Help! Ik zie door het panelenwoud de zon niet meer.

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Lijmer
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 29-05 16:37
Ik heb recent een huis gekocht en heb bij de hypotheek een verduurzamingsbudget van 9000 euro genomen. Nu zou ik graag een deel van dat geld willen gebruiken voor zonnepanelen. Nu wat dat makkelijker bedacht dan gedaan want er zijn blijkbaar heel veel opties.

Het liefste de ik de zonnepanelen installate nu één keer goed, aangezien ik een beperkt hoeveelheid dag heb op het zuiden, en de rest op het noorden gericht staat. Qua energieverbruik weet ik nog niet precies hoe hoog ik ga uitvallen aangezien ik zoveel mogelijk elektrisch wil gaan doen. Ik ga beginnen met een CV + (warmtepomp)boiler en inductiekoken, met later mogelijk nog een hybride warmtepomp. Alles wat over gaat blijven van die 9000 euro zal ik in isolatie gaan investeren. Het huis is al energie label B, maar de vloer en het dak kunnen wel gebruik maken van betere isolatie.

Ik heb ondertussen wat zonnepaneel bedrijven aan de telefoon gehad, die allemaal iets anders zeggen, en ik ben op het volgende uitgekomen:

Er passen ongeveer 8 panelen op mijn dak aan de zuidkant. Het is een gewoon dakpannen dak, dus zou niet te moeilijk moeten zijn.
Er zijn 3 merken omvormer om uit te kiezen: Growatt, Enphase, en SolarEdge.
Voor zover ik kan zien is Growatt een stringomvormer zonder optimizers, Enphase micro-omvormers, en SolarEdge een stringomvormer met optimizers.

Volgens één zonnepaneel bedrijf kan ik het beste gaan voor Growatt, aangezien er blijkbaar amper schaduwvorming zal plaatsvinden.

Een andere zegt juist, neem micro-omvormers, dat is veel stabieler. Als de zon hard schijnt en het net overspannen raakt knallen gewone omvormers er helemaal uit, en bij micro-omvormers maar een paar.

En als laatste heb ik nog een vriend die zegt dat SolarEdge met optimizers het beste werkt, en dat dat ook het meest efficientie is mocht er ooit een thuisaccu komen. Vooral omdat je niet DC->AC->DC hoeft de doen voor de thuisaccu, maar op DC kan blijven.

Waar ik eigenlijk het meeste mee zit is hoeveel maakt dit allemaal uit? De growatt is een stuk goedkoper dan Enphase, maar heeft ook nadelen. Van de SolarEdge heb ik nog helemaal geen prijsindicatie omdat die blijkbaar lastig leverbaar zijn. Wat is jullie wijsheid hierin?

Alle reacties

• alexke1988
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 07-06 21:10

alexke1988

( ͡° ͜ʖ ͡°)

1. Growatt is waarschijnlijk het goedkoopste (1 string) en is juist het meest schaduwgevoelig.
Zelf meer problemen met Growatt gehad dan met Solis of SMA

2. micro omvormers zijn misschien wel stabieler of minder schaduwgevoelig maar ze vallen alsnog uit.
micro omvormers zijn dan weer minder efficient met een thuis batterij door de omvorming van AC - DC - AC
Als je micro omvormers gaat gebruiken raad ik wel aan om ze in de zolder te hangen met verlengkabels (niet te lang natuurlijk).

Mocht er eentje of meer kapot gaan is het minder werk.

3. solaredge is in mijn optiek de Rols Royce van de zonnepanelen , niet schaduwgevoelig (door optimizers) en goed met een batterij te combineren.
enkel wel erg prijzig...

is je zuiderkant zichtbaar? kies dan voor full black.
Indien niet, probeer dan voor half black te gaan (witte backscheet en frame in het zwart)

De laatste zijn net wat efficienter.

heb zelf aan de voorkant van het huis full black liggen en de zijkant half black.

[ Voor 13% gewijzigd door alexke1988 op 13-09-2023 10:41 ]

i7 5960X - Rampage V Extr. - 16GB Quad DDR4 2800 Corsair LPX - MSI 980GTX Ti - AX1200i - Obsidian 650D

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Aardedraadje
  • Registratie: Mei 2013
  • Nu online

Aardedraadje

Met kabelschoen

Volgens mij heb je juist met micro-omvormers eerder last van netcongestie. Je zit namelijk het hele traject tot aan de panelen op AC-kabel met de spanningsval die daarbij komt kijken. Met een enkele omvormer kun je je DC-kabel eventueel dichter bij de meterkast laten uitkomen, en een korter AC-traject aanhouden. Dit kan afhankelijk van de afstand toch een aantal volt schelen.

• Jeroenneman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

alexke1988 schreef op woensdag 13 september 2023 @ 10:40:
1. Growatt is waarschijnlijk het goedkoopste (1 string) en is juist het meest schaduwgevoelig.
Zelf meer problemen met Growatt gehad dan met Solis of SMA

2. micro omvormers zijn misschien wel stabieler of minder schaduwgevoelig maar ze vallen alsnog uit.
micro omvormers zijn dan weer minder efficient met een thuis batterij door de omvorming van AC - DC - AC
Als je micro omvormers gaat gebruiken raad ik wel aan om ze in de zolder te hangen met verlengkabels (niet te lang natuurlijk).

