Is er verschil in RJ45 stekkers?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pluisje_AMD
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 15-04-2024
Mijn vraag
...Ik heb recent enkele RJ45 stekkertjes vervangen van CAT5 kabels. Echter blijken ze na korte tijd alweer gemakkelijk uit de laptop de glijden. Het zijn ook maar slappe lipjes.
Zijn al die stekkers hetzelfde of bestaat er ook degelijker materiaal?

Relevante software en hardware die ik gebruik
...Lenovo laptops

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
...webshops, daar zie je echter alleen prijsverschil bij extra opties, er staat niks over kwaliteit.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Opifex
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 00:53
Ik heb ook een zak RJ-45 stekkers die niet "klikken". Ze schuiven er altijd weer uit. Wat ik meestal doe, vlak na het krimpen, is iets ter dikte van een bankkaart tussen stekker en lipje schuiven en voorzichtig wat duwen. Hierdoor plooit het lipje lichtjes waardoor het onder een grotere hoek komt te staan met de stekker. Meestal is dat voldoende om het toch te laten klikken zodat ze vast zitten.

[ Voor 4% gewijzigd door Opifex op 12-09-2023 17:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• grasmanek94
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 14:17
Tuurlijk zijn die er, zoek dan naar "Industriële" connectoren, of "Automotive". Maar ik denk niet dat ze zomaar aan consumenten worden verkocht. 'Rugged' is vaak ook een term als je vanuit consumentenperspectief wil zoeken. De officiële term voor een ethernet connector is 8P8C, niet RJ45 (maar iedereen zal snappen wat je bedoelt hoor).

Bijvoorbeeld zulke uiteindes:

https://www.tti.com/conte...uctId=1040263425&minQty=1

Als je er genoeg geld voor over hebt kan je alles krijgen wat je wil. Ik zou het niet doen eigenlijk..

[ Voor 13% gewijzigd door grasmanek94 op 15-09-2023 09:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebazzz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 15:16

Sebazzz

3dp

Als je RJ45 kabels hebt met een plastic sleeve over de stekker gaan ze minder snel stuk. RJ45 keystone stekkers ook niet, maar die zijn vaak niet voor stranded kabel bedoeld en een solid kabel zal je na een bepaalde tijd draadbreuk in kunnen krijgen.

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Absoluut geen fan van Amazon maar deze connectoren zou je dan moeten hebben: https://www.amazon.nl/LIN...Performance/dp/B0B9W89WPY

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WCA
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 16-05 16:25

WCA

sypie schreef op vrijdag 15 september 2023 @ 09:10:
Absoluut geen fan van Amazon maar deze connectoren zou je dan moeten hebben: https://www.amazon.nl/LIN...Performance/dp/B0B9W89WPY
Voor passthrough connectors heb je een apart soort tang nodig. En daarnaast is de levensduur van die stekkers discutabel, ik heb er slechte ervaringen mee. Oxidatie gaat veel sneller bij deze stekkertjes

Share and Enjoy!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fcs
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 08:29

fcs

WCA schreef op vrijdag 15 september 2023 @ 09:20:
[...]

Voor passthrough connectors heb je een apart soort tang nodig. En daarnaast is de levensduur van die stekkers discutabel, ik heb er slechte ervaringen mee. Oxidatie gaat veel sneller bij deze stekkertjes
Ik heb dezelfde soort stekkers. Passthrough shielded.
Werk er al meer dan 1 jaar mee. Zonder problemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WCA

WCA

fcs schreef op vrijdag 15 september 2023 @ 09:32:
[...]

Ik heb dezelfde soort stekkers. Passthrough shielded.
Werk er al meer dan 1 jaar mee. Zonder problemen.
1 jaar redden ze wel ja. Maar na een paar jaar gaat een groot gedeelte gewoon problemen geven. Hoe perfect je ze er ook aankrimpt.

Share and Enjoy!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fcs

fcs

WCA schreef op vrijdag 15 september 2023 @ 09:34:
[...]

1 jaar redden ze wel ja. Maar na een paar jaar gaat een groot gedeelte gewoon problemen geven. Hoe perfect je ze er ook aankrimpt.
Daar heb ik idd nog geen ervaring mee. Zal het zien over een paar jaar. Mocht het echt nodig zijn dan krimp ik nieuwe erop.
Heb voor passthrough gekozen omdat de andere dus danig prigelwerk is dat het me nooit echt gelukt is om ze goed te primpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WCA

WCA

fcs schreef op vrijdag 15 september 2023 @ 09:53:
[...]

Daar heb ik idd nog geen ervaring mee. Zal het zien over een paar jaar. Mocht het echt nodig zijn dan krimp ik nieuwe erop.
Heb voor passthrough gekozen omdat de andere dus danig prigelwerk is dat het me nooit echt gelukt is om ze goed te primpen.
Zo moeilijk is het niet, je moet gewoon nét even weten hoe.

Share and Enjoy!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 12:16
WCA schreef op vrijdag 15 september 2023 @ 09:20:
[...]

