Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

[PV] 36 zonnepanelen of toch meer? plat dak 220M²

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Frederik vd bal
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 13-11 16:40
Ik zit met een twijfel, misschien dat jullie hier een idee over hebben.

Ik wil graag op mijn bungalow zonnepanelen gaan leggen, deze kunnen perfect op het zuiden onder 35 graden komen te liggen (staan geen bomen voor schaduw) nu zit ik te denken over 36 panelen of misschien toch zo veel mogelijk en niet te kijken naar de energie behoefte.

36x JA Solar 415Wp zwart wit zonnepaneel €89,-
GoodWe 15K-SDT, 3-Fase Omvormer €999,-

Deze wilde ik gaan gebruiken (de zonnepanelen zijn gekozen op basis van €/Wp)
En de omvormer is gekozen omdat ik geen optimizers of dergelijke nodig heb en deze goed uit de test zou komen voor het geld wat hij kost. (ook hier mogen tips in ;) )

Maar nu heb ik meer ruimte om er eigenlijk meer richting de 50 panelen te leggen.
Bungalow is 220M² plat dak. maar is dit wel verstandig met de wisselende regelgeving en teruglever stoppen die je ooit in het nieuws hoort.

Ik weet niet zo goed wat ik er mee moet doen, alle tips en hersenspinsels zijn welkom.

[mbr]Als je meer advies wilt dan deze post aanvullen volgens Tips bij openen vragentopic zonnepanelen[/mbr]

Even extra informatie zoals hierboven aangeven.
1. Foto's
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/y8BruvFVHMGZj9IE8ypHW5kEvH8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xYpV5RKlg7MRqNX1gwmkJdQJ.jpg?f=fotoalbum_large

2. bijna de volledige 220m² min enkele dakramen die nog bepaald moeten worden
wonning is 11mx20m

3. Schaduw
Geen

4. Jaarverbruik
Momenteel in onze huidige woning 6400kWh (hoekwoning 2021 starter)
Dit zal hier meer worden, wel word het dak geïsoleerd 160mm pir en de buiten muren met 150mm isolatie.

5. Huidige elektriciteitsaansluiting
Momenteel 1x 40A dit word 3x25A

6. Budget en doel
Kijken wat slim is in het aantal panelen

7. Wie gaat het project uitvoeren
Volledig zelf, ook de frames voor de zonnepanelen zullen veel kans zelf gemaakt worden.

8. Bijhouden van data
Hoeft niet maar als het erop zit altijd leuk.

9. Reeds verkregen offertes
Geen, dit omdat we het zelf willen doen en dus is het vooral kijken naar wat we gaan gebruiken

10. Regio
De Kempen (Noord-Brabant)

[ Voor 50% gewijzigd door Frederik vd bal op 14-09-2023 16:32 ]

Alle reacties

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 16-11 13:51
Voor grote terugleveringen, krijg je doorgaans niet veel meer dan de rauwe stroomprijs van +/- 6 cent per kWh.
Stel je installatie gaat 15 jaar mee.
Haal je dan je kosten er wel uit, tegen 6 cent?

Stel dat je installatie 1000 piekuren per jaar draait, dan komt er ongeveer 15.000 kWh per jaar terug op het stroomnet.
Dat is EUR 900 tegen 6 cent per kWh.
In de totale looptijd van je installatie (15 jaar) is dat EUR 13.500

Kosten voor je installatie zijn zo te zien: 36x89 + 999 = EUR 4.203

Financieel gezien rendabel.

Als je kosten niet hard omhoog gaan met 50 panelen, is dat zeker de moeite waard.
Maar weet je zeker dat je lokale stroomnet niet overbelast is?
Bij voltages hoger dan 253V haakt je omvormer af.

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

• MSXBas
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 16-11 15:33
hoeveel kWh verbruik je nu per jaar/ wat denk je in de toekomst te verbruiken aan kWh?
Wat voor huisaansluiting in je meterkast? 3x25A of minder?

