GIRA RJ45 aansluiten

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fenix41
  • Registratie: Augustus 2023
  • Laatst online: 18-02 15:08
Ik probeer nu dus exact deze wandcontactdoos en keystone uit de foto aan te sluiten, maar ik krijg het niet voor elkaar.

Ik heb een cat 6A SFTP-kabel getrokken en probeer een kant aan te sluiten op de keystone, maar als ik dat gedaan heb, dan geeft de kabeltester geen enkel signaal. Sluit ik dezelfde kabel aan op een oudere wandcontactdoos, dan krijg ik keurig 8 lampjes in de juiste volgorde. Mijn kabel is dus wel goed.
Ik gebruik steeds aansluitschema B.
Dit is de handleiding van de keystone: handleiding keystone Harting

Heeft iemand ervaring met deze Gira inbouwdoos of de bijbehorende keystone van Harting?
En zo ja, hoe heb je dit werkend gekregen?
Als alle acht draadjes in de juiste positie in de klemmetjes zitten, dan moet het toch werken?

Beste antwoord (via fenix41 op 18-11-2024 16:53)

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 15:08
Welke kabel is er precies gebruikt? Ik vermoed dat de mesjes de mantel niet goed insnijden omdat de kabel te dun is voor de betreffende keystone. Gebeurt vrij veel als je soepele kabel gebruikt ipv installatiekabel.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erwin
  • Registratie: Januari 2004
  • Nu online
Kabel al geprobeerd met apparatuur? Wat voor tester gebruik je; Ali of bijv. een Fluke?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fenix41
Ik heb deze kabeltester: Premium UTP Kabel Tester (bol.com)
Niet bepaald de duurste, maar hij lijkt wel te werken. Als ik hem test op andere kabels waarvan ik weet dat ze werken, dan krijg ik ook keurig 8 lampjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Nu online

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
Ik heb je vraag afgesplitst vanaf GIRA RJ45 aansluiten, het openen van een nieuw topic heeft eigenlijk altijd de voorkeur boven het kicken van een bestaand topic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1777010

Ik heb inmiddels een stuk of 6 van die dingen aangesloten en eigenlijk nooit ergens tegenaan gelopen. Zie je overduidelijke beschadigingen op de Gira, of andere indicatoren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reinier68
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 09:20
Deze handleiding heb ik gevonden. LINK
Is misschien wat duidelijker dan degene die jij hebt gebruikt.

Enige wat ik kan verzinnen is dat je mescontacten niet goed inprikken op de aders. Maar alle 8 tegelijk... denk dat je keystone gewoon stuk is.

Die testers zijn niet echt betrouwbaar. Het meet 1:1 connecties maar geen lengte, overspraak of interferentie.
Ook als je adres toevallig aan beide kanten fout hebt gezet, is het 100% goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
reinier68 schreef op maandag 11 september 2023 @ 10:27:
Deze handleiding heb ik gevonden. LINK
Is misschien wat duidelijker dan degene die jij hebt gebruikt.

Enige wat ik kan verzinnen is dat je mescontacten niet goed inprikken op de aders. Maar alle 8 tegelijk... denk dat je keystone gewoon stuk is.

Die testers zijn niet echt betrouwbaar. Het meet 1:1 connecties maar geen lengte, overspraak of interferentie.
Ook als je adres toevallig aan beide kanten fout hebt gezet, is het 100% goed.
Maar daarom is het goed mogelijk dat die tester netjes juiste lampjes laat zien, maar je iig niet de volle snelheid haalt. Dat de lampjes het niet doen, en je kabel het wel doet, lijkt mij onmogelijk (zolang de tester niet kapot is natuurlijk, maar gezien bij de oude het wel goed gaat, lijkt dat niet het geval te zijn).

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• _JGC_
Welke kabel is er precies gebruikt? Ik vermoed dat de mesjes de mantel niet goed insnijden omdat de kabel te dun is voor de betreffende keystone. Gebeurt vrij veel als je soepele kabel gebruikt ipv installatiekabel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fenix41
Anoniem: 1777010 schreef op maandag 11 september 2023 @ 10:06:
Ik heb inmiddels een stuk of 6 van die dingen aangesloten en eigenlijk nooit ergens tegenaan gelopen. Zie je overduidelijke beschadigingen op de Gira, of andere indicatoren?
Nee, beide keystones zijn ook nieuw (bijgeleverd bij de Gira 569603). Aangezien ik er meerdere had besteld, heb ik het ook met een andere keystone geprobeerd, maar dat lukt ook niet.
reinier68 schreef op maandag 11 september 2023 @ 10:27:
...

