Vraag

• elrangerman
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 06-11 22:32
Beste forumleden,

Momenteel bouwen wij samen met een ontwikkelaar een nieuwbouwwoning. Het gaat om een piramidedak waardoor alle oriëntaties te benutten zijn (max. 12 panelen oost, 8 zuid en 12 west). De ontwikkelaar voorziet 8 panelen van 410 wp met een monofase niet-hybride omvormer. Deze zullen op het zuiden worden geplaatst (maximaal wat mogelijk is op deze oriëntatie). Het idee is om hier nog 12 panelen op het westen en 8 panelen op het oosten aan toe te voegen. Op deze laatste oriëntaties zijn 12 panelen het maximaal mogelijke qua ruimte op het dak.

Welbekend is dat ontwikkelaars hun winst uit meerwerken halen, bijgevolg is de toevoeging van 20 panelen te duur via de ontwikkelaar. Daarom zullen wij deze later na de oplevering door een andere firma laten toevoegen.

Ik heb al eens bij een aantal firma's info ingewonnen en ik begrijp dat de ontwikkelaar best op één oriëntatie de installatie voorziet en dit met een kleine omvormer, hier dus het zuiden. Later worden er dan op oost en west 20 panelen met een aparte omvormer toegevoegd. Eén uitvoerder adviseerde om, in het algemeen voor beide installaties, geen zware driefase omvormer te plaatsen maar wat kleinere monofase omvormers. De zware driefase zou volgens hem namelijk vaak niet aanslaan indien weinig panelen energie opwekken. Hoe zien jullie dit?

En dan verder, wat als ik binnen de 5-tal jaar een batterij wil toevoegen of als ik samen met de grotere tweede installatie al meteen een batterij wil toevoegen? Laat ik dan aan de kleine eerste installatie (8 panelen zuid) nu al een hybride omvormer toevoegen? Of voorzie ik enkel een hybride op de 2de installatie (20 panelen oost+west) later die dan op de batterij gekoppeld wordt?

Alvast bedankt!

Alle reacties

• MSXBas
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 11-11 15:09
NL of Be?
Is er schaduw?
Hoeveel kWh denk je te willen opwekken.
Waarom denk je dat een batterij misschien nu al interessant zou kunnen zijn?

Weinig panelen werk inderdaad meestal niet efficiënt op een 3 fase omvormer

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 10:57

DukeBox

loves wheat smoothies

Bij 3 oriëntaties hangt het voornamelijk af van de details. Heb je 3 trackers nodig of is er genoeg management/bereik in de omvormer om ze (verspreid) samen te voegen.
Het makkelijkst is om eerst de template te gebruiken om de standaard vragen af te dekken.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

• elrangerman
MSXBas schreef op maandag 11 september 2023 @ 16:33:
NL of Be?
Is er schaduw?
Hoeveel kWh denk je te willen opwekken.
Waarom denk je dat een batterij misschien nu al interessant zou kunnen zijn?

Weinig panelen werk inderdaad meestal niet efficiënt op een 3 fase omvormer
BE

Alle oriëntaties hebben een dakkapel dus die zal schaduw geven op ca. één paneel. Geen bomen o.d..

Kwh hebben we nog geen idee van omdat er zware verbruikers zullen komen die we nu niet hebben: elektrische wagen, warmtepomp en groot inductievuur. Ik gok dus 8000 kwh verbruik per jaar? Aangezien de dakoppervlaktes niet zeer groot zijn is het idee om het dak gewoon vol te leggen op zuid en west. Oost zou 12 panelen op passen, ik dacht nu aan 8 panelen maar dat kan ik tegen de installatie van installatie 2 nog wel bekijken.

Thuisbatterij omwille om % zelfconsumptie te verhogen icm. piekverbruik te beperken via batterij. Ik baseer mij voor de batterij puur op de uitleg die ik van uitvoerders krijg, dus voorlopig nog maar idee, niets concreet want ik begreep dat batterijen nog niet zeer rendabel zijn. Ik wil vooral de kleine installatie nu zo voorzien zodat ik later niet in de problemen kom en nog extra kosten moet maken voor die installatie.

