CV Radiatoren vervangen door electrische panelen?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SVMartin
  • Registratie: November 2005
  • Niet online
Mijn vraag

Onze rijtjeswoning is uit 1999/2000 en 150m2 groot. We hebben een open keuken en de vorige bewoners hebben (1) een uitbouw laten plaatsen en (2) de convectoren in de woonkamer in de uitbouw geplaatst, verzonken in de vloer.

De convectoren zijn ca. 100cm lang en 25cm breedt. De openingen in de vloer zijn vrij krap, ze passen er net in. Wat juist was geweest is een convector over de hele breedte van de woonkamer met wat meer ruimte, zodat er een betere warmte afgifte was. Huidig gevolg is dat het moeilijk is om bij vorst de woonkamer op temperatuur te krijgen.

Wat we al gedaan hebben:
  • Fans op de convectoren plaatsen helpt een beetje.
  • Er is een nieuwe HR ketel geplaatst tijdens de verhuizing in 2018, die pendelt al snel omdat deze de warmte niet kwijt kan.
  • Ketel max temperatuur verhoogd of verlaagd. Verhogen levert sneller pendelen, verlagen helpt niet merkbaar (staat nu geloof ik op 60 graden). Verder kan er weinig geconfigureerd worden, veel gaat automagisch (ook in het admin deel).
  • Inregelen van radiatoren: eens gemeten met een infra rood meter door bij koud weer alle ramen open te zetten, radiatoren open, thermostaat op 30 graden. Radiatoren lijken zich netjes gelijkmatig te verwarmen, delta t mag hoger zijn. In de praktijk staan de radiatoren op de 1e etage (2 slaapkamers) en op de 2e etage (slaapkamer en een werkkamer) altijd uit. De badkamer staat hij op stand 1 en verwarmt daar een klein beetje.
  • Kieren dicht gemaakt. Dat helpt een heleboel. De achterdeur van de uitbouw is van hout, dat werkt en levert dus wat kieren op. En bij de voordeur (er zit een deur tussen de woonkamer en de hal) een goed afsluitende/isolerende brievenbus maakt een wereld van verschil. Radiator staat daar ook altijd dicht.
  • We hadden nog een electrische verrijdbare met olie gevulde radiator staan. Die op lage stand aan, bij de achterdeur in het midden van de uitbouw. Dit helpt zeker, maar ziet er alles behalve fraai uit en is ook niet qua temperatuur gekoppeld aan de thermostaat.
Huidig energieverbruik:
  • gasverbruik in 2022 was 650m3 (4 personen, waarvan 2 jongen kinderen) Dat was met de electrische radiator. In 2021 was het verbruik lager.
  • Zonnepanelen leverden volgens Solaredge in 2022 ruim 5300kWh op. Volgens de energieleverancier namen we 1800kWh af, een teruglevering van ruim 4000kWh, nettoverbruik 2200kWh.
Verder:
  • Badkamer heeft al electrische vloerverwarming, die gebruiken we nu nauwelijks omdat er ook nog een radiator hangt aan de CV ketel.
  • Op de 2e etage hangt zowel op de werkkamer als op de slaapkamer een airco die ook kan verwarmen. In de slaapkamer gebruiken we dat eigenlijk niet, in de werkkamer met het thuiswerken wel. Dat werkt uitstekend, radiator staat daardoor altijd hier dicht.
De wens:
  • behaaglijk verwarmen
  • ruimtes afzonderlijk temperatuur in kunnen stellen (=zone regeling?) Prettig voor de slaapkamers van de kinderen waar steeds meer gespeeld wordt nu ze ouder worden.
  • geen afhankelijkheid van apps of derde partijen, bij voorkeur een kastje aan de muur dat verbinding kan maken met radiatoren.
  • Wifi is geen probleem, op elke verdieping hangt een access point. Het hoeft dus niet superslim/tweaker-voorpagina-waardig te zijn
  • Open API voor uitlezen/aansturen zou leuk zijn, misschien kom ik er ooit nog eens aan toe om daar wat meer te doen (voor de zonnepanelen wordt data al verzameld in influxdb/grafana)
Dan nu de vragen:
  1. Is het realistisch om een woning te verwarmen met electrische radiatoren (en dus CV alleen nog te gebruiken voor douchen/heet water kraan)?
  2. Zo ja, wat zou een passend ecosysteem zijn?
  3. Is dit financieel nog een acceptabele oplossing, of gaat dit zomaar een verdubbeling van de energiekosten betekenen?
  4. Zou het naar de toekomst (geen gas meer) een prima oplossing zijn, of werkt een warmtepomp dan echt veel beter en moeten we toch naar andere radiatoren in de woonkamer kijken? (dat is een hoop gedoe met leidingen etc.)
  5. Of is het niet voor niets dat 'iedereen' kijkt naar een warmtepomp? Dan ontkomen we waarschijnlijk ook niet aan een betere radiator en een slim systeem voor zone regeling?
  6. Heeft er hier iemand ervaring mee, ik hoor het graag :-)
Relevante software en hardware die ik gebruik

