Aggregaat aan groepenkast verbinden

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

• Hobby ingenieur
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 09:00
Voor de duidelijkheid, dit betreft een installatie die niet aan het stroomnet verbonden is en ook nooit aan het stroomnet verbonden gaat worden.

Situatie schets:
Ik heb een stuk landbouw grond voor hobbymatig gebruik (denk aan een enkel los volkstuintje) met daarop een klein schuurtje. De vorige eigenaar heeft dit aangelegd, inclusief wat elektra werk.
Het is namelijk voor sommige klusjes heel handig even wat stroom te hebben, wat licht of een kop koffie te kunnen zetten. Hiervoor zijn aanwezig:
-3 WCD's allen op een eigen groep :?
-1 groep voor verlichting
- Alles C-karakteristiek :?

Nu heb ik onlangs zelf een aggregaat (3.6 kW max continu) aangeschaft, en wil ik de boel in gebruik gaan nemen, maar ja....
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/g_NsZ_dpeg1TKnswNs_cQU8fkCg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Bo38sQVPHt8snIX0JDKbM5oR.jpg?f=fotoalbum_large

Dus ik ga een nieuwe groepenkast bestellen
- 1 x16 A Bkar (voor alle 3 WCD's)
- 2 x 6 A Bkar voor verlichting (ik wil nog buitenverlichting toevoegen ooit)
- Aardlekautomaat
- Hoofdschakelaar
Maar die moet ik dus aansluiten.

Vraag:
Nu komt er VD draad (2.5mm2) uit de groepen kast, waar een stekker op zit die in een aggregaat geprikt kan worden. Dit is natuurlijk ideaal in hok waar ook metalen tuingereedschap opgeslagen staat :+
Nu ik de groepenkast vervang wil ik ook een goede aansluiting maken voor het aggregaat, maar wat is een slimme manier om een stekker uit een groepenkast te laten komen?

Ik neig nu naar een paar meter 3x2.5mm2 flexibele kabel te kopen en daar een stekker op te zetten en aan te sluiten op de hoofdschakelaar. Of is het beter met VD draad in PVC buis naar een lasdoos eronder te gaan en daar de kabel op te zetten? Ik is voor mij een onbekende situatie, en misschien heeft er hier iemand een goed idee voor een oplossing?

[ Voor 0% gewijzigd door Hobby ingenieur op 13-09-2023 14:19 . Reden: Typfout ]

Beste antwoord (via Hobby ingenieur op 13-09-2023 18:40)

• Mauzer
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 13-08 16:11

Mauzer

Wololoo

Je zou de kast kunnen aansluiten met behulp van een CEE contactdoos mannetje, netjes door PVC van kast naar WCD, of een YMVK.
Vanaf daar naar gelang een schuko naar CEE kabel, of CEE CEE kabel indien de aggregaat deze aansluiting heeft.

Wololoo

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +3 Henk 'm!

• Mauzer
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 13-08 16:11

Mauzer

Wololoo

Je zou de kast kunnen aansluiten met behulp van een CEE contactdoos mannetje, netjes door PVC van kast naar WCD, of een YMVK.
Vanaf daar naar gelang een schuko naar CEE kabel, of CEE CEE kabel indien de aggregaat deze aansluiting heeft.

Wololoo

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HannesF
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 12:57
Je aardlekschakelaar gaat alleen helpen wanneer je ook een aardpen slaat welke met de de generator verbonden wordt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 12:28
HannesF schreef op woensdag 13 september 2023 @ 14:55:
Je aardlekschakelaar gaat alleen helpen wanneer je ook een aardpen slaat welke met de de generator verbonden wordt.
En de neutraal ergens aan die aarde is verbonden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gameboy
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 11:49
? Een aardlekschakelaar werkt door te meten of de stroom door de nul gelijk is aan die door de fasedraad. Bij het meten van een verschil hiertussen (de bekende 30mA bij een standaard ALS), zal de schakelaar in hele korte tijd afschakelen.

Daarvoor is zeker geen randaarde nodig, immers het is een beveiliging voor personen, om te voorkomen dat er een stroom door die persoon vloeit (naar de aarde of een andere plek waar een potentiaalverschil tussen bestaat).

