Stalen wandplanken ophangen, voldoende draagkracht?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sOid
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Ik heb twee stalen wandplanken laten maken. Toen ik ze net naar de poedercoater bracht, vertelde de beste man (met 55 jaar ervaring in het vak, echt familiebedrijf <3) dat hij de gaten van 5mm wel erg klein vindt. Hij is bang dat alles naar beneden komt lazeren van mijn kalkzandsteen muur. Niet zo zeer door het gewicht van de plank, maar wel door de hefboomwerking.

Ik vraag me af of dat wel klopt. Moderne materialen (schroeven, pluggen) kunnen heel wat hebben. Kalkzandsteen idem. Maar het doet me toch twijfelen dus ik ben benieuwd hoe jullie hierover denken.

Het is een eenvoudig ontwerp van 3mm dik staal met 4x5mm gaten erin voor deze versie.

Afmetingen van de grootste plank zijn 1450x200mm. Volledige oppervlak (inclusief opstaande 'lipje') is ~0.348m2. Volgens deze rekentool kom ik dan op een gewicht van 8.2kg. Bij de kleinere plank (3x5mm gaten, 900mm lang) kom ik op 5.1kg.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FQaf5Rl6yF6_PUjnJiu_dbAa48Q=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Mx5hpw8l1xlsEq9vqkhVPKUh.jpg?f=fotoalbum_large

Ik was van plan om ze op te hangen met Fischer Duopower 8x40mm pluggen en 5x50 van Ecotools of 5x60mm schroeven. In kalkzandsteen dus. Volgens de load table (PDF) van Fischer hebben de pluggen in kalkzandsteen een draagkracht/uittrekkracht (?) van 1.25Kn of 127kg. Misschien kan ik beter SpaX schroeven oid gebruiken, maar de bolkopvarianten zijn lastig te krijgen :/

Wat vinden jullie? Is dit genoeg of moet ik toch iets anders verzinnen? Ik ben niet slim genoeg om eventuele uittrekkrachten te berekenen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 17:25

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Die PDF van fischer schrijft 6mm schroeven voor bij de 8x40mm pluggen. En waar je even rekening mee moet houden is dat zo'n plank als een hefboom gaat werken met de hoek die tegen de muur zit als draaipunt. Dat is effectief dus alsof je een klauwhamer achter je schroef haakt en daar aan gaat hangen. (zie de post hieronder voor een nauwkeuriger uitleg)

Ik heb hier houten wandplanken met blinde bevestiging. Ik weet zo even niet meer precies wat voor pluggen en schroeven daar bij zaten, maar dat zal minstens de formaten zijn geweest die jij noemt, zo niet langer/dikker. Maar sowieso met 2 schroeven per anker.

[ Voor 81% gewijzigd door Orion84 op 03-06-2022 13:09 ]

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Philip Ross
  • Registratie: Januari 2013
  • Nu online
Ik weet weinig van schroeven, pluggen of hoe betrouwbaar dat soort tabellen zijn maar kan misschien wel met de natuurkunde helpen.

Er vanuit gaande dat het zwaartepunt van de objecten op de plan ongeveer in het midden ligt is de afstand tot het draaipunt 100mm.
De afstand van de schroeven tot het draaipunt is ongeveer 20mm.

Dan krijg je een verhouding van 100/20 = 5.

Dus het gewicht op de plank x5 is de trekkracht aan de schroeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15:24

Croga

The Unreasonable Man

Philip Ross schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 13:07:
Dus het gewicht op de plank x5 is de trekkracht aan de schroeven.
Ergo: Alles staat of valt (nou ja, hangt of valt :-P) dus met het gewicht wat je op de plank zet......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krijnemans
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 12:26
Even voor het gevoel:

25kg gelijkmatig verdeeld over de plank. De middelste twee schroeven krijgen de meeste belasting.
Namelijk ca. 1,10 * 430mm / 1450 = 0,33 --> 33% is 8,25 kg (1,10 is een vergrotingsfactor van de belasting. De middelste schroeven pakken namelijk meer belasting dan de buitenste 2)

Trekkracht op de schroef/plug (indicatief) --> 8,25 * 0,10 / (0,9 * 0,02) = 46 kg.

Wat wil je op de planken zetten? Het plankje zelf gaat ook buigen natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 16:40
4van 5mm lijkt mij zelf ook wel wat karig. Hoe dan ook zou je kunnen overwegen Toggler A6 of A8 pluggen te nemen met een 5 of 6 mm schroef. Die hebben een hogere uittrekwaarde dus dan kan je er sowieso meer op zetten. Rest wel de vraag wat je er nou precies op wilt zetten, zoals @Croga ook al wil weten :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pizzacabonara
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 13-12-2024

pizzacabonara

It's a put on..

Vloeibare plug (chemisch anker) met een grotere diameter schroef met ring.

[ Voor 10% gewijzigd door pizzacabonara op 03-06-2022 13:25 ]

Poah dikke Massey.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Croga
  • Laatst online: 15:24

Croga

The Unreasonable Man

pizzacabonara schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 13:23:
Vloeibare plug (chemisch anker) met een grotere diameter schroef.
Tenslotte is de beste manier om een schuurtje af te breken ook gewoon 100kg TNT.... En dat is alleen maar omdat daar makkelijker aan te komen is dan een tactical nuke.

