Home cinema Systeem correct aansluiten

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jveverdingen
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 07-10 15:24
Hi all,

Graag wil ik een check uitvoeren, soms raak ik even de draad kwijt. Ik heb een nieuwe surroundset gekocht. Die mijn Samsung soundbar gaat vervangen. mijn receiver komt binnenkort binnen, hiervoor ben ik alvast aan het nadenken hoe alles aangesloten moet worden.

Ik heb de volgende apparatuur en uitgezocht welke HDMI er aanwezig zijn:
Receiver: Denon X3700H ( 7 HDMI in & 1 HDMI EARC & 2 HDMI out)
TV: Samsung 55-inch Q80T (HDMI EARC & 3 HDMI in)
Beamer: Benq V6000 (HDMI EARC & HDMI in)
Playstation 4 pro (HDMI out)
Nvidia Shield Pro media player (HDMI oud 2.0)

Kunnen jullie met mij meekijken of ik het op de juiste manier aansluit?
Mijn wensen zijn:
- Playstation spelen op de beamer met geluid via receiver
- Via Nvidia Shield Pro films kijken op de beamer met geluid via de receiver (belangrijk is dat Dolby Atmos geluid goed weergegeven wordt, dus ik dacht dat de Nvidia shield naar receiver gaat en dan naar de beamer)
Momenteel als ik de Nvidia aan zet gaat automatisch mijn beamer aan (via EARC, dit zou ik graag nog willen behouden als dat kan)
- TV kijken met geluid via receiver. Met de AB van mijn Samsung TV kan je ook de receiver mee harder en zachter zetten aangezien je de AB kan programmeren.

Onderstaand hoe ik het in gedachten heb, klopt dit of zouden jullie het anders doen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FDvD2MU5qD3A0Bh-ST1IUbY8Lto=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HztJb2QhMTq8HktLNnTvii1w.jpg?f=fotoalbum_large

Alvast bedankt voor jullie hulp en tijd!

Groet, Joren

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShittyOldMan
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 17:36
Je tv moet op de uitgang monitor 1 (earc) uitgang worden aangesloten, niet op een ingang (monitor 1 is dankzij de earc ook een ingang). En de Shield juist op een ingang.

Mijn Home Cinema in aanbouw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jveverdingen
Hi,

Dankjewel, klopt het dan dat wanneer de Shield aan gaat de beamer op deze manier niet automatisch meer aangaat?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 02:18

FeaR

In GoT we trust

jveverdingen schreef op maandag 11 september 2023 @ 14:51:
... mijn receiver komt binnenkort binnen, hiervoor ben ik alvast aan het nadenken hoe alles aangesloten moet worden.
Vanwaar eerst apparatuur kopen, nadenken en dan een check? Ik zou het in een andere volgorde gedaan hebben ;)

Puur kijkende naar jouw schema snap ik de gedachtegang niet. Mogelijk maak je het jezelf ook lastig door de termen niet te begrijpen/goed te gebruiken. Ik doel daarmee bijvoorbeeld op het "eARC" deel. De TV heeft vier keer HDMI In waarvan één HDMI tevens eARC is. Beamer idem, twee keer HDMI In waarvan één ARC (geen eARC) is. Vraag ik me tevens af hoe je op de Denon X3700H uit bent gekomen. Mogelijk had je met een model/serie lager ook uit de voeten gekund. Kijkende naar de verwarring, je weet dat een receiver meer instellen is dan de Samsung sound bar die je had? Crossovers, afstanden, et cetera? Losse componenten is geen plug and play.

Qua aansluiten is het heel simpel: bronnen (in jouw geval Nvidia Shield en PlayStation) altijd op de HDMI In (zou op een TV direct (zonder receiver) ook zo werken). HDMI Out (grijze vakken) van een receiver is om aan te sluiten op weergevers, het heet niet voor niets "Monitor". Enige gekke is tegenwoordig HDMI ARC wat van de kabel voor video vanuit de Denon naar de Monitor het geluid van bronnen direct op de monitor terug kan voeren. Maar ook dit niet lastiger maken dan het is, ARC = Audio Return Channel. Puur audio (automatisch in- dan wel uitschakelen gaat via HDMI CEC). Heb je geen bronnen direct op TV of beamer? Dan gebruik je dit niet.
TV kijken met geluid via receiver.
Hoe kijk je TV? Externe media box of via een CI+ module? CI+ is de enige optie om geluid terug te krijgen via eARC (of een andere uitgang van de TV maar eARC leg je sowieso), heb je een externe bron kan het ook direct naar de Denon (heb je zelfs nog de optie om TV via de beamer te bekijken).
jveverdingen schreef op maandag 11 september 2023 @ 17:56:
Dankjewel, klopt het dan dat wanneer de Shield aan gaat de beamer op deze manier niet automatisch meer aangaat?
HDMI CEC zou door de Denon heen moeten gaan / mee moeten schakelen waardoor bij het aanzetten van de Shield zowel de Denon als de output van de Denon aan zou moeten gaan. Om eerlijk te zijn geen idee of je aan kan geven dat een bepaalde bron alleen een bepaalde HDMI Out triggert. Mogelijk dat de handleiding (flash back naar vorig topic) van de X3700H daar wat over zegt (online in te zien). Handleiding stelt ook de basis van hoe een dergelijke setup aan te sluiten: bronnen op HDMI IN (1 tot en met 7) weergevers op HDMI Out. Dus zowel de TV als de beamer op HDMI Out.

Overigens kan je HDMI ARC vanaf de beamer vergeten, dat is alleen als je bronnen direct op de beamer aansluit. Enige eARC connectie zou tussen TV en Denon zijn maar dat is alleen als je de TV gebruikt voor bronnen als TV, Netflix, etc. Mocht je de TV puur als weergever gebruiken (bronnen via Nvidia Shield) dan speelt HDMI eARC sowieso niet mee.

