroeven zijn veel te dun (hoe dun @Ronster ?)
-de simpele nylon pluggen zaten maar voor maximaal 60% in de baksteen
-geen ringen gebruikt
Klopt volgens mij helemaal.
Ik heb de schroeven op de schroefdraad gemeten. Deze zijn 5mm.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RedPas
Ronster schreef op vrijdag 15 september 2023 @ 14:18:
[...]

Klopt volgens mij helemaal.
Ik heb de schroeven op de schroefdraad gemeten. Deze zijn 5mm.
Minimum maat vd de schroeven is toch echt wel 6x60

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronster
RedPas schreef op vrijdag 15 september 2023 @ 14:17:
[...]

Heb je boormachine? Kan je een spijker in de muur kloppen? zonder zere vingers :p

Uw lijstje:

Draadeind van M8 of M10
Gepaste moeren
Chemische verankering mét de kousjes!
SteenBoor van 10of 12
Metaalboor om je gaten vd bevestiging te vergroten
Halve kilo geduld
En tonnen hulp van ons!

Morgenavond kan je dan weer vol bewondering kijken naar uw plankje én uw werk ;)

Stofzuiger
toon volledige bericht
>:)

Dit is wel een optie. Denk niet dat we any time soon iets anders gaan plaatsen hier.
Dus twijfel op dit moment nog tussen chemische verankering of normale kwalitatief betere en grotere pluggen en schroeven (MET ringen deze keer).
Geduld heb ik wel en die tonnen hulp zijn zeer welkom!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thijsmans
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 27-05 21:37

Thijsmans

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

bonzz.netninja schreef op vrijdag 15 september 2023 @ 10:51:
Oja idd. Als je daar gewoon een latje nog onder zet scheelt al heel veel denk ik
* Thijsmans is with ^^

Al zou ik zelf niet voor een latje gaan, maar een stuk draadeind de zijmuur in jassen en 1cm laten uitsteken. Vervolgens maak je met een bovenfrees een sleuf aan de zijkant van de plank, waar het draadeind in glijdt. Dan hefboomt de plank niet meer.

Dit overigens los van de ankers in de achterwand, natuurlijk :)

Privacy-adepten vinden op AVGtekst.nl de Nederlandse AVG-tekst voorzien van uitspraken en besluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RedPas
Ronster schreef op vrijdag 15 september 2023 @ 14:24:
[...]

>:)

Dit is wel een optie. Denk niet dat we any time soon iets anders gaan plaatsen hier.
Dus twijfel op dit moment nog tussen chemische verankering of normale kwalitatief betere en grotere pluggen en schroeven (MET ringen deze keer).
Geduld heb ik wel en die tonnen hulp zijn zeer welkom!
Andere manier van uitvoeren, mss ook gemaklijker om alles mooi waterpas te houden.

Je plaats beugel terug met goede pluggen en degelijke schroef.
Dan boor je ertussen nieuwe gaten, groter waar je draadeind in past,
en plaats je zoals het hoort je draadeindes met kous en chemische verankering.
Alles laten uitdrogen, mooi aanspannen en je bankje kan je er terug opschuiven.

Better safe then sorry? >:)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronster
RedPas schreef op vrijdag 15 september 2023 @ 14:30:
[...]

Andere manier van uitvoeren, mss ook gemaklijker om alles mooi waterpas te houden.

Je plaats beugel terug met goede pluggen en degelijke schroef.
Dan boor je ertussen nieuwe gaten, groter waar je draadeind in past,
en plaats je zoals het hoort je draadeindes met kous en chemische verankering.
Alles laten uitdrogen, mooi aanspannen en je bankje kan je er terug opschuiven.

Better safe then sorry? >:)
Ook een goed idee!
Net als wat @Thijsmans schreef.

_/-\o_

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Herman55
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 27-05 11:16
Al eens gehoord van keilbouten? Die moet je hier gebruiken, dat is veel simpeler. Voldoende lengte en dikte nemen, daarmee zet je de metalen plaat echt vast en kun je vervolgens de plank er weer op schuiven. Een keilbout kost je ongeveer 2 euro per stuk en draai je echt muurvast.