Het plankje wat TS op aan het hangen is is echt niets bijzonders. Daar is absoluut geen chemisch anker voor nodig, dat kan gewoon met huis-tuin-en-keuken schroeven en pluggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 18:30
Ik zou 6mm pluggen en 5mm schroeven pakken. Dat komt beter vast te zitten.

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sOid
  • Niet online
Allereerst allemaal bedankt voor jullie reacties en excuses voor het uitblijven van die van mij. Vrij spontaan een weekendje grotendeels computerloos, dan krijg je dat ;)

@Orion84 Ja precies, die uitleg gaf de beste man van het poedercoatbedrijf ook. Hij zei zelf keilbouten te gebruiken maar dat lijkt me echt overkill (en lelijk). Mijn trapleuning heb ik ook met Duopower bevestigd en die zitten na 2 jaar gebruik nog steeds muurvast.

@Philip Ross Helder, dank voor het meedenken. Grappig hoe simpel zo'n berekening dan kan zijn.

@Croga @Krijnemans @Caelorum Gewicht wat erop komt zal wel meevallen. Een plant, kandelaar, fotolijst, dat soort dingen. Pakweg 15-20kg? Dus incl gewicht van de plank zelf komt er max 30kg aan belasting. Eerder minder dan meer, vermoed ik. Geen boeken of zo. Voor doorbuigen van de plank zelf ben ik ook niet zo bang, 3mm voelt behoorlijk stevig. Is er nog een manier om dat te berekenen? Wanneer het staal zelf gaat buigen?

Met Toggler pluggen heb ik trouwens wat mindere ervaring, dus ik blijf liever bij Fischer.

@pizzacabonara Dat is wel de meest veilige oplossing, maar vermoedelijk overkill. Nou ben ik op zich wel fan van overkill ;) Zeker omdat deze planken boven de bank komen te hangen. Ik zit er dus veel onder en wil zo'n ding niet op m'n harses krijgen.

Plan van aanpak is nu om de gaten toch wat te vergroten naar 6mm. Ik heb zo'n mooie step drill bit waarmee dat in metaal erg eenvoudig gaat. In ieder geval in dunner metaal.

Vervolgens Fischer duopower 8x65 (dus de iets langere variant) met bijpassende bolkopschroeven en een ringetje gebruiken.

Dan kom ik op 2.25kN/229kg uit volgens de load table. Dat moet genoeg zijn, lijkt me. Ga 'm eind deze week ophalen en hopelijk ophangen, dus mochten er nog aanvullende inzichten danwel opmerkingen zijn dan hoor ik het graag :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joost.B
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 08:40
Ik heb dit toevallig exact hetzelfde gemaakt een paar jaar terug. Ik had zwarte M6 houtdraadbouten van 60mm gebruikt met duo power pluggen ook. Zit als een huis!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sOid
  • Niet online
Joost.B schreef op maandag 6 juni 2022 @ 17:37:
Ik heb dit toevallig exact hetzelfde gemaakt een paar jaar terug. Ik had zwarte M6 houtdraadbouten van 60mm gebruikt met duo power pluggen ook. Zit als een huis!
Ah goed om te weten! Ook in kalkzandsteen, met vergelijkbare afmetingen van het materiaal? En welke pluggen heb je gebruikt? De 8x40 vermoed ik?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Laatst online: 16:46

Qwerty-273

Meukposter

sOid schreef op maandag 6 juni 2022 @ 13:17:
@Croga @Krijnemans @Caelorum Gewicht wat erop komt zal wel meevallen. Een plant, kandelaar, fotolijst, dat soort dingen. Pakweg 15-20kg? Dus incl gewicht van de plank zelf komt er max 30kg aan belasting. Eerder minder dan meer, vermoed ik. Geen boeken of zo.
Waar je wel op moet letten is dat jij (en iedereen in jouw huis) er dus nooit iets zwaars op legt. Dus ook niet tijdens een huisfeestje dat er mensen iets opleggen wat dan toch opeens zwaarder is waar jij momenteel aan denkt. Dat zijn wel de momenten dat een ongelukje gebeurt. Beter is om het dan toch wat steviger uit te voeren, ten minste dat zou ik doen.

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sOid
  • Niet online
Qwerty-273 schreef op dinsdag 7 juni 2022 @ 18:07:
[...]

Waar je wel op moet letten is dat jij (en iedereen in jouw huis) er dus nooit iets zwaars op legt. Dus ook niet tijdens een huisfeestje dat er mensen iets opleggen wat dan toch opeens zwaarder is waar jij momenteel aan denkt. Dat zijn wel de momenten dat een ongelukje gebeurt. Beter is om het dan toch wat steviger uit te voeren, ten minste dat zou ik doen.
Zeker, vandaar ook de voorgenomen 'upgrade' naar 8x65 pluggen en 6x80mm schroeven (volgens de berekening van Fischer heb ik 75mm schroeven nodig maar die bestaan niet ;)). Overigens moeten mensen echt op de bank gaan staan om er iets op te zetten. Zulke wilde feestjes heb ik niet (meer :+).

Zou jij het nog zwaarder dan dit uitvoeren?
Pagina: 1