tweakingtoday schreef op vrijdag 15 september 2023 @ 17:04:
@
miciel Met “hoge aanvoer voor lage temperatuur” bedoel je waarschijnlijk de LTVC serie Die is geschikt hoge en lage aanvoer temperatuur, maar lage temperatuur is toch nog 40 graden. De LTC is alleen geschikt voor lage temperatuur (? graden), en kan ik dus niet voorlopig gebruiken in combinatie met mijn CV. LTC heeft ook geen pomp, en dat is nodig voor CV. Dan heb je ook nog de hybride LTCV. Lijkt het beste van 2 wereld in mijn geval, maar gaat wel erg duur worden. Het lijkt er op dat verdelers die voor beide geschikt zijn, altijd een aanvoer temperatuur verlangen die aan de hoge kant is.
Misschien een LTVC aanschaffen, en als de aanvoer temperatuur te laag blijkt te zijn, vervangen door LTC. Of, als ik de ruimte heb, een LTC met externe transport pomp die er later af kan. Wellicht kan dat ook als ik de temperatuur van de cv omlaag zet.
Keuses keuses, zucht.
Wat bedoel je met xxl retour en aanvoer. 22mm leidingen naar de verdeler?
ja dat precies wat ik bedoel en ja het zijn best een hoop keuzes.

je cv ketel kan als je het niet te gek maakt ook met een pomp loze verdeler werken. eerst je opstook protocol volgen en daarna je aanvoer op 35/40 graden. en als extra beveiliging een pompstekker eraan hangen met een thermo element op de aanvoer.
kw vermogen omlaag. etc. maar volgens mijn hebben we alles aanpassing dan wel gehad.
bij dit verhaal mag je aan/uit stoken of open term/modulerent. (laatste is 1 a 2 procent zuiniger)
alleen dit heeft vooral zin als het wat kleinere verdelers zijn. anders gaat je cv ketel het gewoon niet trekken en moet er zoals jij zegt een vloerverdeler met pomp toe, een cv ketel heeft best een aardige pomp maar 8 a 9 groepen wordt wel krap. een warmte pomp heeft een sterkere pomp. en redt makelijker 8 a9 groepen.
kwa leiding diamter 22 mm is tot 8 a 9 groepen bij zowel cv als bij een warmte pomp. oftwel 26 mm kunststof. bij meer groepen moet je naar 28 mm. oftewel 32 mm kunststof. 1 groep is 1 kw. ongeveer dan he. niet alle ketels kunnen trouwens werken met een lagere aanvoer temp try en error. remeha en intergas wel/nefit eigenlijk niet. maar ik moet zeggen je hebt je goed ingelezen/je weet best een hoop ervan af.
wat sommige tweakers doen bij de ltvc serie als ze omgaan naar een warmtepomp is de pomp van de vloerverdeler eraf pakken en daar de retour op zetten. de aanvoer van de pomp afdoppen en oude retour
welke op de bovenste balk zit afdoppen. en de aanvoer kan je gewoon aanpassen. de thermostaatkraan kan er gewoon af bij een lage temperatuur warmte pomp. je kan deze serie dus ook ombouwen maar mooi is anders. ik zie liever de ltc serie en deze ltvc weer op marktplaats. dan krijg je er nog iets voor terug. (incoming message:)
soms staan prima verdelers op marktplaats als je kosten wilt besparen. die kan je prima als tijdelijke voorziening gebruiken totdat je naar een warmte pomp toe gaat. alleen wat extra gaten in je muur denk.
de robot pro serie is niet ombouw baar. maar wel wat compacter. mocht je die tegen komen bijv.
ik profileer een verdeler met een extra inregel ventiel zoals de ltvc serie/robot pro serie omdat je dan ook met wat lagere temperatuur kan stoken. maar voor die paar jaar mag je best een oudere serie zonder extra inregelventiel erin zetten. je ketel wat hoger afstellen en draaien met die hap. de besparing komt later wel.
of je met 45 graden stookt of met 55 graden dat maakt voor de cv ketel niet zo gek veel uit, ja je hebt iets minder rendement maar het is niet zo dat er niks meer van over is, pas bij 58 graden retour gaat het mis.
(oja en vergeet je bijpassventiel niet. die heb je wel nodig. bij deze verdelers. hoge temperatuur verdelers)
technische voorkeur bij deze situatie: ketel laten starten op 45 graden met een open therm thermostaat , ketel mag doorlopen tot max 65 graden. aanvoer. max. de opentherm thermostaat regelt zelf welke watertemp er nodig is. hier scheelt het wel een hoop om opentherm/modulerndt te stoken. zeg maar 10 tot 20%.
kleine side note: het idee van ltcv serie is dat je daarnaast ook nog lage temperatuur radiatoren toe kunt passen. wat je anders gewoon kan vergeten.
[
Voor 11% gewijzigd door
miciel op 16-09-2023 01:43
]