Nieuwe Game PC (Budget ~€2000)

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bobbleton
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 23-05-2024
Goedenavond Tweakers! (of ochtend/middag, afhankelijk van wanneer je dit leest)

Aangezien mijn oude PC nu toch echt grandioos achter begint te raken (Mobo B150, CPU i5 6600 en GPU GTX 1060 6GB), ben ik al een tijdje aan het denken aan een nieuwe PC. Voeg daarbij toe dat mijn vriendin heel graag Starfield wilt spelen en één of andere banaan zich heeft bedacht dat die niet op PS5 uit dient te komen, heb ik besloten om de keuze wat te versnellen. (Nee, ik wil geen xbox)
Ik heb toen ook de expertise van Tweakers ingeschakeld en de PC die jullie mij hebben helpen bouwen heeft mij jaren trouw dienst gedaan en, hoe ouder hij werd, met man en macht dienst proberen te doen. Bij dezen het verzoek om mij nog eens bij een spannende selectie te ondersteunen.

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Redelijk future-proof op een comfortabele manier gamen op high settings en ook daadwerkelijk weer nieuwe spellen kunnen uitproberen, en natuurlijk Starfield voor de vrouw.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Na een beetje rondkijken op het forum en de €1500 die mijn huidige setup toentertijd gekost heeft in mijn achterhoofd, heb ik mijn budget gesteld op een goede €2000,- (give or take)

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Ik weet vrij zeker dat mijn oude componenten tè oud zijn. :)
Wel heb ik een Blu-ray Drive die ik er als het kan graag in zet (om HQ live concert opnames af te spelen).

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Genoeg capaciteit om zonder zorgen of al te veel upgrades een aantal jaar op hoge settings te kunnen gamen. Beeldschermen (2, want dat heb ik al 15 jaar) staan er nu niet bij, die was ik van plan er pas bij uit te zoeken wanneer het systeem beklonken is. Andere randapparatuur werkt naar mijn idee nog prima, die kan ik altijd later nog vervangen.
Momenteel heb ik een 450GB SSD voor OS e.d. en een 2TB SSD voor games en opslag. Daar is gecombineerd in totaal nog ongeveer 1.1TB ruimte, dus ik denk dat een enkele 2TB SSD (M.2 deze keer) volstaat. 32GB RAM lijkt me persoonlijk ook genoeg.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Ergens had ik in mijn hoofd: Intel voor CPU en NVidia voor GPU. AMD schijnt echter toch ook flinke stappen te hebben gemaakt de laatste jaren, zoals ik zie in de setups die ik heb gezien hier op het forum. Ik ben vanouds toch echt een platte boer, dus ik wil gewoon degelijk spul, maakt niet uit waar het vandaan komt. Mijn keuze in de lijst is dan ook voor het grootste deel gebaseerd op de reviews.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Ergens vind ik het nog altijd een must om een tamelijke unit op het bureau te hebben staan (van oudsher denk ik), dus van die micro-systemen vind ik meh.
Het systeem hoeft niet muisstil te zijn, maar enige stilte is toch preferabel over de opstijgende Boeing die er op dit moment staat. Ik heb al gemerkt dat systemen qua energieverbruik toch wat gestegen zijn sinds 6 jaar geleden, maar daar hoeft de besparing niet per se te liggen.
Fluorescerende kleurtjes word ik koud noch warm van, dus RGB en een flashy kast hoeven van mij echt niet. Mocht bijvoorbeeld een behuizing met doorzichtige zijkant qua specs beter passen, dan zal ik daar niet tegenin gaan.

Ga je overklokken?
Ik ben nog nooit in het overklokken gedoken en ik verwacht dat dit ook niet gaat gebeuren.

Wat verwacht je van ons?
Ik vraag me voornamelijk af of de verschillende onderdelen compatibel zijn met elkaar en of er betere combinaties zijn te creëeren die ik in mijn eigen zoektocht niet heb kunnen vinden. Ik ben niet keihard gebonden aan het budget, zolang ik een systeem bij elkaar kan doen waar ik toch wel een 5 jaar comfortabel mee vooruit kan. Als leek sta ik uiteraard open voor jullie suggesties!
Vooral qua behuizing en CPU-koeling weet ik niet zo goed waar ik voor moet gaan. Ik heb gekeken naar waterkoeling, maar ik weet niet zeker of ik daarvoor moet gaan.
Ook vraag ik me af of ik er extra fans zou moeten bijzetten.
Last but not least - ben ik net zo goed af met een pre-made PC of is een zelf samengestelde het verschil waard?