Deze bijvoorbeeld: https://www.keilboutensho...t-conische-bout-m6/c/131/

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• RedPas
Herman55 schreef op vrijdag 15 september 2023 @ 15:12:
Al eens gehoord van keilbouten? Die moet je hier gebruiken, dat is veel simpeler. Voldoende lengte en dikte nemen, daarmee zet je de metalen plaat echt vast en kun je vervolgens de plank er weer op schuiven. Een keilbout kost je ongeveer 2 euro per stuk en draai je echt muurvast.

Deze bijvoorbeeld: https://www.keilboutensho...t-conische-bout-m6/c/131/
Keilbout gebruik je enkel in een volle betonmuur.
Een snelbouwsteen zoals ik kan zien op de foto zal nooit de weerstand kunnen opvangen.
Een keilbout zet uit als je deze opspant, je zal enkel een nog groter gat over houden, je plankje weer eraf en een 2de gebroken kookplaat verkloot :9

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• teemoow
om de maximale belasting van een schroef te bepalen zijn de gat en plugmaat i.c.m. de schroefmaat belangrijk. Wat je op de foto's ziet is dat de schroeven met plug en al uit de muur zijn getrokken. Dat kan ook duiden op een verkeerde gat/schroef/plug combinatie.

ik zou echt een spuit soudal chemisch anker en een zakje binnendraad ankers gaan halen. Een draadeind helpt niet veel t.o.v. binnendraad ankers omdat je plankdrager al voorzien is van verstevigingen. Het is dus vooral zaak om je drager goed strak tegen de muur te bevestigen zonder dat deze in je stucwerk kan gaan drukken. Eventueel kun je op delen waar de drager de muur niet goed raakt nog wat chemisch anker spuiten om de muur uit te vullen. Dit wordt vele malen harder dan muurfix of wat dan ook.

Als je alles goed voorbereid is het goed zelf te doen, als je dat niet doet moet je misschien een extra koker soudal kopen. De gaten goed schoon borstelen en op dezelfde plek opboren met de juiste maat en naar de juiste diepte. Nogmaals schoon borstelen en een voor een, maar wel achter elkaar door de binnendraad ankers in de muur verankeren. Als je zorgt dat er een lange bout (of draadeind) ingedraaid is kun je het anker eenvoudig kan positioneren (waterpas en haaks op de muur) voordat ie is uitgehard. De prut die langs je anker naar buiten wordt gedrukt kun je eventueel gebruiken om de kraters op te vullen (is wel donker grijs, maar komt toch achter de plank?)

Grote voordeel van chemisch anker t.o.v. pluggen (of nog erger keilbouten) is dat je geen inwendige spanning inbrengt waardoor je stenen kunnen beschadigen. Chemisch anker is technisch superieur, maar iets minder flexibel toe te passen (door uitharden is 1 anker aanbrengen niet efficient). Als je nu toch beide planken goed wilt ophangen is het denk ik echt de moeite waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronster
teemoow schreef op vrijdag 15 september 2023 @ 15:44:
om de maximale belasting van een schroef te bepalen zijn de gat en plugmaat i.c.m. de schroefmaat belangrijk. Wat je op de foto's ziet is dat de schroeven met plug en al uit de muur zijn getrokken. Dat kan ook duiden op een verkeerde gat/schroef/plug combinatie.

ik zou echt een spuit soudal chemisch anker en een zakje binnendraad ankers gaan halen. Een draadeind helpt niet veel t.o.v. binnendraad ankers omdat je plankdrager al voorzien is van verstevigingen. Het is dus vooral zaak om je drager goed strak tegen de muur te bevestigen zonder dat deze in je stucwerk kan gaan drukken. Eventueel kun je op delen waar de drager de muur niet goed raakt nog wat chemisch anker spuiten om de muur uit te vullen. Dit wordt vele malen harder dan muurfix of wat dan ook.