Aardleks bestaan ook al veel langer dan dat het standaard is om alles van een randaarde te moeten voorzien, en wel juist daarom.

6x 405 Wp Oost, 6x 405 Wp West | Zonneplan Day-Ahead | 1x Sessy 5 kWh

• Gameboy
jeroen3 schreef op woensdag 13 september 2023 @ 14:59:
[...]

Ook dat is niet nodig om de aardlek te laten functioneren, maar wel wenselijk uiteraard ;)

• Jorn
  • Registratie: Juni 2001
  • Nu online
Gameboy schreef op woensdag 13 september 2023 @ 15:31:
[...]

Ook dat is niet nodig om de aardlek te laten functioneren, maar wel wenselijk uiteraard ;)
Toch wel, als de N van de generator(sterpunt bij 3-fasen) niet aan aarde ligt kan de lekstroom niet terug naar de generator, aardlek zal dus niets doen.
Dan is isolatiebewaking zinvoller om toe te passen wanneer de N zwevend is.

* Erkens is een sukkel en ramt in mirc op f5 :+
* XTerm GROOOOOOTE kuis houden op hd's :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• natural colour
  • Registratie: April 2022
  • Nu online
Denk niet dat de ts een 3 fase generator heeft gekocht.
Generator op een droge plek neerzetten en een verlengsnoer gebruiken, vergeet die groepenkast maar.

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

• Gameboy
Jorn schreef op woensdag 13 september 2023 @ 16:10:
[...]

Toch wel, als de N van de generator(sterpunt bij 3-fasen) niet aan aarde ligt kan de lekstroom niet terug naar de generator, aardlek zal dus niets doen.
Dan is isolatiebewaking zinvoller om toe te passen wanneer de N zwevend is.
De lekstroom gaat dan via een persoon naar ergens anders (aarde of een ander punt), en dat is juist precies *wel* waarop en hoe een aardlek afgaat. Het maakt niet uit waar de lekstroom heen gaat, zodra die ergens anders heen gaat dan door de nul, is het klaar, en springt de aardlek. Dat is nu juist precies de functie en het doel van een aardlek, om personen te beveiligen tegen stromen door het lichaam, die dan per definitie niet door de nul gaan, of naar de bron (het aggregaat in dit geval).

• Ricko1
  • Registratie: September 2014
  • Nu online
Gameboy schreef op woensdag 13 september 2023 @ 16:40:
[...]

De lekstroom gaat dan via een persoon naar ergens anders (aarde of een ander punt), en dat is juist precies *wel* waarop en hoe een aardlek afgaat. Het maakt niet uit waar de lekstroom heen gaat, zodra die ergens anders heen gaat dan door de nul, is het klaar, en springt de aardlek. Dat is nu juist precies de functie en het doel van een aardlek, om personen te beveiligen tegen stromen door het lichaam, die dan per definitie niet door de nul gaan, of naar de bron (het aggregaat in dit geval).
Dan moet er nog steeds een aardpen zijn die met de nul voor de aardlek is verbonden.
Anders kan de stroom op rare manieren stromen (behuizing en ander geleidende delen) waar de aardlek niet op afgaat.

Hoe zie jij anders een lekstroom lopen zonder verbinding met de energiebron?

https://upload.wikimedia..../commons/7/74/TT-net1.jpg

• Hobby ingenieur
Mauzer schreef op woensdag 13 september 2023 @ 14:23:
d:)b Ja dat ziet er een stuk beter uit dan een kabel uit de groepenkast. Ik zat het meeste met trekontlasting in mijn maag. Maar dat is hiermee opgelost. Bedankt.

• DrivinUCrazy
  • Registratie: Oktober 2004
  • Nu online

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

De hoofdschakelaar in je groepenkast zou je eventueel weg kunnen laten.
Aggregaat uit = spanningsloos.

En een stekkerverbinding tot 16A mag je voor zover ik weet als scheider toepassen.* Dus die blauwe stekker is dan tegelijk jouw hoofdschakelaar.