Dat gezegd hebbende, is het tijd voor de voorlopige setup die ik me bij elkaar gesprokkeld heb:
[FINAL EDIT]
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 7 7800X3D Boxed€ 399,-€ 399,-
1MoederbordenMSI MAG B650 TOMAHAWK WIFI€ 214,-€ 214,-
1VideokaartenASUS TUF Gaming Radeon RX 7900 XTX OC Edition 24GB GDDR6€ 1.049,-€ 1.049,-
1BehuizingenLian Li Lancool 216 Zwart€ 89,90€ 89,90
1ProcessorkoelingScythe Fuma 3€ 59,90€ 59,90
1Geheugen internG.Skill Flare X5 F5-6000J3636F16GX2-FX5€ 91,11€ 91,11
1Voedingenbe quiet! Pure Power 12 M 850W€ 134,95€ 134,95
1Solid state drivesLexar NM790 (zonder heatsink) 2TB€ 95,90€ 95,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 2.133,76

De volgende stap is het uitzoeken van de monitor(s).
Ik twijfel tussen single of dualscreen. Is de kwaliteit van het ene scherm zo veel beter dan de functionaliteit van de 2 half-zo-dure?

1MonitorsDell G3223Q Zwart€ 689,19€ 689,19
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 689,19

2MonitorsASUS TUF Gaming VG289Q Zwart€ 300,55€ 601,10
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 601,10

Bij voorbaat dank. :)

Gegroet,
Robin

[ Voor 30% gewijzigd door Bobbleton op 14-09-2023 08:15 ]

Beste antwoord (via Bobbleton op 14-09-2023 20:35)

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 18:41

Thomg

Aww yiss

60Hz zou ik in 2023 niet meer aanraden.

G3223Q is een prima keuze voor een 4k 144Hz >30" experience.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 20:48
Je geheugen is voor Intel processoren, met een AMD CPU neem je bij voorkeur een setje wat het AMD EXPO overklokprofiel heeft, zoals G.Skill Flare X5 F5-6000J3238F16GX2-FX5.

De Dark Rock voldoet, maar hij is door zijn leeftijd wel voorbij gestreefd, een Scythe Fuma 3 voldoet met deze CPU.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 20:48
De gelinkte Azerty PC heeft een vrij lawaaige voeding, een videokaart in een lagere klasse, en een erg lichte CPU koeler voor deze CPU

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bobbleton
martyw schreef op zondag 10 september 2023 @ 23:03:
Je geheugen is voor Intel processoren, met een AMD CPU neem je bij voorkeur een setje wat het AMD EXPO overklokprofiel heeft, zoals G.Skill Flare X5 F5-6000J3238F16GX2-FX5.

De Dark Rock voldoet, maar hij is door zijn leeftijd wel voorbij gestreefd, een Scythe Fuma 3 voldoet met deze CPU.
Bedankt voor de tips! Ik pas vandaag de onderdelen aan in mijn lijstje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bobbleton
De aanpassingen zijn doorgevoerd in de originele post.
Wel vraag ik me af of het met die fan genoeg koeling biedt en of ik er nog fans bij dien te plaatsen of niet.
Voor de rest lijkt het mij een degelijke setup!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bobbleton
Ik heb de setup in pcpartpicker ingevoerd en die meldt geen (bekende) incompatibiliteit. Wel maak ik mij als twijfelkont zorgen of ik in deze kast genoeg luchtstroom genereer (i.v.m. grootte GPU) voor de koeling en of ik niet toch voor een waterkoeler en/of een andere kast moet gaan.
Ik vraag mij dus af of er qua behuizing/koeling een betere bang-for-buck te krijgen is die ik wellicht over het hoofd zie.

