Woning vóór overdracht betrekken.

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Artwido
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 06:38
Onze buren hebben hun huis verkocht en wonen al in hun nieuwe huis. De nieuwe bewoners konden om bij ons niet bekende reden pas per 1 november het huis betrekken. De overdracht is dan ook pas 1 november.

Nu vroegen wij ons af zouden ze toch in samenspraak met onze oude buren eerder terecht kunnen in het huis voor bijvoorbeeld schilderwerk of is dat juridisch onverstandig.
Ik dacht dan aan scenario's dat er door hun toedoen per ongeluk schade word toegebracht en dat dan onze oude buren daar voor opdraaien omdat ze nog steeds de eigenaar zijn. De overdracht is immers pas op 1 november.

Alle reacties

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 10:34
Waarom maak je je druk over wat je buren doen? :D

https://www.heetebrij.net...van-de-sleutelverklaring/

[ Voor 45% gewijzigd door LordSinclair op 13-09-2023 07:58 ]

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• XelaRetak
  • Registratie: Juni 2022
  • Nu online
Artwido schreef op woensdag 13 september 2023 @ 07:55:
Onze buren hebben hun huis verkocht en wonen al in hun nieuwe huis. De nieuwe bewoners konden om bij ons niet bekende reden pas per 1 november het huis betrekken. De overdracht is dan ook pas 1 november.

Nu vroegen wij ons af zouden ze toch in samenspraak met onze oude buren eerder terecht kunnen in het huis voor bijvoorbeeld schilderwerk of is dat juridisch onverstandig.
Ik dacht dan aan scenario's dat er door hun toedoen per ongeluk schade word toegebracht en dat dan onze oude buren daar voor opdraaien omdat ze nog steeds de eigenaar zijn. De overdracht is immers pas op 1 november.
Tot de overdracht zijn de "oude" bewoners verantwoordelijk voor het huis. Willen ze er toch eerder in voor welke reden dan ook, moet de overdracht naar voren geschoven worden.

Je moet het idee dat er in wonen of er aan werken een verschil maken los laten.

En het gewoon aan je buren laten lijkt me ook verstandig :+

[ Voor 3% gewijzigd door XelaRetak op 13-09-2023 07:58 ]

• Tux3.14
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 07:32
Ik moet ook altijd eerst met een notaris en de bank overleggen wie er bij mij thuis komt 8)7

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

LordSinclair schreef op woensdag 13 september 2023 @ 07:56:
Waarom maak je je druk over wat je buren doen? :D
Moet een zaak dan actueel en aan den lijve worden ondervonden om hier besproken te mogen worden?

En waarom je druk maken over verbouwende buren: bijvoorbeeld om erachter te komen wie aansprakelijk is bij schade door die verbouwing?

https://oneerlijkewoz.nl
Het ergste moet nog komen / Het leven is een straf / Een uitgestrekte kwelling van de wieg tot aan het graf

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The_BoKmeester
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 16-03-2024
als iemand gaat klussen, en schade maakt bij de buren, dan is het toch de aansprakelijkheidsverzekering van degene die het uitvoert/veroorzaakt? Dan zou de opstalverzekering/eigenaar van het -nog over te dragen- huis toch niet uit moeten maken?

Of zie ik dit verkeerd? (stel er zou waterschade-ellende zijn oid)

verder eens met @CodeCaster

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hfolkers
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 08:23
Uh, van mij zou de nieuwe eigenaar alleen (met makelaar) naar binnen mogen om te meten en foto's te maken. Als ze eerder willen klussen schuiven we de overdracht wel naar voren... Waarom moet ik (of in dit geval, je oude buren) de dubbele hypotheek betalen terwijl jij (of in dit geval, je nieuwe buren) toch eerder in het huis wilt?

• mentalozzie
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 10:31
Mijn broer mocht ook drie weken eerder in het (klus)huis. Het huis stond toch leeg en de verkopers gunde het mijn broer en gezin wel.

Zou het zelf idd nooit doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Artwido
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 06:38
Ik maak mij er niet druk om maar het is wel lekker rustig nog :P
Ik wilde gewoon eens weten hoe dit juridisch zit en eventueel de consequenties ervan.

Maar heb nu antwoorden genoeg. :)

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 08:31
Er is hier een mooi topic ergens over iemand die ook mensen eerder in zijn huis had gelaten en die weigerden toen om weg te gaan en om het koopcontract te tekenen en om te betalen maar bleven er wel wonen.
Is dat toen nog wat geworden met de Tweakers knokploeg?

[ Voor 5% gewijzigd door No Hands op 13-09-2023 09:44 ]

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• Inevitable
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 07-06-2024
Ik zou het niet doen, je blijft als verkoper hoofdelijk aansprakelijk tot aan het moment van tekenen. Er zal niks gebeuren maar de overdracht zal wel niet voor niets op deze manier zijn besproken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lolgast
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 10:33
No Hands schreef op woensdag 13 september 2023 @ 09:44:
Er is hier een mooi topic ergens over iemand die ook mensen eerder in zijn huis had gelaten en die weigerden toen om weg te gaan en om het koopcontract te tekenen en om te betalen maar bleven er wel wonen.
Is dat toen nog wat geworden met de Tweakers knokploeg?
Die herinner ik me ook nog. Wat een soap :/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 10:34
No Hands schreef op woensdag 13 september 2023 @ 09:44:
dit is hem: Huisvredebreuk of niet?

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 08:31
Yes, prachtig verhaal. Maar het zal je maar gebeuren.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• ydderf
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 10:29
Of de toekomstige bewoner begint fanatiek met slopen en vervolgens gaat de overdracht niet door (bijv. koper overlijd). Dan zit de huidige eigenaar met een flinke waardevermindering van zijn woning.

Soms gaat het niet zoals het moet, maar moet het maar zoals het gaat

• Ojjorz
  • Registratie: December 2003
  • Niet online

Ojjorz

De oude man die alles kan

Ik wilde ook graag eerder in mijn aangekochte huis en de verkopende partij vond dat prima. Toch raadden de makelaars en hypotheekadviseurs het toen af. De aansprakelijkheid blijft namelijk bij de verkoper liggen tot de overdracht en verzekeraars kunnen daar enorm moeilijk over doen bij schade.

Beide makelaars hadden voorbeelden van gevallen waarin de situatie voor moeilijkheden had gezorgd.
Pagina: 1