*: zo uit mijn hoofd staat dat in de EN 60204-1, die voor industriële machines bedoeld is. Nu thuis heb ik geen toegang tot de norm. De NEN 1010 die hier eigenlijk van toepassing is gebruik ik zelf vrijwel nooit, maar zal op dit vlak niet afwijken.

Maar uiteindelijk zit die hoofdschakelaar er waarschijnlijk standaard al in en gaat het om een paar tientjes. :)

't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.

• Hobby ingenieur
Jup, die stond ook op de boodschappenlijst.
jeroen3 schreef op woensdag 13 september 2023 @ 14:59:
[...]

Daar moet ik me even op inlezen, dat is alleen ter beveiliging van mijn andere apparatuur? Als een apparaat een aardlek maakt, gaat de spanning van fase naar niveau van aarde en kan de generator als perfecte stroombron de nullijn op spanning brengen, ik zie even niet hoe dat problematisch is in mijn enkel fase (eiland) situatie. In een drie fase systeem kan dit heel schadelijk zijn. Of als je op het stroomnet bent aangesloten.

Uit een generator/aggregaat komt eigenlijk geen nul-lijn... Hmmmm ik zie nu wat je bedoelt. Als ik de nul met aarde verbindt krijg ik een 100% vergelijkbare situatie als in een aansluiting op het lichtnet.
natural colour schreef op woensdag 13 september 2023 @ 16:24:
Denk niet dat de ts een 3 fase generator heeft gekocht.
Generator op een droge plek neerzetten en een verlengsnoer gebruiken, vergeet die groepenkast maar.
Nee een enkel fase 16 Ampere continue, quasi een verplaatsbaar stopcontact.
Reden voor de groepenkast:
  • Verlengsnoer met zo'n stroom er door heen voelt niet als veilig of ideaal (verliezen).
  • Al het leidingwerk is goed gedaan en ligt er al. Vooral de vaste lichtarmaturen zijn lastig met een verlengsnoer aan te sluiten.
  • De fabrikant gaat er prat op dat het aggregaat kortstondig hoge piekbelasting kan leveren (opstart stroom zware apparatuur) tot >40 Ampere :| Hoewel ik dat met een kilo zout neem.
  • De fabrikant geeft aan dat als er meerder eind gebruikers aangesloten worden dat er een aardlek beveiliging moet worden toegevoegd.
En als ik toch de moeite doe kan ik het beter goed doen

• Gameboy
Ricko1 schreef op woensdag 13 september 2023 @ 18:07:
[...]

Dan moet er nog steeds een aardpen zijn die met de nul voor de aardlek is verbonden.
Anders kan de stroom op rare manieren stromen (behuizing en ander geleidende delen) waar de aardlek niet op afgaat.

Hoe zie jij anders een lekstroom lopen zonder verbinding met de energiebron?

https://upload.wikimedia..../commons/7/74/TT-net1.jpg
Nee, de aardlek gaat af op het feit dat er stroom, wat gewoon een lading elektronen is, weglekt naar de aarde. Dat is dan ook letterlijk de betekenis van de term aardlek, namelijk een "lek" naar de "aarde", als in, de planeet onder je voeten.

Je hebt geen gesloten stroomkring als je een aardlek hebt, want de aarde, als in de gehele planeet, heeft een voor de praktische toepassing oneindige capaciteit. je kunt dus zonder problemen schier oneindig veel lading de aarde in pompen, zonder dat er aan de andere kant iets terug hoeft te komen.

Met een aardlek creeer je dus met je lichaam een route voor de elektronen in de fasedraad om naar de aarde te verdwijnen. Dat werkt uitstekend, zeker met wisselspanning, waar je zelfs maar een redelijke capaciteit nodig hebt om een wisselstroom in en uit die capaciteit te krijgen, ook bij een niet-gesloten stroomkring.

Ergo: een aardlek zorgt voor verschil in stroom in fase en nul, en dat is waar de aardlekschakelaar op afslaat, ook zonder een aarde-verbinding aan je stroombron...

• Hobby ingenieur
DrivinUCrazy schreef op woensdag 13 september 2023 @ 19:05:
De hoofdschakelaar in je groepenkast zou je eventueel weg kunnen laten.
Aggregaat uit = spanningsloos.