Also, BUMP, want ik heb het gevoel dat ik lichtelijk overspoeld raak door het aantal nieuwe(re) topics

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThijsTheWise
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 19-03 18:55
Grappig, ik ben bezig ongeveer hetzelfde systeem bij elkaar te rapen. Zelfde CPU, GPU, RAM (expo dan) en SSD. Tot nu toe alleen de SSD in een aanbieding gekocht en als behuizing de Corsair 4000D voor ongeveer 60 euro op amazon.nl (het enige wat ik aan de kast belangrijk vind is goede airflow). Als je de ASUS 7900XT trouwens deze maand besteld dan kan je 80 euro cashback claimen bij ASUS en Starfield bij AMD, maar dat wist je misschien al.

Qua moederbord ga ik denk ik voor een paar tientjes duurder met de
MSI MAG B650 TOMAHAWK WIFI, die wordt toch een stuk beter beoordeeld (lees veel over extreem lange boot, gammele BIOS, problemen met EXPO bij het asus bord).

Voor de CPU koeling zit ik naar Arctic Liquid Freezer II 280 te kijken. Die koelt extreem goed voor die prijs, maar is misschien een beetje overkill. Dus twijfel wel nog of ik niet gewoon voor goedkopere luchtkoeling moet gaan. Aan de andere kant zorgt deze ook voor 280mm outflow, dus het scheelt wel weer ongeveer aanschaf van 2 casefans denk ik. Deze ging in het verleden zelfs voor 70 euro, dus hoop misschien binnenkort een dealtje voorbij te zien komen.

Tot slot ga ik voor een iets goedkopere voeding, de Gigabyte GP-UD850GM PG5 V2.0. Die heeft wat meer reviews en wordt prima beoordeeld.

Je kan je kast nu trouwens refurbished voor 143 kopen zie ik. Wat de flow in de kast betreft zit je met de 3 fans die bij de kast komen echt wel oke denk ik. Maar voor de zekerheid zou je nog een 3e intake aan de voorkant kunnen plaatsen en wat extra outtake aan de bovenkant, mogelijk in de vorm van een aoi cpu koeling.

De 7800X3D is voor de meeste games trouwens flinke CPU overkill voor een 7900XT, maar juist voor Starfield komt die wel goed van pas. Voor bijna alle andere spellen zou iets van een 7700X ook volstaan.

Hier een link naar alle onderdelen Wenslijst Value 2.

[ Voor 3% gewijzigd door ThijsTheWise op 12-09-2023 09:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bobbleton
Die Corsair tower ziet er alleen niet uit alsof mijn Blu-ray drive er in kan. Aan de andere kant, voor het bedrag dat ie goedkoper is dan de Fractal heb ik waarschijnlijk tegenwoordig een externe drive.

Waterkoeling is misschien dan toch iets waar ik voor moet gaan.

Qua voeding denk ik dat ze wel vergelijkbaar zijn, daar laat ik me waarschijnlijk leiden door welke het best verkrijgbaar is haha.

Lees wel dat dat moederbord + CPU een BIOS-update nodig zou kunnen hebben, maar dat zal geen probleem zijn denk ik toch?

How about this?

1VideokaartenASUS TUF Gaming Radeon RX 7900 XT OC Edition 20GB GDDR6€ 849,-€ 849,-
1BehuizingenCorsair 4000D Airflow Tempered Glass Zwart€ 89,90€ 89,90
1WaterkoelingArctic Liquid Freezer II 280€ 97,75€ 97,75
1Geheugen internG.Skill Flare X5 F5-6000J3238F16GX2-FX5€ 99,90€ 99,90
1VoedingenSeasonic Focus GX-850€ 134,90€ 134,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.980,35

[ Voor 84% gewijzigd door Bobbleton op 12-09-2023 10:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThijsTheWise
Ja dat is ongeveer mijn lijstje :) Weet niet of je bewust die SSD zonder heatsink wilt, maar de normale is 10 euro goedkoper Lexar NM710 2TB. Dit is denk ik zo'n beetje wel de meeste high end bang for buck build die momenteel mogelijk is.

BIOS update zou geen probleem moeten zijn, kan zelfs met alleen voeding + moederbord indien hij niet boot met andere componenten. Ik kwam dit filmpje tegen met een duidelijke uitleg hoe je dat doet op dit moederbord.