Mocht er eentje of meer kapot gaan is het minder werk.

3. solaredge is in mijn optiek de Rols Royce van de zonnepanelen , niet schaduwgevoelig (door optimizers) en goed met een batterij te combineren.
enkel wel erg prijzig...

is je zuiderkant zichtbaar? kies dan voor full black.
Indien niet, probeer dan voor half black te gaan (witte backscheet en frame in het zwart)

De laatste zijn net wat efficienter.

heb zelf aan de voorkant van het huis full black liggen en de zijkant half black.
SolarEdge is de Mercedes, de Rolls Royce is Enphase. Tenminste, dat vertelde de zonnepanelen installateur nadat ie bij ons SolarEdge had geïnstalleerd...

Maar Enphase heeft inderdaad weer wel minder efficiëntie icm een thuisbatterij. Al vraag ik me af of een thuisbatterij ooit interessant gaat zijn. Er zijn nog geen batterijen die het zomer-winter gat kunnen compenseren.

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

8 panelen is niet veel, wat wil je allemaal elektrisch gaan doen? Kun je nog meer panelen kwijt als ze niet allemaal pal op het zuiden liggen (minder piek, maar langer zon)?

Thuisbatterij zou ik persoonlijk nog geen rekening mee houden, die zijn totaal niet rendabel en als ze dat dadelijk ineens wel worden dan gaat dat zo snel dat je merk omvormer ook niet meer uitmaakt. Ik zou lekker voor SolarEdge gaan, die zijn oerdegelijk maar betaalbaar.

• alexke1988
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 07-06 21:10

alexke1988

( ͡° ͜ʖ ͡°)

Jeroenneman schreef op woensdag 13 september 2023 @ 10:45:
[...]

SolarEdge is de Mercedes, de Rolls Royce is Enphase. Tenminste, dat vertelde de zonnepanelen installateur nadat ie bij ons SolarEdge had geïnstalleerd...

Maar Enphase heeft inderdaad weer wel minder efficiëntie icm een thuisbatterij. Al vraag ik me af of een thuisbatterij ooit interessant gaat zijn. Er zijn nog geen batterijen die het zomer-winter gat kunnen compenseren.
Een thuis batterij dient niet om offgrid te gaan... maar om de anders geïnjecteerde energie toch nog lokaal te kunnen consumeren.
Of zoals in Belgie je piek belasting te beheren.

Zelf zit ik aan een zelfvoorzieningsquota van 42% gemiddeld zonder thuis batterij.
Met een thuis batterij ga je bijna het dubbele hiervan halen.
Zeker in de zomer ga je dagen niks van het net halen als je een beetje oplet.

(geen WP wel een EV)

Op kantoor ligt 8.8kwp zonder thuisbatterij wel EV, warmtepompen enz enz. En hier zit ik aan een zelfvoorzieningsquota van 76%.
Hier zal het dus weinig uithalen om een thuisbatterij te hebben, ze zal buiten de zomer nooit opladen.

[ Voor 14% gewijzigd door alexke1988 op 13-09-2023 10:55 ]

i7 5960X - Rampage V Extr. - 16GB Quad DDR4 2800 Corsair LPX - MSI 980GTX Ti - AX1200i - Obsidian 650D

• chielsen
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 09:00
De grap met een thuis batterij is dat het ook het prijsverschil minimaliseert (vraag en aanbod beter in balans) waarmee de terugverdientijd weer verslechtert. Ik ben heel benieuwd of dat dus als consument heel interessant wordt. Waarschijnlijk voornamelijk om te besparen op energiebelasting. Dus dat wordt heel belangrijk in de toekomst.

• Lijmer
Dat zijn heel snel veel reacties! Eens even kijken.

Mijn dak is noord-zuid. In theorie zouden er ook nog op het noorden panelen bij kunnen, maar ik weet niet hoeveel dat zou helpen aangezien de zon nooit op het noorden staat.

De termen full-black en half-black was ik nog niet bekend mee, dat lijkt vooral te gaan over hoe het eruit ziet? De zonnepanelen zouden aan de straatkant komen. Nou maakt het mij niet zoveel uit of die kant van het dak mooier/lelijker wordt.

Het idee om later voor een thuisaccu te gaan was vooral vanwege het wegvallen van de salderingsregeling in de komende jaren. Het lijkt erop dat in de toekomst iets van een thuisaccu wel zou kunnen gaan helpen (ookal doen ze dat momenteel nog niet echt).

• Oilman
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 22-06 15:47
Wat is de hellingshoek van het dak? Zolang er gesaldeerd mag worden kan panelen op noord wel uit, hoe lang er nog ongelimiteerd gesaldeerd kan worden kan je aan je glazen bol vragen. Volgend jaar is nog 100% zeker, daarna is het een groot vraagteken, die waarschijnlijk pas op z'n vroegst tijdens de formatie opgehelderd worden.

