Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ajaxalex
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 15:00
Goedemorgen,

Op het moment heb ik de DS220+ met 18GB geheugen staan.
Hier zitten 2x een SSD 860 EVO 1TB in met SHR.
Echter begint de NAS aardig vol te lopen en wil de SSD's upgraden.

Ik heb Homeassistant draaien als Virtuele machine. In docker heb ik op het moment 2 containers draaien, transmission VPN en Unifi controller.
Ook heb ik PLEX draaien en maak ik gebruik van Synology photos, drive en Surveillance station.

Ik heb gekeken naar de Samsung 870 QVO 4TB.
Een gewone HDD Seagate IronWolf NAS HDD, 4TB is echter een stuk goedkoper.

Mijn vraag, zal ik het merken binnen Homeassistant en de andere applicaties als er trage storage achter zit?
Heeft iemand hier ervaring mee?

Beste antwoord (via ajaxalex op 15-09-2023 10:27)

• alex3305
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 20:56
Ik zou geen hard disks meer zomaar voor applicaties gaan gebruiken waar dat niet nodig is. Home Assistant doet (eigenlijk deed, maar nog steeds wel) redelijk veel kleine lees en schrijfbewerkingen op de SQLite database en dat ga je op een draaiende schijf wel merken. Ook Plex, met alle metadata, is afhankelijk van een grote hoeveelheid kleine bestanden. Dat is redelijk snel op een SSD met lage toegangstijden, maar langzaam op een HDD.

Vanwege performance zou ik dus ietsjes dieper in de buidel tasten en voor een SSD gaan. Wellicht Samsung, maar ik heb laatst een goedkopere Transcend gekocht en dat werkt eigenlijk ook gewoon prima.

Andere overweging die je wellicht nog niet hebt bedacht is het stroomverbruik. Ik zat het even op te zoeken, maar het lijkt mij stug dat de Seagate IronWolf nét iets meer stroom zou verbruiken dan de genoemde Samsung SSD. Normaal gebruiken hard disks toch wel degelijk veel meer stroom. In mijn systeem merk ik bijvoorbeeld dat een SSD maar 1W toevoegt wanneer deze in gebruik is. En dat zie je ook veelal hier terug: Het grote zuinige server topic - deel 3. Echter moet je nagaan dat elke 10Wh ongeveer 30€ / jaar toevoegt aan de stroomrekening. Een HDD verbruikt meestal 5Wh meer dan een HDD. dus dan zou je die SSD na ongeveer 4 jaar terug hebben verdiend. Geen vetpot, maar misschien kan het je overtuigen ;).

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Ik zit in een soortgelijke situatie en heb vooral schrik dat Synology Photos veel minder snappy gaat aanvoelen. Home Assistant en Transmission lijken mij vrij lichte apps die vooral in het geheugen kunnen draaien?

Nu laden foto's en thumbnails zeer snel en met een harde schijf denk ik niet dat dit het geval gaat zijn. Mijn foto library is 1TB en groeit snel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 03-07 22:04
Ik denk dat dat wel los gaat lopen.
Een harde schijf haalt doorgaans snelheden tot 250 MB/sec. Dat is 2.5x wat nodig is om een 1Gbps netwerk link te verzadigen.

Je kan natuurlijk ook een iets luxere NAS nemen, welke M2 SSDs als cache gebruiken.
Veel gebruikte bestanden staan dan (ook) in de cache.

Bijvoorveeld de DS723+.... 2 bays inclusief M2 SSD cache

[ Voor 9% gewijzigd door GarBaGe op 15-09-2023 09:32 ]

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ajaxalex
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 15:00
Ik hoef geen nieuwe NAS, deze bevalt prima. Ik ben inderdaad bang dat de applicaties niet zo vlot meer werken als ik gewend ben, vandaar de vraag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

GarBaGe schreef op vrijdag 15 september 2023 @ 09:30:
Een harde schijf haalt doorgaans snelheden tot 250 MB/sec. Dat is 2.5x wat nodig is om een 1Gbps netwerk link te verzadigen.

Je kan natuurlijk ook een iets luxere NAS nemen, welke M2 SSDs als cache gebruiken.
Veel gebruikte bestanden staan dan (ook) in de cache.

Bijvoorveeld de DS723+.... 2 bays inclusief M2 SSD cache
ik ben begonnen met nieuwe NAS 920+, sata disks van oude naar nieuwe omgezet (WD red) en later m2 cache disks (64 of 128 gb each) wel gelijk een 16gb SOdimm erbij gedaan

voor de m2 ssd's was dit "doenbaar" en de disks maakte veel geluid bij activiteit .. de VM's waren niet traag maar ook niet snel .. enige wat opviel was "geluid"

Sinds de M2 SSD's cache is het HDD geluid weg, alles is 20x sneller vm's en file transfers vloeiender. voor 15 euro per m2 SSD zou ik niet eens een seconde nadenken en ze erbij aanschaffen.

Tja vanalles

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• alex3305
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 20:56
Ik zou geen hard disks meer zomaar voor applicaties gaan gebruiken waar dat niet nodig is. Home Assistant doet (eigenlijk deed, maar nog steeds wel) redelijk veel kleine lees en schrijfbewerkingen op de SQLite database en dat ga je op een draaiende schijf wel merken. Ook Plex, met alle metadata, is afhankelijk van een grote hoeveelheid kleine bestanden. Dat is redelijk snel op een SSD met lage toegangstijden, maar langzaam op een HDD.

Vanwege performance zou ik dus ietsjes dieper in de buidel tasten en voor een SSD gaan. Wellicht Samsung, maar ik heb laatst een goedkopere Transcend gekocht en dat werkt eigenlijk ook gewoon prima.

Andere overweging die je wellicht nog niet hebt bedacht is het stroomverbruik. Ik zat het even op te zoeken, maar het lijkt mij stug dat de Seagate IronWolf nét iets meer stroom zou verbruiken dan de genoemde Samsung SSD. Normaal gebruiken hard disks toch wel degelijk veel meer stroom. In mijn systeem merk ik bijvoorbeeld dat een SSD maar 1W toevoegt wanneer deze in gebruik is. En dat zie je ook veelal hier terug: Het grote zuinige server topic - deel 3. Echter moet je nagaan dat elke 10Wh ongeveer 30€ / jaar toevoegt aan de stroomrekening. Een HDD verbruikt meestal 5Wh meer dan een HDD. dus dan zou je die SSD na ongeveer 4 jaar terug hebben verdiend. Geen vetpot, maar misschien kan het je overtuigen ;).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
GarBaGe schreef op vrijdag 15 september 2023 @ 09:30:
Om de link te verzadigen bij sustained transfers is een harde schijf meer dan snel genoeg. Maar het gaat net over het draaien van applicaties die mogelijk (veel) kleine writes of reads doen. Op een harde schijf kan dat traag gaan.

Heel anekdotisch: wanneer ik een file compare doe om te kijken welke bestanden gewijzigd zijn en ik moet backuppen dan duurt dit bij een paar honderduizend foto's een seconde of 45 op de NAS met harde schijven. Ik heb een andere NAS met dezelfde catalogus maar met SSD's en daar is dat op 2 seconden gebeurd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 19:38
Zeker voor iets als Home Assistant is een SSD juist minder geschikt door de vele kleine schrijf acties.
En qua snelheid merk je er helemaal niets van, Sqlite cached alle schijf acties in memory en en de throughput snelheid is bij verre niet groot genoeg om die chache te verzadigen.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Pagina: 1