Wat ik wel wat spannend vond is of de videokaart in de Corsair 4000D past. Vooral die Asus 7900 XT is namelijk echt een giga ding, nog groter dan de 4090 geloof ik. Ik was bang dat de kaart te breed zou zijn en dat het zijpaneel er daardoor niet op past. Maar na goed zoeken gaven wat youtube comments aan dat het net zou passen en nu ik de kast hier zie staan denk ik dat het wel goed komt (mijn inschatting is dat er iets van 1cm ruimte overblijft tussen GPU en zijpaneel). Ik moet even wachten op mijn salarisstrookje later deze maand voordat ik het moederbord en GPU koop, anders had ik je al laten weten of het goed past.

Verder heb ik nog een beetje over de airflow nagedacht. Zowel de GPU als de CPU koeling hebben behoorlijk krachtige ventilatoren die naar boven blazen. GPU in de kast en CPU koeling boven uit de kast. Ik denk dat ik de 2 fans die bij de behuizing komen dan als intake midden en onderin voor plaats. Dus dat koele lucht voor onder er in gaat, door de GPU omhoog wordt geblazen en dan aan de bovenkant via de CPU koeler eruit gaat. Maar ik ben geen expert en heb alleen wat youtube filmpjes erover gekeken haha. Hoorde wel dat het goed is om meer intake kracht te hebben dat outtake, dus misschien dat ik dan nog 1 losse goede ventilator koop voor aan de voorkant onderin.

Heb je ook de ASUS 7900 XTX overwogen? De 7800X3D kan die ook prima aan. Daar zit 100 euro cashback en Starfield bij (bij de juiste webshop). Kost je 180 meer en geeft ongeveer evenredig extra performance. Verbruikt wel onevenredig meer energie geloof ik en ik lees hier en daar klachten over coil whine. Ik neig meer naar de 7900XT omdat die gemiddeld iets meer overklok potentieel heeft, maar twijfel nog wel.

[ Voor 9% gewijzigd door ThijsTheWise op 12-09-2023 13:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bobbleton
ThijsTheWise schreef op dinsdag 12 september 2023 @ 12:58:
Ja dat is ongeveer mijn lijstje :) Weet niet of je bewust die SSD zonder heatsink wilt, maar de normale is 10 euro goedkoper Lexar NM710 2TB. Dit is denk ik zo'n beetje wel de meeste high end bang for buck build die momenteel mogelijk is.

BIOS update zou geen probleem moeten zijn, kan zelfs met alleen voeding + moederbord indien hij niet boot met andere componenten. Ik kwam dit filmpje tegen met een duidelijke uitleg hoe je dat doet op dit moederbord.

Wat ik wel wat spannend vond is of de videokaart in de Corsair 4000D past. Vooral die Asus 7900 XT is namelijk echt een giga ding, nog groter dan de 4090 geloof ik. Ik was bang dat de kaart te breed zou zijn en dat het zijpaneel er daardoor niet op past. Maar na goed zoeken gaven wat youtube comments aan dat het net zou passen en nu ik de kast hier zie staan denk ik dat het wel goed komt (mijn inschatting is dat er iets van 1cm ruimte overblijft tussen GPU en zijpaneel). Ik moet even wachten op mijn salarisstrookje later deze maand voordat ik het moederbord en GPU koop, anders had ik je al laten weten of het goed past.

Verder heb ik nog een beetje over de airflow nagedacht. Zowel de GPU als de CPU koeling hebben behoorlijk krachtige ventilatoren die naar boven blazen. GPU in de kast en CPU koeling boven uit de kast. Ik denk dat ik de 2 fans die bij de behuizing komen dan als intake midden en onderin voor plaats. Dus dat koele lucht voor onder er in gaat, door de GPU omhoog wordt geblazen en dan aan de bovenkant via de CPU koeler eruit gaat. Maar ik ben geen expert en heb alleen wat youtube filmpjes erover gekeken haha. Hoorde wel dat het goed is om meer intake kracht te hebben dat outtake, dus misschien dat ik dan nog 1 losse goede ventilator koop voor aan de voorkant onderin.

