• World Citizen
  • Registratie: Oktober 2002
  • Nu online
Hoi,

Ik ben ook eens aan de beurt met een juridische vraag.

Ik wil het concreet proberen te houden.

Er is iemand overleden zonder testament.
Er zijn een aantal erfgenamen.
Er is een hoop ellende geweest maar nu komt er een brief.

De brief is een boedelbeschrijving. Hierin word vastgesteld wat het totaal bedrag en de schulden zijn.

Er is een positief bedrag wat nu verdeeld gaat worden.

Maar, er word gezegd dat de helft van dat bedrag verdeelt gaat worden onder die erfgenamen.

Er staat niet wat er met die andere helft gebeurd.

Vraag:
- Waarom word dit gehalveerd?
- Waar blijft de andere helft?
- Zou dit een verkapt schikkingsvoorstel kunnen zijn?

Ik snap niet waarom de helft maar verdeeld gaat worden. Dit is dus de helft van het bedrag waar alle schulden en kosten af zijn.

Alvast dank.
(Ik heb de brieven ed dus kan aanvullen waar nodig)

FreeReef.nl

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Is er nog sprake van een echtgenoot / echtgenote? Als die getrouwd waren in gemeenschap van goederen, dan is het totale vermogen van de overledene voor de helft van de echtgenoot / echtgenote en blijft er 'dus' maar de helft over om te verdelen. Maar als er nog een echtgenoot / echtgenote is, dan zou er 'normaal gesproken' geen geld verdeeld worden maar een vordering.

Maar erfenis is altijd een complex iets dus 'normaal gesproken' is zelden 'normaal'. Het meest voor de hand liggend lijkt het me, om gewoon aan de briefschrijver te vragen hoe de berekening tot stand gekomen is?

[ Voor 41% gewijzigd door naitsoezn op 14-09-2023 19:56 ]

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

• World Citizen
  • Nu online
naitsoezn schreef op donderdag 14 september 2023 @ 19:51:
Is er nog sprake van een echtgenoot / echtgenote?
Nee die is er niet

Ik ben wel iets wijzer geworden.

De erfenis bestaat uit 3 posten.
1 van die post was een rekening die op 2 namen stond.
Er is door slordigheid nooit vastgesteld wie van die 2 namen wat precies had.
Er word gezegd dat daardoor dat bedrag gehalveerd word. 1 deel is van de overleden persoon en het andere deel van de 2e persoon die de bankrekening had.

Dit begrijp ik

De andere 2 posten stonden echter enkel op de naam van de overleden persoon.

De brief zegt nu dat alle 3 de posten gehalveerd worden.

Zou dat wettelijk bepaald zijn of zou dat dus het schikkingsvoorstel zijn?

Want dat die ene post gehalveerd word snap ik maar de andere 2 posten zouden niet gehalveerd moeten worden toch.

Kan ik een tegenvoorstel doen op zo een boedelbeschrijving en verdeling?

FreeReef.nl

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• noo
  • Registratie: Januari 2012
  • Niet online

noo

Ik zou in plaats van een internetforum een deskundige zoals bv een notaris of het Juridisch Loket raadplegen (https://www.juridischloket.nl/familie-en-relatie/erfenis/).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• World Citizen
  • Nu online
Uiteraard zijn er vakmensen op gezet, maar ik wil gewoon leren hoe het zit zonder meteen de advocaten lastig te vallen.

De advocaat behandeld de zaak
Het forum is om te leren wat die advocaat allemaal weet en ik niet. Maar ik ga hem niet vragen wat zijn vak is. Ik vertrouw hem daarin.

FreeReef.nl

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kurkentrekker
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Van wie komt die brief? En zou je ook aan die persoon of instantie kunnen vragen wat er met die voor jou onbekende helft is gebeurd?

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 21:22

Barrycade

Through the...

Als van die gezamenlijke rekening ook de andere posten betaald zijn zal dat de reden kunnen zijn van de halvering.

Maar je bent wel heel compact in het delen van info.

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

World Citizen schreef op donderdag 14 september 2023 @ 20:41:
Uiteraard zijn er vakmensen op gezet, maar ik wil gewoon leren hoe het zit zonder meteen de advocaten lastig te vallen.
Waarom is dat "lastigvallen"? Hij heeft de informatie die je wil weten, wij weten toch ook niet wat die advocaat weet?
Maar ik ga hem niet vragen wat zijn vak is.
Euh, nee, je gaat hem vragen waarom die bedragen gehalveerd worden.