Broodje aap verhalen van Enphase verkopers lekker negeren, met net congestie valt juist een Enphase systeem als eerste uit. Als je geen schaduw hebt is Growatt prima, met 1 omvormer met 2 MPTTs kan je een string op zuid laten leggen en een string op noord aan één en dezelfde omvormer. Omdat je dan 2 orientaties hebt hoeft de omvormer geen heel hoog vermogen te hebben (zeg ~60% van WP)

• ewf
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 11:13

ewf

Zou gewoon je dak vol leggen pal zuid en de Growatt string omvormer.

Als je ze iets platter legt (10-15') kan je er lekker veel kwijt en heb je veel opwek en met de huidige prijzen snel terugverdiend. (400-430Wp resp €80-105).

Jammer dat de onderconstructies zoveel kosten....

Succes met je keuze.

• S7YX
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 29-03 14:47
Een voordeel wat ik niet genoemd zie is dat een enphase systeem eerder aanslaat en later uitgaat tov traditionele omvormers. En evt uitbreidingen kunnen bijgeprikt worden.

Batterij is vaak een lastige, vaak duur, en men weet niet wat er nog op de markt gaat komen. Bij solaredge zit je al snel vast aan een hybride omvormer welke in aanschaf zeer duur zijn en dat zonder batterij. Bij enphase is het de overstap naar 3-fase vanwege hun metered envoy maar is relatief goedkoper vanwege de aankomende batterij.

Kstar is een mogenlijkheid vanwege hun lage kosten en mogenlijkheid om de batterij modulair op te bouwen. Echter zelf, weinig ervaring mee.

• Pazo
  • Registratie: Mei 2006
  • Nu online

Pazo

Mroaw?

Oilman schreef op woensdag 13 september 2023 @ 11:56:
Broodje aap verhalen van Enphase verkopers lekker negeren, met net congestie valt juist een Enphase systeem als eerste uit.
Leg eens uit als je wilt? Mijn ervaring is juist anders. Bij een (te) hoge netspanning vallen 1 of enkele micro's uit, waardoor de waarden weer onder het maximum komen, en de rest blijft door produceren. Een deel van het systeem valt uit en een deel blijft produceren, waardoor je alsnog iets hebt.
In het verleden zijn praktijkvoorbeelden daarvan in Het Grote Enphase Topic langs gekomen bij mensen die veel zonnepaneelhouders in hun straat hebben.

Grote Enphase topicIQ Gateway uitlezenPVOutput
PV 10,7kWp O/W • WP Panasonic KIT-WC07K3E5 7kW • Airco ME MSZ HR50VF 5kW • Gasloos per 11-2023

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 09:03
Het helpt als je je topicstart aanpast conform de sjabloon uit Tips bij openen vragentopic zonnepanelen

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 09:58
Verduurzamen begint natuurlijk met zo min mogelijk energie gebruiken. Ik zou dus eerst gaan isoleren, dan verbruikt je hybride warmtepomp minder en heb je minder panelen nodig.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• D_Jeff
  • Laatst online: 22-06 10:58
No Hands schreef op donderdag 14 september 2023 @ 14:30:
Verduurzamen begint natuurlijk met zo min mogelijk energie gebruiken. Ik zou dus eerst gaan isoleren, dan verbruikt je hybride warmtepomp minder en heb je minder panelen nodig.
Een huis met een bouwjaar tussen 1960 en 1991 volledig verduurzamen (dak, spouw, glas, vloer, wtw-systemen op luchtbehandeling en douchewater) gaat zonder subsidies en andere voordelen ongeveer 50k EUR kosten.

Een PV-systeem heb je dan alsnog sneller terugverdiend, ook bij een jaren 60 huis zonder 0 verdere maatregelen. Die rekensom heb ik vorig jaar al gemaakt.

---------
@Lijmer Ongeacht welk systeem je kiest, het meeste algemene advies dat je gaat zien/krijgen is dat installateurs ongeveer mikken op eigen gebruik (eventueel met een 10% foutmarge). Maar zoals @ThinkPad terecht opmerkt: Voor nog beter advies kan je het beste het template gebruiken 8)

[ Voor 18% gewijzigd door D_Jeff op 14-09-2023 14:41 ]

Hold. Step. Move. There will always be a way to keep on moving

• MacD007
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 06-06 10:08
Jeroenneman schreef op woensdag 13 september 2023 @ 10:45:
[...]

of die batterijen er ooit voor de thuismarkt zouden komen, heb je wel eens stil gestan hoeveel kWh je hiervoor nodig zou hebben. Gewoon onzin, tenminste met de huidige technieken. dus totaal niet interessant.