Heb je ook de ASUS 7900 XTX overwogen? De 7800X3D kan die ook prima aan. Daar zit 100 euro cashback en Starfield bij (bij de juiste webshop). Kost je 180 meer en geeft ongeveer evenredig extra performance. Verbruikt wel onevenredig meer energie geloof ik en ik lees hier en daar klachten over coil whine. Ik neig meer naar de 7900XT omdat die gemiddeld iets meer overklok potentieel heeft, maar twijfel nog wel.
Starfield is al aangekocht (met de hoop dat ie op de oude zou werken) dus daar heb ik weinig aan. Ik weet niet hoeveel meerwaarde ik er dan verder aan heb, vooral met die coilwhine in gedachten.
Het fijne aan fans is dat je er nog altijd eentje bij zou kunnen stoppen.
Ik maak me alleen inderdaad ook wel een beetje zorgen over de grootte van die GPU.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdk1985
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 20:40
Je gaat nu van een midrange (Intel 6 serie, Nvidia 6 serie) naar een high-end setup. Ik weet niet of dit bewust is? In de basis is een moderne midrange setup waarschijnlijk al vele malen sneller.

Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bobbleton
sdk1985 schreef op dinsdag 12 september 2023 @ 13:59:
Je gaat nu van een midrange (Intel 6 serie, Nvidia 6 serie) naar een high-end setup. Ik weet niet of dit bewust is? In de basis is een moderne midrange setup waarschijnlijk al vele malen sneller.
Dat is een bewuste keuze geweest. High end kan langer mee dan midrange.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdk1985
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 20:40
Bobbleton schreef op dinsdag 12 september 2023 @ 15:57:
[...]

Dat is een bewuste keuze geweest. High end kan langer mee dan midrange.
Tot zekere hoogte. Zie je huidige voorbeeld, indien je toen voor de i7 6700K was gegaan dan had je daar vandaag alsnog niet genoeg aan gehad. Maar inderdaad zeker een jaar extra dankzij de hyperthreading. Maar als je dat weet dat het effect beperkt is dan is dat prima.

Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bobbleton
Ik ben vrij zeker over de huidige setup, met als uitzondering de koeling. Ik kan gewoon echt niet kiezen tussen water- of luchtkoeling - mede door de twijfel of het wel of niet zal passen. :(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• easygoingfox
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 18:48
Bobbleton schreef op dinsdag 12 september 2023 @ 13:53:
Ik maak me alleen inderdaad ook wel een beetje zorgen over de grootte van die GPU.
Ik ben aan het kijken naar een vergelijkbare setup en vroeg me hetzelfde af. In een ander topic hier werd dit advies gepost over de combi 7900XT / Corsair 4000D:
Als je op de eerste afbeelding klikt zie je hoeveel ruimte je over hebt. Ik vind het vrij krap ogen en denk dat ik voor de Lian Li Lancool 216 ga.

[ Voor 4% gewijzigd door easygoingfox op 12-09-2023 17:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThijsTheWise
Ah thanks easygoingfox! Zo lang het past vind ik het prima, dus ik blijf bij de Corsair 4000D. En die Asus 7900XT trekt toch wel voldoende de lucht van onder naar boven. Een luchtgekoelde CPU koeler blokkeert wel de airflow dus blijf denk ik ook bij waterkoeling aan de bovenkant.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThijsTheWise
Hier nog een build die nog meer lijkt op wat ik van plan ben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bobbleton
Behalve de eeuwige twijfel tussen waterkoeling of luchtkoeling, staat de lijst ook geüpdatet in de originele post.

Voor de rest is de build tamelijk final zou ik zeggen. Alleen nog prakkiseren tot iets doorslag geeft :P

1MoederbordenASUS TUF Gaming B650-PLUS WIFI€ 199,-€ 199,-
1VideokaartenASUS TUF Gaming Radeon RX 7900 XT OC Edition 20GB GDDR6€ 849,-€ 849,-
1BehuizingenCorsair 4000D Airflow Tempered Glass Zwart€ 89,90€ 89,90
1Processorkoelingbe quiet! Dark Rock Pro 4€ 84,62€ 84,62
1WaterkoelingArctic Liquid Freezer II 280€ 97,75€ 97,75
1VoedingenSeasonic Focus GX-850€ 134,90€ 134,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 2.041,18

[ Voor 89% gewijzigd door Bobbleton op 12-09-2023 19:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• icall5s
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 29-09-2023
Ga je voor een luchtkoeler, dan is de Fuma 3 of een of Phantom Spirit SE de beste keuze. Tweakers heeft beide helaas nog niet gereviewed, maar Hardware Canucks wel. (Fuma 3 | Phantom Spirit SE). Beide leveren betere prestaties dan een NH-D15 voor respectievelijk €60 en €45. De Dark Rock Pro 4 is een gedateerde koeler en te duur voor wat deze koeler biedt. In de test van Hardware Canucks is de Dark Rock Pro 4 nu de slechtst presterende koeler in het double tower segment. Je kunt op de Fuma 3 ook een derde fan monteren voor nog betere prestaties.