En bij zuid, dakhoek rond de 30° en zonder schaduw zou ik omvormer op 80% Wp kiezen (bv 30 panelen op een 10k 3 fase omvormer).
https://www.thomasberger....w2=0&temp_coeff2=0&max2=0

[ Voor 55% gewijzigd door MSXBas op 14-09-2023 15:24 ]

• Grutte Pier
  • Laatst online: 01:55
Allereerst waarom ? Terugverdienen gaat moeilijk worden, met en zonder saldering. Maar als jij graag wil bijdragen aan groene energie top :)

Je vergeet in je berekening wel de installatie (+materialen). Met een normale 3 fase aansluitng kun je niet meer dan 41 panelen kwijt. Maar let wel op, ook al zou je meterkast dit aankunnen is het de vraag of het net (spanning) dit aankan.

Plussss, stel iedere energie leverancier zou dezelfde kosten voor zonnepanelen doorvoeren zoals bd bron, ben jij behoorlijk de Sjaak.

[ Voor 16% gewijzigd door Grutte Pier op 14-09-2023 15:05 ]

• nsa1984
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 20:39
Aan de andere kant, als je de ruimte hebt en een omvormer hebt die dynamisch (liefst geautomatiseerd) kan terug schakelen dan kun je wel het jaar rond je eigen energie opbrengen. Een opslagaccu erbij voor de donkere uren zonder opwek en je zou naar volledig energie neutraal kunnen toewerken.

Dan krijg je in feite een soort eiland bedrijfsfunctie, financieel misschien niet rendabel maar wel leuk om de mogelijkheid te creëren vind ik zelf.

De waarheid is leuk, maar hoe heb je die gevonden?

• Zenix
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 16-11 12:57

Zenix

BOE!

Wat de toekomst gaat brengen is niet duidelijk, wat wel duidelijk is dat je nog zo'n twee jaar kan salderen. Dus hoe eerder je het legt, hoe eerder je kan terugverdienen. Als het doel is om in de winter ook genoeg op te wekken, dan zou ik ook voor 50 panelen gaan. Met 3x25A kan dat op een omvormer van 17kW maximaal. Met 20.500Wp moet dat geen probleem zijn.

Je zal op basis van de panelen en een 17kW omvormer zo'n 5.500 kwijt zijn voor panelen en omvormer. Maar je moet ook nog alle montage materialen meenemen en voor platdak kan dat wel flink oplopen, want je moet qua montage ook ongeveer zo'n 100 euro per paneel rekenen. Dus dan ben je opeens 10.500 kwijt ongeveer. Alsnog een goede prijs voor 50 cent per Wp. Als je het zelf gaat doen natuurlijk, anders kan je paar duizend erbij rekenen.
Grutte Pier schreef op donderdag 14 september 2023 @ 15:01:
Allereerst waarom ? Terugverdienen gaat moeilijk worden, met en zonder saldering. Maar als jij graag wil bijdragen aan groene energie top :)

Je vergeet in je berekening wel de installatie (+materialen). Met een normale 3 fase aansluitng kun je niet meer dan 41 panelen kwijt. Maar let wel op, ook al zou je meterkast dit aankunnen is het de vraag of het net (spanning) dit aankan.

Plussss, stel iedere energie leverancier zou dezelfde kosten voor zonnepanelen doorvoeren zoals bd bron, ben jij behoorlijk de Sjaak.
Als leveranciers een Vandebron staffel gaan aanhouden, dan is het juist goed om voor die 50 panelen te gaan. Want met 36 panelen komt die ook al in in de hoogste staffel, dus als je dan nog veel meer gaat terugleveren, dan kan het weer rendabeler worden.

[ Voor 42% gewijzigd door Zenix op 14-09-2023 16:05 ]

• Frederik vd bal
MSXBas schreef op donderdag 14 september 2023 @ 15:00:
hoeveel kWh verbruik je nu per jaar/ wat denk je in de toekomst te verbruiken aan kWh?
Wat voor huisaansluiting in je meterkast? 3x25A of minder?