Quatt WP 4,5 kW - Atag CV ketel - Honeywell T6 - 23 panelen SolarEdge

• MacD007
Lijmer schreef op woensdag 13 september 2023 @ 10:33:
Ik heb recent een huis gekocht en heb bij de hypotheek een verduurzamingsbudget van 9000 euro genomen. Nu zou ik graag een deel van dat geld willen gebruiken voor zonnepanelen. Nu wat dat makkelijker bedacht dan gedaan want er zijn blijkbaar heel veel opties.

Het liefste de ik de zonnepanelen installate nu één keer goed, aangezien ik een beperkt hoeveelheid dag heb op het zuiden, en de rest op het noorden gericht staat. Qua energieverbruik weet ik nog niet precies hoe hoog ik ga uitvallen aangezien ik zoveel mogelijk elektrisch wil gaan doen. Ik ga beginnen met een CV + (warmtepomp)boiler en inductiekoken, met later mogelijk nog een hybride warmtepomp. Alles wat over gaat blijven van die 9000 euro zal ik in isolatie gaan investeren. Het huis is al energie label B, maar de vloer en het dak kunnen wel gebruik maken van betere isolatie.

Ik heb ondertussen wat zonnepaneel bedrijven aan de telefoon gehad, die allemaal iets anders zeggen, en ik ben op het volgende uitgekomen:

Er passen ongeveer 8 panelen op mijn dak aan de zuidkant. Het is een gewoon dakpannen dak, dus zou niet te moeilijk moeten zijn.
Er zijn 3 merken omvormer om uit te kiezen: Growatt, Enphase, en SolarEdge.
Voor zover ik kan zien is Growatt een stringomvormer zonder optimizers, Enphase micro-omvormers, en SolarEdge een stringomvormer met optimizers.

Volgens één zonnepaneel bedrijf kan ik het beste gaan voor Growatt, aangezien er blijkbaar amper schaduwvorming zal plaatsvinden.

Een andere zegt juist, neem micro-omvormers, dat is veel stabieler. Als de zon hard schijnt en het net overspannen raakt knallen gewone omvormers er helemaal uit, en bij micro-omvormers maar een paar.

En als laatste heb ik nog een vriend die zegt dat SolarEdge met optimizers het beste werkt, en dat dat ook het meest efficientie is mocht er ooit een thuisaccu komen. Vooral omdat je niet DC->AC->DC hoeft de doen voor de thuisaccu, maar op DC kan blijven.

Waar ik eigenlijk het meeste mee zit is hoeveel maakt dit allemaal uit? De growatt is een stuk goedkoper dan Enphase, maar heeft ook nadelen. Van de SolarEdge heb ik nog helemaal geen prijsindicatie omdat die blijkbaar lastig leverbaar zijn. Wat is jullie wijsheid hierin?
Wat ik mis in je vraag is:
a) hoeveel kWh heb je nodig, maw wat is je huidig verbruik en wat ben je in de nabije toekomst nog van plan, bv een warmtepomp. (Tip, kijk eens voor een low cost warmtepomp naar de Quatt, heeft hier ook een levendig forum).
mbt een electrische CV, bedenk dat deze op een COP=1 verwarmd, en juist als je deze nodig hebt (winter) zul je vrij weinig aan je zonnepanelen hebben. de einige die je met een e-CV blij maakt is je energieboer. lijkt me dus de verkeerde kant op gaan.
als je nu geen CV hebt maak dan meteen de stap naar een full-electric warmtepomp, maar hou wel rekening dat je daar rond de 12.000 euro aan kwijt bent. Kijk bv eens naar deze warmtepomp Itho Daalderop Amber, deze heeft ook hier op tweakers een eigen forum.

Heb je echter nog een werkende normale CV (op gas) zou je een stap kunnen maken naar een hybride warmtepomp (bv Quatt kost je een kleine 2.800 euro incl. installatie).

b) ook bij solar is goedkoop vaak duurkoop.
SolarEgde heeft een aantal voordelen die anderen niet hebben, bv als ze uit staan kijg je geen hoge voltages op je dak, zeer handig voor oa de brandweer maar ook voor de installateur.
Enphase is voor een iets grote panelen al niet meer interessant.
overigens zijn er nog veel meer merken waar je gerust uit kunt kiezen, SMA bv, zou ik eerder nemen dan Growatt.

Kijk eens op pvcalc wat je mogelijk opbrengst van 8 panelen (420Wp) is op het norden gericht (de slechts mogelijke richting) jaaropbrengst 1618 kWh. (=534 euro) niet echt heel veel dus.
(kosten PV installatie 8*150 + 8*50 + 1*800 circa 2.500 euro excl. installatie en montagemateriaal = verwacht dat je 8 panelen circa tussen 5.000 en 6.500 euro kosten. ROI is dan minimaal 10 - 12 jaar.
Oorzaak van deze slechte ROI is met name de ligging, saldering is hier overigens niet specifiek in meegenomen.
In juni heb je gemiddeld 10 kWh opbrengst per dag (maximaal) afhankelijk van je verbruik (overdag) ga je daar dus iets van terugleveren.
(voorbeeld solaredge, overigens zijn bv de SE3000HD prima leverbaar.