Wat betreft kast, ook de 4000D airflow is gedateerd (ik ben zelf eigenaar van deze kast). Je krijgt er twee 3 pin fans bij terwijl je bij moderne kasten 3 of meer PWM fans krijgt. Een Montech 903 biedt al meer waar zijn geld voor €65.

uitvoering: Montech Air 903 Base Zwart
uitvoering: Lian Li Lancool 216 Zwart

• Bobbleton
Dan denk ik dat dit hem gaat worden:

1BehuizingenLian Li Lancool 216 Zwart€ 96,85€ 96,85
1VoedingenSeasonic Focus GX-850€ 127,99€ 127,99
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.933,75

• wvkreg
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 07-06 22:16
Bobbleton schreef op woensdag 13 september 2023 @ 08:17:

Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.933,75
Waarom dan geen XTX GPU voor 120 euro meer? Kun je op andere onderdelen zoals moederbord (uitvoering: ASUS TUF Gaming B650-PLUS) wel besparen en is meer future proof.

uitvoering: ASRock AMD Radeon RX 7900 XTX Phantom Gaming 24GB OC

• Bobbleton
wvkreg schreef op woensdag 13 september 2023 @ 08:55:
[...]

Waarom dan geen XTX GPU voor 120 euro meer? Kun je op andere onderdelen zoals moederbord (uitvoering: ASUS TUF Gaming B650-PLUS) wel besparen en is meer future proof.

uitvoering: ASRock AMD Radeon RX 7900 XTX Phantom Gaming 24GB OC
Ik moet zeggen dat daar de reviews toch niet denderend van zijn. Ik heb gekeken naar de XTX, maar weinig reden gevonden voor dat extra stapje eigenlijk.

• wvkreg
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 07-06 22:16
Dat stapje is ongeveer 15% performance winst :-), zeker op 4k.

https://techguided.com/79...0its%20performance%20gain.

[ Voor 3% gewijzigd door wvkreg op 13-09-2023 09:05 ]

• easygoingfox
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 18:48
Bobbleton schreef op woensdag 13 september 2023 @ 08:17:

Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.933,75
Vrijwel exact mijn lijstje. Ik twijfel nog over het moederbord, wellicht ga ik ook voor de MSI. De door jou gekozen voeding heeft overigens geen AXT 3.0 mocht je dat van belang vinden.

1MoederbordenASUS TUF Gaming B650-PLUS WIFI€ 199,-€ 199,-
1Geheugen internG.Skill Flare X5 F5-6000J3238F16GX2-FX5€ 99,62€ 99,62
Totaal€ 1.934,22

• Bobbleton
Nu twijfel ik weer over de videokaart xD
Toentertijd ben ik helaas niet voor de 1080 gegaan, maar voor de 1060. Zou ik dan nu toch voor de Sapphire Pulse AMD Radeon RX 7900 XTX gaan ipv de XT?

• Thomg

Thomg

Aww yiss

• Bobbleton
De coil whine en de luidheid in de reviews baren me zorgen, vandaar dat ik aan de Sapphire dacht.

• Thomg

Thomg

Aww yiss

Bobbleton schreef op woensdag 13 september 2023 @ 10:58:
[...]

De coil whine en de luidheid in de reviews baren me zorgen, vandaar dat ik aan de Sapphire dacht.
De pulse is erg matig voor de prijs.
Coil whine is erg kaart afhankelijk, ik zou coil whine altijd negeren tenzij er overduidelijk bewijs is dat deze kaart specifiek hier erg gevoelig voor is.
En deze kaart is niet luid?
https://www.techpowerup.c...x-7900-xtx-tuf-oc/36.html

Bron?