En bij zuid, dakhoek rond de 30° en zonder schaduw zou ik omvormer op 80% Wp kiezen (bv 30 panelen op een 10k 3 fase omvormer).
https://www.thomasberger....w2=0&temp_coeff2=0&max2=0
Momenteel wonen we nog in een nieuwbouw hoekwoning van 2021, hier gebruikte we in 2022 6400kWh maar deze is natuurlijk beter geïsoleerd en stukken kleiner. Ook wonen we hier met 2 personen, in de bungalow zou dat misschien door de jaren heen kunnen groeien naar 4-5 personen. en wellicht komt er nog ooit elektrisch rijden bij.

Waarom zou ik niet voor een iets grotere omvormer gaan? in toekomst zou dat makkelijker uitgebreid kunnen worden.

Momenteel komt er in de meterkast nog maar 1x 40A binnen maar dit gaat 3x25A worden.
Zenix schreef op donderdag 14 september 2023 @ 15:56:
Wat de toekomst gaat brengen is niet duidelijk, wat wel duidelijk is dat je nog zo'n twee jaar kan salderen. Dus hoe eerder je het legt, hoe eerder je kan terugverdienen. Als het doel is om in de winter ook genoeg op te wekken, dan zou ik ook voor 50 panelen gaan. Met 3x25A kan dat op een omvormer van 17kW maximaal. Met 20.500Wp moet dat geen probleem zijn.

Je zal op basis van de panelen en een 17kW omvormer zo'n 5.500 kwijt zijn voor panelen en omvormer. Maar je moet ook nog alle montage materialen meenemen en voor platdak kan dat wel flink oplopen, want je moet qua montage ook ongeveer zo'n 100 euro per paneel rekenen. Dus dan ben je opeens 10.500 kwijt ongeveer. Alsnog een goede prijs voor 50 cent per Wp. Als je het zelf gaat doen natuurlijk, anders kan je paar duizend erbij rekenen.

[...]

Als leveranciers een Vandebron staffel gaan aanhouden, dan is het juist goed om voor die 50 panelen te gaan. Want met 36 panelen komt die ook al in in de hoogste staffel, dus als je dan nog veel meer gaat terugleveren, dan kan het weer rendabeler worden.
Het frame voor de panelen gaan we zelf maken en ook het leggen van de panelen doen we zelf dus hierin zullen de kosten bij meer panelen mee vallen. (moet ik nog allemaal uittellen natuurlijk)

Even het Vandebron verhaal gelezen en het lijkt erop dat als je zonnepanelen hebt je betaald maar dan maakt het aantal niet meer uit.

• MSXBas
6400 kWh met 2 personen in een woning uit 2021 dus goed geïsoleerd? Ik zou ook eens je verbruik grondig gaan bestuderen.
Wij gebruiken 8000 kWh met 4 en dat is inclusief warmtepomp in een woning uit 2021. Door opwek PV hoeven we maar 4400 per jaar af te rekenen.

Ik zou nu niet alles volleggen, maar bv mikken op 2x6400 zie mijn voorbeeldhierboven. Als er bv over 5 jaar een elektrische auto komt , koop je ws panelen van 500 Wp op hetzelfde oppervlak, en is de omvormer vast ook weer moderner.

• Zenix
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 16-11 12:57

Zenix

BOE!

MSXBas schreef op donderdag 14 september 2023 @ 17:42:
6400 kWh met 2 personen in een woning uit 2021 dus goed geïsoleerd? Ik zou ook eens je verbruik grondig gaan bestuderen.
Wij gebruiken 8000 kWh met 4 en dat is inclusief warmtepomp in een woning uit 2021. Door opwek PV hoeven we maar 4400 per jaar af te rekenen.

Ik zou nu niet alles volleggen, maar bv mikken op 2x6400 zie mijn voorbeeldhierboven. Als er bv over 5 jaar een elektrische auto komt , koop je ws panelen van 500 Wp op hetzelfde oppervlak, en is de omvormer vast ook weer moderner.
TS gaat zijn eigen constructie maken, als je dan weer gaat upgraden over een paar jaar, dan moet de constructie weer aangepast worden enzovoort. Liever gooi je alles vol en dan upgrade je als de panelen echt een stuk beter zijn, dus minimaal 10-15 jaar. Een omvormer gaat 10 jaar mee, dus na 10 jaar kan er een omvormer in die ondersteuning heeft voor een accu bijvoorbeeld.

