Pluisje_AMD schreef op dinsdag 12 september 2023 @ 17:48:
Mijn vraag
...Ik heb recent enkele RJ45 stekkertjes vervangen van CAT5 kabels. Echter blijken ze na korte tijd alweer gemakkelijk uit de laptop de glijden. Het zijn ook maar slappe lipjes.
Zijn al die stekkers hetzelfde of bestaat er ook degelijker materiaal?
Relevante software en hardware die ik gebruik
...Lenovo laptops
Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
...webshops, daar zie je echter alleen prijsverschil bij extra opties, er staat niks over kwaliteit.
Het heeft niet met 'kwaliteit' te maken, maar met geschiktheid voor bepaalde kabels.
Je hebt Cat5 kabels in stugge en soepele varianten - die elk eigen stekkers nodig hebben.
Je hebt Cat5 in verschillende aderdikte (24AWG, 26AWG) die in de regel verschillende stekkers nodig hebben.
En als je denkt dat je in een fabriekshal woont en shielded kabel aangeschaft hebt, heb je ook al andere stekkers nodig.
Als je stekkers gemaakt zijn voor dikkere kabels, glijden ze er bij dunne makkelijk af. Als je stekkers gemaakt zijn voor dunnere kabels, breken ze bij installatie de aders. Soms kunnen stekkers geschikt zijn voor meerdere situaties, maar dat moet dan expliciet vermeld worden.
Kortom, let op / zoek uit exact welke kabel je koopt / hebt en koop passende stekkers. Degelijke winkels zullen datasheets van hun kabels en stekkers online hebben staan, in die datasheets staat wat waarop past.
Trouwens, stapje terug: waarom ben je stekkers aan het knijpen?
Goede netwerkinstallaties hebben stugge kabels tussen ruimtes die afgemonteerd zijn op contactdozen of (als je veel op een plek hebt) patchpanels. Vervolgens gebruik je korte soepele patchcables om je apparaten op die contactdozen aan te sluiten. Patchcables koop je best kant-en-klaar en de stugge kabels hebben dus geen stekkers maar sluit je op de contactdozen aan. Enige 'goede' use-case voor stekkers knijpen in gemiddelde thuissituatie is bij PoE-gevoede apparaten voor muur- of plafondinstallatie die rechtstreeks op kabeltje uit de muur kunnen zitten. Als je met iets anders bezig bent zou het kunnen dat je er verstandig aan doet het anders aan te pakken.