Als je alles goed voorbereid is het goed zelf te doen, als je dat niet doet moet je misschien een extra koker soudal kopen. De gaten goed schoon borstelen en op dezelfde plek opboren met de juiste maat en naar de juiste diepte. Nogmaals schoon borstelen en een voor een, maar wel achter elkaar door de binnendraad ankers in de muur verankeren. Als je zorgt dat er een lange bout (of draadeind) ingedraaid is kun je het anker eenvoudig kan positioneren (waterpas en haaks op de muur) voordat ie is uitgehard. De prut die langs je anker naar buiten wordt gedrukt kun je eventueel gebruiken om de kraters op te vullen (is wel donker grijs, maar komt toch achter de plank?)

Grote voordeel van chemisch anker t.o.v. pluggen (of nog erger keilbouten) is dat je geen inwendige spanning inbrengt waardoor je stenen kunnen beschadigen. Chemisch anker is technisch superieur, maar iets minder flexibel toe te passen (door uitharden is 1 anker aanbrengen niet efficient). Als je nu toch beide planken goed wilt ophangen is het denk ik echt de moeite waard.
toon volledige bericht
Ik ben alweer wat Googelen en Youtuben verder en neig toch wel naar chemisch anker.
Deze baas legt het leuk en goed uit :)

Toestemming nodig voor bekijken van YouTube

Op deze plek staat ingesloten content die van YouTube afkomstig is. Het tonen van deze inhoud kan ertoe leiden dat YouTube persoonlijke gegevens zoals je IP-adres verwerkt en/of cookies op jouw computer of ander apparaat zet. Hiervoor moet je eerst expliciet toestemming geven voor Sociale media.

Bekijk op YouTube
Leer hoe je simpel een sterke bevestiging maakt in een zwakke of een holle muur

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ConQuestador
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 16:17
Ik weet niet of het al gezegd is (teveel leeswerk om alles in detail te lezen). Maar als je toch bezig bent, zou ik je 2e plankje ook even eraf halen en opnieuw vastzetten met goede pluggen. Anders loop je het risico dat die ooit ook nog omlaag komt ;)

Verder zou ik het simpel houden, en niet met chemische ankers gaan spelen (hoe mooi dat spul ook is). Gewoon bestaande gaten dichtsmeren, en in het metaal even nieuwe gaten boren. Dan op de nieuwe plekken even diepe gaten boren en goede (diepe) pluggen + schroeven gebruiken. Dan moet het echt totaal geen moeite zijn om alsnog die olifant op de plank te zetten.

[ Voor 42% gewijzigd door ConQuestador op 15-09-2023 16:02 ]

Panasonic 12J T-CAP | Atlantic Explorer 270L | 4 x MHI SRK24ZS-WF + SRF35ZS-W | 12.000 Wp Enphase | Home Assistant, Heishamon, Mhi-ctrl | Alfa Romeo Giulia Veloce

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 15:48

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Stuclaag is zo’n 1.5 cm.

toon volledige bericht
Dit systeem kan je prima met pluggen en schroeven doen, maar niet dit dunne spul.
Ik zou de bestaande gaten opboren naar 8mm of 10mm en er dan fischer sx plus of duopower met houtdraadbouten indraaien met een beetje fatsoenlijke lengte

Wise enough to play the fool

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MartSB
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 14-02 12:31
Wow, je aannemer is een prutser eerste klas. Zo'n plank is een gigahefboom, dat zou ik zelf enkel vastzetten met draadstang in chemisch anker tot bijna volledige diepte van de muur.
Als het echt met pluggen en schroeven moet, ik weet zelfs niet of ik DuoPower 10x80 (met schroef 107) zou vertrouwen... Ik ben net de SXR 6x80 gaan bekijken die ik hier heb liggen, no way dat ik zoiets daarmee zou ophangen in een snelbouwbaksteen met pleisterwerk.

En zoals eerder aangehaald, monteer die andere plank ook opnieuw, dat is maar een kwestie van tijd voor ze het ook begeeft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• teemoow
teacher schreef op vrijdag 15 september 2023 @ 16:19:
[...]