Voor zover van toepassing: zie hierboven.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb

Ik weet niet goed hoe ik aan de slag kan met de vraag of dit realistisch is. Enige ervaring is een vakantie op een park waarbij de huisjes ook alleen electrisch verwarmd werden. Maar op zo'n park scheelt dat natuurlijk enorm met aanleg en onderhoud van een gas installatie. Het verwarmen werkte echter meer dan goed. Wel moesten de radiatoren elk afzonderlijk met de hand worden aangezet en een temperatuur worden ingesteld.

Qua benodigde warmte afgifte kom ik voor de woonkamer/keuken met een snelle berekening op ruim 5000W uit. Dat lijkt prima haalbaar met electrische radiatoren.

Verder lijkt een combinatie van convector en stralingswarmte (niet door infrarood, maar door opslag in olie/keramiek) optimaal te zijn voor snelheid en comfort.

Qua opties heb ik dit gevonden:
  1. Etherma.com De accumulatiekachel versie heeft geen connectiviteit, de convector met wifi lijk je niet aan elkaar te kunnen koppelen. Onder regeltechniek vind je alleen draadloze thermostaten voor infrarood of vloerverwarming
  2. Jirlumar Etic Lijkt een mooie radiator, met wifi, maar ik kan nergens iets vinden over de geboden functionaliteit.
  3. Jirlumar Wallflex 500 Lijkt erg goedkoop, wel praktisch met mogelijkheid tot zone regeling, koppeling van meerdere radiatoren, een app, maar ook een open api (hopelijk werkt die zonder clouddienst)
  4. Masterwatt Sublime 500 RF Ziet er degelijk uit, mooie oplossing met thermostaat via RF. Nog niet duidelijk of je ook met 1 thermostaat meerdere zones kunt instellen.
  5. Masterwatt Storageone RF Lijkt erg op voorgaande, maar dan een accumulatieradiator ipv 'met opslag' (?) Andere verhouding convectie/straling?
  6. Rointe Belize Wifi radiator Komt over als kwalitatief/geavanceerd, maar wifi alleen via app en een overdreven toelichting.

Beste antwoord (via SVMartin op 12-09-2023 22:42)

• NicoHF
  • Registratie: Mei 2022
  • Niet online
Vraag 1, ja dat is mogelijk

Vraag 3, 1 kuub gas staat gelijk aan 10.22kwh met cop1 wat een normale elektrische verwarming is.

650m3 gebruikte je en dat was al icm elektrische verwarmen en nog steeds (te koud?) dus dat wordt dan minimaal 650x10.22=6643kwh erbij.

Overige vragen, zelf had ik voor een warmtepomp gegaan omdat die energiezuiniger is.

Edit voor warm water kan je trouwens kijken naar een boiler of doorstroomboiler

[ Voor 11% gewijzigd door NicoHF op 11-09-2023 23:43 ]

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• NicoHF
  • Niet online
Vraag 1, ja dat is mogelijk

Vraag 3, 1 kuub gas staat gelijk aan 10.22kwh met cop1 wat een normale elektrische verwarming is.