Een dergelijk systeem en bv een hybride warmtepomp (Quatt) zou dus met je financiering kunnen. Andere warmtepompen zal een probleem worden, die starten bij circa 5.000 incl. installatie. Bv de genoemde Amber die is er ook in een hybride versie, deze begint echter bij rond 7.000 euro incl installatie.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3AsvwQMrZo9BwQEH9XuMiGd7boQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UgLeubohm3qExlYzsi38UvsI.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 6% gewijzigd door MacD007 op 15-09-2023 10:53 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 06:55
S7YX schreef op donderdag 14 september 2023 @ 14:01:
Een voordeel wat ik niet genoemd zie is dat een enphase systeem eerder aanslaat en later uitgaat tov traditionele omvormers. En evt uitbreidingen kunnen bijgeprikt worden.
VER voor je vermogen van betekenis uit de panelen kan trekken staat er al 80-90% Voc op de panelen. Yup, getest met een paneel wat strak tegen de muur stond... 70% Voc... er kwam een paar milliwatt uit... Daar gaan we de oorlog mee winnen.

Eerder starten is dus niets waard... als het al waar is...

En bijprikken??? Pardon? Enphase heeft met de IQ7 en vervolgens de IQ8 inmiddels 2x compatibiliteit de nek om gedraaid... Installateurs willen vaker niet dan wel bijzetten op een bestaand systeem, ook Enphase... en ik kan me nog heel goed herinneren dat een installateur weigerde bij door hen zelf geinstalleerd systeem weigerde bij te plaatsen... Een theoretisch voordeel wat in de praktijk niets waard is dus.

Enphase is er voor schaduwrijke daken waar SolarEdge tegen de slecht begrepen technische beperkingen aan loopt. De rest is voor string omvormers.

Oh ennuh

Wees even eerlijk over het aftoppen dat Enphase altijd doet...?

[ Voor 3% gewijzigd door Ronald op 14-09-2023 19:44 ]

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S7YX
  • Laatst online: 29-03 14:47
Ronald schreef op donderdag 14 september 2023 @ 19:43:
[...]

VER voor je vermogen van betekenis uit de panelen kan trekken staat er al 80-90% Voc op de panelen. Yup, getest met een paneel wat strak tegen de muur stond... 70% Voc... er kwam een paar milliwatt uit... Daar gaan we de oorlog mee winnen.

Eerder starten is dus niets waard... als het al waar is...

En bijprikken??? Pardon? Enphase heeft met de IQ7 en vervolgens de IQ8 inmiddels 2x compatibiliteit de nek om gedraaid... Installateurs willen vaker niet dan wel bijzetten op een bestaand systeem, ook Enphase... en ik kan me nog heel goed herinneren dat een installateur weigerde bij door hen zelf geinstalleerd systeem weigerde bij te plaatsen... Een theoretisch voordeel wat in de praktijk niets waard is dus.

Enphase is er voor schaduwrijke daken waar SolarEdge tegen de slecht begrepen technische beperkingen aan loopt. De rest is voor string omvormers.

Oh ennuh

Wees even eerlijk over het aftoppen dat Enphase altijd doet...?
Prima dat jij niks anders als negatieve ervaringen met het systeem hebt, ik ervaar echter anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
S7YX schreef op vrijdag 15 september 2023 @ 01:40:
[...]

Prima dat jij niks anders als negatieve ervaringen met het systeem hebt, ik ervaar echter anders.
Als je een identiek systeem op exact zelfde dak 1 op 1 naast elkaar hebt mag je deze uitspraak doen. Anders is het n=1.

Voor de rest hebben Enphase eigenaren een obsessieve drang om zonder objectiviteit hun hele dure keuze te verdedigen.

Ik houd mij bij technische feiten en maak opbrengst vs investering afweging voor eat in welke situatie de beste keuze is. En soms raad ik zeker Enphase aan.

In dit geval absoluut niet: het dak heeft geen schaduw, ruimte voor uitbreiding is er niet volgens TS.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pazo
  • Nu online

Pazo

Mroaw?

Ronald schreef op vrijdag 15 september 2023 @ 06:37:
Voor de rest hebben Enphase eigenaren een obsessieve drang om zonder objectiviteit hun hele dure keuze te verdedigen.
Ik vind het altijd zo jammer dat o.a. jij zo extreem negatief over Enphase doet. Ja ik ben Enphase gebruiker, maar ik ga ook niet overal een Solaredge of andere systeem af lopen zeiken. Krijgt hier (op het forum) steeds meer wel Apple - Android kamp perikelen zo lijkt het mbt zonnepanelen.

We zijn tweakers hier. Er zijn ook veel mensen die bijvoorbeeld zonnepanelen als een hobby zien en Enphase gewoon een mooi systeem vinden, ondanks het duurder is. En het is niet alleen de prijs. Toen ik voor Enphase koos waren voor mij de 3 belangrijkste redenen: zelf installeren, makkelijk uitbreidbaar (inmiddels 2x gedaan) en geen omvormer in huis. Dat weegt in mijn geval zwaarder dan de hogere prijs.