Dit systeem kan je prima met pluggen en schroeven doen, maar niet dit dunne spul.
Ik zou de bestaande gaten opboren naar 8mm of 10mm en er dan fischer sx plus of duopower met houtdraadbouten indraaien met een beetje fatsoenlijke lengte
Ik ben het met je eens dat het prima moet kunnen, maar het gaat daarbij wel om de details. Een plug die in het gat past is niet voldoende, hij moet wel strak in het gat passen. Als het gat met boren is gaan lubberen dan is dit al weer een risico welke je met een chemisch anker niet hebt omdat je daar het gat (tot op zeker hoogte) opvult. Verder moet je plug de juiste lengte zijn en op de juiste diepte zitten EN moet je de juiste diameter schroef gebruiken.

Volgens mij zag ik op de foto's best een luxe inductieplaat, dan kun je je afvragen hoeveel risico je acceptabel vind. Ik zou een paar tientjes extra investeren :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herman55
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 27-05 11:16
RedPas schreef op vrijdag 15 september 2023 @ 15:23:
[...]

Keilbout gebruik je enkel in een volle betonmuur.
Een snelbouwsteen zoals ik kan zien op de foto zal nooit de weerstand kunnen opvangen.
Een keilbout zet uit als je deze opspant, je zal enkel een nog groter gat over houden, je plankje weer eraf en een 2de gebroken kookplaat verkloot :9
Die conclusie snap ik even niet., TS heeft het zelf over "Heel harde baksteen, maar met een flinke stuc laag." Dan zal een keilbout prima gaan. Ik neem tenminste niet aan dat er een emmer met 10 liter water op gezet gaat worden.
En hoe jij een groter gat over houdt met een keilbout is me een raadsel.
Ik heb hier een plantenmand van ca. 30 kilo met 3 8mm keilbouten aan een normale buitenmuur gezet. Geen scheuren, geen grote gaten, en dat hangt al 2 jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tcw82
  • Registratie: Oktober 2020
Herman55 schreef op zondag 17 september 2023 @ 22:51:
[...]

Die conclusie snap ik even niet., TS heeft het zelf over "Heel harde baksteen, maar met een flinke stuc laag." Dan zal een keilbout prima gaan. Ik neem tenminste niet aan dat er een emmer met 10 liter water op gezet gaat worden.
En hoe jij een groter gat over houdt met een keilbout is me een raadsel.
Ik heb hier een plantenmand van ca. 30 kilo met 3 8mm keilbouten aan een normale buitenmuur gezet. Geen scheuren, geen grote gaten, en dat hangt al 2 jaar.
Levert die ophanging een trek of afschuif belasting op de keilbouten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PhilipsFan
  • Laatst online: 12:35
Ik zou dit nooit zo vastzetten. Een plank vraagt gewoon om dingen erop te zetten, in het begin houd je er misschien rekening mee dat ze niet veel kunnen hebben, maar in de loop der tijd komt er toch steeds meer gewicht op (kookboeken, plantjes) en het is een kwestie van tijd voordat iemand er zonder na te denken iets heel zwaars op zet en de boel wederom naar beneden komt, daar gaat je volgende kookplaat.

Deze situatie vraagt om functie over form. Ik zou hier gewoon 2 of 3 plankdragers onder doen. Kan gewoon met 6 of 8mm pluggen en schroeven, denk er dan wel om dat je de stuclaag volkomen negeert en de volledige lengte van de plug in de baksteen duwt. Neem voldoende lange schroeven om de hele lengte van de plug te benutten en gebruik pluggen van goede kwaliteit.

Plankdragers zijn niet meer die lelijke dingen van vroeger, er zijn ook mooie te krijgen of industriele look, zoek iets uit dat bij je keuken past. Bedenk dat je vast met chemische ankers je bevestiging stevig in de muur kunt krijgen, maar de plank zelf kan ook afbreken of intern kapot gaan. Plankdragers zijn makkelijk te gebruiken en verdelen het hefboomeffect flink. waardoor je plank veel meer kan dragen.