650m3 gebruikte je en dat was al icm elektrische verwarmen en nog steeds (te koud?) dus dat wordt dan minimaal 650x10.22=6643kwh erbij.

Overige vragen, zelf had ik voor een warmtepomp gegaan omdat die energiezuiniger is.

Edit voor warm water kan je trouwens kijken naar een boiler of doorstroomboiler

[ Voor 11% gewijzigd door NicoHF op 11-09-2023 23:43 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• BrainCrash
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 01:24
Je schrijft een heel erg lang verhaal, maar de basisvragen die je stelt had je ook supermakkelijk hier op het forum terug kunnen vinden, die zijn zonder overdrijven al honderd keer gevraagd en behandeld in heel veel topics…
Is het realistisch om een woning te verwarmen met electrische radiatoren
Nee. Punt. Niet aan beginnen.
Hiermee bedoel ik dus het geheel aan gecombineerde argumenten en eigenschappen.
Puur technisch kan alles.. ten koste van.. wel, een boel.
Is dit financieel nog een acceptabele oplossing
Nee. Ab-so-luut niet.

Paar key kenmerken:

- Verwarmen met elektriciteit zoals je nu bedoelt (COP = 1), is twee keer zo duur in energiekosten dan verwarmen op gas.

- Verwarmen op gas is qua energiekosten weer twee keer zo duur dan de energiekosten van een warmtepomp.

- Oftewel: Verwarmen met puur elektrische radiatoren is VIER keer zo duur dan verwarmen met een warmtepomp.

Het is ook niet duurzaam: Qua CO2 uitstoot kun je nog beter op gas je huis verwarmen.
Immers: De elektra die je verbruikt om je huis in de winter te verwarmen wordt in de meeste gevallen opgewekt in een gasgestookte elektriciteitscentrale. Met alle efficientieverliezen van de omzetting, en alle transportverliezen onderweg, kost het circa twee keer zoveel energie (gas) om uiteindelijk die warmte in je huis te krijgen. Vandaar dat het dus ook twee keer zo duur is.

- In nieuwbouwhuizen is het volgens het bouwbesluit niet eens toegestaan om op deze manier elektrisch te verwarmen, precies vanwege het enorme energieverbruik, oftewel de enorm lage efficientie.

De beste manier is om te kijken of je iets met vloerverwarming zou kunnen doen, in combinatie met een warmtepomp. Dat is de ideale combinatie.

Je kunt het argument opgooien dat je overcapaciteit hebt op je zonnepanelen, maar dat is natuurlijk puur op papier, en werkt alleen met salderen, dus is nog maar tijdelijk. Dat is geen reden om dan die energie maar te gaan verkwisten met een enorm inefficiente verwarmingsmethode. Zowiezo dus ook niet duurzaam, zoals al genoemd.

-They say the User lives outside the Net, and inputs games for pleasure.... No one knows for sure... but I intend to find out!! .... REBOOT!!!!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online
Zit er wel een schot in de convectorputten?

Het lijkt erop alsof je in de woonkamer domweg afgiftecapaciteit tekort komt.

Is het geen idee om er 1 of 2 radiatoren bij te prakken? Of de hele vloer eruit voor vloerverwarming. Uiteraard zodanig dat het warmtepomp geschikt is.