Aangezien TS het allemaal zelf gaat doen, kosten 14 panelen maar zo'n 2k extra, no brainer lijkt mij. De business case is gewoon erg gunstig als je het zelf doet.

Persoonlijk heb ik mijn dak vol laten leggen in 2020 met 360Wp panelen, ze zijn nu weer iets beter. Maar ik kan nu minder Wp kwijt, want de panelen zijn iets breder geworden, waardoor ik een aantal minder kan leggen. De panelen worden groter, maar echt veel meer Wp is het niet. Ook iets om in het achterhoofd te houden. Groter is niet beter helaas.

[ Voor 18% gewijzigd door Zenix op 14-09-2023 17:59 ]

• MSXBas
Ik hoop dat er een standaard pv montage systeem als basis wordt genomen wordt als frame
Zelf leggen prima, maar gebruik wel bewezen techniek.

• hood
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 14-11 19:47
Helemaal vol leggen zou mij advies zijn. Dit heb ik zelf ook gedaan namelijk! Nu heb ik nog een goed contract dus dit jaar heb ik al 25% van de kosten terugverdiend. Maar ook als ik reken met 5 cent dan vang ik meer geld via de panelen dan van de rente op mijn rekening. Wat mijn betreft een makkelijk sommetje...

Never fall in love with your own design!

• Frederik vd bal
MSXBas schreef op donderdag 14 september 2023 @ 17:42:

Dit is inderdaad veel maar dit komt vooral in door de winter, onze warmtepomp is bij mijn idee geen toppertje (Inventum all electric) ons verbruik afgelopen december was bijvoorbeeld 1186kWh voor 1 maand. Waar een afgelopen juli dan weer 176kWh is. (10x 395wp zonnepanelen solaredge)
MSXBas schreef op donderdag 14 september 2023 @ 18:27:
Ik hoop dat er een standaard pv montage systeem als basis wordt genomen wordt als frame
Zelf leggen prima, maar gebruik wel bewezen techniek.
Toch wat rond gekeken en op Marktplaats gegaan voor Esdec FlatFix fusion systeem, heb dit op kunnen halen voor €1000,- en deze was precies voor 42 panelen.

Dus nu worden het 42x JA Solar 415Wp Zwart-Wit met een GoodWe15K-SDT (3fase)

• MSXBas
Wij gebruiken in december en januari ook ongeveer 1000kWh met nibe warmtepomp.

Maar je gaat nu dus zo'n 19000kWh per jaar opwekken, en je verbruikt 6400? Dan druk je toch zeker alle omvormers van de buren weg?

• Cpt.Chaos
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 16-11 13:15
Zou je niet beter oost west willen leggen zodat je meer spreiding over de dag hebt? Qua kosten maakt dat voor jou niet uit maar je hebt wel meer eigen verbruik.

• Frederik vd bal
MSXBas schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 20:46:
Wij gebruiken in december en januari ook ongeveer 1000kWh met nibe warmtepomp.

Maar je gaat nu dus zo'n 19000kWh per jaar opwekken, en je verbruikt 6400? Dan druk je toch zeker alle omvormers van de buren weg?
Dit is nu in onze starters hoekwoning uit 2021, en nu gaan we naar een bungalow (word goed geisoleerd) dus het oppervlak wat we warm moeten stoken word beduidend groter.
Qua opbrengste kwam ik zelf op 42x 415 = 17430 x 0,85 = 14815 zal ergens rond de werkelijke opbrengst zijn. We zullen dus de eerste jaren wat over hebben maar dit zal wel gaan veranderen.+
Cpt.Chaos schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 21:36:
Zou je niet beter oost west willen leggen zodat je meer spreiding over de dag hebt? Qua kosten maakt dat voor jou niet uit maar je hebt wel meer eigen verbruik.
Oost-West zit ik inderdaad nog over te twijfelen, enkel krijg ik hier stukken minder info over gevonden over wat de opbrengsten zijn en hoe de spreiding over de dag precies zal zijn.