Zwevende plankjes zijn leuk voor siervoorwerpen in de woonkamer, niet als er serieus dingen op komen te staan.

[ Voor 4% gewijzigd door PhilipsFan op 18-09-2023 03:03 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• tcw82
PhilipsFan schreef op maandag 18 september 2023 @ 03:02:
Ik zou dit nooit zo vastzetten. Een plank vraagt gewoon om dingen erop te zetten, in het begin houd je er misschien rekening mee dat ze niet veel kunnen hebben, maar in de loop der tijd komt er toch steeds meer gewicht op (kookboeken, plantjes) en het is een kwestie van tijd voordat iemand er zonder na te denken iets heel zwaars op zet en de boel wederom naar beneden komt, daar gaat je volgende kookplaat.

Deze situatie vraagt om functie over form. Ik zou hier gewoon 2 of 3 plankdragers onder doen. Kan gewoon met 6 of 8mm pluggen en schroeven, denk er dan wel om dat je de stuclaag volkomen negeert en de volledige lengte van de plug in de baksteen duwt. Neem voldoende lange schroeven om de hele lengte van de plug te benutten en gebruik pluggen van goede kwaliteit.

Plankdragers zijn niet meer die lelijke dingen van vroeger, er zijn ook mooie te krijgen of industriele look, zoek iets uit dat bij je keuken past. Bedenk dat je vast met chemische ankers je bevestiging stevig in de muur kunt krijgen, maar de plank zelf kan ook afbreken of intern kapot gaan. Plankdragers zijn makkelijk te gebruiken en verdelen het hefboomeffect flink. waardoor je plank veel meer kan dragen.

Zwevende plankjes zijn leuk voor siervoorwerpen in de woonkamer, niet als er serieus dingen op komen te staan.
Alles valt (hahah) of staat met de montage methode. De gebruikte methode bij dit prachtige plankje was onvoldoende. Met de juiste lengte en combinatie plug-schroef kan je de spreekwoordelijke olifant (die de aannemer die de plank heeft opgehangen aanhaalde) er zeker opzetten.

qua extra "ondersteuning" zou ik bij deze planken liever kiezen voor iets boven de plank
zoiets:
Afbeeldingslocatie: https://media.s-bol.com/qVZvQRE3AJL2/550x611.jpg

Ook vooral omdat er blijkbaar beperkte ruimte onder de plank is (kookplaat)

[ Voor 6% gewijzigd door tcw82 op 18-09-2023 04:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arvado
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 14:46
Ik zou gewoon gaten boren in de plank, daar chemische ankers met draadeinde in doen. Vervolgens juiste gaten in de muur boren, ook volzetten met chemisch anker en dan de plank met draadeinde en al in 1x erop zetten. Die draadeinde kan je zelf op maat slijpen. Dan gebeurd er nooit meer wat mee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Zou zeker nog even de instructie opvragen bij de leverancier. Vervolgens als het niet volgens instructie is opgehangen, wat waarschijnlijk het geval is, de aannemer aansprakelijk stellen voor de schade.
Maar neem eerst contact op met je inboedel verzekering, het is namelijk makkelijker voor jouw als zij de schade gaan verhalen.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mr. Stom
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 27-05 10:46
Het bestaande systeem werkt an sich prima, mits je de juiste combinatie schroef-plug gebruikt. Daar is overduidelijk geen sprake van...

Ik zou niet gaan kloten met chemische ankers, draadeindes etc. Dit systeem is ontworpen voor bevestiging met een schroef en plug.
  1. Boor met een metaalboor nieuwe gaatjes in het frame, op 5-10cm naast de bestaande gaten zodat deze gaten op de delen van de muur vallen die nog intact zijn;
  2. Boor in je muur nieuwe gaten, overeenkomstig je hierboven gemaakte gaten - diameter conform de gekozen plug;
  3. Herstel je muur met stuc, dunpleister oid - en smeer dan niet je nieuwe gaten dicht...;
  4. Plaats een Fischer Duopower plug met bijbehorende schroef (8x65 ofzo);
  5. Schroef het systeem vast. Stop op tijd zodra de schroef zich vasttrekt, anders krul je de hele plug weer je stuclaag in (stel dus even je schroefmachine in zodat deze niet gewoon op stand boren blijft doordraaien, net zoals je vorige beun-de-haas);
Feest.