Of een airco in de woonkamer erbij?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miciel
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 23:03
convectorput breek me de bek niet open over die dingen. waar kan verwijderen en dicht storten.
niet de hele put met beton vullen. alleen bijvoorbeeldt de bovenste 10 cm met een draadmat etc.
de onderkant vullen met tempex schuimbeton weet ik het. verzin iets dat in ieder geval stevig genoeg is.
om een normale convector op pootjes. (jaga)/radiator op pootjes. (willekerig merk) op te zetten.
helemaal vullen met schuimbeton en een xxl radiator eropzetten zou ik niet doen. dat geeft als die omvalt een partij ellende. en je geeft aan kinderen te hebben.

de convectorput bij je deuropening kan je evnetueel wel behouden en een kleinere convector inzetten.
met fans of vervangen voor een mini convectorput. kost een beetje maar je rendement is wel wat beter.
https://www.warmteservice...gory%3A44&context=DEFAULT

als je met normale covector op pootjes/jaga/normale radiator voldoende capaciteit behaalt gewoon alles kwa convectorput weghalen. reken wel een 10 % extra ivm je deur glaspartij etc. als je helemaal safe wilt zitten kwa afgifte. dat is zeg maar de standaard regel bij minder goede isolatie veel ramen etc.

en ding om niet te vergeten: gordijnen plaatsing heb je glas tot aan de grondt. plaatst dan eerste je gordijnen. en zet je convectoren/radiatoren voor je gordijnen. wel even je gordijnen afhalen als je met cv gaat spelen. dat zwarte water krijg je er nooit meer uit. zonder naar de stomerij te moeten. (waarschuwing)
soms is de radiator haaks op de muur een betere oplossing je kan dan gewoon de gordijnen dicht doen en de radiator kan dan alsnog zijn afgifte kwijt. wat zeker in de koudere nachten erg fijn is. overdag heb je er minder aan dan zijn je gordijnen open. maar dan heb je wel de instraling van de zon als het goed is.
een mooie radiator hoef je van mij niet te verbergen een lelijke moet je verven met heel veel verf. (geintje)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 06:54
Dat de ketel pendelt is niet te voorkomen. Met 650m³ verbruik + niet eens veel van de electrische radiator (2200kWh netto verbruik is al laag voor een gezin van 2+2) , waarvan rustig 200m² SWW zal zijn, is het benodigde vermogen bij -10 nog < 3kW. Geen enkele combi-cv ketel kan continue zo laag.

Dat het met zo'n lage warmtevraag niet warm wordt duid op een probleem in het CV / afgifte systeem.

Daar moet je eerst achter komen voor je aan het ellenlange wensenlijstje gaat beginnen.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Nu online
Langetermijn confortabele oplossing: vloer uitbreken, isoleren, en vloerverwarming plaatsen. Als er budget voor is, warmtepomp.
Kortetermijn: grote radiator in serie na de convertorput aansluiten.
Wil je perse snel electriciteit gebruiken, kan je een airco die kan verwarmen overwegen, dat is wel erg onconfortabel imho.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MSXBas
  • Laatst online: 01-05 14:12
Optie 42, ook vast efficiënter dan elektrische verwarming:

Decentrale buis wtw plaatsen voor minder warmteverlies door ventilatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 22:38
Wat is er naast de convectorputten nog meer aan verwarming op de begane grond aanwezig? Ik vind het meer dan vreemd dat je een huis uit 2000 niet gewoon warm kunt krijgen.

Elektrisch verwarmen? Met COP1? Je zit in het Duurzame Topic hier he ;)

Je zou eventueel de route van een Lucht/Lucht warmtepomp kunnen bewandelen. Ofwel: airco. Waarmee je dan ook kan koelen. Is ook elektrisch verwarmen, maar alweer een stuk efficiënter dan COP1. Wel aanpassingen aan je meterkast nodig, waarschijnlijk.

[ Voor 34% gewijzigd door Gramser op 12-09-2023 13:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 09:17

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Heb je een foto van de convectoren? Zeker met fans kan daar best wat vermogen uit komen, en je problemen lijken allemaal naar brakke afgifte te wijzen.

Eens met de suggestie voor een inverter airco voor een quick fix om wat kWh om te zetten in comfort.
WTW ventilatie zeker kan helpen aan de warmteverlieskant (en hoger comfort) maar kan al vrij snel prijzig worden.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SVMartin
  • Niet online
@NicoHF @BrainCrash @miciel @Rukapul @Ronald @naftebakje @MSXBas @Gramser @Proton_ Allemaal bedankt voor jullie reacties! Hier kom ik voor op tweakers :-)

In ieder geval een duidelijk verhaal dat het erg veel extra kWh gaat kosten om electrisch te verwarmen, niet handig.