• Bobbleton
Mijn bron was de paar reviews hier op Tweakers. Maar zie inderdaad dat ie elders beter uit de verf komt

• Thomg

Thomg

Aww yiss

Bobbleton schreef op woensdag 13 september 2023 @ 12:54:
Mijn bron was de paar reviews hier op Tweakers. Maar zie inderdaad dat ie elders beter uit de verf komt
Het nadeel met hands-on reviews is dat het vaker een teken is van absolute verkoopaantallen dan de daadwerkelijke kwaliteit van de kaart zelf.
Als de TUF veel beter verkoopt dan de Pulse zul je veel meer negatieve reviews zien van de TUF dan van de Pulse. Positieve reviews zijn een enigma :+
Aan het einde kan je altijd nog wet verkoop op afstand doen als je toch vind dat de TUF teveel coilwhine heeft, dan kan je altijd nog switchen naar de Pulse (en dan duimen dat je dan wel een goed model krijgt).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bobbleton
Je maakt een goed punt!
Deze lijkt me nu vrij final zo. :)
Nu alleen nog monitors haha

1MoederbordenMSI MAG B650 TOMAHAWK WIFI€ 213,57€ 213,57
1VideokaartenASUS TUF Gaming Radeon RX 7900 XTX OC Edition 24GB GDDR6€ 1.049,-€ 1.049,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 2.140,28

• ThijsTheWise
Ik twijfel ook nog steeds over de videokaart. Ben van plan een beetje te overklokken en gemiddeld is de 7900XT bijna tot een TXT te overklokken. En vind 180 euro meer ook niet niks. Anderzijds kan ik elk beetje extra FPS wel gebruiken want ik ben van plan om op een Pico 4 dingen als Luke Ross VR mods te spelen en hoop hier toch wel 4-5 jaar mee vooruit te kunnen. Maar vooral met overklokken is de XT wel meer bang for buck... Wellicht moet ik maar een muntje opgooien.

• Bobbleton
Overklokken wil ik me niet aan branden, dus dat laat ik voor nu maar. De keuze voor XTX over XT is voor een groot deel gebaseerd op het feit dat ik 6 jaar geleden niet voor de 1080 over de 1060 koos.
Nu ben ik aangekomen op het kiezen van de monitor(s). Wellicht ben ik een beetje van mijn dual screen geloof af. Ik ben aan het denken aan de Dell G3223Q Zwart.
Tenzij dat toch echt overkill is en ik bijvoorbeeld beter voor 2x ASUS TUF Gaming VG289Q Zwart kan gaan voor dezelfde prijs.

[ Voor 19% gewijzigd door Bobbleton op 14-09-2023 07:49 ]

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Thomg

Thomg

Aww yiss

60Hz zou ik in 2023 niet meer aanraden.

G3223Q is een prima keuze voor een 4k 144Hz >30" experience.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bobbleton
Bedankt voor alle reacties en tips guys.
Alles is besteld, dus de bankrekening is weer leeg. Binnenkort weer lekker een PC'tje bouwen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThijsTheWise
Nice! Ben benieuwd hoe het allemaal bevalt. Weet niet of je je vingers er aan wil branden, maar die monitor zie ik refurbished voor 150 minder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Perzikvrucht
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 21:18
Heb je dit scherm nog overwogen? Zo ja, waarom heb je toch voor de Dell gekozen? Uit interesse :).

uitvoering: Gigabyte M32UC Zwart

[ Voor 91% gewijzigd door Perzikvrucht op 15-09-2023 10:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomg

Thomg

Aww yiss

Perzikvrucht schreef op vrijdag 15 september 2023 @ 10:38:
Heb je dit scherm nog overwogen? Zo ja, waarom heb je toch voor de Dell gekozen? Uit interesse :).

uitvoering: Gigabyte M32UC Zwart
https://www.rtings.com/mo...usage=3623&threshold=0.10

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Myth0
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 08-05 21:47
Bobbleton schreef op donderdag 14 september 2023 @ 20:36:
Bedankt voor alle reacties en tips guys.
Alles is besteld, dus de bankrekening is weer leeg. Binnenkort weer lekker een PC'tje bouwen. :)
hey hey!
ik kijk naar dezelfde configuratie?
alles goed in de kast gekregen?
alles functioneert?

Gr,

Nicolas
Pagina: 1