Er zijn verschillende systemen op de markt, elk met hun voordelen en nadelen. Weeg dat als gebruiker tegen elkaar af voor je eigen situatie en maak je keuze. En ja Enphase is duurder. Een Mercedes ik ook duurder dan een Skoda. Maar daar hoor je nooit iemand over, om maar wat te noemen.

#doeslief

PV 10,7kWp O/W • WP Panasonic KIT-WC07K3E5 7kW • Airco ME MSZ HR50VF 5kW • Gasloos per 11-2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ewf

ewf

Ik heb liever 2 Skoda's dan 1 Mercedes.. ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
Pazo schreef op vrijdag 15 september 2023 @ 09:04:
[...]

Ik vind het altijd zo jammer dat o.a. jij zo extreem negatief over Enphase doet. Ja ik ben Enphase gebruiker, maar ik ga ook niet overal een Solaredge of andere systeem af lopen zeiken. Krijgt hier (op het forum) steeds meer wel Apple - Android kamp perikelen zo lijkt het mbt zonnepanelen.
Ik ben negatief over alles wat niet de voor de woning optimale oplossing is. Jij leest zeker niet dat ik bikkelhard kan zijn over SolarEdge. Ik kraak er de gebrekkige kennis van installateurs en soms zelfs SolarEdge support over af. Het SolarEdge topic is niet ontstaan om dat ik het op het dak heb. Het is ontstaan door de krankzinnige installatie fouten die regelmatig voorkomen.

Enphase wordt door velen als heilige graal gepresenteerd zonder de nadelen te noemen... Daar is de Enphase aanhang gewoon niet oprecht genoeg over...

Zodra iedereen oprecht is over de voor- en nadelen van Enphase zal je mij niet horen.

En de vergelijking met de Mercedes... Ik ken een boel wegen die ik echt liever niet in een loeder van een S-klasse wil rijden... De compacte Aygo gaat daar veel fijner zijn.

En dan hebben we wel een goede analogie voor Enphase gebruik... Krappe en complexe (schaduw en dak ruimte) situaties...

[ Voor 19% gewijzigd door Ronald op 15-09-2023 10:26 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MacD007
Helaas vind ik de laatste posts niet echt verhelderend om de TS te helpen, ik vrees eerder dat hij elders naar hulp om gaat kijken.
Zouden we weer terug naar de vraag van de TS kunnen gaan en kijken of we hem hierbij kunnen helpen.
Alvast bedankt.
En over solaredge, mits juist toegepast is het een prima systeem, en net als alle andere systemen heeft het zijn eigen voor en ook nadelen. Helaas zijn er heel wat cowboys op de markt die zonder de juiste kennis iets toepassen, dat is eerder een fout van de installateur dan van het merk.
Dit geld ook voor enphase.
Deskundigheid is de sleutel voor een juiste keuze, en aangezien we eigenlijk helemaal bijna niets weten van de TS behalve de noordligging kunnen we daar op dit moment nog helemaal geen zinvolle uitspraken over doen.
👍

[ Voor 51% gewijzigd door MacD007 op 15-09-2023 10:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazo
  • Nu online

Pazo

Mroaw?

Ronald schreef op vrijdag 15 september 2023 @ 10:20:
Zodra iedereen oprecht is over de voor- en nadelen van Enphase zal je mij niet horen.
Hoewel ik dit topic niet wil kapen / erg af wil wijken wat het eigenlijke onderwerp, ben ik oprecht benieuwd wat jij als nadelen bij een Enphase systeem ziet tov een string omvormer systeem. Mede omdat jij meer ervaring hebt met andere systemen dan ik. Niet om te proberen dat te ontkrachten (tenzij het gewoon echt niet klopt ;) ), maar 'mijn' Enphase topic update ik continu met nieuwe informatie en dingen die ik leer. En ik ben zeker bereid om in de TS daarvoor ook een vergelijking met voor EN nadelen op te nemen tov andere systemen.

Ik weet dat naast prijs het aftoppen vaak wordt genoemd, maar in de praktijk hier in NL valt dat wel mee (en hangt grotendeels ook af de combinatie tussen juiste micro en paneel, waarbij ik en jeroen3 een prachtig excel bestand hebben gemaakt die veel beter de juiste keuze laat zien dan Enphase zelf op haar website doet).

Mag van mij ook per DM :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
Pazo schreef op vrijdag 15 september 2023 @ 10:38:
[...]

Hoewel ik dit topic niet wil kapen / erg af wil wijken wat het eigenlijke onderwerp, ben ik oprecht benieuwd wat jij als nadelen bij een Enphase systeem ziet tov een string omvormer systeem. Mede omdat jij meer ervaring hebt met andere systemen dan ik. Niet om te proberen dat te ontkrachten (tenzij het gewoon echt niet klopt ;) ), maar 'mijn' Enphase topic update ik continu met nieuwe informatie en dingen die ik leer. En ik ben zeker bereid om in de TS daarvoor ook een vergelijking met voor EN nadelen op te nemen tov andere systemen.