Ik heb eerder al nagedacht over vloerverwarming en een warmtepomp, maar dat is een fikse verbouwing. Dat hadden we eigenlijk moeten doen toen we in dit huis trokken. Wellicht zou ik dan ook gelijk de kozijnen willen vervangen. Misschien komt dit allemaal nog wel als de kinderen wat groter zijn..

Ook een airco is al eens voorbij gekomen, dat zou ook makkelijk passen en 's zomers ook prettig zijn. We hebben ervaring hiermee op de bovenste verdieping en dat bevalt goed. Ik houd het in gedachten.

Ik denk ook dat de afgiftecapaciteit het probleem is. Ik heb vanochtend een foto gemaakt vanuit de keuken naar de achterkant:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BVniFE_JLo7uaezvZN37m9VX_9E=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BnMYM9c5wRICoFuMcGMWFrjK.jpg?f=fotoalbum_large

Je ziet links en rechts nog net de convectorput. Zojuist nog een foto van bovenaf emaakt:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/48tE_5yWQj7HqtoMgYvlFbpR1v0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GSRp52EWF0csLwcpPIQzZ1wF.jpg?f=fotoalbum_large

Er zit (van karton) een schot in, maar er zit maar een paar cm tussen het schot en de wand van de put. Het schiet allemaal niet op. Ook de fans die ik er tot nu toe 's winters op heb gelegd hebben hierdoor volgens mij beperkt nut.

Een eerder idee is dus geweest om inderdaad de putten dicht te maken en de aansluiting boven de vloer langs (anders laminaat er helemaal uit en door beton vloer/muur freezen) te leggen om links en rechts een redelijke radiator aan de muur te bevestigen.

Aan de voorkant van de woning zit dus de open keuken met aan de muur nog eenzelfde convector. Die zit gewoon boven de vloer.

Als jullie het zo zien, wat zouden jullie doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online
Wat een waardeloze convectorputten. Te kort en technisch verkeerd uitgevoerd. Normaal zit er ca in het midden een schot in om lucht aan te voeren met de warme opstijgende lucht aan de andere kant.

Of je bouwt het om naar een grote convectorput (met hun eigen nadelen en bak werk en kosten) of je plaatst 2 radiatoren aan de muren. Nadeel van die laatste optie blijft de koudeval van de pui.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NicoHF
  • Niet online
Als je erover denkt om alles te verbouwen (vloerverwarming en warmtepomp), Dan zou ik nu eerlijk gezegd niet al teveel gaan investeren in alles en nog wat.
Wat ik zou doen denk ik is een extra radiator plaatsen en dan aftappen vanuit de convectorput als dat mogelijk is dat lijkt mij het makkelijkste.

Of misschien een IR panel erbij die je richt naar de bank toe misschien is dat wel voldoende als aanvulling, maar dat zou je moeten uittesten in de winter.

Veiliger optie is in ieder geval je afgifte capaciteit te vergroten.

Als toevoeging, hou er rekening mee dat een warmtepomp op lage temperaturen werkt, dus je huis moet zeer goed geïsoleerd zijn.
Weet niet of je al aanpassingen gedaan hebt?
Mocht je geen aanpassingen gedaan hebben dan denk ik dat de woning nog niet geschikt is aangezien die uit 1999 komt.

[ Voor 21% gewijzigd door NicoHF op 12-09-2023 23:27 ]

• MSXBas
in ons vorige huis uit 2002 geloof ik, hadden we grote staande radiatoren tegen de buitenmuren geplaatst, naast de ramen. Dat lijkt hier ook te doen met beperkte verlegging van leiding en laminaat, en je blijft meer flexibel met inrichten van je kamer dan met radiatoren op je binnenmuren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• silverball
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 20-05 15:27

silverball

De wagen voor moderne mensen

NicoHF schreef op dinsdag 12 september 2023 @ 23:25:

Als toevoeging, hou er rekening mee dat een warmtepomp op lage temperaturen werkt, dus je huis moet zeer goed geïsoleerd zijn.
Neuh, zolang je afgifte er maar op berekend is, heeft in principe niets met isolatie te maken.