Voor passthrough connectors heb je een apart soort tang nodig.
Volgens mij heb ik gewoon de ijzerzaag er langs getrokken na het krimpen. Scherp mes zou ook wel lukken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 13:07

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Pluisje_AMD schreef op dinsdag 12 september 2023 @ 17:48:
Mijn vraag
...Ik heb recent enkele RJ45 stekkertjes vervangen van CAT5 kabels. Echter blijken ze na korte tijd alweer gemakkelijk uit de laptop de glijden. Het zijn ook maar slappe lipjes.
Zijn al die stekkers hetzelfde of bestaat er ook degelijker materiaal?

Relevante software en hardware die ik gebruik
...Lenovo laptops

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
...webshops, daar zie je echter alleen prijsverschil bij extra opties, er staat niks over kwaliteit.
Het heeft niet met 'kwaliteit' te maken, maar met geschiktheid voor bepaalde kabels.

Je hebt Cat5 kabels in stugge en soepele varianten - die elk eigen stekkers nodig hebben.
Je hebt Cat5 in verschillende aderdikte (24AWG, 26AWG) die in de regel verschillende stekkers nodig hebben.
En als je denkt dat je in een fabriekshal woont en shielded kabel aangeschaft hebt, heb je ook al andere stekkers nodig.

Als je stekkers gemaakt zijn voor dikkere kabels, glijden ze er bij dunne makkelijk af. Als je stekkers gemaakt zijn voor dunnere kabels, breken ze bij installatie de aders. Soms kunnen stekkers geschikt zijn voor meerdere situaties, maar dat moet dan expliciet vermeld worden.

Kortom, let op / zoek uit exact welke kabel je koopt / hebt en koop passende stekkers. Degelijke winkels zullen datasheets van hun kabels en stekkers online hebben staan, in die datasheets staat wat waarop past.

Trouwens, stapje terug: waarom ben je stekkers aan het knijpen?

Goede netwerkinstallaties hebben stugge kabels tussen ruimtes die afgemonteerd zijn op contactdozen of (als je veel op een plek hebt) patchpanels. Vervolgens gebruik je korte soepele patchcables om je apparaten op die contactdozen aan te sluiten. Patchcables koop je best kant-en-klaar en de stugge kabels hebben dus geen stekkers maar sluit je op de contactdozen aan. Enige 'goede' use-case voor stekkers knijpen in gemiddelde thuissituatie is bij PoE-gevoede apparaten voor muur- of plafondinstallatie die rechtstreeks op kabeltje uit de muur kunnen zitten. Als je met iets anders bezig bent zou het kunnen dat je er verstandig aan doet het anders aan te pakken.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accretion
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 18-05 18:25

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Eens met hierboven, voor het aansluiten van je apparaat aan de muur gebruik je een voorgefabriceerde (flexibele) kabel.

En in de muur gebruik je een (stugge/solide) kabel en die patch je aan beide kanten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 16:10
dion_b schreef op vrijdag 15 september 2023 @ 12:20:
Enige 'goede' use-case voor stekkers knijpen in gemiddelde thuissituatie is bij PoE-gevoede apparaten voor muur- of plafondinstallatie die rechtstreeks op kabeltje uit de muur kunnen zitten.
Zou in zo'n situatie een connector als deze:
https://www.kabeldirect.n...-per-stuk-8p-utp-wit.html
...niet beter zijn dan een stekker aanknijpen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 13:07

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

vanaalten schreef op vrijdag 15 september 2023 @ 13:38:
[...]

Zou in zo'n situatie een connector als deze:
https://www.kabeldirect.n...-per-stuk-8p-utp-wit.html
...niet beter zijn dan een stekker aanknijpen?
Puur qua goed stekker op de kabel krijgen: ja. Maar dit is een lomp groot ding en reden dat zo'n PoE apparaat vaak zonder contactdoor gemonteerd wordt is juist ruimtegebrek.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fcs

fcs

*knip*. Ik denk dat deze post thuishoort in: Verbouwing van een oude ruine in Portugal, costa Vincentina. Neem even contact op via DM als je de inhoud van deze post wilt kopieren.

[ Voor 105% gewijzigd door rens-br op 18-09-2023 11:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pluisje_AMD
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 15-04-2024
dion_b schreef op vrijdag 15 september 2023 @ 12:20:
[...]

Het heeft ... aan te pakken.
Ik heb AWG26 kabels. Maar die specificatie zie je meestal niet terug als je losse stekkertjes wil hebben.
Maar die stekkers blijven goed op de kabel zitten, dat is niet het probleem.

Het probleem is dat ze al vrij snel uit de connector van de Laptop glijden, alsof ze te klein zijn. Heb het ook met een lossen USB connector geprobeerd, idem probleem. Zit volgens mij in de beperkte duurzaamheid van het slappe lipje. (vanwege de mobiliteit moet de kabel er regelmatig uit en weer in).

[ Voor 5% gewijzigd door Pluisje_AMD op 19-09-2023 12:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 14:41
Reden te meer om gewoon kant en klare patchkabels te gebruiken en de vaste bekabeling af te monteren op een wcd (desnoods een opbouw wcd)

Naast alle andere redenen die al genoemd zijn, is het zo dat die lipjes vaak slijten en afbreken, als je een kant en klare patchkabel gebruikt, vervang je die dan simpel even.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Pagina: 1