Tevens verhuizing naar Audio en hifi, TPM > AUD.

[ Voor 41% gewijzigd door FeaR op 12-09-2023 03:04 ]

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jveverdingen
Betreft de keuze voor de x3700H, dit is omdat ik dolby atmos speakers heb en deze later wil uitbreiden tot maximaal 4 stuks. Ik ben al veel aan het inlezen over de afstemming van alle speakers.

Om het optimale geluid (Dolby Atmos) te kunnen weergeven ben ik in de veronderstelling dat dit op een Earc HDMI ingang moet, ik zie dat bijvoorbeeld ook terug in mijn Dolby atmos soundbar. De Receiver heeft maar 1 Earc aansluiting.

Op mijn TV kijk ik content via de ingebouwde apps, ik kijk overigens geen live TV.
Via de Nvidia shield kijk ik de content op de beamer.
via zowel de TV als de Shield zou ik dus graag allebei dolby atmos geluid willen krijgen.

Maakt het dan niet uit op welke HDMI in ik beide bronnen aansluit aangezien er maar 1 Earc aansluiting op de reveiver is?
In dit geval is de TV dus ook de bron en de weergever.

recap tot nu toe van apparaten naar receiver:
- Playstation naar HDMI in koppelen
- Nvidia Shield naar HDMI in koppelen (ontvang ik dan wel Dolby Atmos aangezien het geen Earc aansluiting is?)
- TV naar HDMI Earc koppelen
- Beamer naar monitor out koppelen

Veel dank voor je hulp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShittyOldMan
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 17:36
Atmos werkt via normale HDMI ingangen. Je tv is een uitzondering omdat die niet op een ingang is aangesloten maar op een uitgang. In dat geval heb je inderdaad eARC nodig. Maar dat geldt dus enkel voor je tv. Je kunt dus meerdere apparaten voor Atmos aansluiten op de andere overgebleven ingangen. En gezien je meerdere uitgangen hebt kun je zowel je tv als je beamer aansluiten op de Denon en kun je zelf kiezen waar je naar kijkt.

Mijn Home Cinema in aanbouw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dirkus7
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 22:58
ARC of eARC zijn alleen nodig om het geluid van je tv terug te sturen naar je receiver. Je Nvidia Shield en Playstation maken hier geen gebruik van als je deze direct op de receiver aansluit (wel als je deze op een hdmi ingang van je tv of beamer aan zou sluiten, maar dat is niet nodig).

Je moet je tv aansluiten op de HDMI uitgang van de receiver met eARC zodat je tv geluid op de receiver te horen is. De beamer zal geen geluid terug hoeven sturen naar de receiver dus deze kan op de monitor 2-uitgang.

De X3700H ondersteunt alleen HDMI-CEC op de monitor-1 uitgang dus je beamer zal niet automatisch aan gaan. Zie handleiding pagina 266. https://manuals.denon.com...L/pdf/AVCX3700H_EU_NL.pdf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 02:18

FeaR

In GoT we trust

jveverdingen schreef op dinsdag 12 september 2023 @ 09:19:
Betreft de keuze voor de x3700H, dit is omdat ik dolby atmos speakers heb en deze later wil uitbreiden tot maximaal 4 stuks.
Goed punt. Check wel even of je receiver een serie nummer heeft na 70001 en/of de receiver geproduceerd is na mei 2021. Grote kans dat je een nieuw model hebt, maar puur voor de check. Modellen na die tijd hebben de HDMI fix, modellen daarvoor moet je een los device aanvragen. Nu gebruik je geen 4K/120 Hz maar mogelijk ooit voor in de toekomst een upgrade van de PlayStation 4 Pro.
... zie dat bijvoorbeeld ook terug in mijn Dolby atmos soundbar.
Een Sound Bar gaat er van uit dat alle bronnen op de TV aan worden gesloten. Veel van dat soort devices hebben slechts eenmaal HDMI. Jouw Samsung had daarnaast een losse ingang, met de bron op de Sound Bar gebruik je geen ARC voor die bron.

Lees jezelf in over HDMI ARC en de werking ervan. Als in, de uitleg die in dit topic gegeven is blijkt niet afdoende te zijn. Ik denk dat het totaalplaatje direct duidelijk is als je de werking van ARC begrijpt. Je blijft, zoals ik het lees, extreem vasthouden aan de term eARC en maakt het daarmee lastiger dan het is.

Samenvattend:
  • PlayStation 4 op HDMI in van de Denon
  • Nvidia Shield op HDMI in van de Denon
  • Samsung TV HDMI 3 (eARC) op Denon Monitor 1 (eARC).
    Je gebruikt immers apps op de Samsung TV en vandaar moet het geluid terug.
  • Beamer HDMI In op Monitor 2 van Denon.
    Input op de beamer is om het even, geen bronnen op de beamer dus geen ARC.
Let wel wat hierboven is gezegd, Denon Monitor 2 doet geen HDMI CEC en zal daarmee niet automatisch de beamer schakelen met de receiver. Waarbij HDMI CEC sowieso geen garantie is om te werken. I

Andere gedachte:
Apps die je op de TV kijkt, kan je die niet draaien op de Nvidia Shield? Dan ben je van heel ARC af en maakt het mogelijk makkelijker. Indien dat kan zou je geen bronnen meer hebben die van ARC gebruik maken en zou je beamer en TV kunnen wisselen. Gaat de beamer automatisch aan, maar de TV niet.

[ Voor 7% gewijzigd door FeaR op 12-09-2023 18:21 ]

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Pagina: 1