3640 Wp ZO pvoutput | FOSS | Gasloos sinds dec. 2024 | Vaillant AroTHERM 55/6

• SVMartin
  • Niet online
MSXBas schreef op woensdag 13 september 2023 @ 09:02:
in ons vorige huis uit 2002 geloof ik, hadden we grote staande radiatoren tegen de buitenmuren geplaatst, naast de ramen. Dat lijkt hier ook te doen met beperkte verlegging van leiding en laminaat, en je blijft meer flexibel met inrichten van je kamer dan met radiatoren op je binnenmuren.
Je bedoelt dan achter de gordijnen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MSXBas
@SVMartin ja, bij ons zaten ze achter dunne gordijnen.

• S7YX
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 29-03 14:47
Ronald schreef op dinsdag 12 september 2023 @ 07:43:
Dat de ketel pendelt is niet te voorkomen. Met 650m³ verbruik + niet eens veel van de electrische radiator (2200kWh netto verbruik is al laag voor een gezin van 2+2) , waarvan rustig 200m² SWW zal zijn, is het benodigde vermogen bij -10 nog < 3kW. Geen enkele combi-cv ketel kan continue zo laag.

Dat het met zo'n lage warmtevraag niet warm wordt duid op een probleem in het CV / afgifte systeem.

Daar moet je eerst achter komen voor je aan het ellenlange wensenlijstje gaat beginnen.
Het pendelen van een ketel is wel zeker te voorkomen.
Men doet dit door een drukregelventiel in het cv systeem te plaatsen. Deze fungeert dan als "radiator" waardoor de ketel niet onder zijn minimale stookvermogen komt.

• hesselbeertje
  • Registratie: November 2001
S7YX schreef op donderdag 14 september 2023 @ 12:26:
[...]

Het pendelen van een ketel is wel zeker te voorkomen.
Men doet dit door een drukregelventiel in het cv systeem te plaatsen. Deze fungeert dan als "radiator" waardoor de ketel niet onder zijn minimale stookvermogen komt.
Wat doet dat ventiel dan? Warmte opeten? :?

Als de afgifte lager is dan het minimale vermogen gaat ie altijd pendelen. Helpt geen ventiel tegen.

28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 + Mitsubishi Zubadan 8kw om de stroom weer op te maken...

• S7YX
hesselbeertje schreef op donderdag 14 september 2023 @ 12:41:
[...]

Wat doet dat ventiel dan? Warmte opeten? :?

Als de afgifte lager is dan het minimale vermogen gaat ie altijd pendelen. Helpt geen ventiel tegen.
Zo'n ventiel, aka bypass, plaats je +- 6 a 7 mtr vanaf je systeem. Als de ketel moet draaien neemt deze een gedeelte van het vermogen op en doet dit dus continue. Andere mogenlijkheid is een radiator altijd laten meedraaien, dit is hetzelfde principe.

• hesselbeertje
  • Registratie: November 2001
S7YX schreef op donderdag 14 september 2023 @ 12:59:
[...]

Zo'n ventiel, aka bypass, plaats je +- 6 a 7 mtr vanaf je systeem. Als de ketel moet draaien neemt deze een gedeelte van het vermogen op en doet dit dus continue. Andere mogenlijkheid is een radiator altijd laten meedraaien, dit is hetzelfde principe.
Ik denk dat je het niet helemaal begrijpt. Zo'n bypass ventiel zorgt voor een gegarandeerde doorstroming. Vermogen opeten zoals jij noemt is onmogelijk en bovendien zonde van de energie.

28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 + Mitsubishi Zubadan 8kw om de stroom weer op te maken...

• S7YX
hesselbeertje schreef op donderdag 14 september 2023 @ 14:14:
[...]