En een stekkerverbinding tot 16A mag je voor zover ik weet als scheider toepassen.* Dus die blauwe stekker is dan tegelijk jouw hoofdschakelaar.

*: zo uit mijn hoofd staat dat in de EN 60204-1, die voor industriële machines bedoeld is. Nu thuis heb ik geen toegang tot de norm. De NEN 1010 die hier eigenlijk van toepassing is gebruik ik zelf vrijwel nooit, maar zal op dit vlak niet afwijken.

Maar uiteindelijk zit die hoofdschakelaar er waarschijnlijk standaard al in en gaat het om een paar tientjes. :)
Je zit er met je afschatting zelfs flink boven :)

Groepenkast configurator van een bekende vakhandel:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eM1aHfETWriVeiQ-ks9AQSrLROk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/egm4D7GGIOpnE1K55xQOha3B.jpg?f=fotoalbum_large

Als ik de hoofdschakelaar verwijder scheelt het net iets minder als een tientje. Dus daarom voeg ik hem maar gewoon toe. Ik zou me er vreemd bij voelen als ik een stroom invoer direct op een aardlek zou aansluiten :D Maar in deze afwijkende situatie zou het geen probleem zijn.

[ Voor 0% gewijzigd door Hobby ingenieur op 13-09-2023 19:20 . Reden: Typfout ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
Gameboy schreef op woensdag 13 september 2023 @ 16:40:
[...]

De lekstroom gaat dan via een persoon naar ergens anders (aarde of een ander punt), en dat is juist precies *wel* waarop en hoe een aardlek afgaat. Het maakt niet uit waar de lekstroom heen gaat, zodra die ergens anders heen gaat dan door de nul, is het klaar, en springt de aardlek.
Maar met een geïsoleerde voedingsbron (IU / IT / IM stelsel) kan die lekstroom dus nergens heen. Je kunt daar veilig aan één van de geleiders vastpakken zonder dat er iets gebeurt. Zonder gesloten stroomkring loopt er namelijk geen stroom, nee ook geen lekstroom.

De enige reden dat je in een normaal TT / TN stelsel een lekstroom naar aarde kunt hebben is omdat ook het nulpunt of sterpunt van de voedingsbron met aarde is verbonden, er ontstaat dan wel een gesloten stroomkring waar de wereldbol onderdeel van is.

Pas wanneer er in een IU / IT / IM stelsel onverhoopt toch één van de geleiders met aarde raakt verbonden, wordt het aanraken van de andere geleider gevaarlijk. Daarom pas je in een dergelijk stelsel isolatiebewaking toe, zodat je die eerste isolatiefout ontdekt en/of de boel automatisch uitschakelt. Een aardlekschakelaar helpt je nog steeds niet als die eerste isolatiefout ook achter diezelfde aardlekschakelaar zit.

Maar @Hobby ingenieur was al van plan om de nul te aarde begrijp ik, dus dan is deze discussie verder misschien niet meer zo zinvol. ;)

[ Voor 4% gewijzigd door Xander op 13-09-2023 19:54 ]

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
Gameboy schreef op woensdag 13 september 2023 @ 19:09:
[...]

Nee, de aardlek gaat af op het feit dat er stroom, wat gewoon een lading elektronen is, weglekt naar de aarde. Dat is dan ook letterlijk de betekenis van de term aardlek, namelijk een "lek" naar de "aarde", als in, de planeet onder je voeten.

Je hebt geen gesloten stroomkring als je een aardlek hebt, want de aarde, als in de gehele planeet, heeft een voor de praktische toepassing oneindige capaciteit. je kunt dus zonder problemen schier oneindig veel lading de aarde in pompen, zonder dat er aan de andere kant iets terug hoeft te komen.

Met een aardlek creeer je dus met je lichaam een route voor de elektronen in de fasedraad om naar de aarde te verdwijnen. Dat werkt uitstekend, zeker met wisselspanning, waar je zelfs maar een redelijke capaciteit nodig hebt om een wisselstroom in en uit die capaciteit te krijgen, ook bij een niet-gesloten stroomkring.

