• Skynet420
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 03-02 20:19
Beste Tweakers,

Mijn vraag is: kan je boxen met een banaan stekker aansluiten op een AV receiver met een schoefaansluiting voor boxen? Daarbij is het voor mij belangrijk dat het newbie friendly is en het niet de geluidskwaliteit negatief beïnvloed.

Dit wordt mijn 1e Hi-Fi setje dus heb alleen een theoretisch kader en nog geen ervaring in de praktijk.

De speakers die ik 2e hands heb gereserveerd zijn de Q acoustics 3020 voor €100.

De receiver die ik momenteel op het oog heb is de Pioneer (VSX 323, voor €60 (ook 2e hands).

Nu weet ik dat het mogelijk is om de banaanschroeven te solderen of ze vast te schroeven in wat ik vermoed een verloopstukje zodat ze in de schroef aansluiting passen op de receiver? Is dat makkelijk, en blijft de geluidskwaliteit behouden? Of kan ik beter een andere receiver met een dedicated banaanstekker ingang kopen?

Met de speakers wil ik vooral muziek via spotify afspelen van 320 kb/s, maar ook muziek setjes van Youtube. Ook wil ik mijn Pixel Slate eraan verbinden. Hiervoor wil ik een Raspberry Pi of andere audio streamer aan de versterker hangen. Maakt het voor deze usercase nog uit welke ingang je gebruikt? Raspberry pi heeft HDMI of USB, terwijl andere audio steamers weer met een 3.5 mm jack of optisch werken. Klinkt dat allemaal hetzelfde voor mijn usercase? En zo niet, welke is het meest wenselijk? HDMI/usb (Resperry Pi) of optisch/3.5mmjack (MiiMmini)?

Ik hoor graag hoe ik dit project het beste aan kan pakken, thanks!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 01:25
Skynet420 schreef op woensdag 13 september 2023 @ 14:52:
Daarbij is het voor mij belangrijk dat het newbie friendly is..
Terminal open draaien, speaker kabel er in en terminal dicht draaien. Of, klemmetje naar beneden duwen, kabel er in en klemmetje loslaten.

Veel makkelijker wordt het out of the box niet.
...en het niet de geluidskwaliteit negatief beïnvloed.
In theorie maak je door gebruik van banaan pluggen extra overgangen. In praktijk is het niet hoorbaar.
...verloopstukje zodat ze in de schroef aansluiting passen op de receiver?
De speaker terminals door Front Left en Front Right op genoemde receiver kunnen al banaan pluggen aan. Kwestie van de zwarte dopjes uit de terminals wippen.
Of kan ik beter een andere receiver met een dedicated banaanstekker ingang kopen?
Zie hierboven. Genoemde receiver heeft al ingangen voor banaan stekkers. Het zijn de overige kanalen die werken met klemmetjes en daarmee niet standaard (lees: low budget) zijn.

Vanwaar zo focussen op banaanstekkers? Het kost meer geld dan bare wire aansluiten en meer moeite met monteren. Bananen zien er leuk uit, toegegeven maar praktisch nut heeft het alleen als je dagelijks meerdere malen gaat wisselen tussen kabels of apparatuur.
En zo niet, welke is het meest wenselijk? HDMI/usb (Resperry Pi) of optisch/3.5mmjack (MiiMmini)?
Dit wordt wel erg basic. Verschillen tussen analoog, S/PDIF en HDMI kan je gemakkelijk terug vinden. Ook de voordelen van elke versie versus die erna. Korte antwoord: muziek is 2.0 stereo (althans 99,9%) en dat gaat over alles wat je noemde. Ik zou zelf de voorkeur voor digitaal aansluiten hebben.

Let op dat een USB op een receiver niet is om een PC aan te hangen maar simpel een USB stick met media er op.