Ik zie het punt even niet. :P

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 18-06 22:49

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Standaard erfrecht vraag. Bel je notaris, is dagelijks werk voor ze, zelf de assistente daar kan dit voor je beantwoorden verwacht ik :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• Remy
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 11-06 08:13

Remy

I usually get 100% accuracy

AZ > PFSL :)

LinkedIn
Instagram

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MBvB
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 19:46
Wie is die derde persoon in relatie tot de overledene? Als er sprake was van een duurzaam huishouden zonder duidelijke verdeling van de eigendommen is de helft van dat huishouden, buiten registergoederen, voor die andere persoon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

World Citizen schreef op donderdag 14 september 2023 @ 20:25:
[...]
Nee die is er niet

Ik ben wel iets wijzer geworden.

De erfenis bestaat uit 3 posten.
1 van die post was een rekening die op 2 namen stond.
Er is door slordigheid nooit vastgesteld wie van die 2 namen wat precies had.
Er word gezegd dat daardoor dat bedrag gehalveerd word. 1 deel is van de overleden persoon en het andere deel van de 2e persoon die de bankrekening had.
Klinkt alsof de 2e persoon als ‘partner’ gerekend word voor de gehele boedel idd.

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BrennuS
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 06-06 13:49
Wie heeft de boedelbeschrijving opgesteld en is deze concept of definitief. Heb je de vraag gekregen om te verwerpen, aanvaarden of benificair aanvaarden? dus waar zit je in het proces van de afhandeling van de erfenis?

Belangrijkste om je vraag te beantwoorden:
Wat is je relatie tot de overledene? partner, kind, kleinkind etc... dit bepaalt de verdelingsgraad.

Een snelle google actie op "vererving volgens de wet" geeft al mooie resultaten die dit uitleggen en natuurlijk de link naar de overheid: https://www.rijksoverheid...ke-verdeling-bij-erfrecht

lees eens, hoe het bij mij is gegaan. Ik(met mijn broes en zussen) traden op als vervangend erfgenaam ivm overleden moeder. Dan komen die verdeel sleutels om de hoek kijken. huis met vruchtgebruik uit erfenis verkocht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• n8tur3
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 16-06 21:00
Een advocaat die een erfenis afhandeld?
Waar komt dat vandaan? Raadpleeg meteen een notaris van je eigen keuze of laat deze je representeren.
Wij zijn op die manier bijna beduveld/overrompeld door de huisnotaris van een ervende stichting. Scheelde uiteindelijk bijna een ton voor ons.

Als alle erfgenamen en hun relatie tot de overledene bekend zijn, valt er niks te halveren, tenzij er een officieel notarieel samenlevingskontrakt is met een partner waar dingen beschreven staan.

Wat een en/of rekening betreft, het is niet zeker of de helft van een bedrag geldig is in zo'n geval als er een flink verschil aantoonbaar is in de bijdrage van elk persoon. Een leidraad kan

Bovendien is er ook nog zoiets als een verplichte aangifte voor de erfbelasting en inkomensbelasting van de overledene met handtekeningen van iedere erfgenaam!

Ook moet degene die de boedelbeschrijving maakt, cq de erfenis voor jullie afhandeld voor zijn diensten "betaald" worden en dat is zeker geen 50% van iets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bernard038
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 18:01
Hoi @World Citizen ,

Als eerste, gecondoleerd.

Je geeft aan dat er géén testament is. Dat betekent dat de erfgenamen de afhandeling van de erfenis zelf moeten regelen. Zij mogen daarvoor iemand machtigen middels een boedelvolmacht (zie ook hier). Als het goed is, heb je degene die de brief met de boedelbeschrijving gestuurd heeft, dus éérst gemachtigd. Als de erfgenamen dit niet gedaan hebben, klopt er iets niet.

Voor zover ik begrijp, heeft een gevolmachtigde géén(!) recht op een vergoeding vanuit de boedel / de erfenis (zie hier). Een gevolmachtigde kan wél bepaalde onkosten declareren bij de boedel (o.m. reis-, telefoon- en portokosten). Ook kunnen de erfgenamen bepalen dat de gevolmachtigde een vergoeding krijgt voor zijn / haar werk. Maar dat wordt door de erfgenamen betaalt, niet vanuit de boedel / erfenis (dit is een verschil!).

Kortom, die 50 procent van de erfenis die nu verdwenen lijkt, kan geen vergoeding zijn voor het afhandelen van de erfenis. Als de overledene geen kinderen had uit een eerdere relatie, maar een partner had, zou deze partner aanspraak mogen maken op de volledige erfenis, dus niet op 'slechts' 50 procent. Wát er aan de hand is, weet ik niet. Ik weet wel dat dit een nogal vreemde situatie is. Wordt dit in de brieven die je ontvangen hebt, op één of andere manier verklaard?