Wanneer is een 3-fase omvormer dan wel voordelig? Bij zeer veel panelen? Is deze dan efficiënter en dus meer opbrengst of hoe moet ik dit verstaan?
DukeBox schreef op maandag 11 september 2023 @ 16:36:
Bij 3 oriëntaties hangt het voornamelijk af van de details. Heb je 3 trackers nodig of is er genoeg management/bereik in de omvormer om ze (verspreid) samen te voegen.
Het makkelijkst is om eerst de template te gebruiken om de standaard vragen af te dekken.
Het idee is om met 2 omvormers te werken, niet met één. Want die tweede installatie zal er niet binnen x-aantal maanden komen, eerder ca. 1 jaar later. Ik heb trouwens via uitvoerders begrepen dat 3 oriëntaties met één omvormer complex wordt (optimizers op alle panelen = duur en zouden vaak stuk gaan en speciale omvormer).

[ Voor 19% gewijzigd door elrangerman op 11-09-2023 16:55 ]

• DukeBox

DukeBox

loves wheat smoothies

Als je meerdere omvormers hebt wordt het integreren met accu's wel lastiger, je moet dan eigenlijk een accu per omvormer gaan inzetten. Een andere optie is om een AC-coupled accu te nemen, dan heb je alle flexibiliteit en hoef je nu nog nergens rekening mee te houden. Het enige nadeel is een (extra) AC-DC omzetting die anders alleen DC-DC zou zijn, deze laatste is veelal efficiënter bij wisselende vermogens.

[ Voor 3% gewijzigd door DukeBox op 11-09-2023 16:57 ]

• elrangerman
DukeBox schreef op maandag 11 september 2023 @ 16:55:
Als je meerdere omvormers hebt wordt het integreren met accu's wel lastiger, je moet dan eigenlijk een accu per omvormer gaan inzetten. Een andere optie is om een AC-coupled accu te nemen, dan heb je alle flexibiliteit en hoef je nu nog nergens rekening mee te houden. Het enige nadeel is een extra AC-DC omzetting die anders alleen DC-DC zou zijn, deze laatste is veelal efficiënter.
In dat geval kan ik dan misschien best de ontwikkelaar nu een niet-hybride omvormer laten plaatsen op de kleine installatie op het zuiden. En dan later op de grotere installatie een hybride omvormer zodat hier een batterij op gekoppeld kan worden? Ik versta dat het dan weinig nut heeft om op de kleine installatie nu ook al een hybride omvormer te plaatsen?

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Ik weet niet hoeveel haast je hebt, maar hier heb je een 1-fase hybride omvormer met 3 mppt
https://www.sma-benelux.c...rs/sunny-boy-smart-energy

Dan heb je nog wat tijd om een home manager 2.0 te scoren tussen de 4 en 5 honderd euro
https://www.ebay.de/sch/i...home+manager+2.0&_sacat=0

Batterijen
https://www.sma-benelux.c...tterijen/sma-home-storage

Zie ook verdere tips in
Het grote SMA topic

Als je 12 oost en 12 west hebt, kan je die ook op een polystring aansluiten. (gelijke lengte strings kunnen parallel)
Dan heb je maar 2 mppt ingangen nodig voor 3 orientaties
Sunnydesignweb ff invullen.
Wellicht kan het op een tripower hybride 3-fase omvormer (de 10.0 heeft 3 ingangen, met 2 mppt)
(wilde gok - eerst sunnydesignweb invullen)

Ik zag in een video dat SMA "eindelijk" bezig is om met dynamische tarieven te laden en te ontladen via modbus tcp
YouTube: Tech Tip: Thuisbatterij geforceerd laden vanuit het net (vanaf 4:34)