[ Voor 4% gewijzigd door FeaR op 13-09-2023 15:20 ]

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Buckwhead
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 10-05 12:25
Als ik naar de achterkant van het apparaat kijk (uitvoering: Pioneer VSX-323-K) dan zie je twee rode en twee zwarte ronde knoppen waar de speaker kabels in gaan.
Door het zwarte pinnetje in het midden er uit te trekken zou je er een banaanplug in kunnen steken.

De banaanpluggen hebben meestal een schroefje om hem goed vast aan de kabel vast te zetten, dus dat gaat erg eenvoudig

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Roderiktweaker
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 22:50
Het is niet nodig om perse banaan stekkers te gebruiken. Let wel goed op dat de kabels goed gestript zijn en dat ze GEEN contact maken met de behuizing. Ook niet te dikke kabels gebruiken, het moet wel passen.

Bij de Pioneer VSX 323 kun je zien dat de front speakers een hogere kwaliteit aansluiting hebben die ook geschikt is voor banaan stekkers als je het dopje eraf haalt. De surround aansluitingen zijn wat karig uitgevoerd, om toch een euro'tje te kunnen besparen. Ik zou daar zeker klein Kwadraad kabel gebruiken maximaal 1.5mm(2).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skynet420
Dank alleen voor de adviezen.

De focus op de banaan stekkers was omdat deze in de spec sheet staan bij de Denon 2020.

Ik heb onderstaande video gevonden waar getoond wordt hoe het precies in z'n werk gaat.
YouTube: Tip - Banana Plugs into AV Amp Speaker Wire Binding Posts

Dus strippen en erin draaien of in een banaan stekker steken, check.

Betreft de receiver, is deze prima en zal ik geen verschil horen, of zeggen jullie geef iets meer uit voor bijvoorbeeld een 2e hands denon versterker van €80 (tov €60)?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 11-05 11:08
@Skynet420 het wordt heel vaak gezegd het is niet nodig om banaanstekkers te gebruiken. En op zich is het niet nodig, je kan ook de kale draad in terminals steken, daar zijn ze op bedacht. Ik vind dat zelf helemaal niet mooi en prettig werken; het oxideert, het is lastig als je er niet goed bij kant (met name achterzijde receiver) en duurt lang. Ik gebruik zelf altijd connectoren. Maar goed, dat is wel duurder.

Bij een keuze voor een versterker is voornamelijk van belang of deze de juiste functies heeft die je zoekt wat betreft aantal kanalen, hdmi versie een aansluitingen, dat soort zaken. Verschillen in audiokwaliteit zitten voornamelijk in het systeem voor automatische inregelen (relatief ingewikkeld onderwerp). Er zijn er die menen dat de ene en andere versterker heel anders klinkt, hier zijn topics over volgeschreven en lijkt uiteindelijk neer te komen op een persoonljike ervaring. Zie ook het elven topic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skynet420
@Jag Check thanks. Zijn die banaan connectoren zo duur dan? Zie ze voor 50 cent ps bij allekabels bv.

En betreft hdmi versie, dat is niet van belang toch als je er een rasbberry pi (of andere mediaspeler) op wilt gooien?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FeaR
Skynet420 schreef op vrijdag 15 september 2023 @ 15:39:
Zijn die banaan connectoren zo duur dan? Zie ze voor 50 cent ps bij allekabels bv.
Net als alles met audio is de sky the limit. Zoek voor de grap eens naar "WBT", kom je aan banaanstekkers die per set meer kosten dan de apparatuur die je nu aan het verzamelen bent. Puur voor het idee...

Ik zie nog steeds niet het voordeel om geld uit te geven aan banaanstekkers. Zeker als je naar stekkers van 50 cent per stuk aan het kijken bent hoef je het voor de looks niet te doen. Oxidatie, zelf nooit last van gehad en je kan ook kiezen om tiental centimeter meer kabel te nemen en eens in de x jaar wat kabel opnieuw strippen.