Aanvulling:
World Citizen schreef op donderdag 14 september 2023 @ 19:34:

<<knipperdeknip>>

- Zou dit een verkapt schikkingsvoorstel kunnen zijn?

<<knipperdeknip>>
Hoe bedoel je dit? Meestal wordt een erfenis verdeeld. Als er geen testament is, zijn er vaste wettelijke regels. Wie zou er, in dit geval, iets willen schikken?

Overigens als 'de erfgenamen' de kinderen zijn van gescheiden ouders. De overledene is één van deze gescheiden ouders, die inmiddels samenwoont met een nieuwe partner*, komt, mogelijk, de helft van het gemeenschappelijk bezit toe aan deze partner. Dat is dus:
  • De helft van de gezamenlijke boedel (de spullen).
  • De helft van de gezamenlijke bankrekening(en).
Maar waarschijnlijk niet:
  • Spullen die niet in de gezamenlijke boedel vallen.
  • Het saldo van de 'eigen' bankrekening(en) van de overledene.
*= Ik bedoel hiermee een partner, waarmee de overledene een 'duurzame huishouding voerde'. Dat hoeft niet per sé een liefdespartner te zijn.

[ Voor 30% gewijzigd door bernard038 op 15-09-2023 17:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BrennuS
bernard038 schreef op vrijdag 15 september 2023 @ 15:30:
Zij mogen daarvoor iemand machtigen middels een boedelvolmacht (zie ook hier). Als het goed is, heb je degene die de brief met de boedelbeschrijving gestuurd heeft, dus éérst gemachtigd. Als de erfgenamen dit niet gedaan hebben, klopt er iets niet
bij het ontbreken van een executeur testamentair (en die is er niet want dat doe je in het testament) en bij meerdere erfgenamen moet overeenstemming zijn. Een van de opties is om iemand te machtigen (waar iedereen het dan mee eens is), in dergelijke gevallen is het handig om bijvoorbeeld de notaris aan te wijzen (neutraal en heeft kennis).

Er is ook een verschil tussen aanspreekpunt en gemachtigde. In mijn geval was ik het aanspreekpunt voor de notaris om berichten snel bij iedereen te krijgen en er geen poolse landdag van te maken, maar de notaris was de gemachtigde.

als laatste kan je vrijwel niks met een concept boedelbeschrijving, die wordt meestal in het begin opgesteld als eerste inventarisatie, het proces om tot een definitieve te komen kan lang duren (taxaties, bank afschriften, schenkingen etc). Bij deze laatste versie geef je pas akkoord.

De vraag is dus waar zit je in het proces?
  1. zit je aan het begin dan kan alles nog wijzigen
  2. zit je aan het eind dan mag je als erfgenaam nog bezwaar maken, er moet consensus zijn bij alle erfgenamen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BrennuS
aanvullend voor alle lezers,

offtopic:
Leer hiervan en zet zaken op papier en zadel niemand uit je familie en vrienden kring met dit werk op.

Toevallig hebben wij ons testament verleden week aangepast, de executeur testamentair, voogd en bewindvoerder zijn benoemt en op de hoogte van onze wensen. Het kost mij al veel tijd om mijn vrouw uit te leggen wat de verschillende paragrafen betekenen, dus het kost de erfgenamen(kinderen) nog meer tijd, verdriet en frustratie (en je doet het nooit goed).

Vraag dus ook aan je ouders hoe ze het hebben georganiseerd en wanneer het testament is opgesteld (er is het nodige in de laatste 20 jaar veranderd).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fastedje
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 17-06 17:21
World Citizen schreef op donderdag 14 september 2023 @ 19:34:
Hoi,

Vraag:
- Waarom word dit gehalveerd?
- Waar blijft de andere helft?
Dit lijkt gewoon op 50% erfbelasting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bernard038
fastedje schreef op maandag 18 september 2023 @ 17:08:
[...]
Dit lijkt gewoon op 50% erfbelasting.
De maximale schaal voor erfbelasting is 40 procent. Dat kan het dus niet zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Herko_ter_Horst
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Bovendien wordt dit niet ingehouden op de erfenis zelf, maar moet je na ontvangst van jouw deel van de erfenis zelf aangifte erfbelasting doen, dan wachten op de aanslag en dan pas betalen.

[ Voor 3% gewijzigd door Herko_ter_Horst op 19-09-2023 16:39 ]

"Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bernard038
Hoi @World Citizen , kan je al iets meer delen? Of zijn je vragen op één of andere manier, beantwoord?
Pagina: 1