• Cpt.Chaos
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 16-11 13:15
De totale opbrengst zal bij gelijk aantal panelen lager zijn, maar je kan er wel meer kwijt. Piekvermogen ligt ook iets lager maar denk aan 1,5 uur per dag meer dat de panelen significant opwekken, dus eigen verbruik zal zeker in de wintermaanden veel hoger liggen.

• Heronimo
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 20:44
@migjes heeft wel wat mooie data over oost west opstellingen volgens mij ;)

Ik zou zeker oost-west aanraden omdat je qua totale kosten per kWh waarschijnlijk goedkoper uitkomt omdat je meer kW panelen kan gebruiken per kW omvormer.

Als je beetje zoekt zijn de 435Wp full black Jinko panelen te vinden voor rond de 90 euro per stuk. En als je per pallet (36 stuks) besteld zou je daar misschien nog paar euro onder uit moeten komen.

Daarnaast zou ik ook even kijken naar betonvoeten qua constructie. Er is een topic over hoe je die zelf kan maken, maar je zou bijvoorbeeld ook kunnen kijken bij de Groot beton in Meerkerk.

• Frederik vd bal
Heronimo schreef op woensdag 8 november 2023 @ 10:40:
@migjes heeft wel wat mooie data over oost west opstellingen volgens mij ;)

Ik zou zeker oost-west aanraden omdat je qua totale kosten per kWh waarschijnlijk goedkoper uitkomt omdat je meer kW panelen kan gebruiken per kW omvormer.

Als je beetje zoekt zijn de 435Wp full black Jinko panelen te vinden voor rond de 90 euro per stuk. En als je per pallet (36 stuks) besteld zou je daar misschien nog paar euro onder uit moeten komen.

Daarnaast zou ik ook even kijken naar betonvoeten qua constructie. Er is een topic over hoe je die zelf kan maken, maar je zou bijvoorbeeld ook kunnen kijken bij de Groot beton in Meerkerk.
Bedankt voor de tips maar ik heb de zonnepanelen, omvormer en constructie al thuis staan dus hier zit ik al aan vast, enkel ben ik nog aan het wachten tot het dak vervangen is (word nog geïsoleerd met 160mm PIR) dus ik kan enkel nog switchen tussen zuid en oostwest. Het aantal zonnepanelen zou ik in de toekomst nog kunnen vergroten maar wil ik voor nu nog niet doen.

• Heronimo
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 20:44
Frederik vd bal schreef op woensdag 8 november 2023 @ 10:43:
[...]

Bedankt voor de tips maar ik heb de zonnepanelen, omvormer en constructie al thuis staan dus hier zit ik al aan vast, enkel ben ik nog aan het wachten tot het dak vervangen is (word nog geïsoleerd met 160mm PIR) dus ik kan enkel nog switchen tussen zuid en oostwest. Het aantal zonnepanelen zou ik in de toekomst nog kunnen vergroten maar wil ik voor nu nog niet doen.
Hier kan je het verschil tussen oost-west en alles op zuid simuleren:
https://www.thomasberger.be/pv/pvcalc/

Mijn intuïtie zegt dat je het best voor oost-west kan gaan.

Zie hier waar die simulator op uitkomt voor 21 juni bij oost west: https://www.thomasberger....&temp_coeff2=-0.25&max2=0

[ Voor 16% gewijzigd door Heronimo op 08-11-2023 10:52 ]

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 09-11 22:53
Frederik vd bal schreef op woensdag 8 november 2023 @ 08:25:
[...]