Ik weet dat naast prijs het aftoppen vaak wordt genoemd, maar in de praktijk hier in NL valt dat wel mee (en hangt grotendeels ook af de combinatie tussen juiste micro en paneel, waarbij ik en jeroen3 een prachtig excel bestand hebben gemaakt die veel beter de juiste keuze laat zien dan Enphase zelf op haar website doet).

Mag van mij ook per DM :)
Mag dat dan via een eigen topic, alvast bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
Ik wil dat aftoppen benoemd wordt. Het loopt met iq7+ en iq8+ in combinatie met 430W op zuid op naar bijna 2%. Deze combinatie wordt gewoon aangeboden (ondanks iq8m).

Ik heb geen probleem met aftoppen, maar het ziet ervoor de onervaren eigenaar extreem eng uit. Dus geef de uitleg er gewoon altijd bij.

Enphase wordt geroemd om uitbreidbaarheid. Dit is in de praktijk alleen een realistisch voordeel voor zelf installateurs door de houding van de profs. Ja zelfs profs die dit meenemen in hun enphase verkooppraatje en puntje bij paaltje geen uitbreiding willen doen.
Naast dat iq6 niet samen wil met iq7 wat niet samen wil met iq8. (Op zelfde gateway)
En naast de hoge kosten die profs voor kleine aantallen rekenen.

Voordeel van automatische deel uitval bij netcongestie is overigens correct, maar kan ook bereikt worden met inregeling van veel centrale omvormers. De eerste micros vallen wel eerder uit dan een centrale omvormer. Een ingeregelde omvormer zou iets meer vermogen weg moeten kunnen zetten.
GoodWe heeft het standaard als high voltage ride through.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazo
  • Nu online

Pazo

Mroaw?

Ronald schreef op vrijdag 15 september 2023 @ 10:52:
Ik wil dat aftoppen benoemd wordt. Het loopt met iq7+ en iq8+ in combinatie met 430W op zuid op naar bijna 2%. Deze combinatie wordt gewoon aangeboden (ondanks iq8m).

Ik heb geen probleem met aftoppen, maar het ziet ervoor de onervaren eigenaar extreem eng uit. Dus geef de uitleg er gewoon altijd bij.
Eens. Dat zie ik ook vaak terug in het Enphase topic. En dat heb ik al geprobeerd te onderbouwen / uit te leggen met allerlei casestuddies / verwijzingen / bronnen in de FAQ van de TS. Ook om tot de juiste keuze te komen mbt type micro icm met het zonnepaneel heb ik samenwerking met jeroen3 een excelsheet gebouwd welke veel beter aangeeft welke micro het beste is, ook rekening houdend met ligging / helling / hoek etc. Deze geeft naar onze mening een beter resultaat dan de online configurator van Enphase zelf.
Enphase wordt geroemd om uitbreidbaarheid. Dit is in de praktijk alleen een realistisch voordeel voor zelf installateurs door de houding van de profs. Ja zelfs profs die dit meenemen in hun enphase verkooppraatje en puntje bij paaltje geen uitbreiding willen doen.
Dit is met name handig voor de DHZ'ers onder ons (komt ik best veel tegen in het topic). Maar volgens mij zijn installateurs in het algemeen niet happig op uitbreiden, of het nu een Enphase of ander systeem is, niet?
Naast dat iq6 niet samen wil met iq7 wat niet samen wil met iq8. (Op zelfde gateway)
Eens. Dat is wel een gemis. En het is puur een firmware kwestie. Hopelijk gaat het in de toekomst nog veranderen. De M250 en de IQ7 serie werken namelijk wel samen in 1 systeem.
Voordeel van automatische deel uitval bij netcongestie is overigens correct, maar kan ook bereikt worden met inregeling van veel centrale omvormers. De eerste micros vallen wel eerder uit dan een centrale omvormer. Een ingeregelde omvormer zou iets meer vermogen weg moeten kunnen zetten.
GoodWe heeft het standaard als high voltage ride through.
Kan ik niet ontkennen noch bevestigen, simpelweg geen idee van ;)

Het is inderdaad wel zo dat installateurs niet altijd alles weten of (deels) verkeerd voorlichten, moedwillig of niet. Ook ik zie regelmatig gebruikers met een nieuwe Enphase systeem zich melden in het topic waarna ze erachter komen dat ze eigenlijk de verkeerde micro hebben na het lezen van de TS.

Goede info verkrijgen om een keuze te maken is een must! Daar doen jij, ik en vele andere ons best voor d:)b

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ewf

ewf

Zoals ik de TS lees heeft hij de mogelijkheid voor 8 panelen zuidzijde zonder schaduw.

Is het dan niet het verstandigst om gewoon 8 panelen (430Wp) op het zuiden te leggen en een stringomvormer te nemen?? Werkt zeker en kost het minst. (8* Jinko black 430Wp = € 864,-, omvormer Goodwe 3K = €399,- en wat montage materiaal bv ClickFit)

Zoals je ziet het hoeft niet de hoofdprijs te kosten! Je hebt al genoeg kosten met een nieuw huis! ;-)

Nu lijkt het een stammenstrijd met religieuze trekjes te worden...