En schroef die rechterplank ook los en herhaal het feestje. Eventueel de bestaande gaten blijven gebruiken als deze er daar nog goed uitzien.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Stuclaag is zo’n 1.5 cm.

toon volledige bericht
Een plug moet je diep in het gat drukken en dan pas de schroef er in draaien. Dat lijkt hier niet gebeurt te zijn, en lijken de pluggen te kort. zie ook uitleg bij Fischer Plugs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bottom line
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 17:04
Hackus schreef op maandag 18 september 2023 @ 10:55:
[...]

Een plug moet je diep in het gat drukken en dan pas de schroef er in draaien. Dat lijkt hier niet gebeurt te zijn, en lijken de pluggen te kort. zie ook uitleg bij Fischer Plugs
Wat wij altijd doen, is eerst de plug in de muur stoppen. Dan heel lichtjes je schroef erin draaien, en dan met je hamer nog eens het geheel 4cm dieper kloppen.
Hier is voornamelijk het probleem geweest, te korte vijzen. 6x80 of 6x100 zou ik overwegen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

bottom line schreef op maandag 18 september 2023 @ 17:12:
[...]

Wat wij altijd doen, is eerst de plug in de muur stoppen. Dan heel lichtjes je schroef erin draaien, en dan met je hamer nog eens het geheel 4cm dieper kloppen.
Hier is voornamelijk het probleem geweest, te korte vijzen. 6x80 of 6x100 zou ik overwegen.
Ik zie sowieso 2 pluggen die tijdens montage zijn teruggetrokken, vaak dus te kort zijn eo het gat te groot geboord. dit geeft geen goede stevigheid van montage

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tcw82
bottom line schreef op maandag 18 september 2023 @ 17:12:
[...]

Een plug is al snel 4 cm lang, dan ga je gaten maken van minstens 8 cm diep. In veel appartementen en huurhuizen mag men niet dieper dan 5 cm boren. Schroeven, in de meeste gevallen, zijn 50 of 60 lang, als de plug dan zo diep zit (4 cm van de opening naar binnen) komt die schroef waarschijnlijk niet eens bij die plug?

100 mm schroeven is inderdaad in dit geval zeer aan te raden, als de muur dat ook kan faciliteren. (Cellenbeton of kalkzandsteen van 7 of 10 cm voorzien van 100 schroef wordt ook weer krap)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ConQuestador
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 16:17
PhilipsFan schreef op maandag 18 september 2023 @ 03:02:

Sorry, maar hier kan ik me totaal niet in vinden. Ik heb jaren lang van die ikea zwevende planken gehad, en gewoon vastgezet met wat goedkope nylon pluggen in een gemetselde muur.

Vervolgens de hele plank volgeladen met boeken en dat heeft gewoon 8 jaar zo gestaan.

Dat soort blinde planken kan prima, zolang je ze maar goed vast zet.

Panasonic 12J T-CAP | Atlantic Explorer 270L | 4 x MHI SRK24ZS-WF + SRF35ZS-W | 12.000 Wp Enphase | Home Assistant, Heishamon, Mhi-ctrl | Alfa Romeo Giulia Veloce

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sdk1985
IMO wordt er redelijk overgereageerd. Er is duidelijk sprake van een montage fout. De schroeven waren te dun, de pluggen te kort en de ringen ontbraken. Ik zou dus gewoon eerst een een correcte montage proberen. Desnoods zet je er daarna opzettelijk 40 kg op om te kijken of het houdt.

Een groter risico zie ik in de andere planken die er schijnen te hangen, zijn die op dezelfde slechte manier gemonteerd? Zo ja demonteren voor het omlaag komt zetten.

[ Voor 11% gewijzigd door sdk1985 op 20-09-2023 19:39 ]

Pagina: 1