Ergo: een aardlek zorgt voor verschil in stroom in fase en nul, en dat is waar de aardlekschakelaar op afslaat, ook zonder een aarde-verbinding aan je stroombron...
toon volledige bericht
??? Ik mag hopen van wel, anders werkt je beveilging niet. Tenzij je isolatiebewaking gebruikt.

Zo moet het:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XzxYnGjV4gIzMDnr1dDeAnU0U3w=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/X1LHTjAuje5G0sBUoniRCefW.jpg?f=user_large
http://www.frankshospital...thing_system_and_RCD.html
Gum nu die aardpunten in het plaatje weg, is er dan nog een stroomkring?
Nee, dus gaat de beveiliging ook nooit open. Er loopt ook geen stroom, totdat je een tweede fout maakt. Maak je die NA de beveilging, dan ben je zuur. Voldoende apparaten kunnen lekken aarde om hier een gevaarlijke sistuatie van te maken.

Op mobiele generatoren mag je van de norm één apparaat aansluiten. Wil je meer, dan moet je maatregelen nemen, verdelers, aardpinnen en beveiligingen. Of garanderen dat alle apparaten dubbel geisoleerd zijn.
De generator heeft hier een aardpunt voor. Soms zit in de generator de N al aan PE, soms is er een schakelaar. Is maar net wat voor ding je hebt. Check de handleiding.

Wat je wil is prima mogelijk met zo'n mooie CEE toestelcontactdoor, je moet het alleen even juist doen. Aardpin slaan, aardpunt van de generator daarmee verbinden. Dat is minimaal. Of je daarna aarde aan nul hangt is dan in principe niet extreem kritisch, zolang je maar een wel een aardpin gebruikt. Er zit daar op je foto aarde, dus check even dat dat ook daadwerkelijk aarde is.

• Hobby ingenieur
jeroen3 schreef op woensdag 13 september 2023 @ 20:14:

De generator heeft hier een aardpunt voor. Soms zit in de generator de N al aan PE, soms is er een schakelaar. Is maar net wat voor ding je hebt. Check de handleiding.

Wat je wil is prima mogelijk met zo'n mooie CEE toestelcontactdoor, je moet het alleen even juist doen. Aardpin slaan, aardpunt van de generator daarmee verbinden. Dat is minimaal. Of je daarna aarde aan nul hangt is dan in principe niet extreem kritisch, zolang je maar een wel een aardpin gebruikt. Er zit daar op je foto aarde, dus check even dat dat ook daadwerkelijk aarde is.
Jahaaa, daar zit een aarde draad, ja. Die had de vorige eigenaar keurig aangesloten op de aardrail in de groepenkast. Die wordt dus geaard via magische aardingsfee bijgeleverd in de groepenkast 8)7 Die er trouwens heel erg uit ziet naar "gevonden bij een ander bouwproject". Er ligt ook nog een gegraveerd plaatje naast "Beveiligingsinstallatie, niet afschakelen". Zoals ik een paar posts terug al aangaf, de aardingspen staat al op de boodschappenlijst.

Momenteel is de PE van de generator doorgevoerd als aarding voor het gebouwtje.
Dus als ik de generator dus buiten met de behuizing in de natte grond zet heb ik werkende aardverbinding zolang het zompig genoeg is. ;) Af en toe met de gieter erover zolang hij draait.

Ik heb de bedrading binnen gecontroleerd en alles is degelijk uitgevoerd. Overal is het juiste materiaal gebruikt, maar de aansluitingen zijn vreemd gekozen. Ik vermoed dat degene die het gemaakt heeft ervaring had in de bouw maar geen electriciën was. Ik moet niet teveel klagen, ik wil niet weten wat die persoon denkt van het afdakje voor mijn brandhout wat ik gebouwd heb. Dat voldoet waarschijnlijk ook niet aan een berg wettelijke normen :D Maar daar ga je niet dood van als je het aanraakt.

[ Voor 0% gewijzigd door Hobby ingenieur op 13-09-2023 21:23 . Reden: Typfout ]

Pagina: 1