[ Voor 73% gewijzigd door AUijtdehaag op 11-09-2023 17:14 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• elrangerman
AUijtdehaag schreef op maandag 11 september 2023 @ 17:03:
Ik weet niet hoeveel haast je hebt, maar hier heb je een 1-fase hybride omvormer met 3 mppt
https://www.sma-benelux.c...rs/sunny-boy-smart-energy

Dan heb je nog wat tijd om een home manager 2.0 te scoren tussen de 4 en 5 honderd euro
https://www.ebay.de/sch/i...home+manager+2.0&_sacat=0

Batterijen
https://www.sma-benelux.c...tterijen/sma-home-storage

Zie ook verdere tips in
Het grote SMA topic

Als je 12 oost en 12 west hebt, kan je die ook op een polystring aansluiten. (gelijke lengte strings kunnen parallel)
Dan heb je maar 2 mppt ingangen nodig voor 3 orientaties
Sunnydesignweb ff invullen.
Wellicht kan het op een tripower hybride 3-fase omvormer (de 10.0 heeft 3 ingangen, met 2 mppt)
(wilde gok - eerst sunnydesignweb invullen)

Ik zag in een video dat SMA "eindelijk" bezig is om met dynamische tarieven te laden en te ontladen via modbus tcp
Mijn technische kennis gaat niet zo ver. Kan ik daaruit verstaan dat ik voorlopig gewoon een eenvoudige omvormer op de kleine installatie op zuid laat plaatsen en bij de plaatsing van de grote installatie later (ca. 2025) gewoon deze verwijder en de 3 oriëntaties koppel op de omvormer die je aanhaalt? Dan heb ik één omvormer, 2 soorten panelen en 3 oriëntaties benut?

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Ja dat kan ook eventueel als je tot 2025 kan wachten.
Een eenvoudige 1-fase omvormer is zo duur niet.

Mooiste is de mogelijkheid dat oost en west hetzelfde aantal panelen heeft.
Poly string en 2 mppt ingangen heb je dan nodig ipv 3 mppt ingangen.

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• DukeBox

DukeBox

loves wheat smoothies

elrangerman schreef op maandag 11 september 2023 @ 16:58:
In dat geval kan ik dan misschien best de ontwikkelaar nu een niet-hybride omvormer laten plaatsen...
Qua kosten waarschijnlijk wel, zoals je zelf al aangaf zullen de meerkosten in verhouding tot wat je krijgt niet interessant zijn.

• jschoorl2
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 11-11 22:16
AUijtdehaag schreef op maandag 11 september 2023 @ 17:03:
Nice, daar zit ik ook op te wachten. Maar eens proberen of ik via homeassistant en modbus de integratie voor elkaar krijg en zo met dynamische tarieven kan werken.

Iemand die dit al werkend heeft in HA?

Nibe warmtepomp f2120 + VVM320, wandverwarming en 7500 kwp zonnepanelen

• elrangerman
Uiteindelijk beslist om het niet onnodig complex te maken en de ontwikkelaar zijn installatie niet laten uitvoeren (kwaliteit voldeed ook niet aan mijn verwachtingen). Bijgevolg zullen we bij oplevering, gezien het piramidedak, alle oriëntaties (buiten noord uiteraard) zelf kunnen benutten met één en dezelfde installatie.

Elke oriëntatie heeft een dakkapel waardoor er vaak een paneel (deels) in de schaduw zal zitten. Verder kijk ik dus naar een installatie die alle 3 oriëntaties (oost - zuid - west) benut. Ik begrijp dat je met deze randvoorwaarden niet meer in een eenvoudige string-opstelling valt. Ik las ook dat een SMA-omvormer met schaduwbeheer niet zo efficiënt is als power optimizers en in mijn situatie niet aan te raden is (te veel dakkapellen en oriëntaties)

Mag ik concluderen dat er weinig andere prijstechnisch interessante opstellingen zijn buiten één met power optimizers en omvormer van bvb. SolarEdge?

[ Voor 7% gewijzigd door elrangerman op 09-05-2024 00:09 ]

Pagina: 1