Trouwens panelen op de noordzijde leveren maar weinig op, worden alleen schuin ingestraald.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
ewf schreef op vrijdag 15 september 2023 @ 11:51:
Zoals ik de TS lees heeft hij de mogelijkheid voor 8 panelen zuidzijde zonder schaduw.

Is het dan niet het verstandigst om gewoon 8 panelen (430Wp) op het zuiden te leggen en een stringomvormer te nemen?? Werkt zeker en kost het minst. (8* Jinko black 430Wp = € 864,-, omvormer Goodwe 3K = €399,- en wat montage materiaal bv ClickFit)

Zoals je ziet het hoeft niet de hoofdprijs te kosten! Je hebt al genoeg kosten met een nieuw huis! ;-)

Nu lijkt het een stammenstrijd met religieuze trekjes te worden...

Trouwens panelen op de noordzijde leveren maar weinig op, worden alleen schuin ingestraald.
Volgens mij geeft hij aan dat op het zuiden hij bijna geen ruimte heeft en wel voor 8 panelen aan de noordkant.

Zie mijn pvcalc voor de noordligging van 8 panelen van 420Wp elk.

Goodwe is wel erg low cost, qua levensduur (denk hierbij aan circa 5 jaar voor goodwe versus min. 12 jaar voor een solaredge (12 jaar garanties) onder de streep dus even duur, mogelijk zelfs goedkoper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ewf

ewf

Kijk eens naar de 4de alinea, daar staat duidelijk 8 panelen zuid...

Goodwe of een andere stringinverter, Growatt is ook ~€400,- maakt niet zoveel uit, ging om kostenplaatje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
MacD007 schreef op vrijdag 15 september 2023 @ 13:05:
[...]

Volgens mij geeft hij aan dat op het zuiden hij bijna geen ruimte heeft en wel voor 8 panelen aan de noordkant.

Zie mijn pvcalc voor de noordligging van 8 panelen van 420Wp elk.

Goodwe is wel erg low cost, qua levensduur (denk hierbij aan circa 5 jaar voor goodwe versus min. 12 jaar voor een solaredge (12 jaar garanties) onder de streep dus even duur, mogelijk zelfs goedkoper.
10 jaar https://www.solar-outlet....ormer-dc-switch-wifi.html

SolarEdge red je niet voor 2x 469, het is 1283 voor 8xs440 en SE3000H
SMA is de teleurstellende: https://www.solar-outlet.nl/sma-sunnyboy-30-omvormer.html
5 jaar met uitbreiding naar 10 na registratie.

[ Voor 14% gewijzigd door Ronald op 15-09-2023 13:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lijmer
Van alles dat ik hier lees, wat ik online heb gevonden, en wat verschillende zonnepaneel bedrijfjes mij verteld hebbens lijkt een simpele string omvormer zonder extra onderdelen het meest handige. Er is geen tot nauwlijks schaduwvorming, en het gaat om een vrij laag aantal panelen. Voor zover ik het zie is meer onderdelen op het dak ook een grote kans dat er iets stuk gaat of verkeerd aangelegd wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
ewf schreef op vrijdag 15 september 2023 @ 13:41:
Kijk eens naar de 4de alinea, daar staat duidelijk 8 panelen zuid...

Goodwe of een andere stringinverter, Growatt is ook ~€400,- maakt niet zoveel uit, ging om kostenplaatje.
Sorry, ik had het verkeerd gelezen, in het eerste stuk schreef hij over beperk zuid, en meeste ruimte aan noordkant.
Blijkbaar bedoelde hij dus beperkt deze 8 panelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
Lijmer schreef op vrijdag 15 september 2023 @ 15:57:
Van alles dat ik hier lees, wat ik online heb gevonden, en wat verschillende zonnepaneel bedrijfjes mij verteld hebbens lijkt een simpele string omvormer zonder extra onderdelen het meest handige. Er is geen tot nauwlijks schaduwvorming, en het gaat om een vrij laag aantal panelen. Voor zover ik het zie is meer onderdelen op het dak ook een grote kans dat er iets stuk gaat of verkeerd aangelegd wordt.
Ja en nee, het is ook gewoon wat je zelf wilt, je kunt ook gewoon de meest goedkope panels en omvormer kopen of voor wat meer kwaliteit.
Bedenk wel dat je deze niet voor 5 of 10 jaar koopt, maar mogelijk voor 25 of 30 jaar. Dat laatste is natuurlijk niet van belang als je van plan bent je huis binnen 10 jaar te verkopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tweety55
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 08:29
Hallo,

Gaat hier over de beste oplossing tussen meerdere opties van merken.

Zelf zit ik nu ook met deze vraag, keuze tussen string (Growatt) of micro (Enphase)

Denk dat deze video aardig wat opheldert:

YouTube: Micro and String Inverters in the Shade - Testing the True Impact of...
Pagina: 1