Mijn vraag
Onze rijtjeswoning is uit 1999/2000 en 150m2 groot. We hebben een open keuken en de vorige bewoners hebben (1) een uitbouw laten plaatsen en (2) de convectoren in de woonkamer in de uitbouw geplaatst, verzonken in de vloer.
De convectoren zijn ca. 100cm lang en 25cm breedt. De openingen in de vloer zijn vrij krap, ze passen er net in. Wat juist was geweest is een convector over de hele breedte van de woonkamer met wat meer ruimte, zodat er een betere warmte afgifte was. Huidig gevolg is dat het moeilijk is om bij vorst de woonkamer op temperatuur te krijgen.
Wat we al gedaan hebben:
Voor zover van toepassing: zie hierboven.
Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Ik weet niet goed hoe ik aan de slag kan met de vraag of dit realistisch is. Enige ervaring is een vakantie op een park waarbij de huisjes ook alleen electrisch verwarmd werden. Maar op zo'n park scheelt dat natuurlijk enorm met aanleg en onderhoud van een gas installatie. Het verwarmen werkte echter meer dan goed. Wel moesten de radiatoren elk afzonderlijk met de hand worden aangezet en een temperatuur worden ingesteld.
Qua benodigde warmte afgifte kom ik voor de woonkamer/keuken met een snelle berekening op ruim 5000W uit. Dat lijkt prima haalbaar met electrische radiatoren.
Verder lijkt een combinatie van convector en stralingswarmte (niet door infrarood, maar door opslag in olie/keramiek) optimaal te zijn voor snelheid en comfort.
Qua opties heb ik dit gevonden:
Onze rijtjeswoning is uit 1999/2000 en 150m2 groot. We hebben een open keuken en de vorige bewoners hebben (1) een uitbouw laten plaatsen en (2) de convectoren in de woonkamer in de uitbouw geplaatst, verzonken in de vloer.
De convectoren zijn ca. 100cm lang en 25cm breedt. De openingen in de vloer zijn vrij krap, ze passen er net in. Wat juist was geweest is een convector over de hele breedte van de woonkamer met wat meer ruimte, zodat er een betere warmte afgifte was. Huidig gevolg is dat het moeilijk is om bij vorst de woonkamer op temperatuur te krijgen.
Wat we al gedaan hebben:
- Fans op de convectoren plaatsen helpt een beetje.
- Er is een nieuwe HR ketel geplaatst tijdens de verhuizing in 2018, die pendelt al snel omdat deze de warmte niet kwijt kan.
- Ketel max temperatuur verhoogd of verlaagd. Verhogen levert sneller pendelen, verlagen helpt niet merkbaar (staat nu geloof ik op 60 graden). Verder kan er weinig geconfigureerd worden, veel gaat automagisch (ook in het admin deel).
- Inregelen van radiatoren: eens gemeten met een infra rood meter door bij koud weer alle ramen open te zetten, radiatoren open, thermostaat op 30 graden. Radiatoren lijken zich netjes gelijkmatig te verwarmen, delta t mag hoger zijn. In de praktijk staan de radiatoren op de 1e etage (2 slaapkamers) en op de 2e etage (slaapkamer en een werkkamer) altijd uit. De badkamer staat hij op stand 1 en verwarmt daar een klein beetje.
- Kieren dicht gemaakt. Dat helpt een heleboel. De achterdeur van de uitbouw is van hout, dat werkt en levert dus wat kieren op. En bij de voordeur (er zit een deur tussen de woonkamer en de hal) een goed afsluitende/isolerende brievenbus maakt een wereld van verschil. Radiator staat daar ook altijd dicht.
- We hadden nog een electrische verrijdbare met olie gevulde radiator staan. Die op lage stand aan, bij de achterdeur in het midden van de uitbouw. Dit helpt zeker, maar ziet er alles behalve fraai uit en is ook niet qua temperatuur gekoppeld aan de thermostaat.
- gasverbruik in 2022 was 650m3 (4 personen, waarvan 2 jongen kinderen) Dat was met de electrische radiator. In 2021 was het verbruik lager.
- Zonnepanelen leverden volgens Solaredge in 2022 ruim 5300kWh op. Volgens de energieleverancier namen we 1800kWh af, een teruglevering van ruim 4000kWh, nettoverbruik 2200kWh.