...
Ja, het moet iets zijn dat ze niet goed contact maken.
_JGC_ schreef op maandag 11 september 2023 @ 12:17:
Ik vraag me nu inderdaad af of de kabel die ik gebruik wel geschikt is voor deze keystone. Ik heb namelijk een patchkabel door de leiding getrokken. Dat leek me makkelijk, want dan hoef ik geen connector te plaatsen aan de kant van de meterkast. Alleen begrijp ik nu dat dat wordt afgeraden en je beter een stugge kabel kunt gebruiken.

Alleen zit de kabel er nu met veel moeite in, dus heb ik niet veel zin om hem er weer uit te halen. En met een andere wandcontactdoos (van de Gamma) is het me ook met een patchkabel gelukt. Daar haal ik de maximale snelheid (de 200Mbit die ik heb van Ziggo) en de verbinding lijkt stabiel. Dus ik hoop toch ook dat ik deze patchkabel nog kan aansluiten. (De volgende keer gebruik ik dan uiteraard wel installatiekabels.)

Dus ik denk dat ik 2 opties heb:
- andere keystones kopen die ik wel kan aansluiten met deze patchkabel (heeft mijn voorkeur als het kan)
- de kabel eruit en vervangen door een installatiekabel en dan opnieuw proberen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
Stranded zal die kabel AWG27 zijn. Misschien dat je met een CAT5E keystone wel verbinding maakt. Beste is om toch installatiekabel te trekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• biomass
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 13:16
De Digitus DN-9007 heb ik nu onder GIRA opbouw materiaal zitten en de LSA stroken houden de hele dunne telefoon aders goed vast, is ook nog een optie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeeCee
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 08-06 22:11
@fenix41 Ik heb geen idee in hoeverre er de ruimte voor is, maar misschien is een dubbele RJ45 keystone een optie? Kan je op de kabel gewoon een RJ45 zetten en in de keystone stoppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fenix41
_JGC_ schreef op maandag 11 september 2023 @ 12:39:
Stranded zal die kabel AWG27 zijn. Misschien dat je met een CAT5E keystone wel verbinding maakt. Beste is om toch installatiekabel te trekken.
Dit klopt inderdaad. Met een CAT5E keystone heb ik inderdaad geen probleem. Dan toch maar de kabel eruit en vervangen door installatiekabel.
biomass schreef op maandag 11 september 2023 @ 12:40:
De Digitus DN-9007 heb ik nu onder GIRA opbouw materiaal zitten en de LSA stroken houden de hele dunne telefoon aders goed vast, is ook nog een optie
Bedankt, deze zal ik onthouden als het met de keystone van Harting toch niet lukt.
PeeCee schreef op dinsdag 12 september 2023 @ 00:53:
@fenix41 Ik heb geen idee in hoeverre er de ruimte voor is, maar misschien is een dubbele RJ45 keystone een optie? Kan je op de kabel gewoon een RJ45 zetten en in de keystone stoppen.
Ja, heb ik ook aan zitten denken, want het zou wel makkelijker zijn. Alleen lijkt het moeilijk te passen in de blauwe inbouwdoos, dat er net te weinig ruimte is.

Deze week had ik weinig tijd, maar ik heb besloten om toch maar de patchkabel te gaan vervangen door installatiekabel. Ik had meerdere patchkabels gekocht, omdat ik op 3 plekken een GIRA inbouwdoos wilde maken. Een deel van de kabels kan ik nog terug sturen en ik ga installatiekabel kopen. De patchkabel heb ik eruit gehaald en in een andere leiding getrokken en aangesloten op een CAT5E wandcontactdoos. Die is dan maar max 1Gbit, maar die gebruik ik voor de TV en dan is dat niet zo erg.

Dus als ik weer tijd heb en de installatiekabel heb gekocht, dan doe ik weer een nieuwe poging.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• fenix41
Dit project heeft een tijdje stil gelegen, omdat ik de aansluiting niet meer direct nodig had. Ik had inmiddels een Asus-router gekocht en daarmee ook meerdere UTP-aansluitingen.

Maar het gat in de muur was ook niet echt mooi, dus toch maar eens installatiekabel gekocht en een patchpaneel voor in de meterkast. Het was nog steeds wat gepriegel met de draadjes in de keystone, maar als het klepje eenmaal dicht zit, dan zit het wel goed vast. Met de kabeltester getest en het werkt gewoon (tot mijn opluchting). Daarna de wandcontactdoos erop en de netwerkverbinding doet het inderdaad ook via de pc.

Conclusie: altijd (stugge) installatiekabel gebruiken en geen (soepele) patchkabels. Met het patchpaneel blijft het ook beter zitten, dus voortaan doe ik het altijd zo.
Pagina: 1