Dit is nu in onze starters hoekwoning uit 2021, en nu gaan we naar een bungalow (word goed geisoleerd) dus het oppervlak wat we warm moeten stoken word beduidend groter.
Qua opbrengste kwam ik zelf op 42x 415 = 17430 x 0,85 = 14815 zal ergens rond de werkelijke opbrengst zijn. We zullen dus de eerste jaren wat over hebben maar dit zal wel gaan veranderen.+

[...]

Oost-West zit ik inderdaad nog over te twijfelen, enkel krijg ik hier stukken minder info over gevonden over wat de opbrengsten zijn en hoe de spreiding over de dag precies zal zijn.
oost-west en alles wat je niet durft te vragen. :P

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pmAntRVrEp7p_jSmhWtMQh6LOBA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zEIjX9TSS3qKr0nySCXoVUOa.jpg?f=fotoalbum_large
oost en west halen op andere momenten hun top, dus meer Wp mogenlijk op een kleinere omvormer.
(door vrij extreme oost-west van 45 graden dakhoek, kan ik zonder problemen een 6430Wp op een 4kW omvormer hebben, ik heb het zelfs met 5770Wp op een 3kW omvormer gedaan.
de hoek van de panelen is een belangrijke factor hier in.)

dan heb je nog een factor waar je rekening mee wil houden.
zonnepanelen worden verkocht aan het aantal Wp, maar dat is een test onder de perfecte omstandigheden.
helaas hebben we die omstandigheden alleen in de lente.
(vooral de temperatuur van de cellen is een grote factor)
zijn je panelen heet (en dat worden ze in de zon liggend) dan zakt de opbrengst naar grofweg 70% van de Wp.
(dit staat gewoon in de specs van je zonnepanelen, kijk naar de STC en de NOCT waardes.)
zo kun je dus op een 3000W omvormer 2x3000Wp + 30% aansluiten, zonder te gek verlies te hebben.
(3000+30%+3000+30% = 7,8kWp of grofweg 18 panelen.)

vind je het niet erg om iets meer af te toppen, dan kan een 1 fase 2x mpp omvormer (die zijn goedkoop) makkelijk 2x12x430Wp hebben.
maar wil je perse 3 fase (ik snap nooit waarom mensen dat willen, zal wel gebrek aan kennis zijn.), dan wil je eigenlijk 2x mpp met iets van 15 tot 20 panelen hebben.
laten we 18 pakken, dan kom je uit op 2x18x430Wp.
hoeveel W je omvormer heeft maakt geen bal uit, 3kW omvormer of 15kW omvormer, het kan allemaal.

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

• Frederik vd bal
Heronimo schreef op woensdag 8 november 2023 @ 10:46:
[...]

Hier kan je het verschil tussen oost-west en alles op zuid simuleren:
https://www.thomasberger.be/pv/pvcalc/

Mijn intuïtie zegt dat je het best voor oost-west kan gaan.

Zie hier waar die simulator op uitkomt voor 21 juni bij oost west: https://www.thomasberger....&temp_coeff2=-0.25&max2=0
https://www.thomasberger....&temp_coeff2=-0.35&max2=0
OostWest opstelling
heb even de gegevens van mijn panelen gepakt en de juiste hellingshoek.

https://www.thomasberger....akw2=&temp_coeff2=&max2=0
Zuid opstelling

ik zie toch nog best wel een groot verschil met in de oplevering per jaar, en aangezien het salderen nog even blijft lijkt me Zuid toch het verstandigste en wanneer deze gaat verdwijnen heb ik de panelen in 1 zaterdagje zo omgelegd naar OostWest want dan is er wel meer eigen gebruik inderdaad.

@migjes De reden dat ik voor een 15Kw omvormer gegaan ben is omdat ik er in de toekomst de mogelijkheid wil hebben om er nog wat bij te leggen aangezien ik nog veel ruimte over heb op het dak(220m²) en het verschil in aanschaf minimaal was.
Boven een x aantal kw worden er geen 1-fase omvormers meer gegaan (logisch?) dus dat is de reden dat ik voor 3-fase gegaan ben.

