Zolderisoleren materiaal en folie

Pagina: 1
Acties:

• tastiestemperor
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 05-11 17:16
Hallo,

Wij zijn binnenkort van plan om de zolder te gaan isoleren voor de warmte als geluid. Helaas wonen we onder een aanvliegroute en hopen we o.a. het geluid te kunnen verminderen. Het is niet storend maar ik denk zelf dat ieder beetje helpt.

Op het internet en fora lees ik veel over de verschillende types isolatiemateriaal dat je kan gebruiken. Ons leek het dan ook handig om glaswol te gebruiken en af te werken met PIR-platen. Glaswol zou akoestisch dempend zijn en PIR heeft een goede isolatiewaarde.

Nou kan ik natuurlijk gewoon de platen tegen het dakbeschot plakken, maar ik moet natuurlijk ook rekening houden met eventuele vocht. Als ik een dakpan loshaal dan zie ik dat er tijdens de bouw in de jaren 80 blauwe folie gebruikt is aan de buitenzijde. Helaas zie ik geen typering en kan ik niet achterhalen of het dampopen of dampdichte folie is. (Ik denk zelf dampopen vanwege de puntjes.) Ook ben ik er achter gekomen dat er een dunne laag piepschuim?? achter de plaat van het dakbeschot ligt. Weet niet in hoeverre ik hiermee rekening moet houden.

Hebben jullie tips of ideeën hoe ik dit het beste kan aanpakken?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UhXLB_TMBdx1aB1ZZboB9iTZiHw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sKUSgoZtADIRi3Y2q32KNv0z.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8YAv0znw5gn2eJ7M9_HI8pglk9U=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EGyO1bE4be0m1hDz9s2GPfPk.jpg?f=fotoalbum_large

• nightgold
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 00:22
Een natuurlijk isolatie materiaal zoals houtwol zal je ietsje wat minder isolatiewaarde geven maar véél meer akoestische demping. Ook zal dit warmte van de zon beter bufferen.

Als akoestiek belangrijk is zou ik aanraden om je dus verder te informeren over deze alternatieve isolatiematerialen. Mocht je in de toekomst het huis verkopen, kan de betere akoestische isolatie misschien wel de doorslag geven voor een koper.

Combineren kan natuurlijk ook altijd zoals je nu al wou doen met glaswol en PIR. Zo kan houtwol en PIR bijvoorbeeld een optie zijn.

Over dampscherm dien je je normaal gezien geen zorgen te maken, dit moet aan de binnenkant komen (of bij PIR helemaal niet, gewoon goed naden aftapen dan)

Oftewel dat er al isolatie aanwezig is via de buitenkant van het dak? Dan is het een heel andere situatie

[ Voor 4% gewijzigd door nightgold op 12-09-2023 16:42 ]

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 07:23

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 07:23
Jaren 80 bouw is vrijwel zeker dampdicht aan de buitenzijde. Dus binnen alleen met dampopen materiaal en klimaatfolie werken. Houtvezelplaten, steenwol, etc iets met veel massa dempt geluid goed.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• NicoHF
  • Registratie: Mei 2022
  • Niet online
Hoe hoger de massa dichtheid is en hoe dikker het materiaal is hoe meer geluid het zou tegenhouden.
Zelf zou ik voor minimaal 45kg/m3 gaan en dan minimaal 15cm dik het liefst nog dikker als dat mogelijk is.

• robotomizer
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 05-11 05:47
Ik heb net een dak met houtwol platen geïsoleerd, het is een iets duurder materiaal maar het is echt erg geluidswerend en het heeft een redelijk hoge faseverschuiving (warmte doet er lang over om naar binnen door te stralen).

Nog een voordeel bij houtwol isolatie is dat het damp-open is, wat wel een voordeel kan zijn bij renovaties van iets oudere woningen waar je (quasi) nooit alles 100% kan aftapen en/of controleren

Pir houd echt amper geluid tegen, maar dan wel weer erg goed in de winter (binnenhouden van warmte). Ik heb in onze aanbouw enkel Pir platen gebruikt en heb daar ondertussen wel wat spijt van....

• tastiestemperor
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 05-11 17:16
Excuus voor het niet reageren op jullie antwoorden, vanwege werk heb ik tijdelijk beperkt internet...

Zoals jullie ook aangeven is houtwol beter in plaats van glasvezel voor geluidisolatie. Na verder zoeken lees ik dat steenwol een klein beetje beter is dan houtwol. Mocht dat inderdaad kloppen dat zal ik dat toepassen voor mijn situatie en daarna PIR-platen bevestigen.

Opzet zal nu van binnen naar buiten gipsplaat/afwerkingsplaat, PIR-plaat, steenwol, klimaatfolie. Ik ben sterk aan het twijfelen om gewoon PIR + fermacell platen te halen in plaats van PIR + gipsplaat. (Iets duurder maar makkelijker/steviger?)

Ook wil ik 100% zeker zijn van de huidige dakisolatie, maar helaas mis ik de bestektekening van het dak...

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 01:11

M2M

medicijnman

Als het dampdicht is aan de buitenkant, moet het vocht wel weg kunnen aan de binnenkant. Helemaal dichtmaken en afkitten is dan wellicht een minder goed idee.

-_-

Pagina: 1