"Nakamichi" wordt op diverse fora genoemd als leuke budget stekkers. Heeft niets meer te maken met het HiFi merk van vroeger. Het is nu een plakmerk dus de kwaliteit kan per batch verschillen. Ik zie daar echter meer in dan de plastic 50 cent dingen van AlleKabels.
En betreft hdmi versie, dat is niet van belang toch als je er een rasbberry pi (of andere mediaspeler) op wilt gooien?
Als je naar oudere apparatuur kijkt is het vooral opletten dat je niet te oud gaat. Receivers van voor 2010 (eigenlijk nog iets ouder maar 2010 zit je altijd goed) wilden nog wel eens geen audio van HDMI af kunnen halen.

Puur voor muziek zou ik me geen zorgen maken, 2.0 stereo is voor HDMI geen probleem. HDMI wordt interessant om naar te kijken als je met beeld gaat werken. Dan komt resolutie, refresh rate en HDCP om de hoek.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 11-05 11:08
@Jag Check thanks. Zijn die banaan connectoren zo duur dan? Zie ze voor 50 cent ps bij allekabels bv.

Ja die hele goedkope van allekabels zitten niet heel stevig aan de kabel vast. Deze van Nakamichi vind ik de fijnste.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bouwfraude
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Het kan zonder, jaren lang gedaan maar als je wat wisselen gaat het met bananenstekkers makkelijker.
Nakamichi stekkers van Aliexpress doen het vrij goed, hebben twee schoeven om de kabel vast te zetten en minder verzendkosten uit China dan uit Nederland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skynet420
@FeaR @Jag @bouwfraude

Dank! Weet nu wat me te doen staat!

Net de versterker opgehaald en van het weekend de speakers. Zie er naar uit :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pporrio
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 10-05 09:48
Ik had het eerst bi-wire, blote draad:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QfkXo-qMkSVA3UF93h_mfWm4MkY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xHmLIjq362hhcOZom6YOFI9T.jpg?f=fotoalbum_large

Toen bi-wire mét banaanpluggen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ObRmGJvGG1Rr20BaJVPjITRQ00c=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dv41l2oahHUgZqIig67tL2P7.jpg?f=fotoalbum_large

En nu single wire mét banaanpluggen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jacgMPFfVqESOTBv0_5UHfTyZBo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XpeONOPrf2LHdRSfXS7utUy6.jpg?f=fotoalbum_large

Bi-wire was een leuk experiment, maar bracht geen verbetering, eerder een verslechtering in het laag. Vandaar dat ik uiteindelijk de aders weer samen heb gepakt en weer single wire, maar mét banaanpluggen speel :) Ik vind de kabel afgewerkt met banaanpluggen er netter uit zien. Klankmatig doet het niets 8)

Mijn platencollectie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
pporrio schreef op zondag 17 september 2023 @ 17:31:
Ik vind de kabel afgewerkt met banaanpluggen er netter uit zien.
Dat staat buiten kijf. Ik vind het alleen zonde als je met een beperkt budget werkt om dat geld aan dit soort dingen uit te geven. Speaker zijde voor de looks is ook meer voor te zeggen dan aan de kant van de receiver. Aangezien dat laatste veelal meer uit het zicht/geheel niet in zicht is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pporrio
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 10-05 09:48
FeaR schreef op zondag 17 september 2023 @ 19:05:
[...]

Dat staat buiten kijf. Ik vind het alleen zonde als je met een beperkt budget werkt om dat geld aan dit soort dingen uit te geven. Speaker zijde voor de looks is ook meer voor te zeggen dan aan de kant van de receiver. Aangezien dat laatste veelal meer uit het zicht/geheel niet in zicht is.
Helemaal mee eens. Ik heb de banaanpluggen ook alleen aan de speakerzijde zitten. Kost je de kop niet. €24,- voor 4 pluggen geloof ik bij Hifi Klubben.

Mijn platencollectie

Pagina: 1