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
migjes schreef op woensdag 8 november 2023 @ 10:55:
[...]
maar wil je perse 3 fase (ik snap nooit waarom mensen dat willen, zal wel gebrek aan kennis zijn.), dan wil je eigenlijk 2x mpp met iets van 15 tot 20 panelen hebben.
laten we 18 pakken, dan kom je uit op 2x18x430Wp.
hoeveel W je omvormer heeft maakt geen bal uit, 3kW omvormer of 15kW omvormer, het kan allemaal.
Misschien omdat 15kW eenfasig terugleveren neerkomt op ruim 65A afzekeren? Je kan natuurlijk gaan voor een 1x80 kast en aansluiting, maar dan zit je aanzienlijk duurder dan 3x25.

Uiteraard kun je drie losse 1-fase omvormers kopen en die ieder op een aparte fase aansluiten, maar dan moet je de boel wel optimaal verdelen en ben je alsnog het net scheef aan het belasten.

Ik betwijfel of je eenfasige 15kW omvormers kan kopen in Nederland, aansluiten mag volgens mij ook niet.

[ Voor 19% gewijzigd door pagani op 08-11-2023 12:10 ]

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 09-11 22:53
Frederik vd bal schreef op woensdag 8 november 2023 @ 11:35:
[...]

https://www.thomasberger....&temp_coeff2=-0.35&max2=0
OostWest opstelling
heb even de gegevens van mijn panelen gepakt en de juiste hellingshoek.

https://www.thomasberger....akw2=&temp_coeff2=&max2=0
Zuid opstelling

ik zie toch nog best wel een groot verschil met in de oplevering per jaar, en aangezien het salderen nog even blijft lijkt me Zuid toch het verstandigste en wanneer deze gaat verdwijnen heb ik de panelen in 1 zaterdagje zo omgelegd naar OostWest want dan is er wel meer eigen gebruik inderdaad.
zuid blijft het beste voor de oplevering van kWh's.
oost-west verbeterd eigen gebruik.
(en nog meer andere hoeken en richtingen die panelen op kijken verspreid het aantal opwek beter over de dag met meer eigen gebruik, en levert in op aantal kWh.)
@migjes De reden dat ik voor een 15Kw omvormer gegaan ben is omdat ik er in de toekomst de mogelijkheid wil hebben om er nog wat bij te leggen aangezien ik nog veel ruimte over heb op het dak(220m²) en het verschil in aanschaf minimaal was.
Boven een x aantal kw worden er geen 1-fase omvormers meer gegaan (logisch?) dus dat is de reden dat ik voor 3-fase gegaan ben.
ik snap dat wel hoor. ;)
maar dit is met 1 fase mogenlijk:
neem een 5kW omvormer, die heeft 2 mpp's.
neem die 3x en je hebt 3 fase met 6 mpp's en ook 15kW (sorrie @pagani het kan ook zo. ;) )
dan een set richting oost en 1 richting west, dan ook nog een set die vrij plat is en een set die vrij stijl is.
(en dan heb je nog over die je ergens tussen in kunt doen.)
oost-west verdeeld over de dag, meer eigen gebruik vooral in de zomer.
panelen die vrij plat liggen doen het beter met bewolking(doordat de zon op de wolken schijnt word de richting waar het vandaan komt diffuse van boven.).
de panelen die steiler liggen, die doen het beter in de "winter" (denk lente/herfst, winter blijft weinig).

eigen gebruik zo hoog mogenlijk krijgen, betekend voor mij minder accu nodig voor eigen gebruik te dekken.
(heb nu net een fronius gen24 gescoord, nu nog een ohmpilot en een accu.)

en kosten, nu panelen onder de 100€ zitten, maak ik me er geen zorgen meer over kosten.
mijn beperking is nu: dak ruimte. ;)
(ook is mijn schuurtje al vol, ben zelf een afdak aan het maken voor de fietsen, en golfplaten zijn duurder als zonnepanelen, die leveren geen bal op.)
misschien mijn oude 300Wp's eens gaan vervangen voor nieuwe 430Wp's of zo.
projectje voor volgend jaar of nog later, kan niet alles tegelijk. ;)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Pagina: 1