- Badkamer heeft al electrische vloerverwarming, die gebruiken we nu nauwelijks omdat er ook nog een radiator hangt aan de CV ketel.
- Op de 2e etage hangt zowel op de werkkamer als op de slaapkamer een airco die ook kan verwarmen. In de slaapkamer gebruiken we dat eigenlijk niet, in de werkkamer met het thuiswerken wel. Dat werkt uitstekend, radiator staat daardoor altijd hier dicht.
- behaaglijk verwarmen
- ruimtes afzonderlijk temperatuur in kunnen stellen (=zone regeling?) Prettig voor de slaapkamers van de kinderen waar steeds meer gespeeld wordt nu ze ouder worden.
- geen afhankelijkheid van apps of derde partijen, bij voorkeur een kastje aan de muur dat verbinding kan maken met radiatoren.
- Wifi is geen probleem, op elke verdieping hangt een access point. Het hoeft dus niet superslim/tweaker-voorpagina-waardig te zijn
- Open API voor uitlezen/aansturen zou leuk zijn, misschien kom ik er ooit nog eens aan toe om daar wat meer te doen (voor de zonnepanelen wordt data al verzameld in influxdb/grafana)
- Is het realistisch om een woning te verwarmen met electrische radiatoren (en dus CV alleen nog te gebruiken voor douchen/heet water kraan)?
- Zo ja, wat zou een passend ecosysteem zijn?
- Is dit financieel nog een acceptabele oplossing, of gaat dit zomaar een verdubbeling van de energiekosten betekenen?
- Zou het naar de toekomst (geen gas meer) een prima oplossing zijn, of werkt een warmtepomp dan echt veel beter en moeten we toch naar andere radiatoren in de woonkamer kijken? (dat is een hoop gedoe met leidingen etc.)
- Of is het niet voor niets dat 'iedereen' kijkt naar een warmtepomp? Dan ontkomen we waarschijnlijk ook niet aan een betere radiator en een slim systeem voor zone regeling?
- Heeft er hier iemand ervaring mee, ik hoor het graag :-)
Voor zover van toepassing: zie hierboven.
Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Ik weet niet goed hoe ik aan de slag kan met de vraag of dit realistisch is. Enige ervaring is een vakantie op een park waarbij de huisjes ook alleen electrisch verwarmd werden. Maar op zo'n park scheelt dat natuurlijk enorm met aanleg en onderhoud van een gas installatie. Het verwarmen werkte echter meer dan goed. Wel moesten de radiatoren elk afzonderlijk met de hand worden aangezet en een temperatuur worden ingesteld.
Qua benodigde warmte afgifte kom ik voor de woonkamer/keuken met een snelle berekening op ruim 5000W uit. Dat lijkt prima haalbaar met electrische radiatoren.
Verder lijkt een combinatie van convector en stralingswarmte (niet door infrarood, maar door opslag in olie/keramiek) optimaal te zijn voor snelheid en comfort.
Qua opties heb ik dit gevonden:
- Etherma.com De accumulatiekachel versie heeft geen connectiviteit, de convector met wifi lijk je niet aan elkaar te kunnen koppelen. Onder regeltechniek vind je alleen draadloze thermostaten voor infrarood of vloerverwarming
- Jirlumar Etic Lijkt een mooie radiator, met wifi, maar ik kan nergens iets vinden over de geboden functionaliteit.
- Jirlumar Wallflex 500 Lijkt erg goedkoop, wel praktisch met mogelijkheid tot zone regeling, koppeling van meerdere radiatoren, een app, maar ook een open api (hopelijk werkt die zonder clouddienst)
- Masterwatt Sublime 500 RF Ziet er degelijk uit, mooie oplossing met thermostaat via RF. Nog niet duidelijk of je ook met 1 thermostaat meerdere zones kunt instellen.
- Masterwatt Storageone RF Lijkt erg op voorgaande, maar dan een accumulatieradiator ipv 'met opslag' (?) Andere verhouding convectie/straling?
- Rointe Belize Wifi radiator Komt over als kwalitatief/geavanceerd, maar wifi alleen via app en een overdreven toelichting.