Ik denk dat je het niet helemaal begrijpt. Zo'n bypass ventiel zorgt voor een gegarandeerde doorstroming. Vermogen opeten zoals jij noemt is onmogelijk en bovendien zonde van de energie.
Een radiator die altijd meedraait is hetzelfde principe. Geeft deze dan geen vermogen af? En wat zou meer zonde zijn? Een cv ketel die pendelt en daardoor a). Meer gas verbruikt en b.) in levensduur afneemt? Of vermogen wat je "verliest" maar waardoor je ketel niet pendelt.

• Ronald
@S7YX Deze woning heeft nooit, echt nooit het minimum vermogen van deze CV ketel langdurig nodig. Daar is het afgifte systeem dan ook naar.

De ketel draait dus of pendelend
Of low-load... wat op hetzelfde neer komt.

Maar 4-8kW in het huis stampen om de ketel in bedrijf te houden kan alleen met zeer grote hysterese (Heel erg oncomfortabel), of temperatuurtje Sauna.

En pendelende/low-loadende CV ketel is amper een probleem. De ketel in voltijd bedrijf houden absoluut wel.

8kW is bijna 1m³ per uur. Zal ik een schatting maken hoe warm het huis zou zijn na 24 uur dat? Ja dat kan op basis van het zeer lage gasverbruik behoorlijk goed.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• S7YX
Ronald schreef op donderdag 14 september 2023 @ 17:27:
@S7YX Deze woning heeft nooit, echt nooit het minimum vermogen van deze CV ketel langdurig nodig. Daar is het afgifte systeem dan ook naar.

De ketel draait dus of pendelend
Of low-load... wat op hetzelfde neer komt.

Maar 4-8kW in het huis stampen om de ketel in bedrijf te houden kan alleen met zeer grote hysterese (Heel erg oncomfortabel), of temperatuurtje Sauna.

En pendelende/low-loadende CV ketel is amper een probleem. De ketel in voltijd bedrijf houden absoluut wel.

8kW is bijna 1m³ per uur. Zal ik een schatting maken hoe warm het huis zou zijn na 24 uur dat? Ja dat kan op basis van het zeer lage gasverbruik behoorlijk goed.
Nu zeg je dat het systeem nooit, noooit het minimum vermogen nodig echter waar ik op reageerde gaat over hieronder.
Ronald schreef op dinsdag 12 september 2023 @ 07:43:

Je geeft zelf aan dat het benodigde vermogen onder de 3kw is en dat pendelen niet te verkomen is. Een hr ketel uit 2018 afhankelijk van het model zit rond een minimum vermogen van +-6 kw. Als de ketel in een korte periode veel vaker start en stopt om aan de warmtevraag te voldoen dan is dit zeker nadelig voor de levensduur van de ketel. Dit is dan geen low load en ja dit kun je oplossen door een bypass te plaatsen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
Nee, een bypass laat het warme water direct naar de ketel terugvloeien. De ketel gooit er nog eens 6kW op en geraakt boven Ta... dus gaat uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Nu online
Met ^, bypass duwt de retourtemperatuur omhoog en je ketel gaat net sneller in pendelbeveiliging.
Als het perse wil oplossen (op realistische wijze, dus niet een radiator in de tuin zetten) heb je een buffervat nodig of een ketel met lager maximumvermogen.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MSXBas
toevallig tegengekomen bij een andere internet zoekactie (en er zijn wellicht ook systemen van concurrenten), ik denk ik deel het nog even:

convectoren met regeling/ ventilatoren: Vasco ascotherm

Kan je misschien daarmee meer warmte afgifte uit je bestaande convectorputten halen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SVMartin
  • Niet online
@MSXBas bedankt voor de tip, ziet er mooi uit, geen idee of het voldoende zou opleveren en of het eenvoudig zou passen. Er komt binnenkort iemand langs om te kijken naar andere radiatoren aan de muur, als ik eraan denk laat ik hier het resultaat weten.
Pagina: 1